(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 مهر 1391 - شماره 20314

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
برنامه سازمان انرژي اتمي
براي توليد 20هزار مگاوات برق هسته اي
سرلشكر صفوي در اجتماع بزرگ خواهران بسيج ادارات:
 8 سال دفاع مقدس امنيت ملي ما را 80 سال تضمين كرد
درپرتو وحي
ساندي تايمز مدعي شد
انفجار مرموز در فردو مربوط به يك ابزار جاسوسي بود
ليبي به لبنان پيشنهاد داد
رشوه يك ميليارد دلاري براي مختومه كردن پرونده امام موسي صدر
تهران ميزبان اجلاس راديو تلويزيون هاي اسلامي
نگراني سرمايه داران صهيونيست از اقدام نظامي عليه ايران
در گفت وگو با تلويزيون مصر انجام شد
تأكيد مرسي بر نقش مؤثر ايران در حل بحران سوريه
علاوي براي ارتباط با ايران دست به دامان روسيه شد
يديعوت آحارونوت:
واشنگتن به منافقين براي همكاري با سيا پاداش مي دهد
مقامات مصر به ژنرال طنطاوي اجازه خروج ندادند
انتشار شماره جديد كيهان فرهنگي
اخبار ادبي و هنري
دانشنامه رضوي در دهه كرامت رونمايي مي شود
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام:
افراد نزديك آمريكا با آتش خشم مردم روبرو مي شوند
با حضور معاون رئيس جمهور
چهارمين مرحله طرح پاكسازي عمومي در خوزستان آغاز شد
اهداي هر هفته هزاران كتاب به كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي
با تجليل از هنرمندان استان
هفته هنري چهارمحال و بختياري در تهران به كار خود پايان داد
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
موسيقي مقاومت دچار كاستي هايي شده است
برگزيدگان دهمين جشنواره ملي خوشنويسي رضوي يزد معرفي شدند
دبير جشنواره:
رژيم صهيونيستي از برپايي جشنواره بين المللي فيلم مقاومت به وحشت افتاده است


برنامه سازمان انرژي اتمي

براي توليد 20هزار مگاوات برق هسته اي

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: براي توليد 20 هزار مگاوات برق هسته اي در كشور برنامه ريزي شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، فريدون عباسي در بازديد نيروگاه اتمي بوشهر با بيان مطلب فوق، گفت: با توافق انجام شده با وزارت نيرو و ارزيابي الگوي مصرف برق كشور، براي توليد 10 هزار مگاوات برق هسته اي بايد برنامه ريزي جدي تر و فوري تري داشته باشيم.
عباسي با اشاره به استفاده از توان داخلي و خارجي براي توليد اين ميزان برق هسته اي، افزود: ممكن است براي تحويل يك رآكتور از خارج به صورت كلي قرارداد ببنديم و چند رآكتور ديگر را به صورت مشترك اجرا كنيم، به گونه اي كه بخشي از تجهيزات در داخل كشور ساخته شود كه ساخت تجهيزات، نياز به شناسايي توانمندي هاي بخش خصوصي است.
رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: از تجربه نيروهاي بومي در خصوص رآكتور 360 مگاواتي دارخوين استفاده كرديم و صنعت گران داخلي در اين زمينه شناسايي شده اند.
عباسي افزود: با توجه به شرايط تحريم ها، متخصصان داخلي و بخش خصوصي شجاعت ورود به اين عرصه را داشته اند و اثبات كرده اند كه در اين زمينه توانمند هستند و شرايط تحريم ها باعث شده كه نيروهاي بومي بسياري از تجهيزات مورد نياز در توليد سوخت و غني سازي را در داخل كشور توليد كنند.
وي در خصوص توان توليد برق نيروگاه اتمي بوشهر هم گفت: اكنون 910 مگاوات برق توليدي نيروگاه اتمي به شبكه سراسري متصل است و آزمايش هاي مربوط به دستيابي نيروگاه به قدرت صددرصد در حال انجام است.
عباسي اضافه كرد: تقريباً تا سه ماه آينده رآكتور آماده تحويل موقت به بهره برداران ايراني است و در اين مدت بايد داده برداري هاي خاص انجام شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: اكنون بهره برداران ايراني نيروگاه را تحويل گرفته اند و مجوزهاي لازم را دريافت كرده اند و اكنون به طور مشترك با روس ها در اين نيروگاه فعاليت مي كنيم و آزمايش هايي كه در طول اين چند ماه براي دستيابي به توان هزار مگاوات انجام شده با مشاركت متخصصان داخلي صورت گرفته است.
وي با بيان اين كه نمي توانيم زمان دقيق براي راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر تعيين كنيم، گفت: اين آزمايش هاي تجربي بايد انجام شود تا كاملاً مطمئن شويم و نيروگاه را نيز در شرايط خوب راه اندازي كنيم.
 


سرلشكر صفوي در اجتماع بزرگ خواهران بسيج ادارات:

 8 سال دفاع مقدس امنيت ملي ما را 80 سال تضمين كرد

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا گفت: امام(ره) با سرمايه مردمي، امنيت ملي ايران را در هشت سال دفاع مقدس تأمين كرد به گونه اي كه حماسه فرزندان ما در دفاع مقدس، تضمين كننده 80 سال امنيت كشورمان است.
سردار سرلشكر سيديحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا، در گردهمايي سه هزار نفري گردان هاي الزهرا(س) خواهران بسيجي وزارتخانه ها و ادارات به تبيين نقش زنان در انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتي پرداخت و اظهار داشت: از ابتداي قرآن تا انتهاي آن موضوع اصلي درباره انسان است و تمام دنيا مي داند كه يكي از الگوهاي اصلي پيروزي انقلاب اسلامي ما، حضور زنان در زمان پيروزي انقلاب است.
صفوي با بيان اينكه زنان در دفاع مقدس و پيروزي انقلاب اسلامي از مردان جلوتر حركت مي كردند، افزود: تعداد زيادي از شهدا را زنان و كودكان تشكيل مي دهند.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا حضور زنان در انقلاب اسلامي را الگو دانست و تأكيد كرد: در فرهنگ كشورهاي عربي، زنان اجازه حضور در ميدان را ندارند اما هم اكنون مي بينيم كه حضور زنان ايراني در عرصه هاي مختلف به الگويي براي ساير زنان تبديل شده است.
صفوي افزود: زنان شيعه در بحرين و ساير كشورهاي اسلامي در ميدان مبارزه حضور دارند و الگوي حضور زنان در صحنه هاي اجتماعي و سرنوشت ساز، زنان ايراني هستند.
وي با بيان اين كه همسران رزمندگان در دوران دفاع مقدس، حمايت كننده و پشتيباني آنان بودند، اظهار داشت: در دفاع مقدس زناني حضور داشتند كه فرزندان و همسران خود را راهي عرصه جهاد كرده بودند.
وي با بيان اينكه زنان در دفاع مقدس، مقاومت و رشادت هاي بسياري كردند، اظهار داشت: زنان در عمق جبهه ها، در مدارس و دانشگاه ها و در ميدان هاي مختلف از امام بزرگوار و رزمندگان حمايت كردند.
صفوي با بيان اينكه زنان بهترين رفتار را با مراجعه كنندگان در ادارات دارند، افزود: زنان در ادارات با مردم رفتاري براساس مردمداري دارند و گزارشي نداريم كه كسي از رفتار خانم ها در ادارات ناراضي و ناراحت باشد.
وي تأكيد كرد: شما زنان الگوي زنان جهان اسلام هستيد و مديريت، اخلاص، شجاعت، و فداكاري شما در انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي براي جهانيان به الگو تبديل شده است.
وي با بيان اين كه هر كشوري منابع قدرت ملي خود را براي سه هدف در نظر دارد، افزود: اين سه هدف حفظ امنيت ملي، اقتصادي و حفظ ارزش ها و آرمان ها است كه امام(ره) با سرمايه مردمي، امنيت ملي ايران را در هشت سال دفاع مقدس تأمين كرد به گونه اي كه حماسه فرزندان ما در دفاع مقدس، تضمين كننده 80 سال امنيت كشورمان است.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا با اشاره به اينكه آمريكا و رژيم صهيونيستي جرأت حمله به ايران را ندارند، ادامه داد: در جنگ عراق و افغانستان آمريكا خسارت هاي سياسي، انساني و اقتصادي زيادي ديده است و تحمل خسارت هاي سنگين ديگري را ندارد.
صفوي با بيان اينكه دشمن با اعمال تحريم ها مردم را هدف قرار داده است، اظهار داشت: دشمن مي خواهد اعتماد مردم را به نظام سياسي ضعيف كند و در اثر اين فشارهاي اقتصادي كه به ملت وارد مي شود نوعي ناراحتي از حكومت، انقلاب و دولت در ميان مردم ايجاد شود.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا تصريح كرد: اگر تجربه 8 سال دفاع مقدس را بكار بگيريم از جنگ تحريم هاي اقتصادي با كمك خداوند، توجهات امام زمان(عج)، و حضرت علي ابن موسي الرضا( ع)، با هوشمندي زنان و ملت ايران و با اقتصاد مقاومتي عبور مي كنيم.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا اظهار داشت: ما بايد پايمان را روي گلوي دشمنان بگذاريم و هجومي با آنان برخورد كنيم چرا كه ما يك ملت زنده و جوان هستيم.
 


درپرتو وحي

پاداش مومنان مقاوم
قرآن عظيم:
كساني كه گفتند: پروردگار ما «الله» است، سپس استقامت كردند، نه ترسي بر آنهاست و نه اندوهگين مي شوند.
آنها اهل بهشتند و جاودانه در آن مي مانند.
اين پاداش اعمالي است كه انجام مي دادند.
سوره احقاف
آيات 13 و 14
 


ساندي تايمز مدعي شد

 انفجار مرموز در فردو مربوط به يك ابزار جاسوسي بود

يك روزنامه انگليسي ابعاد جديدي از انفجار در نزديكي سايت فردو را كه فريدون عباسي - رئيس سازمان انرژي اتمي - چندي پيش به آن اشاره كرده بود، منتشر كرد.
ساندي تايمز مدعي شد كه جزئيات انفجار مرموز شبكه خطوط برق ميان قم و فردو فاش شده است و نوشت كه يك ابزار نظارتي جاسوسي مخفي شده ميان صخره ها پس از آن كه سربازان ايراني قصد جابه جايي آن را داشتند، منفجر شد.
اين گزارش به نقل از منابع جاسوسي غرب مدعي است: سربازان ايراني يك وسيله نظارتي جاسوسي را كشف كردند كه در ظاهر يك سنگ، در نزديكي تاسيسات فردو كار گذاشته شده بود.
ساندي تايمز به نقل از منابع غربي كه به نام شان اشاره اي نكرد، نوشت كه اين سنگ قلابي وقتي منفجر شد كه نيروهاي امنيتي كه ماه گذشته در حال گشت زني در منطقه براي بررسي پايانه هاي ارتباطي و خطوط تلفن در فردو بودند سعي كردند آن را جابه جا كنند.
به نوشته اين روزنامه انگليسي، كارشناسان ايراني صحنه انفجار را بررسي كردند و بقاياي ابزاري را يافتند كه قادر به رهگيري اطلاعات كامپيوترها در اين تاسيسات هسته اي بود كه در آن اورانيوم از طريق سانتريفيوژها غني سازي مي شود.
به گزارش ايسنا، ساندي تايمز نوشت كه بيم آن مي رود يك منبع اطلاعاتي مهم غرب از دست رفته باشد.
اين گزارش مدعي است كه ايران ابتدا اخبار اين انفجار را مخفي كرد اما هفته گذشته فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران فاش كرد كه خطوط برق ميان قم و فردو در تاريخ 17 اوت دچار قطعي شد.
در گزارشات ابتدايي تصور مي شد كه هدف از انفجار قطع تامين برق تاسيسات فردو و صدمه زدن به سانتريفيوژها بوده است. با اين حال بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي كه يك روز پس از انفجار از فردو بازديد كردند، به هيچ صدمه يا اختلالي در فعاليت هاي فردو در گزارش كاري خود اشاره اي نكردند.
ساندي تايمز نوشت كه رهگيري اطلاعات كامپيوترها و خطوط تلفن اين تاسيسات تحليلگران غربي را قادر مي كرد خروجي سانتريفيوژها را ارزيابي كنند.
 


ليبي به لبنان پيشنهاد داد

رشوه يك ميليارد دلاري براي مختومه كردن پرونده امام موسي صدر

روزنامه الديار لبنان نوشت كه دولت ليبي به لبنان دريافت يك ميليارد دلار در برابر بسته شدن پرونده امام موسي صدر را پيشنهاد داده است.
روزنامه لبناني الديار نوشت: ليبي به لبنان پيشنهاد داده است در مقابل دريافت يك ميليارد دلار پرونده امام موسي صدر را ببندد، به گونه اي كه اين مبلغ در منطقه جنوب لبنان محل سكونت سابق امام موسي صدر صرف شود.
يك هيئت عربي اين پيشنهاد را به مقامات لبناني ارائه داده است و ليبي يك ميليارد دلار را به طور نقدي در اختيار اين هيئت قرار داده بود تا به دولت لبنان تحويل دهد و اين مبلغ نه براي خانواده امام موسي صدر بلكه براي بازسازي مناطق جنوب صرف شود تا بدين گونه ليبي از پيگيري سرنوشت امام موسي صدر يا اعتراف به قتل آن رفع تكليف كند.
اين در حالي است كه به نوشته روزنامه الديار مقامات لبناني به طور كل با اين موضوع مخالفت و تاكيد كردند كه اگر ليبي امام موسي صدر و دو همراهش را كشته است بايد اعتراف و به خاطر آن عذرخواهي كند و اجساد آنها را به لبنان تحويل دهد.
به گزارش فارس، روزنامه الديار ادعا كرد كه عبدالله السنوسي، وزير اطلاعات قذافي كه به تازگي از موريتاني به ليبي تحويل داده شده، مكان دفن امام موسي صدر و دو همراهش را فاش ساخته است.
 


تهران ميزبان اجلاس راديو تلويزيون هاي اسلامي


ششمين اجلاس مجمع عمومي اتحاديه راديو تلويزيون هاي اسلامي با شعار «رسانه هاي مقاومت تداوم بيداري اسلامي تا پيروزي» با حضور حدود 280 مهمان از 35 كشور جهان در سالن همايشهاي صدا و سيما آغاز به كار كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم افتتاحيه اين اجلاس ، جنس اين اتحاديه را با ديگر اتحاديه هاي متعارف در جهان متفاوت دانست و گفت: ريشه اين تمايز به همبستگي قوي فكري و عملي ميان اعضاي آن بازمي گردد.
آقاي لاريجاني خطاب به حاضران افزود: البته ريشه اين همبستگي ميان اعضا هم در همفكري و مودتي است كه ميان شما وجود دارد كه بايد قدر آن را بدانيد چرا كه در دنياي امروز چنين جمعهايي كه از همبستگي فكري بالايي برخوردار باشند، زياد نيست.
وي درباره اهميت اتحاديه گفت: نفس حضور چنين تجمع رسانه اي بزرگ در دنياي امروز بسيار ارزشمند است چرا كه امروزه ديوارها فروپاشيده است و مردم جهان از طرق مختلف اطلاعات كسب مي كنند.
آقاي لاريجاني اظهار داشت: اين از نقاط بارز عصر ماست كه اعمال محدوديتهاي متعارف دهه هاي قبل، ديگر امكان پذير نيست و شما مبدأ توليد اطلاعات هستيد كه در اختيار ملتها قرار مي دهيد و نقش هدايتگر و توانمندسازي ملل منطقه را برعهده داريد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تحولات در عرصه بين الملل نقش شما را مهم تر كرده است گفت: پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي دوره بسيار كوتاهي ايجاد شد و امريكا توهمي پيدا كرد كه تك قدرت جهان است و بايد بقيه كشورها تحت سيطره اش باشند.
وي افزود: بر اساس همين توهم كه البته برخي كشورها نيز آن را پذيرفتند، جنگهايي در افغانستان، عراق، لبنان و غزه به راه انداخت و حتي برخي اوقات حرفهاي درشتي به ايران گفت.
لاريجاني گفت: امريكاييها در زمان رياست جمهوري بوش، با فريبكاري افغانستان را اشغال و بعد از 11 سپتامبر بهانه اي مبني بر وجود سلاحهاي كشتار جمعي در عراق مطرح كردند و پاول گزارش دروغين مبسوطي از آن ارائه كرد تا به اين كشور حمله شود.
وي يادآور شد: چند سال قبل در ديدار يكي از مسئولان عراقي درباره بررسي فهرست پاول سؤال كردم كه وي گفت يكي از آن مناطقي كه امريكاييها مدعي بودند در آن سلاحهاي كشتار جمعي وجود دارد، در كردستان عراق بود كه پيگيريها نشان داد آن محل طويله اي بيش نيست.
دبيركل اتحاديه راديو تلويزيون هاي اسلامي هم در آغازمراسم گفت: قرن حاضر قرن بيداري ملتها ، اسلام و معنويت است و اسلام در منطقه و جهان رو به گسترش است.
حجت الاسلام كريميان ضمن محكوم كردن توهين به مقدسات اسلامي افزود: بار ديگر پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) به دست صهيونيسم جهاني مورد اهانت قرار گرفت و مقدسات اسلامي به سخره گرفته شد كه اين موجب خشم امت اسلامي در سراسر جهان شده است.
وي گفت: اين توطئه شوم در راستاي اسلام ستيزي و ايجاد جنگ و اختلاف افكني ميان اديان است.
دبيركل اتحاديه راديوتلويزيون هاي اسلامي در ادامه گفت: دولت آمريكا صرفا با شعار آزادي بيان خوش خدمتي خود را در اين خصوص به صهيونيسم جهاني تكميل و دولت فرانسه با ارتكاب جنايت جديد تلاش كرد در خوش رقصي براي صهيونيسم عقب نماند.
حجت الاسلام كريميان افزود: در اين كشورها انكار هولوكاست جرم شناخته مي شود و شبكه هايي مانند المنار و سحر به جرم پخش فيلم ضد صهيونيستي از ماهواره قطع مي شوند و خبري از آزادي بيان وجود ندارد .
وي با اشاره به چرايي اين گونه اقدامات جنون آميز و خارج از عقلانيت و روي آوردن به توهين به بهترين انسان ها گفت: به فرموده مقام معظم رهبري دنيا در يك پيچ مهم تاريخي قرار دارد و اين پاسخ اين سوال است.
دبيركل اتحاديه راديوتلويزيون هاي اسلامي در ادامه گفت: با بيداري ملت ها و شكل گيري مقاومت اسلامي صهيونيسم به پايان خط خود رسيده و زمان جولان استكبار جهاني سپري شده و اين قرن قرن بيداري ملتهاست.
از مهمترين برنامه اين اجلاس سه روزه مي توان به چهارمين دوره بازار فيلم اسلامي ، جشنواره اتحاديه و سومين نمايشگاه تجهيزات رسانه اي و فناوري رسانه نيز اشاره كرد.
همچنين در اين اجلاس دو موضوع اساسي آسيب شناسي جريان بيداري اسلامي و جهان آينده ، توازن قدرت ها بررسي خواهد شد.


نگراني سرمايه داران صهيونيست از اقدام نظامي عليه ايران

كلان سرمايه داران صهيونيست در اراضي اشغالي، با اظهار نگراني از پيامدهاي اقدام نظامي عليه ايران، پيش بيني كردند كه در صورت ورود رژيم اشغالگر به اين جنگ، اين رژيم با بحران اقتصادي گسترده اي مواجه خواهد شد.
به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، گزارشگر تلويزيون رژيم صهيونيستي، تاكيد كرد: «اظهارات برخي مسئولان در خصوص اقدام نظامي عليه ايران، سرمايه داران اسرائيلي را به دليل پيامدهاي اقتصادي اين اقدام، نگران كرده است. توليدكنندگان و مشتريان آنها در خارج از اسرائيل، در خصوص متوقف شدن روند تبادل تجاري به شدت نگرانند.»
«يعقوب روزنبرگ» رئيس شركت صهيونيستي «اچ دي الكترونيكا» در اين خصوص به تلويزيون اين رژيم گفت: «در صورتي كه هزاران موشك ما را هدف قرار دهد، كالاهاي مورد نياز چگونه تامين مي شود؟ و سرنوشت مشتريان دائمي ما چه خواهد شد؟»
وي افزود: «شماري از مشتريان ما با شنيدن اخباري درباره جنگ، اسرائيل را ترك كردند كه در نتيجه آن ميليون ها دلار متضرر شدم.»
گزارشگر تلويزيون رژيم صهيونيستي در ادامه گفت: «شماري از شركت هاي اسرائيلي توافقنامه هاي همكاري با كارخانه هايي در خارج اسرائيل امضا كرده اند تا در صورت وقوع جنگ، كارخانه ها و كارگران به اين مراكز منتقل شوند.»
«يعقوب روزنبرگ» درباره اين ادعا گفت: «عملي شدن چنين ادعاهايي غيرممكن است.»
«داني كورن» مديركل شركت «اونيت» نيز در اين باره به تلويزيون رژيم اشغالگر گفت: «چگونه مي توان همه كارمندان و كارگران خود را به خارج منتقل كنيم؛ اين اقدام غيرممكن است.»
وي افزود: «اين نظريه غيرقابل اجرا است.»
 


در گفت وگو با تلويزيون مصر انجام شد

تأكيد مرسي بر نقش مؤثر ايران در حل بحران سوريه

محمد مرسي رئيس جمهور مصر بر نقش مهم و مؤثر ايران در حل بحران سوريه تأكيد كرد.
مرسي در مصاحبه تلويزيوني با شبكه المصريه كه نخستين مصاحبه وي با تلويزيون دولتي مصر از زمان انتخاب خود در اين سمت از ماه ژوئن تاكنون به شمار مي رود ايران را يك بازيگر مهم در منطقه توصيف كرد كه مي تواند نقشي فعال و حمايتي در حل بحران سوريه داشته باشد.
مرسي با بيان اين كه حضور ايران در گروه چهارجانبه بخشي از راه حل است ابراز اميدواري كرد چهار كشور ايران، مصر، تركيه و عربستان به همراه ديگر كشورها بتوانند در حاشيه نشست اواخر اين ماه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك، در بالاترين سطح نشست برگزار كنند.
رئيس جمهور مصر ادامه داد: كميته چهارجانبه دو نشست در سطح معاونان وزراي خارجه و وزراي خارجه برگزار كرده است و ممكن است نشستي در سطح سران اين كميته در سازمان ملل در پايان اين ماه برگزار شود، ما براي حل مشكل سوريه با ديگر كشورهاي منطقه و كشورهاي بزرگ در شوراي امنيت و كشورهاي اروپايي ارتباط داريم تا كميته چهارجانبه در تلاش هاي خود به موفقيت برسد.
وي ادامه داد: اخضر ابراهيمي به عنوان فرستاده سازمان ملل و نبيل العربي دبير كل اتحاديه عرب با اين كميته ارتباط دارد، بار ديگر بايد تأكيد كنم ايران بخشي از راه حل در سوريه است، ما هيچ مشكل بنياديني با ايران نداريم تا درباره مشكلات گفتگو كنيم، روابط ميان مصر و ايران مانند روابط با ديگر كشورهاي جهان عادي است.
مرسي در اين مصاحبه تأكيد كرد مصر براي حل مشكلات داخلي نيازمند برقراري روابط و همكاري با ديگر كشورها به ويژه آفريقا و جذب سرمايه گذاري بيشتر غرب و چين به منظور كمك به ساختن دوباره كشور است.
مرسي با اشاره به اينكه مصري ها هميشه از برادران فلسطيني خودشان حمايت كرده اند و به اين حمايت خودشان ادامه خواهند داد، گفت: بدون احقاق كامل حقوق فلسطينيان، برقراري صلح در خاورميانه امكان پذير نخواهد بود.
گفتني است بنابر گزارش هاي منتشره مرسي روز يكشنبه براي حضور در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد عازم نيويورك مي شود.
اظهارات مرسي نشانه استقلال قاهره از واشنگتن
در همين حال، معاون اسبق وزير امور خارجه مصر تأكيد كرد كه اظهارات رئيس جمهور اين كشور درباره نقش حياتي ايران در حل بحران سوريه بيانگر استقلال سياست قاهره از سياست كاخ سفيد است.
به گزارش پايگاه اليوم السابق «احمد الغمراوي» درباره اظهارات محمد مرسي در گفت وگو با تلويزيون مصر كه در آن نقش ايران را درباره حل چالش امنيتي سوريه حياتي خوانده بود، گفت: مصر استقلال در تصميم سياسي خود را بازيافته است و روابط سياسي آن با كشورهاي مختلف جهان بر اساس منافع آن است نه براساس ديكته هاي آمريكا آنگونه كه در دوره مبارك بود.
الغمراوي تأكيد كرد كه اظهارات مرسي درباره ايران و اينكه گفته بود «ايران بخشي از حل مشكل سوريه است» كاملاً درست است زيرا ايران عضو كميته چهارجانبه حل بحران سوريه است و حضور ايران در حل اين بحران راه را بر دخالت هاي خارجي بيگانگان مي بندد.
وي افزود: سخن مرسي درباره نقش ايران تأكيد بر اين دارد كه سياست هاي مصر به كلي جدا از سياست هاي كاخ سفيد است.
 


علاوي براي ارتباط با ايران دست به دامان روسيه شد

يك روزنامه روسي نوشت كه رهبر فهرست العراقيه براي برقراري ارتباط با مقامات ايراني، از مسكو خواسته است، ميانجيگري كند.
روزنامه «مسكو» نوشت: سفر «اياد علاوي» رهبر فهرست العراقيه به روسيه، پس از آن صورت گرفت كه وي احساس كرد به دليل حمايت از «طارق الهاشمي» معاون اول فراري رئيس جمهور عراق كه به اعدام محكوم شده، از محبوبيتش كاسته است.
به گزارش فارس، اين روزنامه همچنين نوشت كه علاوي از روسيه خواست تا با ميانجي گري، زمينه را براي سفرش به ايران و ديدار با مقامات اين كشور، فراهم آورد تا با اين كار، وجهه خود را ترميم كند. وي بر ضرورت برقراري ارتباط با ايران و فرستادن «محمد خوشناو» نماينده شخصي اش براي ديدار با مقامات ايراني، اصرار مي ورزد.
برخي رسانه ها اعلام كرده بودند كه علاوي قصد ندارد در كنفرانس ملي كه «جلال طالباني» رئيس جمهور عراق به آن فرا خوانده، شركت كند.
منابع آگاه نيز گفتند كه علاوي اخيرا وارد «امان»، پايتخت اردن شده است و در اين كشور تصميم گرفته است كه به هيچ وجه در كنفرانس ملي عراق شركت نكند.
 


يديعوت آحارونوت:

واشنگتن به منافقين براي همكاري با سيا پاداش مي دهد

يك روزنامه صهيونيستي نوشت كه واشنگتن با حذف نام گروهك منافقين از فهرست سازمان هاي تروريستي به اين گروهك كه طي سالهاي گذشته با موساد همكاري كرده، پاداش مي دهد.
روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» نوشت: آمريكا با حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست سازمانهاي تروريستي، به سازماني كه طي سالهاي گذشته به موساد كمك كرده است تا به اراضي ايراني نفوذ كند، پاداش مي دهد.
اين روزنامه نوشت كه اين گروهك تروريستي تحت حمايت «صدام» ديكتاتور معدوم عراق براي مقابله با هلال شيعي ايراني بود و صدام با اسلحه و پول از اين گروهك حمايت مي كرد و در مقابل عناصر اين گروهك براي براندازي نظام حاكم بر ايران تلاش مي كردند و حتي در جنگ 8 ساله عراق عليه ايران، مشاركت داشتند.
به گزارش فارس، منافقين طي سالهاي گذشته با موساد همكاري داشته اند، به ويژه كه با سقوط صدام و روي كار آمدن طرف هاي شيعي كار براي اين گروهك تروريستي دشوار شده بود. درست است كه دولت روي كار آمده به هر حال با آمريكا ارتباط دارد اما در تلاش بود كه روابط خوبي با ايران برقرار كند و به هيچ وجه خشم تهران را برنمي انگيخت.
مقامات مسئول آمريكايي اعلام كرده اند كه قصد دارند نام گروهك منافقين را از فهرست سازمانهاي تروريستي حذف كنند و پيش بيني مي شود كه طي هفته هاي آينده، اين اقدام به طور رسمي اعلام شود.
واشنگتن بارها تاكيد كرده بود در صورتي كه منافقين، اردوگاه اشرف را تخليه كنند، اسم اين گروهك از فهرست سياه سازمان هاي تروريستي حذف خواهد كرد.
 


مقامات مصر به ژنرال طنطاوي اجازه خروج ندادند

منابع موثق مصري از ممنوع الخروج شدن ژنرال «حسين طنطاوي»به درخواست مقامات قضائي اين كشور خبرمي دهند.
به گزارش فارس به نقل از سايت «عاجل»، يك وكيل مصري با ارائه ابلاغيه اي به دادستان كل اين كشور، صدور دستوري مبني بر ممنوعيت خروج «حسين طنطاوي» رئيس سابق نيروهاي مسلح ورئيس شوراي نظامي مصر از كشور را خواستار شد .
«سمير صبري» طي ابلاغيه اي از«عبدالمجيد محمود» خواسته است تا دستوري مبني بر ممنوعيت خروج طنطاوي از كشور را صادر كند .
اين درحالي است كه طنطاوي طي نامه اي به دفتر رياست جمهوري خواستار صدور مجوز براي سفر به خارج از كشور به بهانه درمان بيماري خود شده است اما رياست جمهوري تاكنون به درخواست وي پاسخ نداده است .
برخي منابع گفته اندعلت اصلي درخواست طنطاوي براي سفر به خارج ، تلاش وي براي فرار از كشور است همچنانكه پيش از وي نيز «احمد شفيق» آخرين نخست وزير «حسني مبارك» و تعدادي از بازرگانان و وزرا اين كار را كردند.
در ابلاغيه سمير صبري وكيل مصري نيز علت اصلي درخواست طنطاوي براي سفر به خارج افزايش اتهامات وارده به وي دانسته شده است.
اين وكيل مصري در پايان ابلاغيه خود از دادستان كل خواسته تا دستوري رامبني بر ممنوعيت خروج طنطاوي از كشور تا پايان تحقيقات مربوط به 30 دادخواست صادره عليه وي صادر كند.
طنطاوي و شوراي نظامي مصر به دست داشتن در كشتار تظاهر كنندگان در جريان انقلاب 25 ژانويه متهم هستند.
 


انتشار شماره جديد كيهان فرهنگي

جديدترين شماره كيهان فرهنگي ويژه دفاع مقدس منضم به مباحث فرهنگ بسيجي و بسيج فرهنگي، نهادينه سازي ارزش هاي دفاع مقدس، همپاي صاعقه؛ از تولد تا بالندگي، ترسيم روند مراحل انقلاب اسلامي و نقاط ترميم و بالندگي به همراه آثاري ديگر از صاحبان قلم چاپ و در پيشخوان روزنامه فروشي ها قرار گرفت.
«پيچ تاريخي و رسالت ما» عنوان طليعه اين شماره كيهان فرهنگي است كه مدير مسئول در آن با اشاره به مشخصات دوران جديد آورده است: بحران چندجانبه در دنياي غرب، بيداري اسلامي، خيزش ملت ها عليه نظام هاي ضدمردمي و ديكتاتوري متكي بر غرب و نظام ديكتاتور پرور و ماديت گراي آمريكا، استيصال رژيم غاصب اشغالگر قدس در برابر مقاومت مسلمانان فلسطين، طرح مجدد دين و معنويت در جهان، احساس سرگشتگي و يأس ملتها از مكاتب بشري مدعي برقراري رفاه و عدل و احساس خلأ معنوي و گرايش به معنويت ديني همه و همه نشانه هاي آشكار دوران حساس گذار از پيچ تاريخي و سرنوشت ساز جهان معاصر است. جهان و جهانيان به سرعت شاهد گذار از اين پيچ تاريخي هستند.
دكتر اصلاني در ادامه مي نويسد: مقاومت مصرانه ايران اسلامي بر حفظ ارزش ها و آرمان هاي اسلامي و انقلابي و مقابله بي وقفه با تهاجم نظامي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي نظام سلطه، به لطف خدا آن چنان طراوت، نشاط، پويايي، بالندگي و سرزندگي در عرصه هاي مختلف به نظام اسلامي ما بخشيده است كه آن را به الگوي بي بديل ملت ها تبديل كرده و به عنوان نظامي بي بديل با مضموني نو، انديشه و تمدن غرب را با چالش جدي مواجه ساخته است.
مدير مسئول در پايان با اشاره سخنان حضرت آيت الله العظمي خامنه اي آورده است: امام حاضر امت (حفظه الله) فرمودند: «دشمني ها فرصت آفرينند» و صد البته بايد از اين فرصت هاي فراهم شده كمال استفاده را برد. كشور نيازمند بسيج فرهنگي است و بسيج فرهنگي بدون فرهنگ بسيجي ميسر نيست. مي توان و بايد ارزش هاي دفاع مقدس و حركت بسيجي ملت را در دفاع مقدس و مقابله با توطئه ها، الگوي پويش در اين مقطع تاريخي قرار دارد و بدون ترديد اگر اين فرهنگ و ارزش ها در كانون توجه و عمل مسئولان قرار گيرد، به فرموده رهبر معظم انقلاب: «رويارويي مستكبران زمانه ما با اسلام و طلوع اين خورشيد تابان، يك رويارويي است كه بدون شك با پيروزي اسلام به پايان خواهد رسيد.»
«فرهنگ بسيجي و بسيج فرهنگي» عنوان گفت وگوي اختصاصي اين شماره كيهان فرهنگي با سردار محمدرضا نقدي - فرمانده سازمان بسيج مستضعفين - است كه در بخشي از آن گفته است: «در تمام تخصص ها، در تمام قوميت ها و نژادها بسيجيان حضور دارند و لذا اگر ما شعار كابينه هفتاد ميليوني را مي دهيم يعني اين طوري مي بينيم كه دولت از مردم جدا نيست و هر هفتاد ميليون عضو كابينه هستند. اين عضويت را بايد يك جايي عينيت ببخشيم. هر كدام از دستگاه ها مي توانند بسيج را امتداد مردمي خودشان ببينند و بخشي از كارها را كه مي خواهند توسط مردم صورت بگيرد به بسيج بسپارند.»
نقدي تاكيد كرده است: اگر به بسيج ميدان داده شود با توجه به اين كه نيروهاي باانگيزه بدون توقع و داوطلبانه در صحنه حاضر هستند، خيلي مي تواند به دولت و دستگاه هاي اجرايي كشور در پيشبرد اهدافشان كمك كند.
فرمانده سازمان بسيج مستضعفين در بخش ديگر اين گفت وگو افزوده است: بزرگترين كاري كه در دستور كار بسيج قرار گرفته است، مشاركت گسترده در اقتصاد مقاومتي و تلاش براي توليد داخلي، ترويج فرهنگ كار و توليد، اصلاح الگوي مصرف و ساير مطالبات اقتصادي است كه مقام معظم ولايت از كل كشور مطالبه كرده است.
همچنين سردار سيدمحمد باقرزاده در بخشي از گفت وگوي اختصاصي با اين شماره مي گويد: «دفاع مقدس را بعضي مي گويند حادثه اي بوده است و تمام شده است در حالي كه اين يك فرهنگ است. ما نقطه هاي كور فرهنگي كشورمان و معضلات فرهنگي را در عرصه هاي مختلف تنها با فرهنگ دفاع مقدس مي توانيم چاره جويي كنيم.»
سردار باقرزاده در بخش ديگر اين گفت وگو از بي مهري به شهدا اين گونه تعبير دارد: «در مورد شهدا كه صاحبان اين انقلاب و كشور هستند، جفا مي شود. فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ شهدا است. ما در دوره آقاي خاتمي مواجه مي شويم با مباحثي كه در دفاع مقدس سابقه نداشته است حالا من نمي خواهم آن دوره را كالبدشكافي كنم. اما در حوزه اهتمام به فرهنگ دفاع مقدس بيشترين بي مهري ها در اين دوره صورت گرفته است تا جايي كه فرهنگ دفاع مقدس را به عنوان فرهنگ خشونت مطرح كردند.»
«دانشگاه عدم تعهد به مثابه جنبش معرفتي» عنوان يادداشتي است كه توسط پيام فضلي نژاد به نگارش در آمده است. در بخشي از آن مي خوانيد: «كشورهاي غيرمتعهد مي توانند براي هويت يابي و گذار از مخاطرات ايدئولوژيك كه زيربناي سياسي نظام هايشان را تهديد مي كنند، از تجربيات جمهوري اسلامي به عنوان كشوري كه صاحب بزرگترين انقلاب ضد استعماري موفق است، استفاده كنند و ايران نيز به عنوان رياست جنبش مي تواند تدوين يك استراتژي مشخص مانند تاسيس دانشگاه را براي تعميق «قدرت نرم معرفتي جنبش» دنبال كند.
همچنين در اين شماره مي خوانيم: «همپاي صاعقه؛ از تولد تا بالندگي» از طيبه صالحي / «اهداف مشترك در ادبيات انقلاب و دفاع مقدس» به قلم امير حسين فردي / «سهم كم رمان هاي جنگ و انقلاب در ادبيات پايدار» نوشته تقي دژاكام/ «بررسي و معرفي كتاب هاي دفاع مقدس» به قلم ابراهيم زاده گرجي / «ترسيم روند مراحل انقلاب اسلامي و نقاط ترميم و بالندگي» از حجت الاسلام دكتر محمد مهدي بهداروند / «تاثير نهج البلاغه بر مثنوي جلال الدين بلخي» نوشته حسين حاج عليلو / «بيانيه تهران؛ استيصال نظام سلطه» از قاسم غلامرضايي «نشست تهران در قاب يك رصد اطلاعاتي» به قلم محمد ايماني
 


اخبار ادبي و هنري

توصيه هاي رحيم پور ازغدي به شاعران جوان
رحيم پور ازغدي گفت: شاعران جوان بايد خود را آماده فحش و تحقير كنند و از كيسه كشيدن گروه هاي ديگر نگران نباشند. شما به عنوان شاعر بايد منافع كساني را به خطر بياندازيد.
اين استاد نظريه پرداز در اختتاميه دور دوم اردوي شعر جوانان انقلاب (آفتابگردان ها) گفت: تنها شاعري كه اهل ايمان است مي تواند هم خود و هم جامعه را نجات دهد. ائمه اطهار(ع) عنوان كرده اند كه هر كسي كه در وصف ما شعري بگويد به ازاي هر يك از بيت هاي شعر وي به او خانه اي در بهشت داده مي شود. در مورد اين اشعار است كه گفته مي شود روح القدس از زبان وي شعر گفته است.
وي در انتها به شاعران جوان توصيه كرد: مراقب نفسانيت و ماليخوليا باشيد تا با روح شما تركيب نشود. همچنين اجازه ندهيد زيبايي و هنر به نام شاعران نفساني و شهوت پرست نوشته شود. زيبايي الفاظ براي شعر لازم است.
به گزارش فارس، عضو شوراي انقلاب فرهنگي درباره ويژگي هاي شاعر گفت: برخي از شاعران روح بسيار حقيري دارند اما حرف هاي بزرگي به زبان مي آورند. اين افراد كم نيستند و افكار آنها دچار هرج ومرج است و همه چيز مي گويند. بايد تلاش كنيم از الفاظ اين شاعران بهره ببريم اما از روح آنها فاصله بگيريم. برخي از اين شاعران هستند كه مرتد واقعي و عقده اي هستند كه چنين شعرهايي مي گويند. برخي از اين شاعران رسما حاضر بودند از سرويس هاي جاسوسي پول بگيرند و عليه ارزش ها شعر بگويند.
حمايت مجري بي بي سي از كاريكاتورهاي موهن
مجري رسانه شايعه پراكن بي بي سي از انتشار كاريكاتورهاي موهن نشريه فرانسوي به بهانه حمايت از آزادي بيان، حمايت كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مجري رسانه انگليسي بي بي سي با تأييد تلويحي رفتار نفرت برانگيز نشريه فرانسوي در انتشار كاريكاتورهاي موهن عليه پيامبر اسلام(ص) آن را مصداق آزادي بيان دانست.
اين خبرنگار - مجري كه به فساد اخلاقي مشهور است در صفحه فيس بوكش با تأييد ضمني و توجيه رفتار غيرقابل قبول نشريه طنز فرانسوي، اين نشريه را حتي مخالف با سياست سركوب غرب در مقابل نقدكنندگان هولوكاست معرفي كرد!
گفتني است؛ رسانه شايعه پراكن بي بي سي كه در مقاطع مختلف نسبت به اعتقادات مذهبي اسلامي تحليل هاي دروغين و غير واقعي ارائه مي كند در پي توهين به پيامبر اسلام(ص) كه با انتشار يك فيلم مشمئزكننده همراه بود؛ به طور وقيحانه اي از آن حمايت مي كند. همچنين بي بي سي در گزارشي از اعتراضات مردم مسلمان به نمايش اين فيلم موهن، واكنش مسلمانان را از سر هيجان و ماجراجويي توصيف كرده و تلاش كرد حركت اعتراضي توده هاي مسلمان را فاقد اصالت و عقلانيت جلوه دهد.
جشنواره فيلم دفاع مقدس امروز آغاز مي شود
آئين افتتاح دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت عصر امروز در تالار وحدت دانشگاه هنر كرمان با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار خواهد شد.
در اين مراسم جوايز برترين هاي بخش عكس، بخش قلم طلايي، بخش فيلم هاي كوتاه، بخش مستند و سينمايي ويديويي اهدا خواهد شد. بزرگداشت «قاسم بخشي» از مستندسازان عرصه دفاع مقدس نيز از ديگر برنامه هاي افتتاحيه است.
جشنواره فيلم مقاومت از سوم تا هشتم مهر همزمان در 80 شهر مرزي، 16 استان و 9 كشور جهان با حضور هنرمندان و سينماگران و خبرنگاران برگزار خواهد شد.
گزارش مشروح درباره اين جشنواره در صفحه تصوير روز كيهان امروز منتشر شده است.
تحريم گوگل و يوتيوب به مدت دو روز
مسلمانان جهان سايت هاي گوگل و يوتيوب را تحريم كردند.
جمعي از فعالان مجازي اعلام كردند به دليل عدم خودداري دو سايت يوتيوب و گوگل از نمايش فيلم موهن عليه پيامبر اعظم(ص) از مسلمانان جهان خواستند تا اين دو سايت در روزهاي دوشنبه و سه شنبه تحريم شوند.
 


دانشنامه رضوي در دهه كرامت رونمايي مي شود

معاون اداري مالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: دانشنامه رضوي توسط شوراي سياستگذاري جشنواره امام رضا به تصويب رسيد و در دهه كرامت رونمايي مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از ياسوج، محمدمهدي فداكار در اختتاميه نخستين جشنواره آيين هاي نمايشي در فرهنگ رضوي، سريال مختارنامه را از مهمترين كارها در حوزه فرهنگ و هنر سينماي ايران دانست و اظهار كرد: ماندگاري بخشي از حوادث تاريخي مديون هنرمنداني است كه از هيچ تلاشي براي انتقال عبرت ها و اندرزهاي تاريخي فروگذار نكردند و در راه رسيدن به اين مهم ارزش هاي معنوي آن را سرلوحه كار خود قرار دادند.
وي آيين هاي نمايشي در فرهنگ رضوي را يكي از آيين هاي بصري برشمرد و بيان كرد: با توجه به علاقه ويژه مردم استان كهگيلويه و بويراحمد به «علي ابن موسي الرضا»(ع) و سابقه آنها در كارهاي هنري از جمله شعر، موسيقي و نمايش، نخستين جشنواره آيين هاي نمايشي فرهنگ رضوي در اين استان برگزار شد.
فداكار به اهميت بالاي برگزاري اين جشنواره اشاره كرد و اظهار داشت؛ به حرمت وجود حرم مطهر حضرت رضا(ع)، جشنواره هاي فرهنگ رضوي در سراسر كشور به مناسبت دهه كرامت پرمحتوا و جهت دارتر از سال هاي قبل برگزار شد كه نتيجه علاقه شديد مردم سراسر كشور به اين امام ارسال و بيش از 550 هزار اثر هنري را به همراه داشت.
رئيس شوراي سياستگذاري جشنواره امام رضا(ع) ابراز كرد: برپايي نمايشگاه و تدوين دانشنامه رضوي توسط شوراي سياست گذاري جشنواره امام رضا به تصويب رسيد و در دهه كرامت رونمايي خواهد شد.
وي به برگزاري جشنواره آيين هاي نمايشي در فرهنگ رضوي و در 10 استان كشور خبر داد و تصريح كرد: نخستين برگزاركننده اين جشنواره در سراسر كشور استان كهگيلويه و بويراحمد بود كه اين جشنواره در سال هاي آتي در سراسر كشور برگزار مي شود.
فداكار در ادامه افزود: امسال به مناسبت دهه كرامت براي نخستين بار برگزاري شعر امام رضا به زبان كردي را داشتيم كه 100 اثر از اين گروه به دبيرخانه واصل و از اين تعداد 9 اثر متعلق به كردهاي كشور عراق بود.
 


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام:

افراد نزديك آمريكا با آتش خشم مردم روبرو مي شوند

ورامين-خبرنگار كيهان:
هر كس خود را نزديك آمريكا بداند با آتش خشم مردم روبرو مي شود و ديكتاتورهاي مصر، ليبي و در همين آتش سوختند.
محمدحسين صفار هرندي در يادواره شهيد مصطفي زواره اي فرمانده مهندسي رزمي لشكر 10 سيدالشهداء و 65 شهيد پايگاه كميل ورامين با بيان اين مطلب افزود: شعله هاي انقلاب اسلامي چند تن از سران كشورهاي عربي را نابود ساخت و بيداري اسلامي به سراسر دنيا صادر شد.
وي تصريح كرد: حكومت اسلامي دير يا زود فراگير شده و همه از آمدن حجت خدا آگاه مي شوند.
صفار هرندي با اشاره به تحريم هاي آمريكا و كشورهاي غربي عليه ايران اسلامي گفت: گراني ها بسيار دشوار هستند ولي مردم براي حفظ نظام و حمايت از ولايت فقيه تا پاي جان ايستاده اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به تهديدات اخير رژيم صهيونيستي عليه ايران اشاره كرد و گفت چند سالي است كه اسرائيل عربده مي كشد كه به ايران حمله مي كند و آمريكا هم حمايت مي كند. از طرف ديگر مزدوران داخلي آنها شايعه پراكني مي كند تا ترس در دل مردم ايجاد شود. اكنون متوجه شده اند در اقتدار ايران و وحدت اين ملت ذره اي خدشه وارد نشده است. وي با اشاره به توصيه رهبر معظم انقلاب به آمريكا كه خط خود را از اسرائيل جدا كند گفت: چند روز قبل در پي ادعاي حمله اسرائيل به ايران، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با حمله به نخست وزير اسرائيل گفت اگر به اميد حمايت ما هستي ما اصلا حامي اين كار تو نيستيم.
صفار هرندي تصريح كرد: سران تل آويو به نخست وزير وحشي خود گفته اند از حمله به ايران حرف نزن كه ما در آخرين روزهاي زندگي قرار مي گيريم. وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: وقتي كه يك فرمانده نظامي ايران مصاحبه يا سخنراني مي كند تمام معادلات دشمن را بر هم مي زند و آنها ضمن حمله به يكديگر اعتراف مي كنند كه اصلا قصد حمله به ايران را نداريم.
 


با حضور معاون رئيس جمهور

چهارمين مرحله طرح پاكسازي عمومي در خوزستان آغاز شد

اهواز - خبرنگار كيهان:
چهارمين مرحله طرح پاكسازي و نظافت عمومي در شهرها و روستاهاي خوزستان با حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست كشور آغاز به كار كرد.
محمدجواد محمدي زاده در افتتاحيه چهارمين مرحله طرح پاكسازي و نظافت عمومي در خوزستان اظهار داشت: در آموزه هاي ديني و سيره ائمه توصيه هايي در مورد طهارت و نظافت وجود دارد كه يك گنجينه با ارزش محسوب مي شود و هنوز بسياري از علوم دنيا به آن دست نيافته است لذا بايد بر آنها تكيه كرد.
وي در ادامه گفت: زندگي صنعتي از 300 سال پيش تاكنون نيازمندي هاي جديدي ايجاد كرده و اقتضائات جديد ابتلائات جديدي نظير پسماندها را در پي داشته است كه بسياري از پسماندهاي جديد در اكوسيستم تجديدپذير نيستند.
رئيس سازمان محيط زيست كشور افزود: زندگي جديد شهرنشيني استفاده از وسايل الكترونيكي را ضروري ساخته در حالي كه برخي از اين قطعات الكترونيكي تشعشعات مضري دارند كه متاسفانه هنوز در كشور سازوكار خاصي براي امحاء پسماندهاي آن انديشيده نشده است.
محمدي زاده با بيان اينكه گستره وسيعي از پسماندها تشكيل شده گفت: لازم است متناسب با نيازمندي هاي جامعه، نسخه دفع پسماندها نيز در دسترس باشد كه اين مهم بدون مشاركت مردم ميسر نيست و مجموعه تصميم گيرندگان اين حوزه بايد زمينه را براي مشاركت مردم مهيا كنند.
وي با اشاره به اينكه در سال هاي گذشته به دليل كمبود امكانات در داخل، زباله هاي خطرناك و ويژه طبق ضوابط بين المللي به كشورهاي اروپايي منتقل مي شد گفت: ديگر نگراني درباره زباله هاي خطرناك و ويژه در كشور نداريم زيرا در حال حاضر در شهرهاي اصفهان، ساوه، تبريز و قزوين كوره هايي با ظرفيت و دقت بالا براي از بين بردن زباله ها و پسماندهاي خطرناك و ويژه ايجاد شده است.
معاون رئيس جمهور در ادامه از جمع آوري زباله هاي بيمارستاني تا پايان سال در كشور خبر داد و گفت: در وزارت بهداشت برنامه خوبي در جهت بي خطرسازي پسماندها در حال اجرا است همچنين پيشرفت روند جمع آوري زباله هاي صنعتي نيز رضايت بخش است.
وي پيرامون زباله هاي كشاورزي نيز يادآور شد: روزانه 45 تا 50 هزار تن زباله خانگي در كشور توليد مي شود كه با توجه به اينكه شهرداري ها و دهياري متولي جمع آوري پسماندهاي خانگي هستند در اين زمينه ظرفيت سازي خوبي شده. اين در حالي است كه روزانه 420 هزار تن پسماند كشاورزي در كشور توليد مي شود هرچند اين پسماندها خطر جدي ندارند اما به دليل بالا بودن حجم آنها، به محيط زيست آسيب مي رسانند كه بايد به خوبي مديريت شود.
وي خطاب به شهرداري ها نيز تاكيد كرد: مناظر شهري نبايد اغتشاشات بصري براي بيننده داشته باشد بايد روح را در منظر شهري مديريت كرد و مردم را از پيامي آرامش بخش بهره مند سازيم از اين رو معماري منظر در شهرها بايد در اولويت كار شهرداري قرار گيرد.
 


اهداي هر هفته هزاران كتاب به كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي

مدير كتابخانه آيت الله العظمي مرعشي نجفي با اشاره به حجم بالاي كتابهاي اهدايي به اين كتابخانه گفت هفته اي دو كتابخانه شخصي به اين كتابخانه اهدا مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين محمود مرعشي نجفي در گفت وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعاليت هاي كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي گفت: در حال حاضر به طور متوسط هر هفته 2 كتابخانه شخصي به كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي اهدا مي شود كه بيشتر آنها بيش از هزار جلد كتاب را دربر دارند.
وي با اشاره به اهداي كتاب هاي نفيس به اين كتابخانه عنوان كرد: با توجه به حجم كتاب هاي نفيس در كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي از اهداكنندگان اجازه گرفته مي شود كه چنانچه كتاب اهدايي در كتابخانه موجود باشد كتاب اهدايي فروخته و به جاي آن كتاب هاي ديگر كه در كتابخانه وجود ندارد خريداري شود.
مدير كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي با اشاره به اينكه اين كتابخانه اولين كتابخانه در كشور و اولين كتابخانه جهان از لحاظ دارا بودن نسخ خطي شيعه است، عنوان كرد: با استفاده از كتاب ها و نسخه هاي خطي كتابخانه از سال گذشته تاكنون بيش از 30 عنوان كتاب با موضوعات ديني، علمي و پزشكي تدوين شده است.
وي در ادامه ابراز داشت: كتاب هايي كه توسط كتابخانه چاپ و تدوين مي شوند به كتابخانه هاي بزرگ كشور و همچنين 200 كتابخانه در سطح جهان ارسال مي شوند.
 


با تجليل از هنرمندان استان

هفته هنري چهارمحال و بختياري در تهران به كار خود پايان داد

شهركرد- خبرنگار كيهان:
هفته هنري چهارمحال و بختياري كه از تاريخ 25 تا 29 شهريور 91 در فرهنگسراي نياوران تهران برگزار شده بود با اجراي تعزيه و موسيقي محلي به كار خود پايان داد.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري در اين باره گفت: در هفته هنري 250اثر فاخر از هنرمندان برجسته چهارمحال و بختياري در زمينه هاي خوشنويسي، تصويرسازي، نقاشي، نقاشي خط، نگارگري، تذهيب، عكاسي، گرافيك و طراحي و همچنين 12 غرفه شامل صنايع دستي، مد و لباس محلي، ميراث هنري، سوغات، توليدات استاني و مطبوعات محلي و دو سياه چادر عشايري مرتبط با نحوه كار و زندگي مردم استان در معرض ديد عموم مردم و مسئولان قرار گرفت.
بهمن اكبريان دهكردي افزود: در اين هفته 20 تابلوي فاخر عكس از هنرمند عكاس «سيداسماعيل موسوي» كه از زندگي و كوچ عشاير استان از كودكي تا پيري آنان را ثبت كرده است به نمايش گذاشته شده بود.
در آخرين روز از هفته هنري چهارمحال و بختياري گروه منتخب تعزيه استان به كارگرداني سيدمحمد طاهريان قهفرخي در سالن آمفي تئاتر نياوران به اجراي برنامه پرداختند. در اين تعزيه صحنه شهادت امام حسين(ع) در روز عاشورا و صحنه شهادت علي اصغر(ع) به نمايش درآمد كه مورد استقبال مردم قرار گرفت.
در پايان برگزاري مجلس تعزيه از «حبيب الله كياني هرچگاني» و «عليرحم شايان» به عنوان پيشكسوت تعزيه و از «مختار احمدي» نوازنده شيپور و «ابراهيم طاهري قهفرخي» به عنوان تعزيه خوان فعال تجليل و به اين افراد هدايايي اهدا شد.
در طول برگزاري هفته هنري چهارمحال و بختياري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون هنري وي و معاون پارلماني رئيس جمهوري و معاون وزير آموزش و پرورش، استاندار چهارمحال و بختياري و معاونان وي از نمايشگاه ديدن كردند.
 


معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

موسيقي مقاومت دچار كاستي هايي شده است

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با وجود پيشرفت موسيقي مقاومت در سال هاي اخير، دچار كاستي هايي شده ايم و بايد براي رفع اين كاستي ها و رسيدن به دوران درخشان دفاع مقدس تلاش كنيم.
به گزارش خبرنگار مهر، حميد شاه آبادي معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره موسيقي مقاومت افزود: چهار دوره از برگزاري اين جشنواره مي گذرد و ما هم اكنون در جايي ايستاده ايم كه بايد اين فعاليت ها را تحليل كنيم و ببينيم كجا هستيم و به كجا مي رويم.
وي اضافه كرد: بايد ببينيم چرا در دوران دفاع مقدس موسيقي مقاومت وضعيت بهتري داشت و در جهت رسيدن به آن تلاش كنيم.
وي در ادامه تصريح كرد: اولين علت فضاي آن موقع طوري بود كه هنرمندان، شهدا و رزمندگان را مي ديدند كه اين باعث حال و هوايي مي شد كه اشعار و موسيقي هايي توليد شود كه مقاومتي باشد.
وي افزود: در درجه دوم مشاركت هنرمندان بود. هنرمنداني كه در طول جنگ در جبهه حاضر مي شدند و براي رزمندگان اجراهايي داشتند.
وي اضافه كرد: از ديگر عوامل، تكرار توسط رسانه ها و فعاليت مديران بود.
وي تصريح كرد: ما در موسيقي مقاومتي نيازمند بازنگري، تجديدنظر، نگاه نو و دقيق هستيم.
 


برگزيدگان دهمين جشنواره ملي خوشنويسي رضوي يزد معرفي شدند

يزد- خبرنگار كيهان:
برگزيدگان دهمين جشنواره ملي خوشنويسي رضوي يزد در مراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و تجليل شدند.
در رشته خط نستعليق مصطفي عابديني از قزوين و مجتبي شريفي از اصفهان به طورمشترك اول شدند.
براساس نظر هيئت داوران در اين رشته هيچ يك از آثار حائز رتبه دوم نشد و حميد جعفري از اصفهان رتبه سوم را از آن خود كرد.
همچنين در اين بخش، آثار احمد احمدي حيدري، سيدرسول آقاميري، پويان مكوندي از اصفهان و نيما اليكائي از مازندران شايسته تقدير شناخته شدند.
در بخش ويژه بانوان نيز بي بي زهره رئيس الساداتي از خراسان شمالي و حكيمه پوريزدان پرست از قم به صورت مشترك به عنوان برگزيده معرفي شدند و آثار زهرا وثوقيان از اصفهان، فاطمه خانزاده از قزوين، رباب حامد سلطاني و شهلا رواجي از اردبيل، مريم سادات موسوي از خراسان رضوي و بتول سلطاني از گيلان شايسته تقدير شناخته شدند.
در رشته خط شكسته نستعليق، ذبيح الله لولوئي مهر از گيلان به عنوان رتبه اول انتخاب شد و بهادر پگاه و پيمان گلكار از قزوين به ترتيب رتبه هاي دوم و سوم را از آن خود كردند.
همچنين راضيه فولادي سپهر از تهران به عنوان برگزيده بخش ويژه بانوان اين رشته معرفي شد.
در رشته خط نسخ، ابوالفضل خزاعي و زهرا ميبدي از قم و محسن عبادي از خراسان رضوي به صورت مشترك به عنوان برگزيده انتخاب شدند و در بخش ويژه بانوان الهام ميرطلايي از اصفهان به عنوان برگزيده شناخته شد.
در خط ثلث، فرهاد شيرخاني از خراسان رضوي رتبه اول، محمدتقي اسدي شيخ احمدلو و علي ايراني از قم رتبه هاي دوم و سوم را كسب كردند.
در خط ثلث در بخش ويژه بانوان نيز نفيسه تقوي از قم به عنوان برگزيده شناخته شد.
 


دبير جشنواره:

رژيم صهيونيستي از برپايي جشنواره بين المللي فيلم مقاومت به وحشت افتاده است

دبير دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت با اشاره به واكنش هاي مطبوعات اسرائيل و متحدانش در مقابل برگزاري اين جشنواره گفت: اين موضع گيري ها نشان دهنده ترس استكبار از برپايي جشنواره فيلم مقاومت است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد خزائي عصر شنبه در ديدار استاندار كرمان با اعضاي ستاد جشنواره بين المللي فيلم مقاومت گفت: طي روزهاي اخير شاهد واكنش روزنامه هاي اسرائيل درخصوص برپايي اين جشنواره بوديم به گونه اي كه يكي از اين روزنامه ها تيتري به اين عنوان درج كرده بود «جشنواره اي براي ايجاد نفرت عليه رژيم صهيونيستي است». وي ادامه داد: دشمنان از بيداري اسلامي و روشنگري افكار عمومي هراس دارند و با توجه به تاثيرگذاري و قدرت مانور جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، در مقابل برگزاري اين جشنواره واكنش نشان مي دهند.
خزائي با اشاره به اختصاص بخشي از جشنواره به شهيد عماد مغنيه گفت: طبق رايزني هاي صورت گرفته خانواده اين شهيد بزرگوار نيز در جشنواره فيلم مقاومت حضور خواهند داشت.
خزائي زمان برگزاري جشنواره بين المللي فيلم مقاومت را 31 شهريورماه تا پايان آبان ماه دانست و گفت: مهمترين بخش جشنواره مذكور از سوم تا هفتم مهرماه در كرمان برگزار خواهد شد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14