(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 شهریور 1391 - شماره 20300

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
غضنفري در اجلاس رسمي خبرگان:
چشم انداز اقتصاد ايران مويد افزايش تجارت داخلي است
در گفت وگوي تلويزيوني صورت گرفت سخنان احمدي نژاد درباره مسائل داخلي و خارجي
احمدي نژاد در جمع خبرنگاران: سفرهاي استاني اواخر شهريور از سر گرفته مي شود
در مكتب امام
لاريجاني: مجلس به دنبال تغيير مجري انتخابات نيست
اسلام و پيش گويي آينده ؛
فرصت ها و تهديد ها (1)
تحليل كوثري درباره آرايش سياسي گروه ها و احزاب در انتخابات آينده
با حكم احمدي نژاد نماينده سابق انديمشك استاندار بوشهر شد
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي:
دشمن به دنبال شكستن مقاومت مردم و تغيير محاسبات رهبري است
صالحي در ديدار با حامد كرزاي خواستار شد
رفع موانع جزئي گسترش روابط ايران و افغانستان
نخستين همايش بين المللي پزشكي حج و زيارت كشورهاي اسلامي برگزار شد
وزير ارشاد : حج نمايشگاه خردمندي و زيبايي است
مطهري: اصول نبايد به بهانه وحدت ملي زير پا گذاشته شود


غضنفري در اجلاس رسمي خبرگان:

چشم انداز اقتصاد ايران مويد افزايش تجارت داخلي است

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: چشم انداز اقتصاد ايران مويد افزايش حجم سرمايه گذاري و تجارت داخلي و خارجي كشور است.
مهدي غضنفري در آخرين روز از دوازدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري با تبيين تاريخچه اقدامات تحريم گران، رويكردهاي اصلي مقابله با آثار تحريم در دولت را تشريح و هدف اصلي سلطه گران از تحريم را جنگ اقتصادي و فشار به ملت ايران اعلام كرد؛ همچنين آثار و پيامدهاي ناشي از تحريم را توجه هرچه بيشتر به خوداتكايي، خروج از وابستگي و شكل دهي اقتصاد مقاومتي در كشور دانست.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه در شرايط فعلي بدخواهان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با مشاهده شكست تحريم هاي انجام شده در طول سه دهه گذشته تحريم-ها را در حوزه نفت، بانك، بيمه، توليد، تجارت و حمل و نقل متمركز كرده اند، افزود: چشم انداز اقتصاد ايران مويد افزايش حجم سرمايه گذاري، افزايش تجارت داخلي و خارجي كشور، رشد شاخص هاي اقتصادي و فراگيري روحيه خودباوري ملت سرافراز ايران است.
وي از جمله رويكردهاي اصلي مقابله با آثار تحريم در حوزه توليد و تجارت را اعمال سياست هاي مديريت بر توليد و تجارت در شرايط تحريم، بازنگري برخي قوانين و مقررات مرتبط با فضاي كسب و كار، ذخيره سازي كالاهاي مورد نياز مردم تصويب و تامين منابع مالي مورد نياز جهت رفع نيازهاي كشور عنوان كرد.
همچنين در اين نشست تعدادي از نمايندگان حاضر در جلسه به بيان ديدگاه هاي خود در حوزه هاي مختلف اقتصادي از جمله چگونگي اجرايي كردن اقتصاد مقاومتي، تامين كالاهاي اساسي كشور، لزوم توجه بيشتر به توليدات داخلي پرداختند و ضمن تقدير از تلاش و مساعي مجدانه خدمتگزاران مردم در دولت بر تدبير هوشمندانه و توجه به رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب تاكيد كردند.
بنابراين گزارش، در بخش پاياني اين اجلاس، غضنفري به صورت مبسوط به سوالات تعدادي از اعضاي مجلس خبرگان رهبري پيرامون تدابير به كار گرفته شده براي شكست تحريم و رونق اقتصادي كشور پاسخ داد.
گفتني است، در دومين روز از اجلاس خبرگان رهبري حجت الاسلام والمسلمين «علي معلمي» نماينده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبري در نطق پيش از دستور خود از حضور پرشور مردم در راهپيمايي روز قدس قدرداني كرد.
همچنين آيت الله مجتهد شبستري نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري گزارشي از زلزله اخير در استان آذربايجان شرقي و روند بازسازي و پيگيري مشكلات حادثه ديدگان ارائه داد.
مراسم ضيافت شام اعضاي خبرگان رهبري نيز سه شنبه شب با حضور آيت الله مهدوي كني رئيس مجلس خبرگان رهبري در محل سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
دوازدهمين اجلاس خبرگان رهبري طي دو روز (سه شنبه و چهارشنبه) با حضور رئيس و اعضاي اين مجلس برگزار شد.


در گفت وگوي تلويزيوني صورت گرفت سخنان احمدي نژاد درباره مسائل داخلي و خارجي

رئيس جمهور در گفت وگوي زنده تلويزيوني به طور مشروح به سؤالات مختلف درباره مسائل داخلي و بين المللي پاسخ گفت.
دكتر محمود احمدي نژاد در ابتداي اين گفت وگو با اشاره به اجلاس غيرمتعهدها كه در تهران برگزار شد گفت:اين اجلاس در زمان بسيار مهمي انجام شد و از آنجا كه در تهران برگزار شد و عنوان و موضوع آن هم موضوع روز دنيا بود برجسته شد.
وي ادامه داد: علت آنكه همه دنيا در تلاطم است مديريت نامناسب است كه ريشه آن انحصاري بودن مديريت جهاني است.
احمدي نژاد گفت: انحصار فساد مي آورد و اينكه اقليتي در همه دنيا حاكم باشند و به جاي همه تصميم بگيرند فساد آور است و نكته ديگر اينكه مديريت آنها براي دوستي نيست بلكه براي قدرت و توسعه طلبي است.
رئيس جمهور گفت: هر جا درگيري هست حداقل يك طرف آن به دنبال قدرت طلبي و توسعه طلبي است و حتي در داخل كشور نيز منشأ بسياري از دعواها همين خودخواهي ها و قدرت طلبي است.
احمدي نژاد افزود: دولت ايران اول بايد خودش را اصلاح كند و عادل باشد و به همان نسبت در محيط بين الملل اثر بگذارد.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه در اجلاس نم زمينه براي ايجاد ساختارها فراهم شد، گفت: بايد اراده هاي اين 120 كشور در فضاي بين الملل جاري بشود چرا كه هيچ ساختاري وجود ندارد و ما بايد ساختارها را ايجاد كنيم و ماموريت بزرگ ما همين است.
ضرورت سفر به عربستان
و شركت در اجلاس مكه
احمدي نژاد با اشاره به ضرورت سفر خود به عربستان براي اجلاس مكه و انتقاد برخي از اين مسئله گفت: اولين نكته اينجاست كه سياست خارجي نمي تواند تكه پاره باشد و هر كسي در مورد آن حرف بزند. دولت مسئول اين كار است و آن را دنبال مي كند؛ نه اينكه هر كس تريبون پيدا كرد يك نيش به همسايه ها بزند و دولت آن را قبول ندارد.
مديريت جهاني بايد از ايران شروع شود
وي افزود: ما معتقديم بايد مديريت جهاني از همين جا شروع شود و فرصت داديم همه صحبت كنند. حتي در مديريت جلسه همه اين موارد را رعايت كرديم و سايرين را در مديريت جلسات مشاركت داديم.
بايد هزينه مي كرديم
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه برخي مي خواهند بگويند ما خرج نكرديم، اظهار داشت: يعني چه خرج نكرده ايم. اصلاً چرا نبايد خرج كنيم، بنده لوس بازي و رياكاري را دوست ندارم، بالاخره وقتي ملتي مي خواهد بر طراز جهاني بنشيند بايد هزينه بدهد منتها خودمان نبايد اشرافي گري كنيم.
به يك تعبير همه بيداري هاي كنوني اسلامي است
رئيس جمهور درباره بيداري اسلامي كه در كشورهاي اسلامي شاهد آن هستيم و نيز بيداري عمومي در سطح جهان گفت: در حال حاضر شاهد بيداري عمومي در جامعه جهاني هستيم و اين مسئله ربطي به منطقه ما ندارد و بشريت به اين باور رسيده كه نظم كنوني نمي تواند خواسته هاي آنان را تأمين كند و اين خيلي مهم است.
وي گفت: البته به يك تعبير همه بيداري هاي كنوني اسلامي است چرا كه خدا يك دين بيشتر نفرستاده است و حضرت مسيح و ساير پيامبران يك چيز را گفته اند.
وي در مورد پيشرفت هاي ملت ايران در سال هاي گذشته نيز تصريح كرد: افرادي كه سند چشم انداز را پيشنهاد كردند زحمت زيادي كشيدند ولي به اعتقاد من اين افراد دريافت كاملي از توانمندي هاي ملت ايران نداشتند.
رئيس جمهور ادامه داد: بطور مثال گفتند كه ما بايد در سال 1404از لحاظ علمي در منطقه اول باشيم ولي در حال حاضر كه 7 سال گذشته ما از لحاظ علمي در رتبه اول قرار داريم.
وي تصريح كرد: در حال حاضر ما از لحاظ علمي و فناوري در منطقه اول هستيم؛ اول ممكن است كه در تعداد مقالات دوم باشيم ولي در رشد مقالات اوليم و در كل به لحاظ وزنه علمي و فناوري بدون ترديد در منطقه اوليم.
اخلال كنندگان بازار ارز را
رها نمي كنيم
احمدي نژاد درباره اخلال كنندگان بازار ارز نيز گفت: يكي از مشكلات اقتصادي كه پيش آمد مشكل ارز بود، مقدار زيادي از اين مشكل ناشي از آن بود كه باندهاي داخلي فقط براي اهداف سياسي و اقتصادي وارد شدند.
رئيس جمهور درباره هويت اخلال كنندگان در بازار ارز گفت كه اين افراد مشخص هستند و مقداري در يك سال و نيم اخير دولت دستش بسته شد اما بالاخره دست دولت باز مي شود و با آنها برخورد مي كنيم و خود ملت هم يقه آنها را مي گيرند و اين طور نيست كه تمام شده باشد.
رئيس جمهور گفت: نمي خواهم دولت را تطهير كنم و برخي همكاران هم اشتباه كردند چون به آنها گفته شده بود و هشدار داده شده بود و خود من بارها گفته بودم كه اين روش را اصلاح كنند كه انجام ندادند.
احمدي نژاد افزود: آنها وقتي متوجه شدند كه ما مقداري ضربه خورده بوديم و بعضي ها موفق شده بودند در بازار ارز التهاب ايجاد كنند.
رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه آيا دولت قصد ارائه اصلاحيه بودجه را دارد، گفت: ما فعلاً اصلاحيه نداديم و از همان ظرفيت ها استفاده كرديم و كنترل كرديم.
تورم تا پايان سال
كاهش مي يابد
احمدي نژاد با بيان اينكه سود ثابت ربا است گفت: الان هم بار ديگر بحث افزايش تورم را مطرح مي كنند البته تورم تا پايان سال كاهش خواهد يافت اما اينكه به بهانه بالا بودن تورم سود را افزايش دهيم غير منطقي است و 30 سال است كه اين را به ما گفته اند.
وي افزود: ما در سال گذشته توانستيم تورم را پايين بياوريم ما به برخي از دوستان گفتيم كه شما به ما مي گفتيد چون تورم بالاست سود بانكي به تبع آن افزايش يافته است حالا كه تورم كاهش يافته ميزان سود بانكي را كاهش دهيد.
اقتصاد بايد از يك نقطه مديريت شود
احمدي نژاد گفت: اقتصاد بايد از يك نقطه مديريت شود و من هم در جلسه هيئت دولت مطرح كردم و مقام معظم رهبري نيز گفتند كه «بله درست همين است» بايد دولت مديريت كند و اين بسيار مهم است؛ قوه قضائيه و دستگاه هاي ديگر بايد نظارت كنند اما اگر يك دستگاه نظارتي بگويد تو بايد اين كار را بكني يا اينكه به بانك مركزي گفته شود به چه حقي ارز را بالا نمي بري چه معني مي دهد؟
رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه فاز دوم هدفمندي اجرا خواهد شد يا خير، گفت: هدفمندي يك قانون است كه بايد اجرا شود. يك قانوني داده شده دولت براي 5 تا 10 سال برنامه ريزي كرده است اگر قرار باشد هر روز اين قانون عوض شود و از جاي ديگري مديريت شود، اصلاً نخواهد شد.
احمدي نژاد گفت: ما در ايران گفته ايم كه نيازمند اصلاحات هستيم و يكي از آنها اصلاح در نظام بانكي كشور است، بالاخره بايد معلوم شود كه چه كسي مسئول چه كاري است؟
وي افزود: مديريت بايد به طور متمركز در دست دولت باشد و گاهي وقت ها اين مرزها با يكديگر مخلوط مي شوند و اين مشكل ايجاد مي كند.
حق ندارم چيزي
خلاف قانون اساسي امضا كنم
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو در مورد تشكيل شوراي نظارت بر قانون اساسي و هدف از تشكيل اين هيئت اظهار داشت: در سال اول تصور من اين بود كه ما خيلي نياز به هيئت نظارت نداريم و مي توان با تفاهم همه مسائل را حل كرد ولي اين اواخر ديديم كه اينطور نيست و خيلي از مسئولين هستند كه حتي يك بار هم قانون اساسي را نخوانده اند.
وي افزود: بنده يك بار از مقام معظم رهبري پرسيدم كه سوگندي كه ما خورده ايم شرعي است يا خير، كه ايشان فرمودند بله، شرعي است و بايد به لوازم اين سوگند پايبند بود. بالاخره وقتي يك چيزي تصويب مي شود و من مي بينم خلاف قانون اساسي است نبايد آن را امضا كنم و اتفاقا تفسير شوراي نگهبان هم اين است كه اگر رئيس جمهور مشاهده كرد مسئله اي برخلاف قانون تصويب شده نبايد آن را امضا كند و بعد كه ما امضا نمي كنيم در كشور سر و صدا درست مي شود.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه ما ضد قانون نيستيم، افزود: رئيس جمهور تنها كسي است كه نماينده كل كشور است و اين خيلي مهم است هرچند كه نمايندگان مجلس محترمند اما نماينده كل ملت نيستند؛ هرچند كه ممكن است بتوانند در كل امور دخالت كنند اما تنها كسي كه نماد تصميم ملت محسوب مي شود رئيس جمهور است و قانون اساسي هم اين اختيار را به او داده كه اگر چيزي را برخلاف قانون يا مصلحت ملت ديد امضا نكند.
احمدي نژاد اظهار داشت: من حق ندارم چيزي را كه خلاف قانون است امضا كنم؛ خيلي از ابعاد قانون هنوز جا نيفتاده و ما بايد آن را جا بياندازيم و بخش مهم كار تبيين همين موارد است.
وي با بيان اينكه رئيس جمهور طبق قانون مي تواند تذكر قانون اساسي دهد، گفت: من تذكر قانون اساسي دادم ولي من را مسخره كردند چرا كه قانون اساسي را نمي دانستند.
احمدي نژاد اظهار داشت: اگر رئيس جمهور در مواردي كه احساس مي كند تذكر قانون اساسي ندهد، امانت را رعايت نكرده است.
در دولت فراماسونري، حجتيه و بهايي نداريم
رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال مجري كه يكي از حرف هاي اين دوره سكوت را بگوئيد، اظهار داشت: به خدا قسم اين دولت پاك ترين دولت تاريخ كشور است. نه اينكه ماموري در پائين دست تخلف نمي كند، اما دولت خيلي پاك است و دنبال كاسبي نيست.
وي با تاكيد بر اينكه دولت به دنبال قدرت نيست، گفت: ما حزب، گروه و جلسه اي نداريم بخدا قسم هيچ كس در دولت فراماسونر يا حجتيه يا بهايي و خطر بزرگي بعد از صدر اسلام نيست و نه منحرف و نه خائن است. دولت پاك است و ما روي اصول خود ايستاده ايم و اصولي كه سال اول گفته ايم محكم پاي آن هستيم.
به گزارش خبرگزاري ها رئيس جمهور درباره اينكه چه زماني اسامي مفسدان اقتصادي را با توجه به زمان يكساله باقيمانده از دولت اعلام خواهيد كرد اظهار داشت: شما از كجا مي دانيد كه يك سال از عمر دولت باقي مانده است. دولت هميشه هست و دولت نيز از آن ملت است بنابراين آرمان هاي دولت هميشه باقي مي ماند.


احمدي نژاد در جمع خبرنگاران: سفرهاي استاني اواخر شهريور از سر گرفته مي شود

رئيس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد زمان انجام سفر استاني دور چهارم گفت: زمان اين سفر در حال برنامه ريزي است و اواخر شهريورماه انجام خواهد شد.
محمود احمدي نژاد در پايان نشست هيئت دولت در بين خبرنگاران حاضر شد و با آنان به صورت دوستانه به گپ و گفت پرداخت.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد زمان انجام سفر استاني در دور چهارم، گفت: زمان اين سفر در حال برنامه ريزي است و اواخر شهريورماه انجام خواهد شد.
وي همچنين از عملكرد رسانه ها در پوشش خبري اجلاس سران عدم تعهد در تهران تشكر كرد.
رئيس جمهور درباره اينكه مواضع وي در سفر به نيويورك و شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد چه خواهد بود، گفت: ان شاءالله قبل از اين سفر در يك مصاحبه مطبوعاتي آن را اعلام خواهم كرد.
 


در مكتب امام

بازاريان!
اين بازار بازار اسلامي نيست
بازاري كه يك متاعي را يك تومان مي خرد و سي تومان به اين فقرا و ضعفا مي دهد،
اين بازار اسلامي نيست! بازاري كه قاچاق وارد مي كند و به قيمت هاي گزاف مي دهد و اقتصاد اسلام را مي خواهد به هم بزند، اين اسلامي نيست، اين بازار اسلامي نيست.
صحيفه نور - ج 14 - ص 67


لاريجاني: مجلس به دنبال تغيير مجري انتخابات نيست

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس به دنبال تغيير مجري انتخابات نيست گفت: تكميل پروسه انتخابات در دستور است.
علي لاريجاني ديروز در ديدار با جمعي از دانشجويان دانشگاه هاي قم در سخناني با اشاره به اصلاح قانون انتخابات تصريح كرد: در اين مورد آراء متفاوتي وجود دارد ولي آن چيزي كه در مجلس در جريان است نه اصلاح قانون و تغيير مجري انتخابات بلكه تكميل پروسه انتخابات است.
لاريجاني با تاكيد بر ديدن نقاط مثبت و منفي موجود در كشور، مهمترين علاج وضعيت اقتصادي كشور را هدايت نقدينگي به سمت توليد و رونق آن برشمرد و افزود: مسائل اقتصاي كشور هم بايد مانند ساير مسائل رصد شود و هرچه دوز آلودگي آن به مسائل سياسي كمتر شود مشكلات اقتصادي راحت تر برطرف مي شود.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، از تورم به عنوان يكي از مشكلات ريشه اي كه فشار زيادي به مردم وارد مي كند ياد كرد و گفت: با نگاهي به آمار تورم در مي يابيم كه ميزان نقدينگي در طول 7 سال گذشته از 65 هزار ميليارد تومان به 380 هزار ميليارد تومان رسيده است؛ چنانچه اين نقدينگي به سمت توليد روانه شود مشكل اشتغال حل خواهد شد و بسياري از بازارهاي كاذب از بين خواهد رفت.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره مسائل بين الملل و موضع گيري هاي غرب پس از اجلاس سران غيرمتعهدها گفت: اينكه غرب شرايط جديدي را در نظام سياسي جهان بپذيرد دور از انتظار است و به نظر مي رسد حاكم كردن شرايط عادلانه در نظم جهاني نياز به ابزارهاي مختلفي مثل گفتمان و ديپلماسي فعال و قدرت هاي اقتصادي و فرهنگي دارد مخصوصا اينكه بايد با نگاه واقع بينانه اقتصاد را غني و از اين طريق توانايي ايستادگي در برابر فشارهاي ناجوانمردانه استكبار را داشته باشيم.


اسلام و پيش گويي آينده ؛

فرصت ها و تهديد ها (1)

آينده پژوهي، مانند ديگر مباحث، يك سلسله كلياتي دارد؛ تعريف، هدف، پيشينيه تاريخي، شخصيت هاي معروف رشته، تحولاتي كه پيدا كرده است و وضع فعلي آن در جهان، ازجمله اين كليات است. در پرداختن به موضوع آينده پژوهي، برخي پرسش ها به ذهن متبادر مي شود؛ مانند اينكه فايده آن چيست؟ چه نيازي ما را وادار مي سازد تا كساني در اين زمينه مطالعه و فكر كنند و كتاب بنويسند؟ اين موضوع چه اهميتي دارد؟ و ... .
اصولاً كار اختياري انسان، تنظيم رفتارها و كنش ها براي رسيدن به چيزي است كه در آينده تحقق مي يابد. انسان هيچ وقت براي كار موجود و چيزي كه اكنون موجود است، تلاش نمي كند. همه تلاش ها براي اين است كه چه كنيم تا به نتيجه برسيم. بديهي است آن نتيجه براي آينده است. وقتي در پي تحقق نتيجه ايم، بايد بدانيم شرايط تحققش چيست؛ زمان تحقق چه شرايطي بايد موجود باشد؛ چه مقداري از آن موجود هست و به چه ميزان مي توان آن را ايجاد كرد.
داشتن تصويري از آينده
اين اصل كه انسان، آينده را پيش بيني كند، به معناي عام كلمه اش، براي هر انسان عاقلي يك ضرورت است. وقتي كار اجتماعي شد، به برنامه ريزي هاي فني احتياج پيدا مي كند، غير از كارهاي شخصي و ساده اي كه مي توانيم پيش بيني هايي براي فردا يا پس فردا كنيم، كارهاي پيچيده اي نيز هست كه به برنامه ريزي ها و محاسبات دقيق نياز دارد. از مهم ترين چيزهايي كه داده هاي اين برنامه هاست، تصويري از وضع آينده اي است كه اين كار مي خواهد در آن موقعيت شكل بگيرد. يعني زماني كه قرار است اين پروژه نتيجه بدهد، شرايط چگونه است، چه موانعي براي تحقق هدف وجود دارد و ما بايد چه كارهايي انجام دهيم. عمده آن هم مربوط به همين نكته سوم است. اينكه پيش بيني كنيم چه شرايط و موانعي وجود دارد، خيلي در رفتار مؤثر نيست. هر دوي اينها براي آن است كه بدانم من چه بايد بكنم تا به نتيجه برسم. عمده اين ضرورت ها به اين مسئله بازمي گردد كه بتوانيم تشخيص دهيم اكنون چه وظيفه اي داريم تا در آينده به نتيجه مطلوب برسيم. اگر نتوانيم آينده را درست ترسيم كنيم، نمي توانيم تشخيص دهيم در حال حاضر وظيفه مان چيست. آن وقت، كار، مشوش و بي برنامه مي شود، نيروها هدر مي رود و گاهي نيز نتيجه معكوس مي گيريم. پس براي برنامه ريزي صحيح، بايد ترسيمي از آينده داشته باشيم كه در آن دو عنصر اصلي مشخص شده باشد: اول شرايط مساعد براي دستيابي به نتيجه و دوم شناخت موانعي كه ممكن است وجود داشته باشد. سپس با توجه به آن شرايط و موانع، برنامه ريزي كنيم كه چگونه از آن شرايط بهره برداري شود و از آن موانع پيش گيري يا با آن مقابله شود. اين نكته را همه كمابيش مي فهميم و قابل قبول هم هست.
آيا آينده قابل پيش بيني است؟
پرسش ديگر اينكه آيا واقعاً آينده قابل پيش بيني است؟ اگر چنين است، تا چه اندازه قابل پيش بيني است؟ آينده اي كه مي گوييم، لااقل در سه سطح قابل اطلاق است: اول، هفته يا ماه آينده، دوم نسل آينده و سوم آينده اي كه كرانه اي براي آن در نظر نمي گيريم و ميل به بي نهايت دارد. ذكر اين نكته براي آن بود كه توجه داشته باشيم وقتي مي گوييم آينده قابل پيش بيني است، منظورمان از آينده، مشخص باشد. جواب اين پرسش آن است كه آينده براي بعضي از كارهاي اختياري انسان قابل پيش بيني است. اينطور نيست كه راه پيش بيني آينده، بكلي مسدود باشد؛ اما پاسخ اين پرسش كه تا چه اندازه قابل پيش بيني است، كمي مشكل است؛ زيرا حوادثي كه به آينده تعلق مي گيرد، بويژه با آن برد وسيع مفهوم آينده كه ميل به بي نهايت دارد، اگر انسان بخواهد آن را پيش بيني كند، يعني دقيقاً حوادث آينده را از لحظه بعد تا بي نهايت پيش بيني كند، غيرممكن است. لااقل ما انساني را سراغ نداريم كه بتواند همه حوادث را از لحظه بعد تا بي نهايت دقيقاً پيش بيني كند.
در رواياتي، اميرالمؤمنين يا برخي ديگر از ائمه (ع)اشاره دارند كه خدا آينده را به ما نشان داده است و مي دانيم چه حوادثي در آينده رخ خواهد داد؛ اينها از مواهب خدادادي و خارج از افق ماست. ما وقتي مي گوييم قابل پيش بيني هست يا نه، منظورمان براي امثال خودمان است كه مي خواهيم از آن پيش بيني ها، براي رفتارها و برنامه هاي خودمان استفاده كنيم. اگر ذات مقدس حق تعالي و كساني كه خدا آن علم را به آنها داده باشد، دقيقاً وقايع آينده را به ما گفته بودند، مي توانستيم آن را مبناي برنامه ريزي و تنظيم رفتارمان قرار دهيم، اما اين كار انجام نشده است و لااقل ما در عالم، كتابي را سراغ نداريم كه در آن ،حوادث دقيقا از اين لحظه به بعد تا روز قيامت پيش بيني شده باشد. البته در طول تاريخ پيش بيني هايي جزيي شده است؛ حتي در برخي منابع معتبر پيش بيني هايي از گذشته و حال درباره مسائل جزيي وجود دارد. افرادي هم بر اساس اين ادعا كه از دانش هاي خاصي برخوردارند، پيش بيني هايي كرده اند.
پيش گويي منجمان و استفاده از علوم غريبه
نمونه اي كه تا حدي هم قابل اعتناست، افكار منجمان است. از ديرباز ـ شايد چند هزار سال پيش ـ آثاري وجود داشته است مبني بر اينكه علم نجوم بمثابه علمي كه بتواند بر اساس موقعيت ستارگان، آينده را پيش بيني كند، در ميان بشر وجود داشته است. به هر حال، پيش بيني براساس اوضاع ستارگان، علمي است كه از هزاران سال پيش در ميان بشر سابقه داشته است و افراد زيادي هم به آن مراجعه و از آن استفاده كرده اند. البته مي دانيم كه بسياري از اين پيش بيني ها هم واقعيت نداشت؛ ولي به هرحال، چيزي بوده است مثل بسياري از علوم بشري كه ظنوني را ايجاد يا احتمالاتي را تقويت كرده است. عده اي هم مشتري آن بودند؛ بويژه صاحبان قدرت خيلي دنبال اين مسائل بودند. معمولاً فراعنه، كسري ها و قيصرها منجماني داشتند كه اوضاع آينده را پيش بيني مي كردند. يكي از مراحل نازلترش هم رمّال ها و فالگيرها هستند كه با وسايلي كه بي اساس و خرافات است، رمل مي اندازند و محاسباتي مي كنند. برخي علوم غريبه نيز هست كه بر اساس حروف و اعداد و اوفاق، روي اسم ها محاسباتي مي كنند و بر اساس آنها پيش بيني هايي دارند؛ بويژه بر روي اسم مادر خيلي تكيه مي كنند. بسياري از اينها خرافي و بي اساس است و شواهد زيادي نشان مي دهد كه اصلي ندارد. در برخي موارد هم آثار جزئي داشته است؛ البته برخي از علوم نوين نيز زمينه را براي برخي از پيش گويي ها فراهم مي سازد. به هر حال هنوز خيلي ها اين مسايل را باور دارند. يكي از شواهدش تقويم هايي است كه الان كمتر مي بينيم؛ ولي پيش از انقلاب انواع آن وجود داشت و در ابتداي آن مي نوشتند اوضاع و احوال ستارگان در سال آينده بر سلامت ذات ملوكانه ... دلالت دارد. در هر صورت، اين يك فرهنگي است در جامعه ما و در جوامع ديگر نيز وجود دارد.
مراكزي براي جن گيري
بسياري از خرافاتي كه در جامعه ما ديگر از مد افتاده است، هنوز در كشورهاي پيشرفته دنيا اعتبار فراوان دارد و از اين طريق پول هاي كلاني پيدا مي كنند. هنوز در پيشرفته ترين كشورهاي دنيا ـ البته ما آنها را پيشرفته تر نمي دانيم، آنها خودشان را پيشرفته ترين كشورهاي دنيا مي دانند ـ مراكزي براي جن گيري وجود دارد كه به برخي از افراد مبتلا به امراضي خاص، مي گويند جن در بدنشان رفته است. اينها را مي بندند، كتك مي زنند و يا كارهايي روي آنها انجام مي دهند تا جن از تنشان بيرون برود. فيلم هاي اين مراكز را نيز امروزه در تلويزيون هايشان نشان مي دهند. من در تلويزيون كشور آلمان مراكزي را ديدم كه مريض هايي را نزد كشيشاني مي آوردند؛ اين مريض ها را با طناب هايي محكم به نيمكتي مي بستند و كارهايي انجام مي دادند. براي مثال، فرد به بيماري صرع يا بيماري هاي ديگري مبتلا بود و مي گفتند اينها غالبا در اثر جن زدگي است؛ با اينها مدتي كار مي كردند و براي مداوايشان مبالغ كلاني پول مي گرفتند. الحمدلله در كشور ما اين مسائل خيلي رواج ندارد؛ ولي در پيشرفته ترين كشورها، مراكزي بطور رسمي اعلام و تبليغ مي كنند كه ما اين كارها را انجام مي دهيم و مشترياني دارند.
به هرحال، بخشي از پيش بيني ها هم با استفاده از علوم غريبه صورت مي گيرد كه هميشه در ميان بشر كمابيش طرفداراني داشته است.
پيش بيني هايي با منشأ دين و وحي
ولي آنچه براي ما مهمتر است، پيش بيني هايي است كه در دين و براساس وحي و الهام انجام گرفته است. با توجه به مفهوم آينده، اين موضوع نمونه هاي زيادي دارد كه يك اطلاق آن شامل ابعاد نامتناهي مي شود. براي نمونه، درباره قيامت و زنده شدن انسان ها و تحولي كه در عالم پديدار مي شود، در قرآن آمده است: ذا الشّمس كوّ رت * و ذا النّجوم انكدرت * و ذا الج بال سيّ رت(تكوير /3) اين يك پيش بيني است. مراتبي از آن در روايات، آن هم با اختلاف اعتباري كه از لحاظ سند و دلالت در روايات هست، بيان شده است. به هرحال، اين طيفي از پيش گويي هاست كه برخي از آنها صريح قرآن است و هم از لحاظ سند و هم از لحاظ دلالت، جاي مناقشه ندارد؛ اما بعضي از آنها كه در روايات آمده است از لحاظ دلالت و برخي ديگر هم از لحاظ سند و هم از لحاظ دلالت، قابل مناقشه است؛ ولي به هرحال واقعيت هايي است.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي (دام ظله)در همايش اسلام
و آينده پژوهي - قم - 15/10/1390
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


تحليل كوثري درباره آرايش سياسي گروه ها و احزاب در انتخابات آينده

يك عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس، در تبيين آرايش سياسي گروه ها و احزاب شركت كننده در انتخابات رياست جمهوري گفت كه در اين انتخابات علاوه بر حضور كانديداهاي اصولگرا، از اصلاح طلبان و نامزدهاي انتخاباتي مستقل نيز شركت خواهند كرد.
اسماعيل كوثري در اين مورد گفت: در انتخابات رياست جمهوري يازدهم اكثر كانديداها از گروه هاي اصولگرايي هستند كه اقبال مردمي را نيز به عنوان پشتوانه شان يدك مي كشند.
وي به ايسنا گفت: ممكن است در بين كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري برخي به صورت مستقل و چند نفر از اصلاح طلبان ميانه رو شركت كنند البته آن دسته از اصلاح طلباني كه در فتنه 88 توطئه نكرده و با بيگانگان همراه نبودند.
اين نماينده اصولگراي مجلس نهم در عين حال خاطرنشان كرد كه اصلاح طلبان به دليل داشتن اختلافات بسياري با يكديگر بعيد است كه به راحتي بتوانند براي ورود به صحنه انتخابات به نتيجه برسند.
كوثري درخصوص ضرورت ائتلاف و به وحدت رسيدن اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري گفت: اصولگرايان به دنبال عملياتي كردن وحدت براي حضور در انتخابات آينده هستند اما حتي اگر به فرض نيز اين وحدت عملياتي نشود مردم در نهمين دوره انتخابات مجلس نشان دادند كه با انتخاب خودشان تشخيص مي دهند كه چه كسي را انتخاب نمايند.
وي در عين حال بيان توضيحات بيشتر براي فراهم بودن فضاي رقابت بين تمامي گروه ها بخصوص بين اصولگرايان را منوط به نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات عنوان كرد.
اين عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس در مورد ورود اين فراكسيون به انتخابات رياست جمهوري نيز گفت كه هنوز فراكسيون اصولگرايان وارد موضوع انتخابات نشده و اكنون در مرحله بررسي است.
كوثري در پايان خاطرنشان كرد كه در حال حاضر گروه ها و تشكل هاي سياسي و احزاب در مرحله بحث و بررسي در خصوص چگونگي وارد شدن به موضوع انتخابات رياست جمهوري هستند و قطعا در صورت رسيدن به نتيجه واحد، آن را به طور شفاف و روشن اعلام مي كنند پس بايد تا آن زمان بيشتر تامل كرد.


با حكم احمدي نژاد نماينده سابق انديمشك استاندار بوشهر شد

«فريدون حسنوند» نماينده سابق انديمشك به عنوان استاندار بوشهر منصوب شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت فريدون حسنوند به عنوان استاندار بوشهر انتخاب شد.
بنابراين گزارش پيش از اين «محمدحسين جهانبخش» استاندار بوشهر بود.
گفتني است، مراسم توديع و معارفه استاندار سابق و جديد به زودي برگزار مي شود.


حجت الاسلام والمسلمين سعيدي:

دشمن به دنبال شكستن مقاومت مردم و تغيير محاسبات رهبري است

نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: دشمن روي دو چيز متمركز شده است، يكي شكستن مقاومت مردم و وادار كردن آنها به اعتراضات و دوم تغيير محاسبات رهبري. اين دو تهديدي است كه دشمن براي آن برنامه ريزي كرده و بايستي پادزهر آن را تهيه كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه، سخنراني رهبر معظم انقلاب را در اجلاس سران عدم تعهد بسيار جامع و كامل توصيف و خاطرنشان كرد: رسم نيست كه در يك كشوري سران را جمع كنند و رهبري آن براي سران صحبت كند اما ديديم كه آنها با همه وجود به سخنان رهبري گوش داده و انتظار داشتند كه رهبري خطوط كلي را بيان كنند.
نماينده ولي فقيه در سپاه در ادامه اظهار داشت: اجلاس سران، اجلاسي تمام عيار بود و مي توان به برخي از پيامدهاي آن اشاره كرد از جمله تثبيت نقش مقاومت در موفقيت ها، يكي از دستاوردهاي اين نشست اين بود كه اثبات كرد مقاومت تاثيرگذار است. اين چيزي نبود كه آمريكايي ها انتظارش را داشتند، يعني مهمترين كابوسي كه آنها نگرانش بودند اين بود كه مقاومت ملت ايران و رهبري به عنوان الگو و مدل تاثيرگذار باشد.
وي با اشاره به ديگر دستاوردهاي اجلاس افزود: ابطال خط تبليغات و توطئه انزواي ايران، كه متاسفانه دشمن در مدت طولاني تلاش كرد كه بگويد ايران در انزواست و خارج از جامعه جهاني زندگي مي كند. تغيير در موازنه قدرت، يعني اين اجلاس جايگاه ايران را در عرصه منطقه و بين المللي افزايش داد. تقويت جبهه سوريه و تضعيف ائتلاف ضد سوري به اين معنا كه كفه ها به سمت حل مسئله به صورت ديپلماسي سوري تقويت شده است و شكست صدها سانسور تبليغاتي و رساندن صداي ايرانيان به گوش جهان است.
سعيدي تاكيد كرد: اين جنبش بعد از سقوط شوروي در لاك خود فرو رفته و در حال افول بود. اجلاس تهران اين جنبش را احيا كرد و اين مي تواند نقطه عطفي باشد در تقابل با استكبار و مسائل بين المللي و در نهايت برگزاري اين جنبش اثبات حقانيت ايران بود و اينكه ما در قضيه هسته اي چه مي گوييم، در قضيه حقوق بشر چه مي گوييم و در مسائل جهاني حقمان براي گفتن چيست.
نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: برگزاري اجلاس سران غيرمتعهد در پرتو عنايات و توجهات باريتعالي در حساس ترين زمان حكومت ديني در ايران، در اوج فشار آمريكا و اسرائيل به رغم همه تهديدات و پيش بيني ها، به نحو احسن انجام گرفت و كوچك ترين حادثه امنيتي اتفاق نيافتاد.
سعيدي در بخش دوم سخنانش به تبيين وضعيت اقتصادي كشور و بايسته هايي كه بايد دنبال كنيم پرداخت و اظهار داشت: دشمن روي دو چيز متمركز شده است. يكي شكستن مقاومت مردم و وادار كردن آنها به اعتراضات و دوم تغيير محاسبات رهبري. اين دو تهديدي است كه دشمن براي آن برنامه ريزي كرده و بايستي پادزهر آن را تهيه كنيم.


صالحي در ديدار با حامد كرزاي خواستار شد

رفع موانع جزئي گسترش روابط ايران و افغانستان

علي اكبر صالحي وزير امور خارجه در ديدار با حامد كرزاي رييس جمهوري افغانستان خواستار تلاش دو كشور براي برطرف ساختن برخي موانع جزئي در جهت سرعت بخشيدن به گسترش روابط ميان دو كشور شد.
صالحي در اين ديدار كه در حاشيه اجلاس چهارم كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران - افغانستان انجام شد، با ابلاغ سلام هاي گرم رييس جمهوري كشورمان از حضور هيات عالي رتبه افغانستان به رياست حامد كرزاي در اجلاس سران عدم تعهد تقدير و تشكر كرد.
وزيرامور خارجه كشورمان با تأكيد بر عزم دولت جمهوري اسلامي ايران بر ارتقاي روابط با افغانستان در بخش هاي مختلف، تلاش دو طرف در برطرف ساختن برخي موانع جزيي را زمينه ساز سرعت بخشيدن به روند توسعه مناسبات همه جانبه دانست.
وي استمرار تبادل هيات هاي دو كشور را عاملي براي تحرك بخشيدن بيشتر روابط دانست و بر اهميت آن تأكيد كرد.
حامد كرزاي رييس جمهوري افغانستان نيز در اين ديدار با تقديم سلام به مقام معظم رهبري و رياست جمهوري، برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران را رويدادي مهم ارزيابي كرد كه با حضور شايسته مقامات ساير كشورها بر درجه اهميت آن افزوده شد.
وي حضور مقامات ساير كشورها و مشاهده تاريخ و فرهنگ جمهوري اسلامي ايران را عامل مثبتي براي ارزيابي و برداشتي درست و روشن نسبت به جمهوري اسلامي ايران از سوي ديگر كشورها دانست.
كرزاي رفت و آمد هيات هاي عالي رتبه دو كشور و رايزني درباره موضوعات دوجانبه و منطقه اي را با اهميت خواند و بر ضرورت تبادل هيات ها تاكيد كرد.
وي گسترش هر چه بيشتر همكاري ها بين دو كشور در حوزه هاي مختلف را مثبت ارزيابي كرد و ظرفيت توسعه همكاري ها را به مراتب بالاتر از وضعيت موجود خواند و نسبت به تأثيرات مثبت برگزاري دور چهارم كميسيون مشترك همكاري ها براي بهره گيري از تمام ابعاد ظرفيت هاي همكاري فيمابين ابراز اميدواري كرد.


نخستين همايش بين المللي پزشكي حج و زيارت كشورهاي اسلامي برگزار شد

وزير ارشاد : حج نمايشگاه خردمندي و زيبايي است

گروه ادب و هنر-
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حج را نمايشگاه خردمندي، زيبايي و سلامت مسلمانان دانست كه بايد مانور منور شكوه و شوكت و عزت و اقتدار باشد.
سيدمحمد حسيني، در نخستين همايش بين المللي پزشكي حج و زيارت كشورهاي اسلامي در تالار بزرگ وزارت كشور با اشاره به اينكه كعبه نماد و مظهر اسلام است، افزود: در جهان اسلام تقويت دين و پيوند مسلمانان به حج بستگي دارد.
وي گفت: حج دل هاي مسلمانان از سراسر جهان را به يكديگر پيوند مي دهد و آنان را يكدل و يك راي در مسير سعادت مي اندازد، هر قدر اين اجتماع عظيم، هدف مندتر، سالم تر و زيباتر برگزار شود سرمايه هاي معنوي براي نفوذ در دل هاي جهانيان بيشتر مي شود.
وزير ارشاد سلامت تن و روح حج گزار را از بايسته هاي حج ابراهيمي دانست و افزود: تندرستي مسلمانان در ايام حج، آبروي اسلام و حج نمايشگاه خردمندي، زيبايي و سلامت مسلمانان است و بايد مانور شكوه، عزت و اقتدار باشد.
حسيني گفت: مسلمانان در اين كنگره جهاني بايد به گونه اي حضور يابند كه چشم ها را خيره كنند و هر بيننده اي به تدبير و خردمندي اسلام درود فرستد كه چنين پيروان پاكيزه سرشت و شايسته اي تربيت كرده است.
وي با اشاره به اينكه مديريت كلان حج همواره سلامت زائران را جزو اولويت هاي نخست خود دانسته است گفت: براساس آمار، هيچ كشوري به اندازه ايران در سلامت اتباع خود در مكه و مدينه سرمايه گذاري نكرده و تاكنون هيچ مردمي به اندازه حج گزاران ايراني از خدمات پزشكي و بهداشتي برخوردار نبوده اند.
وزير ارشاد با تاكيد بر لزوم همكاري كشورها در بخش سلامت و بهداشت حج گفت: سلامت حج گزاران در گرو همكاري همه كشورهاي اسلامي است و اين كشورها بايد بهداشت و سلامت را بخش مهمي از مناسك حج بدانند و به تعامل و همكاري توجه داشته باشند.
حسيني افزود: ايران اسلامي آماده است همه سرمايه هاي عملي و تجربه هاي خود را براي بهبود وضع بهداشت و سلامت در ميان همه مسلمان به كار گيرد.
وي در ادامه دين اسلام را دين سلم و سلامت دانست و افزود: برنامه اسلام براي انسان حضور جاودانه در دارالسلام است و دارالسلام بهشت موعود اسلام و جايي است كه در آن تن و روح آزرده نمي شود.
حسيني گفت: حج همچنين فرصتي براي تهذيب جان، مجال گرانقدري براي سالم سازي تن و پيش گيري از امراض احتمالي است و در اين فرصت مغتنم، جسم خود را كه چرخه زندگي ما را از آن غافل كرده بود باز مي نگريم و نيازهاي او را جدي مي گيريم.
وي گفت: سلامتي و شادابي تن هميشه در كانون اهتمام اسلام بوده و در حج و سفرهاي زيارتي تندرستي شرط است و حج و جهاد از فرايضي است كه استطاعت تن و سلامت جسم و قوت بازو را مي طلبد.
نخستين همايش بين المللي پزشكي حج و زيارت كشورهاي اسلامي با حضور 17 كشور و بيش از سه هزار عضو جامعه پزشكي، پرستاري و پيراپزشكي در تالار وزارت كشور آغاز به كار كرد.


مطهري: اصول نبايد به بهانه وحدت ملي زير پا گذاشته شود

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر برداشت هاي صحيح از مفهوم وحدت ملي، گفت: بايد مفهوم درستي از وحدت ملي داشته باشيم تا به بهانه وحدت ملي برخي اصول زير پا گذاشته نشود.
علي مطهري در گفت وگو با فارس، درباره توصيه رهبر انقلاب به حفظ وحدت ملي در ديدار با اعضاي هيئت دولت اظهار داشت: تأكيد ايشان بر وحدت ملي، ناظر به همكاري قواي سه گانه بود و خلاصه آن اين بود كه همه يك حرف بزنيم و تقصيرها را هم به گردن هم نيندازيم و نگوييم كه ما مي خواهيم فلان كار را بكنيم، نمي گذارند، يا فلان تصميم را گرفتيم، انجام ندادند.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14