(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 25  آبان  1391 - شماره 20358

وزير نفت اعلام كرد
گازوئيل سهميه بندي مي شود
پيشنهادهاي ايران به اسكاپ
كوتاه اقتصادي
وزير اقتصاد اعلام كرد
مخالفت دولت با تغيير استراتژي صادرات نفت
وزارت نفت از 3 طرح جديد رونمايي كرد
3 وزير مأمور حل مشكل اقتصادي كارگران نساجي قائم شهر شدند
رئيس ستاد اعلام كرد
تعامل دولت و بخش خصوصي در نمايشگاه راه و شهرسازي
رويانيان:
تا آذر ماه سال آينده 400 هزار خودرو فرسوده از رده خارج مي شود
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران:
بخشنامه سازمان مالياتي درباره ارز صادركنندگان غيرقانوني است
وزير ارتباطات :
 50 درصد تجارت كشور الكترونيكي مي شود
انتقاد واردكنندگان دارو از كارمزد سنگين بانك ها
قيمت دلار مجددا به زير 3 هزار تومان رسيد
سخنگوي مركز مبادله:
كالاهاي اولويت 8 ارز دريافت مي كنند


وزير نفت اعلام كرد

گازوئيل سهميه بندي مي شود

وزير نفت با اشاره به قطع واردات گاز از تركمنستان از اجراي طرح سهميه بندي گازوئيل در آينده اي نزديك خبر داد و اعلام كرد: گازوئيل حمل و نقل عمومي و صنايع از طريق كارت هوشمند سوخت و به صورت سهميه اي عرضه خواهد شد.
رستم قاسمي ديروز در جمع مديران ارشد شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به توقف واردات گاز طبيعي از كشور تركمنستان، گفت: با توقف واردات گاز از اين كشور همسايه، شركتهاي پخش فرآورده هاي نفتي در استانهاي مختلف بايد براي تأمين سوخت زمستاني با شركت هاي گاز استاني هماهنگي لازم را داشته باشند.
وزير نفت با اعلام اينكه شرايط زمستان امسال در مقايسه با سال هاي گذشته سخت تر خواهد بود، تأكيد كرد: براين اساس، بايد با تأمين سوخت مايع و گاز طبيعي صنايع و مشتركان مختلف مشكلي در سوخت رساني مردم ايجاد نشود.
وي همچنين از برنامه ريزي هاي گسترده براي سهميه بندي گازوئيل خبر داد و افزود: هم اكنون جلسات متعددي با بخش هاي مختلف براي سهميه بندي گازوئيل در دستور كار قرار گرفته است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه بايد سهميه مورد نياز گازوئيل صنايع و بخش حمل و نقل به صورت كافي و از طريق يك سهميه مشخص تأمين شود، تأكيد كرد: به زودي جزئيات بيشتر از اجراي طرح سهميه بندي گازوئيل و عرضه كافي اين فرآورده نفتي اعلام مي شود.
وي با اشاره به افزايش قاچاق بنزين و گازوئيل در مناطق مرزي به دليل نوسانات ارزي، بيان كرد: با اجراي طرح سهميه بندي گازوئيل، تا حدودي با پديده شوم قاچاق در مرزها مقابله خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به اينكه 57 درصد از روستاهاي كشور از نعمت گاز طبيعي برخوردارند، تصريح كرد: براساس برنامه پنجم توسعه بايد تمامي روستاها از گاز بهره مند شوند.
قاسمي با اشاره به اينكه تحريم زحمت هايي را براي صنعت نفت ايجاد كرده گفت: اما اين امر موجب نشده كه فعاليت هاي توسعه اي صنعت نفت متوقف شود زيرا هم اكنون با استفاده از توان داخل توانسته ايم كار توسعه صنعت را به جلو حركت دهيم و در سال هاي آتي مي توان اميدوار بود كه حتي صادر كننده تجهيزات صنعت نفت در كشور شويم.
وي با اشاره به اينكه كشورهاي غربي اين موضوع را مي دانند كه هيچ جايگزيني براي نفت ايران وجود ندارد، تصريح كرد: اگر آنها نفت ايران را مورد تحريم قرار دهند خواهند ديد كه فشارهاي اقتصادي بسيار زيادي به شهروندانشان تحميل خواهد شد.
قاسمي با اشاره به اجراي 19 فاز گازي در پارس جنوبي گفت: خوشبختانه هم اكنون حدود 100 هزار نفر در پارس جنوبي مشغول به كار هستند كه اين تعداد نيروي كار نوعي ركورد محسوب مي شود.
وي ادامه داد: هم اكنون با گذشت 28 ماه از اجراي طرح هاي 35 ماهه در پارس جنوبي برخي از فازها به پيشرفت 70 درصدي رسيده اند كه اميدواري ما را به توليد از اين فازها نسبت به گذشته افزايش داده است.
 


پيشنهادهاي ايران به اسكاپ

جمهوري اسلامي ايران خواستار ايجاد بانك بيمه و بورس هاي مشترك بين اعضاي اسكاپ شد.
به گزارش خبرگزاري ها، وزير اقتصاد كشورمان در آخرين روز اجلاس اسكاپ اظهار داشت: بايد كارگروه هاي ويژه اي براي هم افزايي بين اعضاي اجلاس اسكاپ و افزايش سطح همكاري در جهت توسعه زيرساخت ها تاسيس شود.
سيدشمس الدين حسيني در اين اجلاس كه با حضور 62 كشور جهان برگزار شد خواستار ايجاد بانك،بيمه و بورس مشترك بين اعضاي اسكاپ شد و گفت: چند طرح نمادين همانند راه ابريشم كه اثر فراگير در اقيانوسيه و آسيا دارد نيز بهتر است اجرا شود.
وي اظهار داشت: اسكاپ نهاد و ارگاني منطقه اي است كه آسيا و اقيانوسيه را در بر مي گيرد و بايد از ظرفيت هاي آن استفاده كرد.
وي ادامه داد: ايران آماده مشاركت با اسكاپ است تا تجربيات خود را در زمينه اجراي زيرساخت با مشاركت عمومي و خصوصي ارائه كند.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به شرايط اقتصاد جهاني گفت: پيش بيني مي شود، رشته اقتصادي در سال 2012 با كندي به نرخ 3/3 درصد برسد و اين امر در سال 2013 نيز ادامه يابد.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در مجموع رشد اقتصاد جهان امسال از سال 2010 كمتر بوده و پيش بيني مي شود، اين روند ادامه يابد، اگرچه روند سرمايه گذاري در اقتصاد جهاني افزايش يافته، اما هنوز با شرايط مطلوب فاصله دارد و ميزان سرمايه گذاري نسبت به دو سال قبل 23 درصد كاهش يافته است.
حسيني با اشاره به پايين بودن حجم بدهي ايران، گفت: هيچ گاه بدهي ايران از 13 درصد حجم توليد ناخالص داخلي فراتر نرفته است و اين در حالي است كه ميزان بدهي برخي از كشورهاي صنعتي به 100 درصد رسيده است.
وي ادامه داد: طبق گزارش آنكتاد، حجم سرمايه گذاري خارجي جذب شده به ايران در سال گذشته با 14 درصد افزايش به چهار ميليارد و 150 ميليون دلار رسيده است.
انتقاد رحيمي از انتشار پول بي پشتوانه
معاون اول رئيس جمهور هم در اجلاس اسكاپ گفت: يكي از عوامل اصلي بحران اقتصاد جهاني انتشار پول هاي بدون پشتوانه است و تاوان اين اشتباه را بايد مردم ساير كشورها بدهند.
محمدرضا رحيمي با اشاره به نرخ بيكاري مناطق مختلف جهان اظهار داشت: نرخ بيكاري منطقه آسيا و اقيانوسيه 6/4 درصد، آمريكا 5/9 درصد، آمريكاي لاتين 5/7 درصد و اروپا 5/8 درصد است كه اين نشان دهنده مناسب تر بودن شرايط اقتصادي مناطق آسيا و اقيانوسيه نسبت به ساير مناطق دنيا است.
رحيمي افزود: علي رغم همه اين اقدامات 800 ميليون نفر در سطح جهان در فقر مطلق به سر مي برند و يكي از راهكارهاي از بين بردن فقر، توسعه كارآفريني و پيشرفت اقتصادي است كه اين مهم نيازمند توسعه زيرساخت ها است.
رحيمي تصريح كرد: با اتكاي صرف به بودجه دولت، نمي توان فقر را از بين برد، بلكه با مشاركت بخش خصوصي و دولت مي توان در جهت توسعه زيرساخت ها و از بين بردن فقر اقدام كرد.
رحيمي با ارائه چند پيشنهاد در اين زمينه گفت: منطقه آسيا و اقيانوسيه بايد نقش تعيين كننده و راهبردي در اصلاح ساختار مالي جهان ايفا كند و همچنين كشورهاي منطقه بايد در تدوين راهبردها و سياست هاي كلان، با يكديگر هماهنگ باشند و نقشه راه توسعه منطقه تدوين شود.
وي با اشاره به ضرورت تاسيس بانك توسعه براي كشورهاي عضو اجلاس اسكاپ گفت: تاسيس اين بانك بايد در اولويت قرار گيرد، زيرا نقش مهمي در توسعه زيرساخت ها خواهد داشت.
اظهارات نيكزاد و مرادي
وزير راه و شهرسازي كشورمان هم در اجلاس اسكاپ با اشاره به لزوم استفاده از توان بخش خصوصي در سرمايه گذاري ها بيان داشت: فروش اوراق مشاركت در دستور كار اين وزارتخانه قرار دارد و در روش هاي استفاده از سرمايه گذاري عمومي و خصوصي در احداث آزادراه ها نيز پيشرفت هايي را داريم.
علي نيكزاد به لزوم محروميت زدايي و ايجاد توسعه متوازن شهر و روستا هم اشاره كرد و اظهار داشت: ايجاد راه هاي مشاركت عمومي-خصوصي در كشورهاي عضو و شناسايي كشورهاي سرمايه فرست مي تواند به توسعه زيرساخت ها در كشورهاي گروه اسكاپ منجر شود.
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور هم در اين اجلاس و در حضور وزيران برنامه ريزي كشورهاي آسيا و اقيانوسيه در تهران تصريح كرد: واگذاري بخش هاي اجرايي در زيرساختها از جمله حمل و نقل، انرژي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، منابع آب، شركت هاي هواپيمايي، خودروسازي، نيروگاه هاي گازي و آبي از اولويت اصلي برخوردار است.
بهروز مرادي گفت: توجه به افزايش بهره وري و مشاركت خصوصي در بخش هاي حمل و نقل به ويژه حمل و نقل ريلي، اجراي پروژه هاي اين بخش با مشاركت خصوصي و عمومي از جمله اقدامات ديگر در اين زمينه است، به طوري كه در چند سال اخير 2 هزار كيلومتر بزرگراه با مشاركت بخش خصوصي و عمومي در ايران احداث شده است.
اذعان سازمان ملل به اهميت تجاري فرهنگي ايران
معاون دبير كل سازمان ملل متحد هم در آخرين روز از نشست اسكاپ كه در محل سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، گفت: تهران كه سومين اجلاس اسكاپ در آن برگزار مي شود، همواره اهميت بسزايي به لحاظ فرهنگي و تجاري در تاريخ داشته است.
نئولين هيزر تاكيد كرد: كشورهاي آسيا و اقيانوسيه بايد شفافيت و پاسخگويي را در زمينه مشاركت خصوصي و عمومي تضمين كنند.
دبير اجرايي كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد در آسيا و اقيانوسيه گفت: اين امر براي كاهش شكاف عمده زيرساختها حياتي بوده كه شكاف مذكور منطقه را از درك توان بالقوه رشد كامل خود محروم كرده است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت از توزيع 50هزار تن شكر از محل توليد داخل در سراسر كشور در آستانه ماه محرم خبر داد و گفت: قيمت شكر درب كارخانه چه به صورت وارداتي و چه توليد داخل 1300 تومان تعيين شد.حسن رادمرد افزود: از اين ميزان 30 هزار تن به استان ها تخصيص داده شده و 20هزار تن نيز بين واحدهاي صنفي و بخش صنعت توزيع مي شود.به گفته وي، توزيع شكر از محل توليد داخل به اندازه نياز بازار خواهد بود و سقف خاصي براي توزيع در نظر گرفته نشده است.
¤ نخستين سكوي فاز 12 پارس جنوبي به وزن 3هزار و 300تن پس از گذشت هشت روز در محل اين فاز مستقر و شب گذشته 24 آبان در اين محل نصب شد.به گزارش روابط عمومي شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران، اين سكو كه 3هزار و 300تن وزن و 4هزار و 410 مترمربع مساحت دارد، 13 آبان امسال پس از پايان عمليات مهاربندي از يارد خرمشهر به سمت محل فاز 12 حركت كرد كه به دليل شرايط بد آب و هوايي ابتدا به بندر دير و سپس به محل اين فاز منتقل شد.در برنامه طرح توسعه فاز 12پارس جنوبي، سه سكوي اصلي و يك سكوي اقماري پيش بيني شده كه سه سكوي اصلي از سوي شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران ساخته و نصب مي شود.
¤ رئيس سازمان تأمين اجتماعي گفت: مرخصي زايمان و ساعت شيردهي مادران باردار براي فرزند چهارم و بعد از آن در بازنگري قانون تامين اجتماعي افزايش مي يابد.سعيد مرتضوي اظهار كرد: ارائه تسهيلات به فرزند چهارم و فرزندان بعدي در دستور كار تامين اجتماعي قرار دارد و در حال حاضر در هيات مديره تامين اجتماعي در حال بررسي است و به زودي نهايي مي شود. وي افزود: ارائه تسهيلات به فرزند چهارم به بعد و افزايش مرخصي زايمان و ساعت شيردهي زنان باردار در راستاي سياست هاي تشويقي افزايش جمعيت است.
¤دبير انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي با اشاره به اين كه توليد محصولات شوينده كاهش نيافته است، از احتكار اين كالا توسط برخي عمده فروشي ها خبر داد.بختيار علم بيگي در پاسخ به اين سوال كه چرا اخيرا عرضه برخي برندهاي معروف شوينده در بازار كاهش يافته است؟ گفت: اين موضوع به سبب كاهش توليد نيست، بلكه بخشي از مواد شوينده در انبارهاي خانگي توسط مردم يا در عمده فروشي ها احتكار شده است.
¤ شركت بورس كالاي ايران در اطلاعيه اي فرآيند تحويل قراردادهاي آتي سكه طلا تحويل آبان ماه را اعلام كرد. در اين اطلاعيه اعلام شده كه تحويل قراردادهاي آتي سكه آبان ماه 1391 در روزهاي 28 و 29 آبان ماه مطابق ضوابط انجام خواهد گرفت. براين اساس كليه مشتريان فروشنده و خريدار داراي موقعيت و تعهدي باز موظف اند، براساس ضوابط اعلام شده براي تحويل سكه خود اقدام كند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7712، 7713، 7715، 7725، 7726، 7728، 7767 و 7769 از روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.

 


وزير اقتصاد اعلام كرد

مخالفت دولت با تغيير استراتژي صادرات نفت

وزير اقتصاد از مخالفت دولت با تغيير استراتژي صادرات نفت كشورمان خبر داد.
سيدشمس الدين حسيني ديروز در حاشيه اجلاس اسكاپ به خبرنگاران گفت: تحريم ها عارضه اي است كه در اقتصاد ايران حادث شده و در حال مداوا كردن آن هستيم.
وي با بيان اين كه ايران داراي اقتصادي بزرگ و برجسته در دنياست، خاطر نشان كرد: به طور مثال اگر از نظر قدرت خريد و توانمندي مالي اقتصادها را بررسي كنيم ايران از نظر قدرت خريد كشور هفدهم دنياست و در منطقه رتبه اول را دارد و بهترين رتبه ها را در سطح جهان به خود اختصاص داده است.
حسيني با بيان اين كه سطح اجلاس و استقبالي كه از آن صورت گرفته نشان مي دهد كه كشورها به جذابيت هاي اقتصادي ايران توجه مي كنند، اضافه كرد: اين كشورها در ملاقات هاي مختلف ابراز نگراني مي كنند چرا كه اين تحريم ها براي آنها دردسرساز شده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي خاطر نشان كرد: جهان امروز به مرحله اي رسيده كه در هر حوزه و هر منطقه نياز به همكاري هاي بين المللي وجود دارد و همان طور كه قبلا گفتم تحريم ها هزينه اقتصاد جهاني را افزايش داده است.وي به بي ثباتي در بازار نفت اشاره و خاطر نشان كرد: در پي تحريم ها شرايط دشواري براي مردم كشورهاي مختلف و به ويژه كشورهاي صنعتي و غربي ايجاد شده است چرا كه خريد نفت را از ايران كاهش داده اند.
وي به طرح مجلس براي كاهش فروش نفت اشاره و تصريح كرد: با چنين مسائلي بي ثباتي در بازار نفت رخ مي دهد و در پي افزايش قيمت نفت شاهد افزايش قيمت غذا خواهيم بود كه كاهش رفاه مردم دنيا را در پي دارد.
 


وزارت نفت از 3 طرح جديد رونمايي كرد

نسل جديد كارت هوشمند سوخت با حضور وزير نفت رونمايي شد.
نسل جديد كارت هاي هوشمند سوخت ديروز با حضور رستم قاسمي و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در تهران رونمايي شد.
تاكنون كارت هوشمند سوخت توسط شركت هاي خارجي توليد و در اختيار شركت ملي پخش قرار مي گرفت كه از اين پس اين كارتها در داخل توليد مي شود. همچنين در مراسمي با حضور وزير نفت، هيدروكمپرسورهاي گاز طبيعي فشرده كه در خلال اجراي يك پروژه پژوهشي توليد شده است، رونمايي شد. اين هيدروكمپروسور با ظرفيت 50 متر مكعب در ساعت طي 12 ماه طراحي و ساخته شده است.
كمپروسور هيدروليك دستگاهي است كه انتقال قدرت در آن برخلاف كمپروسورهاي مكانيكي از طريق جريان روغن و با به كارگيري عملگرهاي خطي از نوع هيدروليك ميسر مي شود.
در اين كمپروسور، الكتروموتور با استفاده از جريان الكتريسيته توان مكانيكي را به وجود مي آورد.
با اجراي اين پروژه هزينه و زمان ساخت كاهش پيدا كرده و ضمن كاهش استهلاك قطعات، عمر دستگاه نيز افزايش مي يابد. با بهره گيري از اين تكنولوژي مصرف انرژي (برق) نيز بين 10 تا 30 درصد كاهش خواهد يافت.
با اجراي اين پروژه دسترسي كامل به دانش فني توليد اين محصول، كشورمان در اين عرصه به خودكفايي دست خواهد يافت.
يادآور مي شود: همچنين از نمونه بنزين پايه الكلي توليد آزمايشگاهي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي نيز رونمايي شد. وزير نفت درباره توليد بنزين با تركيب جديد گفت: اقدام هايي كه در اين زمينه اجرايي شده، شامل فناوري جديدي است كه تا 35 درصد از تركيب بنزين را متانول تشكيل مي دهد. قاسمي تأكيد كرد: توليد آزمايشگاهي اين بنزين انجام شده و اميدواريم بزودي مجوز توزيع بگيرد.
 


3 وزير مأمور حل مشكل اقتصادي كارگران نساجي قائم شهر شدند

معاون اول رئيس جمهور و سه وزير اقتصادي كابينه، مأمور حل مشكلات كارگران صنايع نساجي قائم شهر شدند.
محمد دامادي عضو كميسيون عمران مجلس در گفت و گو با خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: 27 ماه است كه كارگران صنايع نساجي قائم شهر حقوق دريافت نكرده اند و به رغم وعده هاي متعدد رئيس جمهور و تعدادي از وزرا هنوز اتفاقي در اين زمينه رخ نداده است.
نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: كارگران صنايع نساجي قائم شهر بارها با برگزاري نشست، برپايي تحصن و مراجعه به نمايندگان مجلس خواستار حل مشكل حقوق معوقه خود شده اند اما به نتيجه نرسيده اند.
وي تصريح كرد: با پي گيري هاي سيدهادي حسيني نماينده مردم قائم شهر، جويبار و سوادكوه عصر روز سه شنبه 23 آبان رئيس كميسيون صنايع و معادن، اعضاي هيئت رئيسه فراكسيون كارگري مجلس، نمايندگان كارگران صنايع نساجي قائم شهر و نمايندگان بانك ملي نشست مشتركي با مهدي غضنفري، وزير صنعت، معدن و تجارت داشتند تا راهكاري براي رفع مشكل حقوق معوقه اين كارگران اتخاذ شود.
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هم اكنون كارخانه صنايع نساجي قائم شهر تعطيل است، گفت: در اين جلسه مقرر شد وزراي صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادي و دارايي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي به همراه نماينده بانك ملي جلسه اي با معاون اول رئيس جمهور داشته باشند تا مشكل حقوق معوق كارگران صنايع نساجي قائم شهر هرچه سريع تر حل شود.
 


رئيس ستاد اعلام كرد

تعامل دولت و بخش خصوصي در نمايشگاه راه و شهرسازي

نمايشگاه راه و شهرسازي محلي براي تعامل و هماهنگي بخش خصوصي و دولت و ارائه فرصت هاي سرمايه گذاري در كنار ظرفيت هاي بخش خصوصي است.
قاسم بي نياز رئيس ستاد سومين نمايشگاه راه و شهرسازي در جمع خبرنگاران گفت: 26 آذر روز حمل و نقل است، سال 1362 در بحبوحه دفاع مقدس، برخي از بنادر كشور غيرفعال بوده و قابليت تخليه و بارگيري نداشته اند، بنابراين كالاهاي اساسي مورد نياز مردم در بنادر مانده بود.
وي ادامه داد: در روز 26 آذر همان سال به دستور امام خميني(ره) كاميون داران كشور به جنوب و جنوب غرب رفتند و كالاها را از مرز به داخل آوردند كه اين روز به مناسبت فرمان امام و لبيك كاميون داران به روز حمل و نقل نامگذاري شد.
رئيس ستاد سومين نمايشگاه راه و شهرسازي اضافه كرد: همچنين اول دي ماه هر سال، عمليات زمستاني راهداري سازمان حمل و نقل جاده اي آغاز مي شود كه اين روز، به نام روز راهدار نام گرفته است بنابراين از 26 آذر تا اول دي ماه هر سال روزهاي حمل و نقل نام دارد.
بي نياز، با بيان اينكه وزارت راه و شهرسازي در هفته حمل و نقل برنامه هاي مختلفي دارد، اضافه كرد: در اين باره آيين نامه هاي مختلفي تنظيم و تصويب كرديم، مطابق آيين نامه يكي از برنامه ها برگزاري نمايشگاه حمل و نقل است.
وي با بيان اينكه سومين نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي 23 تا 26 آذر ماه برگزار مي شود، افزود: از اين جهت اختتاميه نمايشگاه را 26 آذر در نظر گرفتيم كه از 26 آذر تا اول دي كه هفته حمل و نقل نام دارد به افتتاح پروژه هاي حمل و نقلي اختصاص يابد.
مديركل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي تصريح كرد: پس از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابري و مسكن و شهرسازي، وزارت راه و شهرسازي تشكيل شد كه از آن پس نمايشگاه هفته حمل و نقل هم با عنوان نمايشگاه «راه و شهرسازي» برگزار شد.
بي نياز اضافه كرد: محورهاي اصلي سومين نمايشگاه، بيان عملكردها، دستاوردها، ظرفيت ها، توانمندي ها و ارائه فناوري و دستاوردهاي نوين است.
وي با بيان اينكه 6 هزار و 500 پيمانكار بخش خصوصي در كشور فعال هستند كه وزارت راه با آنها تعامل دارد، اضافه كرد: نمايشگاه محلي براي تعامل و هماهنگي بخش خصوصي و دولت و ارائه فرصت هاي سرمايه گذاري در كنار ظرفيت هاي بخش خصوصي است.
رئيس ستاد سومين نمايشگاه راه و شهرسازي با بيان اينكه بخش خصوصي بايد فعال تر از گذشته در نمايشگاه حضور يابد، گفت: از مدارس و دانشگاه ها براي اين گردهمايي دعوت كرده ايم. ضمن آنكه بخش ويژه خلاقيت ها را داريم يعني در واقع ايده ها عنوان مي شود و پس از پايش، بهترين طرح ها هدايايي دريافت مي كنند.
مديركل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي اضافه كرد: همچنين در نمايشگاه امسال بخش دولتي مي تواند به عنوان سال پاياني دولت، عملكرد خود را ارائه دهد.
 


رويانيان:

تا آذر ماه سال آينده 400 هزار خودرو فرسوده از رده خارج مي شود

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: از زمان جشن خروج يك ميليون خودروي فرسوده تاكنون 300 هزار خودرو فرسوده ديگر نيز اسقاط شده است.
به گزارش ايسنا، محمد رويانيان در حاشيه بازديد از كنفرانس بين المللي و نمايشگاه «مديريت پسماند، بازيافت و بيومس» با بيان اينكه كمتر از 400 هزار خودروي فرسوده با سن بيش از 25 سال همچنان در ناوگان كشور وجود دارد، گفت: نمي توان وعده خروج اين خودروها تا پايان سال را مطرح كرد چراكه تسهيلات بانكي به موقع نمي رسد و هماهنگي هاي كافي با خودروسازان وجود ندارد، البته جلسات هماهنگي با خودروسازان در دستور كار ستاد سوخت قرار گرفته است.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور پيش بيني كرد، تا آذر ماه سال آينده، باقي مانده خودروهاي فرسوده بالاي 25 سال نيز از رده خارج شود.
رويانيان از ارائه پيشنهادي به دولت به منظور كاهش سن فرسودگي خودرو به 20 سال خبر داد و گفت: البته سن فرسودگي بايد به 15و 10 سال هم كاهش يابد.
رويانيان همچنين از امضاي قراردادي با مديرعامل بانك قرض الحسنه مهر ايران خبر داد و گفت: طي اين قرارداد، مقرر شد كه وام قرض الحسنه تا سقف 10ميليون تومان با اقساط 60 ماهه و كارمزد 4 درصد به نوسازي تاكسي هاي فرسوده اختصاص يابد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور خاطرنشان كرد: براي اولين بار در كشور وام بانكي با كارمزد 4درصد كه در شرايط فعلي كشور يك غنيمت است، به نوسازي تاكسي هاي فرسوده اختصاص خواهد يافت.
رويانيان ادامه داد: پايلوت اين طرح از مشهد و با خروج 5000 تاكسي فرسوده از ناوگان آغاز مي شود و در مرحله بعدي كشوري خواهد شد.
به گفته وي، در قرارداد منعقد شده با بانك قرض الحسنه مهر ايران، اعطاي وام به 50 هزار تاكسي فرسوده در سطح كشور پيش بيني شده است.
مراسم انعقاد قرارداد مربوط به اعطاي وام قرض الحسنه به نوسازي تاكسي هاي فرسوده ديروز در محل غرفه معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور برگزار شد.
 


نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران:

بخشنامه سازمان مالياتي درباره ارز صادركنندگان غيرقانوني است

نايب رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران جزئيات جديدي از بخشنامه سازمان امور مالياتي (با امضاي رئيس كل اين سازمان) براي صادركنندگاني كه ارز حاصل از صادرات را در اتاق مبادلات ارزي عرضه نكنند، بازگو كرد.
پدرام سلطاني در گفتگو با مهر در واكنش به خبر لغو معافيت صادراتي براي آن دسته از صادركنندگاني كه ارز حاصل از صادرات خود را در اتاق مبادلات ارزي، عرضه نكنند، گفت: صدور اين بخشنامه صحت دارد و از طرف سازمان امور مالياتي با امضاي رئيس اين سازمان به بخش هاي ذي ربط ارسال شده است.
نايب رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران جزئيات بيشتري از اين بخشنامه را بازگو كرد و افزود: در اين بخشنامه سه راه پيش پاي صادركنندگان قرار گرفته است؛ به اين معنا كه گزينه اول اين است كه ارز حاصل از صادرات به بانك هاي داخلي واريز شود كه اين امر با توجه به شرايط تحريم، در عمل غيرممكن است.
وي تصريح كرد راه دومي كه سازمان امور مالياتي پيش پاي صادركنندگان قرار داده، اين است كه ارز را در مركز مبادلات ارزي يا ساير مراجع قانوني به فروش برسانند كه درباره ساير مراجع ابهام وجود دارد، ضمن اينكه راه سوم هم اين است كه صادركنندگان در مقابل صادرات، واردات انجام دهند.
به گفته سلطاني، در بخشنامه مذكور آمده است: اگر صادركننده اي يكي از اين سه راه را انتخاب نكند، از معافيت هاي مالياتي برخوردار نمي شود.
وي با اشاره به بند «ب» ماده 104 قانون برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: طبق نص صريح اين ماده، صادرات از شمول هرگونه ماليات و عوارض در طول اجراي برنامه معاف دانسته شده است. اين در حالي است كه با توجه به صراحت اين ماده قانوني، هيچ وزارتخانه، سازمان و مرجعي، حق مطالبه ماليات تحت هر عنواني را ندارد.
سلطاني با بيان اينكه از نظر ما اين بخشنامه غيرقانوني است، تاكيد كرد: اين بخشنامه هم اكنون در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در دست بررسي است و بر اين اساس، مقرر شده كه اطلاعات بيشتري از مرجع صدور آن درخواست شود و سپس از طريق مذاكره و ساير ابزارها، نسبت به اصلاح وحذف هرگونه بندي كه در بخشنامه منجر به دريافت ماليات شود، رايزني صورت گيرد.
وي اظهار داشت: هر ذي حقي مي تواند به ديوان عدالت اداري در رابطه با اين بخشنامه شكايت كند و خواستار ابطال آن شود. ديوان عدالت اداري هم بخشنامه را با مواد قانوني مطابقت مي دهد و اگر خلاف قوانين باشد، راي به ابطال آن خواهد داد.
پيش از اين يك مقام مسئول در اتاق مبادلات ارزي گزارش داده بود: به تازگي بخشنامه اي صادر شده است كه بر مبناي آن، اگر صادركنندگان ارز خود را در اتاق مبادلات ارزي ارائه نكنند، از معافيت مالياتي برخوردار نخواهند بود.
 


وزير ارتباطات :

 50 درصد تجارت كشور الكترونيكي مي شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از برنامه ريزي براي الكتريكي كردن 20درصد تجارت داخلي و 30 درصد تجارت خارجي خبر داد.
رضا تقي پور در اجلاس وزراي كشورهاي عضو گروه اسكاپ در تهران گفت: ايران هم اكنون رتبه 21 دانش را در دنيا دارا است و وجود يك ميليون و 600 هزار دانشجو حكايت از توليد دانش در دنيا و منطقه دارد.
وي افزود: در چشم انداز 2025، ايران در حوزه ICT پيشرفت هاي مناسبي بايد داشته باشد و اين موضوع يكي از مهمترين اولويت هاي برنامه ريزي شده است كه ايران بايد به رتبه اول منطقه دست يابد.
وي گفت: در برنامه 5 ساله پنجم توسعه 14هدف كمي پيش بيني شده كه از مهمترين آنها توسعه پهناي باند براي حداقل 50 درصد منازل و ارائه خدمات الكترونيكي بين دستگاه ها است.
تقي پور افزود: همچنين ارائه خدمات الكترونيكي دولت به مردم و جايگزيني پول و شبه پول با پول الكترونيكي در كنار ايجاد پرونده سلامت الكترونيكي براي همه شهروندان قابل طرح است.
وي با اشاره به اين كه، در پايان برنامه پنجم توسعه 30درصد آموزش ها بايد از راه دور صورت گيرد، از برنامه ريزي براي الكتريكي كردن 20درصد تجارت داخلي و 30 درصد تجارت خارجي سخن گفت و افزود: مديريت منابع سازماني نيز بايد به ميزان 60 درصد به شكل الكترونيكي صورت گيرد.
وي از صدور 4 هزار و 872 پروانه براي فعاليت بخش خصوصي و واگذاري ارائه خدمات اينترنت به 12اپراتور خصوصي و 7 اپراتور خدمات مخابراتي فضايي خبر داد و افزود: اولين پروانه براي فعاليت بخش خصوصي در حوزه خود در دو سال گذشته انجام شد و هم اكنون براي فراهم شدن امكان دسترسي مردم به شبكه فيبرنوري، 1500ميليون دلار سرمايه گذاري پيش بيني شده است.
 


انتقاد واردكنندگان دارو از كارمزد سنگين بانك ها

در حالي براساس اطلاعات منتشر شده از 5/2 ميليارد دلار نياز ارزي كشور براي واردات دارو امسال تاكنون تنها 600 ميليون دلار ارز مرجع تامين شده است كه بانكها براي اختصاص همين مقدار ارز نيز كارمزدهاي سنگيني را از واردكنندگان دارو دريافت كرده اند.
براساس تازه ترين آمار گمرك ايران در هفت ماهه امسال واردات داروهاي فاقد توليد داخل از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 3/13 و 3/17درصد كاهش يافته و به 2390 تن و 393 ميليون دلار رسيد. به اين رقم بايد آمار مربوط به واردات ساير داروها را نيز اضافه كرد.
اما در حالي دارو به عنوان يكي از معدود كالاها مشمول دريافت ارز براي واردات شده است كه براساس اظهارات برخي واردكنندگان دارو سيستم بانكي براي پرداخت ارز اختصاص يافته به آنها كارمزدهاي سنگيني را دريافت مي كند.
مديرعامل يك شركت واردكننده و توليدكننده دارو در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اين كه بانكها براي پرداخت ارز واردات دارو تا 5 درصد كارمزد دريافت مي كنند، گفت: به عنوان مثال اگر بانك مركزي 500 هزار يورو به يك واردكننده دارو ارز اختصاص دهد، بانك عامل بيش از 100ميليون تومان كارمزد از واردكننده دريافت مي كند كه رقم بسيار زيادي است.
هاشم تبريزي با اشاره به اين كه در ماه هاي نخست امسال تخصيص ارز به واردات دارو با كمي تأخير انجام شد، افزود: مشكل اصلي در واردات دارو اين است كه بانكها سه مورد كارمزد از واردكنندگان دارو دريافت مي كنند كه مجموع ميزان آن حتي به پنج درصد هم مي رسد.
وي با اين ادعا كه بانك كارمزد خود را از ارز اختصاص يافته به واردكننده به صورت ارز مرجع دريافت مي كند تا بتواند ارز مرجع دريافتي را بعداً در بازار آزاد بفروشد، افزود: بانك حتي كارمزد خود را به صورت ريالي هم قبول نمي كند.
همچنين كارمزدهاي ديگري تحت عنوان كارمزد انتقال پول و كارمزد بابت فعاليت صرافي از واردكنندگان دارو دريافت مي شود.
او با اشاره به اين كه به عنوان مثال بانك پاسارگاد 5 درصد كارمزد از واردكنندگان دارو دريافت مي كند، خاطرنشان كرد: متأسفانه واردكنندگان دارو به دليل اين كه هيچ چاره اي ندارند، مجبورند اين رقم هنگفت را بابت دريافت ارز خود دريافت كنند.
تبريزي همچنين با اشاره به اين كه دريافت اين ميزان كارمزد بابت اختصاص ارز واردات دارو عملاً تخلف بوده اما بانكها اين كار را تحت پوشش قانوني انجام مي دهند، عنوان كرد: اختصاص ارز به واردات دارو در چند وقت اخير نيز دچار تأخير بوده است كه اميدواريم بانك مركزي سرعت عمل بيشتري در اين مورد نشان دهد.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه رسول خضري، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز به تازگي با اعلام اين كه در هفت ماهه امسال تنها يك پنجم از ارز واردات دارو از سوي بانك مركزي اختصاص داده شد، گفته كه براساس استانداردهاي وزارت بهداشت، انبارهاي دارويي بايد براي شش ماه آينده ذخيره داشته باشند، اما براساس گزارشهاي سازمان غذا و دارو هم اكنون تنها براي دو ماه ذخيره باقي مانده است.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم درباره اين كه چرا ارز مرجع مورد نياز براي واردات دارو برخلاف وعده هاي داده شده تأمين نشده، ابراز بي اطلاعي كرده است.
 


قيمت دلار مجددا به زير 3 هزار تومان رسيد

روند كاهش سكه و ارز در بازار غيررسمي تهران همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار كيهان، قيمت دلار كه از ابتداي هفته جاري سير نزولي داشته ديروز با 80 تومان كاهش 2 هزار و 920 تومان فروخته شد. قيمت ساير ارزها ديروز از كاهش برخوردار بودند بطوري كه قيمت يورو با 130 تومان و پوند 160 تومان كاهش به ترتيب 3 هزار و 830 و 4 هزار و 745 تومان معامله شدند.
بنابراين گزارش: هر قطعه سكه طرح قديم نيز با كاهش قيمت روبرو بود و يك ميليون و 185 هزار تومان فروخته شد كه نسبت به روز سه شنبه 25 هزار تومان كاهش داشت، سكه طرح جديد نيز با 30 هزار تومان كاهش يك ميليون و 180 هزار تومان فروخته شد.
همچنين هر قطعه نيم سكه 590 هزار تومان، ربع سكه 300 هزار تومان و سكه يك گرمي 170 هزار تومان معامله شد كه نسبت به روز سه شنبه به ترتيب 19 هزار تومان، 10 هزار تومان و 5 هزار تومان كاهش قيمت داشت.
 


سخنگوي مركز مبادله:

كالاهاي اولويت 8 ارز دريافت مي كنند

سخنگوي مركز مبادله ارز از غربالگري گروه 8 كالايي توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت براي دريافت ارز خبر داد.
صمد كريمي در گفت و گو با ايسنا با بيان اين كه در مركز مبادلات ارزي براي گروه هاي كالايي سه تا هفت ثبت سفارش داريم و به آن ها ارز به نرخ مبادله اي اختصاص داده مي شود درباره گروه كالايي اولويت هشتم گفت: بعد از غربالگري و اعلام فهرست نهايي نسبت به تامين ارز مطابق با رويكردهاي بانك مركزي اقدام خواهيم كرد.
وي همچنين در بخشي از سخنان خود درباره نوسانات نرخ ارز گفت: با توجه به اين كه پيش بيني مي شود تراز تجاري كشور تا پايان سال 91 مثبت باشد نوسانات نرخ ارز در مركز مبادلات محدود خواهد بود.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور ادامه داد: سمت و سوي نرخ ارز براساس مولفه هاي اقتصادي و غيراقتصادي تعيين مي شود كه بانك مركزي در چارچوب قانوني خود و به عنوان يك سازمان تخصصي اين كار را انجام مي دهد.
وي اظهار كرد: الگوي قيمت گذاري و تعيين نرخ ارز در مركز مبادلات براساس تغييرات نرخ هاي برابري اسعار مختلف نسبت به يكديگر و همچنين متغيرهاي كلان اقتصادي ايران شامل صادرات نفت و گاز صادرات غيرنفتي، ميزان تورم، رشد نقدينگي، واردات كالا و خدمات و جريان هاي سرمايه كه منابع و مصارف ارزي كشور را تعيين مي كند، است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14