(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 25  آبان  1391 - شماره 20358

راز سلامت موهاي سر
بازي هاي رايانه اي روح كودكان را مي خراشد
مضرات بطري هاي يكبار مصرف را جدي بگيريد
ايمني را به خانه آوريد
مراقبت از پوست در فصل پاييز
آزمايش ادرار كودكان زير 6 سال


راز سلامت موهاي سر

موي سر نه تنها به زيبايي بصري مي افزايد بلكه از پوست سر انسان نيز محافظت مي كند. اين باعث مي شود تا مو از اهميت بسيار بالايي برخوردار باشد كه نمي توان از كنار آن به سادگي عبور كرد.
يكي از مهم ترين و ساده ترين روش هاي داشتن موهاي سالم تغذيه درست و همچنين داشتن يك رژيم غذايي بسيار عالي است. اين باعث مي شود تا شما موهايي سالم براي تمامي عمرتان داشته باشيد.
¤ ماهي: اين غذاي دريايي سرشار از اسيد چرب امگا 3، پروتئين، ويتامين B12 و آهن است. اسيد چرب امگا 3 براي سلامت پوست سر مفيد و ضروري است و كمبود آن موجب خشكي پوست سر و ريزش مو مي شود. مصرف يك تا دو قاشق غذاخوري روغن بزرك (روزانه) نيز حاوي مقدار قابل توجهي اسيد چرب امگا3 مي باشد.
¤ سبزي هاي سبز تيره: اسفناج، بروكلي و چغندر برگي سرشار از ويتامين A و C است كه بدن به منظور ساختن چربي پوست به آن نياز دارد و سلامت مو را تضمين مي كند. به علاوه سبزيجات سبز تيره سرشار از آهن و كلسيم است.
¤ لوبيا، عدس و نخود نقش حياتي براي سلامت مو دارد. آنها نه تنها سرشار از پروتئين هستند بلكه آهن، روي و بيوتين نيز در آنها يافت مي شود. كه تمامي اين مواد براي سلامت مو مفيد است.
¤ آجيل يا مغز گياهان: اين دسته از مواد غذايي براي پرپشت شدن و درخشندگي مو لازم است. اين مواد سرشار از سلنيوم است كه براي سلامت پوست سر مفيد است. مغز گردو حاوي اسيد آلفا لينولنيك (نوعي اسيد چرب امگا3) است كه حالت مو را ارتقا مي بخشد. اين مواد همچنين سرشار از روي است. گفته مي شود كه كمبود روي در رژيم غذايي منجر به ريزش مو مي شود.
¤ گوشت مرغ و بوقلمون: اين مواد سرشار از پروتئين است كه به طبع سلامت مو را تضمين مي كند. كمبود پروتئين موجب شكنندگي و كم پشتي مو مي شود و كمبود شديد آن نتيجه اي جز ريزش مو و تغيير رنگ آن ندارد. اين مواد همچنين حاوي آهن مي باشد.
¤ غلات سبوس دار: اين مواد سرشار از آهن، روي و ويتامين هاي گروه B مي باشد. اين مواد همچنين انرژي را ارتقا مي بخشد، بنابراين خوراك خوبي به خصوص در بعدازظهر است.
¤ محصولات لبني كم چرب: اين دسته از مواد به خصوص ماست و شير كم چرب سرشار از كلسيم است كه ماده معدني حياتي براي رشد مو مي باشد.
¤ هويج: هويج بهترين منبع ويتامين A مي باشد كه براي سلامت پوست سر و قدرت بينايي مفيد است. با تمام اين تعاريف مي توان گفت كه آميزه اي از مواد غذايي ذكر شده در رژيم غذايي روزانه بايد گنجانده شود تا سلامت و زيبايي مو حفظ شود.
نكات مهم در مورد محافظت از موي سر
1- مهم ترين اصل اين است كه به طور منظم و با توجه به ميزان رويش موهاي خود به آرايشگاه برويد. از تغيير حالت موهاي خود به طور مداوم پرهيز كنيد. به طور مثال سعي كنيد هميشه در يك اندازه مشخص نگه داريد، نه اينكه مدتي بلند و سپس بسيار كوتاه كنيد.
2- شامپو و نرم كننده را متناسب با موهاي خود انتخاب كنيد. حتما از نرم كننده استفاده كنيد و آن را ناديده نگيريد زيرا نرم كننده براي موهاي شما و شامپو براي جمجمه شما يا همان پوست سر شما استفاده مي شود. از شامپو و نرم كننده هاي مرطوب كننده براي موهاي خشك و پاك كننده براي موهاي چرب استفاده كنيد.
3- شما بايد هر چند روز يك بار موهاي خود را بشوييد. افرادي كه موهاي چرب دارند بهتر است هر روز موهاي خود را بشويند. از نشستن موهاي خود براي مدت طولاني بپرهيزيد چون باعث مي شود موهاي شما به يك حالت خشك بدي برسند.
4- اگر از ريزش موهاي خود رنج مي بريد، صبح ها قبل از شستن موهاي خود پوست سر خود را مقداري ماساژ دهيد. اين كار باعث مي شود رگ هاي خوني در سر شما كار خود را بهبود بخشند و از ريزش مو جلوگيري مي شود.
5- اگر مو و پوست سر خشكي داريد بهتر است از روغن زيتون يا بادام براي چرب كردن آن استفاده كنيد. در صورتي كه موهاي شما چرب است از استفاده از روغن بپرهيزيد زيرا كه اوضاع بسيار وخيم تر مي شود.
چگونه دچار ريزش مو نشويم؟
ريزش مو يكي از نگراني هاي مردان و زنان است و گاهي اوقات به كابوسي براي افراد تبديل مي شود اما مي توان با كارهايي ساده از ريزش مو جلوگيري كرد.
يكي از مواردي كه در كاهش ريزش مو مي تواند موثر باشد مصرف غذاهاي پروتئيني است. اين مواد به دليل دارا بودن آمينو اسيدها براي تقويت ريشه مو پيشنهاد مي شوند.
همچنين توصيه مي شود تا از حمام كردن و شست وشوي مو با آب بسيار گرم خودداري شود. حمام كردن با آب بسيار گرم موجب مي شود تا مو شكننده شود و ريزش داشته باشد.
داشتن فعاليت هاي بدني مي تواند بافت پوست و موي سر را تقويت كند. همچنين ورزش كردن موجب مي شود تا جريان خون با سرعت بهتري در رگ ها جريان داشته باشد. فقر آهن نيز مي تواند موجب ريزش مو شود. بنابراين مصرف مواد خوراكي حاوي آهن مثل سبزيجات سبز توصيه مي شود.
مصرف آنتي اكسيدان هايي مثل ويتامين C و E نيز براي رشد مو مفيد است.
 


بازي هاي رايانه اي روح كودكان را مي خراشد

اين روزها بازي هاي رايانه اي جزو محبوب ترين بازي ها براي بچه ها لقب گرفته، اما بايد توجه داشت كه اين بازي ها مي تواند به عنوان تهديدي جدي براي سلامت روح و روان و جسم كودكان و نوجوانان به حساب بيايد.
هر چند به اعتقاد برخي كارشناسان، تعدادي از بازي هاي فكري و معمايي مي تواند سلول هاي مغزي را به فعاليت واداشته و فكر كودكان را تقويت كند و در رشد خلاقيت و بالندگي ذهني كودكان تاثير داشته باشد، اما والدين بايد در انتخاب نوع بازي براي گروه هاي سني و تاثير اين بازي ها در جسم و روح فرزندان خود نهايت دقت را داشته باشند.
كودكان و نوجوانان معتاد به اينترنت مانند رانندگاني هستند كه بي اعتنا به علايم راهنمايي و رانندگي، اتومبيل اسقاطي خود را در جاده هاي خاكي به هر سو مي رانند تا آن كه بالاخره وارد تونل افسردگي مي شوند.
افرادي كه ساعت هاي متمادي در اينترنت پرسه مي زنند و به بازي هاي رايانه اي مي پردازند معمولا براي درس خواندن و فراگيري نكات و مباحث آموزشي، وقت كم مي آورند.
اختصاص ساعات زياد براي بازي هاي رايانه اي، آسيب هاي جسماني فراواني از جمله بروز تيك ها و فشارهاي عصبي، سردرد، چشم درد، چاقي، كمردرد، دردهاي مفصلي انگشتان و مچ دست، كم خوابي و بي خوابي، اختلال در اشتها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبيعي را نيز مي تواند به همراه داشته باشد.
آسيب هاي اخلاقي و از بين بردن رابطه فكري و عاطفي فرزندان و والدين از ديگر آسيب هاي بازي هاي رايانه اي است كه كودكان را تهديد مي كند.
به جرات مي توان گفت امروز كمتر بچه اي به سراغ بازي هاي سنتي و محلي رفته و براي گذراندن وقت خود با دوستان در محله ها و پارك ها بازي مي كند.
اكثر بچه ها ترجيح مي دهند بيشتر وقت خود را در دنياي فناوري و ديجيتال بگذرانند و با بازي هاي رايانه اي سرگرم شوند.
با گذر زمان و پيشرفت تكنولوژي در دنيا، بسياري از حوزه ها از جمله حوزه بازي ها نيز متحول شده است.
در همين حوزه نيز وسايل و فناوري هاي متعددي وارد شده و به مرور كنار رفته و ابزارهاي جديد جايگزين آنها شده است. اما شايد كمتر كسي به واقعيتي در اين بين توجه داشته و آن اين كه سازندگان و پشتيبانان غربي خلق اين بازي ها توانسته اند در فرهنگ و نگرش كشورهاي هدف، تاثيرگذار شوند.
جداي از اين كه برخي از بازي هاي رايانه اي با اهداف مشخصي توليد و روانه بازار مي شود، خانواده ها نيز نبايد از تاثيرات روحي و رواني اين نوع بازي ها غافل باشند. زيرا برخي از بازي هاي رايانه اي به گونه اي طراحي و ساخته مي شود كه مخاطب را مجبور مي سازد تا به هر شكل ممكن خود را به پايان بازي برساند و در نهايت خود را قهرمان بلامنازع اين بازي ها بداند.
همين گمان اوليه- قهرمان بلامنازع- آغازگر حملات بسياري به كودكان مي شود؛ كه استرس و اضطراب ناشي از قهرمان شدن و برتري جويي از همان لحظات آغازين بازي، به ذهن و روح كودك آسيب مي رساند.
در اين بين به مدد تكنولوژي موجود در ساخت كنسول هاي بازي و به تبع آن وجود جذابيت هاي بصري در رنگ و تصوير و نيز سير داستاني جالب و بازي ها، هر گروه سني كه به عنوان مخاطب در مقابل كنسول هاي بازي مي نشيند، ساعت ها بدون كمترين تحرك و جابه جايي سرگرم بازي شده و خود را در نقش نيروي منجي مي بينند كه در بازي تنها به فكر قهرمان شدن است.
همين ساعت ها بدون تحرك و جابه جايي در مقابل كنسول هاي بازي نشستن مي تواند افت تحصيلي، مشكلات بينايي و اسكلتي، تقويت حس پرخاشگري، ايجاد روحيه انزواطلبي، تنبل شدن ذهن و تاثير منفي بر روابط خانوادگي را به همراه داشته باشد.
بازي هاي رايانه اي خواسته يا ناخواسته وارد خانواده ها شده است و اگر بخواهيم آن را ناديده بگيريم و فرزندانمان را از داشتن اين بازي ها محروم كنيم، به حتم در آنها حرص و ولع بيشتري براي پرداختن به چنين بازي هايي ايجاد كرده و آنها را وادار مي كنيم تا به دور از چشم ما اين كار را بكنند.
از سوي ديگر اگر بخواهيم در اين زمينه، نظارت كافي را نيز بر فرزندانمان نداشته باشيم به حتم آنان با خطرهاي روحي، رواني و جسمي فراواني تهديد مي شوند.
محمدمهدي صدوقي كارشناس مسائل اجتماعي يكي از راه حل هاي اصولي در اين زمينه را توليد محصولاتي منطبق با فرهنگ كشور مي داند.
وي با بيان اين كه والدين مي بايد نظارت جدي بر كار فرزندانشان در هنگام استفاده از رايانه و بازي هاي رايانه اي داشته باشند ، مي گويد : لازم است آنها فرهنگ استفاده صحيح از بازي هاي رايانه اي را به فرزندان خود آموزش دهند.
مدير گروه سلامت رواني و اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز در اين باره مي گويد : اينترنت و بازي هاي رايانه اي به عنوان يك محصول رسانه اي، حكم شمشير دو لبه را دارد.
دكتر «شهرام خرازي ها» مي افزايد: «مواجهه كودكان و نوجوانان با سايت هاي اينترنتي و اينگونه بازي ها هم تبعات مثبت و هم تبعات منفي به همراه دارد.
وي خاطرنشان مي كند: تحقيقات نشان داده كه مغز كودكان و نوجواناني كه به طور مدام با سايت ها و بازي هاي رايانه اي، سر و كار دارند در مقايسه با مغز ديگر هم سن و سال هاي خود، فعال تر، خلاق تر و داراي سرعت عمل بيشتري است.
مدير گروه سلامت رواني و اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه مي دهد: بازي هاي رايانه اي، خلاقيت كودكان را شكوفا مي كند و به نيازهاي آنها براي تجربه كردن هيجان، پاسخ فوري مي دهد.
خرازي ها مي گويد: علاوه بر آن، مهارت هاي حركتي انگشتان دست كودكان و نوجوانان در اثر مشغول شدن با صفحه كليد و بازي هاي رايانه اي به تدريج افزايش مي يابد در نتيجه اين گروه از بچه ها در كار با رايانه نيز سريع تر از ساير كودكان عمل مي كنند.
وي خاطرنشان مي كند، در كنار اين فوايد مضرات قابل توجهي نيز در بازي هاي رايانه اي گزارش شده است كه نمي توان به راحتي از كنار آنها گذشت.
مدير گروه سلامت رواني و اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران اظهار مي دارد: اگر زمان صرف شده براي وبگردي و بازي هاي رايانه اي، بسيار طولاني باشد، عوارضي مانند اضافه وزن، تاري ديد، نزديك بيني، كم حوصلگي و بي حوصلگي، كم خوابي و در نتيجه چرت زدن در طول روز و افت تحصيلي، پرخاشگري، خشونت ورزي و گاهي حتي تمايل و اقدام به اعمال بزهكارانه و خلاف قانون گريبانگير كودكان و نوجوانان مي شود.
خرازي ها ادامه مي دهد: كودكان به تدريج به اينترنت و بازي هاي رايانه اي، معتاد مي شوند و مانند معتاد به موادمخدر، هنگام دسترسي نداشتن به اينترنت و بازي هاي رايانه اي به هر دليلي، احساس مي كنند كه چيزي كم دارند.
وي اضافه مي كند: اين كودكان براي فراهم آوردن امكاني براي ورود به سايت و بازي هاي موردنظر برمي آيند و در اين مسير ممكن است حتي قراردادهاي عرفي خانواده و جامعه و قوانين جاري را زير پا بگذارند.
به گفته مدير گروه سلامت رواني و اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران، كودكاني كه با اينترنت و بازي هاي رايانه اي انس گرفته اند كم كم بر دنياي مجازي شخصي خود متمركز مي شوند، از ديگران دوري و ارتباطات خود را محدود مي كنند.
خرازي ها مي گويد: اينگونه كودكان مانند معتادان به موادمخدر، انزواطلبي پيشه كرده و همه وقت و هم و غم خود را صرف اينترنت و بازي هاي رايانه اي و تهيه بازي هاي جديدتر و مهيج تر و كشف سايت هاي جالب تر مي كنند.
وي خاطرنشان مي كند خطرات بازي هاي رايانه اي و اينترنت تا آنجاست كه اخيرا در يكي از كشورهاي غربي درپي افزايش آمار معتادين رايانه اي، كلينيك ترك اعتياد رايانه اي راه اندازي شده است.
مدير گروه سلامت رواني و اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران، افسردگي را يكي از پيامدهاي مهم اعتياد به اينترنت و بازي هاي رايانه اي عنوان مي كند و مي افزايد: اينترنت و بازي هاي رايانه اي، يك جهان مجازي و شخصي براي كاربران مي آفريند؛ كاربران به تدريج از دنياي اطراف كناره مي گيرند، از تعامل با ديگران مي پرهيزند و سر در لاك خويش فرو مي برند.
خرازي ها ادامه مي دهد: در چنين شرايطي فرد حمايت همنوعان خويش را از دست مي دهد و با ديگران احساس بيگانگي مي كند و از همين نقطه است كه زمينه افسردگي ايجاد مي شود.
خرازي ها مي گويد: برخي از كودكان در ساعات تحصيل در مدرسه براي تعطيل شدن و بازگشت به منزل لحظه شماري مي كنند تا هرچه زودتر خود را در عالم بازي هاي رايانه اي غرق كنند، گاهي حتي از رفتن به مهماني هاي فاميلي يا دوستانه مرسوم سرباز مي زنند تا براي بازي و وبگردي وقت كم نياورند.
وي خاطرنشان مي كند روابط عاطفي اينگونه كودكان با والدين و خواهر و برادرهاي خود مخدوش مي شود و در زنگ هاي تفريح و گاه حتي سر كلاس به معرفي بازي ها و سايت هاي جديد و يا مورد علاقه مي پردازند و با تشريح لذتي كه حين بازي و يا مشاهده سايت مي برند مي كوشند تا اين لذت را با همكلاسي ها تقسيم كنند.
به گفته مدير گروه سلامت رواني و اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران، پسرها معمولا بيش از دخترها اسير و درگير بازي هاي رايانه اي و به ويژه سايت هاي مستهجن مي شوند چون اين بازي ها بيشتر براي مردان طراحي مي شوند و سهم زنان در دنياي مجازي رايانه اي كمتر از مردان است.
خرازي ها تاكيد مي كند بازي هاي رايانه اي مانند ديگر محصولات رسانه اي- فيلم، سريال و... بايد درجه بندي سني شوند كه در حال حاضر «بنياد ملي بازي هاي رايانه اي» نسبت به تدوين و اجراي نظام رده بندي سني اين محصولات رسانه اي اقدام كرده است.
وي مي گويد: نظام رده بندي از اين ظرفيت برخوردار است كه به يكي از اساسي ترين راهبردهاي نظام اجتماعي كشور براي محافظت در برابر پيامدهاي سوء گسترش بازي هاي رايانه اي و رفع آثار و تبعات منفي اين پديده گريزناپذير تبديل شود.
به هرحال با نگاهي به انبوه بازي هاي موجود در بازار درمي يابيم كه اغلب اين بازي ها وارداتي و محصول كشورهاي ديگر است كه در ساخت هر يك از اين بازي ها اهدافي را دنبال مي كنند، بي ترديد استفاده بيمارگونه از بازي هاي رايانه اي يا اينترنت، كودكان و نوجوانان را از فعاليت هاي مفيد و سازنده اي مانند فعاليت هاي درسي، ورزش كردن و ارتباط با دوستان و والدين، باز مي دارد.
رجا معالي كارشناس نرم افزار و رايانه نيز گفت: بازي هاي رايانه اي با همه فوايدش از كاستي ها و آسيب هايي نيز برخوردار است، اما به نظر مي رسد آسيب هاي فردي و روان شناختي آن از ساير خطرات بيشتر باشد.
وي مي افزايد: اين درحالي است كه اغلب والدين درمورد نوع بازي ها و نحوه استفاده از اين بازي ها و همچنين خطرات و تهديدهاي آن براي سلامت روان كودكان خود اطلاعات كافي ندارند.
مهندس معالي ادامه مي دهد: كه هر سال با فرارسيدن فصل تابستان، كودكان ساعات زيادي را صرف بازي رايانه اي مي كنند و والدين بي توجه به نوع بازي ها و عوارض جسمي و رواني آن، نشستن پشت رايانه و بازي هاي رايانه اي نامناسب، فقط مي خواهند كودكانشان ساعاتي آرام و ساكت باشند.
اين كارشناس امور نرم افزار و رايانه در ادامه مي گويد: برخي ديگر از والدين نيز تلاش دارند بازي هاي رايانه اي كودكان خود را كنترل كنند اما در نهايت تسليم خواست كودكانشان مي شوند.
مهندس رجا معالي معتقد است، هرچند بازي هاي رايانه اي، مي تواند اطلاعات كودكان و نوجوانان را افزايش دهد، اما از سوي ديگر اين بازي ها مي تواند بر تمايلات و گرايش هاي فرزندانمان تاثيرگذار باشد زيرا برخي از بازي هاي رايانه اي با هدف ترويج فرهنگ مادي و تهي كردن جوانان از معنويت ساخته مي شود.
سرهنگ «محمدقربان عسگري» معاون اجتماعي فرمانده نيروي انتظامي استان قزوين در اين زمينه مي گويد: آسيب اين بازي ها بيشتر از ماهواره براي كودكان و نوجوان است، زيرا بيشتر شركت هاي توليدي اين بازيها صهيونيست ها هستند و براي جذب نوجوانان و فروش بيشتر از سه عامل خشونت، وحشت و شهوت استفاده مي كنند.
وي اظهار مي كند: متاسفانه در اين بين بيشتر والدين تصور نمي كنند كه اين بازيها چه صدمات جبران ناپذيري را مي تواند بر روح و جسم كودكان و نوجوانان داشته باشد.
اين مسئول ادامه مي دهد: اين بازي ها با بهره گيري از تصاوير پرتحرك و صداهاي مهيج، دنيايي از هيجان را به افراد وارد و همين امر باعث تسخير روح افراد از دنياي تخيلات خواهد شد.
عسگري خاطرنشان كرد: دشمن در برخي از اين بازيها سعي دارد مسلمانان را تروريست و در مقابل خود را منجي جهان معرفي كند و اين موضوع نوعي ديگر از جنگ نرم محسوب مي شود.
عسگري خاطرنشان مي كند: والدين هنگام خريد بازي براي فرزندان خود سعي كنند از بازي هاي توليد داخل استفاده كنند و شرايط سني فرزندان خود را براي آن بازي درنظر بگيرند.
اين مسئول مي افزايد: والدين بايد زمان بيشتري را براي فرزندان خود صرف كنند چراكه هر قدر صميميت والدين با فرزندان بيشتر باشد زمينه استفاده كودكان از چنين بازيهايي كمتر خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: همچنين والدين توجه داشته باشند كه زمينه رفتن كودكان خود به گيم نت ها را از بين ببرند، زيرا اين محيط ها مكان مناسب براي كودكان آنان نيست.
البته جاذبه بازي هاي رايانه اي امروزي بسيار شگفت انگيزتر از بازي هاي سنتي قديمي است و اينكه كودكان، نوجوانان و جوانان و گاهي بزرگترها جذب اينگونه بازي ها مي شوند بي دليل نيست.
جوانان امروزي با عرصه هاي جهاني مواجه شده اند كه مزرهاي فيزيكي و جغرافيايي كشورها و فرهنگ را درنورديده است و فرهنگ جهاني رسانه ها براي آنها يك قدرت متحدساز و نوعي آموزش فرهنگي است كه به آنها مي آموزد چگونه مصرف كنند، چگونه رفتار كنند، به چه فكر كنند، احساساتشان چگونه باشد، به چه اعتقاد داشته باشند، از چه بترسند و به چه تمايل داشته باشند.
گرچه بازي هاي رايانه اي بعنوان يك ابزار تفنن و درجهت پر كردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ارزيابي مي شود اما واقعيت اين است كه اين بازيها در مقايسه با بازيهاي فيزيكي و سنتي سالم توسط اقشار و گروه هاي سني متنوعي در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي گيرند كه گروه سني نوجوان به دليل حساسيت بالا در ارضاي احساس كنجكاوي و فراخور سن خود و نيز رشد دنياي سايبر در جامعه بيش از هر گروه و طبقه اي با اين نوع بازيها درگير و داراي مشغله فكري است.
از سوي ديگر دنياي بازيهاي رايانه اي و فعاليت هاي متاثر از آن با توجه به مشغله هاي فكري اجتماعي و اقتصادي كه خانواده ها دارند و رها شدن نوجوانان در انتخاب انواع بازي هاي موردنظرشان مي تواند تا حد زيادي كودكان و حتي نسل جوان را تهديد كرده و با القاي تفكرات و باورهاي ناهنجار به ذهن آنان، فرهنگ جامعه را در آينده با دگرگوني هاي غيرقابل تصوري مواجه كند.
فرهاد روشن
 


مضرات بطري هاي يكبار مصرف را جدي بگيريد

بسياري از خانواده هاي ايراني از بطري هاي يك بار مصرف بيش از يك بار يا حتي دوبار استفاده مي كنند اين درحالي است كه اين امر مي تواند باعث بروز بيماري هاي بسيار سخت و همچنين مسموميت هايي در افراد شود. سازمان هاي جهاني بهداشت و همچنين متخصصين سلامت نكاتي را در باب استفاده از اين ظروف هميشه آورده اند كه بايد به دقت آن ها را رعايت كرد:
بطري و موادي اسيدي
يكي از بدترين رفتارهايي كه مي توان با بطري ها داشت ريختن مواد اسيدي در داخل آن ها است. بسيار ديده شده است كه خانواده ها و حتي مغازه دارها نيز براي فروش آبغوره يا آبليمو آن ها را در بطري هاي نوشابه و يكبار مصرف مي ريزند. اين كار باعث مي شود تا مواد اسيدي با تركيبات بطري به هم بپيوندند و باعث مسموميت شما شوند. ظروف شيشه اي بهترين جايگزين براي اين موارد مي توانند باشند.
بطري و نوشيدني
بطري هاي يكبار مصرف مي توانند تا يك ماه از آب يا آبميوه و دوغ هاي بدون گاز محافظت كنند اما بازهم شرايطي براي آن وجود دارد كه بايد رعايت شود. در اين مدت يك ماه به هيچ عنوان نبايد بطري ها تحت گرما و يا سرماي شديد باشند چرا كه باعث مي شود تا آلودگي هايي وارد مايع داخل آن شود.
بطري و سرما و گرما
بطري هاي يكبار مصرف با توجه به موادي كه در تركيبشان موجود است حساسيت خاصي به سرما و گرما دارند. اين بطري ها در سرما و يا گرماي شديد دچار دگرگوني هايي مي شوند كه مي تواند باعث آلوده شدن و يا ايجاد مسموميت هايي در مايعات درونشان شود. بهتر است از قرار دادن اين ظروف در فريزر و يا در مقابل نور آفتاب خودداري كنيد.
بطري و نگهداري كوتاه مدت
گاهي اوقات براي يك حمل و نقل ساده نيز شايد بخواهيد از بطري هاي يك بار مصرف كمك بگيريد اما باز هم اينكار درمورد برخي از مايعات بسيار اشتباه است. حمل كردن مايعات اسيدي حتي اگر براي مدت بسيار كوتاهي نيز باشد مي تواند باعث بروز آلودگي هايي در مايع شود. اين كه تا به حال بيمار نشده ايد نشانه اي از سلامت ظروف يكبار مصرف نيست. اين گونه بيماري هاي به مرور خود را نشان مي دهند.
بطري و نوشيدني داغ
يكي ديگر از كارهايي كه بايد از آن بپرهيزيد ريختن نوشيدني هاي داغ درون ظروف يكبار مصرف است. ريختن نوشيدني هايي مانند چاي و يا قهوه داغ مي تواند باعث آزاد شدن مواد سمي و سرطان زا در مايع شود. از اين كار هميشه بپرهيزيد.
 


ايمني را به خانه آوريد

مقابله با فصل سرما يكي از واجبات است چرا كه اين فصل مي تواند حتي جان انسان ها را نيز به خطر بياندازد. با استفاده از وسايل گرمايشي و همچنين رعايت چند نكته شما مي توانيد خانه خود را گرم كنيد اما مهمترين نكته اين است كه ايمني را در استفاده از وسايل گرمايشي رعايت كنيد تا در طول سرما خطري شما را تهديد نكند.
¤ يكي از نكات اساسي اين است كه هميشه اجازه بدهيد هواي كافي براي تنفس شما و جهت سوختن بخاري گازسوز به اتاق برسد. وجود روزنه هاي زير دربها براي اين منظور مفيد مي باشند. بنابراين روزنه هاي زير دربها را با اشيايي همچون پارچه، پتو و ... مسدود ننماييد.
¤ از صحيح سوختن گاز و سلامت بخاري بوسيله افراد ذيصلاح مطمئن شويد. تنها كافي است تا با شركت توليدكننده محصول تماس بگيريد و از آن ها براي اين كار راهنمايي بخواهيد.
¤ از سلامت دودكش مربوط به بخاري اطمينان حاصل نماييد. اين امر يكي از مهمترين نكاتي است كه بايد هميشه در نظر داشته باشيم چرا كه اشكالات دودكش مي تواند باعث بروز اتفاقاتي غير قابل بازگشت شود.
¤ نصب دودكش در داخل راهرو، پاسيو و فضاهاي بسته ساختمان كه جريان طبيعي هوا وجود ندارد ممنوع است وهر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش مجزا و مجهز به كلاهك اچ (H) باشد.
¤ چنانچه دودكش سرد باشد نشاندهنده عدم و عبور گازهاي سمي است و بايستي سريعا نسبت به رفع مشكل اقدام نمود، استفاده از شعله شمع يا كبريت در محل دريچه و مبدا دودكش، چنانچه شعله به سمت داخل دودكش كشيده شد بيانگر اين است كه مكش دودكش مناسب است و اگر تغييري در شعله ايجاد شود نشانگر عدم مكش مناسب دودكش است.
¤ راه هاي متفاوتي براي باز كردن راه دودكش ها وجود دارد كه بهترين آن ها استفاده از يك وزنه و طناب محكم است. وزنه را از بالاي دودكش به پايين بي اندازيد تا در ميان راه تمام مسدود كننده ها را از بين ببرد.
¤ از تبديل بخاري و ساير وسايلي كه با سوخت هاي ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند به وسايل گازسوز جدا خودداري نماييد. براي اينكار البته مي توانيد از متخصصان مجرب استفاده كنيد اما باز هم اين كار توصيه نمي شود.
¤ يكي از نكات بسيار ساده اين است كه قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستيكي و ساير اشياء قابل اشتغال در مجاورت بخاري مي تواند سبب وقوع آتش سوزي در منزل گردد.
¤در صورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا با شعله آبي نمي سوزد به آن بي تفاوت نباشند، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد. توجه داشته باشيد كه شعله بخاري هميشه بايد آبي بسوزد.
¤ اگر به تازگي از سفر بازگشته ايد و قصد داريد تا شير اصلي گاز را باز كنيد، در ابتدا لازم است اطمينان حاصل نماييد كه كليه شيرهاي مصرف وسايل گاز سوز بسته باشد.
¤ يكي از نكات بسيار مهم در سلامت فصل زمستان استفاده از شيلنگ هاي سالم و فشارقوي است. به غير از اين شيلنگ ها از رابط ديگري براي وصل كردن وسايل به گاز استفاده نكنيد.
¤بدون استفاده از بست براي محكم كردن شلينگ گاز هرگز از وسيله گازسوز استفاده نكنيد و آبگرمكن و وسايل گازسوز را هرگز در حمام نصب نكنيد.
¤ طول شيلنگ گاز نبايد حداكثر از 120 سانتي متر بيشتر باشد، استفاده از شيلنگ هاي بلند براي رساندن گاز به نقاط مختلف منزل بسيار خطرناك است و بايد از اين كار خودداري كرد.
¤ استفاده از بخاري هاي بدون نياز به دودكش براساس رعايت محدوديت هاي محل نصب آن كه در استانداردها به آن اشاره و تعريف شده، بلامانع است و براساس اين استاندارد دامنه كاربرد اين دستگاه محدود به اماكن پر رفت آمد است كه اكسيژن كافي براي محيط را تامين مي كند، البته استفاده از اين دستگاه براساس استاندارد ايران در اتاق خواب، حمام و محيط هاي بسته و كوچك ممنوع است.
¤ علائم مسموميت با منواكسيد كربن مي تواند طيف وسيعي از علائم را شامل شود كه در بيماري هاي مختلف ديده مي شود. متاسفانه بسياري از اين علائم شبيه به علائم سرماخوردگي است و اكثر افراد فكر مي كنند به دليل سردي هوا دچار سرماخوردگي شده اند و تمايل به استراحت و خوابيدن پيدا مي كنند.
ابتلاي تمام افراد خانواده به علايمي شبيه به آنفلوآنزا، بروز مسموميت در افراد را نشان مي دهد.
¤ سردرد، ضعف جسماني، سرگيجه و بي قراري، تهوع و استفراغ، خميازه كشيدن بيش از حد، كاهش ديد از علايم عمومي مسموميت ها است. حالت خواب آلودگي شديد، كسلي، خستگي و كاهش قدرت عضلاني ازجمله علايم اوليه مسموميت در افراد به شمار مي رود. چنانچه افراد
در اين مرحله متوجه چنين علايمي شدند، با خارج شدن از فضاي آلوده مي توانند از پيشرفت مسموميت پيشگيري كنند.
 


مراقبت از پوست در فصل پاييز

براي اينكه در اين فصل دچار مشكلاتي در پوستتان نشويد بايد نكات خاصي را مورد توجه قرار دهيد. اين نكات باعث مي شوند تا بسياري از مشكلات احتمالي از شما دور شود و اتفاقي براي شما رخ ندهد.
¤ در زمان شست وشوي پوست بايد دقت داشته باشيم كه از محصولات پاك كننده قوي و آب آهك دار دوري كنيم و در حين تميز كردن پوست بايد با ملايمت و به وسيله يك محصول پاك كننده با pH خنثي باشد.
¤ موقع خشك كردن پوست حوله نرمي را انتخاب كنيم و آن را روي پوست صورت يا بدنتان با خشونت نكشيد بلكه به صورت ضربه اي آرام پوست را خشك كنيم.
¤ در سطح پوست يك لايه هيدروليپديك وجود دارد كه در حفظ و مراقبت از پوست نقش موثري ايفا مي كند به ويژه زماني كه شرايط جوي پاييز به پوست آسيب مي رساند، لازم است كه در مراقبت از آن كوشاتر باشيم.
¤ در اين فصل از سال، پوست بيش از هر زمان ديگري به عناصر اصلي و مغذي از قبيل ويتامين A و E و اسيدهاي چرب نياز پيدا مي كند. ويتامين A در مواد مغذي مانند هويج موجود است.
¤ افرادي كه داراي پوست خشك هستند نبايد از صابون مايع استفاده كنند، اين افراد در محيط خارج از منزل كه ناچار به استفاده از اين شوينده ها هستند، پس از شست و شو بايد حتما از يك كرم مرطوب كننده استفاده كنند.
¤ استفاده از لباس هاي نخي و صابون هاي مناسب بهترين راهكار مقابله با اگزما و ديگر مشكلات پوستي است و همچنين شست و شو با صابون هايي كه به نام (بار) در بازار دارويي معروف است، براي پوست هاي خشك توصيه مي شود.
¤ استفاده از كرم هاي مرطوب كننده تا حد زيادي به رفع اين مشكل كمك مي كند ولي استفاده از تركيبات هورموني تنها در مواردي خاص با صلاحديد پزشك ضرورت دارد.
¤ شست وشوي بدن با تركيبي از نشاسته و آب ولرم خصوصا اگر در وان حمام ريخته شود، بسيار مؤثر است. پس از شست وشو حتما بايد در فاصله اي كمتر از پنج دقيقه، پوست با لوسيون هاي مرطوب كننده به طور كامل پوشش داده شود.
¤ افراد بالاي 40 سال دچار خشكي پوست مي شوند، استفاده از كرم هاي مرطوب كننده داراي تركيبات آنتي اكسيدان مانند ويتامين E و C در اين رده سني مناسب تر است و بهتر است در طول شب از آنها استفاده شود.
 


آزمايش ادرار كودكان زير 6 سال

متخصص عفوني كودكان و عضو هيئت مديره انجمن كودكان ايران گفت: كودكان زير 6 سال بايد سالي يك بار مورد آزمايش ادرار و كنترل دستگاه ادراري قرار گيرند.
برخي از موارد عفونت در دستگاه ادراري كودكان بدون عارضه است و خانواده ها زماني متوجه شوند كه ممكن است دير شده باشد.
اگر دستگاه ادراري اطفال دچار عفونت شود و جلوي پيشرفت آن گرفته نشود، ممكن است در طولاني مدت به كليه ها آسيب وارد كند.
انواع سرماخوردگي، آنژين، آنفلوآنزا، عفونت هاي گوش و سينه پهلو برخي از بيماري هاي عفوني اطفال هستند كه والدين بايد نسبت به آنها توجه داشته باشند.
امروزه شايع ترين بيماري عفوني اطفال، عفونت دستگاه تنفسي است و كودكاني كه به مهدكودك مي روند بيشتر در معرض سرماخوردگي و دچار شدن به عفونت تنفسي قرار دارند زيرا سرماخوردگي 200 نوع ويروس دارد كه به راحتي منتقل مي شود.
اگر كودكان در سال سه تا چهار بار به تب بالا و سرفه هاي مكرر دچار شوند طبيعي است. امروزه به دليل وجود حساسيت ها و آلودگي هوا مدت زمان بهبود يافتن كودكان بيشتر شده است. در واقع يك هفته به حدود 20 روز افزايش يافته است.
تزريق واكسن آنفلوآنزا: تزريق اين واكسن براي كودكان زير چهار سال و افراد بالاي 50 سال تأكيد مي شود البته سازمان بهداشت جهاني تزريق اين واكسن را براي تمام افراد در هر سني توصيه مي كند اما به دليل كمبود آن، تزريق براي سنين خاصي تأكيد شده است. تغذيه خوب، پرهيز از خوردن غذاهاي آماده، استفاده از ميوه، لبنيات و خوردن صبحانه از جمله راههاي پيشگيري از ابتلاي كودكان به بيماري هاي عفوني است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14