(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 دي 1388- شماره 19557
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حمايت سناتورهاي آمريكايي از اهانت كنندگان به عاشوراي حسيني(ع)
آيت الله نوري همداني: فتنه گران در ميان ملت ، منفور و مطرود شده اند
برگزاري مراسم هفتمين روز درگذشت آيت الله صافي در قم
ديدار آيت الله رفسنجاني با مجمع نمايندگان ادوار مجلس
بشار اسد در ديدار با متكي: كشورهاي منطقه با توطئه هاي قدرت هاي بيگانه مقابله كنند
ديدار تروئيكاي عدم تعهد با مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي
هشدار سازمان هواشناسي كشور: منابع آبي سفره هاي زيرزميني ته كشيده است
اختصاص 26 ميليارد تومان براي تغذيه رايگان 3 ميليون دانش آموز
رقابت 26 فيلم ايراني در بخش مسابقه بيست وهشتمين جشنواره فيلم فجر
احداث خط آهن تركمنستان توسط ايران
تاكيد ايران و پاكستان بر اتمام سريع پروژه خط لوله صلح
قائم مقام مديريت بحران كشور: طرح جامع خطرپذيري در استان ها اجرا مي شود
ساخت بزرگترين برج يكپارچه پالايش نفت و توليد بنزين در اراك
خبرنگار و عكاس دوران انقلاب اسلامي در شهركرد درگذشت
اخبار ادبي و هنري



حمايت سناتورهاي آمريكايي از اهانت كنندگان به عاشوراي حسيني(ع)

سرويس سياسي-
به دنبال حمايت آشكار مقامات آمريكايي از اغتشاشات اخير در تهران، اين بار دو تن از سناتورهاي كنگره با حمايت از آشوبگران آنها را شهروند معمولي دانستند.
«جان مك كين» و «جو ليبرمن» در گفت وگو با شبكه خبري «سي .ان.ان» با حمايت از ناآرامي هاي اخير در تهران مدعي شدند: اعتراض هاي مخالفان در ايران نشان دهنده آغازي براي پايان دولت كنوني ايران است.
مك كين سناتور جمهوري خواه كنگره آمريكا در گفت وگو با سي ان ان در بيت المقدس ادعا كرد: روزهاي حكومت اسلامي به شمارش افتاده است.
سناتور مك كين در ادامه ادعاهاي خود افزود: اگر دولت ايران بخواهد توجه مردم را از اوضاع داخلي اين كشور به تقابل رو به افزايش با اسرائيل منحرف كند، اين امر مي تواند خطرناك باشد.
اين گزارش افزود: اسرائيل به دليل برنامه هسته اي، توسعه موشك هاي بلندبرد و اشاره هاي مكرر «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهور ايران به نابودي آن، ايران را تهديدي جدي مي داند.
اين در حالي است كه «اوزي ايلام» رئيس سابق كميسيون انرژي اتمي رژيم صهيونيستي ضمن مضحك خواندن اظهارات پيشين مقامات صهيونيستي مبني بر نزديكي ايران به ساخت بمب هسته اي تأكيد كرد كه ايران يك تهديد هسته اي نيست.
«جو ليبرمن» سناتور ديگر كنگره آمريكا كه خود را سناتوري مستقل مي داند، مدعي شد كه اعتراضات در ايران مي تواند نشان دهنده سرآغاز پاياني براي آنچه كه او دولت افراط گراي سركوب كننده در تهران ناميده است باشد.
وي در ادامه ادعاهاي خود در شرايطي كه اقليت اغتشاشگران در تحولات اخير ايران را به تمام مردم ايران نسبت داد و در بخشي از سخنان خود نيز از آنها با عنوان «شهروندان معمولي ايران» ياد كرد، افزود: من معتقدم ما ]در آمريكا[ بايد هرآنچه را كه مي توانيم انجام دهيم و نه تنها تحريم هاي اقتصادي را به دليل برنامه هسته اي بر ايران اعمال كنيم، بلكه از مردم ايران نيز حمايت كنيم و فريادي بلند عليه سوء استفاده ها از حقوق بشر، سركوب هاي وحشتناك تظاهرات كنندگان سر دهيم و خواستار آزادي شهروندان معمولي ايران شويم.
اين سناتور آمريكايي در كنفرانس مطبوعاتي در بيت المقدس در خصوص لايحه تحريم ها عليه ايران كه هم اكنون در سناي آمريكا مطرح است، گفت: اين لايحه به «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا اختياراتي را اعطا مي كند تا تحريم هايي بر ايران اعمال كند كه شامل محدود كردن واردات بنزين به ايران نيز مي شود.
وي در ادامه اشاره كرد: من فكر مي كنم اين لايحه پس از شروع فصل جديد سياسي در سنا مطرح شود. مجلس نمايندگان آمريكا در اواخر سال 2009 ميلادي اين طرح را تصويب كرد و سناتور «هري ريد» رهبر اكثريت سنا اعلام كرده است كه به زودي اين طرح را براي رأي گيري به مجلس سنا مي فرستد.
جان مك كين سناتور جمهوري خواه آمريكايي كه در انتخابات رياست جمهوري اخير آمريكا رقيب باراك اوباما بود، با تأكيد مجدد بر «حمايت از معترضان ايران» خواستار تلاش هاي بيشتر براي متوقف كردن دولت تهران از اقدامات اخير براي جلوگيري از دسترسي مردم به اينترنت شد و در شرايطي كه اقدامات اخير اغتشاشگران پس از انتخابات رياست جمهوري را به تمام جامعه ايران نسبت مي داد، گفت: اين به معني مداخله نظامي نيست اما به اين معني است كه به وضوح از مردم ايران و تلاش هاي آنها براي آزادي و دموكراسي صحبت كنيم.
اين گزارش در پايان به اهميت اينترنت در تحولات اخير ايران اشاره كرد و افزود: مخالفان ايران براي سازماندهي اعتراضات خود و گزارش ميزان بازداشت ها و همچنين اعلام ايده هاي خود در خصوص رهبرانشان به شدت به استفاده از اينترنت وابسته هستند.
حمايت از فتنه گران
در دستور كار دولت اوباما
از سوي ديگر؛ پايگاه اينترنتي وال استريت ژورنال نيز طي گزارشي تصريح كرد كه دولت اوباما به دنبال يافتن راه هايي براي حمايت از فتنه گران است.
وال استريت ژورنال در گزارشي به قلم «جي سولومون» نوشت كه دولت باراك اوباما به طور فزاينده اي ثبات دراز مدت دولت ايران را با ديده ابهام مي نگرد و به دنبال يافتن راه هايي براي حمايت از گروه مخالف موسوم به جنبش سبز است.
بنابراين گزارش، وزارت خزانه داري آمريكا در حال تدارك تحريم هاي اقتصادي جديد بر ضد ايران است و در اين باره بر سپاه پاسداران متمركز شده است.

 



آيت الله نوري همداني: فتنه گران در ميان ملت ، منفور و مطرود شده اند

آيت الله نوري همداني با بيان اينكه فتنه گران در ميان ملت انقلابي ايران منفور و مطرود شده اند گفت: مردم ايران با صلابت هميشگي راه ولايت فقيه و انقلاب را ادامه خواهند داد.
به گزارش خبرگزاري رسا، آيت الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد روز يكشنبه در ديدار جمعي از فرماندهان نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي سخناني با اشاره به اتفاقات اخير در كشور گفت: بحمدالله امروز مردم ايران بيدار شده اند و با بصيرت و تبعيت از مقام معظم رهبري در مقابل حرمت شكنان ايران به طور يكپارچه به پا خاسته اند و نشان دادند كه همچنان حامي انقلاب و رهبري هستند.
اين مرجع تقليد با اشاره به حمايت هاي كشورهاي خارجي از فتنه گران اظهار داشت: ما دشمنان فراواني داريم و اينها به چند فتنه گر كه دست به اغتشاش و آشوب زده اند دلخوش كرده اند.
وي تاكيد كرد: اينها بيخود دلخوش كرده اند و فكر كردند چند نفري كه دست به فتنه زده اند مي توانند كار را به نفعشان پيش ببرند.
استاد درس خارج حوزه علميه قم با انتقاد شديد از فتنه گران تصريح كرد: فتنه گران به مرور زمان ريزش كردند و در ميان مردم منفور و مطرود شدند.
اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنانش ضمن قدرداني از حضور حماسي و خروشان ملت انقلابي ايران در تظاهرات نهم دي ماه بيان داشت: مردم با حضور خودشان در اين راهپيمايي در مقابل هتاكان و حرمت شكنان عاشوراي حسيني به پا خاستند و بعد از اين نيز همچون گذشته با صلابت راه ولايت فقيه و انقلاب را ادامه خواهند داد.
آيت الله نوري همداني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نحوه شكل گيري حكومت اسلامي گفت: نظام مورد قبول اسلام، نظام ولايي است و هر حكومتي غير از اين طاغوتي خواهد بود.
وي اضافه كرد: در عصر غيبت، فقيه جامع الشرايط نائب امام است و مردم همانطور كه در عصر حضور امام موظف به حمايت از معصوم هستند در عصر غيبت نيز چنين وظيفه اي را عهده دار هستند.
استاد درس خارج حوزه علميه قم با اشاره به نقش حضرت امام خميني در پيروزي انقلاب تصريح كرد: بنيانگذار كبير انقلاب با قدرت، شجاعت و تدبير توانستند مردم را با نهضت همراه كرده و انقلاب را به پيروزي برسانند. بعد از ايشان نيز حضرت آيت الله خامنه اي به بهترين نحو ممكن كشور را اداره كردند.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اظهارنظر خود در خصوص حوادث اخير و همچنين حمايت از ولي فقيه يادآور شد: بعد از صحبت بنده مبني بر حمايت از ولايت فقيه صدهاطومار، نامه و فاكس از كل كشور به دفتر بنده ارسال شد كه شما حرف دل تمام مردم ايران را زديد و رهبري در دل همه مردم جاي دارند.
همچنين آيت الله نوري همداني عصر يكشنبه نيز در ديدار با رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور گفت: دستگاه هاي اطلاعاتي كشور بايد حوادث اخير را پيش بيني مي كردند زيرا اين حوادث در چندين نوبت تكرار شد و بايد دستگاه هاي مربوطه بدانند اين افراد از چه مرزي وارد كشور شده و چه مقاصدي دارند.
تقدير از آيت الله نوري همداني
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور نيز ضمن قدرداني از مواضع انقلابي و صريح آيت الله نوري همداني در دفاع از حريم ولايت و انقلاب، گفت: مواضع اين مرجع تقليد نشانگر بصيرت و زمان شناسي ايشان است.
حجت الاسلام والمسلمين تقوي گفت: حضرت آيت الله نوري همداني چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، همواره پيشتاز دفاع از انقلاب و آرمان هاي امام و رهبري بوده اند.

 



برگزاري مراسم هفتمين روز درگذشت آيت الله صافي در قم

مراسم بزرگداشت هفتمين روز درگذشت حضرت آيت الله علي صافي در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، مراسم بزرگداشت هفتمين روز درگذشت آيت الله شيخ علي صافي گلپايگاني يكشنبه شب با حضور جمعي از طلاب و فضلاي حوزه علميه و اقشار مختلف مردم قم در مسجد اعظم و در جوار بارگاه ملكوتي حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.
در اين مراسم آيات اعظام ناصر مكارم شيرازي و لطف الله صافي گلپايگاني، حضرات آيات مقتدايي، حسيني بوشهري، اميني، كعبي، طاهري خرم آبادي، ممدوحي، كريمي جهرمي، اعضاي جامعه مدرسين و مركز مديريت حوزه علميه قم، نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مسئولان استاني حضور داشتند.
يكي از اساتيد حوزه علميه قم در اين مراسم در سخناني با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي آيت الله صافي، به تشريح نقش عالمان ديني در راهنمايي و هدايت جامعه پرداخت و گفت: اين عالم رباني وجودي مملو از علم، تقوا، نورانيت، معنويت و عشقي خالص به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) داشت و انساني متقي و عالمي عاليقدر بود.
حجت الاسلام والمسلمين علي نظري منفرد خاطرنشان كرد: مرحوم آيت الله صافي به دليل احساس وظيفه و انجام مسئوليت به گلپايگان هجرت كرده و از تمامي ماديات، مقام و منصب دنيوي گريزان بود و با تربيت نفس؛ خودپسندي و خودپرستي را در وجود خود نابود كرده بود.
وي با بيان اينكه برخي انسان ها پاك و درستكار و برخي ديگر به دنبال ظلم و تباهي هستند، اظهار داشت: دليل اين تفاوت بي ترديد فطرت انسان ها نيست، زيرا خداوند متعال فطرت نوع بشر را پاك و خداجو آفريده است، پس اين اختلاف در مشي زندگي ناشي از باورهاي آدمي و ميزان اعتقاد او به روز جزا و قيامت است.
اين پژوهشگر و تاريخ نويس حوزوي گفت: اگر انسان با جان و دل حضور خدا را در لحظه لحظه زندگي خود درك كند، عمر او پربركت و سرشار از نور الهي مي شود.
نظري منفرد بر بهره مندي از تمامي لحظات عمر به نحو احسن تأكيد و تصريح كرد: توجه به زندگي عالمان بزرگ دين و فزوني بركات وجودي ايشان حقيقتا انسان را به حيرت وامي دارد و اين ما هستيم كه بايد ايشان را همواره الگوي رفتاري و اعتقادي خود قرار دهيم.
آيت الله شيخ علي صافي گلپايگاني يك شنبه شب گذشته در سن 99 سالگي بر اثر كهولت سن در گلپايگان دارفاني را وداع گفت.
اين عالم رباني از مدتي پيش به دليل بيماري و كهولت سن در بيمارستان بستري شده بود.
پيكر آيت الله علي صافي گلپايگاني روز سه شنبه هفته پيش با حضور مردم عزادار گلپايگان، جمعي از مسئولان استان قم و ارادتمندان به ساحت مرجعيت در قبرستان قاضي زاهد اين شهرستان به خاك سپرده شد.

 



ديدار آيت الله رفسنجاني با مجمع نمايندگان ادوار مجلس

اعضاي شوراي مركزي مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار كردند.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با اعضاي شوراي مركزي مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي كه صبح ديروز انجام شد، افزايش اختلافات ميان نيروهاي سياسي را مهمترين مشكل كشور خواند و گفت: ريشه اين اختلافات بايد با عقلانيت شناسايي و خشكانده شود.
وي با اشاره به سخنان اخير رهبري، اجماع بر محور قانون و دوري از اقدامات خودسرانه را از جمله محورهاي اساسي در اين بيانات عنوان كرد و افزود: اگر اين دو رعايت شود؛ جامعه به حالت تعادل نزديك خواهد شد و جايي براي اختلاف باقي نمي ماند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع جهاني، منطقه و حضور نظامي كشورهاي غربي در مرزهاي زميني و آبي جمهوري اسلامي ايران، تاكيد كرد: يكدلي و وحدت در ميان نيروهاي سياسي و مردم بيش از هر زمان ديگري نياز است و همه بايد با گذشت و فداكاري زمينه هاي آن را فراهم كنند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: دشمنان خارجي به وضعيت فعلي كشور و افزايش اختلافات دل بسته اند و اين در سخنانشان قابل مشاهده است.
وي اظهار داشت: اقدامات براي حل مسائل موجود و رفع اختلافات بايد با درك اهميت زمان صورت پذيرد و اتلاف وقت مي تواند فرصت ها را نابود كند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سوال يكي از حاضرين تصريح كرد: سكوت نكرده ام و همواره براي كمك به حل مشكلات بدون جنجال خبري تلاش خود را نموده ام.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: راه حل هايي را به تشخيص خود براي حل مشكلات پيش آمده قبلا بيان كرده ام و تكرار مداوم آن را ضروري نمي بينيم، مضافا اينكه متاسفانه برخي آلوده به اغراض سياسي و جناحي دنبال جو سازي و ايجاد جنگ رواني در كشور هستند كه ادامه اين روند را به صلاح كشور نمي دانم.
در ابتداي اين ديدار اعضاي مجمع نمايندگان ادوار مجلس هر يك به صورت جداگانه به بيان نقطه نظرات و نگراني هاي خود از وضعيت موجود پرداختند، پاسداري از انديشه ديني و قانون اساسي، رعايت صداقت در عرصه سياست، عدم استفاده ابزاري از مقدسات، تلاش بزرگان سياسي كشور براي برون رفت از وضعيت فعلي، رعايت اعتدال در اعلام مواضع و دوري از قانون گريزي اهم مطالبي بود كه حاضران در سخنان خود بر آن تاكيد كردند.

 



بشار اسد در ديدار با متكي: كشورهاي منطقه با توطئه هاي قدرت هاي بيگانه مقابله كنند

رئيس جمهور سوريه از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور قدرتمند منطقه ياد كرد و گفت: همكاري هاي تهران و دمشق در مديريت مشترك تحولات منطقه سازنده و رو به پيشرفت است.
بشار اسد در ديدار منوچهرمتكي ـ وزير امور خارجه كشورمان ـ مسير روابط تهران و دمشق را راهبردي، برادرانه، نزديك، درازمدت و ريشه اي توصيف كرد و افزود: گام هاي خوبي در توسعه مناسبات و همكاري هاي دوجانبه برداشته شده است.
اسد با ابراز خرسندي از سفر متكي به سوريه و تقدير از سياست هاي منطقه اي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: هرگونه تحول در روابط عراق و سوريه گامي مثبت در جهت تامين منافع دو كشور و منطقه خواهد بود.
او موضوع انتخابات مجلس دو ماه آينده عراق را نيز يادآور شد و آن را براي منطقه سرنوشت ساز و موثر برشمرد.
بشار اسد با اشاره به توطئه قدرت هاي بيگانه براي تقويت حضورشان در منطقه، بر ضرورت همكاري كشورهاي منطقه در جهت ايجاد ساز وكارهاي لازم براي مقابله با اين توطئه ها تاكيد كرد.
وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام گرم محمود احمدي نژاد به بشار اسد، از رفت و آمد متقابل مقام ها و رايزني هاي مستمر دو كشور در عرصه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و هم چنين مجلس هاي دو كشور ابراز خرسندي كرد و فضاي همكاري ها به ويژه در زمينه اقتصادي، بازرگاني و فن آوري را مطلوب توصيف كرد.
به گزارش ايسنا ، منوچهر متكي همكاري هاي منطقه اي و چندگانه را مكمل روابط دوجانبه دانست و ايجاد تسهيلات كنسولي ميان كشورها را در جهت تسهيل همكاري ها، مثبت ارزيابي كرد.
وي با اشاره به بحران هاي جاري در منطقه از جمله اوضاع نگران كننده و چشم انداز تيره در افغانستان، عراق، فلسطين و يمن، اين اوضاع را ناشي از حضور و دخالت نيروهاي بيگانه و توطئه قدرت ها براي ايجاد تفرقه و جدايي ميان كشورهاي منطقه دانست.
متكي با يادآوري ناكامي و شكست سياست هاي هشت ساله آمريكا در منطقه كه حاصل آن فقط افزايش ناامني، بي ثباتي و تشديد افراط گرايي و تروريسم در منطقه بوده است، تصريح كرد: افراط گرايي مرز جغرافيايي ندارد و تكرار اين سياست هاي شكست خورده در هر منطقه ديگري هيچ دستاوردي به جز نتايج گفته شده، درپي نخواهد داشت.
وزير امور خارجه كشورمان در تشريح تحركات جاري در مساله فلسطين، جنايت هاي مستمر رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم اين سرزمين، محاصره و اعمال فشار روز افزون بر اهالي بي دفاع غزه را محكوم كرد و افزود: حل عادلانه، شرافتمندانه و پايدار مساله فلسطين در گرو استيفاي حقوق مردم فلسطين و آزادسازي كامل سرزمين هاي اشغالي است بنابر اين تجربه نشان داده هرگونه طرحي كه فاقد مولفه هاي لازم براي اين خواسته هاي مشروع باشد، شكست و ناكامي سرنوشت حتمي آن است.
وي در ادامه با اشاره به توطئه ها و طرح هاي بزرگي كه عليه كشورهاي منطقه صورت مي پذيرد، چنين اعمالي را به نفع آمريكا و رژيم صهيونيستي برشمرد.
همچنين وزير امور خارجه كشورمان و دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين آخرين تحولات سرزمينهاي اشغالي و اوضاع ساكنان در محاصره نوار غزه را بررسي كردند.
در اين ديدار كه ديروز در دمشق با حضور « ابوطارق » معاون دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين و سيد احمد موسوي سفير كشورمان برگزار شد، «منوچهر متكي» و «رمضان عبدالله شلح » بر استيفاي كامل حقوق فلسطينيان و آزادسازي سرزمينهاي اشغالي تاكيد كردند.

 



سلطانيه خبر داد
ديدار تروئيكاي عدم تعهد با مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي

نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي از ديدار تروئيكاي عدم تعهد با يوكيا آمانو مديركل جديد اين آژانس خبر داد.
علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با فارس، گفت: سفراي كوبا، مصر و ايران به عنوان تروئيكاي عدم تعهد طي ديداري كه هفته گذشته با «يوكيا آمانو» مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت گرفت، انتظارات و خواسته هاي خود را مطرح كردند.
سلطانيه افزود كه اين اولين ملاقات رسمي تروئيكاي عدم تعهد با مديركل آژانس بود كه انتقاداتي نيز در رابطه با عملكرد آژانس در اين ديدار مطرح شد.

 



هشدار سازمان هواشناسي كشور: منابع آبي سفره هاي زيرزميني ته كشيده است

مدير كل پيش بيني هواشناسي كشور نسبت به كاهش آب سفره هاي زيرزميني هشدار داد و گفت: در 15 سال گذشته به دليل نياز آبي حداكثري، عمق برداشت آب از سفره هاي زيرزميني از 50 متر به 300 متر رسيد.
پرويز رضازاده در گفتگو با مهر با تاكيد بر نقش مديريت پايدار در حفاظت از منابع آبي و مصرف آب گفت: توسعه ناپايدار باعث شده حداكثر نياز آبي در كشور بوجود آيد و در 15سال گذشته عمق برداشت آب ا ز ذخيره گاه هاي زيرزميني به پائين ترين سطح خود برسد كه آمار از 50 متر به 300 متر را نشان مي دهد.
اين كارشناس پيش بيني هواشناسي تاكيد كرد: با اين حال برداشت آب تا اين سطح از سفره هاي زيرزميني، متاثر از خشكسالي و فقدان مديريت صحيح منابع آبي بوده است. به نحوي كه بسياري از متخصصان محيط زيست كاهش سطح آب درياچه ها و تالابها و آبگيرهاي كشور را ابتدا ناشي از استفاده ناصحيح از منابع آبي سپس ناشي از كم بارشي و خشكسالي دهه اخير مي دانند.
مدير كل سازمان پيش بيني هواشناسي كشور كاهش سطح آب سفره هاي زيرميني را شامل بخشهاي عمده اي از كشور دانست و تاكيد كرد: اگر بگويم تمامي منابع آبي به سطح پائيني رسيده بيراه نگفته ايم. با اين حال مناطقي مثل يزد، كرمان، فارس، شمال شرق، جنوب و حتي شمال و جنوب غرب كه مناطق پرآبي هستند با مشكل عمده مواجه شده اند.

 



دبير كميته ملي تغذيه مكمل مدارس خبرداد
اختصاص 26 ميليارد تومان براي تغذيه رايگان 3 ميليون دانش آموز

دبير كميته ملي تغذيه مكمل مدارس از اختصاص بيش از 26 ميليارد تومان براي اجراي طرح تغذيه رايگان 3 ميليون دانش آموز در مناطق محروم كشور خبر داد.
يعقوبي فر به خبرنگار واحد مركزي خبر گفت: در اين طرح اقلام خوراكي مانند پسته، خرما، بيسكويت وكيك به صورت يك بسته غذايي در اختيار دانش آموزان مناطق محروم كشور قرار مي گيرد.
وي افزود: بيش از 26 ميليارد تومان براي اجراي اين طرح اختصاص يافته است و دانش آموزان مدارس دولتي مناطق محروم و شبانه روزي تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.
يعقوبي فر خاطرنشان كرد: در اين طرح دانش آموزان مناطق محروم كشور تا پايان سال تحصيلي 80 نوبت تغذيه رايگان دريافت مي كنند كه مكمل شير و نان غني شده دريافتي آنان است.
وي علت تاخير اجراي اين طرح را پس از گذشت 3 ماه و نيم از آغاز سال تحصيلي كمبود اعتبارات براي اجراي اين طرح بيان كرد.
يعقوبي فر يادآور شد: توزيع شير از ابتداي سال تحصيلي براي همه دانش آموزان و نان غني شده در مدارس 18 استان از 20 آذر آغاز شده است.

 



رقابت 26 فيلم ايراني در بخش مسابقه بيست وهشتمين جشنواره فيلم فجر

گروه ادب و هنر -
اسامي فيلم هاي بخش اصلي (مسابقه سينماي ايران) بيست وهشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر معرفي شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين فيلم ها از ميان بيش از 80 فيلمي كه براي اين بخش فرم پر كرده بودند از سوي هيئت انتخاب اين جشنواره برگزيده شده اند.
اسامي 26 فيلم بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره بيست وهشتم فجر و كارگردانان آن هابه اين شرح است:
«به رنگ ارغوان» به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا، «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني، «آناهيتا» به كارگرداني عزيز الله حميدنژاد، «بيداري روياها» به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر، «شب واقعه» به كارگرداني شهرام اسدي، «كيميا و خاك» به كارگرداني عباس رافعي، «نفوذي» به كارگرداني احمدكاوري و مهدي فيوضي، «شكارچي شنبه» به كارگرداني پرويز شيخ طادي، «عصر روز دهم» به كارگرداني مجتبي راعي، «صبح روز هفت» به كارگرداني سيدمسعود اطيابي، «خواب هاي دنباله دار» به كارگرداني پوران درخشنده، «پرواز مرغابي ها» به كارگرداني علي شاه حاتمي، «سنگ اول» به كارگرداني ابراهيم فروزش، «پسر آدم دختر حوا» به كارگرداني رامبد جوان، «هفت دقيقه تا پاييز» به كارگرداني عليرضا اميني، «ترانه كوچك من» به كارگرداني مسعود كرامتي، «كيفر» به كارگرداني حسن فتحي، «يك گزارش واقعي» به كارگرداني داريوش فرهنگ، «طبقه سوم» به كارگرداني بيژن ميرباقري، «شكلات داغ» به كارگرداني حامد كلاهداري، «پرسه در مه» به كارگرداني بهرام توكلي، «طلا و مس» به كارگرداني همايون اسعديان، «چهل سالگي» به كارگرداني عليرضا رئيسيان، «تسويه حساب» به كارگرداني تهمينه ميلاني، «طهران تهران» به كارگرداني داريوش مهرجويي و مهدي كرم پور و «آل» به كارگرداني بهرام بهراميان.
بيست وهشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از 5 تا 15 بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.

 



احداث خط آهن تركمنستان توسط ايران

گنبدكاووس - خبرنگار كيهان:
خط آهن اترك - بركت در داخل خاك تركمنستان، به طول 325 كيلومتر به ارزش 650 ميليون دلار توسط يك شركت ايراني ساخته مي شود.
«محمدرضا فرقاني» سفير جمهوري اسلامي ايران در تركمنستان با بيان اينكه هزينه ساخت اين پروژه به صورت مشترك توسط بانك توسعه اسلامي و شركت مزبور به صورت فاينانس تامين مي شود، اظهار داشت: بانك توسعه اسلامي 325ميليون دلار براي ساخت اين خط آهن به صورت وام در اختيار دولت تركمنستان قرار مي دهد و 50 درصد بقيه توسط شركت مزبور به صورت فاينانس 12 ساله تامين خواهد شد.
به گفته سفير ايران در عشق آباد با ساخت اين خط آهن، راه آهن ايران، تركمنستان و قزاقستان از طريق گرگان به يكديگر متصل خواهد شد.
اين قرارداد يكي از بزرگ ترين قراردادهاي فني مهندسي ايران است كه تاكنون در خارج از كشور منعقد شده است.
عمليات اجرايي خط آهن اترك - بركت همزمان با سفر محمود احمدي نژاد به تركمنستان توسط شركت ايراني آغاز شد و مدت اجراي اين پروژه دوساله است.

 



تاكيد ايران و پاكستان بر اتمام سريع پروژه خط لوله صلح

رؤساي جمهور ايران و پاكستان در گفت وگويي تلفني بر ضرورت تسريع در اتمام پروژه خط لوله صلح تاكيد كردند.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان و آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان يكشنبه شب در گفت وگويي تلفني با بررسي آخرين تحولات منطقه اي و جهاني اظهار داشتند: ملت هاي منطقه اجازه دخالت در امور كشورها را به نيروهاي بيگانه و قدرت هاي استكباري نخواهند داد.
احمدي نژاد و زرداري با اشاره به تلاش هاي قدرت هاي زورگو در ايجاد ناامني و بي ثباتي در منطقه به منظور تأمين منافع نظام سلطه تصريح كردند: دولت هاي منطقه بايد با افزايش همكاري ها و هوشياري توطئه هاي دشمنان را خنثي كرده و در راستاي پيشرفت، امنيت و رفاه ملت ها گام بردارند.
روساي جمهوري اسلامي ايران و پاكستان همچنين با ابراز خرسندي از آغاز عمليات اجرايي خط لوله صلح، بر ضرورت تسريع در اتمام اين پروژه تاكيد كردند.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در اين گفت وگوي تلفني با بيان اينكه قدرت هاي خارجي با بمب گذاري و كشتن انسان ها اختلاف ايجاد مي كنند، گفت: مطمئنم ملت و دولت پاكستان با درايت و هوشمندي مانع از تحقق سياست هاي نظام سلطه خواهند شد و همدلي، وحدت و ثبات را در پاكستان برقرار خواهند كرد.
احمدي نژاد ادامه وضع موجود را به ضرر ملت و دولت پاكستان دانست و تاكيد كرد: بمب گذاري ها و كشته شدن مردم همه ملت هاي منطقه را آزرده كرده زيرا امنيت و ثبات پاكستان متعلق به همه است.
وي همچنين خاطر نشان كرد: تهران براي ارائه هر نوع كمك به اسلام آباد آمادگي كامل دارد.
آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان نيز در اين گفت وگوي تلفني با تاكيد بر اينكه قدرت هاي خارجي همواره در صدد بي ثباتي در منطقه هستند، اظهار داشت: مردم پاكستان با كمك ملت ها و دولت هايي از جمله ايران توطئه ها را خنثي خواهند كرد.
رئيس جمهور پاكستان گفت: پاكستان و ايران قوي به نفع ثبات و امنيت منطقه است.

 



قائم مقام مديريت بحران كشور: طرح جامع خطرپذيري در استان ها اجرا مي شود

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
در طرح جامع خطرپذيري تمامي نقاط حادثه خيز استان ها به ويژه در «سيل و زلزله» شناسايي و اقدامات پيشگيرانه در آن اجرا خواهد شد.
مهندس «رحمت الله شيشه گر» قائم مقام سازمان مديريت بحران كشور در مانور زلزله ويژه ادارات و محلات استان گلستان كه در «نگين شهر» برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: كشور ما از لحاظ ميزان آسيب پذيري ناشي از بلاياي طبيعي دومين كشور جهان است.
شيشه گر، مقاوم سازي ساختمان ها و نظارت بر ساخت و سازها، عدم ساخت و ساز در حريم رودخانه ها و آموزش همگاني را از ضرورت هاي مهم در كاهش خسارات بلاياي طبيعي دانست و اضافه كرد: براي تحقق اين مهم بايستي همه اقشار مردم و نيز متوليان امر تلاش مضاعف كنند.
به گفته وي، طي يكصد سال اخير 43 زلزله مخرب در كشور رخ داده است كه مجموع تلفات انساني آن 140 هزار نفر بوده است.

 



براي نخستين بار در كشور انجام شد
ساخت بزرگترين برج يكپارچه پالايش نفت و توليد بنزين در اراك

مدير امور اجرايي پروژه هاي نفت و گاز شركت آذرآب اراك گفت: طراحي و ساخت بزرگترين برج تقطير مواد خام طرح توسعه پالايشگاه شازند اراك به پايان رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، مجيد كمالي روستا در جمع خبرنگاران با بيان اين كه برج ورودي پالايش نفت و توليد بنزين براي نخستين بار در كشور، توسط متخصصان كشور طراحي و ساخته شده است، افزود: اين قطعه بزرگ با تلاش شبانه روزي كارگران و مهندسان در اراك براي افزايش ظرفيت توليد بنزين در اين مجتمع ساخته و آماده انتقال به پالايشگاه است.
وي تصريح كرد: اين برج به وزن 300 تن با استفاده از ورق هاي فولادي با ضخامت 38 ميلي متر و طول 62 و قطر 6/5 متر به صورت يكپارچه و به منظور افزايش ظرفيت توليد در سايت پالايشگاهي ساخته شده است.
مدير امور اجرايي پروژه هاي نفت و گاز شركت آذرآب اراك بيان داشت: اينگونه تجهيزات قبلا به صورت چند تكه ساخته مي شد و اين نخستين بار در كشور است كه اين برج ورودي مواد خام به صورت يكپارچه طراحي و ساخته شده است.
كمالي روستا گفت: ارزش قرارداد ساخت اين قطعه 5/3 ميليون يورو است.
به گفته وي با عمليات تست هيدرواستاتيك اين برج يك هزار و 600 متر مكعبي، كار انتقال آن به پالايشگاه هفته آينده آغاز مي شود.

 



خبرنگار و عكاس دوران انقلاب اسلامي در شهركرد درگذشت

شهركرد - خبرنگار كيهان:
نادر صبوري يكي از خبرنگاران و عكاسان قديمي در استان چهارمحال و بختياري درگذشت.
وي پيش از انقلاب و اوايل پيروزي انقلاب اسلامي نمايندگي و خبرنگاري چند روزنامه كثيرالانتشار را در اين استان به عهده داشت و طي اين مدت و تا پايان عمر خود در زمينه هنر عكاسي به صورت حرفه اي فعاليت مي كرد.
صبوري از تظاهرات و راهپيمايي هاي عظيم مردم استان چهارمحال و بختياري در جريان پيروزي انقلاب اسلامي و همچنين مراسم استقبال باشكوه مردم تهران از ورود امام خميني به كشور تصاوير منحصر به فردي ثبت كرده بود.
تصاوير اخذ شده توسط نادر صبوري از تظاهرات مردم استان در اوج پيروزي انقلاب اسلامي و ساير آثار وي در نمايشگاههايي در معرض ديد عموم مردم شهركرد قرار گرفته بود.
صبوري متولد 1323 تهران و ساكن شهركرد بود.
پيكر مرحوم صبوري خبرنگار و عكاس با سابقه استان چهار محال و بختياري با حضور جمعي از اقشار مختلف مردم و همچنين خبرنگاران و عكاسان و هنرمندان تشييع و در بهشت دو معصوم شهركرد به خاك سپرده شد.

 



اخبار ادبي و هنري

اجلاس بين المللي ناشران جهان اسلام
سرآغاز يك حركت پويا
اجلاس بين المللي ناشران جهان اسلام فرصت مناسبي براي ارتقاي سطح روابط و تبادل دانش و تجارت ناشران محسوب مي شود. دكتر سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در جلسه شوراي سياستگذاري نخستين اجلاس بين المللي ناشران جهان اسلام پيرامون اهميت اين اجلاس سخن مي گفت با برشمردن اشتراكات ديني، علمي و تاريخي مخاطبان اين اجلاس افزود: دستيابي به الگوي جامع ارتباطي و تعامل ناشران جهان اسلام در معرفي و جهاني كردن انديشه ها و اهداف مشترك ناشران مسلمان دنيا، گامي ارزنده و مهم ارزيابي خواهد شد. دكتر حسيني، پيشگامي جمهوري اسلامي ايران براي توسعه همكاري هاي علمي و تجربي ميان ناشران جهان اسلام را هم رديف وظايف و مأموريت هاي ذاتي كشورمان در حوزه فرهنگ بين الملل دانست و اظهار اميدواري كرد اين اجلاس به اهداف تعيين شده دست يابد. گفتني است اجلاس بين المللي ناشران جهان اسلام ارديبهشت ماه 89 در تهران برگزار خواهد شد.
عاشورا به روايت نقاشان معاصر ايراني
موزه هنرهاي معاصر فلسطين بار ديگر 12 نگين عاشورايي از قلم عشق و شيفتگي نقاشان معاصر را رونمايي مي كند. ايرج اسكندري، مهدي حسيني، مصطفي گودرزي، حبيب اله صادقي، مرتضي اسدي، غلامعلي طاهري، عبدالحميد قديريان، صداقت جباري، محمد علي بني اسدي، كاظم چليپا و حسين شناور و ... 12 هنرمندي هستند كه كار تكميل اين اثر عظيم و به هم پيوسته را به انجام رسانده اند، مراسم رونمايي اين 12 پرده روز چهارشنبه 23 دي ماه در موزه هنرهاي معاصر فلسطين در حضور عموم علاقمندان برگزار خواهد شد.
بزرگداشت آيت الله دواني برگزار مي شود
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمين علي دواني به همت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران 23 دي ماه از ساعت 18 تا 21 در فرهنگسراي ابن سينا برگزار مي شود.
حضور فيلمسازان صلح طلب در يك جشنواره ايراني
«آدام شاپيرو» و «رهاد دساي» دو مستندساز مشهور جهان، ميهمانان ويژه دومين جشنواره بين المللي فيلم «حديث مقاومت» در بيروت خواهند بود. «آدام شاپيرو» فيلمساز و كارگردان آمريكايي است كه تاكنون آثار متعددي در قالب مستند پيرامون موضوع اشغال كشورهاي فلسطين و عراق ساخته. وي يكي از فعالان حقوق بشر و مدير جنبش (Solidarity Movement International) از جمله نهادهاي مهم بين المللي در حوزه حمايت از حقوق مردم فلسطين است كه براي فراهم كردن كمكهاي بشردوستانه شامل غذا، پوشاك، دارو، لوازم زندگي و حمايت ديپلماتيك از 60سال مقاومت مردم فلسطين در برابر رژيم اشغالگر اسرائيل فعاليت مي كند. از جمله مهمترين آثار اين فيلمساز آمريكايي مي توان به مستند (Chronicles of a Refugee) اشاره كرد. همچنين «رهاد دساي» كارگردان آفريقايي و رئيس جشنواره بين المللي «سه قاره نانت فرانسه» نيز، ديگر ميهمان ويژه جشنواره امسال است، جهاني سازي، مقاومت مردم در مقابل جهاني سازي، آپارتايد و ايستادگي و مقاومت مردم آفريقاي جنوبي عليه ظلم و ستم صورت گرفته در دوره آپارتايد و...، از جمله موضوعات فيلمسازي اين كارگردان بوده است. گفتني است مراسم اختتاميه جشنواره حديث مقاومت به مناسبت سالگرد جنگ 33روزه سه شنبه هفته آينده 29ديماه در بيروت برگزار خواهد شد.
افزايش 50درصدي مشاركت هنرمندان
در جشنواره تجسمي فجر
دبير دومين جشنواره تجسمي فجر از افزايش 50درصدي مشاركت هنرمندان در جشنواره امسال خبر داد. به گزارش ايرنا، عباس ميرهاشمي افزود: در جشنواره تجسمي فجر امسال با توجه به اين كه دو رشته ديگر يعني نگارگري و خوشنويسي اضافه شده اند، انتظار داشتيم شاهد حضور بيشتر هنرمندان بوديم ولي انتظار افزايش حضور 50درصدي هنرمندان را نداشتيم. دبيركل دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر خاطرنشان كرد: در اين دوره نسبت به دوره قبل شاهد حضور گسترده تر و چشمگيرتر هنرمندان ايراني و خارجي بوديم كه اين براي جشنواره اي كه دوره دوم برگزاري آن است، بسيار قابل توجه است. اين جشنواره در هفت رشته نقاشي، مجسمه سازي، سفال و سراميك، نگارگري، خوشنويسي، عكاسي و كاريكاتور از 12بهمن تا 12اسفند ماه در اهواز، سمنان، گرگان، يزد و تهران برپا مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14