(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16 مرداد 1391 - شماره 20275

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ايرانيان خارج از كشور نيز به جمع تحريم كنندگان پيوستند
عصبانيت رسانه هاي غربي از رسوايي «كنفرانس اسلامبول»
مهار پديده ريزگردها دردستور كار مجلس شوراي اسلامي
در مكتب امام
حضور رئيس سناي پاكستان در جلسه علني مجلس
درخواست معارف بلند در ليالي قدر
خارج از دستور
حداد عادل: موضوع جدايي ري از پايتخت در مجمع نمايندگان تهران در دست بررسي است
معاون رئيس جمهور: تحريم ها ملت ايران را آبديده كرده است
اخبار ادبي و هنري


ايرانيان خارج از كشور نيز به جمع تحريم كنندگان پيوستند

عصبانيت رسانه هاي غربي از رسوايي «كنفرانس اسلامبول»

در حالي كه با انصراف بيش از 60 استاد دانشگاه هاي ايران و اعلاميه وزارت علوم اغلب برنامه هاي «كنفرانس دو سالانه مطالعات ايران شناسي» در تركيه دستخوش تغيير شد، گزارشگر «راديو زمانه» روز جمعه از محل برگزاري اين كنفرانس خبر داد حتي عده اي از سخنرانان كه از آمريكاي شمالي و اروپا دعوت شده بودند، از حضور در آن انصراف دادند. بدين ترتيب، اساتيد ايراني خارج از كشور نيز همگام با همكارانشان در دانشگاه هاي ايران به جمع تحريم كنندگان كنفرانس صهيونيستي اسلامبول پيوستند. در همين حال، «خبرگزاري فرانسه»، «بي. بي.سي فارسي»، «راديو فردا»، «جرس» (ارگان جريان فتنه)، «تلويزيون آمريكا»، «مركز اسناد حقوق بشر»، «مردمك» و ... در گزارش هاي ويژه اي به واكاوي ابعاد رسوايي «كنفرانس اسلامبول» پرداختند و درباره افشاگري هاي روزنامه «كيهان» و رسانه هاي اصول گرا با «تورج اتابكي» (رئيس كنفرانس)، «مهرزاد بروجردي» (عضو بنياد اشرف پهلوي و رئيس دوره بعد كنفرانس)، «منصور كوشان» (عضو كانون نويسندگان و ضد انقلاب فراري) و... گفتگو كردند. در گزارش امروز ضمن مرور واكنش رسانه هاي بيگانه، چند تن از مدعوين كنفرانس اسلامبول در گفتگو با «كيهان» از نقش يك «رابط بلغاري» (لودميلاگنوا) براي ايجاد پل ارتباطي ميان اساتيد ايراني و اين پروژه صهيونيستي مي گويند.
سايت «بي.بي.سي فارسي» روز جمعه 13مرداد 1391 در گزارشي با تيتر «كنفرانس ايران شناسي: اتحاد در رياضيات، تفرق در سياسيات» به دليل برگزاري اين كنفرانس در اسلامبول و اهميت شركت كنندگان ايراني آن اشاره كرد و نوشت: «علت برگزاري كنفرانس در استانبول بنا به گفته دست اندركاران آن تنها به دليل آسان تر و ارزان تر بودن سفر پژوهشگران و دانشگاهيان ايران و اروپا بوده كه با مشكلات گرفتن ويزا از دولت هاي اروپايي روبرو هستند. در سال هاي گذشته استانبول به دليل در اختيار گذاردن امكانات آزاد، سهولت و كم دردسر بودن سفر به مركزي مهم براي گردهمايي ها و رد و بدل اطلاعات كشورهاي مهم منطقه تبديل شده و گويي نقش گذشته خود را به عنوان «دروازه اروپا» بار ديگر برجسته كرده است.»
«خبرگزاري فرانسه» نيز روز شنبه در گفتگويي با «منصور كوشان» ماجراي «تحريم كنفرانس اسلامبول توسط ايرانيان» را بازخواني كرد. اين خبرگزاري در ابتداي گزارش خود آورده است «براساس برنامه ريزي برگزاركنندگان سمينار قرار بود بيش از 70 پژوهشگر از ايران در آن شركت كنند، اما رسانه هاي وابسته به حاكميت، خصوصاً حسين شريعتمداري در روزنامه كيهان از 3 هفته پيش اقدام به كوبيدن اين كنفرانس كرده وآن را همايشي وابسته به نيروهاي ضدانقلاب با شركت عوامل اسرائيلي معرفي كرد.» منصور كوشان (عضو كانون منحله نويسندگان و ضد انقلاب فراري كه 10 سال پيش به نروژ گريخت) در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه با عصبانيت درباره سرمقاله مديرمسئول كيهان باعنوان «خواب طلايي كه آشفته شد» (11 مرداد 1391) گفت: «هرگاه كه كيهان سكوت كرد ما [ اپوزيسيون برانداز] بايد نگران باشيم و بترسيم كه چرا اين روزنامه سكوت كرده است! حكومت جمهوري اسلامي و روزنامه كيهان هر حركت غيراسلامي را صهيونيستي، آمريكايي و امپرياليستي مي دانند.» كوشان در پايان مصاحبه خود ادعا كرد كه اساتيد دانشگاه هاي ايران از ترس به تركيه نرفته اند، در حالي كه بيش از 50 تن از آنها انصراف خود را «داوطلبانه» به دانشگاه ها اعلام كردند و 16 مركز دانشگاهي- علمي كشور نيز به اعلام انزجار از اهداف پشت پرده صهيونيست ها در «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» پرداختند.
«راديو فردا» (ارگان سازمان سيا) كه تا روز افتتاحيه «كنفرانس اسلامبول» هيچ خبري را از تحريم ايرانيان مخابره نكرد، شامگاه 12مرداد در گفتگويي با «مهرزاد بروجردي» (عضو بنياد اشرف پهلوي و همكار ماهنامه «مهرنامه» چاپ تهران) به عنوان «رئيس آينده انجمن بين المللي ايران شناسي» مصاحبه اي اختصاصي ترتيب داد. بروجردي با ابراز تاسف از اينكه حدود 60 نفر از ايران در اين كنفرانس شركت نكردند، گفت: «هدف ما از برگزاري اين كنفرانس در استانبول اين بود كه بخاطر مشكلات تهيه ويزاي آمريكا يا كانادا براي همكاران ايراني اين كنفرانس را در جايي برگزار كرديم كه آنها نيازي به تهيه ويزا نداشته باشند. ما اميدواريم در آينده فرصت هاي ديگري پيش بيايد كه بتوانيم تعامل فكري با همكاران و اساتيد دانشگاه در ايران داشته باشيم.» اين عضو «بنياد اشرف پهلوي» بدون اشاره به اينكه در كنفرانس از 6 استاد دانشگاه هاي دولتي اسرائيل دعوت شده و چندين عنصر تابلودار سلطنت طلب و بهايي مديريت آن را برعهده دارند، ترجيح داد به سناريوسازي از ماجراي «تحريم اساتيد ايراني» بپردازد و مدعي شد «متاسفانه سياست ارعاب كه يك عده در حاكميت دنبال مي كنند، با حمله به علوم انساني شروع شد. اين هم فاز دوم آن است. اين سياست ارعاب سبب شد تعدادي از اساتيد ايراني كه قرار بود در اين كنفرانس شركت كنند، سفرشان را لغو كنند!» بروجردي در مصاحبه ديگري با «بي.بي.سي فارسي» مانند «تورج اتابكي» (رئيس كنفرانس) به اساتيد تحريم كننده كنفرانس صهيونيستي اسلامبول توهين كرد و آنها را «صغير» دانست! وي با فرافكني از وابستگي اين كنفرانس به صهيونيست ها و بهائيان مدعي شد «اين كنفرانس از منابع صددرصد غيردولتي تامين مي شود و هدف آن صرفا علمي و پژوهشي است(!)».
برخلاف ادعاي «مهرزاد بروجردي» ارگان هاي رسانه اي دولت هاي انگليس، آمريكا، فرانسه، آلمان، هلند و... كه داراي بودجه هاي ويژه جنگ نرم عليه ايران هستند، از حاميان سرسخت برگزاري «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» در تركيه به شمار مي رفتند. تا جايي كه «مركز اسناد حقوق بشر» (وابسته به وزارت خارجه آمريكا) نيز به افشاگري «كيهان» از پشت پرده كنفرانس واكنش نشان داد و با صدور اعلاميه اي از تحريم آن انتقاد كرد. اين مركز آمريكايي با تكرار شعارهاي كليشه اي مانند «نقض آزادي دانشگاهيان» آن را مصداق «نقض تعهدات بين المللي ايران» ناميده است. «مركز اسناد حقوق بشر» كه «پيام اخوان» (بهايي) و «رامين احمدي» (از مديران بنياد صهيونيستي «پر») از اعضاء هيئت مديره آن هستند، در ادامه اعلاميه خود مي نويسد: «از دو هفته پيش كه تبليغات سوء بر عليه اين كنفرانس آغاز گشت، بيش از پنجاه پژوهشگر از دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه الزهرا، دانشگاه پيام نور، دانشگاه آزاد اسلامي و ديگر مراكز آموزشي از حضور خود در كنفرانس انجمن بين المللي ايران شناسي انصراف داده و ليست تحريم كنندگان اين كنفرانس را امضاء كرده اند. با اين حال هنوز پژوهشگراني از ايران تصميم به حضور در اين كنفرانس را دارند. حسين شريعتمداري، سردبير كيهان به تلافي اين اقدام، از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري (كه نظارت بر تمام موسسات آموزش عالي غيرپزشكي ايران را برعهده دارد) خواست تا «بلافاصله و بدون كمترين ملاحظه اي به حضور [كليه پژوهشگراني كه قصد حضور در كنفرانس انجمن بين المللي ايران شناسي را دارند] در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور خاتمه دهد.»
عليرغم اميدواري مراكز وابسته به وزارت امور خارجه آمريكا مانند «مركز اسناد حقوق بشر» مبني بر حضور تعدادي از اساتيد دانشگاه هاي ايران در كنفرانس اسلامبول، نه تنها مدعوين ايراني در آن حضور نيافتند، بلكه تحريم ها تا آنجا پيش رفت كه «راديو زمانه» در گزارشي از محل برگزاري كنفرانس به اجبار خبر داد حتي «سخنراناني كه از آمريكاي شمالي و اروپا دعوت شده بودند، به دليل حاشيه هايي كه روزنامه كيهان» براي كنفرانس به وجود آورد و «پس از اطلاعيه وزارت علوم و تهديد آشكار اساتيد علوم انساني در آن شركت نكردند.» البته «راديو زمانه» كه اغلب از سياست «راديو اسرائيل» در تحليل مسائل ايران تبعيت مي كند، توضيح نداده كه چگونه روزنامه «كيهان» يا يك وزارتخانه مي تواند اساتيد ايراني مقيم كشورهاي آمريكايي يا اروپايي را براي نرفتن به يك همايش «تهديد» كند و تهديدش نيز كارساز بيفتد!
گسترده شدن دايره تحريم «كنفرانس دو سالانه مطالعات ايران شناسي» تا قلب اساتيد ايراني مقيم آمريكا و اروپا محصول يك عزم ملي براي مبارزه با «تله هاي شبه آكادميك صهيونيست ها» به شمار مي رود كه بر محور رهنمودهاي رهبر انقلاب اسلامي به دانشگاهيان شكل گرفت. اين «تحريم فراگير» پس از افشاگري روزنامه «كيهان» از دل هوشياري رسانه هاي اصول گرا در كنار اقدام به موقع اساتيد و اعضاي هيات علمي 15 دانشگاه و مركز علمي كشور درآمد و پيام روشن جامعه علمي ايران را به صهيونيست ها مخابره كرد. رسانه هاي ضدانقلاب پس از رسوايي پشت پرده «كنفرانس اسلامبول» و ناكامي حلقه صهيونيست-بهايي آن در پروژه شناسايي و شكار جاسوس از محافل آكادميك ايران، با عصبانيت اتهامات و توهين هاي زيادي را به اساتيد دانشگاه هاي ايران نسبت دادند.
«احمد عبادي»، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي و از مدعوين كنفرانس اسلامبول در گفتگو با خبرنگار «كيهان» در پاسخ به اين ادعا كه «اساتيد ايراني بچه هاي صغيري شده اند كه ديگران برايشان تعيين تكليف مي كنند» گفت: «ما خودمان داوطلبانه تصميم گرفتيم تا به آن جا نرويم. خط قرمز ما منافع ملي است و حتي اگر به منافع شخصي مان صدمه بخورد، مهم نيست. اين اقدام كوچكي است كه اساتيد دانشگاه براي تكريم اهداف نظام اسلامي انجام دادند.»
اين استاد دانشگاه آزاد با تاكيد بر اينكه «سايت كنفرانس دوسالانه ايران شناسي از حذف نام ما خودداري مي كند» ادامه داد: «سه بار انصراف خود را از شركت در كنفرانس اعلام كرديم، اما مسئولان آن حاضر نشدند كه نام ما را خط بزنند. من همان روز اول كه از ماهيت كنفرانس اسلامبول اطلاع پيدا كردم، انصراف كتبي خودم را هم به دانشگاه و هم به سايت همايش فرستادم.»
«بهناز عليپور» كه به عنوان پژوهشگر مستقل قصد حضور در كنفرانس اسلامبول را داشت به خبرنگار كيهان گفت: «دوستان به من گفتند كه مطلبي در روزنامه كيهان درباره كنفرانس ايران شناسي است كه نوشته است عده اي بهايي و سلطنت طلب از اين كنفرانس حمايت مي كنند و بهتر است كه شركت نكنيم. گفتم واقعا اينطور هست؟ بعد خودم رفتم و در برنامه هاي كنفرانس نگاه كردم ديدم پنل بابيت و بهائيت هست، دقيقا در همان روزي كه ما ارائه مقاله داريم! وقتي چنين چيزي ديدم شوكه شدم. ما نمي دانستيم چنين چيزهايي هست و گفتم حق دارند كه بنويسند شركت در چنين جاهايي به صلاح نيست.»
وي ضمن معرفي رابط بلغاري كنفرانس اسلامبول در ايران كه با «وزارت ارشاد» نيز ارتباط دارد، افزود: «از طريق يك خانم بلغاري (لودميلا گنوا) با اين كنفرانس آشنا شدم. اين خانم هر وقت به ايران مي آيند، ميهمان وزارت ارشاد هستند. ايشان به دوست من پيشنهاد دادند كه در همايش شركت كنيم. انگار كسي روي ما مانور مي كرد كه ما را به عنوان زنان نويسنده به آنها معرفي كند.»
عليپور نيز با اشاره به اين كه «اصرار كرديم كه گردانندگان كنفرانس اسم ما را خط بزنند اما حاضر به اين كار نشدند» اظهار داشت: «من زياد اهل روزنامه نيستم. فقط روزنامه همشهري مي خوانم كه در آن اشاره اي به اين كنفرانس نبود. وزارت علوم و وزارت ارشاد بايد اطلاع رساني مي كردند، اما از اين به بعد روزنامه كيهان را مي خوانم، چون بي اطلاعي بد است.»
«ناهيد طباطبايي» يكي ديگر از ميهمانان «كنفرانس دوسالانه ايران شناسي» كه به عنوان پژوهشگر مستقل قصد شركت در آن را داشت، در مصاحبه با «كيهان» دلايل انصراف خود را تشريح كرد و گفت: «من خودم تصميم به عدم حضور در اين كنفرانس گرفتم. اينكه به دروغ مي گويند كه اساتيد و پژوهشگران ايراني را تهديد كرده اند، اصلا چنين نيست و خود من با توجه به موضوعاتي كه در پنل ها گنجاندند، تصميم به انصراف گرفتم.»
اين پژوهشگر مستقل نيز به نقش «رابط بلغاري» اين كنفرانس در ايران اشاره كرد و ابراز داشت: «اين خانم بلغاري كارهاي ما را ديده بود و ترجمه كرده بود. ايشان به ما گفتند به اين همايش برويم. هيچ اطلاعي درباره موضوع پنل ها نداشتيم و چيزي درباره آن ها به ما نگفته بودند.»
در همين رابطه «حسن ميرعابديني» استاد دانشگاه زنجان يكي ديگر از تحريم كنندگان كنفرانس به خبرنگار كيهان گفت: من اطلاعي از موضوع پنل ها نداشتم و بعدها كه ديدم از دانشگاه تل آويو هم شركت كرده اند گفتم خيلي خوب شد كه شركت نكردم. وي ضمن اشاره به اين كه مسئولان برگزاري كنفرانس هيچ اطلاعي درباره پنل بابيت و بهائيت به ما نداده بودند، افزود: فكر مي كردم [اين كنفرانس] درباره تاريخ و ادبيات ايران باشد و وارد اين قبيل مسائل نخواهند شد. ميرعابديني همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا انصراف خود را براي برگزاركنندگان ارسال كرديد اظهار داشت: به آنها ايميل زدم و انصراف خودم را اعلام كردم و گفتم اسم من را از ليست دربياوريد ولي به من گفتند شركت نمي كنيد، نكنيد اما ما اسم شما را درنمي آوريم.
اين استاد دانشگاه زنجان در واكنش به اين كه مسئولين برگزاري كنفرانس اعلام كرده اند كه اساتيد ايراني با تهديد مجبور به انصراف شده اند با خنده پاسخ داد: هيچ تهديدي در كار نبوده، از همه چيز كه بگذريم هيچ جاذبه اي برايم ندارد كه در بحث هاي باب و بهاء و... شركت كنم، اينها به تاريخ پيوسته اند.


مهار پديده ريزگردها دردستور كار مجلس شوراي اسلامي

نمايندگان مجلس در جلسه غيرعلني و علني ديروز خود به بررسي پديده ريزگردها و مشكلات ناشي از آن پرداختند.
در اين جلسه محمدجواد محمدي زاده رئيس سازمان محيط زيست طي سخناني با بيان اينكه ما در طول چند سال اخير به ويژه 10 سال گذشته مواجه با خشكسالي هستيم، اظهار داشت: در برخي استان ها ما با كمبود و بحران باران مواجهيم و اين علت در مسائلي مثل درياچه اروميه خود را نشان داده است.
وي با بيان اينكه عدم مديريت منابع آب موضوعي است كه بايد به آن توجه كرد، افزود: كشوري مثل تركيه روي رودخانه ها، سدهاي مختلف زده كه اين مسئله در ساير كشورها مشكل به وجود آورده و باعث به وجود آوردن پديده ريزگرد شده است.
محمدي زاده گفت: درياچه اروميه امروز از بي آبي رنج مي برد كه اين مسئله دلايل مختلفي دارد كه بايد آنها را بررسي كرد.
رئيس سازمان محيط زيست اضافه كرد: 50 سال پيش در حوزه آبخيز درياچه اروميه 32هزار هكتار اراضي آبي داشتيم كه امروز اين رقم به 68 هزار هكتار رسيده است يعني بيش از دو برابر آب از مسيرش منحرف شده است.
محمدي زاده با بيان اينكه اگر منابع و دستگاه ها تامين نشوند، نمي توانيم اقدامي انجام دهيم، گفت: كارنامه جمهوري اسلامي ايران در مقابله با بيابان ها درخشان ترين كارنامه بعد از چين است.
محمدي زاده گفت: ما با عراق قراردادهايي را امضا كرده ايم و ازتمام ظرفيت هاي ديپلماتيك هم بهره گرفته ايم و همايش ها و اجلاس هاي بين المللي راهم برگزار كرده ايم اما هنوز توقع ما در مقابله با پديده ريزگرد برآورده نشده است.
منشأ ريزگردها
خارج از كشور است
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از اظهارات رئيس سازمان محيط زيست در مورد پديده ريزگردها طي سخناني در صحن علني مجلس اظهار داشت: منشأ و ريشه پديده ريزگردها در كشورهاي همسايه مثل عراق، سعودي و اردن است.
وي افزود: ما در جريان مذاكرات انجام شده هستيم اما بايد توجه كرد كه حجم زيادي از غبار كه حدود 70درصد است، از عراق مي آيد ولي بيشترين تصميماتي كه براي مقابله با پديده ريزگردها گرفته شده مربوط به داخل كشور است در حاليكه ريشه در خارج از كشور وجود دارد.
لاريجاني ادامه داد: اگر لازم است ما مي توانيم سرمايه گذاري مشترك با عراق در اين زمينه انجام دهيم چرا كه هزينه هاي اين موضوع براي ما زياد است.
ريزگردها گياهان دارويي را نابود مي كنند
نماينده ايلام در مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني ديروز با اشاره به مشكلات حاصل از پديده ريزگردها در استان هاي جنوبي كشور، گفت: ريزگردها در حال نابود كردن گونه هاي گياهي كمياب با كاربردهاي دارويي ايلام است.
علي محمد احمدي افزود: متأسفانه پديده ريزگردها آثار مخرب زيست محيطي به جا گذاشته كه براي رفع آن بايد نگاه درستي به موضوع داشته باشيم.
وي با بيان اينكه تعطيلي بيش از 20 فرودگاه و لغو پروازها از جمله آثار منفي ريزگردها در استان هاي جنوبي كشور است، افزود: متأسفانه كارخانجات و مراكز توليدي به دليل ريزگردها تعطيل شدند، مهاجرت گسترده اي در استان هاي جنوبي شكل گرفته است و هم اكنون شاهد بيماري هاي عروقي و آلرژي هستيم.
نماينده مردم ايلام از رئيس سازمان محيط زيست خواست با پيگيري آيين نامه بررسي ريزگردها كه در قانون برنامه پنجم ذكر شده است و با استفاده از راهكارهاي مختلف از قبيل بارورسازي گياهان و تشكيل كميته مقابله با ريزگردها متشكل از وزارتخانه هاي نفت و بهداشت نسبت به افزايش تبعات منفي اين پديده چاره انديشي كند.
سيدنجيب شريف حسيني نماينده اهواز نيز اظهار داشت: 5 دقيقه زمان براي بيان مشكلات 10ساله گرد و غبار خيلي كم است؛ 20ميليون هكتار از اراضي كشور در معرض فرسايش هاي بادي قرار دارند كه بايد به اين پديده توجه كرد.
وي افزود: تخريب و آلوده سازي تالاب هاي كشور، خشك شدن درياچه اروميه و مسائلي ازاين دست باعث به وجود آمدن برخي مسائل زيست محيطي در كشور شده است.
شريف حسيني اظهار داشت: لغو سفرهاي هوايي، تعطيلي مدارس، افزايش مصرف آب و برق و سوخت و افزايش هزينه نگهداشت تأسيسات صنعتي از جمله مشكلات ناشي از اين پديده است.
مديريت غلط چند دهه گذشته عامل ريزگردها
رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس نيز گفت: ديپلماسي قوي و فعال براي اجراي پروتكل ها ميان ايران و كشورهاي همسايه از مواردي است كه بايد به آن توجه كرد و مطابق با تكنولوژي روز با پديده ريزگردها مقابله كرد.
محمدرضا تابش اظهار داشت: عدم تصميم گيري و مديريت صحيح و فشار به طبيعت و مديريت چند دهه گذشته باعث به وجود آمدن اين پديده در كشور شده است.
تابش اظهار داشت: منشأ داخلي پديده گرد و غبار مسائلي مثل خشكسالي، تغيير كاربري غيرحضوري اراضي كشاورزي و رهاسازي اين اراضي به منشأ خارجي آن هم خشكسالي در كشورهاي منطقه و عدم مديريت صحيح منابع آب در برخي كشورهاي همسايه و مسائلي از اين دست است.
تابش گفت: مسئوليت اصلي و اوليه مقابله با پديده ريزگردها برعهده دولت است و سازمان محيط زيست هم نقش اثرگذاري در مقابله با اين پديده دارد.
حرف زدن كافي نيست
ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان نيز در تذكري آيين نامه اي، به جلسه مجلس با رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست اشاره كرد و گفت: مجلس دو جلسه علني و غيرعلني در خصوص ريزگردها با رئيس محيط زيست داشت اما پس از اين دو جلسه نتيجه آنها معلوم نشد.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: اينكه مجلس جلسه اي بگذارد و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست نيز در اين جلسه تنها بگويد كه بودجه ما نازل است و ادعايي در تامين بودجه مقابله با اين پديده نداريم، جواب مردم نيست بنابراين بايد تدبيري انديشيده شود تا مشكلات مردم حل شود و آنها را به آينده اميدوار كند.
نديمي افزود: اينكه جلسه بگذاريم و تنها در آن حرف بزنيم و اين جلسه نتيجه اي نداشته باشد، مشكلات مردم حل نمي شود مگر اينكه اين صحبت ها ضمانت اجرايي داشته باشد.
گفتني است محمدجواد محمدي زاده رئيس سازمان محيط زيست در جلسه علني ديروز مجلس پس از پايان بررسي پديده گرد و غبار و ريزگردها، از ارائه لايحه اي جامع براي مقابله با پديده ريزگردها به مجلس در آينده خبر داد.
ترس صهيونيست ها از لابه لاي درشت گويي ها مشخص است
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي جلسه علني ديروز مجلس در نطق پيش از دستور گفت: صهيونيست ها امروز گنده تر از دهانشان عليه ايران و حزب الله سخن گفتند اما ترس صهيونيست ها از لابه لاي اين كلفت گويي ها قابل درك است.
علي لاريجاني با اشاره به تحولات اخير منطقه اظهار داشت: استعفاي كوفي عنان و تماس هاي مقام هاي آمريكايي با سياستمداران در منطقه و حمايت نظامي و تسليحاتي براي به هم ريزي كشور سوريه حكايت از نقشه جديد شروران بين المللي دارد.
وي افزود: واقعا مجوز اين چند كشور براي مداخله نظامي در كشور سوريه چيست و حداقل اين كشورها پايبند به شوراي امنيت نيم بند خود باشند، وقتي شوراي امنيت هنوز مصوبه اي براي مداخله نظامي در سوريه ندارد، دخالت شما در سوريه چيزي جز شرارت بين المللي نيست.
لاريجاني با طرح اين پرسش كه وقتي غرب نظامات حقوق بين المللي را رعايت نمي كند، چرا ديگران رعايت كنند، اظهار داشت: شعله هاي اين آشفتگي براي صهيونيست ها نگران كننده است و در اين ميان تلاش برخي ديكتاتورهاي بي آبرو در منطقه براي دموكراسي در سوريه به كمدي سياسي بدل شده است.
جلسه علني چهارشنبه سه شنبه برگزار مي شود
جلسه علني صبح يكشنبه مجلس شوراي اسلامي با اعلام حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول پارلمان كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از جلسه را برعهده داشت، پايان يافت.
ابوترابي فرد پيش از پايان جلسه علني اعلام كرد كه با توجه به اينكه روز چهارشنبه هفته جاري 18مردادماه مصادف با 19ماه مبارك رمضان و شب قدر است، جلسه علني، روز چهارشنبه برگزار نشده و روز سه شنبه تشكيل مي شود.


در مكتب امام

جنگ حق و باطل تا قيامت وجود دارد
جنگ ما جنگ حق و باطل بود. و (اين جنگ) تمام شدني نيست. جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ايمان و رذالت بود و اين جنگ، از آدم تا ختم زندگي وجود دارد.
صحيفه نور ـ ج21ـ ص94


حضور رئيس سناي پاكستان در جلسه علني مجلس

رئيس مجلس سناي پاكستان با حضور در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي در جمع نمايندگان سخنراني كرد.
سيد نيرحسين بوخاري با تأكيد بر اينكه ايران و پاكستان قربانيان تروريسم هستند، برگسترش روابط دوجانبه ميان دو كشور تأكيد كرد و گفت: ايران و پاكستان دو بازيگر مهم منطقه هستند.
وي افزود: پاكستان عميقاً روابط برادرانه خود را با ايران ارج مي نهد و دو كشور از روابط منحصربه فردي كه از ايمان مشترك، قرابت هاي فرهنگي و سنت هاي مشتركي كه به قرن هاي پيش برمي گردد، قوت مي گيرد، برخوردار هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز پس از سخنان رئيس مجلس سناي پاكستان طي سخناني اظهار داشت: يكي از پروژه هاي استراتژيكي كه جمهوري اسلامي ايران با پاكستان دنبال مي كند، مسئله لوله گاز است كه در حال اجراست و اين يك پروژه طولاني مدت و بزرگ است كه انشاءالله در آينده محقق مي شود.
علي لاريجاني همچنين تأكيد كرد: پروژه هاي ديگري نيز از لحاظ خطوط ترانزيتي بين ايران و پاكستان به عنوان پروژه هاي مادر مطرح است كه انشاءالله پيگيري خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه بين ايران و پاكستان هيچ مشكلي از نظر سياسي يا امنيتي وجود ندارد، گفت: گاهي برخي ها رفتار شرورانه در منطقه شرق ايران انجام مي دهند كه تعدادي از اين افراد از كشور دوست پاكستان به ايران وارد مي شوند كه ما اين موارد را با مسئولين پاكستان در ميان گذاشتيم و مطمئن هستيم كه آنها برخورد جدي با اين اشرار خواهند كرد.
لاريجاني افزود: ما اين تصميم را در سيماي سياسي آنها حس كرديم بنابراين روابط ايران و پاكستان روابط بسيار عميقي است و ما تلاش مي كنيم از طريق پارلمان دو كشور اين روابط را عميق تر كنيم.


درخواست معارف بلند در ليالي قدر

ليالي پر بركت قدر يك قدر جامع و مشتركي دارند و يك ويژگي مربوط به هر كدام از اين شب ها. آن قدر جامع و مشترك بين شب هاي قدر يعني نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوّم ماه مبارك رمضان اين است كه محتمل است ظرف نزول قرآن باشند و تقدير امور سالانه به وسيله فرشته ها بر ولي عصر (أرواحنا فداه) نازل مي شود و مانند آن. احتمال ثواب درباره هر كدام از اين 3 شب مطرح است. عمده آن است كه به اين نكته عنايت كنيم كه ليله قدر نه مخصوص زمان پيامبر (ص) بود كه بعد از آن حضرت نباشد و نه مخصوص زمان آن حضرت بود كه قبل از وجود مبارك آن حضرت هم نباشد؛ اينچنين نيست.
تقدير امور سالانه به وسيله اراده ازلي خداي سبحان در هر سالي نشأت مي گيرد. براي هر امتي امور سالانه شان مقدّر مي شود كه: نّا كلّ ش يء خلقناه ب قدر(1)، و مقدّرات سالانه مردم آن عصر به حضور وليّ آن عصر مي رسد، از آدم تا خاتم اولياء و اوصياء وجود مبارك ولي عصر (أرواحنا فداه). بنابراين ليله قدر به اين معنا،هم سابقه دارد هم لاح قه،هم قبل از زمان حضرت بود و هم بعد از زمان حضرت.
امّا خصيصه اي كه مربوط به زمان رسول گرامي (ص) است، آن است كه حقيقت قرآن كه قول ثقيل است، در اين زمان نازل شده. زمان نزول وحي باعث بركت آن زمان مي شود. سرزمين نزول وحي باعث بركت آن زمين مي شود. اگر مكه كه حرم خدا و سرزمين وحي است از قداستي برخوردار است، به پاس نزول وحي الهي است و اگر زمان قدر و ليله قدر از حرمت ويژه اي برخوردار است، براي آن است كه وحي الهي در آن زمان نازل شده و اگر كسي بتواند ليله قدر را در سرزمين وحي ادراك كند، او جامع ب ين الفضيلتين است. عمده آن است كه قرآن در ليله قدر نازل شد و به بركت نزول قرآن، مقدّرات امور، امور سالانه در شب قدر تدوين و تنظيم مي شود و آن هم نازل مي شود به ولي آن عصر.
« تجلّي » خداي سبحان در نزول قرآن كريم
عمده آن است كه ما مسأله نزول قرآن را و همچنين نزول مقدّرات را به نحو تجافي تلقّي نكنيم، به نحو تجلّي بدانيم. بيان نوراني امير مؤمنان (ع) در نهج البلاغه اين است كه: و تجلّي لهم ربّهم سبحانه ف ي ك تاب ه م ن غ ير ان يكونوا يراه (2). خداي سبحان در اين قرآن براي بندگانش تجلّي كرده است، ولي مردم جلوه حق را نمي بينند. قرآن را خدا نازل كرد به نحو » تجلّي »، باران را نازل كرد به نحو ( تجافي ). قطرات باران كه نازل مي شود، اوّلاً از مقام دنا فتدلّي(3) و امثال ذلك نيست، در همين فاصله هاي چند متري متكوّن مي شود، بعد فرو مي ريزد. پس ريشه مقام قرب ندارد، اين يك. و به نحو تجافي است، يعني خداي سبحان قطرات باران را به زمين مي اندازد؛ اين دو.
ولي حقيقت قرآن ريشه اي در لدي اللّهي دارد، در مقام دنا فتدلّي حضور و ظهور دارد و خداي سبحان قرآن را به نحو تجلّي، يعني آويختن نازل كرده است، نه انداختن؛ اين دو. خداوند قرآن را به زمين نينداخت، بلكه به زمين آويخت. اين حبل متين يك طرفش به دست خداست، يك طرفش به دست بشر است به بركت اهل بيت (ع). اين شب، يعني شب نوزدهم مثلاً فرصت مناسبي است براي تمسّك به اين حبل متين و از اين حبل متين بهره بردن و بالا رفتن.
اين كتاب را خدا براي ما عربي مبين قرار داد: نّا جعلناه قرآناً عربيّاً لعلّكم تعق لون(4)، امّا و نّه ف ي امّ الك تاب لدينا لعل يأ حكيم(5). يعني همين حبل متين كه خداوند آن را آويخت، نه انداخت؛ يك طرفش ( عربي مبين ) است، يك طرفش ( عليّ حكيم ) و شما در اين ليالي قدر كه قرآن را بر سر مي گذاريد و به بركت 14 معصوم به خدا سوگند مي دهيد؛ بايد بكوشيد كه از عربي مبين تا عليّ حكيم هر چه مقدور شماست، رشد كنيد. هم از نظر معارف، هم از نظر اخلاق، هم از نظر احكام، هم از نظر حقوق؛ معرفتاً، يك؛ اعتقاداً، دو؛ تخلّقاً، سه؛ عملاً، چهار. اين معناي ادراك ليله قدر و معناي قرآن به سر گذاري و معناي سوگند دادن خدا به حقّ قرآن و عترت طاهرين و به حقّ همه انبياء و اولياء و مؤمناني است كه نام شريفشان در قرآن با مدح ستوده شده.
مطلب مهمي كه مطرح است، اين است كه گاهي ليله قدر را بر وجود مبارك صديقه كبري (س) تطبيق مي كنند.اگر در برخي از تعبيرها از حقيقت ليله قدر به عنوان فاطمه زهرا (س) ياد مي شود، اين همه مقام آن حضرت نيست ! زيرا آن حضرت همانند سائر معصومين خاندان عصمت و طهارت، ع دل قرآن است. اينها وقتي ع دل قرآن شدند، يقيناً بالاتر از ليله قدرند؛ زيرا به بركت قرآن، ليله قدر شرف پيدا كرده است. گرچه ممكن است هر موجودي از موجودات عالم طبيعت در مخزن الهي سبقه و س متي داشته باشد، ولي به هر تقدير قرآن كريم از همه اينها برتر و بالاتر است؛ يعني از همه اين اشيائي كه در مخزن الهي سابقه اي دارند و اگر انسان كامل معادل قرآن كريم بود، به مراتب بالاتر از ليله قدر است. اگر تعبيري در برخي از نصوص از صاحب عصمت كبري، فاطمه زهرا به ليله قدر شده است، اين گوشه اي از مقامات آن حضرت است ! آن حضرت ظرف و مظروف، هر دو را داراست. ع دل قرآن كريم است كه در ليله قدر تجلّي كرد و فرود آمد و آويخته شده و نه انداخته !
مهم آن است كه ما در اين ليالي قدر كه قرآن بر سر مي گذاريم و خدا را به خود قرآن و 14 معصوم سوگند مي دهيم، مقاماتي را از خداي سبحان طلب بكنيم. يكي از آن برجسته ترين مقامات آن است كه خداي سبحان به ما امر كرده است كه به رسول خدا (ص) تأسّي كنيم.تأسّي به وجود مبارك پيامبر، يعني اقتداء كردن و آن حضرت را قدوه و امام و ا مام خود قرار دادن كه: لقد كان لكم ف ي رسول الله اسوأ حسن ه (6)؛ اين مطلب اوّل. كه ما نه تنها مي توانيم، بلكه موظّفيم به آن حضرت تأسّي و اقتداء كنيم.
منشأ خير كثير بودن پيامبراكرم (ص)، از مصاديق » كوثر »
مطلب دوّم آن است كه آن حضرت از كوثر برخوردار است كه: نّا اعطيناك الكوثر(7). براي «كوثر » مصاديق فراواني ذكر كرده اند. يكي از آن برجسته ترين مصاديق همين حقيقت قرآن، نبوّت و امامت، داشتن عترت طاهرين و صديقه كبري (ع) است. امّا يكي از مصاديق ديگر ( كوثر ) آن است كه وجود مبارك حضرت منشأ خير كثير است. هيچ احدي در مشرق و مغرب عالم به اندازه ثواب رسول خدا كار پر ثواب نكرده و نمي كند ! زيرا آن حضرت سنّتي گذاشت جاودانه و اسلام سنّت اوست. دعوت مردم به قرآن و عترت ،سنّت اوست و او اين سنّت را به اذن خدا از طرف خدا در بين جوامع بشر منتشر كرده است. گرچه حاكم اصلي و حقيقي خداست، ولي سنّت گذار از طرف خدا و به اذن خدا وجود مبارك حضرت است كه اسلام سنّت اوست و ديني است كه او سنّت گذاري كرده است؛ اين مطلب اوّل.
مطلب دوّم كه پذيرفته شده همگان است اين است كه: من سنّ سنّهً حسنه (8)؛ اگر كسي سنّت حسنه اي از خود به يادگار گذاشت، هر كس كه به آن سنّت عمل بكند، معادل ثواب آن را صاحب آن سنّت مي برد، بدون اينكه از عمل عمل كنندگان چيزي كم بشود.پس وجود مبارك رسول گرامي اصل اين دين را از طرف خدا به عنوان سنّت طرح كرد، ثواب خاص خودش را دارد. خودش به اين سنّت عارف بود، معتقد بود، متخلّق بود، داراي خلق عظيم و عامل بود و همه اين ثواب ها را از طرف ديگر دارد و تا روز قيامت هر كسي كه جزء امت اوست يا جزء امت او نيست، ولي از سنّت او بهره برده و دارد عمل مي كند و اين عملش با حسن فعلي و فاعلي همراه بود كه با ثواب آميخته باشد؛ هر كس تا روز قيامت به اين دين عمل بكند، ثواب اين عمل را همانطوري كه در نامه خود عامل مي نويسند، در نامه وجود مبارك رسول گرامي (ص) مي نويسند، حقيقتاً. حتّي آن عبادت معروف اميرمؤمنان، سيّد اولياء و اوصياء (ع) كه درباره او گفته شد: ضربه عليّ يوم الخندق تعد ل ع باده الثّقلين(9)، آن ضربت حضرت در روز خندق معادل عبادت همه جن و انس است تا روز قيامت؛ ثواب آن ضربت را هم در نامه عمل رسول خدا مي نويسند.
چون خود علي بن أبيطالب گرچه در مقام نورانيّت اينها نور واحدند، گرچه در بخش هاي معنوي به منزله نفس واحدند، آنجا كثرتي در كار نيست تا يكي فاضل و ديگري مفضول باشد؛ امّا در نشئه انسانيّت، در نشئه كثرت، در عالم دنيا يكي پيامبر است و ديگري جانشين او ! وقتي كثرت محفوظ شد، تابع و متبوع محفوظ مي شود. خود علي بن أبيطالب (ع) اين عملي كه انجام داد، برابر سنّت رسول گرامي بود؛ طبق دستور آن حضرت و حكم آن حضرت به اذن خدا بود. پس خود حضرت امير، ثواب اين ضربت را مي برد و معادل اين ثواب در نامه عمل رسول خدا (ص) هم نوشته مي شود،اين مي شود يكي از مصاديق «كوثر».
شيوه تأسي توده مردم و نخبگان به پيامبر اكرم (ص)
ما موظّفيم به حضرت اقتداء كنيم. اقتداي به حضرت دو قسم است؛ توده مردم يك جور اقتداء مي كنند، عالمان رباني، محقّقان، مجتهدان، پژوهشگران، انديشوران، فرهيختگان و نخبگان طرز ديگري اقتداء مي كنند. يك مرجع تقليد مي بينيد فتوا مي دهد، مقلّدان او عمل مي كنند و بر فراز كرسي تدريس مي نشيند، شاگردان او به او تأسي و اقتداء مي كنند. اين مرجع تقليد براي ديگران در حدّ يك صاحب فتوا معروف است، براي شاگردانش در حدّ مجتهد پرور و نخبه پرور مطرح است. هم افراد عادي به مجتهد تأسّي دارند، هم شاگردان بنام او؛ منتها شاگردان بنام او مي كوشند كه رشته او را انتخاب بكنند، بشوند مجتهد و توده مردم فقط از فتوا استفاده مي كنند.
درباره وحي و نبوّت چون الله اعلم ح يث يجعل ر سالته (9)، آن مقام به دست احدي نخواهد رسيد و ممكن نيست. امّا سنّت گذاري چرا، كوثر يابي چرا ! ما مي توانيم به جائي برسيم كه به كوثر راه يابيم، سنّتي بگذاريم كه آن سنّت فراگير باشد، عدّه اي به آن عمل بكنند، ما در ثواب آنها سهيم باشيم؛ آنها به مقصدشان برسند و مقصود خويش را در مقصد بيابند.
بنابراين نّا اعطيناك الكوثر برابر آن دعائي كه در صلوات شعبانيه مطرح است كه از خداي سبحان مسألت مي كنيم: فاع نّا علي الا ست نان ب سنّت ه ف يه (10)، خدايا ! ما را كمك بكن كه پيرو سنّت رسول خدا باشيم؛ مستنّ به سنّت او باشيم، چنانكه مشابه اين در دعاي زيارت امين الله هم مطرح است؛ همين است. ما مي توانيم به آن حضرت ا ستنان كنيم، سنّت او را عمل بكنيم و صاحب كوثر بشويم. اگر كسي كار خوب، سنّت خوب، فكر خوب، نوآوري خوب، طرح خوب در نظام اسلامي اجراء كرده است كه دين و دنياي مردم با آن محفوظ مي شود؛ اين سنّت حسنه است و ثواب همه را او مي برد، بدون اينكه در نامه عمل ديگران چيزي كم بشود ! و در مراسم قرآن به سر اين معارف را در ذهن داشته باشيم تا ن شآء الله از فضل و فيض برتري برخوردار بشويم.
پيام گفتاري حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) به مناسبت شبهاي نوزدهم و بيست و يكم ماه مبارك رمضان ؛ دماوند ـ مرداد 1390
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) قمر/ آيه 49 (2) نهج البلاغه/ خ 147 ـ ( الغايه م ن الب عثه ) (3) نجم/ 8
(4و5) زخرف/3و4 (6) احزاب/ 21 (7) كوثر/ 1
(8) بحار الأنوار/ 97/ 7 (9) انعام/ 124 (10) مفاتيح الجنان/اعمال ماه شعبان
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


خارج از دستور

تجمع معلمان شركتي و مربيان پيش دبستاني مقابل مجلس
تعدادي از نيروهاي شركتي و مربيان پيش دبستاني آموزش و پرورش ديروز مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
تجمع كنندگان با دادن شعارهايي همچون «نيروي پيش دبستان استخدام استخدام»، «نمايندگان مجلس عدالت عدالت» خواستار تعيين تكليف هر چه سريعتر وضعيتشان شدند.
نادر قاضي پور در صحن علني ديروز مجلس، با اشاره به اصل سوم قانون اساسي در مورد رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امكانات عادلانه براي همه، اظهار كرد: امروز تعدادي از جوانان و معلمان جلوي مجلس جمع شده اند تا تكليفشان مشخص شود. وي افزود: وزارت آموزش و پرورش به حق بسياري از معلمان ظلم كرده است. معلمان پيش دبستاني، حق التدريسي و شركتي بايد هر چه سريع تر وضعيتشان مشخص شود.
تجليل مجلس از 15 نخبه كميته امداد
رئيس مجلس شوراي اسلامي از 15 فارغ التحصيل دكترا و نخبه خانواده كميته امداد امام خميني در زمينه هاي فرهنگي، شغلي و كارآفريني تجليل كرد. در جلسه علني صبح ديروز مجلس، از بين 15 نخبه كميته امداد امام خميني كه مورد تقدير مجلس قرار گرفتند، ابوالقاسم خسروي نماينده تربت حيدريه و رحيم زارع نماينده مردم آباده نيز حضور داشتند.
افطار لاريجاني براي ايتام كميته امداد
مصادف با پانزده ماه مبارك رمضان و ميلاد امام حسن مجتبي رئيس مجلس شوراي اسلامي ميزبان جمعي از فرزندان خانواده كميته امداد امام خميني و دانشجويان اين نهاد بود.
مراسم افطاري ايتام و دانشجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني در تالار آفتاب مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
گفتني است به مناسبت آغاز هفته اطعام نيازمندان و اكرام ايتام و براي جلب مشاركت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، غرفه اكرام ايتام در تالار آفتاب مجلس داير مي شود.


حداد عادل: موضوع جدايي ري از پايتخت در مجمع نمايندگان تهران در دست بررسي است

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: جدايي ري از تهران در مجلس موافقان و مخالفاني دارد و مجمع نمايندگان تهران با تشكيل دو جلسه موضوع را در دست بررسي دارد.
غلامعلي حداد عادل در جمع خبرنگاران گفت: مجمع نمايندگان تهران در جلسه اول استاندار تهران و در جلسه دوم علاوه بر استاندار معاون سياسي وزارت كشور، اعضاي شوراي شهر و معاونان شهرداري تهران را به جلسه خود دعوت كرد تا موضوع جدايي ري از تهران را با جزئيات بيشتري بررسي كند، در اين جلسات مقرر شد فرصت بيشتري ايجاد شود تا ابعاد موضوع بيشتر مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: وزارت كشور معتقد است به وظيفه قانوني خود عمل مي كند و شوراي شهر انجام اين كار را همراه با نگراني هايي عنوان مي كند از اين رو موضوع در حال بررسي بيشتر است.
وي در بخش ديگري از سخنانش از نهايي شدن اساسنامه فراكسيون طي هفته هاي آينده سخن گفت و افزود: كارهايي در اين خصوص در حال انجام است كه طي هفته هاي آينده نهايي مي شود سپس شوراي مركزي انتخاب مي شود و اين شورا نيز هيئت رئيسه را انتخاب مي كنند.


معاون رئيس جمهور: تحريم ها ملت ايران را آبديده كرده است

معاون رئيس جمهوري در اجراي قانون اساسي گفت: تحريم هاي 34 ساله غرب عليه كشور، مردم ايران را در برابر آنها آب ديده و مقام كرده است.
به گزارش ايرنا از بندرعباس حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا ميرتاج الديني شامگاه شنبه در ديدار روحانيان با استاندار هرمزگان افزود: در شرايطي كه ملت در برابر تحريم ها آب ديده شده تنها بايد مواظب دشمنان و گروه ها و جريان هاي سياسي باشيم كه با استفاده از ابزار تبليغات بر مردم فشار وارد نكنند. وي گفت: جنگ اقتصادي غرب عليه ملت ايران از سال هاي قبل آغاز شده و كشور سال ها است كه از شرايط شعب ابي طالب عبور كرده و اكنون در شرايط بدر و خيبر قرار داريم.
ميرتاج الديني ادامه داد: قدرت ملت ايران در مقابله با تحريم ها موجب روي آوردن دشمنان به تحريم هاي سنگين شده است.
معاون رئيس جمهوري اظهار داشت: در هر زمينه اي كه دشمنان ايران را تحريم كرده اند ملت هوشيار ايران توانسته از آن فرصتي براي پيشرفت خود بسازد.
وي با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي در دستور كار قرار گرفته اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتي مردم بايد به سمت استفاده از كالاهاي داخلي سوق يابند و توليدكنندگان داخلي نيز بايد به افزايش كيفيت محصولاتشان فكر كنند.
 


اخبار ادبي و هنري

خبرنگاران جانباز پرچم ايران را در ابوموسي
به اهتزار درمي آورند
همزمان با روز خبرنگار مراسم تجليل از شهداي رسانه با حضور جمعي از ايثارگران و جانبازان رسانه هاي كشور امروز در جزيره ابوموسي برگزار مي شود. در اين مراسم كه نويسندگان و خبرنگاران برجسته كشور نيز حضور دارند، حجت الاسلام والمسلمين صداقت، مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي سخنران اين مراسم است.
برگزاري همايش «ايثارگران و جانبازان رسانه» به همت «جمعيت ايثارگران رسانه» در جزيره ابوموسي هدف استقبال شخصيت هاي مختلف قرار گرفت. مرتضي آقاتهراني، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درگفتگو با «خبرگزاري وفا» حضور خبرنگاران واصحاب رسانه را به عنوان نهادهاي مردمي در جزيره ابوموسي بسيار ارزشمند دانست و افزود: قطعا اين اقدام براي انقلاب ثمرات زيادي به همراه خواهد داشت. همچنين «عبدالرضا عزيزي» رئيس كميسيون اجتماعي مجلس گفت: حضور جانبازان رسانه در جزيره ابوموسي نشانه حمايت از ولايت فقيه و اسلام است. «اسماعيل كوثري» و «بيژن نوباوه وطن» عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز ضمن تقدير از برگزاري اين همايش در جزيره ابوموسي حضور اصحاب رسانه در ابوموسي را پاسخ قاطع به كشورهايي دانستند كه چشم طمع به ايران دارند. «ناصرالدين اسلامي فرد» دبيركل «جمعيت ايثارگران رسانه» نيز گفت: پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران امروز همزمان با روز خبرنگار در جزيره ابوموسي با حضور ايثارگران حوزه رسانه به اهتراز درمي آيد و ايثارگران عرصه رسانه در روز خبرنگار ضمن تجديد بيعت با مقام عظماي ولايت و آرمانهاي انقلاب اسلامي به بدخواهان نظام اعلام مي كنند كه همچون هشت سال دفاع مقدس تا پاي جان در راستاي دفاع از ولايت ايستاده اند.
بازيگر محجبه مصري: براي خدا بازيگري را كنار مي گذارم
بازيگر مصري كه چند سال پيش حجاب را اختيار كرده بود، اعلام كرد: براي خدا بازيگري را كنار مي گذارم.
به گزارش خبرگزاري فارس، ترك حناني به پايگاه خبري العربيه گفت: ديگر نمي توانم مسير بازيگري را ادامه دهم چرا كه در درونم جنگي بين [نفس اماره ام] و ارضاي آن با بازيگري و حجاب به عنوان يك فريضه شرعي وجود دارد.
وي به دليل انتخاب و رعايت حجاب با حملات شديد اهالي سينما و تلويزيون مصر روبرو شده بود.
ترك تاكنون در 75 سريال و فيلم ايفاي نقش كرده است.
سريال حضرت موسي(ع) همچنان در حال نگارش
سريال حضرت موسي(ع) همچنان مرحله نگارش را طي مي كند.
به گزارش خبرنگار كيهان، مرحله پژوهش اين طرح به پايان رسيده و تاكنون متن بيش از 20 قسمت اين سريال عظيم آماده شده است.
سريال ياد شده در 70 قسمت توليد مي شود و از دوران پس از حضرت يوسف(ع) تا مرحله زندگاني حضرت موسي(ع) را روايت مي كند.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14