(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 مرداد 1391 - شماره 20273

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجتبي شاكري:جريان انحرافي و فتنه گران هيچگونه وجه تمايزي ندارند
در ديدار با دانشجويان رئيس جمهور:
پايبندي امروز دولت به عدالت از سال هاي گذشته بيشتر است
در مكتب امام
اوصاف انسان هاي الهي در بيان امير مؤمنان (ع)
آتش سوزي در پتروشيمي بندر امام يك كشته و 16 زخمي بر جاي گذاشت
ترقي : همسويي با غرب دولت آذربايجان را در مسير سقوط قرار مي دهد
تكرار پروژه هاي دين ستيزي در باكو مسابقه زيباترين زن جهان در آذربايجان برگزار مي شود
صفار هرندي تشريح كرد
استراتژي «كي بود، كي بود، من نبودم» جريان فتنه براي بازگشت به قدرت
رئيس مجلس پاكستان: جمهوري اسلامي ايران نقش ويژه اي در برقراري صلح در منطقه دارد
اخبار ادبي و هنري


مجتبي شاكري:جريان انحرافي و فتنه گران هيچگونه وجه تمايزي ندارند

عضو جمعيت ايثارگران گفت: جريان انحرافي و فتنه گران به دليل استفاده از انديشه هاي سكولار و انحرافي از نظر ماهيت هيچگونه تفاوتي با يكديگر ندارند.
مجتبي شاكري عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در گفت وگو با فارس، درباره تشابه ميان خط فكري جريان انحرافي، جريان فتنه و اصلاح طلبان گفت: تمامي جرياناتي كه از گفتمان عظيم انقلاب فاصله گرفتند و با تكيه بر انديشه هاي انحرافي و سكولار فعاليت هاي خود را پي مي گيرند، بدون شك از نظر ماهيت و خط مشي هيچگونه تفاوتي با يكديگر ندارند و تنها وجه متمايزكننده آنها اسامي آنهاست.
وي افزود: به طور حتم در انتخابات رياست جمهوري سال آينده، مانند انتخابات مجلس نهم مردم در راستاي انتخاب گزينه مورد نظرشان اصول و گفتمان انقلاب را مد نظر قرار خواهند داد و نسبت به جريانات بدون ماهيت مانند جريان انحرافي و فتنه اقبالي نشان نخواهند داد.
شاكري تصريح كرد: فتنه، انحراف و اصلاحات سه جريان بدون ماهيتي هستند كه صرفا در راستاي منفعت شخصي به وجود آمده اند از اين رو سرنوشت افرادي همچون بني صدر و منتظري در انتظار اين گروه ها و بدنه اصلي آنها خواهد بود.


در ديدار با دانشجويان رئيس جمهور:

پايبندي امروز دولت به عدالت از سال هاي گذشته بيشتر است

رئيس جمهور در ديدار با دانشجويان گفت: اين دولت بيشترين هجمه را عليه نظام سلطه و آمريكا داشته و امروز نيز مذاكره با آمريكا را كار غلطي مي دانيم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد شامگاه پنجشنبه در ديدار نمايندگان تشكل هاي علمي و فرهنگي دانشجويي كشور كه بيش از سه ساعت به طول انجاميد اظهار داشت: نبرد اصلي دولت با نظام سلطه، صهيونيسم و آمريكايي است كه توسط صهيونيست ها اداره مي شود. وي با انتقاد از برخي سخنان كه دولت را در برابر آمريكا منفعل نشان داده و اين انفعال را حاكي از مذاكرات پنهان با آمريكا توصيف كرده اند گفت: اين دولت بيشترين هجمه را عليه نظام سلطه و آمريكا داشته و امروز نيز مذاكره با آمريكا را كار غلطي مي دانيم.
احمدي نژاد گفت: در جنگ رسانه اي و قدرت اصل گفت وگو را در فضايي عادلانه و با احترام، بر مبناي كرامت و حقوق ملت ايران رد نكرده ايم كه لازمه اين فضا دست برداشتن و آمريكا از رفتارها و سياست هاي خود در قبال ملت ايران است.
دولت به عدالت پايبند است
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اين كه دولت به هيچ وجه پيگيري عدالت را رها نكرده و به قول خود با مردم پايبند است اظهار داشت: پايبندي امروز دولت به عدالت علي رغم همه بداخلاقي ها اگر 50 برابر سال 84 نباشد كمتر از آن نيست.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه روزانه 30 هزار نامه مردمي به نهاد رياست جمهوري مي رسد و از اين ميان در زمان هاي مشخص بين 200 تا 300 نامه را شخصا مورد رسيدگي قرار مي دهم، تصريح كرد: امروز ارتباط دولت با بدنه اجتماعي مردم در حداكثر خود قرار دارد، اما اين بدان معنا نيست كه رسيدگي به مسائل و درخواست هاي مردم در حد كمال و سطح مطلوب رسيده است، اما تمام تلاش دولت در حداكثر كردن اين ارتباط و رفع مشكلات مردم است.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه عدالت گرايي از ديگر شعارهاي دولت هاي نهم و دهم بوده و تمام برنامه هاي دولت تاكنون در جهت اجرا و اقامه عدالت بوده است، خاطرنشان كرد: دولت از ابتدا به آرمان عدالت وفادار بوده و امروز نيز بر آن وفادار است و اگر در برخي مواقع روي موضوعي ايستادگي مي كند و از كساني دفاع مي نمايد، به خاطر سوگندي است كه براي دفاع از عدالت و حق خورده است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اين كه بايد انقلاب و منافع ملي را حفظ كنيم، خاطرنشان كرد: ايستادن در خط مستقيم الهي همانند راه رفتن روي لبه تيغ و شمشير است و تصور اين كه حفظ نظام و انقلاب كار ساده اي است، انديشه اي غلط و نابخشودني است.
وي افزود: در حقيقت دولت به خاطر پايبندي به عدالت مورد هجمه داخلي و خارجي است، اما با وجود همه اين فشارها با تمام وجود در كنار مردم و در خدمت آنهاست.
حتي يك ريال از پاكدستي منحرف نشده ايم
رئيس جمهور تصريح كرد: امروز دولت به دلايل مختلف سكوت اختيار كرده است، اما اين به معناي آن نيست كه پاسخي براي اتهامات نداشته و يا قبول كرده كه در برابر اتهامات مقصر است. احمدي نژاد با بيان اينكه تعهد دولت به عدالت، پاكي و پاكدستي بوده است، اظهار داشت: در جرياناتي كه طي سال هاي اخير عليه دولت ايجاد شد، هيچ كس نتوانست اثبات كند كه دولت به اندازه يك ريال از پاكدستي فاصله گرفته است، البته هيچ كس كامل و مطلق نيست و قطعاً ضعف هايي در بسياري از امور، از جمله تصميم گيري ها وجود دارد، اما اين ضعف آنگونه نيست كه مطرح مي شود و اينكه دولت را به سوء استفاده و حمايت از سوء استفاده كنندگان متهم مي كنند، هرگز صحيح نيست.
رئيس جمهور ادامه داد: اگر پسر بنده نيز اقدامي خلاف انجام داده و قدمي كج بردارد، با او شديدتر از كساني كه تخلف ميلياردي كرده اند، برخورد خواهم كرد.
احمدي نژاد در پاسخ به انتقاد برخي دانشجويان از تغيير و تحولات بيش از اندازه در دولت و از دست رفتن نيروهاي كارآمد، گفت: مطمئناً هر مدير خوبي كه از دولت رفته بهتر از آن جايگزين شده است؛ دولتي كه براي اداره كشور برنامه دارد، به تبع آن جابجايي نيز دارد.
بسياري از كارهاي صورت گرفته در دانشگاه ها مورد قبول نيست
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: فضاي دانشجويي كشور بايد با نشاط، پرشور و فعال باشد، امروز بسياري از كارهايي كه در دانشگاههاي كشور انجام مي شود مورد قبول نيست و تحت فشار ديگر بخش ها انجام مي شود.
وي ضمن ابراز خرسندي از اينكه روحيه آرماني و عشق به ارزشهاي الهي در جوانان دانشگاهي كشور در نقطه اوج است، گفت: امروز از صحبت ها و نطق دانشجويان متوجه شدم كه شعارها، مطالبات، آرمان ها و احساس مسئوليت هاي جوانان انقلابي ايران عميق تر و پرشورتر از گذشته ساري و جاري است.
رئيس جمهور در پاسخ به اينكه چرا از واژه بيداري انساني به جاي بيداري اسلامي استفاده مي شود؟ گفت: انسان و اسلام هر دو در راستاي هم هستند و اسلام جز براي تعالي انسان ها نازل نشده است، بايد به موازات مطرح كردن چارچوب مطلوب مديريت جهاني، عدالت، كرامت انسان ها و توحيد و يگانه پرستي را نيز مطرح كنيم.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه آمريكا و غرب در پس حوادث منطقه به دنبال نجات رژيم صهيونيستي هستند، گفت: آنها براي رسيدن به مقصود خود تمام گسل ها و كينه هاي قومي و قبيله اي و طايفه اي را فعال كردند و اين مي طلبد كه با تحولات هوشمندانه برخورد كنيم چرا كه در غير اين صورت همه حوادث بر عليه ما رقم خواهند خورد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه دولت تاكنون براي كاري كه انجام نداده مورد سؤال قرار نگرفته و تمام آنچه از دولت طلب مي كنند، براي كارهايي است كه انجام شده است، در پاسخ به اين سخن برخي دانشجويان كه اظهار داشتند احمدي نژاد ديگر همان احمدي نژاد سال 84 نيست، اظهار داشت: همانطور كه برخي گفتند، در آرزوي احمدي نژاد سال 84 هستند، بنده نيز در آرزوي ياران 84 خود هستم.
گفتني است پيش از سخنان رئيس جمهور 12 نفر از دانشجويان برتر و نخبه و نمايندگان دفتر تحكيم وحدت، شوراي صنفي پرديس قم دانشگاه تهران، جنبش عدالت خواه دانشجويي، كانون دانشجويي هلال احمر، اتحاديه علمي دانشجويي مهندسين برق تهران، دانشجويان دانشگاه علوم قرآن و حديث قم و نماينده دانشجويان رشته هاي جهادي دانشگاهي، دبير تشكيلات جامعه اسلامي دانشجويان، برنده مدال طلاي المپياد ادبي و برخي از فعالان دانشجويي در سخناني پيشنهادات و نظرات خود را در موضوعات مختلف مطرح كردند.
حمايت از پژوهش هاي دانشجويي، حمايت از زيرساخت هاي تحول در نظام آموزشي، ايجاد شرايط براي تبادل كوتاه مدت دانشجويان با دانشگاه هاي ساير كشورها در جهت جلوگيري از فرار مغزها، ارتقاء سطح علمي و ايجاد امكان آشنايي با فرهنگ ديگر كشورها، حمايت از ايجاد صندوق حمايت از اشتغال و ازدواج دانشجويان، اهميت تركيب علم و صنعت و فراهم كردن امكانات مناسب براي دانشجويان، توسعه فرهنگ قرآني و ايجاد ساختارها در زمينه فعاليت هاي قرآني، گسترش و توسعه پژوهش قرآني متناسب با نيازهاي جامعه اسلامي، ضرورت انس دانشجويان و دانشگاهيان با معارف قرآني و رشد گفتمان قرآني در ميان اساتيد، نگاه ويژه به دانشجويان جهادي و ايجاد شبكه هاي ارتباطي و اطلاعاتي بين جهادگران، حمايت از گروه هاي نوپا و تشكيل اردوهاي جهادي، شناسايي و جذب استعدادهاي علوم انساني و ايجاد فضايي براي رشد و پرورش آنها، تخصصي شدن المپيادهاي علمي و توجه به منابع خارج از دروس دانشگاهي از جمله مسائلي بود كه دانشجويان در اين ديدار مطرح كردند.
همچنين دانشجويان مسايلي را درباره اوضاع اقتصادي كشور، تاثير تحريم هاي بين المللي بر اقتصاد ايران، عملكرد دولت در عرصه هاي مختلف اقتصادي و سياسي از جمله هدفمندي يارانه ها و مذاكرات با 1+5، كاهش اطلاع رساني دولت در زمينه خدمات ارائه شده به مردم، موضع جمهوري اسلامي ايران درباره تحولات سوريه و انتقاد از عدم پاسخگويي دولت در زمينه فعاليت هاي انجام گرفته نسبت به سال هاي ابتدايي دولت نهم بيان كردند.
روز قدس كليد حل مشكلات جهان
رئيس جمهور همچنين در ديدار سفرا و مسئولان نمايندگي كشورهاي اسلامي در ايران گفت: روز قدس كليد حل مشكلات جهان است.
وي ادامه داد: هر كسي آزاديخواه و عدالت طلب است براي استقرار عدالت و آزادي بايد كاري كند تا رژيم صهيونيستي وجود نداشته باشد.
رئيس جمهور با اشاره به نزديك شدن به روز جهاني قدس با بيان اينكه خوشبختانه امروز از شمال آفريقا تا منطقه خاورميانه تحولات بزرگي در حال رخ دادن است، تصريح كرد: انتظار اين است كه امسال جمعه قدس در همه كشورها بويژه كشورهايي كه در آنها تحولات شكل گرفته از جمله مصر، ليبي، تونس، سودان باشكوه تر و گسترده تر و عظيم تر از گذشته برگزار شود.


در مكتب امام

امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استكبار و جنگ پابرهنه ها و مرفهين بي درد شروع شده است. و من دست و بازوي همه عزيزاني كه در سراسر جهان كوله بار مبارزه را بر دوش گرفته اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلاي عزت مسلمين را نموده اند، مي بوسم.
صحيفه نور ـ ج 20ـ ص234


اوصاف انسان هاي الهي در بيان امير مؤمنان (ع)

وجود مبارك امير مومنان(ع) فرمود: لا تغرّنّكم الدّنيا كما غرّت من كان قبلكم م ن الامم الماض يه و القرون الخال يه. ا حتلبوا درّتها و اصابوا غ رّتها و افنوا ع دّتها و اخلقوا ج دّتها اصبحت مساك نهم اجداثاً و اموالهم ميراثاً (1). مبادا دنيا شما را فريب بدهد ! دنيا زمين يا آسمان يا دريا يا صحرا نيست؛ اينها آيات الهي اند، اينها را خدا خلق كرد، اينها چيز بسيار خوبي اند، متجر اولياء الهي اند (2)؛ اينها را نمي گويند دنيا ! اينكه من بايد اين را داشته باشم، من بايد به اين مقام برسم، نه او؛ من از او بهترم، من بايد بالاتر باشم، اين دنياست ! مي فرمايد: اين فريب است. خدا از علي (ع) عاقل تر غير از پيغمبر خلق نكرد !
فرمود: در گذشته مرداني بودند كه از پستان دنيا شير دوشيدند، خيال كردند اين شير بدون سمّ است؛ ولي از فريب و نيرنگ او هم بي بهره نبودند! شير را از پستان دنيا دوشيدند، مثل كودكان مكيدند؛ امّا نيرنگ هم دامنگيرشان شد و آن عدّه و مدّت و آمادگي خودشان را از دست دادند، آن تازگي را كهنه كردند.
بالأخره جواني تازه است، طراوت تازه است، مال تازه است؛ اين طولي نمي كشد كهنه مي شود، خيلي فاصله نيست ! اينهائي كه عمرشان به 40سال مي رسد، دوران غنيمت عمر را گذراندند. از 40 سال به بعد دوران غرامت و بيماري شروع مي شود و قرص خوردن و مشكلات عصبي پيدا كردن شروع مي شود. مثل انساني كه بالاي كوه مي رود تا آنجا كه بالاي كوه مي رود براي او زيباست؛ امّا از آن طرف بايد سرازير بشود ! اگر كسي 80 سال زندگي كند، آن 40 سال اوّلش بالا رفتن است، آن 40 سال دوّم پائين آمدن است.
عاقبت دنيا گرايان
فرمود: اينها جديدها را كهنه كردند؛ اصبحت مساك نهم اجداثاً، خانه هاي اينها قبرشان شد. و اموالهم م يراثاً؛مال به ديگران منتقل شد.اينها اگر هم وقتي وارد آن سرزمين گورستان شدند، نمي فهمند كي به سراغ آنها رفته، كي به سراغ آنها نرفته ! لا يعر فون من اتاهم و لا يحف لون من بكاهم. كساني هم كه در مرگ آنها گريه مي كردند، اينها از آنها دلجوئي نمي كنند، با خبر نيستند، خوشحال هم نيستند، به استقبال آنها هم نمي روند، اينها را هم گرم نمي گيرند؛ چون نمي دانند كي به ياد آنهاست، كي به ياد آنها نيست ! و لا يجيبون من دعاهم (3)؛ كسي آنها را بخواند، جواب نمي دهند، چون كاري از آنها ساخته نيست !
لذا فرمود: فاحذروا الدّنيا فنّها غدّارأ غرّارأ خدوأ،معط يأ منوأ، ملب سأ نزوع (4). فرمود: از اين زرق و برق دنيا بپرهيزيد، براي اينكه دنيا كارش جز مكر، فريب، نيرنگ، مغرور كردن چيز ديگري نيست ! آن بدها را مي دهد، خوب ها را مي گيرد؛ آن زشت و زشتي ها را مي دهد، زيبائي ها را مي گيرد؛ از يك دست مي دهد، از يك دست مي گيرد. گفت:
از آن سرد آمد اين كاخ دلاويز
كه تا جا گرم كردي گويدت خيز (5)
مي گويند: دنيا يك كاخ سردي است و اگر كسي رفت آنجا نشست، همينكه جا گرم كرد كه مي خواهد ب ه او خوش بگذرد، مي گويند: پا شو، نوبت ديگري است !
در سوره مباركه طه و سائر سور تعبير قرآن كريم از دنيا اين است كه اين شكوفه است: لا تمدّن عينيك لي ما متّعنا ب ه ازواجاً م نهم زهره الحياه الدّنيا (6). « زهر » در عربي به معناي شكوفه است؛ يعني اين درخت دنيا براي هيچ كس ميوه نمي دهد، فقط شكوفه است؛ چون جاي سردي است! شما هم آزموديد؛ در مناطق سردسير اگر يك درختي شكوفه كرد، پائيز زود رس مي آيد، آن شكوفه ها را مي ريزد؛ لذا در منطقه هاي سردسير درخت ميوه نمي دهد. فرمود: دنيا اهل غدر و فريب و خدعه است. مي دهد، مي گيرد؛ بد را مي دهد، خوب را مي گيرد؛ يا خوب را نمي دهد. ملب سأ نزوأ؛ از يك طرف يك جامه در بر آدم مي كند، از يك طرفي اين لباس را مي كند. لا يدوم رخاؤها؛ آسايش و رفاه او دوام ندارد، ولي درد و رنج و خستگي او زوال پذير نيست ! و بلا و ابتلا و هم و رنج هاي او هم هرگز راكد نمي شود، بلاي او جريان دارد.
اوصاف انسان هاي متخلّق
آنگاه در همين خطبه اوصاف مردان الهي را كه دنيا را شناخته اند ذكر مي كند. مي فرمايد: اين مردان الهي در جامعه زندگي مي كنند، اهل كسبند، اهل كارند، اهل تحصيلند، در حوزه اند، در دانشگاهند، در مردمند، در اداراتند، در كار كشاورزي اند؛ ولي گويا اصلاً در دنيا نيستند ! چيزي آنها را سر گرم نكرده، براي آنها جاذبه ندارد ! فرمود: كانوا قوماً م ن اهل الدّنيا، [ امّا ] و ل يسوا م ن اهل ها (7)؛ از نظر سرشماري و آمار، اين مردان بزرگ، اين زن هاي بزرگ، اهل دنيايند، يعني در دنيا دارند زندگي مي كنند. ولي هيچ گاه نه بيراهه رفتند، نه راه كسي را بستند؛ گويا اهل دنيا نيستند ! هميشه اخروي فكر مي كنند.
اينكه به ما گفتند: هر كاري كه مي كنيد، ب سم الله بگوئيد (8)؛ اين ب سم الله يك قرنطينه است ! براي اينكه انسان دركار حرام يا مكروه نمي تواند بگويد به نام خدا! فرمودند: هر كاري كه انجام بدهيد، بگوئيد: خدايا ! به نام تو. آيا انسان مي تواند يك كار مكروهي را، يك كار حرامي را بگويد خدايا ! به نام تو؟! اينكه گفتند: هر كاري كه مي كنيد، بگوئيد ب سم الله؛ اين يك قرنطينه است. يعني بايد مواظب باشيد حرفي كه مي زنيد، چيزي كه مي نويسيد، چيزي كه مي خوانيد، بتوانيد بگوئيد: خدايا ! به نام تو. اين يك دستور خوبي است!
ياد مرگ، عامل پويائي و تلاش بيشتر و بهتر
اينها در دنيا بودند، امّا مثل اينكه در دنيا نبودند؛ چون رنگ نگرفتند! مشغول كار خودشان بودند. مبادا كسي خيال بكند اگر به فكر مرگ بوديم، از كسب و كار باز مي مانيم ! ياد مرگ ما را فعّال مي كند؛ اين ياد، ياد پويائي است ! كسي كه بيكار است، مرگ را فراموش كرده ! كسي كه به فكر مرگ است، مرتب در تلاش و كوشش است. عبادتش سر جايش محفوظ، توليدش هم سر جايش محفوظ؛ مشكلات جامعه را حل مي كند. براي اينكه وقتي ما مرديم، اوّلين سئوالي كه از ما مي كنند، مي گويند: عمر را در چه راه صرف كردي ! عم لوا ف يها ب ما يبص رون. آنچه را كه مي فهميدند، كاملاً عمل مي كردند.
و بادروا ف يها ما يحذرون؛ يك سلسله خطرهائي براي انسان هست. حضرت فرمود: مردان الهي كساني اند كه قبل از اينكه خطر به سراغ آنها بيايد، آنها از جاي خطر مي گريزند. اين يك هوش و دور انديشي و تدبير و مديريت مي خواهد: و بادروا ف يها ما يحذرون.تقلّب ابدانهم ب ين ظهراني اهل الآخ ره (9). اينها در بدن هايشان هستند، امّا گويا در مردم آخرت زندگي مي كنند، در مردم دنيا نيستند ! نه دروغ مي گويند، نه كم فروشي مي كنند، نه بد فروشي مي كنند؛ تاجرند، كاسبند، عالمند، حوزوي اند، دانشگاهي اند، امامشغول كار خودشانند!
خوف انسان هاي متخلّق از مرگ دل و نه مرگ جسم
يرون اهل الدّنيا يعظّ مون موت اجساد ه م و هم اشدّ ا عظاماً ل موت قلوب احيائ ه م(10). فرق ديگر اين مردان الهي با افراد عادي اين است كه همه از مرگ مي ترسند، مرگ را چيز خوبي نمي دانند؛ منتها اينها مي گويند: مرگ دل چيز بدي است نه مرگ تن ! ديگران مرگ تن را خيلي مهم مي دانند، اينها مرگ دل را خيلي مهم مي دانند !! مي گويند: ما بايد تلاش كنيم دل نميرد و گرنه اين بدن بالأخره دير يا زود بايد منتقل بشود به جاي ديگر ! اگر يك عدّه اي مرگ بدن را خيلي مهم مي دانند، اينها مرگ دل را خيلي مهم مي شمارند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق و تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از پرسنل نيروي دريائي سپاه، كارمندان بهزيستي استان قم، جمعي از خواهران عضو گردان هاي الزهرا (س)، طلاب و اقشار مختلف مردم ، قم ؛ بنياد اسراء ـ 3/ 4/ 1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) نهج البلاغه/ خ 230 (2) ر. ك: بحار الأنوار/ 74/ 420
(3و4) نهج البلاغه/ خ 230 (5) نظامي گنجوي/ كليات خمسه
(6) طه/ 131 (7) نهج البلاغه/ خ 230
(8) ر. ك: بحار الأنوار/ 73/ 205 (9و10) نهج البلاغه/ خ230
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.


آتش سوزي در پتروشيمي بندر امام يك كشته و 16 زخمي بر جاي گذاشت

فرماندار ماهشهر تصريح كرد كه در جريان آتش سوزي عصر ديروز (جمعه) در لوله تأمين خوراك براي يكي از واحدهاي پتروشيمي بندرامام، 16 نفر زخمي و يك نفر كشته شدند كه حال چهار نفر وخيم گزارش شده است.
منوچهر حياتي اظهار كرد: اين آتش سوزي بر اثر نشت گاز در خطوط تامين خوراك براي يكي از واحدهاي پتروشيمي صورت گرفت كه متأسفانه تلفات انساني نيز به جاي گذاشت.
وي افزود: طبق آماري كه تاكنون اعلام شده 16 نفر در اين حادثه زخمي شدند و يك نفر در دم جان سپرده است اما حال چهار نفر ديگر نيز بسيار وخيم گزارش شده است كه احتمالاً به آمار كشته شده ها افزوده خواهند شد.
به گزارش فارس، فرماندار ماهشهر در ادامه از مهار آتش سوزي خبر داد و اضافه كرد كه در حال حاضر هيچ خللي در فعاليت پتروشيمي بندر امام به عنوان قديمي ترين پتروشيمي كشور ايجاد نشده است..
وي اعلام جزئيات كامل تر علل اين حادثه را به بررسي كارشناسان موكول كرد.


ترقي : همسويي با غرب دولت آذربايجان را در مسير سقوط قرار مي دهد

مسئول بين الملل حزب موتلفه اسلامي با انتقاد از برگزاري برنامه هاي فاسد در جمهوري آذربايجان، همسويي اين كشور با غرب را عامل سقوط آن دانست.
حميدرضا ترقي مسئول بين الملل حزب موتلفه اسلامي درباره اقدام اخير دولت آذربايجان در برگزاري مراسم متمدن ترين دختران نيمه عريان در ماه مبارك رمضان گفت: متاسفانه دولت آذربايجان در مسير فاصله گرفتن از باورها و اعتقادات ديني مردم كشورش گام برداشته است و روز به روز از ارزش ها و آرمان هايي كه در اين كشور نهادينه شده است دور مي شود؛ از اين رو انتظار است كشورهاي مسلمان منطقه نسبت به اين موضوع واكنش جدي نشان دهند.
به گزارش فارس، وي افزود: سابقه نشان داده است كه دولت هايي كه بر ضد ايدئولوژي و ارزش هاي مردم كشورشان عمل مي كنند دوام چنداني ندارند و دامنه عمر آنها كوتاه است از اين رو دولت آذربايجان اگر به اين روند خود ادامه دهد به طور حتم به سرنوشت كشورهايي كه در اين زمينه شكست خورده اند دچار مي شود.
مسئول بين الملل حزب موتلفه اسلامي اظهار داشت: نزديكي دولتمردان آذربايجان به سران رژيم غاصب اسرائيل و آمريكا سبب شده است كه اين كشور در وضعيت آشفته اي به سر ببرد و با اعمال زور در جهت پياده كردن متد و شيوه غربي ها در كشور خود وارد عمل شود غافل از اينكه همسويي با اين مواضع سبب خواهد شد پايگاه مردمي خود را از دست داده و در سراشيبي سقوط قرار گيرد.
ترقي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در شرايط فعلي بايد از طريق به كارگيري يك ديپلماسي قوي در مجامع بين المللي در راستاي رفع اين اقدامات در كشور آذربايجان وارد عمل شود.
ترقي افزود: به طور حتم در اجلاس مجمع عمومي احزاب اسلامي كه در شهر باكو برگزار خواهد شد نسبت به اين موضوع واكنش نشان خواهيم داد.
گفتني است پس از جشن همجنس بازان در جمهوري آذربايجان، قرار است مسابقه برترين زن متمدن و با فرهنگ جهان در اين كشور برگزار شود.
داشتن قد بيشتر از 170سانتيمتر و سن بين 16 تا 28 سال از شرايط اوليه شركت در مسابقه برترين زن متمدن و با فرهنگ جهان است!


تكرار پروژه هاي دين ستيزي در باكو مسابقه زيباترين زن جهان در آذربايجان برگزار مي شود

انتشار خبر برگزاري مسابقه با فرهنگ ترين زن جهان در آذربايجان مردم اين كشور را متأسف كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از مؤسسه آران به نقل از سايت آذري لنت، مسابقه برترين زن متمدن و با فرهنگ جهان براي اولين بار در جمهوري آذربايجان با عنوان Medeniyyetler Gozeli 2012 برگزار خواهد شد.
در اين مسابقه دختران 16 تا 28 ساله با قد بيش از 170 سانتي متر، باهوش، با سواد، بافرهنگ و متمدن، مجرد يا متأهل بدون فرزند مي توانند شركت كنند و افراد شركت كننده در مسابقه نه تنها از لحاظ زيبايي ظاهري بلكه از بعد استعداد و هوش نيز سنجيده خواهند شد.
طبق گفته مسئولان برگزاري اين مسابقه، امسال اين مسابقه با كمي تفاوت نسبت به سال 2008 در باكو برگزار خواهد شد؛ به طوري كه تمام مهمانان خارجي كه در مراسم حاضر مي شوند ضمن آشنايي با اماكن تاريخي و ديدني شهر باكو، از طريق تورهاي مسافرتي از شهرهاي قبله، شكي و چند شهر ديگر نيز بازديد خواهند كرد و هدف اصلي از برگزاري اين مسابقه معرفي بيشتر جمهوري آذربايجان به جهان است.
امسال در اين مسابقات كشورهايي همچون تركيه، آلباني، تونس، قبرس، اسپانيا، گرجستان، اوكراين، روسيه، ازبكستان، اسرائيل، قرقيزستان و قزاقستان شركت خواهند كرد كه در مجموع 24 كشور را شامل مي شود.
برنامه مسابقات بدين صورت است كه در روز اول تمام حاضران با لباس هاي محلي خود حاضر شده و سپس با لباس ملي آذربايجان و در حالي كه نواي «ساري گلين» نواخته مي شود در جايگاه ويژه قرار خواهند گرفت. روزهاي بعد، مسابقه در بخش لباس شب، لباس عروس و لباس ورزشي انجام خواهد گرفت.
اين مسابقه به همت شركت راديو تلويزيون آزاد آذربايجان و سازمان سي اف سي (CFC) برگزار مي شود و فينال اين دوره از مسابقات در تاريخ 10 تا 25 سپتامبر (20 شهريور تا 4 مهر) در پارك نوخان آكوا (Novxani Aqua) برگزار خواهد شد.
خبر برگزاري اين مسابقه آن هم در ماه مبارك رمضان مردم ديندار جمهوري آذربايجان را دوباره متأسف كرده و در اين ميان برخي شخصيت هاي آذري از جمله الدنيز قلي اف رئيس جنبش روشنفكران جمهوري آذربايجان اعلام خبر برگزاري اين مسابقات در ماه رمضان را تصادفي ندانسته و اعلام كرده است بايد از اين گونه اقدامات به خدا پناه برد.


صفار هرندي تشريح كرد

استراتژي «كي بود، كي بود، من نبودم» جريان فتنه براي بازگشت به قدرت

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: جريان فتنه 88 استراتژي «كي بود، كي بود، من نبودم» را براي بازگشت به قدرت در پيش گرفته است.
محمدحسين صفار هرندي با بيان اينكه فتنه 88 آبروريزي بزرگي براي اصلاح طلبان بود، گفت: عبارتي كه در محيط نخبگان و محيط عمومي مردم نسبت به اتفاق دو سه سال پيش يا همان فتنه نقش بسته است، به اين موضوع تاكيد دارد كه اگر كسي در فتنه 88 از نگاه مردم متهم بودند، ديگر نمي تواند وارد عرصه شود به طوري كه ما شاهد بوديم مردمي كه در سال 88 به گزينه اي غير از گزينه راي آور و پيروز راي دادند، حاضر نبودند نام خود را در ليست فتنه قرار دهند.
وي با اشاره به اينكه شيوه تحريم ها روش جديدي است كه بيگانگان براي اعمال فشار بر ملت و مسئولين اتخاذ كرده اند، افزود: كساني كه نقش شان به مانند تحريم، تهديد عمليات نظامي با اپوزيسيون در مقابل نظام است، در ذهن مردم هيچگونه جايي ندارند. از اين رو كساني كه در فتنه 88 عمليات رواني را به صورت شفاف عليه نظام شروع كردند، مواضع شان روشن است.
صفار هرندي افزود: فتنه 88 آبروريزي بزرگ براي جرياناتي كه با عناصر بيگانه همراه بودند، به بار آورد به طوري كه ما شاهديم اوباما رئيس جمهور آمريكا به درخواست كنگره در مورد ميزان بودجه مصرفي اين كشور در فتنه 88 صحبت مي كند و به صراحت حمايت از فتنه را اعمال مي دارد از اين رو كساني كه معادل جنگ و تحريم ها عليه كشور عمل كردند، بايد بدانند كه مردم دلشان نسبت به آنها صاف نمي شود. از اين رو دست به فعاليت ها و تحركات جديد زده اند و مصداق ضرب المثل كه «كي بود، كي بود، من نبودم» را براي خود در نظر گرفتند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه عذرخواهي حاميان فتنه 88 از مردم الزامي است، گفت: اگر اين طيف به اشتباهات فاحش خود در فتنه 88 اذعان كند، به طور حتم مردم پذيراي آنها خواهند بود، اما اين طيف بايد بر عذرخواهي خود استوار مانده و در شرايطي مثل انتخابات سوءاستفاده نكنند و بر حرف هايي كه مي زنند، پايبند باشند.
صفار هرندي در ادامه درباره برخي نقاط ضعف جريان اصولگرايي در كشور نيز اظهار داشت: اصولگرايان وقتي در برخي از برهه ها كم آورده اند، نتوانستند يك جا جمع شده و يك برنامه را تدوين كنند و يكي از ضعف هاي اين جريان اين است كه هر كس علم خود را بلند مي كند و خود را اصولگرا مي داند.
وي تصريح كرد: يكي از مشكلات اصلي كه گريبان گير جريان اصولگرايي است، اين است كه اين جريان نتوانسته يك نگاه منسجم و برنامه مشخص داشته باشد و از اين رو اينكه در اين شرايط اصولگرايان به دنبال اين موضوع رفته اند كه نامزد مطلوب كيست، انحراف است زيرا اين جريان بايد در ابتدا به اين موضوع اشراف داشته باشد كه به دنبال چيست و با اعتبار اشخاص وارد صحنه نشود و دسته بندي نكند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در برنامه ديروز، امروز، فردا حضور يافته بود، با بيان اينكه عملكرد ملت ايران در برابر تحريم ها قابل ستايش است، گفت: حقيقت اين است كه اين تحريم ها ابعاد وسيعي دارند و اگر يك كشور عادي در برابر اين لايحه هاي طبقه طبقه شده تحريم قرار مي گرفت، كم مي آورد اما اصالت نظام جمهوري اسلامي ايران ملت و انقلاب ما به گونه اي بوده كه در برابر دشواري ها در بين راه كمر خم نكرده بلكه با اراده اي جدي تر در برابر مشكلات گام برداشته است.


رئيس مجلس پاكستان: جمهوري اسلامي ايران نقش ويژه اي در برقراري صلح در منطقه دارد

رئيس مجلس پاكستان گفت: جمهوري اسلامي ايران نقش ويژه و بسيار مهمي در برقراري صلح در منطقه دارد و پاكستان به دنبال گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران است.
«سيدنيّرحسين بخاري»، كه براي زيارت امام رضا(ع) به مشهد سفركرده است، در ديدار با استاندار خراسان رضوي اظهار داشت: پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (ره) يكي از بزرگ ترين حوادث قرن بيستم بود و ثمره آن پيروزي اكنون مورد استفاده مردم ايران است.
رئيس مجلس پاكستان با بيان اينكه دو كشور ايران و پاكستان داراي تشابهات فرهنگي، ديني و تاريخي بسياري هستند، خاطرنشان كرد: 40 درصد از زبان اردو فارسي بوده و علاوه بر آن زبان فارسي يكي از زبان هاي انتخابي در دوره هاي دانشگاهي در پاكستان است كه علاقه مندان زيادي نيز دارد.
وي ادامه داد: ايران و پاكستان مرزهاي مشترك و فرهنگ مشترك دارند و بين دو طرف راه هاي هوايي و خطوط ريلي برقرار است كه اين نيز به توسعه ارتباطات دو جانبه كمك مي كند، البته امروز بايد بيش از پيش روابط ميان پاكستان و ايران گسترش يابد، بنده از كمك هاي جمهوري اسلامي در سال هاي 2010 و 2011 پس از سيل در پاكستان بسيار سپاسگزارم.
بخاري در ادامه با اشاره به موضوع امنيت در كشور پاكستان گفت: امروز كشور پاكستان از مسئله تروريست رنج مي برد كه البته بايد اظهار كرد ايران نقش بسيار مهم و ويژه اي در صلح منطقه داشته و دارد و حتي رئيس جمهور ايران نيز طي نشست سه جانبه اي كه در سال 2011 با رئيس پاكستان و افغانستان داشت نيز به اين نكات اشاره و تأكيد كرد.
رئيس مجلس پاكستان ادامه داد: البته ما مي دانيم كه مشكلاتي در مرزها وجود داشته و مشكلات امنيتي در مرزها وجود دارد، دولت پاكستان در اين زمينه در پي اتخاذ راهي است كه مسافراني كه از ايران به پاكستان سفر مي كنند و يا زائرين پاكستاني در امنيت سفر كنند.
وي افزود: رابطه مردم با مردم و توسعه روابط مبنايي براي گسترش ارتباطات گسترده تر ميان دو كشور ايران و پاكستان است كه البته يكي از اين راه ها براي ارتباط نزديك تر ميان مردم دو كشور و سهولت در تبادلات كالا و مبادلات تجاري برقراري خط آهن است.
رئيس مجلس پاكستان تصريح كرد: در حال حاضر خط مستقيم پرواز ميان لاهور و مشهد برقرار است كه البته براي مردم شمال پاكستان نيز راحت تر است كه بين مشهد و اسلام آباد نيز خط هوايي برقرار شود.
وي با اشاره به نياز پاكستان به انرژي گفت: پاكستان امروز بسيار نيازمند انرژي است و در اين راستا نياز دارد كه از برخي كشورهاي منطقه و از ايران نياز انرژي خود را تأمين كند و ايران در اين راستا نقش تأثيرگذاري دارد.
بخاري با اشاره به نقش خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان اذعان داشت: از ديگر مسائلي كه در زمينه روابط خارجي ميان دو كشور ايران و پاكستان تأثيرگذار بوده خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان است.
رئيس مجلس سناي جمهوري اسلامي پاكستان در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اهميت افزايش تبادل هيئت هاي پارلماني ميان ايران و پاكستان يادآور شد: ما در حال حاضر علاقه مند به صادرات گوشت به ايران هستيم و در قبال آن مي توانيم كالاهاي توليدي ايران كه مورد نياز پاكستان است را خريداري كنيم.
گفتني است رئيس مجلس پاكستان در سفر چهارروزه خود با احمدي نژاد رئيس جمهور و لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي كشورمان ديدارمي كند.
 


اخبار ادبي و هنري

كتاب «شرح اسم»؛ زندگينامه رهبرانقلاب
امروز رونمايي مي شود
همزمان با استقبال از كتاب «شرح اسم» در نمايشگاه قرآن، اين كتاب امروز طي مراسمي رونمايي مي شود.
كتاب «شرح اسم» به همت موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي منتشر شده و شرحي است بر زندگي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي از ابتدا تا مقطع پيروزي انقلاب اسلامي (1357-1318).
اين كتاب به همت هدايت الله بهبودي نوشته شده كه امروز؛ شنبه ساعت 11 با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ وارشاد اسلامي، علي معلم رئيس فرهنگستان هنر، علي اكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، عباس سليمي نمين رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ ايران وچند تن ديگر در محل تالار سوره در حوزه هنري رونمايي شود.
سانسور فيلم موفقيت حزب الله لبنان
در يك رسانه غربي
پايگاه اينترنتي يوتيوب به رغم ادعاي آزادي بيان، قطعه ويديويي موفقيت حزب الله لبنان در به اسارت گرفتن نظاميان صهيونيست در عمليات وعده صادق را حذف كرد.
به گزارش فارس، پايگاه اينترنتي يوتيوب قطعه ويديويي مربوط به عمليات به اسارت گرفتن نظاميان صهيونيست از سوي حزب الله لبنان را كه در جريان عمليات وعده صادق در سال 2006 روي داده بود را از خروجي خود حذف كرد.
اين پايگاه براي توجيه اين موضوع مدعي شد كه اين تصاوير خونبار است و شامل صحنه هاي خشونت آميز مي شود.
اين در حالي است كه تعداد بازديدكنندگان اين قطعه در يك روز به بيش از 70 هزار نفر رسيده بود و به سرعت در بسياري از سايت هاي اينترنتي ديگر نيز منتشر شد و همين موضوع مديريت صهيونيستي يوتيوب را مجبور كرد تا آن را از خروجي خود حذف كند.
خبرنگاركيهان چهره 90 شد
خبرنگار كيهان در مسابقه انتخاب وبلاگ نويس برتر صاحب رتبه نخست شد و عنوان چهره 90 را كسب كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، تقي دژاكام خبرنگار با سابقه روزنامه كيهان توانست در انتخاب چهره 90 وبلاگ نويسان برتر كه توسط مخاطبان و وبلاگ نويسان انتخاب مي شدند حائز رتبه اول شود و تنديس چهره 90 را كسب كند. تقي دژاكام مدير وبلاگ آب و آتش است كه در آن به موضوعات اعتقادي، سياسي و اجتماعي مي پردازد و توانسته است مخاطبان بسياري كسب كند. اين وبلاگ در سال 1389 نيز عنوان رتبه هشتم را كسب كرد.
هتاكي بازيگر تلويزيون عليه عليرضا افتخاري!
يك بازيگر تلويزيون در دفاع از خواننده حامي بهائيان، نسبت به عليرضا افتخاري اقدام به هتاكي كرد!
به گزارش خبرنگار كيهان، چهارشنبه گذشته، وقتي بازيگر پاي ثابت سريال هاي تلويزيوني، در پشت صحنه يك برنامه ويژه رمضان، با عليرضا افتخاري روبرو شد، اين خواننده را به دليل حمايت از نظام ديني، هدف هجمه و هتاكي قرار داد.
بازيگر هتاك همچنين، به دفاع از خواننده اي پرداخت كه چندي پيش پس از سفر به لندن با عوامل بي بي سي و يك شبكه وابسته به MI6 انگليس، جلسه مخفيانه برگزار كرد! بازيگر ياد شده متاسفانه در اغلب سريال هاي سيما به عنوان بازيگر حضور مي يابد و در مناسبتهاي مختلف به عنوان مهمان ويژه دعوت مي شود.
افرادي از اين دست، متاسفانه توسط برخي از برنامه سازان صداوسيما به عنوان الگو به مردم و مخاطبان معرفي مي شوند.
كيهان از بيان جزئيات اهانتهاي بازيگر ياد شده به دليل حفظ شئونات اسلامي معذور است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14