(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 شهریور 1391 - شماره 20310

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در ديدار فرماندهان ارتش مطرح شد
تاكيد فرمانده كل قوا بر افزايش قابليت هاي علمي و فني نيروهاي مسلح
درپرتو وحي
جديدترين جزئيات ساخت ناوشكن رادارگريز سهند
انديشكده آمريكايي مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل :
دشمني با اسرائيل و تلاش براي كاهش نفوذ آمريكا اهداف مشترك ايران و سوريه است
با حضور معاون اول رئيس جمهور انجام شد
گشايش پروژه 580 ميليارد ريالي امام علي در تبريز
بروجردي: ايران طرح موضوعات جديد در روند مذاكرات هسته اي را نمي پذيرد
كارشناس امنيت جهاني و مشاور رئيس جمهور آمريكا:
ايران مرعوب تهديدات نظامي غرب نمي شود
در شب ولادت حضرت معصومه(س) صورت گرفت
نورافشاني آسمان قم با راكت هاي گرم و سرد
روسيه: هيچ زمينه اي براي ادامه تحريم ها عليه ايران وجود ندارد
به پيشنهاد ايران
اصلاح ساختار تصميم گيري آژانس در دستور كار كنفرانس سالانه قرار گرفت
نماينده ايران خبر داد
تصميم سران كشورهاي اسلامي براي مقابله با اهانت به مقدسات اسلام
شهروند كاشاني 60 سكه تاريخي به آستان قدس رضوي اهدا كرد
حجت الاسلام والمسلمين قرائتي: حوزه علميه سايت خنده راه اندازي كند
نماينده كاشمر در مجلس: لايحه قانون كار بزودي تقديم مجلس مي شود
آغاز كشت پاييزه در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي
آغاز مسابقات سراسري قرآن زندانيان در خراسان جنوبي
با حضور 11 كشور نمايشگاه بين المللي تجهيزات پزشكي در تبريز گشايش يافت
ششمين جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان در بندرعباس آغاز به كار كرد
چهارمين جشنواره ملي موسيقي مقاومت در كرمانشاه آغاز به كار كرد
پس از 2 سال تلاش پيگيرانه متخصصان ايراني دستگاه حفاري دوراني توليد كردند
مدير كل امور كتابخانه هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور:
سالانه 35 هزار عنوان كتاب جديد در كشور چاپ مي شود
آغاز نهمين جشنواره تئاتر رضوي در بجنورد
اخبار ادبي و هنري


در ديدار فرماندهان ارتش مطرح شد

تاكيد فرمانده كل قوا بر افزايش قابليت هاي علمي و فني نيروهاي مسلح

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي صبح ديروز در جمع فرماندهان ارتش و دست اندركاران نمايشگاه دستاوردهاي ارتش با ابراز خرسندي از پيشرفت مشهود در سراسر ارتش توأم شدن علم و عمل را مهمترين عامل تحقق اهداف و انجام شدن صحيح كارها برشمردند و نيروهاي مسلح را به توجه كامل به اين عامل اساسي و پيش برنده فراخواندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به توصيه هاي مكرر معارف اسلامي درباره «جايگاه رفيع علم و عمل و ضرورت توأم شدن اين دو عامل» افزودند: همانگونه كه از سالها قبل تاكيد شده است مراكز علمي و آموزشي در نيروهاي مسلح، بايد بطور مستمر رشد و ارتقا يابند.
حضرت آيت الله خامنه اي زنده نگه داشتن روح اعتماد به نفس، و «ابتكار و نوآوري» را موجب استمرار پيشرفت نيروهاي مسلح دانستند و خاطرنشان كردند: كشف و بكارگيري حتي گوشه هايي از استعدادهاي پيچيده، فراوان و ناشناخته انسان، مي تواند هر محيطي از جمله محيط هاي نظامي را متحول سازد، بنابراين سقف پرواز استادان و دانشجويان را بسيار بلند قرار دهيد.
فرمانده كل قوا مقررات حاكم بر محيط هاي نظامي از جمله نظم و انضباط را مهم خواندند و در عين حال افزودند: در محيط هاي آموزشي نيروهاي مسلح، حالت تحرك و انعطاف نيز مورد توجه قرار گيرد.
ايشان، نيروهاي مسلح مستحكم و متناسب با اهداف و آرمان هاي جمهوري اسلامي را هدف بلند مدت نيروهاي مسلح برشمردند و افزودند: آرمان هاي نظام اسلامي، فراگير و مربوط به همه جامعه بشري است البته ما براي تحقق اين آرمانها، تعرض و تجاوز به حيثيت هيچ كشور و ملتي را جايز نمي دانيم اما نيروهاي مسلح بايد به قابليت هايي برسند كه هيچ كس نتواند حصار مستحكم كشور و ملت عزيز ايران را مورد تعرض قرار دهند.
توجه به دانش هاي جديد، استمرار ساخت تجهيزات، شتاب بخشيدن به نهضت قطعه سازي، به روز رساني و خلق پديده هاي جديد علمي، استفاده از اساتيد مجرب، گسترش همكاري با مراكز علمي، دانشگاهي و توجه جدي به معنويات از ديگر توصيه هاي رهبر انقلاب اسلامي به فرماندهان ارتش بود.
در ابتداي اين ديدار اميردريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در گزارشي افزايش روحيه معنوي پرسنل، نوسازي تجهيزات، ايجاد امنيت پايدار و گسترش همكاري با كشورهاي دوست و همسايه را از جمله اقدامات اين نيرو در سالهاي اخير اعلام كرد.
دريادار سياري همچنين خودكفايي در تامين و ساخت تجهيزات و اقلام دفاعي، ساخت انواع شناورهاي سطحي و زيرسطحي، تقويت توان موشكي و گسترش ساماندهي دفاعي- رزمي را از جمله اهداف نيروي دريايي خواند.
بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران
حضرت آيت الله خامنه اي فرمانده معظم كل قوا صبح ديروز با حضور در نمايشگاه دستاوردهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران، از روند فعاليت ها و پيشرفت هاي فني، دفاعي، رزمي و علمي بخش هاي مختلف ارتش بازديد كردند.
در آغاز اين بازديد گزارشي از چگونگي شكل گيري ناوگان شمال نيروي دريايي ارتش و اعمال كنترل و نظارت دقيق بر محدوده تحت مسئوليت اين ناوگان، به اطلاع رهبر انقلاب رسيد.
سامانه تجميع ارتباطات و دورسازي منابع تشعشع از قرارگاه كه در اين بخش از نمايشگاه ارائه شده است بازوي اصلي نيروي دريايي در محدوده آبهاي تحت كنترل جمهوري اسلامي در درياي خزر است.
در اين بخش فرمانده كل قوا در ارتباط زنده فرمانده بيست و دومين ناوگروه نيروي دريايي ارتش اعزامي به «اقيانوس هند، تنگه باب المندب و درياي سرخ»، براي مدافعان عزت و شرف ايران از خداوند آرزوي توفيق كردند.
دانشجويان دانشگاه علوم دريايي امام خميني نوشهر نيز، در اين نمايشگاه بخشي از دستاوردهاي خود را ارائه كرده اند، تجهيز پهپادهاي تحقيقاتي به سامانه ليزر به منظور افزايش دقت رصد و هدف گيري، و «شناور شناسايي زيرسطحي كنترل از راه دور طاها» از جمله اين دستاوردهاست، طاها با استفاده از امواج صوتي كنترل و هدايت مي شود.
سامانه پرتاب موشك «جاسك 2» با قابليت نصب براي پرتاب از زيرسطح به سمت اهداف سطحي از ديگر دستاوردهاي ارائه شده دانشجويان دانشگاه علوم دريايي امام خميني است، اين موشك با همكاري وزارت دفاع، سازمان جهاد خودكفايي نيروي دريايي و مراكز دانشگاهي طراحي و توليد شده است.
دانشگاه هاي افسري ارتش جمهوري اسلامي شامل دانشگاه افسري امام علي(ع)، دانشگاه خاتم الانبياء، دانشگاه شهيد ستاري و دانشگاه علوم پزشكي ارتش نيز چند پروژه تحقيقاتي- كاربردي در نمايشگاه ارائه كرده اند، طراحي و ساخت دو رادار پيشرفته ثامن و شهاب با كمك مراكز علمي كشور از جمله اين پروژه هاست.
در غرفه دستاوردهاي نيروي دريايي گزارشي از فعاليت هاي علمي- عملي براي تقويت توان دريايي، ساخت شناورهاي سطحي و زيرسطحي كلاس هاي مختلف و شتاب بخشيدن به روند خودكفايي اين نيرو بيان شد.
چگونگي استقرار نظام مديريت دانش و مستندسازي فعاليت ها و پيشرفت ها به عنوان مبناي آموزش و ترويج علمي اين دستاوردها، از جمله مسائلي بود كه در اين بخش از نمايشگاه به اطلاع فرمانده كل قوا رسيد.
در اين قسمت گزارشي از خودكفايي نيروي دريايي در تعميرات نيمه اساسي زيردريايي سنگين كلاس طارق نيز ارائه شد.
طارق از پيچيده ترين تكنولوژي روز دنيا برخوردار است، در تعميرات اين زيردريايي پيشرفته، حدود 50 هزار قطعه ساخته شده و 200 هزار قطعه تعمير شده است.
قطع وابستگي به خارج و بومي سازي دانش از ديگر اهداف اين پروژه بزرگ بوده است.
با فرمان رهبر انقلاب
طارق و سهند به ناوگان دريايي پيوستند
زيردريايي طارق 901 و ناوشكن سهند با فرمان حضرت آيت الله خامنه اي به آب انداخته شدند.
در اين بخش ناخدا دوم حسين حريري فرمانده «ناوتيپ زيرسطحي» منطقه يكم نيروي دريايي در جنوب، در ارتباطي زنده با اعلام آمادگي «طارق» براي انجام ماموريت از فرمانده كل قوا درخواست فرمان كرد كه با موافقت رهبر انقلاب زيردريايي پيشرفته طارق، به ناوگان عظيم مدافعان مرزهاي آبي ايران پيوست.
در اين بخش از نمايشگاه همچنين از روند آماده سازي ناوشكن چند منظوره و در دست ساخت سهند و نيز ناو موشك انداز و در دست ساخت پيكان گزارش مصور و مستندي ارائه شد.
ناخدا يكم جعفر سعيدي فرمانده كارخانجات نيروي دريايي ارتش در بندرعباس در ارتباطي مستقيم درخواست كرد فرمانده كل قوا، اجازه آب اندازي سازه اصلي ناوشكن سهند را صادر كنند، لحظاتي بعد با موافقت حضرت آيت الله خامنه اي، اين سازه مهم به آب انداخته شد.
بازديد رهبر انقلاب از نمايشگاه دستاوردهاي ارتش با توضيحات فرماندهان و مسئولان درباره پروژه مهم اولين ناوشكن آموزشي- عملياتي نيروي دريايي ارتش ادامه يافت. طراحي اين پروژه كه گام مهمي در تعميق آموزش هاي افسران و درجه داران نيروي دريايي است به پايان رسيده است. اين طرح، در ادامه به ساخت ناوشكن منتهي خواهد شد.
«شبيه ساز رزم دريايي شبكه محور»، جهت آموزش كليه سناريوهاي تاكتيكي از ديگر دستاوردهاي ارتش بود كه مورد بازديد فرمانده كل قوا قرار گرفت.
مدافعان سايبري مرزهاي آبي جمهوري اسلامي ايران نيز غرفه اي از نمايشگاه را به خود اختصاص داده بودند.
در اين بخش، توضيحات لازم در زمينه چگونگي خنثي كردن حملات و تهديدات سايبري در عرصه دريا به اطلاع حضرت آيت الله خامنه اي رسيد.
بازديد فرمانده كل قوا از نمايشگاه بيش از دو ساعت طول كشيد.
 


درپرتو وحي

كساني كه خدا را فراموش كنند
به خود فراموشي گرفتار مي شوند!
قرآن مجيد:
و مانند آنهايي نباشيد كه:
خدا را فراموش كردند
و خداوند نيز آنها را به خود فراموشي گرفتار كرد! (بدانيد و آگاه باشيد كه) چنين افرادي فاسقانند.
سوره حشر
آيه 19
 


جديدترين جزئيات ساخت ناوشكن رادارگريز سهند

صبح ديروز سازه اصلي جديدترين ناوشكن ساخت داخل با نام سهند با دستور رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي در آبهاي جنوبي كشور و در بندرعباس به ناوگان پيوست.
كار ساخت اين ناوشكن كه دومين شناور از كلاس جماران است از مهرماه سال گذشته در كارخانجات نيروي دريايي ارتش آغاز شد و در مدت زمان كمتر از آنچه كه پيش بيني مي شد يعني 9 ماه، سازه اصلي اين شناور ساخته و آماده نصب تجهيزات بر روي آن است كه اين تجهيزات در آينده نزديك نصب خواهد شد.
جنس به كار گرفته شده براي سازه اين شناور يك جنس بخصوص و ويژه با قابليت رادارگريزي است و به زودي، اين ناوشكن با نصب تجهيزات الكترونيك و سامانه هاي دفاعي مدرن و به روز، آماده انجام مأموريت هاي محوله خواهد شد.
به گزارش فارس، ساخت ناوشكن سهند به لحاظ زماني يك پنجم زمان ساخت ناوشكن جماران طول كشيده است.
اين ناوشكن يكي از سلسله ناوشكن هاي در دست ساخت نيروي دريايي ارتش است كه با ساخت آنها، توان دريايي ارتش به ميزان چشم گيري افزايش خواهد يافت.
اين شناور به ياد ناوشكن ايراني كه در سال 67 با ناوگان دريايي آمريكا در خليج فارس درگير شد، «سهند» نام گرفته است.


انديشكده آمريكايي مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل :

دشمني با اسرائيل و تلاش براي كاهش نفوذ آمريكا اهداف مشترك ايران و سوريه است

«جان آلترمن» عضو انديشكده آمريكايي «مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل» اذعان كرد : دو كشور ايران و سوريه اهداف مشترك بسياري دارند، از جمله دشمني با اسرائيل و تلاش براي كاهش نفوذ آمريكا در خاورميانه.
به گزارش فارس، انديشكده آمريكايي «مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل» در مقاله اي به قلم «جان بي آلترمن» پس از بررسي دلايل روابط ميان ايران و سوريه، اعتراف كرد كه جايگاه جمهوري اسلامي ايران در منطقه به حكومت بشار اسد وابسته نيست. در ادامه اين مقاله به برخي استراتژي هايي اشاره شده كه ايران ممكن است در صورت رفتن اسد اتخاذ كند و به كمك آن ها همچنان روابط خود را با كشورهاي عربي از جمله دولت پس از اسد در سوريه حفظ كند.
در مقاله اين انديشكده آمريكايي آمده است :ايران از مدتي پيش در حال برنامه ريزي براي آينده سوريه است. سقوط دولت فعلي سوريه آن قدرها هم كه بسياري فكر مي كنند به سود آمريكا نيست. نمي توان انكار كرد كه حكومت اسد براي ايران فوايد زيادي دارد. ايران توانسته از طريق همكاري نزديك با سوريه ارتباطي قوي با شيعيان لبنان برقرار كند و به دو كشوري دسترسي داشته باشد كه اسرائيل را احاطه كرده اند. اين روابط همچنين وجهه خاورميانه اي ايران را ساخته و اين كشور را به يكي از اولويت هاي كشورهاي عرب منطقه تبديل كرده است. به علاوه، روابط نزديك با كشوري در قلب جهان عرب، دشمني ضد شيعي و ضد ايراني همسايه هاي عضو شوراي همكاري خليج را نيز بي اثر كرده است؛ كشورهايي كه دوست دارند منطقه به ايران به عنوان يك كشور بيگانه و مداخله گر نگاه كند.
«جان آلترمن» در اين مقاله نوشته است :روابط ايران و سوريه عميق هستند، اما از يك جنس نيستند. دهه ها است كه يكي از سكولارترين حكومت هاي منطقه با يكي از مذهبي ترين دولت هاي منطقه هم پيمان شده است؛ اما نه به خاطر آن چه دو طرف مي خواهند، بلكه بيش تر به خاطر آن چه دو طرف با آن دشمن هستند. دو كشور اهداف مشترك بسياري دارند، از جمله دشمني با اسرائيل و تلاش براي كاهش نفوذ آمريكا در خاورميانه.
انديشكده آمريكايي «مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل» براين مطلب تاكيد دارد كه اگر اسد سقوط كند، ايران باز هم تعدادي از طرفداران خود را در سوريه خواهد داشت: نه همه طرفداران، اما علوي ها همچنان طرفدار ايران خواهند ماند. مشخص نيست كه آيا دولت پس از اسد تسلط زيادي بر كشور خواهد داشت يا خير؛ و اين موقعيت، فرصت هاي بسياري را در اختيار ايران قرار مي دهد تا اهدافش را در سوريه و لبنان دنبال كند، در مقابل اسرائيل و آمريكا بايستد و روابطش را با بسياري از كشورهاي دوست و دشمن در جهان عرب دوباره تنظيم كند. استراتژي اصلي ايران در سوريه مبني بر ضعيف نگه داشتن حكومت پس از اسد و تقويت هرچه بيش تر عناصر طرفدار خود در اين كشور خواهد بود.
«جان آلترمن» در ادامه تاكيد كرده است : با اين حال، نشانه هاي زيادي حاكي از اين است كه ايران دارد آينده اي بدون حضور اسد را نيز بررسي مي كند. بنابراين ايران دارد اين احتمال را نيز در نظر مي گيرد.مهم ترين نكته اي كه بايد به ياد داشته باشيم اين است: ايران در سوريه نيازي به پيروزي ندارد، فقط نبايد شكست بخورد. ايران در اين بازي به تساوي نيز راضي است. اين كشور به فكر جايگاه خود در خاورميانه است و سوريه تنها يكي از ابزار متعددي است كه ايران مي تواند به كمك آن ها به اهداف خود برسد. سقوط اسد مي تواند وظايف ايران را تغيير بدهد و يا شايد حتي دشوارتر كند؛ اما مسلماً آن ها را غير ممكن نخواهد كرد. پايان حكومت بشار اسد، به معناي پايان نفوذ ايران در جهان عرب نخواهد بود، بلكه صرفاً آغاز فصلي جديد در يك درگيري ادامه دار است.


با حضور معاون اول رئيس جمهور انجام شد

گشايش پروژه 580 ميليارد ريالي امام علي در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
صبح ديروز با حضور محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهور، پروژه 500 ميليارد ريالي طرح بزرگ ارتباطي- شهري امام علي(ع) تبريز، افتتاح شد.
اين طرح شامل 8 دستگاه پل و 12 كيلومتر مسير تردد است و براي آن از سال 86 تاكنون 500 ميليارد ريال هزينه شده و توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبياي سپاه و در 60 هكتار مساحت، اجرا شده است.
طرح مزبور كه 12مسير ورودي دارد، شاهرگ ترافيكي شمال- جنوب و شرق- غرب تبريز است و بخش عمده اي از بار ترافيكي ورودي به تبريز در مسيرهاي دروازه تهران و آزادراه هاي شهيد كسايي و پاسداران را كاهش خواهد داد.
رحيمي همچنين به مناطق زلزله زده خواهد رفت و با حضور وي كه توسط وزراي راه و شهرسازي، كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و نيز نيرو و معاون رئيس جمهور در امور قانون اساسي، رئيس كميسيون عمران مجلس و رئيس جمعيت هلال احمر كشور همراهي مي شود، كارخانه موليبدن منطقه به بهره برداري خواهد رسيد و اولين نشست كارگروه مديريت بحران مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي نيز با شركت وي ترتيب خواهد يافت.
از سوي ديگر معاون اول احمدي نژاد ديروز در تبريز با ابراز رضايت از فعاليت هاي وزارت راه و شهرسازي گفت: دولت سعي مي كند كليه ثبت نام كنندگان مسكن تا پايان كار دولت صاحب مسكن شوند.
رحيمي از تبريز به عنوان شهري برتر و پيشتاز در سرمايه گذاري بخش خصوصي نام برد و با اشاره مجدد به طرح مهرماندگار گفت: براي اين طرح اموال دولت نيز فروخته مي شود.
 


بروجردي: ايران طرح موضوعات جديد در روند مذاكرات هسته اي را نمي پذيرد

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه ايران به تمام ابهامات آژانس بين المللي انرژي هسته اي پاسخ روشني داده است، تصريح كرد: طرح موضوعات جديد براي به درازا كشاندن مذاكرات، قابل پذيرش از سوي ايران نيست.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مجلس شوراي اسلامي، «علاءالدين بروجردي» با يادآوري برگزاري دور جديد مذاكرات ميان دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، گفت: اين مذاكرات براساس برنامه هاي از پيش تعيين شده صورت مي گيرد و از آنجايي كه جمهوري اسلامي از ظرفيت استدلال قوي در اين نشست ها برخوردار است، تلاش خواهد كرد كه توطئه ها و دروغ پردازي هاي آمريكا را خنثي كند.
نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي با مثبت ارزيابي كردن روند مذاكرات ايران، افزود: اگرچه همواره طرف مقابل ايران در برابر منطق ديپلمات هاي ايراني، حرفي براي گفتن نداشته است اما نفوذ آمريكا و تاثيرگذاري آن بر كشورهاي اروپا موجب طولاني شدن روند مذاكرات شده است.
وي تصريح كرد: سياست آمريكا به انزوا كشيدن ايران است و نمي خواهد كه مذاكرات به نقطه پاياني خود نزديك شود، بر همين اساس با ارائه اطلاعات غلط، به دنبال ايجاد ابهام در مسئله هسته اي ايران است.
بروجردي با بيان اينكه اين مذاكرات فرصت مناسبي براي خنثي كردن توطئه هاي آمريكا است، يادآور شد: ورود بحث هاي جديد و مخدوش كردن اعتبار مذاكرات قبلي، قابل پذيرش از سوي ايران نيست.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با يادآوري اينكه در گذشته با درخواست ايران، آژانس بين المللي انرژي اتمي تمامي ابهامات خود را مطرح كرد و ايران به آن پاسخ داد، تصريح كرد: آژانس در زمان رياست البرادعي بر فعاليت صلح آميز هسته اي ايران صحه گذاشت و در اين دوره نيز آژانس بايد در چارچوب مقررات و مسائل فني و حقوقي به وظايف خود عمل و با پايان دادن به پرونده هسته اي كشورمان، از تبديل شدن به ارگان سياسي آمريكا پرهيز كند.
 


كارشناس امنيت جهاني و مشاور رئيس جمهور آمريكا:

ايران مرعوب تهديدات نظامي غرب نمي شود

عضو ارشد مؤسسه بروكينگز تأكيد كرد هنگامي كه صحبت از تهديدات نظامي به ميان مي آيد ايران به سادگي مرعوب نمي شود.
«انديشكده كانادايي مركز بين المللي نوآوري حكومتي» در مقاله اي به قلم «كوين دياس» با اشاره به سخنراني «بروس ريدل» كارشناس امنيت خاورميانه، تحت عنوان درس هايي براي مقابله با ايران، نوشت: به گفته «بروس ريدل» تحليلگر سابق سيا، تاريخ به خودي خود تكرار نمي شود بلكه عده اي معتقدند تاريخ شعري هم قافيه است.
ريدل در مبحثي با موضوع «اوباما، رامني و ايران» به درس هاي برنده پنجاه و هفتمين انتخابات 4 ساله رياست جمهوري آمريكا اشاره كرد كه مي تواند از جنگ 8198-1979 ايران و عراق بگيرد.
وي توضيح داد كه تا اين هفته، زماني كه سفارتخانه هاي آمريكا در بنغازي و ديگر نقاط خاورميانه و شمال آمريكا هدف حمله قرار گرفتند، مباحث انتخابات رياست جمهوري اشاره چشمگيري به سياست خارجي نداشته است؛ با اين وجود هر دو نامزد رياست جمهوري، توجه خاصي به ايران و تهديد آن براي امنيت ملي آمريكا نشان داده اند.
ريدل افزود: در حالي كه «باراك اوباما» رئيس جمهور فعلي و «ميت رامني» نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري، هر دو در قبال ايران رويكرد «همه گزينه ها بر روي ميز» را ارائه داده اند، تفاوت هاي آشكار و متنوعي در اين دو نفر وجود دارد.
وي تصريح كرد كه اولي در حالي در گزينه «ديپلماسي روي ميز» باقي مانده است، كه تحريم ها و گزارش هاي تأييد نشده از جنگ سايبري را دنبال مي كند؛ اين در حالي است كه دومي رويكرد تندرو و فلج برخورد با كشوري كه مشكوك به توسعه قابليت توليد سلاح هاي هسته اي است، را پيشنهاد مي دهد.
ريدل در توصيف رويكرد «رامني» و «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل در قبال ايران، از خطر محكوم شدن به بي اعتنايي به ديپلماسي، سخن گفت و خاطرنشان كرد كه در كل چهار درس اصلي از جنگ ايران و عراق مي توان گرفت كه در همه آنها بر توجه ديپلماسي تأكيد شده است.
اول؛ با وجود استفاده از واژه شهادت، ايران كشوري متمايل به خودكشي و نابودي نيست بلكه حكومت ايران خواستار تداوم انقلاب اسلامي سال 1979 است.
دوم؛ هنگامي كه صحبت از تهديدات نظامي به ميان مي آيد، ايران به سادگي مرعوب نمي شود. سوم؛ ايران دسترسي جهاني به اطلاعات و عناصر آن دارد.
چهارم؛ زماني كه كمك و مداخلات نظامي به ميان آيد، متحدان آمريكا در خاورميانه منابع خوب مشاوره اي محسوب نمي شوند.
ريدل در ادامه تصوير روشني از ريشه هاي تاريخي، جغرافياي سياسي مدرن در خاورميانه و چارچوبي ارائه داد كه از طريق آن ايران به تهديدات منطقه اي خود- از شرق به چين، هند و پاكستان هسته اي، از غرب به اسرائيل هسته اي و از شمال به روسيه هسته اي- نزديك مي شود.
ريدل تصريح كرد :غرب مجبور است با ايران زندگي كند (كنار بيايد) و بودن مسلمانان متوقف نخواهد شد.
وي با بيان اينكه نياز غرب فراتر از گزش هاي صداي سياستمداران است، بر نياز غرب- به ويژه آمريكا- به گفت وگوي سالم و صادق با در نظر گرفتن همه استراتژي هاي موجود براي حل و فصل تهديدها تأكيد كرد.


در شب ولادت حضرت معصومه(س) صورت گرفت

نورافشاني آسمان قم با راكت هاي گرم و سرد

در شب ولادت با سعادت كريمه اهل بيت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) آسمان شهر قم نورافشاني شد.
به گزارش ايرنا، اين برنامه از ساعت 21 دوشنبه شب به مدت نيم ساعت در ميادين معلم، امامزاده سيدعلي و دروازه ري توسط شهرداري قم اجرا شد.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قم در اين باره گفت: اجراي برنامه نورافشاني آسمان شهر قم در شب ميلاد حضرت معصومه (س) با تاكيد شهردار قم و موافقت و تاييد شوراي تامين استان و هماهنگي هاي صورت گرفته انجام شد.
«علي حاجي رضا» افزود: در اين برنامه از راكت هاي سرد و گرم در اشكال مختلف با بردي به ارتفاع 200 تا 300 متر استفاده شد كه آسمان شهر قم را به صورتي زيبا نورافشاني كرد.
وي ادامه داد: اجراي برنامه نورافشاني آسمان شهر مقدس قم در مناسبت هاي مختلف از رويكردهاي شهرداري قم است كه آسمان اين شهر در شب ميلاد باسعادت امام رضا(ع) نيز نورافشاني خواهد شد.


روسيه: هيچ زمينه اي براي ادامه تحريم ها عليه ايران وجود ندارد

معاون وزير خارجه روسيه با اشاره به اين كه گروه 1+5 در حاشيه مجمع عمومي در نيويورك نشست مشترك برگزار خواهد كرد، گفت: مسكو هيچ زمينه اي براي تداوم تحريم هاي غرب عليه ايران نمي بيند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، «گنادي گاتيلوف»، معاون وزير امور خارجه روسيه در جمع خبرنگاران گفت: نشست گروه ميانجي حل مناقشه خاورميانه متشكل از سازمان ملل، اتحاديه اروپا، روسيه و آمريكا، قرار است در حاشيه نشست وزيران مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شود و همچنين قرار است نشست گروه «1+5» براي حل موضوع هسته اي ايران نيز برگزار شود، ولي زمان برگزاري آن هنوز به طور نهايي تعيين نشده است.
معاون وزير امور خارجه روسيه درباره نشست گروه «1+5» متشكل از روسيه، انگليس، چين، آمريكا، فرانسه و آلمان، خاطرنشان كرد كه روسيه درصدد است بر «بي اساس بودن افزايش فشار بر ايران و اعمال تحريم هاي جديد عليه اين كشور» تاكيد كند.
وي با يادآوري اين كه تشديد فشار يك جانبه با تحريم به روند از سر گرفته شده مذاكرات با تهران لطمه مي زند، افزود: اين فشار اتحاد گروه «1+5» را نيزبه طور جدي بر هم مي زند.
اين ديپلمات روسي درباره مناقشه خاورميانه با اشاره به اين كه اوضاع در اين منطقه بسيار دشوار است، تاكيد كرد: با اين حال جامعه بين المللي بايد براي جست وجوي راهكارهايي تلاش كند تا طرف هاي درگير در اين منطقه دوباره بر سر ميز مذاكرات مستقيم بنشينند.


به پيشنهاد ايران

اصلاح ساختار تصميم گيري آژانس در دستور كار كنفرانس سالانه قرار گرفت

نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي از تصويب پيشنهاد ايران براي در دستور كار قرار گرفتن موضوع «اصلاح ساختار سياست گذاري و تصميم گيري در آژانس» در پنجاه و ششمين كنفرانس عمومي سالانه آژانس در وين خبر داد.
علي اصغر سلطانيه در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: اين پيشنهاد با اجماع اعضاي كميته عمومي كنفرانس سالانه تصويب و در دستور كار كنفرانس براي بررسي قرار گرفت.
وي با اشاره به اهميت اصلاح ساختار سياست گذاري آژانس تصريح كرد: با توجه به نارسايي هاي جدي در سيستم تصميم گيري و سياست گذاري، ساختار و محدوديت اعضاي شوراي حكام و لزوم ارجاع موضوع هاي بسيار محكم و كليدي مرتبط با منافع و امنيت ملي كشورهاي عضو در آژانس، اصلاح ساختار سياست گذاري اين نهاد تخصصي بين المللي ضروري است.
سلطانيه ادامه داد: در سال هاي گذشته نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در وين در رايزني هاي فشرده با كشورهاي عضو آژانس لزوم بررسي جامع موضوع اصلاح ساختار سياست گذاري و رفع نارسايي ها و مشكلات جدي در اين مسير در آژانس را دنبال كرده است. براساس آئين نامه كنفرانس عمومي پيش از آغاز به كار كنفرانس در نامه اي رسمي به مدير كل آژانس خواستار درج بندي در دستور كار كنفرانس مبني بر «اصلاح ساختار سياست گذاري و تصميم گيري در آژانس» شدم و خوشبختانه اين بند در روز نخست كنفرانس در كميته عمومي با اجماع به تصويب رسيد و به اين ترتيب موضوع در دستور كار كنفرانس قرار گرفت.
اصلاح ماده شش اساسنامه آژانس نزديك 20 سال است كه به تاخير افتاده است. 20 سال قبل قرار بود جهت افزايش تعداد كرسي هاي شوراي حكام ماده شش اساسنامه اصلاح شود اما به دليل احراز نشدن صلاحيت دو سوم كشورها اين مسئله محقق نشد و كماكان تعداد كشورهاي عضو شوراي حكام محدود به 35 عضو است.


نماينده ايران خبر داد

تصميم سران كشورهاي اسلامي براي مقابله با اهانت به مقدسات اسلام

سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان همكاري هاي اسلامي گفت: اين سازمان بين المللي ضمن صدور بيانيه اي، اين اقدام شنيع را محكوم كرده و از كشورهاي عربي خواست تا مانع از انتشار و پخش اين فيلم شوند.
حميدرضا دهقاني با اشاره به مطلب فوق بيان داشت: در اين بيانيه به احترام متقابل به اديان مختلف تاكيد شده است.
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان همكاري هاي اسلامي اظهار داشت: در جريان اهانت اخير به مقدسات اسلام، كارشناسان ارشد اين سازمان طي جلسه اي در جده عربستان 3 قطعنامه به تصويب رساندند كه براساس آن اسلام ستيزي، اهانت به مقدسات اسلام از جمله قرآن سوزي و ساخت فيلم موهن و ضد اسلامي اخير به شدت محكوم شد.
دهقاني در ادامه خاطرنشان كرد: اين قطعنامه در اجلاس 39 تن از وزراي خارجه كشورهاي اسلامي كه تا يك ماه ديگر در جيبوتي تشكيل مي شود، قرائت خواهد شد.
وي همچنين افزود: موضوع اهانت به مقدسات مسلمانان در جلسه اي كه نمايندگان سازمان همكاري هاي اسلامي در نيويورك خواهند داشت، پي گيري مي شود.
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان همكاري هاي اسلامي تاكيد كرد: اين سازمان با 57 عضو از كشورهاي مسلمان جهان از ظرفيت بسيار بالايي برخوردار بوده و مي تواند تصميم جدي در خصوص اهانت به مقدسات اسلام بگيرد.
وي به باشگاه خبرنگاران گفت: كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اسلامي به عنوان يك مجموعه نقش آفرين و داراي حق راي در سازمان ملل متحد، مي توانند قطعنامه اي را به تصويب برسانند كه براساس آن اهانت به هر يك از اديان الهي محكوم شده و از تكرار آن جلوگيري شود.
 


شهروند كاشاني 60 سكه تاريخي به آستان قدس رضوي اهدا كرد

مسئول گنجينه تمبر، اسكناس و مسكوكات آستان قدس رضوي از اهداي 60 سكه سلسله هاي زنديه، كوشانيان هند و ايلخانان مغول به اين گنجينه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، محمدحسين يزدي نژاد اظهار داشت: اين مجموعه كه شامل 60 سكه ضرب شده از شهرياران سلسله هاي مختلف ايران، هند و روم باستان است توسط حسين امامي، زائر كاشاني، اهداء شده است.
وي ادامه داد: مجموعه ذكر شده در دوره سلطان سليمان، طغاتيمور، جهان تيمور، ابوسعيد بهادر و كريم خان زند و حاكمان ديگري از سلسله هاي زنديه، كوشانيان هند و ايلخانان مغول ضرب شده است.
يزدي نژاد در تشريح محل هاي ضرب سكه هاي ياد شده عنوان كرد: سكه هاي اين مجموعه در شهرهاي واسط، بصره، اصفهان، سلطانيه، يزد، تبريز و شيراز ضرب شده اند.
مسئول گنجينه تمبر، اسكناس و مسكوكات آستان قدس رضوي ادامه داد: گنجينه سكه موزه مركزي آستان قدس رضوي، مجموعه اي بسيار غني از سكه هاي ايران باستان تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي و سال هاي اخير در دو بخش ايراني و غيرايراني را شامل مي شود.
وي در پايان خاطرنشان كرد: سكه هاي گنجينه تمبر، اسكناس و مسكوكات آستان قدس رضوي توسط ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت به بارگاه منور حضرت علي بن موسي الرضا(ع) اهدا شده و همواره مورد استفاده و بهره برداري پژوهشگران، محققان و باستان شناسان قرار مي گيرد.
 


حجت الاسلام والمسلمين قرائتي: حوزه علميه سايت خنده راه اندازي كند

رئيس ستاد اقامه نماز كشور با بيان اينكه روحانيت بايد در خنداندن مردم هم تلاش كند، افزود: بسياري از افراد را مي توان از راه بيان گفته هاي حكيمانه جذب كرد كه جا دارد حوزه علميه در اين راستا سايت خنده را راه اندازي كند زيرا خنده و گريه به اندازه هم قابليت جذب دل ها را دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي شامگاه يكشنبه در مراسم آغاز سال تحصيلي مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم، با بيان اينكه 300 فارغ التحصيل اين مركز مي توانند كارهاي فراواني انجام دهند افزود: بايد از فرصت ها به بهترين نحو ممكن استفاده كرد و هر طلبه بايد در طي مدت تحصيل خود در حوزه يك دوره تفسير قرآن و يك دور تفسير نهج البلاغه را سپري كند.
وي با بيان اينكه بايد تعطيلات حوزه كم و ساماندهي شود، افزود: آيت الله مكارم شيرازي از فرصت هاي تعطيلي بهترين استفاده را كردند و تفسير نمونه را در ايام فراغت نوشتند كه ايشان مي توانند الگوي خوبي براي ساير طلاب در زمينه استفاده از اوقات فراغت باشند.
وي عنوان كرد: بنده از ابتداي انقلاب تاكنون يك فيلم كامل نديده ام و طلاب هم بايد تماشاي تلويزيون، خواندن روزنامه و ساير كارهاي فرعي را به حداقل ممكن برسانند و بيشتر وقتشان را به تحصيل مشغول باشند.
قرائتي با بيان اينكه معاونتي بايد در حوزه ايجاد شود تا ظرفيت هاي موجود در حوزه و طلاب را شناسايي كند، افزود: طلاب نبايد در عمر خود در زمينه تحصيل به دنبال تقليد باشند و در اين راستا نبايد درگير عناويني همچون كارشناس و دكتر شوند.
وي با بيان اينكه نبايد براي مدرك درس خواند افزود: گاهي اوقات طلاب و روحانيان در منبرها و خطابه هاي خود از الفاظ و عبارات سنگين و پيچيده استفاده مي كنند كه بايد توجه داشته باشند در عين اينكه محتواي مطلب را در نظر دارند بايد روان، ساده و بي تكلف حرف هايشان را براي مردم بيان كنند.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور با بيان اينكه امروز قرآن در جامعه ما مهجور است، افزود: در حوزه علميه هم اكنون 450 كرسي درس مكاسب و رسائل برقرار است اما دروس تفسير قرآن و نهج البلاغه از 100 كلاس بيشتر نمي شود.
وي با اشاره به ظرفيت هاي مورد غفلت در حوزه علميه اظهار داشت: هم اكنون 20 هزار طلبه غيرملبس در حوزه وجود دارند كه بايد از اين ظرفيت به بهترين نحو ممكن استفاده كرد.
اين مفسر قرآن كريم ادامه داد: از ديگر ظرفيت هايي كه حوزه علميه از آن ها غفلت كرده است استفاده از فرزندان تحصيل كرده طلاب در زمينه هاي مختلف و دانشجويان بسيجي دانشگاه است كه بايد براي آن ها برنامه هاي جدي داشت.
وي عنوان كرد: مراكز دانشگاهي آمادگي دارند تا دوره هاي تفسير قرآن از سوي حوزه علميه براي دانشجويان برگزار شود كه متأسفانه با كمبود طلابي كه توانايي تفسير قرآن را داشته باشند مواجهيم.
وي با تأكيد بر اينكه طلاب و روحانيون بايد رابطه خود را با نسل جوان تقويت كنند، افزود: تبليغ را بايد از خانواده ها و بچه هاي محل آغاز كرد و طلاب بايد جلساتي هفتگي را براي جوانان محل برگزار و به پرسش هاي آن ها پاسخ دهند.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور با بيان اينكه به رهبر معظم انقلاب پيشنهاد دادم تا در پادگان ها در كنار تيراندازي برنامه شنا هم كه از تأكيدات اسلام است گنجانده شود افزود: آموزش شنا بايد در حوزه نيز مورد توجه قرار گيرد و بايد برنامه اي تنظيم شود تا طلاب اين ورزش را فرا گيرند.


نماينده كاشمر در مجلس: لايحه قانون كار بزودي تقديم مجلس مي شود

نماينده مردم كاشمر و خليل آباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه قانون كار بزودي به مجلس ارائه مي شود.
محمد اسماعيل نيا صبح ديروز و در گفت وگو با خبرنگار فارس در خليل آباد اظهار كرد: انجام آموزش هاي مهارتي به افراد كارجو، سبب ترويج فرهنگ كار مي شود.
نماينده مردم كاشمر، بردسكن و خليل آباد در مجلس شوراي اسلامي افزود: اكثر افراد باسواد، فكر مي كنند، بايد كار اداري داشته باشند، در صورتي كه همين افراد با تخصص هاي مختلف مي توانند با فراگيري آموزش هاي لازم مهارتي با محتوا در روستاها و يا شهر خود منشأ خير باشند.
عضو فراكسيون اشتغال مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در ديدار نمايندگان با وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كشور بحث آمارهاي اشتغال مطرح شد كه وزير گفت آمارهاي اعلام شده در زمينه اشتغال، با وجود آنكه متولي اشتغال كشور نيستيم، از سازمان آمار كشور گرفته شده است.
وي به فعاليت شركت هاي تعاوني در كشور كه برخي از اين شركت ها هم غير فعال هستند اشاره كرد و افزود: در اين جلسه وزير قول مساعد داد تا با اعطاي تسهيلات به شركت هاي تعاوني مشكل دار، نسبت به فعال سازي اين شركت ها اقدام شود.
نماينده مردم خليل آباد در مجلس شوراي اسلامي نيز در مورد بيمه روستاييان و مشكلات به وجود آمده براي روستاييان و عشاير گفت: روند اجراي بيمه روستاييان در عمل مورد قبول آنان قرار نگرفته است.
وي نيز افزود: برابر قول وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، لايحه قانون كار به زودي به مجلس ارائه مي شود.


آغاز كشت پاييزه در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي

رئيس جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي از آغاز كشت پاييزه در مناطق زلزله زده استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، مسعود محمديان صبح ديروز در نشست كارگروه تخصصي خشكسالي، سرمازدگي و مخاطرات كشاورزي اظهار كرد: از آغازين ساعات بعد از وقوع زلزله در استان، جهاد كشاورزي استان، با بسيج تمام امكانات موجود در اين مجموعه و تعامل با ساير دستگاه هاي ذيربط، كار كمك رساني و حمايت از بهره برداران بخش هاي مختلف كشاورزي اين مناطق را در راس امور اجرايي خود قرار داده و تلاش مي كند با تداوم اين امر، راه بازگشت مطلوب آسيب ديدگان به زندگي عادي و از سرگيري فعاليت هاي توليدي را هرچه زودتر هموار سازد.
محمديان همچنين از برنامه ريزي انجام يافته توسط سازمان براي تامين انبار مورد نياز براي محصولات توليدي در مناطق آسيب ديده از زلزله در استان افزود: بدين منظور، 18 باب انبار در مناطق روستايي شهرستان اهر، دو باب در شهرستان ورزقان، پنج باب در شهرستان هريس و يك باب نيز در شهرستان تبريز در نظر گرفته شده و ظرفيت اين انبارها در حدود 7 هزار و 500 تن بوده و پيش بيني مي شود نياز بهره برداران اين مناطق را به خوبي پوشش دهد.
وي ميزان خريد محصولات مازاد بر نياز بهره برداران بخش هاي زراعي و باغي شهرستان هاي آسيب ديده از وقوع زمين لرزه را تاكنون يك هزار و 394 تن اعلام كرده و افزود: خريد محصولات توسط سازمان تعاون روستايي استان و در 9 مركز خريد ايجاد شده در سطح اين شهرستان ها صورت پذيرفته و مبالغ آن به بهره برداران پرداخت شده است.


آغاز مسابقات سراسري قرآن زندانيان در خراسان جنوبي

مديركل زندان ها و اقدامات تاميني خراسان جنوبي گفت: زندانيان 29 استان كشور در مسابقات قرآني زندا نيان شركت مي كنند.
محمدعلي اربابي در گفت وگو با خبرگزاري مهر اظهار داشت: تعداد شركت كنندگان در اين دوره از مسابقات را 250 مددجوي زنداني اعلام كرد.
وي ايجاد انس با قرآن كريم و آشنايي با فضائل اهل بيت(ع)، توجه دادن زندانيان به معارف قرآن و اهل بيت(ع)، ايجاد رقابت سالم در زندانيان در زمينه مسابقات قرآني را از جمله اهداف برگزاري اين مسابقات قرآني برشمرد. مديركل زندان هاي خراسان جنوبي افزود: در اين دوره از مسابقات از سه نفر اول هر رشته قرآني تجليل مي شود.
 


با حضور 11 كشور نمايشگاه بين المللي تجهيزات پزشكي در تبريز گشايش يافت

تبريز- خبرنگار كيهان:
دوازدهمين نمايشگاه بين المللي تجهيزات پزشكي تبريز ديروز با حضور 11 كشور جهان در اين شهر گشايش يافت.
نمايشگاه فوق در محل نمايشگاه هاي دائمي بين المللي تبريز و تا 31 شهريور جاري ترتيب يافته و در آن استان هاي آذربايجان غربي، خوزستان، تهران، هرمزگان، خراسان رضوي، يزد، فارس، اصفهان، گلستان، قزوين، گيلان و مازندران شركت كرده اند. همچنين كشورهاي آلمان، ايتاليا، تركيه، فرانسه، انگليس، ژاپن، اتريش، كره جنوبي، مالزي، تايوان و اندونزي در آن حضور دارند.
 


ششمين جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان در بندرعباس آغاز به كار كرد

ششمين جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان و نمايش عروسكي ضامن آهو در بندرعباس از ديروز آغاز شد.
به گزارش ايرنا از بندرعباس، در اولين روز و پس از برنامه افتتاحيه نمايش سلطان باغ بلور از مشهد به نويسندگي مرجان حاجيان و كارگرداني محمد جهانپا به روي صحنه رفت.
اين جشنواره از 28 شهريور در بندرعباس آغاز شده و با حضور 150هنرمند در قالب 10گروه نمايشي تا دوم مهر ادامه خواهد داشت.
 


چهارمين جشنواره ملي موسيقي مقاومت در كرمانشاه آغاز به كار كرد

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
چهارمين جشنواره ملي موسيقي مقاومت در كرمانشاه آغاز به كار كرد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد آفتابي در آيين افتتاحيه چهارمين جشنواره ملي موسيقي مقاومت كه در تالار انتظار كرمانشاه برگزار شد بر ترويج هر چه بيشتر موسيقي مقاومت و تاثيرگذاري آن در جامعه تاكيد كرد و اظهار داشت: موسيقي مقاومت يك موسيقي ارزشي است كه مي تواند سدي در مقابل ترويج موسيقي هاي غربي در جامعه باشد.
وي در ادامه با اشاره به رشادت هاي رزمندگان و حماسه هاي دوران دفاع مقدس گفت: موسيقي مقاومت و حماسي يك عامل تحرك بخش به رزمندگان در جبهه هاي جنگ بود و در حال حاضر بر تمامي هنرمندان و نيروهاي نظامي واجب است كه با هم انديشي با دستگاه هاي فرهنگي كشور اين نوع موسيقي را در كشور ترويج دهند.
آفتابي در ادامه خواستار تاسيس دبيرخانه دائمي جشنواره موسيقي مقاومت در كرمانشاه شد و افزود: در چهارمين جشنواره ملي موسيقي مقاومت در كرمانشاه 12 گروه موسيقي از سراسر كشور حضور دارند كه اين جشنواره در 31 شهريور با معرفي گروه هاي برتر به كار خود پايان خواهد داد. در آيين افتتاحيه چهارمين جشنواره موسيقي ملي مقاومت از بهروز آهي، سياوش نورپور، اكبر آرمان، سيد بهروز يوسفي، مرتضي صنعتي و اصغر ايماني كه از هنرمندان پيشكسوت دوران دفاع مقدس بودند تقدير شد.
در اين مراسم چند گروه موسيقي از جمله گروه پيشكسوتان با اجراي استاد اصغر ايماني به اجراي موسيقي پرداختند. اين جشنواره همزمان با استان تهران در كرمانشاه برگزار شده است.
 


پس از 2 سال تلاش پيگيرانه متخصصان ايراني دستگاه حفاري دوراني توليد كردند

مديرعامل شركت آزمايشگاه فني و مكانيك خاك گفت: دستگاه حفاري دوراني با تلاش متخصصان اين شركت توليد شد.
به گزارش ايرنا كامران رحيم اف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در اروميه افزود: دستگاه حفاري دوراني از كشورهاي خارجي وارد مي شد كه پس از 2 سال تلاش متخصصان اين شركت، امسال دستگاه حفاري با يك ششم قيمت خارجي در داخل كشور توليد و با موفقيت آزمايش شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه تاكنون 11 دستگاه حفاري دوراني در كشور توليد و به بهره برداري رسيده است، افزود: تا 2 سال آينده با توليد 70 دستگاه ديگر، كشور از واردات اين دستگاه بي نياز خواهد شد. وي همچنين گفت: امسال براي نظارت و كنترل كيفيت طرح هاي عمراني در دست اجراي كشور يك هزار و 300 ميليارد ريال اعتبار هزينه مي شود. رحيم اف افزود: براي تجهيز و نوسازي آزمايشگاه هاي فني و مكانيك خاك در راستاي كنترل كيفي، دوام سازه اي و عمر مفيد طرح هاي عمراني 200 ميليارد ريال اعتبار ديگر نيز هزينه مي شود.
 


مدير كل امور كتابخانه هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور:

سالانه 35 هزار عنوان كتاب جديد در كشور چاپ مي شود

مدير كل امور كتابخانه هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور گفت: سالانه 35 هزار عنوان كتاب جديد در كشور چاپ و 30 تا 35 هزار عنوان نيز تجديد چاپ مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، ابراهيم شمشيري دوشنبه شب در جمع خبرنگاران در گرگان افزود: به همين منظور با استفاده از 17 كارگروه تخصصي در اداره كل منابع نهاد كتابخانه هاي عمومي، بهترين كتاب ها براي كتابخانه هاي عمومي انتخاب و تهيه مي شوند.
وي اضافه كرد: از 35 هزار عنوان كتاب چاپي جديد در سال، يك هزار عنوان كتاب براي كتابخانه هاي عمومي كشور خريداري مي شود. اين كتاب ها براساس نياز عموم و مراجعان به نمايش گذاشته مي شود.
وي بيشترين كتاب درخواستي مراجعان به كتابخانه هاي عمومي را به ترتيب در حوزه داستان، رمان و ادبيات، حوزه ديني همچون تفسير الميزان و نمونه و ديوان شهريار بيان كرد و گفت: كتاب هاي رمان و داستان يكي از كتاب هاي پرمخاطب مراجعان است.
مدير كل امور كتابخانه هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با اشاره به سرانه مطالعه در كشور گفت: براساس سنجش هاي صورت گرفته در چهار سال گذشته و احتساب مطالعه در بخش هاي مختلف اعم از قرآن، كتاب درسي، غيردرسي، مجله و فضاي مجازي، سرانه مطالعه در كشور 76 دقيقه است و سرانه مطالعه كتاب تنها 30 تا 34 دقيقه است.
به گزارش همين منبع خبري معاون مدير كل حوزه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با وجود مشكلات تأمين كاغذ، مجوز انتشار 68 هزار و 658 جلد كتاب در سال جاري صادر شده است.
علي اسماعيل پور دوشنبه در مراسم افتتاح نمايشگاه كتاب زنجان افزود: با تمامي اين مشكلات، انتشار كتاب در كشور هر سال با رشد قابل توجهي مواجه بوده به طوري كه سال گذشته مجوز انتشار 68 هزار و 153 جلد كتاب صادر شد.
وي ايران را داراي رتبه اول انتشار كتاب در خاورميانه دانست و اظهار داشت: نظام اسلامي رتبه 10 انتشار كتاب در جهان را از آن خود كرده است.


آغاز نهمين جشنواره تئاتر رضوي در بجنورد

نهمين جشنواره تئاتر رضوي همزمان با دهه كرامت و سالروز ميلاد كريمه اهل بيت، حضرت معصومه (س) در بجنورد آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بجنورد، نهمين جشنواره تئاتر رضوي صبح ديروز با اجراي نمايش «صداي قدم هاي قطار» به كارگرداني «غريب منوچهري» از استان اردبيل در تالار گلشن بجنورد آغاز شد.
9 گروه نمايشي در اين دوره از جشنواره تئاتر رضوي، طي سه روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر در تالار فرهنگي هنري گلشن و تالار حافظ بجنورد آثار خود را به اجرا درمي آورند.
به گزارش فارس، آثار نمايشي نهمين جشنواره تئاتر رضوي نيز توسط «سعيد پورصميمي»، «رضا بابك» و «حسين مسافرآستانه» مورد داوري قرار مي گيرد. براساس برنامه آئين اختتاميه و تجليل از گروه ها و هنرمندان برتر اين دوره از جشنواره نيز عصر پنج شنبه 30 شهريورماه جاري در تالار گلشن بجنورد برگزار مي شود.
انتشار كتاب جشنواره، برپايي نمايشگاه عكس از تئاترهاي به نمايش درآمده در طول سه دوره برگزاري جشنواره رضوي در خراسان شمالي و نيز نمايشگاه عكس از آثار نمايشي اين دوره از جشنواره همزمان با مراسم اختتاميه و نيز برگزاري بزرگداشت هنرمند فرهيخته تئاتر كشور به ويژه در عرصه تئاتر رضوي از اهم برنامه هاي جنبي اين جشنواره به شمار مي رود.
خراسان شمالي چهارمين سال است كه جشنواره تئاتر رضوي را ميزباني مي كند.
 


اخبار ادبي و هنري

استقبال زنان آمريكايي از كتابي مستهجن
فاكس نيوز خبر داده است كه فحشا به پديده اي قابل قبول در جامعه آمريكا و حتي يك هدف آرماني براي زنان اين كشور تبديل شده است.
اين شبكه خبري وابسته به نومحافظه كاران آمريكا مي گويد كه زنان آمريكايي در حال خريد و مصرف يك كتاب مستهجن هستند كه بسيار بد نوشته شده است.
بنابر گزارش فارس، رمان هاي عاشقانه سابق به يك ژانر جديد تبديل شده اند كه در آنها صحنه هاي خاص جنسي به تصوير كشيده مي شود، صحنه هايي كه داراي مواردي چون «مازوخيسم» و «بردگي جنسي» است. كتاب مزبور 40 ميليون نسخه در سراسر جهان به فروش رسيده كه 20 ميليون نسخه آن در ايالات متحده بوده است.
شاعران جوان انقلاب اسلامي گردهم مي آيند
همايش بزرگ شاعران جوان انقلاب اسلامي (آفتابگردان ها) امروز بعدازظهر به همراه بخش ويژه اي براي گراميداشت مقام پيامبر اعظم(ص) برگزار مي شود.
در اين همايش شاعران مطرحي چون علي معلم، علي محمد مودب، محمد علي بهمني، ناصر فيض، رضا اسماعيلي، محمدمهدي سيار، ميلاد عرفان پور، رضا شيباني و حضور دارند و به شعرخواني خواهند پرداخت.
اكران مردمي خيبر در 40 نقطه از كشور برگزار مي شود
دبيرخانه جشنواره مردمي فيلم عمار اعلام كرد اكران مردمي فيلم هاي جشنواره در هفته دفاع مقدس با عنوان «اكران مردمي خيبر» با 16 فيلم و مستند در 40 نقطه از كشور آغاز مي شود.
حامد بامروت نژاد مسئول دبيرخانه جشنواره مردمي فيلم عمار با اعلام اين خبر گفت: در اكران خيبر 11مستند از جشنواره عمار و پنج مستند و فيلم از آثار جديد يا كمتر ديده شده سينماي انقلاب، براي اكران كننده ها فرستاده مي شود.
وي افزود: در اكران خيبر فيلم هاي «رهايي اورامان»، «قصه حورا»، «همازوربيم»، «مستان عشق»، بيقرارگاه مهرآباد»، «جاويدالاثر متوسليان»، «سكوت بركه ها»، «نامه ها، عكس ها و آدم ها»، «يزدان تفنگ ندارد» و انيميشن هاي«پرواز تا بي نهايت»، «ناو وينسنس» و «شكار جاسوس» از فيلم هاي عمار و فيلم سينمايي «به كبودي ياس» و مستندهاي «72 ساعت»، «نيمه خاموش»، «ننه قربون» و «به دنبال حقيقت» براي مسئولان اكران مردمي عمار فرستاده شده است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14