(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 11 تير 1391 - شماره 20245

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دانايي فر: عراق در چارچوب سهميه اوپك نفت توليد مي كند
رسانه هاي غربي با اشاره به تحريم نفتي ايران : آخرين تير تركش غرب به سنگ خواهد خورد
پاي درس علي (ع)
تشكر پدر شهيد احمدي روشن از وزارت اطلاعات
گفت وگوي رئيس مجلس لبنان و ركن آبادي درباره آخرين تحولات منطقه
جزايري : روز سقوط ايرباس ايراني روز سياه دولت آمريكا معرفي شود
احضار كاردار افغانستان به وزارت امور خارجه
معاون حزب دمكرات يمن: تنها با الگوگيري از انقلاب ايران به اهدافمان مي رسيم
سردار ميريان: تمام پايگاه هاي دشمن در تيررس موشك هاي ما است
رايزني عنان با صالحي درباره سوريه
الحاق شناورهاي سطحي و زيرسطحي جديد به نيروي دريايي ايران
اعتراض فعالان سياسي و دانشجويي به وزارت خارجه
حاكم بحرين نبايد به اجلاس عدم تعهد در تهران دعوت شود


دانايي فر: عراق در چارچوب سهميه اوپك نفت توليد مي كند

سفير ايران در عراق درباره جايگزيني نفت كشورمان توسط برخي كشورها گفت: عراق در چارچوب سهميه خود در اوپك توليد نفتي انجام مي دهد.
حسن دانايي فر در پاسخ به سوالي با اشاره به اجراي تحريم هاي يك جانبه نفتي و بانكي از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا و برخي اخبار مبني بر همراهي بغداد با اين تحريم ها به ويژه در بحث جايگزيني نفت ايران، خاطر نشان كرد: عراق در چارچوب سهميه اي كه در اوپك دارد نفت توليد مي كند و حتي كم تر از اين ميزان است. در حال حاضر اين عربستان است كه به دنبال تامين نفت جايگزين ايران است و به دنبال فضاسازي عليه ايران است.
وي با بيان اين كه متاسفانه برخي رسانه ها و افراد در داخل ايران و بيرون از ايران سعي دارند به روابط عراق و ايران دامن زنند، گفت: روابط ايران و عراق در وضعيت بسيار مطلوبي قرار دارد و عراق كشور دوست و همسايه ايران است و در رابطه با بحث تحريم ها عراق تاكنون تصميمي مبني بر افزايش توليداتش بيش از سهميه اي اوپك نداشته است.
سفير ايران در بغداد در پاسخ به اين كه اخبار متفاوتي درباره گروهك تروريستي منافقين از سوي منابع عراقي منتشر شده است مبني بر اين كه عراق و سازمان ملل در توافقي پذيرفته اند كه تعدادي از اين افراد به عنوان پناهنده در عراق بمانند و از سويي گفته مي شود در روزهاي آتي پادگان اشرف به طور كامل تعطيل خواهد شد، گفت: طبق اطلاع ما دولت عراق بر روي برنامه انتقال و اخراج منافقان از عراق و پادگان اشرف مصمم است و برنامه هايي دارد.
وي گفت: تاكنون دو سوم گروهك تروريستي منافقين از پادگان اشرف به پايگاه ليبرتي كه محل انتقال آن ها به كشورهاي ديگر است منتقل شده اند و مابقي قرار است در روزهاي آتي به اين پايگاه منتقل شوند و بعد از انتقال كامل منافقان به پايگاه ليبرتي، بحث خروج شان از عراق آغاز مي شود.
سفير ايران در بغداد با اظهار بي اطلاعي از پذيرش پناهندگي برخي از منافقين توسط عراق، افزود: تا جايي كه مي دانم از نظر دولت عراق اين افراد حضورشان در عراق غيرقانوني است؛ چرا كه دست شان به خون بي گناهان زيادي در عراق و بيرون از اين كشور آغشته است.
او در پاسخ به اين پرسش كه پيش از اين ايران نسبت به انتقال منافقين به كشورهاي اطراف ايران ابراز نگراني كرده بود، آيا اين نگراني هم چنان وجود دارد؟ گفت: طبيعتا چون منافقين به عنوان يك مجموعه تروريستي كارهاي خرابكارانه انجام مي دهند، هر چه به ايران نزديك باشند نگران كننده است و احتمال اقدامات خرابكارانه شان بيش تر خواهد بود.
به گزارش ايسنا، سفير ايران در عراق در پاسخ به سوالي ديگر درباره سفر نوشيروان مصطفي، رهبر حزب گوران اقليم كردستان عراق به ايران تصريح كرد: وي رهبر مجموعه گوران بوده كه از احزاب «تغيير» و فعال در صحنه كردستان عراق است و از آن جا كه ايران با تمام احزاب كرد و غيركرد عراق ارتباط نزديك دارد، وي به ايران سفر كرده است و قرار است درباره توسعه همكاري ها ميان اقليم كردستان و ايران با مقامات كشورمان گفت وگو كند.
 


رسانه هاي غربي با اشاره به تحريم نفتي ايران : آخرين تير تركش غرب به سنگ خواهد خورد

سرويس سياسي -
امروز اول ژوئيه است. همان تاريخي كه اتحاديه اروپا دوشنبه هفته پيش اعلام كرد همسو با تحريم هاي يكجانبه اعلام شده از سوي واشنگتن، تحريم نفتي ايران را به اجرا خواهد گذاشت. اما اين تحريم چقدر واقعي است و آيا غرب را به اهداف خود مي رساند.
روزنامه واشنگتن پست با انتشار مقاله اي به بهانه آغاز دور جديد تحريم هاي ضد ايراني، در تاثيرگذاري اين تحريم ها و امتيازدهي ايران زير فشار تحريم ها، ابراز شك و ترديد كرد.
«اليوت آبرامز» مشاور سابق امور خاورميانه در دولت «جورج بوش» در اين باره به واشنگتن پست مي گويد: به نظر مي رسد رهبران ايران تحريم اقتصادي را به تغيير موضع در حق خود در غني سازي اورانيوم، ترجيح مي دهند .
آبرامز كه اكنون به عنوان يك كارشناس ارشد در شوراي روابط خارجي آمريكا در واشنگتن فعال است، مي گويد: آن ها با انتخابي ميان برنامه هسته اي خود و افزايش چالش هاي اقتصادي روبرو هستند، و حالا ما پاسخ آن ها را ديده ايم.
به نوشته اين روزنامه آمريكايي، مقامات و كارشناسان امور ايران در آمريكا، بر سر اين موضوع كه تحريم ها كارايي خواهد داشت يا خير، دچار اختلاف و دودستگي هستند.
بي بي سي: ايران تحريم ها را دور مي زند
بي بي سي طي گزارشي با اين موضوع كه چگونه ايران تحريم ها را پشت سر مي گذارد نوشت: تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا روز يك شنبه(امروز) اجرا خواهد شد اما پيش از اين جمهوري اسلامي ايران راه هايي به منظور پيش دستي و دور زدن تحريم ها يافته است.
بر اساس اين گزارش تحريم نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران در حقيقت در پاسخ به قانون آمريكا است. اوباما قانوني را امضا كرد كه به موجب آن هر شركتي كه با بانك مركزي ايران سرو كار داشته باشد مورد تحريم قرار ميگيرد.
مجلس ايران قانوني را تصويب كرده است كه بر اساس آن بخش خصوصي نيز مي تواند نفت اين كشور را بفروشد در نتيجه خريداران نفت وجه خود را به بانك مركزي ايران پرداخت نخواهند كرد بلكه اين وجه به حساب هاي شركت هاي خصوصي ريخته خواهد شد. بر اساس اين قانون، 20 درصد نفت ايران توسط شركت هاي خصوصي فروخته خواهد شد.
با درنظر گرفتن تحريم هاي آمريكا عليه سيستم مالي ايران، هنوز انتقال وجه به صادركنندگان خصوصي ايران مشكل خواهد بود اما اين حركت به ميزان زيادي به عنوان تلاشي از سوي ايران براي شكست تحريم هاي اتحاديه اروپا ديده مي شود.
بي بي سي در پايان نوشت: ايران در شكست تحريم ها تجربه دارد اما آنچه بروكسل و واشنگتن مي خواهند اين است كه هزينه هاي انجام چنين كاري را به سطحي افزايش دهند تا ادامه اين كار براي تهران در بلند مدت ممكن نباشد.
رويترز: نفت آخرين تير
غرب بود
عده اي از كارشناسان خارجي معتقدند تحريم نفت، آخرين تير تركش غرب بوده و نبايد آن را به سادگي پرتاب مي كرديم، بخصوص حالا كه در مورد اصابت اين پرتاب به هدف نيز ترديدهاي بسياري وجود دارد.
خبرگزاري رويترز در گزارشي درباره دور جديد تحريم ها عليه ايران نوشته است: تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه نفت ايران روز يكشنبه(امروز) اجرايي خواهد شد و دولت هاي غربي اميدوارند كه اين تحريم ها با فشار اقتصادي خود بتوانند ايران را به عقب نشيني از برنامه هسته اي خود وادارند.
رويترز ادعا كرده كه تحريم ها توانسته اند ايران را بر سر ميز مذاكرات بازگردانند اما اين مذاكرات به نتايج ملموسي دست نيافته اند. با اين حال، ديپلمات ها و كارشناسان مي گويند فضا براي مانور دولت هاي اروپايي در حال تحليل رفتن است.
يك مقام ارشد در اتحاديه اروپا كه رويترز نامي از وي نبرده، گفته است: «بخش اعظمي از آنچه مي شد [عليه ايران] انجام شود، انجام شده است. نفت، مهم ترين منبع درآمد حكومت ايران است. هيچ بخش مشخص ديگري وجود ندارد كه [تحريم آن] بتواند چنين تاثيري را بدون اثرات ناخواسته، به ايران تحميل كند.»
اين ديپلمات اروپايي همچنين گفته است كه ايران در تلاش است تا سيستم تحريمي اروپا را تخريب كند.
پكن: مي خريم
چون مي خواهيم
چين و سنگاپور دو كشوري بودند كه در آخرين روزهاي مانده تا اجراي تحريم، از سوي واشنگتن از تحريم خريد نفت ايران معاف شدند. مقامات آمريكايي با گرفتن ژست پيروزي اعلام كردند كه اين تصميم به دليل آن بوده است كه پكن تصميم گرفته واردات خود را از ايران كاهش دهد. اين ادعا كه تنها براي خريدن آبروي ديپلماسي نفتي-تحريمي كاخ سفيد بود، با موضع گيري پكن رنگ باخت.
سخنگوي وزارت خارجه چين در واكنش به تصميم وزارت خارجه آمريكا مبني بر معافيت چين از تحريم صنعت نفت ايران بر مخالفت كشورش با تحريم هاي يكجانبه عليه ايران تاكيد كرد.
هونگ لي تصريح كرد: چين هميشه با تحريم هاي يكجانبه يك كشور طبق قوانين داخلي عليه كشور ديگر مخالف است و تحميل تحريم ها عليه يك كشور ثالث كاملا غيرمنطقي است.
هونگ تاكيد كرد كه واردات نفت چين از ايران همچنان براساس نيازهاي توسعه داخلي و اقتصادي چين ادامه خواهد داشت. وي گفت: اين اقدام هيچ قطعنامه اي را نقض نمي كند و با قوانين سازمان ملل سازگار است.
امارات خواهان معافيت شد
گزارش هايي كه طي روزهاي اخير منتشر شده حاكي است، بسياري از كشورها و شركت هاي مختلف آشكار و پنهان خواستار معافيت دائم يا موقت از اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران شده اند. در همين زمينه منابع ديپلماتيك و صنعتي خبر دادند امارات به خاطر وابستگي بيش از حد به واردات گاز مايع ايران درخواست داده است از تحريم هاي ايران معاف شود.
پايگاه تحليلي ـ اقتصادي «تريد عربي» به نقل از منابع آگاه خبر داد شركت ملّي نفت امارات درخواست داده است از تحريم هاي ايران معاف شود.
اين پايگاه خبري به نقل از منابع ديپلماتيك و صنعتي نوشت اين كمپاني نفتي از آمريكا خواسته است از تحريم هاي ايران معاف شود، چرا كه در غير اين صورت مجبور خواهد بود واردات گاز مايع از ايران را متوقف كند.
وزارت خارجه آمريكا تا كنون اين خبر را تأييد يا تكذيب نكرده است.
يك منبع آگاه صنعتي گفت: «من مطمئن هستم امارات درخواست معافيت موقت كرده است، و اين معافيت مي تواند براي شش ماه و يا حتي بيشتر دوام داشته باشد.»
يك منبع ديگر گفت: «من فكر مي كردم امارات كه يكي از اصلي ترين متحدان ايران است مشمول معافيت آمريكا خواهد شد.»
شركت ملي نفت امارات، روزانه 120 هزار بشكه از گاز مايع ايران را براي يكي از شركت هاي تابعه خود به نام «جبل علي»، كه نيازهاي داخلي بازار امارات را مرتفع مي كند، مصرف مي كند.
يك منبع صنعتي در دوبي گفت: «تقريباً تمام آنچه آنها در اين شركت نفتي مصرف مي كنند، گاز مايع ايران است. با اين تحريم ها آنها يا مجبور خواهند بود اين شركت را تعطيل كنند و يا راه حل ديگري پيدا كنند.»
تحريم هاي آمريكا عليه ايران غيرقانوني است
كارشناس ارشد مسائل خاورميانه بنياد آمريكاي جديد تأكيد كرد: تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران نقض تعهدات واشنگتن تحت قوانين سازمان تجارت جهاني است و در نتيجه غيرقانوني به حساب مي آيد.
«فلينت لورت» عضو ارشد بنياد «آمريكاي جديد» و همچنين كارشناس ارشد خاورميانه شوراي امنيت ملي آمريكا در دوره رياست جمهوري «جرج بوش» در مقاله اي مشترك با «هيلاري من لورت» كه در پايگاه تحليلي «ريس فور ايران» منتشر شد، تأكيد كرد كه تحريم هاي آمريكا عليه ايران تحت قوانين تجاري بين المللي غيرقانوني است.
در اين گزارش ها آمده است: اين تحريم ها تعهدات آمريكا تحت قوانين سازمان تجارت جهاني را نقض مي كنند و در نتيجه غيرقانوني هستند.
بنا بر اين گزارش، بواسطه تحريم هايي كه آمريكا عليه ايران اعمال كرده است، هر كشوري كه از اين پس در معاملات نفتي با ايران شركت داشته باشد تحريم خواهد شد.
اين در شرايطي است كه هر يك از اعضاي سازمان تجارت جهاني مي توانند در هر موردي كه به امنيت ملي آن كشورها مربوط شود، تجارت خود را با كشوري ديگر محدود كنند اما هيچ مبناي قانوني در اين سازمان وجود ندارد كه به يك كشور اجازه دهد كه تحريم هايي را عليه كشورهاي ديگري كه با يك كشور دوم روابط تجاري دارند، اعمال كنند.
در اين گزارش آمده است: اگر واشنگتن واقعا تحريم هايي را عليه كشوري سوم كه با ايران ارتباط تجاري دارد اعمال كند، و اين كشور سوم نيز دادخواستي را عليه آمريكا در سازمان تجارت جهاني مطرح كند، بدون استثنا آمريكا بازنده اين پرونده خواهد بود.
لورت در ادامه مقاله خود تأكيد كرد: تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران با اين فرض اعمال شده است كه هيچ كشوري مشروعيت تحريم هاي فرامرزي آمريكا عليه ايران را به چالش نخواهد كشيد و اين به اين معنا است كه آمريكا در حقيقت نمي تواند اين تحريم ها را اعمال كند.
عقب نشيني گام به گام واشنگتن
كارشناسان مسائل بين الملل معتقدند تحريم نفتي ايران، دامي است كه توسط آمريكا پهن شده و در اين گرداب بحران اقتصادي كه بسياري از پايتخت هاي اروپايي با آن دست و پنجه نرم مي كنند و آينده يورو را نيز با ترديدهاي جدي مواجه ساخته، تنها قرباني اين دام نفتي كشورهاي اروپايي خواهند بود.
شايد از همين رو بود كه واشنگتن در يك عقب نشيني گام به گام و سه مرحله اي، تقريباً تمامي واردكنندگان اصلي نفت ايران را از تحريم معاف كرد.
واشنگتن ابتدا در ماه مارس 11 كشور شامل بلژيك، انگليس، جمهوري چك، فرانسه، آلمان، يونان، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا و ژاپن و سپس در ماه ژوئن هند، كره جنوبي، تركيه، مالزي، آفريقاي جنوبي، سريلانكا و تايوان و در دقيقه 90 چين و سنگاپور را تحريم مالي به دليل تجارت نفتي با ايران معاف كرد.
آنچه مشخص است اين است كه در فاصله سه ماه تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا، دولت اوباما به دليل ضعف اقتصادي موجود در اين كشور مجبور شده كه براي اجتناب از مشكلات بيشتر، قانون خود را نقض و مشتريان نفت ايران را يكي پس از ديگري از تحريم هاي مربوط به ايران معاف كند .
اما از سوي ديگر براساس اعلام آژانس بين المللي انرژي كشورهاي يونان، تركيه وآفريقاي و اسپانيا سهم قابل توجهي از نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي كنند و اجراي تحريم هاي اتحاديه اروپا به ويژه در بحبوحه بحران بدهي منطقه يورو، ضربه جبران ناپذيري بر پيكره اقتصاد آنها وارد خواهد كرد.


پاي درس علي (ع)

غلوكنندگان هلاك مي شوند!
دو كس نسبت به من هلاك مي گردند: دوستي كه (درباره من) زياده روي كند و دروغ پردازي كه به راستي (درباره من) سخن نگويد.
نهج البلاغه حكمت 469
 


تشكر پدر شهيد احمدي روشن از وزارت اطلاعات

پدر شهيد احمدي روشن گفت: وزارت اطلاعات در دستگيري و شناسايي عوامل ترور دانشمندان هسته اي هوشياري قابل تاملي داشت.
رحيم احمدي روشن، پدر شهيد مصطفي احمدي روشن اضافه كرد: دستگيري عوامل ترور دانشمندان هسته اي از جمله عوامل به شهادت رساندن فرزندم از سوي نيروهاي وزارت اطلاعات نشان داد كه اين دستگاه در برخورد با مجرمان و تروريست ها هوشياري بسياري دارد.
وي به فارس گفت: خدا را شكر مي كنم كه اين تيم تروريستي دستگير شدند؛ از اين رو از زحمات بي بديلي كه وزارت اطلاعات در اين راستا كشيده است تشكر مي كنم.
احمدي روشن اظهار داشت: عوامل ترور دانشمندان هسته اي كشورمان بايد بدانند كه با ترور چند نفر راه به جايي نمي برند زيرا جوانان ايراني در عرصه هاي مختلف رشد و شكوفايي خود را ادامه داده و در راستاي اعتلاي نام ايران گام برمي دارند.


گفت وگوي رئيس مجلس لبنان و ركن آبادي درباره آخرين تحولات منطقه

غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در ملاقات با نبيه بري رئيس مجلس لبنان در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت وگو كرد.
نبيه بري رئيس مجلس لبنان با اشاره به تحولات صحنه داخلي لبنان و تحولات منطقه، بر ضرورت اجتناب از تفرقه و حفظ وحدت و انسجام بين طوايف مختلف لبناني تاكيد كرد و اظهار داشت: در شرايط كنوني منطقه، لبنان بيش از هر زمان ديگري نيازمند حفظ وحدت است.
سفير كشورمان نيز در اين ملاقات با اشاره به مذاكرات كشورمان با كشورهاي 1+5 اظهار داشت: طرح پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در اين مذاكرات، طرحي منطبق با قوانين بين المللي، جامع، فراگير و دربرگيرنده كليه نقاط ابهام و اولويت ها بود كه براساس توافقات قبلي صورت گرفته در نشست استانبول و ژنو تهيه شده بود، در حالي كه طرح كشورهاي 1+5 ضمن مبهم بودن، داراي نقاط ضعف از جمله عدم انطباق با قوانين حقوقي بين المللي بود كه در نهايت توافق شد امور مربوطه، در نشست هاي تخصصي كارشناسي مورد بررسي قرار گيرد.
لازم به ذكر است در اين ملاقات از رئيس مجلس لبنان جهت حضور در مراسم افتتاحيه اولين هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لبنان كه در تاريخ 12 تيرماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آمد. در اين ملاقات همچنين به برگزاري مراسمي در منطقه صفر مرزي لبنان با فلسطين(مارون الراس) به مناسبت سالروز ربوده شدن 4 ديپلمات ايراني اشاره و از رئيس مجلس لبنان جهت مشاركت در اين مراسم دعوت شد.
 


جزايري : روز سقوط ايرباس ايراني روز سياه دولت آمريكا معرفي شود

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: نهادهاي مسئول تلاش كنند روز سقوط هواپيماي ايرباس جمهوري اسلامي ايران در سراسر جهان به عنوان روز سياه دولت آمريكا معرفي شود.
سيدمسعود جزايري معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به جنايت بزرگ آمريكايي ها در حمله ناو جنگي وينسنس به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران در 12 تيرماه سال 1367 گفت: لكه سياه و ننگين اين جنايت هرگز از پيشاني آمريكا پاك نخواهد شد و يادآوري آن همواره خوي وحشي گري و جنايتگري سران كاخ سفيد و سياست هاي ضد بشري آمريكا را نشان خواهد داد.
وي افزود: آمريكايي ها خطاي ناو وينسنس كه از مدرن ترين و هوشمندترين فناوري ها و تجهيزات شناسايي و تشخيص اهداف برخوردار بود را علت فاجعه معرفي كردند، در حالي كه در اقدامي كاملا متناقض و معنادار كه حكايت از اراده شوم و خواست آنها براي ارتكاب اين جنايت دارد، به فرمانده اين ناو مدال افتخار دادند.
جزايري با اشاره به پوچ بودن ادعاي آمريكايي ها و رد هرگونه احتمال خطا و اشتباه از سوي اين ناو پيشرفته، تصريح كرد: اگر آنها مدعي وقوع اشتباه هستند چرا تاكنون طبق عرف ديپلماتيك، پس از اين فاجعه از جمهوري اسلامي و ملت ايران عذرخواهي نكرده اند و هيچ خسارات مادي و معنوي ناشي از آن را نيز جبران نكرده اند.
وي همچنين گفت: از كساني كه يا رسانه در اختيار دارند و يا با رسانه ها مرتبط هستند و بخصوص با بهره گيري از فضاي مجازي انتظار مي رود لايه هاي اين فاجعه انساني را در معرض ديد و قضاوت جهانيان قرار دهند.
جزايري در پايان اظهار داشت: پيشنهاد روشن ما به دستگاه هايي مثل وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع تقريب مذاهب، سازمان صدا و سيما و ساير دستگاه هايي كه هدايت ديپلماسي و تبليغات خارجي را برعهده دارند اين است كه روز سقوط هواپيماي ايرباس جمهوري اسلامي ايران را در سراسر جهان به عنوان روز سياه دولت آمريكا معرفي و پيرامون آن اقدامات موثري به عمل آورند.


احضار كاردار افغانستان به وزارت امور خارجه

در پي فضاسازي منفي برخي رسانه هاي افغانستان درباره نحوه برخورد جمهوري اسلامي ايران با اتباع افغانستان كه بصورت غير مجاز در ايران حضور دارند و نيز بدنبال قتل يك دختر جوان ازجانب يكي از افاغنه در استان يزد ، شاه مردان قل كاردار افغانستان به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض ايران به وي ابلاغ شد.
محسن پاك آئين رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در اين ديدار با محكوميت اين جنايت، خواهان رعايت قوانين و مقررات از جانب اتباع افغان مقيم كشورمان شد و از دولت و سفارت افغانستان در تهران خواست تا به مسئوليت خود در توجيه اتباع اين كشور در ايران عمل كنند. رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با انتقاد از اظهارات برخي از عوامل داخلي افغانستان كه برخورد مقامات قضايي ايران با اين تخلفات را خلاف موازين بين المللي دانسته اند گفت :در حال حاضر سه ميليون افغان با آرامش و احترام در ايران زندگي مي كنند اما مقامات ايران با اتباع مجرم خارجي طبق مقررات برخورد مي كنند. كاردار افغانستان نيز در اين ديدار با ابراز تأسف از وقوع اين حادثه گفت: ما از جمهوري اسلامي ايران به دليل برخورد انساني و عزتمند با اتباع افغانستان سپاسگزاريم و معتقديم كه با افراد متخلف بايد طبق مقررات برخورد شود.
 


معاون حزب دمكرات يمن: تنها با الگوگيري از انقلاب ايران به اهدافمان مي رسيم

معاون حزب دمكرات يمن گفت: انقلاب اسلامي ايران دستاوردهاي بزرگي داشته است و الگوي خوبي براي ما به شمار مي رود.
«احمد الفقيه» روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: برخي مردم فقير را براي رسيدن به منافع خود تحريك كرده اند، آنها نماينده مردم نيستند و نمي توانند آينده خوبي براي كشور رقم بزنند و تنها توانايي حمل سلاح دارند.
معاون حزب دمكرات يمن، افزود: انقلابي را كه توسط سياستمداران و ارتش شكل گرفته بود، تجربه كرديم كه براي ما تنها مصيبت به همراه داشت اما اميدواريم انقلاب مردمي كه از خيابانها آغاز شده در پايان بتواند ما را به اهداف خودمان برساند؛ درست مانند انقلاب ايران و دستاوردهاي بزرگي كه با خود داشته است و الگوي خوبي براي ما به شمار مي رود. وي افزود: مردم يمن اميدوارند كه انقلاب غير نظامي بتواند رژيم قديم را ريشه كن كند و نظام مردمي جديد را جايگزين آن كند. الفقيه تاكيد كرد: از زمان نفوذ برخي احزاب به روند انقلاب و جدا شدن علي محسن از نيروهاي مسلح، مسير انقلاب منحرف شد و نيروهاي انقلابي نيز در صدد تشكيل ائتلافي شدند كه توانايي بازپس گرفتن انقلاب را از چنگ دزدان داشته باشد.


سردار ميريان: تمام پايگاه هاي دشمن در تيررس موشك هاي ما است

جانشين معاونت عمليات نيروي زميني سپاه با تاكيد بر اينكه دشمن نمي تواند ابعاد تخريبگري بسيج را تخمين بزند گفت: بسيج از نقطه صفر مرزي تا قلب كشور متجاوز توان شليك دارد.
به گزارش فارس، سردار ميريان با توجه به نامگذاري امسال به عنوان سال حمايت از توليد و سرمايه ملي در خصوص اقدامات نيروي زميني سپاه براي حمايت از توليد ملي و خودكفايي در عرصه هاي دفاعي گفت: براي تخصصي شدن يگان ها با استفاده از توليدات بومي با توجه به منويات فرمانده معظم كل قوا و دستورات فرمانده نيروي زميني سپاه تمامي خريدهايي كه از خارج صورت مي گرفت قطع شده و در راستاي تقويت توليد ملي به ويژه در بعد تجهيزات و صنعت كشور، همه نيازهاي خود را از داخل تامين مي كنيم.
وي ادامه داد: نكته جالب اين است كه اين تصميم سازمان هاي خودكفايي بالاخص خودكفايي نيروي زميني سپاه را بسيار فعال كرده و به نوعي رزم ما صددرصد خودكفا شده است، اميدواريم با تلاش هاي اين مجموعه در آينده اي نزديك شاهد ورود تجهيزات و ادواتي باشيم كه هرگز به ذهن دشمن خطور نمي كند.
جانشين معاونت عمليات نيروي زميني سپاه تاكيد كرد: بمب هسته اي ما بسيج است چرا كه مشخصات بمب هسته اي در بسيج هست و همانند بمب اتم ابعاد تخريبي آن قابل كنترل نيست، قدرت بسيج پايان ناپذير و مخرب است چنانكه دشمن نمي تواند ابعاد تخريب گري آن را تخمين بزند.
ميريان گفت: امروز تمام پايگاه هاي دشمن در تيررس موشك هاي ماست، روزگاري آنها در مرزهاي ما مي جنگيدند ولي امروز مي توانيم در چند هزار كيلومتر آن طرف تر با آنها بجنگيم. امروز رده هاي تاميني ما مثل لبنان براي دشمن خطر بيشتري دارند و به صلاحشان نيست با ما درگير شوند چون ما پس از انقلاب اسلامي سال هاست از زمان زورگويي سلطه گري عبور كرده ايم و حرف زور براي ما شنوا نيست.
جانشين معاونت عمليات نيروي زميني سپاه تصريح كرد: دشمنان بدانند ما برعكس آنها كه در معادلات خود به دنبال زنده ماندن هستند، براساس آموزه هاي اعتقادي و ديني مان در راه خدا چه بكشيم و چه كشته شويم، پيروزيم و اين اوج عزت و افتخار ماست.


رايزني عنان با صالحي درباره سوريه

نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه در تماس تلفني با وزير خارجه كشورمان ضمن رايزني درباره سوريه و تبيين آخرين ديدگاه ها درباره مذاكرات ژنو، بر نقش ايران در تحولات سوريه تأكيد كرد.
در اين تماس تلفني كوفي عنان آخرين ديدگاه ها در خصوص مذاكرات ژنو را تبيين كرده و بر جايگاه و اهميت نقش ايران در تحولات سوريه تأكيد كرد. صالحي نيز با تبيين مواضع صريح و اصولي جمهوري اسلامي ايران در قبال مردم فهيم سوريه و طرح اصلاحات بشار اسد رئيس جمهور اين كشور، از تلاش هاي كوفي عنان قدرداني كرده و نسبت به نتايج اين نشست در جهت برقراري صلح و ثبات در سوريه و منطقه ابراز اميدواري كرد.
وزير امور خارجه كشورمانبا رد هرگونه مداخله خارجي و اقدام تروريستي در قبال مردم سوريه افزود: راهكار سوريه صرفا سياسي است و تحميل خواسته ديگران امري غير منطقي است. در اين گفت وگوي تلفني مقرر شد رايزني هاي كوفي عنان و صالحي تداوم يابد.
 


الحاق شناورهاي سطحي و زيرسطحي جديد به نيروي دريايي ايران

فرمانده نيروي دريايي ارتش از الحاق شناورهاي سطحي و زيرسطحي جديد در آينده نزديك به اين نيرو خبر داد.
امير دريادار حبيب الله سياري در گفت وگو با فارس با اشاره به حضور ناوگروه هاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب هاي فرا منطقه اي اظهار داشت: آب هاي فرا منطقه اي هزاران كيلومتر از مرزهاي خشكي كشور فاصله دارد.
وي به حركت ناوگروه هاي نيروي دريايي ارتش در آب هاي فرا منطقه اي شامل اقيانوس هند، درياي سرخ، درياي مديترانه و جنوب اقيانوس هند اشاره كرد و افزود: حضور ناوگروه هاي نيروي دريايي ارتش تنها به دليل مقابله با دزدان دريايي نيست.
سياري، تامين خطوط مواصلاتي ناوگان تجاري كشور را يكي از وظايف نيروي دريايي ارتش خواند و تصريح كرد: اگر خطوط مواصلاتي كشور شامل كشتي هاي نفتكش و ناوگان تجاري مورد هجوم قرار گيرند و امنيت آنها به خطر بيفتد، نيروي دريايي ارتش امنيت آنها را برقرار مي كند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش ايجاد امنيت خطوط ناوگان كشتيراني ايران در آب هاي آزاد را به عهده اين نيرو دانست و خاطرنشان كرد: امروزه دزدي دريايي به صورت تروريسم درآمده و پشتيباني هايي از طرف بعضي كه به نفع آنهاست، از دزدان دريايي انجام مي شود.
وي از اسكورت يك هزار و 500 ناوگان تجاري و نفتكش توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سال هاي اخير خبر داد و عنوان كرد: امنيت ناوگان تجاري و نفتكش ايران در آب هاي بين المللي را برقرار كرديم.
سياري، به اهتزاز در آمدن پرچم جمهوري اسلامي ايران در آب هاي منطقه و فرا منطقه را از جمله اهداف حضور ناوگروه هاي ارتش برشمرد و ابراز داشت: ارسال پيام صلح و دوستي ملت قهرمان ايران اسلامي به تمام كشورهاي منطقه و فرا منطقه و نشان دادن توانمندي هاي علمي و صنعتي كشور به ديگر كشورها از ديگر اهداف حضور ناوگروه هاي ارتش در آب هاي فرا منطقه اي است تا دنيا بداند با وجود تمام تحريم ها امروز در ساخت واحدهاي شناور حرف نخست را مي زنيم و تجهيزات مورد نياز خود را در داخل كشور مي سازيم. فرمانده نيروي دريايي ارتش به ساخت شناورهاي سطحي و زيرسطحي جديد اشاره كرد و افزود: شناور هاي سطحي و زيرسطحي جديد در آينده نزديك به ناوگان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ملحق مي شوند.
 


اعتراض فعالان سياسي و دانشجويي به وزارت خارجه

حاكم بحرين نبايد به اجلاس عدم تعهد در تهران دعوت شود

به دنبال بحث دعوت از بحرين براي شركت در اجلاس آتي سران جنبش عدم تعهد در تهران كارشناسان، فعالان سياسي و تشكل هاي دانشجويي به اين اقدام وزارت خارجه اعتراض كردند.
محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جنايات آل خليفه در سركوب مردم بحرين تاكيد كرد كه حاكم بحرين نبايد به اجلاس عدم تعهد در تهران دعوت شود.
محمد دهقان با اشاره به اينكه حكامي كه دست به سركوب ملت هايشان زده اند و از ديدگاه مردمشان مشروعيت ندارند نبايد در كنفرانسي كه در ايران برگزار مي شود شركت كنند گفت: حاكم بحرين و شاه عربستان نبايد در اجلاس تهران شركت كنند چون مشروعيت ندارند.
وي به مهر گفت: با جناياتي كه آل خليفه در بحرين صورت داده و نيز با كمكي كه آل سعود به سركوب مردم و جنايت در بحرين داشته و نيز اقداماتي كه عربستان در تسليح تروريستها در سوريه دنبال كرده جنبش عدم تعهد بايد حضور آنان را معلق و آنان را تحريم كند.
نماينده چناران و طرقبه ادامه داد: مشروعيت اعضاي عدم تعهد به عدم وابستگي به شرق و غرب است در حالي كه بحرين و عربستان به اسرائيل و آمريكا متعهدند و به طور طبيعي عضو عدم تعهد نمي توانند باشند.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: آل خليفه در بحرين مرتكب جنايت عليه بشريت و نسل كشي شده و شايسته نيست در يك اجلاس بين المللي حضور داشته باشند.
وي در رابطه با تعليق عضويت بحرين در جنبش عدم تعهد نيز بيان داشت: با توجه به جنايات رژيم آل خليفه در بحرين، ايران بايد اين پيشنهاد را ارائه كند و با ساير اعضا رايزني داشته باشد اما تصميم گيري در اين رابطه با اعضاي عدم تعهد است.
دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه خوارزمي (تربيت معلم) نيز با انتقاد به دعوت پادشاه بحرين گفت: حضور حاكم اين جزيره اميد مردم مظلوم بحرين به حمايت از خيزش انقلابي آنان را از بين خواهد برد.
عليرضا احمدي گفت: ايران نبايد براي كسي دعوتنامه بفرستد كه بيش از يكسال است در كشور خود خون مظلومان را ريخته است؛ چرا كه دعوت از چنين فردي خود مويد ثبات و حقانيت حاكميت حاكم خون ريز بحرين است.
حسين صفدري قائم مقام سابق سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان كشور نيز گفت: وظيفه انقلابي جوانان ايران اسلامي است كه ساكت نمانند و با اعتراضي منطقي فرياد مظلوميت مردم بحرين را در تهران به گوش سران بحرين و ديگر كشورها برسانند.
مدير كل امور بين الملل دفتر رئيس جمهور ديروز با اعلام اينكه هنوز دعوت نامه اي براي پادشاه بحرين جهت حضور در اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها ارسال نشده است گفت: به لحاظ ديپلماتيك بايد اين كار انجام شود.
محمدرضا فرقاني افزود؛ ما نمي توانيم كشوري را از ليست حضور در يك اجلاس بين المللي حذف كنيم.
مدير كل امور بين الملل دفتر رئيس جمهور ادامه داد: تعيين اين كه اين كشور در چه سطحي در اجلاس تهران شركت كند، برعهده آن كشور خواهد بود.
اجلاس سران غيرمتعهدها در اوايل شهريورماه سال جاري در سه سطح كارشناسي، وزراي امور خارجه و سران كشورها در تهران برگزار خواهد شد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14