(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 شهریور 1391 - شماره 20303

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خبرگزاري آسوشيتدپرس: كانال هاي مذاكرات هسته اي همچنان باز است
احمدي نژاد در ديدار با محمود الزهار:
مستكبران تحولات منطقه را با هدف نجات رژيم صهيونيستي مديريت مي كنند
درپرتو وحي
با حضور رئيس جمهور در گرگان
عمليات اجرايي ريل گذاري راه آهن گرگان- اينچه برون آغاز شد
نتايج آزمون كارداني پيوسته آزاد اعلام شد
تازه ترين رتبه بندي علمي كشورها منتشر شد
جمهوري اسلامي ايران اول در منطقه ، شانزدهم در دنيا
اعلام نتايج آزمون دكتري به تعويق افتاد
در تماس تلفني با صالحي انجام شد
تاكيد اخضر ابراهيمي بر نقش ايران در حل بحران سوريه
سفير روسيه در ديدار با لاريجاني : بر تداوم مذاكرات ميان ايران و 1+5 تاكيد داريم
رئيس كميته دائمي كنگره ملي خلق چين:
ايران و چين از منافع مشترك گسترده اي برخوردارند
جشنواره فيلمسازان مستقل با برتري ايران پايان يافت
قشقاوي خبر داد
تشكيل ستاد ويژه رسيدگي به امور كنسولي ايرانيان مقيم كانادا
دانشگاه آزاد اسلامي روزهاي پنج شنبه تعطيل است
آغاز ساخت بزرگترين نيروگاه توليد برق از زباله كشور در رشت
ايجاد 9 منطقه پدافند هوايي در كشور
دومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان در اصفهان برگزار مي شود
نخستين گروه پرندگان مهاجر به تالاب هاي گيلان وارد شدند
رئيس سازمان تبليغات كشور: پايگاه ويكي فقه آماده درج نظرات طلاب است
كانون انگور كشور در قزوين راه اندازي مي شود
رئيس سازمان حج و زيارت : زائران ايراني با قطار به زيارت عتبات عاليات مي روند
اخبار ادبي و هنري


خبرگزاري آسوشيتدپرس: كانال هاي مذاكرات هسته اي همچنان باز است

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي از انتظار غرب براي سفر احمدي نژاد به نيويورك و بررسي مواضع وي در مورد پرونده هسته اي و آينده مذاكرات ايران و 1+5 خبر داد.
اين خبرگزاري آمريكايي در گزارش خود به بررسي گزينه ديپلماتيك در موضوع هسته اي جمهوري اسلامي پرداخته و مي نويسد؛ در حالي كه محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران اواخر شهريور ماه براي آخرين حضور خود در مجمع عمومي سازمان ملل عازم نيويورك مي شود، گمانه زني ها درباره اينكه آيا تلاش هاي ديپلماتيك براي حل موضوع انرژي هسته اي ايران هنوز به قوت خود باقي است افزايش يافته است.
اين طور به نظر مي رسد كه ايران و كشورهاي دخيل در مذاكرات همچنان در از سرگيري مذاكرات هسته اي را بازنگه داشته اند و ممكن است بتوانند جاني دوباره در كالبد خسته آن بدمند.
در حالي كه رئيس جمهور ايران نكات سخنراني اش را براي سفر سالانه اش به نيويورك آماده مي كند يك پيام به احتمال زياد در رأس قرار خواهد داشت: تهران در مذاكرات هسته اي را هنوز نبسته است و آماده از سرگيري مذاكرات با قدرت هاي جهاني است.
اين پيشنهاد تفاوت چنداني با پيشنهاداتي كه از واشنگتن و پايتخت ديگر كشورها به گوش مي رسد ندارد. چالش اصلي يافتن راهي براي غلبه بر شكاف هاي بزرگي است كه باعث شده سه دور مذاكرات در سطح عالي رتبه از ماه آوريل به بعد نتوانند دستاوردي را حاصل كنند.
پرسش ها درباره اينكه آيا نبض تلاش هاي ديپلماتيك هنوز مي زند يا خير، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران را در آخرين سفرش به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل دنبال خواهد كرد. كشورها سخنراني ها و مصاحبه هاي او را با دقت زيرنظر مي گيرند تا ببينند آيا ايران موضعش را در زمينه مذاكرات هسته اي نرم تر كرده است يا خير. فعلاً اينطور به نظر مي رسد كه ايران استراتژي زنده نگه داشتن دور نماي از سرگيري مذاكرات را در پيش گرفته است.
مقامات در تهران كانال هاي گفت وگو با آژانس بين المللي انرژي اتمي و نمايندگان اتحاديه اروپا را درباره احتمال از سرگيري مذاكرات با پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان بازنگه داشته اند.
از طرف ديگر كشورهاي دخيل در مذاكرات نيز همگي اميدوارند از حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به تأسيسات هسته اي ايران و احتمال يك جنگ گسترده تر اجتناب كنند.
در عين حال كاملاً مشخص است كه ايران به طور علني از درخواست هايي كه در مذاكرات پيشين مطرح كرده بود عقب نشيني نكرده است. اين درخواست ها شامل به رسميت شناختن حق ايران براي غني سازي اورانيوم و درخواست برداشتن تحريم هاي آمريكا و اروپا از صادرات نفتي ايران است. در اين ميان كشورهاي غربي همچنان به استراتژي «متوقف كنيد، ببنديد و ارسال كنيد» (توقف فعاليت هاي غني سازي، تعطيلي تاسيسات غني سازي و ارسال اورانيوم غني شده به خارج از كشور) پايبند مانده اند.
غرب در تلاش است ايران را متقاعد كند كه غني سازي اورانيوم با غلظت 20درصد را متوقف كند و علاوه بر آن سايت غني سازي فردو در جنوب ايران را (كه از سايت غني سازي اصلي ايران بسيار كوچك تر است ولي قابليت مقاومت در برابر حملات هوايي را دارد) تعطيل كند و ذخاير اورانيوم با غناي 20درصد خود را به خارج از كشور بفرستد.
در آخرين دور مذاكرات در ماه ژوئن در مسكو، غرب تلاش كرد با پيشنهاد برداشتن تحريم ها از قطعات هواپيمايي و كالاهاي ديگر، بسته پيشنهادي اش را قابل قبول تر كند.
يكي از مذاكره كنندگان هسته اي پيشين ايران اين پيشنهاد را با تمثيل ارائه بادام زميني در ازاي الماس توصيف كرد.
با اين وجود احمدي نژاد در حالي وارد آمريكا مي شود كه همه طرفين به تلاش هاي ديپلماتيك پايبند هستند و احتمال حمله نظامي رژيم صهيونيستي به تأسيسات هسته اي ايران كمتر شده است.
پس از اينكه رژيم صهيونيستي با انتقاد كم سابقه و شديد واشنگتن، از جمله مخالفت ژنرال مارتين دمپسي، يكي از فرماندهان نظامي عالي رتبه اين كشور با حمايت آمريكا از حمله رژيم صهيونيستي در وضعيت فعلي روبرو شد مقامات رژيم صهيونيستي از تهديدات خود كمي عقب نشيني كردند.
بسياري از تحليلگران نظامي تأكيد دارند كه حملات هوايي تنها برنامه هسته اي ايران را به تاخير مي اندازد و آسيب جدي به آن وارد نخواهد كرد. اين اقدام علاوه بر آن مي تواند قيمت هاي نفت را به شدت افزايش دهد و جان نيروهاي نظامي آمريكا را كه در خاورميانه حضور دارند به خطر اندازد، سناريوهايي كه براي كاخ سفيد كه انتخابات رياست جمهوري آمريكا را در پيش دارد چندان خوشايند نيست.
 


احمدي نژاد در ديدار با محمود الزهار:

مستكبران تحولات منطقه را با هدف نجات رژيم صهيونيستي مديريت مي كنند

رئيس جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اين كه «مستكبران و دشمنان ملت ها سعي دارند تحولات منطقه را با محوريت تحقق هدف نجات رژيم صهيونيستي مديريت كنند»، بر لزوم هوشياري همگان در برابر اين توطئه ها و برنامه ريزي ها تاكيد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، دكتر محمود احمدي نژاد پيش از ظهر يكشنبه در ديدار محمود الزهار، از رهبران ارشد حماس با بيان اين كه «مسئله و حقوق مردم فلسطين همواره از دغدغه هاي اصلي ملت ايران بوده و هست» اظهار اميدواري كرد كه فلسطينيان هر چه زودتر به حقوق كامل خود رسيده و در سرزمين و خانه هاي خود زندگي كنند.
وي مجموعه تحولات منطقه در سال هاي اخير را مثبت ارزيابي و تصريح كرد: نبايد طراحي ها و اقدامات دشمنان را ناچيز شمرده و ناديده بگيريم؛ چرا كه آنان امروز با پيچيدگي هاي بيشتري به دنبال نجات رژيم صهيونيستي هستند و در اين مسير حتي ممكن است در ظاهر به رژيم صهيونيستي پرخاش هم بكنند، اما اصل هدف و محور اقدامات آنان نجات اين رژيم است.
احمدي نژاد تاكيد كرد: بايد بيشتر هوشيار باشيم تا بتوانيم توطئه هاي آنان را خنثي كنيم.
رئيس جمهور با بيان اين كه «اميدواريم هر چه زودتر همه ملت ها به حقوق خود از جمله آزادي، حق انتخاب، استقلال و حق تعيين سرنوشت برسند»، گفت: مطمئنا ملت ها برخلاف اراده و خواست شياطين به اهداف خود خواهند رسيد.
وي همچنين درباره تحولات سوريه نيز گفت: بايد تلاش شود تا مسائل در اين كشور با تفاهم، همكاري و دوستي حل شده و مردم بتوانند انتخاباتي آزاد برگزار كنند.
محمود الزهار، از رهبران ارشد حماس نيز در اين ديدار با اشاره به برگزاري موفقيت آميز شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران اظهار اميدواري كرد كه دوره رياست ايران بر اين جنبش نتايج مثبت و بركاتي براي آحاد امت اسلامي داشته باشد.
وي همچنين ضمن تقدير از كمك ها و حمايت هاي بي دريغ جمهوري اسلامي ايران از مردم فلسطين و ارائه گزارشي از روند تحولات و مسائل فلسطين و غزه، گفت: فلسطينيان و گروه هاي فلسطيني تا تحقق همه اهداف، سياست ها و برنامه هاي خود را تغيير نداده و مطمئنا با تلاش ها و حمايت هاي برادران مومن خود به اين اهداف دست خواهند يافت.
گفتني است، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در ديدار با محمود الزهار، مقاومت در برابر اشغالگري رژيم صهيونيستي را جرياني ريشه دار در جهان اسلام دانست و گفت: نتيجه انقلاب هاي مردمي در منطقه افزايش قدرت مقاومت اسلامي در جهان اسلام است و در اين شرايط بايد صداي مقاومت را در منطقه بالا برد.
 


درپرتو وحي

همه سخناني كه مي گوييد
ثبت و ضبط مي شود!
قرآن مجيد:
انسان هيچ سخني را بر زبان نمي آورد
مگر اينكه: همان لحظه، فرشته اي مراقب و آماده براي انجام مأموريت (و ضبط آن) است. (و همه شما بايد جوابگوي سخناني كه مي گوييد باشيد، پس سنجيده و بجا سخن بگوييد.)
سوره ق- آيه 18
 


با حضور رئيس جمهور در گرگان

عمليات اجرايي ريل گذاري راه آهن گرگان- اينچه برون آغاز شد

عمليات ريل گذاري پروژه فراملي راه آهن گرگان- اينچه برون با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران آغاز شد.
به گزارش ايرنا، راه آهن گرگان- اينچه برون از جمله پروژه هاي بين المللي استان است و بين سه كشور ايران، قزاقستان و تركمنستان تفاهم نامه آن امضا شده و با احداث آن خط ريلي كريدور شمال جنوب كامل خواهد شد.
بنابراين گزارش، بهره برداري از سد دانشمند در نوار مرزي منطقه داشلي برون- اينچه برون، شهرستان گنبد كاووس به استان گلستان از ديگر برنامه هاي احمدي نژاد در سفر به استان گلستان بود.
علاوه بر اين سد، در استان 13سد در حال بهره برداري، پنج سد در حال مطالعه و سه سد در حال احداث هستند و يكي از آنها سد كبودوال است و طي سه ماه آينده آماده افتتاح خواهد شد.
همچنين احمدي نژاد در مراسمي به مناسبت ثبت جهاني برج قابوس در شهرستان گنبدكاووس شركت كرد. برج قابوس يادگاري از تمدن اسلامي و بلندترين نماي آجري دنيا است كه به عنوان يك شاهكار منحصر به فرد معماري به شمار مي رود. اين اثر تاريخي نخستين اثر استان گلستان و پانزدهمين اثر تاريخي كشور است كه در فهرست جهاني يونسكو به ثبت رسيده و از ارزش و اهميت بالايي برخوردار است.
گفتني است، مجيد نامجو وزير نيرو، علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي و مجتبي ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس جمهوري، محمود احمدي نژاد را در اين سفر همراهي كردند.


نتايج آزمون كارداني پيوسته آزاد اعلام شد

نتايج آزمون كارداني پيوسته دانشگاه آزاد از سوي مركز آزمون اين دانشگاه اعلام شد.
نتايج آزمون كارداني پيوسته سال 91 دانشگاه آزاد اسلامي از طريق پايگاه اعلام نتايج مركز آزمون دانشگاه آزاد
اسلامي به نشاني www.azmoon.com اعلام شد. داوطلبان اين آزمون مي توانند براي ديدن نتيجه خود به اين سايت مراجعه كنند و با وارد كردن اطلاعات شخصي از نتيجه خود مطلع شوند.
در آزمون كارداني پيوسته سال 91 دانشگاه آزاد اسلامي 188هزار و 780 نفر ثبت نام كردند كه از اين تعداد 142هزار و 787 نفر معادل 76 درصد در جلسه آزمون حاضر شدند. تعداد پذيرفته شدگان اين آزمون 128هزار و 704 نفر يعني معادل 90 درصد از حاضرين در جلسه است.
بيش از 96درصد پذيرفته شدگان زن اين آزمون در استان محل سكونت خود پذيرفته شده اند و بيش از 95 درصد پذيرفته شدگان مرد اين آزمون در استان محل سكونت خود پذيرفته شده اند.
ثبت نام پذيرفته شدگان اين آزمون طي روزهاي 4 و 5 مهر ماه صورت مي پذيرد و اطلاعيه مربوط به چگونگي ثبت نام پذيرفته شدگان اين آزمون روز شنبه 25 شهريور ماه از طريق پايگاه روابط عمومي مركز آزمون به نشاني pubr-azmoon.com منتشر خواهد شد.
اعلام نتيجه كارشناسي ارشد آزاد
در همين حال ناصر اقبالي رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي از اعلام نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد اين دانشگاه تا ساعت 8 صبح فردا سه شنبه از طريق سايت خبر داد در اين آزمون هم 625 هزار و 935داوطلب شركت كردند كه از اين تعداد 80 درصد در جلسه آزمون حاضر بودند و در نهايت 63 هزار و 419 نفر پذيرفته شدند.


تازه ترين رتبه بندي علمي كشورها منتشر شد

جمهوري اسلامي ايران اول در منطقه ، شانزدهم در دنيا

براساس آمار سال 2012 پايگاه استنادي «اسكوپوس» ايران در زمينه توليد علم رتبه اول منطقه و شانزدهم دنيا را در اختيار دارد.
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري با اعلام اين خبر افزود؛ براساس آمار منتشر شده توليد علم در ايران افزايش چشمگيري داشته است.
دكتر جعفر مهراد افزود: براساس اين آمار جمهوري اسلامي ايران با توليد 21 هزار و هفتصد و چهارده مقاله، مقام 16 جهان ورتبه اول منطقه را به دست آورده است.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) اضافه كرد: در اين رتبه بندي، پيش از جمهوري اسلامي ايران، كشورهاي آمريكا، انگلستان، آلمان، ژاپن و چند كشور ديگر قرار دارد.
به گزارش وزارت علوم وي گفت: آمريكا با توليد 314هزار و 118 مقاله، سپس چين، انگليس، آلمان و ژاپن به ترتيب هر كدام با 215هزار و 601 مقاله، 90 هزار و 794 مقاله، 83 هزار و 907 مقاله و 66هزار و 973 مقاله، رتبه هاي اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.
دكتر مهراد افزود: جايگاه فرانسه از حيث توليد علم ششم و 58 هزار و 139 مقاله توليد كرده است، همچنين رتبه هاي هفتم تا دهم به كشورهاي هند، كانادا، ايتاليا و اسپانيا تعلق دارد كه ميزان توليدات علمي اين كشورها به ترتيب 52هزار و 757مقاله، 49هزار و 347مقاله، 48 هزار و 358 مقاله و 45 هزار و 290 مقاله است.
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري ادامه داد: در فاصله رتبه هاي 11 تا 16، استراليا، كره جنوبي، هلند، برزيل و تايوان قرار دارند؛ كشورهاي استراليا و كره جنوبي هر كدام به ترتيب 39 هزار و 53 مقاله و 38 هزار و 653 مقاله توليد كرده اند، فاصله هلند، برزيل و تايوان با جمهوري اسلامي ايران چندان زياد نيست و انتظار مي رود تا پايان سال 2012، حتي شكاف موجود از ارقام كنوني نيز كمتر شود، ميزان توليدات علمي اين 3 كشور به ترتيب 28هزار و 910، 28هزار و 488 و 23 هزار و 514 مقاله است.
دكتر مهراد تصريح كرد: نام تعداد زيادي از كشورهايي كه از نظر علم و فناوري در گروه كشورهاي پيشرفته قرار دارند بعد از جمهوري اسلامي ايران به چشم مي خورد مثل سوئيس، روسيه، سوئد، بلژيك، دانمارك، اتريش، نروژ، فنلاند و ده ها كشور ديگر از نظر توليد علم، با جمهوري اسلامي ايران قابل مقايسه نيست و رشد علمي در ايران باعث شده است كه نام جمهوري اسلامي ايران، پيش تر از كشورهاي ياد شده قرار گيرد.
وي افزود: تركيه كه قبلا از نظر توليد علم بر ايران پيشي داشت، اكنون با توليد 19 هزار و 639 مقاله، رتبه 19 جهان را به دست آورده است.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد:مالزي، عربستان و مصر كه در گروه كشورهاي اسلامي قرار دارند، به ترتيب با توليد 10 هزار و 67 مقاله، 6 هزار و 428 مقاله و 6 هزار و 381 مقاله، حائز رتبه هاي 27، 37 و 39 هستند.
دكتر مهراد گفت: در جنوب شرق آسيا، سنگاپور با توليد 8هزار و 959 مقاله، حائز رتبه 31 و هنگ كنگ با توليد 7هزار و 660 مقاله حائز رتبه 34 است.
رسيدن به مقام نخست علمي منطقه در حالي است كه براساس سند چشم انداز اين مهم قرار بود در سال 1404 به دست آيد و در واقع 13 سال زودتر از وقت مقرر حاصل شده است.
گفتني است با تاكيد و تدابير مقام معظم رهبري، رشد علمي و تحقيقاتي ايران از حدود يك دهه پيش شتابي روزافزون و چشمگير يافته كه باعث حيرت و در عين حال عصبانيت دشمنان جمهوري اسلامي شده است.
دشمنان ايران براي توقف و تاخير در اين روند رو به جلو و سريع، اقدامات مختلفي را انجام داده اند كه ترور دانشمندان هسته اي كشورمان از جمله اين اقدامات بي نتيجه است.
«اسكوپوس» يكي از پايگاه هاي معتبر علمي است كه اطلاعات 16500 مجله معتبر علمي را نمايه كرده و همه حيطه هاي علوم از جمله زيستي، شيمي، فيزيك و علوم اجتماعي را در برمي گيرد.
رتبه نهم در علم نانو
همچنين دبير ستاد ويژه فناوري نانو كشور كه در دانشگاه كاشان سخن مي گفت از رتبه نهم ايران در توليد علم نانو در جهان خبر داد.
دكتر سعيد سركار به وجود بيش از 97 شركت در حال رشد در مراكز رشد اشاره كرد و افزود: 232 شركت توليدي در حوزه نانو وجود دارد و بايد سعي شود كه با توليدات علمي بيشتر، ايران در رديف پنج كشور برتر دنيا قرار گيرد.
رئيس انجمن نانو فناوري ايران نيز در اين مراسم گفت: امروز ايران با اقتدار علمي از رتبه 59 به رتبه نهم توليد علم نانو نايل شده است كه اين نشان از رشد علمي كشور دارد.
دوازدهم در داروهاي نوتركيب
همچنين معاون غذا و داروي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي گفت: ايران در توليد داروهاي نوتركيب در جهان رتبه دوازدهم و در منطقه خاورميانه رتبه اول را داراست.
دكتر «احمد شيباني» در مراسم گشايش يازدهمين همايش انجمن علمي داروسازان ايران افزود: افتخار جامعه داروسازي كشور اين است كه در بين متخصصان كشورمان نام داروسازان مي درخشد به طوري كه از ميان 8 دانشمند برتر علوم پزشكي كشور 4 دانشمند از جامعه داروسازي هستند.
به گفته وي داروسازان در عرصه هاي مختلف تلاش زيادي كرده اند تا ميان دانشگاه و صنعت ارتباط ايجاد شود و اين ارتباط نهادينه شود. در حال حاضر حضور داروسازان در دانشگاه ها و كارخانه هاي صنعتي چشمگير است و در سال هاي اخير شاهد توسعه و گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه بوده ايم.
شيباني گفت: ايران در توليد دارو در جايگاه خوبي قرار دارد به طوري كه از 170 قلم داروي نوتركيب «بايوتيك» 31 قلم به دست اين محققان فرموله شده است كه مي توان گفت اين داروسازان خدمتگزاران واقعي مردم محسوب مي شوند.
 


اعلام نتايج آزمون دكتري به تعويق افتاد

مشاور عالي سازمان سنجش گفت: نتايج نهايي آزمون دكتري دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور با يك هفته تأخير روز يكشنبه 26 شهريور ماه اعلام مي شود.
دكتر حسين توكلي در گفت وگو با ايسنا افزود: با توجه به اطلاعاتي كه از نتايج مصاحبه هاي آزمون دكتري 1391 به سازمان سنجش ارسال شده است، برخي از دانشگاه ها و گروه هاي آموزشي نمرات مصاحبه داوطلبان را كم يا صفر و يا غايب به سازمان ارسال كرده اند.
وي افزود: براساس بررسي هاي انجام شده در اين سازمان نتايج اين بررسي به وزير علوم ارائه شد تا در اين خصوص به دانشگاه هاي ذي ربط تذكر داده شود كه در اين گزارش نمرات مصاحبه به نحوي عمل شود تا حق داوطلبان ورود به دوره دكتري تضييع نشود. در همين راستا با توجه به نظرخواهي انجام گرفته از داوطلبان آزمون دكتري، بيش از 70 درصد داوطلبان تقاضاي افزايش وزن آزمون كتبي را داشته اند.
مشاور سازمان سنجش ادامه داد: پذيرفته شدگاني كه اسامي آنان بر روي سايت سازمان اعلام مي شود، بايد از روز سه شنبه 28 تا چهارشنبه 29 شهريور با در دست داشتن مدارك مورد نياز ثبت نام، به محل قبولي مراجعه كنند.
گفتني است پيش از اين قرار بود نتايج آزمون دكتري 20 شهريور اعلام شود.
 


در تماس تلفني با صالحي انجام شد

تاكيد اخضر ابراهيمي بر نقش ايران در حل بحران سوريه

اخضر ابراهيمي در تماس تلفني با وزير امور خارجه كشورمان بر نقش ايران در حل بحران سوريه تأكيد كرد.
علي اكبر صالحي در تماس تلفني با اخضر ابراهيمي، نماينده دبير كل سازمان ملل در امور سوريه، ضمن تبريك انتصاب وي به اين سمت و آرزوي موفقيت وي در اين مسئوليت خطير با توجه به تجارب ارزنده وي در اين زمينه، آخرين تحولات سوريه را با نماينده دبير كل مورد بحث و بررسي قرار داد و تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال يك برون رفت مسالمت آميز بدون دخالت ديگران و براساس راه حل سوري - سوري است و نيز آماده كمك به موفقيت ايشان در برقراري آرامش در سوريه است.
اخضر ابراهيمي نيز ضمن تشكر از تماس وزير امور خارجه ايران و تأكيد بر اهميت نقش مثبت ايران در تحولات سوريه، راه كار سياسي را تنها راه حل بحران سوريه ارزيابي و ابراز اميدواري كرد كه تمام طرف هاي ذي ربط در برقراري امنيت و آرامش در سوريه و صلح و ثبات منطقه اي هم فكري و مساعدت كنند.
وي بر لزوم تقويت رايزني ها و ادامه تلاشها براي دستيابي به راه حل مسالمت آميز جهت برون رفت از بحران جاري در سوريه تأكيد كرد.


سفير روسيه در ديدار با لاريجاني : بر تداوم مذاكرات ميان ايران و 1+5 تاكيد داريم

سفير روسيه در تهران برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران را صلح آميز دانست و بر تداوم مذاكرات ميان جمهوري اسلامي ايران و 1+5 تاكيد كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران«لوان جاگارين» سفير روسيه در تهران ظهر ديروز (يكشنبه) با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
در ابتداي اين ديدار لاريجاني با تاكيد بر اهميت توسعه و گسترش روابط جمهوري اسلامي ايران و روسيه گفت: مجلس شوراي اسلامي از هرگونه فعاليتي كه منجربه تقويت و تعميق مناسبات اقتصادي، سياسي و علمي به ويژه روابط پارلماني فيمابين شود؛ استقبال مي كند.
وي در ادامه روابط جمهوري اسلامي ايران و روسيه را روابطي راهبردي براي امنيت منطقه خواند و افزود: بايد از ظرفيت هاي موجود در دو كشور براي برقراري ثبات و امنيت پايدار در منطقه استفاده كرد كه لازمه آن رايزني هاي مستمر ميان مقامات سياسي و پارلماني دو كشور است.
در ادامه اين ديدار«لوان جاگارين» سفير روسيه در تهران روابط روسيه و كشورمان را روابطي خوب و رو به گسترش خواند و گفت: مقامات عالي رتبه روسيه خواستار گسترش روابط در عرصه هاي مختلف سياسي، اقتصادي،بازرگاني با جمهوري اسلامي ايران هستند.
وي در پايان برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران را صلح آميز دانست و بر تداوم مذاكرات ميان جمهوري اسلامي ايران و 1+5 تاكيد كرد.


رئيس كميته دائمي كنگره ملي خلق چين:

ايران و چين از منافع مشترك گسترده اي برخوردارند

رئيس كميته دائمي كنگره ملي خلق چين گفت: ايران و چين به عنوان دو كشور در حال توسعه و تاثير گذار در دفاع از امنيت منطقه اي و بين المللي و پيشبرد توسعه از منافع مشترك گسترده اي برخوردارند.
به گزارش اداره كل اخبار و رسانه هاي گروهي مجلس شوراي اسلامي،« اوبانگ گوا« روز يكشنبه به دعوت علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي به ايران سفر كرد.
رئيس كميته دائمي كنگره ملي خلق چين در بدو ورود در فرودگاه مهرآباد تهران با ابرازخوشحالي از سفر به تهران افزود: چين و ايران دو كشور باستاني و متمدن هستند و رفت و آمدهاي دوستانه مردم آن با تاريخ ديرينه عجين شده است.
وي خاطرنشان كرد : چين تمايل دارد با تلاش هاي مشترك با ايران و افزايش آشنايي و اعتماد متقابل ، تبادلات و همكاري دو كشور را در تمام حوزه ها گسترش دهد و روابط دوستانه چين و ايران را به طور عميق به پيش ببرد.
رئيس كميته دائمي كنگره ملي خلق چين يادآور شد: پس از برقراري روابط سياسي دو كشور در سال 1971 ميلادي تاكنون روابط دو كشور كه اوضاع پيچيده بين المللي را تجربه كرده است، همواره در رشد مثبت و مناسبي بوده است.
وي ادامه داد: همكاري دوستانه طرفين در همه زمينه ها به خوبي توسعه يافته و سود واقعي را براي دوكشور و مردم آن به ارمغان آورده است.


جشنواره فيلمسازان مستقل با برتري ايران پايان يافت

گروه ادب و هنر-
مراسم اختتاميه نخستين جشنواره فيلمسازان مستقل جهان «افق نو» برگزار شد و فيلم «روزهاي زندگي» از ايران عنوان بهترين فيلم اين جشنواره را كسب كرد.
در اين مراسم كه جمعه شب در تالار وحدت تهران برگزار شد همچنين تفاهم نامه اي در زمينه فعاليت هاي فرهنگي به امضاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران و وزير فرهنگ دولت مردمي فلسطين رسيد.
وزير ارشاد، پس از امضاي اين تفاهم نامه با ابراز خرسندي از حضور انديشمندان و فيلمسازان مستقل دنيا در ايران، اظهار داشت: بسيار خرسنديم كه از كشور فلسطين هم در اين جشنواره شركت كردند. با تفاهم نامه اي كه بين ما و كشور فلسطين بسته شد، ما مي توانيم تبادلات فرهنگي داشته باشيم و فرهنگ غني ايران را به اين كشور و فرهنگ اسلامي آنها را به ايران بياوريم. شايد با اين تفاهم نامه بتوانيم احقاق حقي از مظلومان جهان داشته باشيم.
همچنين نادر طالب زاده دبير جشنواره افق نو نيز درباره اجراي موفق نخستين دوره اين جشنواره گفت: افرادي كه در جشنواره فيلمسازان مستقل شركت كردند، در كشور خودشان سانسور و محدود شده اند. ايران به خاطر ميزباني از اين افراد كه نمي توانند حرف شان را در رسانه خودشان بزنند، در سطح جهان تبديل به يك ديو شده است. اين جشنواره، حقي است كه براي مردم مظلوم و عدالت خواه جهان به وجود آمده است. اميدواريم بتوانيم به خوبي از آن استفاده كنيم.
در ادامه برگزيدگان نخستين جشنواره افق نو به اين شرح معرفي شدند: هيئت داوران در بخش بهترين جايزه جشنواره، در بخش داستاني فيلم «روزهاي زندگي» به كارگرداني پرويز شيخ طادي و در بخش مستند فيلم «چهار سوار» از انگلستان را برگزيد. همچنين جايزه بهترين اثر مستند با موضوع جنبش جهاني اشغال وال استريت نيز به محمد الگبري از كشور سوئد رسيد. كاترينا كتيدي از كشور يونان براي فيلم «حكومت وام پايه» و فيلم «فاجعه بار» شايسته جايزه بهترين اثر مستند با موضوع بحران اقتصادي در غرب شد. جايزه بهترين اثر مستند با موضوع بيداري اسلامي به حسين همايونفر براي فيلم «بيداري يك رويا» اهدا شد. جايزه بهترين اثر مستند با موضوع مقاومت در برابر اشغالگران به سمير عبدالله براي فيلم «غزه روي شبكه» اهدا شد.


قشقاوي خبر داد

تشكيل ستاد ويژه رسيدگي به امور كنسولي ايرانيان مقيم كانادا

معاون وزير خارجه كشورمان از تشكيل ستاد ويژه رسيدگي به امور كنسولي ايرانيان مقيم كانادا در وزارت خارجه از صبح امروز خبر داد.
حسن قشقاوي معاون كنسولي امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه كشورمان با اعلام اين خبر گفت: به منظور حل مشكلات ايرانيان مقيم كانادا از صبح امروز ستاد ويژه رسيدگي به امور كنسولي هموطنان ايراني تشكيل و يكي از كارشناسان باتجربه كنسولي مسئول اينكار شد.
وي افزود: به زودي شماره هاي تماس، ايميل و نحوه ارتباط اينترنتي را به اطلاع هموطنان مي رسانيم و تلاش مي كنيم صدور گذرنامه، شناسنامه و مواردي كه قانوناً مجاز هستيم، به طور ويژه و با سرعت انجام دهيم.
معاون وزير خارجه در گفت وگو با فارس اضافه كرد: با توجه به اينكه هدف اصلي اين اقدام نابخردانه و عجولانه كانادايي ها ايجاد فشار نسبت به 400 هزار ايراني مقيم اين كشور بوده، تلاش مي كنيم اين اقدام را خنثي كنيم و با ارائه تسهيلات، مشكلات كنسولي هموطنان مقيم كانادا را به حداقل برسانيم.
 


دانشگاه آزاد اسلامي روزهاي پنج شنبه تعطيل است

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ضمن اعلام خبر ابلاغ تعطيلات پنجشنبه به مراكز و واحدهاي دانشگاه آزاد گفت: با وجود اين ابلاغ مي توان روزهاي پنجشنبه در دانشگاه فعاليت كرد.
فرهاد دانشجو عصر شنبه در حاشيه آيين گشايش مجتمع هاي آموزشي و فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند گفت: براساس اين ابلاغيه، دانشگاه آزاد در روزهاي پنج شنبه تعطيل است.
وي ادامه داد: اين طرح امسال به صورت آزمايشي و در يك ترم به مرحله اجرا درمي آيد اما فكر مي كنيم كه دوباره تمديد شود.
دانشجو اضافه كرد: اين تعطيلي شامل همه عناصر مراكز و واحدهاي دانشگاههاي آزاد اسلامي يعني اساتيد، دانشجويان و كاركنان است.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي افزود: هرچند دانشگاهها در برخي بخشها نظير آزمايشگاهها و برخي كلاسها بايد باز باشد كه ادامه فعاليت آنها در روزهاي پنج شنبه بلامانع است.
وي ادامه داد: كارمندان فعال در ساعات روزهاي پنج شنبه مراكز و واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي نيز از اضافه كاري مازاد بر 0 12 ساعت خود برخوردار مي شوند.
دانشجو اضافه كرد: به هر ترتيب، 10 درصد كلاسهاي دانشگاه آزاد اسلامي نيز براساس احساس ضرورت مديريت در روزهاي پنجشنبه داير خواهند بود.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه نتايج آزمون مشترك با وزارت علوم در حال بررسي است، از بورسيه شدن 200 دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي خبر داد.وي از برگزاري آزمون مشترك با وزارت علوم براي دوره كارشناسي ناپيوسته به صورت آزمايشي خبر داد.
دانشجو گفت: حركت به سوي برقراري عدالت در حقوق، مزايا و استفاده از امكانات كاركنان آغاز شده است.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي از جذب 300 عضو جديد هيئت علمي در شش ماه خبر داد و اظهار داشت: براي همه دانشجويان مقاطع مختلف علاوه بر تخفيف در شهريه، تسهيلات اعتباري نيز در نظر گرفته شد.


آغاز ساخت بزرگترين نيروگاه توليد برق از زباله كشور در رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
عمليات اجرايي ساخت بزرگترين نيروگاه توليد برق از زباله كشور در لاكان رشت آغاز شد.
براي ساخت اين نيروگاه كه نخستين نيروگاه توليد برق از زباله در گيلان و پنجمين آن در كشور است 500 ميليارد ريال هزينه مي شود و مي تواند سالانه با سوزاندن 218 هزار تن زباله 38 هزار مگاوات برق توليد كند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در مراسم آغاز ساخت نخستين نيروگاه توليد برق از زباله در گيلان گفت: روزانه 45 هزار تن زباله خانگي در كشور جمع آوري مي شود كه با ساخت نيروگاه هاي توليد برق علاوه بر كاهش خطرات زيست محيطي ناشي از انباشت زباله ها، مي توان توليد برق را نيز افزايش داد.
محمدجواد محمدي زاده افزود: در حال حاضر براي مديريت پسماند در كشور سالانه به 500 ميليارد تومان اعتبار نياز است. در ادامه اين مراسم استاندار گيلان با اشاره به اهميت ساخت نيروگاه توليد برق از زباله در گيلان اظهار داشت: با ساخت اين نيروگاه علاوه بر تامين برق، مشكلات ناشي از انباشت زباله ها در گيلان تا حد زيادي حل خواهد شد.
كيهان هاشم نيا اضافه كرد: محيط زيست گيلان شكننده است اما با برنامه ريزي درست مي توان اين تهديد را به فرصت تبديل كرد.
نيروگاه توليد برق از زباله رشت با مشاركت شهرداري، سازمان حفاظت محيط زيست و بخش خصوصي ساخته مي شود.


ايجاد 9 منطقه پدافند هوايي در كشور

اروميه-خبرنگار كيهان:
جانشين منطقه پدافند هوايي شمال غرب كشور گفت: تجهيز پدافند هوايي موجب نااميدي دشمنان شده است.
سرهنگ رسول رضواني كيا با اشاره به سالروز تشكيل پدافند هوايي كشور اظهار داشت: در حال حاضر پدافند هوايي ايران اسلامي جزو برترين پدافندهاي هوايي در جهان شناخته مي شود و همين امر موجب ناكامي دشمنان در تجاوز به خاك كشور شده است.
جانشين منطقه پدافند هوايي شمال غرب كشور اضافه كرد: در حال حاضر جهاد خودكفايي نيروهاي مسلح پيشرفته ترين تجهيزات را در اختيار پدافند هوايي قرار داده و در نتيجه مي توان شاهد ارتقاي بيش از پيش توانمندي هاي اين نيرو بود.
اين مسئول با اشاره به وضعيت منطقه شمال غرب پدافند هوايي كشور خاطرنشان كرد: با توجه به حساسيت منطقه و استقرار چندين يگان نيروهاي بيگانه در كشورهاي همسايه اين منطقه، مرزهاي مواصلاتي به طور مدام كنترل مي شود.
وي تصريح كرد: در ساختار جديد دفاعي كشور 9 منطقه پدافندي ايجاد شده كه منطقه شمال غرب، استان هاي آذربايجان غربي، شرقي، اردبيل و بخش هايي از كردستان و زنجان را زير پوشش دارد.
رضواني كيا در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به وجود تجهيزات پدافند هوايي در بيش از 300 نقطه از مرزهاي شمال غرب اظهار داشت: سامانه راداري دور برد، سايت هاي توپخانه اي، موشكي و ديده باني، هواپيماهاي رهگيري و پدافند هوايي قرارگاه عملياتي حمزه سيد الشهدا در آذربايجان غربي شبكه يكپارچه پدافندي را در مقابل هجوم دشمنان ايجاد كرده اند.
 


دومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان در اصفهان برگزار مي شود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
دومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان طي روزهاي 26 تا 29مهرماه سال جاري در اصفهان برپا مي شود.
دبير اين جشنواره در نشستي با خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره ايجاد بستري مناسب براي شناخت افراد نخبه، رشد و شكوفايي استعدادهاي نهفته، پرورش خلاقيت و تجربه هاي هنري و ايجاد انگيزه و آينده هنري كودكان و نوجوانان در جامعه است.
«جليل جوكار» با بيان اينكه دبيرخانه دائمي اين جشنواره در اصفهان مستقر مي باشد، افزود: آثار كودكان در خدمت پژوهشگران و به صورت كتب به جامعه ارائه خواهد شد تا به عنوان يك رشته دانشگاهي مورد بررسي قرار گيرد.
وي با اعلام اينكه اين جشنواره در دو رشته نقاشي و خوشنويسي برگزار مي شود، افزود: حضور 30 كودك از كشورهاي مختلف مستقر در مدارس ايران در كنار 170كودك داخلي مي تواند گامي مهم در رشد تفكر تجسمي و ابتكار عمل آنان گردد.
جوكار با اعلام اينكه تاكنون 1245 اثر در سايت جشنواره ثبت نام شده است، اضافه كرد: از بين اين تعداد اثر 1124 اثر در رشته نقاشي و 121اثر در رشته خوشنويسي مي باشد.
وي با بيان اينكه پس از داوري آثار 200كودك به جشنواره راه خواهند يافت، گفت: بيشترين ثبت نام از اصفهان، تهران و همدان بوده است.
دبير دومين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان همچنين يادآور شد: اين جشنواره علاوه بر دريافت جوايز براساس برنامه ريزي بعمل آمده از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان در موسسات هنري جذب و به طور رايگان تربيت خواهند شد.
جوكار از سه رخداد بزرگ هنري جشنواره فيلم هاي بين المللي كودك و نوجوان، دومين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك و جشنواره تئاتر كودك در مهرماه سال جاري در كشور خبر داد.


نخستين گروه پرندگان مهاجر به تالاب هاي گيلان وارد شدند

مدير كل حفاظت محيط زيست گيلان از ورود نخستين گروه پرندگان پيشقراول مهاجر به تالاب هاي اين استان خبر داد.
«امير عبدوس» روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: خوتكاي پر سفيد از نخستين گروه پرندگان مهاجر محسوب مي شود كه تاكنون به تالاب هاي آق و استيل آستارا، جوكندان تالش، بوجاق آستانه اشرفيه، امير كلايه لاهيجان و به قسمت هاي سياه درويشان و سلكه در تالاب بين المللي بندر انزلي وارد شده است.
وي اظهار داشت: خوتكاي پرسفيد از خانواده سانان و از پيشقراولان مهاجر است كه با جمعيت اوليه حدود سه هزار و 800 قطعه به تالاب هاي گيلان بازگشته اند و بتدريج بر جمعيت اين پرنده افزوده مي شود.
مدير كل حفاظت محيط زيست گيلان ادامه داد: اين پرندگان، مهاجرت خود را از اواسط مرداد ماه از مسير سيبري در قطب شمال به سوي تالاب هاي گيلان آغاز مي كنند و تا اوايل مهر ماه در گيلان استراحت كرده و سپس به مهاجرت خود به ديگر سرزمين ها ادامه مي دهند.
وي يادآور شد: اين پرنده با مهاجرت خود، ورود هزاران پرنده مهاجر را به تالاب هاي اين استان نويد مي دهد.
خوتكاي پر سفيد از خانواده مرغابي سانان و اردك هاي روي آب چر است و در تالاب ها و درياچه ها و رودخانه هاي آرام و كم عمق زيست مي كند.
خوتكاي پر سفيد 37 سانتيمتر طول دارد و از خوتكاي معمولي كمي بزرگ تر و گردني باريك تر دارد و منقار آن راست تر است.
 


رئيس سازمان تبليغات كشور: پايگاه ويكي فقه آماده درج نظرات طلاب است

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان تبليغات اسلامي كشور گفت: سايت ويكي فقه آماده درج نظرات طلاب است.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي خاموشي در نشست هم انديشي منتخبان شبكه تبليغي استان همدان افزود: سايت ويكي فقه در راستاي توجه به كار كيفي در امور تبليغي و ديني توسط سازمان تبليغات اسلامي راه اندازي شده است.
وي ادامه داد: اين سايت علمي با موضوعات فقهي و ديني هم اكنون در حال عضوگيري است و در نظر دارد حدود يك هزار نفر از طلاب صاحب نظر و فاضل را به عضويت درآورد.
وي توجه به شاخصه هاي كيفي در فعاليت هاي تبليغي را اولويت كار سازمان دانست و اظهار داشت: براي ارتقاي كيفي فعاليت ها، اخيرا مطابق نظرات رهبر معظم انقلاب، در ساختار معاونت فرهنگي و آموزشي سازمان تغييراتي را ايجاد كرده ايم كه ايجاد بخش مطالعه فرقه ها و نحله ها و توسعه فناوري هاي نوين به عنوان زيرمجموعه هاي اين معاونت از آن جمله است.
حجت الاسلام والمسلمين خاموشي توضيح ندادكه استفاده از واژه«ويكي»! براي اين سايت فقهي با چه انگيزه و توجيهي بوده است؟!


كانون انگور كشور در قزوين راه اندازي مي شود

قزوين - خبرنگار كيهان:
استاندار قزوين از راه اندازي ميز كشمش و كانون انگور كشور در استان قزوين خبر داد.
عجم در هشتمين جلسه ستاد اجرايي توسعه كشاورزي استان قزوين با بيان اين خبر گفت: دولت در حمايت از بخش كشاورزي تلاش ها و اقدامات موثري را انجام داده است كه به عنوان نمونه افتتاح و بهره برداري از 170 طرح كشاورزي در هفته دولت در سطح استان در همين راستا قابل ارزيابي است.
استاندار قزوين از پيگيري استان براي داير كردن ميز كشمش و كانون انگور كشور در استان خبر داد و تصريح كرد: توافقات اوليه براي راه اندازي آن در استان قزوين حاصل شده است كه مي تواند به توسعه باغات و تقويت صادرات استان منجر شود.
وي با اشاره به اهميت برگزاري جشنواره انگور در تاكستان و لزوم همكاري دستگاه هاي اجرايي خاطرنشان كرد: برگزاري جشنواره انگور در شهرستان تاكستان از اهميت فرهنگي، ملي و اقتصادي بالايي برخوردار است و تلاش خواهيم كرد كه سنگ بناي برگزاري جشنواره ملي انگور براي سال هاي آينده پي ريزي شود.


رئيس سازمان حج و زيارت : زائران ايراني با قطار به زيارت عتبات عاليات مي روند

رئيس سازمان حج و زيارت، اظهار كرد: در آينده اي نزديك اين امكان وجود دارد كه زائران ايراني عتبات عاليات از طريق قطار، به عراق اعزام شوند .
به گزارش فارس ،حجت الاسلام و المسلمين سيد احمد موسوي در حاشيه همايش بزرگ مناسك حج تمتع زائران مشهدي اظهار كرد: در حال حاضر، يك ميليون و 600 هزار نفر در نوبت حج تمتع قرار دارند و تعداد افرادي كه در نوبت حج عمره هستند نيز حدود 6 ميليون نفر است .
رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به تعداد زائران ايراني عتبات عاليات نيز ادامه داد: بيش از يك ميليون و 600 هزار زائر به عتبات عاليات از ايران اعزام شده اند .
موسوي عنوان كرد: كشور عراق درخواست افزايش زائران ايراني را داشته است، اما ايران اين امر را منوط به ارتقاي كيفيت خدمات بهداشتي درماني كرده است .
وي گفت: با توجه به وجود 17 كيلومتر خط ريلي در خاك عراق و وصل شدن قطار دو كشور، در آينده نزديك اعزام زائران توسط قطار امكان پذير مي شود .
رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه با اشاره به اعزام زائران ايراني به سرزمين وحي بيان كرد: در سال 91، 75 هزار زائر ايراني به مكه معظمه مشرف مي شوند و البته بايد عنوان كرد كه امسال عربستان سعودي سهميه زائران ايراني در حج تمتع را بر اساس قانون يك زائر به ازاي يك هزار نفر جمعيت به ميزان 20 هزار نفر كاهش داد .
موسوي ادامه داد: طبق قانون عربستان سعودي هر ساله 50 درصد زائران هر كشور، توسط هواپيمايي عربستان جابه جا مي شود و امسال از طريق مذاكره با مقامات اين كشور تصميم بر اين شد كه جابه جايي تمام زائران ايراني توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران صورت گيرد .
وي شروع پروازهاي عوامل حج تمتع امسال را از 30 شهريور ماه امسال و شروع پرواز زائران را از چهارم مهرماه عنوان كرد و افزود: تا 29 مهر امسال 227 پرواز رفت زائران ايراني انجام مي شود و در هر روز سه هزار زائر ايراني اعزام مي شوند .
رئيس سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: پروازهاي برگشت حج تمتع امسال از 10 آبان ماه آغاز مي شود و تا 29 آبان ماه تمام پروازها به اتمام مي رسد .
موسوي تعداد كاروان هاي حج تمتع امسال را 449 كاروان عنوان كرد و افزود : از اين تعداد 214 كاروان مدينه قبل و 235 كاروان مدينه بعد هستند .


اخبار ادبي و هنري

تاسيس بنياد فرهنگي احمد عزيزي
خواهر احمد عزيزي گفت كه به زودي بنياد فرهنگي احمد عزيزي در تهران تاسيس مي شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خواهر عزيزي با ابراز رضايت از حال عمومي و علائم حياتي برادرش، گفت: تنفس، ضربان قلب، فشار خون و ساير علائم حياتي وي در وضعيت خوبي قرار دارد.
زينب عزيزي اشاره اي هم به دست نوشته هاي مفقود شده اين شاعر كرمانشاهي داشت و خاطرنشان كرد: اين آثار شامل نوشته هاي كردي از جمله «ميل سرمه دان»، «آواي هورامان» و... است.
وي گفت: چون در حال حاضر بيشتر وقت خود را به پيگيري درمان احمد اختصاص مي دهيم فرصت چنداني براي پيگيري آثار او ندارم، اما همچنان با تعدادي از ناشران در ارتباط هستم. عزيزي يادآور شد: در حال حاضر دسترسي به آثار و نوشته هاي اين شاعر كرمانشاهي محدود است و اكثر نوشته هاي او در كتابفروشي ها پيدا نمي شود.
خواهر احمد عزيزي ابراز اميدواري كرد با بازگشايي بنياد فرهنگي احمد عزيزي با همكاري حوزه هنري تهران، دسترسي به آثار وي آسان تر شود.
احمد عزيزي شاعر كرمانشاهي به علت بيماري از اسفند 1386 در بيمارستان امام رضا(ع) كرمانشاه بستري است. كفش هاي مكاشفه، شرجي آواز، باغ تناسخ، ترجمه زخم، باران پروانه، رودخانه رويا، ملكوت تكلم و سيل گل سرخ از مهمترين آثار اين شاعر اهل بيت(ع) است.
كاهش 50 درصدي هزينه هاي جشنواره فيلم فجر
دبير سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از كاهش 50 درصدي هزينه هاي برگزاري اين جشنواره و همچنين كاهش تعداد سيمرغ هاي اين رويداد خبر داد.
محمدرضا عباسيان دبير اين دوره از جشنواره فجر در گفت وگو با فارس گفت: يكي از برنامه هاي اصلي ما صرفه جويي در هزينه ها براي جشنواره فيلم فجر است. از برگزاري مراسم هاي زايد اجتناب مي كنيم و در برگزاري جشنواره دقت لازم را در بحث هزينه ها خواهيم كرد. چه اصراري است براي مراسم افتتاحيه و اختتاميه كه قرار است دو يا سه ساعت برگزار شود، هزينه اي گزاف معادل توليد يك فيلم صرف كرد. با اين مسئله كاملا مخالف هستم. در جشنواره ويديويي هم اين كار را نكرديم. بايد زماني هزينه كنيم كه كار ماندگاري صورت گيرد.
وي همچنين تصريح كرد: به عنوان دبير سي و يكمين جشنواره فيلم فجر تلاش مي كنم فيلم هايي را كه با اعتقادات شخصي بنده منافات دارد (فيلم هايي كه در شان نظام، انقلاب و نام فجر نيستند) در جشنواره پذيراي شان نباشيم.
يك نويسنده انگليسي: جامعه ما بي سوادتر و كم مطالعه تر شده
يك نويسنده انگليسي نسبت به شكل گيري جامعه اي بي سواد در انگلستان هشدار داد.
به گزارش مهر به نقل از اينديپندنت، پرورش نسلي از بي سوادها خطري است كه در حال حاضر جامعه انگلستان را تهديد مي كند.
دانلدسون، نويسنده «گروفالو» يكي از بهترين نويسنده هاي كودك نگران اين است كه بسته شدن كتابخانه ها، جامعه انگلستان را تبديل به جامعه اي بي سواد كند و مشكلات اجتماعي زيادي در نتيجه اين امر رخ دهد.
طبق اخبار كتابخانه هاي عمومي اين كشور، حدود 260 كتابخانه يا بسته شده و يا در حال بسته شدن هستند.
دانلدسون طبق نامه اي سرگشاده خطاب به ماريا گلر، وزير فرهنگ تازه منصوب شده، خواستار اقدامي سريع براي نجات كتابخانه هاي انگلستان شده و پيشنهاد مي دهد تا بخشي از بودجه مربوط به آموزش به اين امر اختصاص يابد.
همچنين دانلدسون هشدار مي دهد كه با نبود كتابفروشي در بعضي از شهرها و حذف كتابخانه ها، كودكان از كجا و چگونه قادر خواهند بود كتاب تهيه كنند.اگر كودكان كتاب هدف علاقه خود را پيدا نكنند، احتمال خيلي كمي وجود دارد تا تبديل به انسان هايي كتابخوان در طول زندگي خود شوند و در نتيجه جامعه اي بي سواد شكل خواهد گرفت.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14