(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 1 مرداد 1391 - شماره 20262

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فارين پاليسي: عربستان نگران نفوذ ايران در مصر است
نشانه ديگري از شكست تحريم ها
نخستين محموله نفت ايران با بيمه دولت ژاپن بارگيري شد
پاي درس علي (ع)
مراسم توديع و معارفه رئيس مركز پژوهش هاي مجلس برگزار شد
برگزاري جلسات درس اخلاق آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني با موضوع دعا
كهنه سرباز و سرمايه دار برجسته اسرائيلي: حمله به ايران پايان بقاي اسرائيل است
رئيس سابق موساد: دليلي براي متهم كردن ايران در انفجار بلغارستان وجود ندارد
استاد آمريكايي: طبق ماده 4 ان پي تي غني سازي حق ايران است
كارناوال استقبال از ماه رمضان در خيابان هاي تهران
ادعاي وزير اطلاع رساني يمن عليه ايران
طرح نمايندگان اروميه اي مجلس براي حل بحران درياچه اروميه
طرح جامع ثبات مديريت كشور به مجلس رفت
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس: هيچ نهادي پاسخگوي مسايل فرهنگي جامعه نيست
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: هنر با اتكا به دين و معنويت ماندگار مي شود
معاون مديركل اداره حمايت هاي اجتماعي كميته امداد امام خميني:
كميته امداد 260 هزار يتيم را زير پوشش دارد
سحرخيز: به خاطر حذف اول راهنمايي برخي مدارس راهنمايي ادغام شده اند
معاون سازمان ثبت احوال: شناسنامه هاي جديد يك ماهه صادر مي شود
برگزاري چهارمين يادواره شهيد بابانظر در مشهد
دعوت سازمان انتقال خون از روزه داران براي اهداي خون
اجراي تورهاي شبانه استانگردي در سراسر كشور
اخبار ادبي و هنري


فارين پاليسي: عربستان نگران نفوذ ايران در مصر است

نشريه فارين پاليسي در گزارش مبسوطي ضمن بررسي روابط بين رئيس جمهور جديد مصر و عربستان سعودي اذعان كرده است كه عربستان نگران نفوذ ايران در مصر است.
استفان ميلر، نويسنده فارين پاليسي درخصوص نگراني هاي عربستان از آينده مصر آورده است.
مسئله شيعيان تنها يكي از دلايلي است كه باعث مي شود عربستان سعودي از آينده مصر نگران باشد. خيلي پيش از انتخاب مرسي، سعودي ها نگران بهره برداري ايران شيعه از انتقال قدرت در مصر بودند. اگر چه ايران و مصر از 1980 روابط سياسي خود را قطع كرده اند اما روابط اقتصادي دو كشور ادامه يافته است. يك نمونه از آن بانك توسعه ايران و مصر است كه در سال 1975 راه اندازي شد و 30 سال به كار خود ادامه داد. اكنون هم مقامات خزانه داري آمريكا نگران آن هستند كه ايران از اين بانك براي دور زدن تحريم هاي بين المللي عليه خود استفاده كند.
اين مقاله اضافه كرد كه نگراني هاي سعودي ها پس از آنكه مصر به ناوچه هاي ايراني اجازه عبور از كانال سوئز را داد افزايش يافت، اقدامي كه دولت مبارك همواره جلوي آن را مي گرفت. در ماه مه هم مرسي در يك مصاحبه تلويزيوني ابراز اميدواري كرد كه با ايران رابطه داشته باشد هرچند مواظب بود نگويد كه دقيقا چه نوع رابطه اي مد نظر اوست.
استفان ميلر در ادامه، راه كار سعودي ها را در مقابله با اين نگراني ها چون هميشه استفاده از دلارهاي نفتي دانسته و افزود: در ماه ژوئن، عربستان سعودي 5/1 ميليارد دلار از بودجه دولتي به مصر كمك كرد. عربستان كه 2300 پروژه را به ارزش 12 تا 27 ميليارد دلار در مصر در دست دارد، همچنين 750 ميليون دلار به مصر براي واردات نفت از عربستان سعودي اعتبار اعطا كرد. 230 ميليون دلار ديگر نيز براي خريد آب و محصولات كشاورزي و 200 ميليون دلار نيز براي تجارت مصر اعتبار اختصاص داده شد.
اين گزارش ضمن اشاره به وقايع منجر به بسته شدن سفارت عربستان در قاهره در آوريل گذشته ادامه مي دهد كه مصر با توجه به نرخ بيكاري رسمي 6/12 درصدي خود، نيازمند آن بود كه اين چالش را فورا خاتمه بخشد. 6/1 ميليون مصري در عربستان كار مي كنند و پول قابل توجهي را براي خانواده هاي خود در مصر مي فرستند. به گفته بانك مركزي مصر، اين رقم در سال 2006 به 785 ميليون دلار رسيده بود.
در اين نوشتار آمده است كه با وجود تمام اين حرف ها، سعودي ها به شدت موضعي دوگانه را نسبت به مرسي اتخاذ كرده اند. رسانه هاي پان عرب تحت سيطره سعودي ها همچنان از احمد شفيق، رقيب وي حمايت مي كنند و اين نكته را طرح مي كنند كه مرسي ممكن است تحت نفوذ ايران قرار گيرد. مرسي پس از رياست جمهوري از اخوان المسلمين استعفا داد اما سعودي ها نگران روابط وي با اخوان هستند.
ميلر در مقاله خود آورده است كه با توجه به روابط مشكل دار سعودي-اخوان، مرسي مسير ظريفي را در مواجهه با عربستان سعودي در پيش گرفته است. سعودي ها نسبت به ديدگاه هاي مرسي مظنون اند اما نمي خواهند ايران در جهان عرب نفوذ يابد، بنابراين سعي دارند مصر را تحت نفوذ خود درآورند.


نشانه ديگري از شكست تحريم ها

نخستين محموله نفت ايران با بيمه دولت ژاپن بارگيري شد

به رغم تحريم بيمه اي اتحاديه اروپا عليه كشتي هاي انتقال دهنده نفت از ايران، دو نفتكش ژاپني نخستين محموله نفتي ايران را كه قرار است با پوشش بيمه اي دولت ژاپن به اين كشور ارسال شود بارگيري كردند.
شبكه خبري پرس تي وي به نقل از خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: دولت ژاپن با هدف دور زدن تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا و تداوم واردات نفت از ايران، اولين محموله نفت ايران كه از پوشش بيمه اي دولت اين كشور برخوردار است را با دو تانكر ژاپني بارگيري كرد.
براساس اين گزارش دولت ژاپن اوايل اين هفته قراردادهايي را با دو شركت حمل و نقل دريايي داخلي خود به منظور تأمين پوشش بيمه اي براي دو سوپرتانكر اين كشور كه قرار است تا انتهاي جولاي مجموعاً حدود 3 ميليون بشكه نفت از ايران به ژاپن انتقال دهند، منعقد كرده است.
رويترز در ادامه افزود: پارلمان ژاپن يك ماه پيش، براي مقابله با تحريم بيمه اي اتحاديه اروپا عليه محموله هاي نفتي ايران، طرحي را به تصويب رساند كه به موجب آن دولت اين كشور موظف شد، پوشش بيمه اي به ارزش 6/7 ميليارد دلار براي تانكرهاي حامل نفت ايران به ژاپن فراهم سازد.
در ادامه اين گزارش آمده است: ژاپن كه در سال 2011، حدود 9 درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد كرده، به دليل نگراني از احتمال افزايش بهاي نفت و تبعات منفي توقف واردات نفت از ايران براي اقتصاد ژاپن، علي رغم فشارهاي آمريكا و اتحاديه اروپا حاضر به قطع خريد نفت از جمهوري اسلامي ايران نشده است.
در همين حال، منابع مطلع در دولت چين نيز روز جمعه اعلام كردند: پس از حل اختلاف شركت پالايشگاهي سينوپك چين و شركت ملي تانكر ايران بر سر كرايه حمل نفت ايران، چين، بزرگترين مشتري نفت ايران تمام حجم نفت توافق شده طبق قراردادهاي منعقده را در ماه جولاي از ايران دريافت خواهد كرد.
اختلاف كنگره
و وزارت خارجه آمريكا
درباره نقض تحريم ها عليه ايران
در حالي كه كنگره آمريكا مدعي شده سازمان ملل با ارسال كامپيوتر و ديگر كالاها با فناوري بالا به ايران تحريم ها را نقض كرده، وزارت خارجه اين كشور اعلام كرد ارزيابي هاي اوليه آنها نقض تحريم ها را گزارش نمي كند.
به گزارش شبكه خبري فاكس نيوز، سازمان مالكيت معنوي جهاني سازمان ملل (WIPO) پس از اين انتقادات اعلام كرد اين موضوع را به كميته هاي تحريم سازمان ملل ارجاع داده و درباره انتقال اين فناوري ها به كشورهاي تحت تحريم با اين كميته ها رايزني و در عين حال، تأمين سخت افزارهاي فناوري اطلاعات را متوقف كرده است.
كنگره آمريكا مدعي است ايران و كره شمالي از سازمان ملل كالاها و تجهيزات با فناوري بالا را به صورت غيرقانوني دريافت كرده اند.
در بحبوحه درخواست آمريكا براي انجام تحقيقات مستقل در اين باره، اين سازمان اعلام كرد گام هاي اوليه براي بازبيني مستقل درباره كمك به كشورهاي تحت تحريم اتخاذ شده است.
با اين حال، نمايندگان بلندپايه كميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا اين اقدامات را ناكافي خواندند. نمايندگان كنگره آمريكا پيش از اين سازمان مالكيت معنوي جهاني سازمان ملل را به رد درخواست وزارت خارجه آمريكا براي تحقيق در اين باره متهم و اعلام كردند اقدامات اخير اين سازمان باعث متوقف شدن تحقيقات نمي شود.
اين نمايندگان در بيانيه اي اعلام كردند: ما از سازمان مالكيت معنوي جهاني سازمان ملل خواستار تحقيقات مستقل و بيروني بر سر اقدامات اين نهاد براي ارسال فناوري هاي پيچيده به ايران و كره شمالي شديم اما اين سازمان اعلام كرد كه صرفاً اين موضوع را «بازبيني» مي كند كه اين اقدام كافي نيست. تحقيقات فوري و معتبر در اين زمينه لازم و ضروري است.
براساس اين گزارش آنها همچنين اعلام كردند اين سازمان با فراهم كردن دسترسي نامحدود به اسناد و پرسنل، بايد با تحقيقات جداگانه وزارت خارجه و كميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا كاملاً همكاري كند.
همزمان وزارت خارجه آمريكا موضعي خلاف نظر كنگره اتخاذ كرده است. سخنگوي اين وزارتخانه روز جمعه اعلام كرد ارزيابي هاي اوليه نشان مي دهد تحريم هاي سازمان ملل متحد نقض نشده است.
وي افزود: با اين حال منتظر ديدگاه كميته تحريم ها هستيم چرا كه وزارت خارجه هنوز نمي تواند با قاطعيت اعلام كند آيا انتقال اين فناوري ها تحريم هاي آمريكا را نقض كرده است يا خير. از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اقدامات سازمان مالكيت معنوي جهاني سازمان ملل را مثبت ارزيابي كرد و گفت: با اين سازمان در تماس هستيم و آن را به تصويب پادمان هايي ترغيب مي كنيم كه تضمين كننده نظارت و شفافيت باشد.


پاي درس علي (ع)

هرگز پيمان شكن نباش !
اميرالمومنين علي(ع) خطاب به مالك اشتر فرماندار مصر:
هرگز پيمان شكن مباش، و در عهد خود خيانت مكن، و دشمن را فريب مده، زيرا كسي جز نادان بدكار، بر خدا گستاخي روا نمي دارد، خداوند عهد و پيماني كه با نام او شكل مي گيرد با رحمت خود مايه آسايش بندگان و پناهگاه امني براي پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حريم امن آن روي بياورند. پس فساد، خيانت، فريب در عهد و پيمان راه ندارد. مبادا قراردادي را امضا كني كه در آن براي دغلكاري و فريب راه هايي وجود دارد، و پس از محكم كاري و دقت در قراردادنامه، دست از بهانه جويي بردار، مبادا مشكلات پيماني كه برعهده ات قرار گرفته، و خدا آن را بر گردنت نهاده، تو را به پيمان شكني وا دارد، زيرا شكيبايي تو در مشكلات پيمان ها كه اميد پيروزي در آينده را به همراه دارد، بهتر از پيمان شكني است كه از كيفر آن مي ترسي، و در دنيا و آخرت نمي تواني پاسخ گوي پيمان شكني باشي.
نهج البلاغه
نامه 52


مراسم توديع و معارفه رئيس مركز پژوهش هاي مجلس برگزار شد

رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز به كار مركز پژوهش هاي مجلس نهم خواستار بررسي موج گراني ها در كشور و ارائه راهكارهاي مقابله با آن توسط اين مركز به نمايندگان شد.
علي لاريجاني در مراسم توديع و معارفه رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مركز پژوهش ها بايد داراي تحليل پايداري براي ارائه به مجلس از وضعيت كشور باشد، گفت: معمولا در مورد مسائل امنيت ملي گزارشي از وضعيت كشور تهيه مي شود و به عنوان پايه كار مطرح مي گردد، بر اين اساس توصيه ام بر اين است كه هر سال مركز پژوهش ها گزارش و تحليلي را به نمايندگان ارائه دهد تا نمايندگان از وضعيت كشور تحليل مشتركي داشته باشند.
وي ادامه داد: ممكن است هركدام از نمايندگان تحليل هايي از نواقص و نقاط قوت رخدادهاي مختلف داشته باشند كه شايد بعضا اين تحليل ها پايه اي نباشد و براساس گزارش هاي پراكنده تدوين شده باشد، از اين رو ضروري است كه مركز پژوهش ها تحليل هايي از شرايط موجود كشور را به مجلس ارائه دهد، در همين راستا همواره جزو مشتري هاي پروپاقرص گزارش هاي مركز بودم كه معمولا اين گزارش ها پختگي لازم را داشت.
لاريجاني با بيان اينكه مركز پژوهش ها بايد براي مجلس استراتژي داشته باشد، گفت: شأن مركز پژوهش ها داشتن استراتژي براي كل كشور نيست، اما اقتضا مي كند كه اين مركز استراتژي براي پارلمان داشته باشد، اين كار در دوره هشتم از مركز پژوهش ها خواسته شد كه كار اوليه اي تهيه و ارائه گرديد اما شباهتي به استراتژي نداشت.
به گفته وي، استراتژي مركز پژوهش ها بايد براي چهار سال كار مجلس باشد تا با مشخص كردن اولويت ها بتوان ظرفيت سازي كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مركز پژوهش ها بايد اولويت هاي كار مجلس را در بخش هاي مختلف همچون مسكن، عمران، صنعت، كشاورزي و سياست داخلي و خارجي مشخص كند، افزود: در برخي مواقع لوايحي از دولت و يا طرح هايي از سوي نمايندگان در مجلس مطرح مي شود كه اولويت كار مجلس نيست، اين موضوع در دوره هاي مختلف مجالس نيز ديده مي شد كه تمامي آن به دليل وجود خلأ نبود استراتژي و اولويت براي مجلس است، به طوري كه هركسي هر فكري را مي كرد به مجلس مي آورد و تبديل به قوانين مازاد مي شد.
وي با بيان اينكه بيش از 300 انجمن علمي در كشور داريم، گفت: ظرفيت نخبگي در كشور ما بالاست كه بايد از اين نخبگان كه بعضا اساتيد برجسته نيز هستند، براي كار در مركز استفاده كرد؛ در اين راستا ضروري است كه سازوكار ارتباط با انجمن هاي علمي به خوبي تبيين شود و از اين افراد در مركز استفاده گردد.
لاريجاني در همين راستا تاكيد كرد: بايد سازمان و تشكلي براي سازماندهي موسسات تحقيقاتي در قالب هميار مجلس تعريف شود تا بتوان از تحقيقات نخبگان براي مجلس استفاده كرد.
لاريجاني ادامه داد: در حال حاضر موج گراني در كشور وجود دارد كه مركز پژوهش ها مي تواند در گزارشي دلايل رشد گراني و اقدامات براي مقابله با آن را بررسي كرده و آن را به نمايندگان ارائه دهد.
وي اضافه كرد: در مورد حوادث خارجي نيز اتفاقاتي در سطح دنيا رخ مي دهد كه ضروري است مركز پژوهش ها گزارش هايي در اين رابطه به نمايندگان ارائه دهد، به طور مثال در شرايط كنوني موضوع كشتار وسيع مسلمانان ميانمار و آواره كردن هزاران مسلمان در اين كشور وجود دارد كه مركز پژوهش ها بايد در اين رابطه گزارشاتي را ارائه دهد.
بنابراين گزارش، لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان، از زحمات توكلي در هشت سال تصدي پست رياست مركز پژوهش ها قدرداني كرد و گفت: آقاي توكلي در طول دو دوره مجالس هفتم و هشتم زحمات خوبي كشيده اند كه مطمئنا اقدامات ايشان در چنين زمان مختصري نمي گنجد. بنده تاييد مي كنم كه ايشان نظرات خود را در ارائه گزارش هاي پژوهشي و علمي مركز اعمال نمي كردند و حتي گاهي در جلسات كميسيون تلفيق شاهد بودم كه نظرات كارشناسان با رئيس مركز تفاوت داشت، اين رويكرد نكته مثبتي است كه باعث نشاط علمي مي شود.
وي ادامه داد: در دوره رياست آقاي توكلي در مركز پژوهش ها، ارتباط خوبي با مجموعه هاي علمي برقرار شد كه مطمئنا اين ارتباطات براي موفقيت بيشتر مجلس، ايجاد نشاط علمي و استفاده از استعداد نخبگان بسيار مفيد بوده است.
لاريجاني همچنين از جلالي رئيس جديد مركز پژوهش ها براي پذيرفتن اين پست تشكر و ابراز اميدواري كرد كه جلالي در حوزه هاي اقتصادي و تحولات داخلي نيز بتواند مركز پژوهش ها را فعال تر كنند و گزارش هاي مفيدتري را به نمايندگان ارائه نمايند.


برگزاري جلسات درس اخلاق آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني با موضوع دعا

به مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان، جلسات درس اخلاق و معارف اسلامي حضرت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني از اول تا آخر ماه مبارك برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، براساس اعلام دفتر اين عالم رباني، موضوع بحث در اين شبها نيز مانند ماههاي مبارك سالهاي اخير و در ادامه آنها ، به مبحث «دعا» اختصاص دارد.
براساس اين گزارش، اين جلسات هر شب از ساعت 22 با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا آغاز مي شود و پس از تلاوت قرآن كريم، علاقه مندان از فيض سخنان معظم له بهره مند مي شوند.
لازم به ذكر است با توجه به اهميت دعا در اين ماه مبارك، آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني از سال 1386 در جلسات درس اخلاق و معارف اسلامي خود در ماه مبارك رمضان، موضوع «دعا» را مورد بررسي عميق و عالمانه قرار داده و ظرايف و دقايق فراوان اين موضوع مهم را تشريح كرده است و امسال ششمين حلقه از سلسله مباحث در اين موضوع عرضه مي شود.
همچنين طبق روال سالهاي اخير، متن، صوت و فيلم اين جلسات به فاصله 24 ساعت بر روي پايگاه اطلاع رساني موسسه پژوهشي فرهنگي مصابيح الهدي در دسترس كاربران محترم قرار خواهد گرفت. اين جلسات در محل خيابان مجاهدين اسلام، خيابان ايران، بن بست شهيد ملكي برگزار مي شود و حضور همه خواهران و برادران در آن آزاد است.


كهنه سرباز و سرمايه دار برجسته اسرائيلي: حمله به ايران پايان بقاي اسرائيل است

سيزدهمين ثروتمند رژيم اسرائيل ضمن ابراز نگراني شديد نسبت به آينده اين رژيم، حمله به ايران را ديوانگي خواند.
«كوبي ريختر» كه 20 سال را در نيروي هوايي رژيم صهيونيستي گذرانده و اكنون در رده سيزدهم ثروتمندان اين رژيم است، در گفت وگو با روزنامه اسرائيلي هاآرتص، ضمن ابراز نگراني شديد نسبت به آينده و موجوديت اسرائيل گفت: تا يك سال پيش من ساكت ماندم. من مطمئن بودم كه نتانياهو (نخست وزير رژيم صهيونيستي) و باراك (وزير جنگ رژيم صهيونيستي) در حال انجام يك بازي هوشمندانه براي به فكر واداشتن ابرقدرت هاي غربي هستند. فكر مي كردم كه آن ها مي دانند تنها راه مقابله با ايراني كه در تلاش براي حركت به سمت هسته اي شدن است، اعمال تحريم هاي سخت بين المللي است. در اين تصور بودم كه آن ها در تلاشند تا با استفاده از تهديد حمله نظامي به ايران، اين تحريم ها را افزايش دهند. فكر مي كردم كه آن ها خوب بازي مي كنند و در حال دستيابي به نتايج مناسبي هستند.
او ادامه مي دهد: اما در چند ماه گذشته، من صحبت هاي بسيار بسيار نگران كننده اي از افراد نزديك به حلقه تصميم گيري شنيده ام.
ريختر در ادامه به احتمال حمله به ايران اشاره كرده و مي گويد: حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران، ديوانگي است. حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران تهديد نابخردانه اي براي موجوديت اسرائيل ايجاد مي كند، تهديدي كه اسرائيل قادر به مقاومت در برابر آن نخواهد بود. به همين دليل هم من امروز موافقت كردم تا با شما صحبت كنم. مي خواهم نسبت به حركت كاملا غيرعقلاني كه مي تواند اساس بقا اسرائيل را به خطر بياندازد، هشدار دهم.
ريختر در ادامه مي گويد كه وي در سال 1981 هم با حمله به عراق مخالف بوده است. او مي گويد كه امروز اشتباه بودن دكترين «بگين» (استوار بر حمله هاي پيش دستانه) كاملا مشخص شده است و «اسرائيل نمي تواند به سادگي برود و به هر كشور دشمن در خاورميانه كه در آستانه هسته اي شدن است، حمله كند».
او سپس به مقايسه حمله به ايران با حمله به عراق پرداخته و مي گويد: يك حمله به ايران بسيار پيچيده تر از حمله به عراق خواهد بود. فاصله بسيار بيشتر است. تعداد اهداف بسيار بيشتر است. پدافند اين اهداف بسيار بهتر است و عنصر غافلگيري نيز ديگر وجود ندارد.
وي در ادامه به اين نكته اشاره مي كند كه شانس موفقيت اسرائيل در اين حمله بسيار پايين است، و حتي در صورت موفقيت اين حمله نيز برنامه هسته اي ايران نهايتا 3 يا 4 سال به تاخير مي افتد. او در پايان به سران اسرائيل نسبت به حمله به ايران هشدار داده و مي گويد: حمله اسرائيل به ايران يك شرط بندي خواهد بود. اگر نتانياهو و باراك تصميم به انجام اين شرط بندي وحشتناك بگيرند، بقا اسرائيل را به خطر خواهند انداخت.
 


رئيس سابق موساد: دليلي براي متهم كردن ايران در انفجار بلغارستان وجود ندارد

رئيس سابق موساد اعلام كرد كه مقامات اسرائيل پيش از يافتن دليل و مدرك نبايد ايران را در انفجار بلغارستان متهم كنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از آل -مانيتور، دني ياتوم رئيس سابق موساد گفت: «مقامات اسرائيلي نبايد تا قبل از اينكه شواهد كافي پيدا نشده ايران را متهم كنند.»
رئيس سابق موساد تاكيد كرد: معمولا مدتي طول مي كشد تا مشخص شود كه چه گروهي پشت بمب گذاري ها بوده و چه كساني آن ها را فرستاده است.
ياتوم ادامه داد: تا زماني كه اطلاعات محكم و دقيق در دست نداريم، بايد منتظر ماند و بي جهت نمي توانيم به ايران و حزب الله اتهام وارد كنيم.
مقامات بلغارستان روز پنجشنبه ويدئويي از شخص مورد ادعاي بمب گذاري پخش كرد و اعلام كرد كه او شناسنامه جعلي ميشيگاني داشته است.
گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان نيز در مصاحبه اختصاصي با «هامبورگر آبندبلات» در واكنش به انفجار اتوبوس گردشگران صهيونيست در بلغارستان گفت: بايد مقامات اسرائيل در متهم كردن ديگران محتاط باشند زيرا تاكنون اطلاعاتي درباره كساني كه در اين مورد اقدام كرده اند، وجود ندارد.
شبكه خبري «راشاتودي» نيز در گزارشي به انفجار بورگاس بلغارستان پرداخت و اعلام كرد: ايران نيازي به انجام چنين عملياتي ندارد.
اين رسانه روسي در اين مورد نوشت: بنيامين نتانياهو بلافاصله پس از اين حادثه انگشت اتهام را به سمت حزب الله نشانه گرفت كه اين به معني متهم دانستن ايران نيز بود، اما كارشناسان مي گويند تهران نيازي به انجام چنين اقداماتي ندارد.
يك روزنامه نگار آمريكايي در گفت وگو با اين شبكه خبري مي گويد هدف نتانياهو از چنين اتهام پراكني هايي كه قبل از مقامات اطلاعاتي درباره آن اظهارنظر كنند اين است كه خودش را قرباني معرفي كند و سپس خشونت بيشتري به خرج دهد.
اين روزنامه نگار مي افزايد: ظرف چند ماه گذشته از اعتماد عمومي نسبت به اسرائيل حتي در آمريكا كاسته شده است. در گذشته آمريكايي ها از اسرائيل حمايت مي كردند اما اكنون حتي يهودي هاي آمريكا هم با نخست وزيري نتانياهو پا پس كشيده اند.


استاد آمريكايي: طبق ماده 4 ان پي تي غني سازي حق ايران است

يك استاد حقوق بين الملل دانشگاه آلاباماي آمريكا با اشاره به حق ايران براي انجام فعاليت هاي غني سازي طبق ماده چهار ان پي تي گفت: درخواست تعليق غني سازي در قطعنامه هاي شوراي امنيت درباره ايران، موقتي بوده و تاثيري بر حق دائمي ايران ندارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دانيل جوينر، استاد حقوق بين الملل دانشگاه آلاباماي آمريكا در يادداشتي كه بر روي وبلاگ «armscontrollaw» درباره اختلاف حقوقي ايران و 1+5 مبني بر اين كه ايران حق غني سازي دارد يا نه؟ نوشته است: براساس ماده 4 ان پي تي ايران مثل هر عضو ديگر اين معاهده حق دارد به طيف كاملي از استفاده هاي صلح آميز انرژي هسته اي دست يابد. اين بدان معناست كه ايران مي تواند برنامه بومي خود را در زمينه چرخه سوخت براي مصارف صلح آميز داشته باشد.
وي ادامه مي دهد: حتي اگر نپذيريم كه استدلال ايران در مورد غيرقانوني بودن قطعنامه هاي شوراي امنيت صحيح است، درخواست تعليق در اين قطعنامه ها موقتي بوده و اين تاثيري در حق دائمي ايران ندارد. جوينر تفسير آمريكا از اين بند را رد كرده و مي نويسد كه اين تفسير از منظر معاهدات مورد پذيرش نيست، در ميان دولت هاي عضو طرفداران زيادي ندارد و موضوعي حاشيه اي است.
وي در پايان اين مقاله از دولت آمريكا خواسته است به اشتباه بودن تفسير خود از حق انجام فعاليت هاي هسته اي توسط كشورها اذعان كند.


كارناوال استقبال از ماه رمضان در خيابان هاي تهران

به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان ، كارناوال شادي استقبال از ماه مبارك رمضان در خيابان ولي عصر برپا گرديد.
مدير كل فرهنگي شهرداري تهران پيش از اين اعلام كرده بود كه كارناوال استقبال از ماه مبارك رمضان از سه روز پيش از آغاز ضيافت الهي در معابر اصلي شهر تهران به راه خواهد افتادو اين برنامه تا پايان 31 تيرماه در سطح شهر ادامه خواهد داشت.


ادعاي وزير اطلاع رساني يمن عليه ايران

وزير اطلاع رساني يمن تنها يك هفته پس از تأكيدش بر اينكه جايگاه ايران بالاتر از آن است كه به صنعا آسيب زند، مدعي كشف و شناسايي يك شبكه جاسوسي مرتبط با ايران در اين كشور شد.
«علي العمراني» وزير اطلاع رساني يمن در گفت وگو با روزنامه «الرياض»، ادعا كرد كه صنعا يك شبكه جاسوسي ايراني با پوشش فعاليت تجاري را شناسايي كرده و تعدادي از عناصر آن را طي چند روز گذشته دستگير كرده است و اين شبكه جاسوسي در دو شهر عدن و تعز شاخه هايي دارند.
به گزارش فارس، وي تأكيد كرد كه بازجويي از عناصر دستگير شده اين شبكه جاسوسي همچنان ادامه دارد.
اين در حالي است كه عمراني اوايل هفته گذشته با برادر خواندن ايراني ها گفته بود: من معتقدم كه جايگاه ايران بالاتر از آن است كه بخواهد به ما ضرر برساند، آن هم در وضعيتي كه ما در چنين شرايطي قرار داريم.
وزير اطلاع رساني در ادامه اظهارات ضد ايراني خود ادعا كرد: سياست ايران در يمن برپايه سوءاستفاده از شرايط كنوني كشور است و به دنبال يافتن گروهك هاي تندرو و داراي منافعي خاص است. سپس انواع حمايت هاي سياسي، مالي و رسانه اي را در اختيار اين طرف هاي تندرو قرار مي دهد تا به منافع و مصالح يمن ضرر وارد كنند.
عمراني بدون ذكر دخالت هاي همه جانبه عربستان سعودي در امور داخلي اين كشور، فعاليت هاي ايران در يمن را خصمانه قلمداد كرد و براي اثبات ادعايش به حمايت تهران از حوثي ها اشاره كرد!
اين در حالي است كه حوثي ها تاكنون بارها دريافت كمك مالي و تسليحاتي از ايران را تكذيب و اعلام كرده اند كه در يمن به راحتي سلاح در دسترس همه هست و نيازي به كمك هاي تسليحاتي هيچ طرف خارجي ندارند.
از سوي ديگر روز چهارشنبه نيز عبدربه منصورهادي رئيس جمهور يمن اعلام كرد ايران بايد به دخالت در امور داخلي يمن پايان دهد.
سخنان هادي در واكنش به گزارش وزارت دفاع يمن بود كه طي آن ادعا شده مقامات يمني يك شبكه جاسوسي ايران را در اين كشور كشف و نابود كرده اند.
اين در حالي است كه رامين مهمان پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، در گفت وگو با شبكه خبري العالم اتهامات يمن به ايران را واهي خواند.


طرح نمايندگان اروميه اي مجلس براي حل بحران درياچه اروميه

نمايندگان اروميه طرحي را براي خروج درياچه اروميه از وضعيت بحراني به مجلس ارائه مي دهند.
عابد فتاحي نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي از طرح نمايندگان اروميه براي خروج درياچه اروميه از شرايط بحراني خبر داد و گفت كه اين طرح پس از تعطيلات تابستاني به مجلس ارائه مي شود.
وي افزود: در اين طرح درياچه اروميه به لحاظ اولويت كاري به دو بخش تقسيم شده و قسمت جنوبي آن به دليل حجم كم آب آن در اولويت قرار دارد.
نماينده مردم اروميه خاطرنشان كرد: در اين طرح پيشنهاد شده تا به جاي انتقال آب رود ارس، آب رودهاي زرينه رود و سيمينه رود به درياچه اروميه ريخته شده و آب مورد نياز شهر تبريز و استان آذربايجان شرقي از رود ارس تامين شود.
عضو كميسيون بهداشت مجلس تصريح كرد: لايروبي اين درياچه از ديگر موارد در نظر گرفته شده در اين طرح است، چرا كه لايه هاي نمكي كف اين درياچه، آب درياچه را به خود جذب كرده و مانعي جدي بر سر راه افزايش حجم آب آن است.
فتاحي به فارس گفت: چنانچه راهكاري جدي براي جلوگيري از خشك شدن بزرگ ترين درياچه ايران انديشيده نشود، بادهاي نمكي آن، مناطقي را تا نزديكي تهران تحت تاثير قرار داده كه خطر بادهاي نمكي به مراتب بيشتر از ريزگردهاست.


طرح جامع ثبات مديريت كشور به مجلس رفت

خرم آباد - خبرنگار كيهان:
طرح جامع ثبات مديريت كشور تقديم مجلس مي شود.
رئيس سازمان آموزش مديريت دولتي با اعلام اين خبر افزود: در اين طرح عزل و نصب هاي مديران قانونمند شده و در اين راستا طرح تربيت مدير در كشور تاكنون در 6 استان كشور اجرا شده است.
موسي مهدوي افزود: بانك اطلاعات مديران نيز تشكيل شده و تاكنون 18 هزار نفر در آن ثبت نام كرده اند.
وي با بيان اين مطلب كه خسارت ناشي از عزل و نصب هاي بي ضابطه به مردم و كشور تحميل مي شود و امكانات و زمان هدر رفته قابل جبران نيست، گفت: با اجرايي شدن اين طرح با آمدن و رفتن دولت ها از جابجايي مديران كشور از رده استاندار به پايين متوقف مي شود و اين چالش بزرگ كه به كشور خسارت مي زند خاتمه خواهد يافت.
مهدوي گفت: مديران پايه، مياني و ارشد دوره هاي لازم را فرا خواهند گرفت و كاركنان ديپلم دولت با آموزش هاي حضوري و غيرحضوري گواهينامه معادل فوق ديپلم دريافت خواهند كرد كه در افزايش حقوق و مزاياي آنان موثر خواهد بود.در اين مراسم اعلام شد، لرستان به عنوان يكي از پنج استان برتر كشور در تحول اداري در كشور برگزيده شد.
 


عضو كميسيون امنيت ملي مجلس: هيچ نهادي پاسخگوي مسايل فرهنگي جامعه نيست

نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي گفت: هيچ ارگان و سازماني به صورت شفاف و روشن پاسخگوي مسائل فرهنگي جامعه نيست.
«محمد اسماعيلي» ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار كرد: فرهنگ بايد متولي مشخصي داشته و دستگاه هاي اجرايي به صورت روشن و شفاف پاسخگوي مسائل فرهنگي جامعه باشند.
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه بايد يك دستگاه به عنوان متولي مسائل فرهنگي اوقات فراغت باشد، افزود: در زمينه غني سازي اوقات فراغت همه دستگاه هاي اجرايي برنامه هاي ويژه اي داشته و در برخي موارد موازي با دستگاه ديگري فعاليت هاي خود را انجام مي دهند.
«اسماعيلي» با اشاره به اينكه سازمان هاي مختلف در حد قابل قبولي برنامه ريزي مي كنند، افزود: بايد در اين زمينه با مشخص كردن متولي خاص فعاليت هاي مطلوب تري در جامعه انجام شود.


معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: هنر با اتكا به دين و معنويت ماندگار مي شود

اتكا هنر به دين و معنويت موجب ماندگاري آن مي شود و اگر وجهه ايماني و اسلامي دين با هنر آميخته شود، ايمان مي تواند هنر را به عالي ترين درجه سوق دهد.
به گزارش ايرنا از مشهد، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه همايش بين المللي و بين رشته اي هنر، زبان و تكنولوژي با بيان اين مطلب افزود: وقتي از منظر دين به هنر نگريسته مي شود، انسان و معنويت محور مي شود و اگر هنر چنين كاركردي را پيدا كرد، جهاني مي شود.
حميد شاه آبادي با بيان اين كه هنر ديني مبتني بر يك انديشه والا و تجلي يك انديشه الهي است، گفت: بايد از انديشه ها و ارزش هاي اسلامي در مسير هنرهاي مختلف در كشور استفاده مطلوب شود و با توسعه كمي و كيفي آن به عنوان الگو و مرجعي در جهان مطرح شويم.
وي گفت: ايران به عنوان مرجعي كه مي خواهد ام القراي اسلام باشد بايد مدل هاي جديد با استفاده از پارامترهاي ديني در دنيا ارائه دهد.
شاه آبادي گفت: بايد با يك مديريت صحيح ظرفيت هاي هنر را در كشور شناسايي كرد و تعاريف دقيقي از آموزش هاي هنري مبتني بر ارزش هاي اسلامي در كشور و از جمله دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي ارايه شود.
وي توسعه علوم ميان رشته اي در زمينه هاي هنر و زبان و تكنولوژي را از ضرورت هاي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و علمي كاربردي كشور دانست.
همايش بين المللي هنر، زبان و تكنولوژي با اهداف ارتقاي مشاركت و همكاري هاي ملي و بين المللي براي تلفيق هنر، زبان و تكنولوژي و افزايش توان ملي در حوزه هاي هنري، علمي و فناوري با حضور 550 نفر از محققان، پژوهشگران، اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي جهان 28 الي 30 تيرماه جاري در مشهد برگزار شد.


معاون مديركل اداره حمايت هاي اجتماعي كميته امداد امام خميني:

كميته امداد 260 هزار يتيم را زير پوشش دارد

معاون مديركل اداره حمايت هاي اجتماعي كميته امداد امام خميني كشور گفت:260 هزار يتيم در سطح كشور از خدمات مختلف اين نهاد بهره مند هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومي كميته امداد امام خميني خراسان شمالي،فاطمه اسماعيلي اظهار داشت: ايتام مذكور علاوه بر بهره مندي از خدمات اين نهاد از حمايت 570 هزار حامي نيز برخوردار هستند.
وي افزود: حاميان سال گذشته مبلغي بالغ بر 145ميليارد تومان به حساب ايتام زير پوشش خود واريز كردند.
اسماعيلي درباره جذب حامي براي ايتام تحت پوشش نيز گفت: رابطان و سر رابطان اين نهاد در تلاشند تا با اطلاع رساني هرچه بيشتر تعداد زيادي از نيكوكاران را براي خدمت رساني به محرومان جذب كنند.
وي با اشاره به اينكه برخي از ايتام چندين حامي دارند، متذكر شد: اين حاميان علاوه بر كمك هاي نقدي كه به صورت ماهيانه كه به حساب ايتام واريز مي شود در مواردي از قبيل لوازم خانگي، جهيزيه، مسكن، پوشاك، لوازم تحصيلي، درمان و اشتغال به آن ها كمك مي كنند.


سحرخيز: به خاطر حذف اول راهنمايي برخي مدارس راهنمايي ادغام شده اند

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه هيچ مدرسه راهنمايي منحل نشده است، گفت: برخي مدارس راهنمايي كم جمعيت ادغام شدند.
ابراهيم سحرخيز، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس با تاكيد بر اينكه هيچ مدرسه راهنمايي منحل نشده است، گفت: ممكن است در محله اي دو مدرسه راهنمايي داشته باشيم كه داراي تعداد كمي دانش آموز باشند چرا كه امسال پايه اول راهنمايي نداريم و كلاس پنجمي ها به پايه ششم مي روند.
وي ادامه داد: در اين شرايط دو مدرسه ادغام مي شود و مدرسه اي كه خالي شده است به فضاي مورد نياز تبديل مي شود كه اولويت اول، ابتدايي است.سحرخيز با بيان اينكه در ادغام دو مدرسه راهنمايي به تراكم دانش آموزي در سر كلاس توجه مي شود، افزود: بر اساس بخشنامه ساماندهي آموزش و پرورش، حداقل در يك كلاس درس بايد 24 دانش آموز و حداكثر 30 تا 32 دانش آموز باشند كه ما اين ميزان را رعايت مي كنيم.
 


معاون سازمان ثبت احوال: شناسنامه هاي جديد يك ماهه صادر مي شود

محسن كرمي در گفت وگو با فارس، درخصوص صدور شناسنامه جديد براي افراد گفت: در اين زمينه فراخوان عمومي نداريم و كساني كه به سن 15 سالگي رسيده و بخواهند شناسنامه شان را عكس دار كنند براي آنها شناسنامه جديد صادر مي شود.
معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور ادامه داد: همچنين اگر اطلاعات سجلي افراد بنا به دلايلي تغيير كرده باشد براي آن ها شناسنامه مكانيزه صادر مي شود و همچنين افرادي كه به سن 30 سالگي رسيده و بخواهند شناسنامه شان را تعويض كنند شناسنامه جديد براي آن ها صادر مي شود.
وي درخصوص مدت زمان صدور شناسنامه گفت: اين مدت زمان بستگي به مكان هايي دارد كه افراد مراجعه كنند، در اداراتي كه ميزان مراجعات كمتر باشد سريعتر و در كلانشهرها كه تعداد مراجعات بيشتر است قدري زمانبر است.
به گفته كرمي، به طور متوسط شناسنامه ها ظرف يك ماه صادر و هزينه هر شناسنامه دو هزار تومان است.
معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور افزود: البته افرادي كه شناسنامه هاي آنها گم شده باشد براي بار اول 10 هزار تومان و اگر براي بار دوم شناسنامه آنها گم شود براي صدور بايد 20 هزار تومان پرداخت كنند.
 


برگزاري چهارمين يادواره شهيد بابانظر در مشهد

مشهد - خبرنگار كيهان
چهارمين يادواره سردار شهيد محمدحسن نظرنژاد و بابانظر با حضور همرزمان وي، خانواده معظم شهدا و اقشار مردم شهيد پرور مشهد برگزار شد.
شهردار تهران در اين مراسم، صداقت و ايثار را مهمترين ويژگي شهداي دوران دفاع مقدس عنوان كرد و اظهار داشت: خون شهدا هيچ گاه از ميان رفتني نيست و براي هميشه جاويد بوده و مادام تاثير خود را بر جامعه خواهد داشت.
محمدباقر قاليباف، تصريح كرد: اگر سنت هاي دوران دفاع مقدس را امروز نيز داشته باشيم به راحتي خواهيم توانست با بحران هاي موجود مواجه شويم، از اينرو ما بايد ميراث دار اين دوران مقدس باشيم نه ميراث خوار آن.
وي با اشاره به اينكه، به بركت خون شهداست كه امروز حكومت شيعه بر عراق حاكم شده، اذعان داشت: امروز بايد دنباله رو آرمان هاي دوران دفاع مقدس باشيم، جنگ تمام شده اما دفاع همچنان ادامه دارد و بايد به دنبال حفظ ارزشهاي اسلامي نظام باشيم.
 


دعوت سازمان انتقال خون از روزه داران براي اهداي خون

سازمان انتقال خون با اشاره به اينكه بيماران همواره براي ادامه حيات خود نياز به خون دارند از مردم و روزه داران دعوت كرد در ماه مبارك رمضان براي اهداي اين ماده زندگي بخش به مراكز انتقال خون مراجعه كنند.
مدير آموزش، جذب و نگهداري اهداكنندگان سازمان انتقال خون ايران گفت: بيماران همواره براي زنده ماندن چشم اميد به افرادي دارند كه با اهداي داوطلبانه خون خود، زندگي دوباره به آنان مي بخشند بنابراين از مردم مي خواهيم كه در اين ماه به ياري اين بيماران بشتابند.
وي افزود: روزه داران در بين فواصل افطار و سحر نوشيدني هاي شيرين مصرف كنند تا در زمان اهداي خون دچار ضعف نشوند.
مهتاب مقصودلو گفت: اين نگراني همواره در ميان مردم در ايام ماه مبارك رمضان وجود دارد كه با اهداي خون، روزه آنان باطل مي شود، اما براساس استفتائات مراجع براي نجات انسان، خون دهي موجب باطل شدن روزه نمي شود.وي اظهار داشت: همچنين به دليل اينكه در بعدازظهر مايعات بدن كمتر مي شود، بهتر است اهداكنندگان روزه دار در ساعات اوليه صبح و يا بعد از افطار براي اهداي خون مراجعه كنند.
مقصودلو با اشاره به فعاليت 218 مركز خون گيري در ايام ماه مبارك رمضان ادامه داد: در ماه مبارك رمضان حدود 25درصد با افت شديد خون مواجه هستيم كه اميدواريم امسال با استقبال روزه داران از اهداي خون، كمبودي در اين زمينه نداشته باشيم.


اجراي تورهاي شبانه استانگردي در سراسر كشور

معاون گردشگري كشور از آغاز فعاليت گردشگري شبانه در استان هاي سراسر كشور همزمان با ماه مبارك رمضان خبر داد.
منوچهر جهانيان در گفت وگو با فارس اظهار داشت: همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان، به تمام استان ها اعلام كرده ايم كه تورهاي گردشگري شبانه را فعال كنند تا روزه داران پس از افطار بتوانند از جاذبه هاي گردشگري استان ها اعم از موزه ها، امامزاده ها و... ديدن كنند.
وي افزود: طبق هماهنگي هايي كه انجام شده است تمام موزه ها و كاخ موزه ها نيز در سراسر كشور، پس از ساعت افطار، باز هستند و علاقمندان مي توانند از آنها بازديد كنند.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اينكه ماه مبارك رمضان باعث كاهش سفرهاي تابستاني نمي شود، گفت: اتفاقاً سفرهاي طولاني مدت در ماه مبارك رمضان بيشتر انجام مي شود چون مسافران براي اينكه روزه آنها با مشكل مواجه نشود قصد سفرهاي 10 روزه مي كنند.
جهانيان ادامه داد: از سوي ديگر علاوه بر سفرهاي طولاني مدت، سفرهاي داخلي و نيم روزه استان ها نيز افزايش مي يابد.
به گفته وي، بازديدكنندگان از موزه ها از برنامه هاي متنوع مذهبي و جشن هايي كه در محوطه موزه ها برگزار مي شود نيز مي توانند بهره مند شوند.


اخبار ادبي و هنري

انتشار ديدگاه هاي آيت الله خامنه اي
درباره انقلاب اسلامي در نجف
كتاب «معارف انقلاب» شامل ديدگاه هاي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي درباره انقلاب اسلامي در نجف اشرف ترجمه و در سه جلد منتشر شده است.
كتاب «معارف انقلاب» بيش از 400 فراز از ديدگاه هاي مقام معظم رهبري در طول بيش از 20سال گذشته در ديدارها، سخنراني ها و خطبه هاي نمازجمعه را دربرمي گيرد.
برخي از بخش هاي اين كتاب به تحليل دوران حاكميت طاغوت و ويژگي هاي آن دوران، مبارزات ملت ايران به رهبري امام عظيم الشأن و ويژگي هاي رهبري ايشان، اصول و محكمات، دستاوردها، آثار و بركات، اركان و پيام هاي انقلاب، توطئه رنگارنگ دشمنان در به انحراف كشيدن و نابودي انقلاب و همچنين وظيفه مردم و نسل هاي آينده در شناخت و پاسداري انقلاب اسلامي، اختصاص يافته است.
كتاب «معارف انقلاب» با همكاري رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عراق و توسط نمايندگي مؤسسه بين المللي الهدي در نجف اشرف ترجمه و در سه جلد منتشر شده است.
هاليوود بازهم جنايت آفريد!
گسترش فرهنگ خشونت و جنايت در فيلم هاي هاليوودي كه با هدف مسخ و هويت زدايي از جوامع مختلف صورت مي گيرد، اين بار دامن خود آمريكايي ها را گرفت.
قسمت سوم فيلم «بتمن» با عنوان «شواليه هاي تاريكي برمي خيزند» در حالي روي پرده سينماهاي غرب رفته كه دو روز قبل يك جوان 24 ساله وارد سينماي نمايش دهنده اين فيلم در شهر آئوروراي آمريكا شد و تماشاگران اين فيلم را كه اغلب كودك و نوجوان بودند به رگبار بست. در اين حادثه 12نفر كشته شده و 50 نفر زخمي شدند.
حادثه اي كه هرچند پيش از اين نيز سابقه داشته و حتي برخي از رسانه ها گزارش هايي با عنوان «تاريخچه» را درباره اين اتفاق منتشر كردند، اما سينماي آمريكا را دچار شوكه كرده است. تا آنجا كه رئيس جمهور اين كشور نيز پيام تسليت صادر كرد و سينماگراني چون مايكل مور نگران اين هستند كه در اثر چنين حوادثي، مردم دنيا از آمريكايي ها تصور يك مشت وحشي را پيدا مي كنند.
اما سال هاست كه حادثه سينماي شهر آئوروراي هر روز به گونه اي ديگر در كشورهايي چون عراق و افغانستان و فلسطين وحالا ميانمار در حال رخ دادن است و روزي نيست كه كودكان و نوجوانان اين كشورها به دست نظاميان آمريكايي يا دست نشانده هاي آمريكا به قتل نرسند.
تلاش برخي افراد براي حذف اكران «شور شيرين»
تهيه كننده فيلم سينمايي «شور شيرين» گفت كه برخي افراد براي حذف اكران اين فيلم در ماه مبارك رمضان تلاش مي كنند كه اين امر ضربه اي بر آثار دفاع مقدسي است.
«ابراهيم اصغري» تهيه كننده فيلم سينمايي «شور شيرين» در گفت وگو با توانا اضافه كرد: ظاهراً دوستاني كه نتوانستند فيلم «شور شيرين» را ظرف دو- سه هفته اخير از اكران سينماها پايين بكشانند، در اقدامي سعي كرده اند اين فيلم دفاع مقدسي را در گيشه قرباني و تخريب كنند و خوشبختانه موفق هم نشدند.
گفتني است، روزنامه كيهان طي گفت وگويي با جواد اردكاني كارگردان فيلم «شور شيرين» به بررسي مشكلات پيرامون اكران اين فيلم پرداخته كه بزودي در صفحه تصوير روز منتشر خواهد شد.
برگزاري جشنواره فيلم همجنس گرايان در لس آنجس!
«آوتفست» جشنواره سالانه فيلم همجنس گرايان، در لس آنجلس گشايش يافت.
به گزارش جام نيوز به نقل از يورو نيوز، اين جشنواره كه ا ز سال 1992 ميلادي شروع شده است، در شانزده بخش، جايزه اهدا مي كند.
گفتني است، تا نيم قرن پيش نوشتن درباره همجنس گرايي و همجنس بازي در كشورهاي اروپايي و حتي «كشور روياها» كاري بسيار ناپسند محسوب مي شد و مخالفت گروه هاي مختلف جامعه را در پي داشت. چنين عادتي در جامعه نوعي انحراف اخلاقي شناخته مي شد و از ترويج آن جلوگيري مي شد. اما در طول سه دهه اخير تغييرات بنيادي در عرف هاي فرهنگي كشورهاي غربي ايجاد شده و حتي جايزه هاي ادبي بين المللي با موضوع همجنس گرايي نيز تأسيس شده اند.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14