(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 12 مهر 1391 - شماره 20322

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سفير ايران در مسكو:
روس ها نمي خواهند به بهانه هسته اي فشارهاي خردكننده به ايران وارد شود
در سالن اجلاس سران همايش ملي نخبگان جوان
با سخنان رئيس جمهور گشايش يافت
درپرتو وحي
توهين بي بي سي به آذري زبان ها
اعتراض نمايندگان را برانگيخت
با برپايي تجمع
دانشگاه تهران توهين به پيامبر(ص) را محكوم كرد
وزير علوم:
مشكلات ارز دانشجويي تا 2 هفته ديگر حل مي شود
رئيس مركز هيات هاي امناي وزارت علوم:
دانشجويان سنواتي و مشروط براي ادامه تحصيل بايد شهريه بپردازند
از ديروز به مدت 15 روز
بازديد مردمي از ضريح جديد سيدالشهدا(ع) در قم آغاز شد
يك روزنامه نگار معروف آمريكايي:
جامعه اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل درباره ناموفق بودن حمله به ايران اتفاق نظر دارند
وزير دفاع:
قدرت تحرك امدادرساني در ميدان رزم افزايش يافته است
توكلي خبر داد
آغاز ثبت نام المپياد علمي دانشجويي كشور از 9 آبان
نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران خبر داد
 تصويب پيش نويس قانون بهبود محيط كسب و كار كشور
اخبار ادبي و هنري
با حضور معاون اول رئيس جمهور
چند طرح عمراني در ايلام به بهره برداري رسيد
فرمانده نيروي انتظامي جزيره:
فعاليت اتباع بيگانه در كيش فقط با مجوز امكان پذير است
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور خبر داد
تبديل فرودگاه ايلام به پايگاه انتقال هوايي زائران عتبات عاليات
پايان عصر حاميان نفتي آمريكا در خاورميانه
جوانان سعودي نفت را به 300دلار مي رسانند؟!
توسط معاون وزير علوم
 7 پروژه عمراني دانشگاه بوعلي سيناي همدان افتتاح شد


سفير ايران در مسكو:

روس ها نمي خواهند به بهانه هسته اي فشارهاي خردكننده به ايران وارد شود

سفير ايران در مسكو گفت: روس ها نمي خواهند به بهانه موضوع هسته اي، فشارهاي خردكننده اقتصادي از سوي غرب به ايران وارد شود.
رضا سجادي درخصوص نگراني روسيه در قبال بحث هسته اي ايران عنوان كرد: اصولا هر كشوري بايد تدابير امنيتي براي خود داشته باشد به طور مثال و مطمئنا نبايد تدارك ارتش ما به معناي احساس خطر بالفعل براي همسايگان باشد، بالاخره هر كشوري بايد بتواند امكانات دفاعي خود را فراهم كند. روس ها هم نمي گويند و اعتقاد ندارند كه ايران دنبال سلاح هسته اي است ولي بالطبع اين كشور نيز بايد احتياط هاي لازم را براي خود در نظر بگيرد.
وي افزود: به همين دليل نيز روسيه تاكيد مي كند تا كمك شود از طرق قانوني فعاليت هاي هسته اي ايران شفاف شود، ضمن اين كه به شدت هم مخالف اعمال تحريم هاي فرا قطعنامه اي و فشارهاي سياسي و يا تهديد ايران به حمله نظامي است.
سفير ايران در روسيه با تاكيد بر اين كه موضع روسيه منطقي است اظهار داشت: با مراودات بيشتر اقتصادي و سياسي و رفت وآمدهاي نخبگان، اين دغدغه از ذهن روس ها محو خواهد شد و آنها متوجه مي شوند كه حساسيت ما در موضوع هسته اي در واقع با غرور ملي عجين شده است و نمي خواهيم زير فشار و استانداردهاي دوگانه غرب برويم.
وي عنوان كرد: ما كار قانوني كرده ايم و در زمينه فعاليت هاي هسته اي تعهدات و تضمين لازم را به دنيا داده ايم و حال غرب است كه با استانداردهاي دوگانه برخورد مي كند.
سجادي گفت: روس ها متوجه شوند كه اصرار ما در بحث هسته اي به خاطر پرداختن به سلاح هسته اي نيست بلكه به اين دليل است كه ما نمي خواهيم زير بار حرف زور برويم.
وي درخصوص ميزان حمايت روسيه از ايران مقابل فشارهاي غرب به فارس گفت: روس ها قاطع ايستاده اند كه به بهانه موضوع هسته اي فشارهاي نظامي و خردكننده اقتصادي به ايران وارد نشود. اين حريم منافع مشترك ما و روسيه است.
سجادي در مورد وضعيت نيروگاه بوشهر و زمان تحويل آن به ايران گفت: ما دوست داريم متخصصين روس همچنان در ايران باشند، حتي پس از تحويل نيروگاه، بحث نيروگاه هسته اي بسيار موضوع پيچيده اي است و بايد ضرايب امنيتي، حفاظتي و فني آن بالا باشد و ما تمايل داريم كه نيروگاه به بهترين نحو اداره شود در نتيجه وجود متخصصان روس در ايران ضروري است.
 


در سالن اجلاس سران همايش ملي نخبگان جوان

با سخنان رئيس جمهور گشايش يافت

رئيس جمهور با تاكيد بر ضرورت رسيدگي به بحث اعتلاي نخبگان در سطح جامعه گفت: اميدوارم روزي برسد كه نخبگان در بالاترين سطوح مديريتي كشور قرار گيرند.
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ديروز در مراسم افتتاحيه ششمين همايش ملي نخبگان جوان كه در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد گفت: همه به دنبال فرصت هستند و در بخش هاي تخصصي نيز مهمترين اولويت، كسب فرصت و امكانات بيشتر است.
وي با اشاره به اينكه منظور از فرصت به معناي ايجاد فضاي لازم براي انجام كار است اظهار كرد: سقف پرواز يك انسان در هر زمينه اي بستگي به خود آن انسان دارد.
احمدي نژاد گفت: البته شرايط اجتماعي و امكانات نيز در اين ميان نقش بسيار مهم و موثري را برعهده دارد اما نقش تعيين كننده در تعيين سقف پرواز يك انسان، خود آن انسان است.
رئيس جمهور با اشاره به زندگي چند تن از دانشمندان ايراني همچون ابن سينا و شيخ بهايي افزود: سقف پرواز ما نامحدود است سقف پرواز انسان خود خدا است؛ خداوند به انسان گفته است كه مي توانيد در سطح من قرار بگيريد نه به معناي اينكه خالق شويد بلكه تجلي صفات خداوندي باشيد.
وي با اشاره به ضرورت رسيدگي به بحث اعتلاي نخبگان در سطح جامعه گفت: بايد روابط اجتماعي و فرهنگي در تمام سطوح زندگي به نخبگان و نخبگي ارزش دهد و اگر كسي در سطح بالاتري حركت مي كند به دنبال پايين كشيدن آن فرد نباشد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه امسال به دليل تحريم ها، فشارها و بداخلاقي ها، بودجه دولت به شدت تحت فشار است گفت: با اين وجود ما تمام تلاش خود را مي كنيم تا به هيچ عنوان به بودجه بنياد نخبگان و بودجه هاي علمي و پژوهشي كشور دست نزنيم.
وي با اشاره به اينكه گاهي مواقع اشخاص و حتي ساختارها جلوي سقف پرواز بالاتر را مي گيرند ادامه داد: ما بايد تلاش كنيم تا امكان حضور نخبگان در بالاترين سطوح مديريتي كشور فراهم شود.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه ما بايد خود را در سطح مديريت جهان و بالاترين تراز باور كنيم گفت: اگر ما خود را در اين سطح باور كنيم به طور حتم برنامه ها و تصميمات ما نيز براي مديريت جهان خواهد بود و در آن صورت خواهيم ديد كه چقدر حل مشكلات در داخل كشور آسان مي شود.
بنابر اين گزارش «محمود احمدي نژاد» در اين همايش با اهداي تنديس ششمين همايش ملي نخبگان و لوح تقدير از 9 نفر از نخبگان و استعدادهاي برتر كشور تجليل كرد.
اين 9 نفر شامل نفرات اول كنكور سال 1391در رشته هاي تجربي، رياضي، علوم انساني و هنر، 3 نفر كسب كننده مدال المپياد رياضي، مدال آور كشورمان در المپياد شيمي و كسب كننده مدال در المپياد نجوم هستند.
اين همايش با موضوع سربلندي اسلامي با مديريت نخبگان در روزهاي 11 و 12 مهرماه برگزار مي شود.
در همايش امسال 471 نخبه در سطح كارشناسي، 225 دانشجوي دوره تكميلي دكترا و 207 فارغ التحصيل دوره دكترا حضور دارند.
 


درپرتو وحي

«خودبرتربيني» شيطاني!
قرآن كريم:
(خداوند به شيطان) فرمود: اي ابليس! چه چيزي مانع تو شد كه بر مخلوقي كه با قدرت خود او را آفريدم سجده نكني؟!
آيا تكبر كردي يا از برترين ها بودي؟! (برتر از اينكه فرمان سجده به تو داده شود!).
(ابليس) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفريده اي و او را از گل!
(خداوند) فرمود: (اكنون كه گستاخانه نافرماني كردي و برتري جويي كفرآميز نمودي) از آسمانها (و از صفوف ملائكه) بيرون برو! كه تو رانده از درگاه مني و مسلما لعنت من بر تو تا روز قيامت خواهد بود
سوره ص
آيات 87 - 57
 


توهين بي بي سي به آذري زبان ها

اعتراض نمايندگان را برانگيخت

توهين بنگاه خبري وزارت خارجه انگليس (بي بي سي) به آذري زبان ها اعتراض نمايندگان مجلس را برانگيخت.
علي عليلو عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: شبكه بي بي سي به دنبال فرصتي براي تحريك حساسيت هاي قومي در ايران است اما مردم استان آذربايجان پاسخي محكم تر از گذشته به اقدامات تفرقه افكنانه آنان خواهند داد.
وي در گفت وگو با فارس با اشاره به توطئه شبكه بي بي سي عليه مردم آذري زبان ايران اظهار داشت: شبكه بي بي سي و امثال آن به دنبال فرصتي هستند تا مقاصد شوم خود را در فضاي سياسي كشور ما پياده كنند و هر چه به زمان برگزاري انتخابات يازدهم رياست جمهوري نزديك تر مي شويم بيشتر شاهد اين اقدامات تفرقه افكنانه از سوي آنها خواهيم بود.
عليلو افزود: مردم و مسئولان بايد در كنار يكديگر شرايط كنوني كشور را مديريت كرده و اجازه ندهند تا دشمن به اختلافات قومي دامن زده و از آبي كه خود آن را گل آلود مي كنند ماهي خود را بگيرند.
نماينده اروميه در مجلس نيز گفت: انتشار كاريكاتور توهين آميز بي بي سي به آذري زبان ها نشان دهنده نفرت دشمنان از ملت ايران است.
نادر قاضي پور با اشاره به اقدام تفرقه افكنانه سايت بي بي سي فارسي در توهين به آذري زبان هاي ايران اظهار داشت: آذري زبان ها در ايران مردمي ولايت مدار بوده و نسبت به ترفندهاي دشمن نيز در ايجاد تفرقه در كشور آگاهي دارند و اجازه نمي دهند تا در ايران بحث قوميت ها به وجود آيد.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي گفت: انتشار كاريكاتور توهين آميز نسبت به مردم آذري زبان ايران نشان دهنده نفرت دشمنان از ملت ايران است و اين اقدام بي بي سي در حالي است كه هر ايراني آزاده نسبت به مردم استان آذربايجان حساس بوده و نسبت به آن احساس تكليف مي كنند.
وي افزود: مردم آذري زبان ايران در صحنه هاي مختلف انقلاب اسلامي حضوري فعال داشته و دارند و چنانچه مشكلي نيز برايشان پيش آيد خود قادر به حل آن هستند.
نماينده اردبيل در مجلس نيز گفت: ملت ايران هيچ گاه فريب اقدامات رسانه دولتي انگليس را نخورده و تحت تاثير سياست تفرقه بينداز و حكومت كن آنها قرار نمي گيرد.
كمال الدين پيرمؤذن با اشاره به انتشار كاريكاتوري توهين آميز نسبت به آذري زبان ها در ايران در سايت بي بي سي فارسي اظهار داشت: ملت ايران و به ويژه آذري زبان ها هيچگاه فريب سياست تفرقه بينداز و حكومت كن انگليسي ها را نخورده و اين بار نيز همانند گذشته تحت تاثير مكر و حيله دشمن قسم خورده خود قرار نمي گيرند.
وي افزود: شبكه بي بي سي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي همواره سعي داشته تا به اشكال مختلف ضرباتي را به نظام مردمي جمهوري اسلامي وارد كند و به همين سبب دشمني خود با جمهوري اسلامي ايران را آشكارا به نمايش گذاشته است.
نماينده مردم اردبيل، نمين و سرعين در خانه ملت خاطرنشان كرد: آذري زبان ها در ايران مردمي ولايتمدار هستند و در همه صحنه هاي انقلاب اسلامي حضوري پررنگ داشته و وفاداري خود را به نظام ثابت كرده اند.
همچنين سيد بهلول حسيني نماينده مردم ميانه در مورد باز نشر كاريكاتور موهن عليه آذري زبان ها در بي بي سي فارسي اظهار داشت: از جيره خوار هاي انگليس توقعي نبايد داشت و بي بي سي قاعدتا به دنبال اختلاف افكني است.
وي با طرح اين پرسش كه سايت بي بي سي فارسي با باز انتشار كاريكاتور سال 85 در يكي از روزنامه هاي كشور به دنبال چه چيزي است، گفت: انگليسي ها همواره نشان داده اند كه با اختلاف افكني بين قوميت ها مي خواهند بر آنان سلطه داشته باشند.
منصور حقيقت پور نماينده مردم اردبيل نيز با تاكيد بر اينكه استراتژي تفرقه بينداز و حكومت كن براي ملت ايران نخ نما شده است تصريح كرد: مردم ما امروز به شعور بالايي از سياست دست يافته اند و دست هاي پشت پرده دشمنان را به وضوح لمس مي كنند.
محمد اسماعيل سعيدي نماينده تبريز نيز گفت: آذري زبان هاي كشور به ايراني بودن خود افتخار مي كنند و گسستي در جامعه ايران وجود ندارد. گفتني است سايت بي بي سي فارسي در يك اقدام مشكوك با درج مطلبي با نام جنجال كاريكاتورها، كاريكاتور توهين آميز عليه آذري زبان هاي كشور را باز نشركرده است.
 


با برپايي تجمع

دانشگاه تهران توهين به پيامبر(ص) را محكوم كرد

دانشجويان و اساتيد دانشگاه تهران با برپايي تجمع، ساخت فيلم اهانت آميز عليه پيامبر(ص) را محكوم كردند.
ظهر ديروز اساتيد و دانشجويان دانشگاه تهران در اعتراض به هتاكي غرب نسبت به ساحت پيامبر اعظم(ص) مقابل مسجد اين دانشگاه تجمع كردند.
تجمع كنندگان پرچم هاي محمد رسول الله را به اهتزاز درآوردند و با شعار «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل» و «هتاك بر پيامبر اعدام بايد گردد»، انزجار خود را نسبت به اين اقدام موهن اعلام كردند.
همچنين دانشجويان، اساتيد و كاركنان واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در شهر تهران در مجتمع پيامبر اعظم(ص) واحد تهران مركزي تجمع كردند.
تجمع كنندگان شعارهايي همچون «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل»، «سكوت هر مسلمان خيانت است به قرآن» و... سر دادند.
دانشگاهيان در تجمع خود پرچم هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي را آتش زدند و سياست هاي ضد اسلامي و توهين به مقدسات اسلامي را محكوم كردند.
در همين ارتباط، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي در جمع دانشجويان و اساتيدي كه در اعتراض به هتك حرمت پيامبر اعظم(ص) در دانشگاه تهران تجمع كردند، با اشاره به اينكه نظام سلطه به سركردگي آمريكاي جهانخوار سيلي هاي متعددي را از ملت هاي مسلمان دريافت كرده است، گفت: ملت ها در سايه بصيرت، آگاهي، علم، ايثار و شناخت هويت نظام سلطه و همچنين براي رسيدن به عزت سياسي و علمي گام هاي بلندي را برداشتند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه نظام سلطه پيروز در انديشه مصادره منافع ملت هاي اسلامي بود، تصريح كرد: در حال حاضر نظام سلطه با ملت هاي آگاه، هوشمند و مقاوم روبه رو شده است.
وي افزود: نظام سلطه براي برون رفت از چالش ها سعي دارد، زمينه رويارويي نظرات اسلامي و اديان توحيدي را با يكديگر به وجود بياورد.
ابوترابي فرد با بيان اينكه توطئه دشمنان براي ايجاد شكاف و وحدت مسلمانان جهان است، اظهار داشت: 11سپتامبر محصول اين تفكر است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اهانت به شخصيت پيامبراعظم(ص) با مديريت يك كشيش منزوي و محكوم شده از سوي پاپ و شخصيت هاي رده سه جهان صورت گرفته است.
ابوترابي فرد با بيان اينكه رژيم صهيونيستي در حال انزوا و نابودي است، اظهار داشت: امروز كشور ما با يك حركت قدرتمند اسلامي مقابل رژيم صهيونيستي قرار گرفته است.
ابوترابي فرد به ساخت فيلم توهين آميز درباره پيامبر اكرم اشاره كرد و گفت: اين اقدامات نه تنها كمترين سودي براي كاخ سياه و رژيم صهيونيستي ندارد بلكه وحدت و انسجام روزافزون پيروان قرآن را حول شخصيت پيامبر اعظم و وحدت اديان الهي در سايه تمسك به توحيد فراهم مي كند.
 


وزير علوم:

مشكلات ارز دانشجويي تا 2 هفته ديگر حل مي شود

وزير علوم از حل مسائل ارز تحصيلي تا دو هفته آينده خبر داد.
دكتر كامران دانشجو ديروز در جمع خبرنگاران تأكيد كرد: قرار نيست دانشجويي از ارز تحصيلي محروم شود و تا دو هفته آينده مسائل مربوط به ارز تحصيلي حل خواهد شد.
وي با اشاره به وضعيت بورسيه هاي 90 و 91 وزارت علوم گفت: جلسه اي در اين زمينه با حضور معاون اول رئيس جمهور، معاونت راهبردي و مسئولين اقتصادي و بانك برگزار و توضيحات لازم در خصوص تخفيف هاي ارز تحصيلي داده شد و قرار شد طي دو هفته آينده اين مسائل حل شود.
دانشجو تأكيد كرد: قرار نيست كسي از ارز محروم شود بلكه قرار است راهكار مناسب ارزي و ريالي در اختيار وزارتخانه و مراجع ذيربط بانكي قرار گيرد تا اين عزيزان از آن استفاده كنند.
 


رئيس مركز هيات هاي امناي وزارت علوم:

دانشجويان سنواتي و مشروط براي ادامه تحصيل بايد شهريه بپردازند

دانشجوياني كه نتوانند در زمان مقرر نيمسال هاي اعلام شده خود را به اتمام برسانند بايد شهريه بپردازند.
مهدي ايرانمنش رئيس مركز هيات هاي امناي وزارت علوم در گفت وگو با مهر تاكيد كرد: دانشجويان تمام مقاطع ورودي هاي 90 به بعد در صورتي كه سنواتي شوند بايد براي ادامه تحصيل شهريه اي معادل شهريه نوبت دوم به دانشگاه پرداخت كنند.
وي افزود: طبق اعلام معاونت آموزشي وزارت علوم در صورتي كه دانشجويان تمام مقاطع تحصيلي نتوانند در نيمسال هاي اعلام شده تحصيل خود را به اتمام برسانند براي گذراندن دوره هاي سنوات مشمول پرداخت شهريه نوبت دوم مي شوند.
وي گفت: اين مصوبه براي تمام ورودي هاي سال تحصيلي 90 به بعد عملي شده و به تصويب هيات امناي هر دانشگاه نيز رسيده است.
به گفته اين مقام مسئول در وزارت علوم، بر اساس اين مصوبه ورودي هاي سال هاي قبل از 90 شامل پرداخت شهريه نمي شوند.
ايرانمنش درباره دريافت شهريه از دانشجويان مشروطي گفت: دانشگاه نمي تواند از دانشجوي مشروطي به اين علت كه سر موعد مقرر تحصيل را به اتمام نرسانده شهريه دريافت كند اما در صورتي كه مقررات كميسيون موارد خاص يا كميسون آموزشي دانشگاه به اين دسته از دانشجويان اجازه تحصيل بدهد، دانشگاهها موظف به دريافت شهريه خواهند بود.
وي ادامه داد: دولت تا سقف مشخصي براي دانشجويان، سرانه تعيين كرده است و بعد از اتمام اين مدت، دانشجويان بايد براساس مقررات تعيين شده شهريه نوبت دوم را پرداخت كنند.
رئيس مركز هيات هاي امنا و هيات هاي مميزه مركزي وزارت علوم درباره پرداخت شهريه متغير يا ثابت نوبت دوم براي دانشجويان سنواتي گفت: در صورتي كه دانشجو بايد واحد پايان نامه را بگذراند لازم است شهريه ثابت نوبت دوم را پرداخت كند و اگر لازم است واحدهاي درسي را هم بگذراند ملزم است شهريه را به طور كامل پرداخت كند.
 


از ديروز به مدت 15 روز

بازديد مردمي از ضريح جديد سيدالشهدا(ع) در قم آغاز شد

درهاي كارگاه ساخت ضريح امام حسين(ع) در مدرسه معصوميه قم از صبح ديروز به مدت 15 روز به روي تمام علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت باز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محبين اهل بيت طي اين مدت مي توانند هر روز از ساعت 8 تا 12 و 16 تا 20 به زيارت ضريح مطهر حضرت سيدالشهدا بروند
كار ساخت ضريح امام حسين در قم از خرداد ماه سال 87 آغاز شد و هفته گذشته در مراسم باشكوهي با حضور رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب و رئيس مجلس شوراي اسلامي و نمايندگاني از كشورهاي عراق، عربستان، بحرين، لبنان و... از اين ضريح مطهر رونمايي شد.
از زمان رونمايي، حضرات آيات و مراجع عظام مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني، سبحاني، علوي گرگاني، موسوي اردبيلي، مؤمن، حسيني بوشهري، خاتمي و... با حضور در كارگاه ساخت ضريح اين ضريح مطهر را زيارت كردند. خطاطي متون منقوش بر ضريح مقدس توسط استاد سيد محمد حسيني موحد از خطاطان بنام جهان اسلام انجام شده است.
آيت الله نوري همداني از مراجع تقليد نيز روز گذشته از ضريح جديد امام حسين(ع) ديدن كرد و در جريان آن گفت: ساخت اين ضريح نشان دهنده ولايت، همت و هنر اسلامي نزد ايراني هاست. طراحي اين ضريح توسط استاد محمود فرشچيان انجام شده است.
اين گزارش حاكي است جمعي از حافظان قرآن استان قم صبح ديروز به زيارت ضريح اباعبدالله الحسين رفتند و در جوار اين ضريح مطهر يك دور قرآن را ختم كردند.
در اين مراسم كه به همت مؤسسات قرآني استان و در فضايي كاملاً معنوي برگزار شد هر يك از حافظان يك حزب از قرآن را قرائت كردند.
همچنين حافظان قرآن در مراسم ذكر و توسل اهل بيت كه در اين جوار ضريح مقدس حضرت سيدالشهدا برگزار شد حضور يافتند و بر مصيبت هاي وارده شده به اهل بيت پيامبر اشك ريختند.
قرار است اين ضريح مقدس در ايام محرم حسيني با حضور كاروان باشكوهي با گذر از شهرهاي مختلف به كربلاي معلي منتقل و در مضجع شريف امام حسين(ع) نصب شود.
 


يك روزنامه نگار معروف آمريكايي:

جامعه اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل درباره ناموفق بودن حمله به ايران اتفاق نظر دارند

يك روزنامه نگار معروف آمريكايي با اشاره به اينكه نخست وزير رژيم صهيونيستي اصرار به اقدام عليه ايران دارد، نوشت: جامعه اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل معتقدند حمله به ايران به توقف برنامه اتمي اين كشور منجر نمي شود.
«ريچارد كوهن»، روزنامه نگار معروف آمريكايي با انتشار مطلبي در پايگاه خبري «نيويورك ديلي نيوز» نوشت: اگر مي خواهيد حكايتي درباره احتمال حمله اسرائيل به ايران بخوانيد، پيشنهاد مي كنم كتاب «500 روز» كورت ايچنوالد را بخوانيد كه اصلا به اين موضوع نمي پردازد. اين كتاب توصيف مي كند چگونه جرج دبليو بوش، آمريكا را به جنگ در عراق كشاند. جرج بوش به «ژاك شيراك»، رئيس جمهور فرانسه گفته بود، «خداوند خواستار اين رويارويي است؛ كسي كه مي خواهد ما از اين درگيري استفاده كنيم تا پيش از شروع عصر جديد، دشمنان مردم او را از روي زمين پاك كنيم.»
اين روزنامه نگار آمريكايي با بيان مطالب فوق افزود: البته بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل خود را كسي نمي داند كه به خواست خدا به ايران حمله كند اما دليل قانع كننده اي وجود دارد كه فكر كنيم او خود را ناجي يهوديان مي داند.
نتانياهو تاكيد مي كند ايران در حال توليد تسليحات هسته اي است تا به احتمال زياد از آنها عليه اسرائيل استفاده كند. او در اين راستا به سخنان ضدصهيونيستي محمود احمدي نژاد اشاره دارد.
كوهن در ادامه نوشت: تقريبا يك سال است نتانياهو مي گويد به تاسيسات هسته اي ايران حمله خواهد كرد. اما در جامعه اطلاعاتي آمريكا اتفاق نظر وجود دارد كه اسرائيل صرفا مي تواند به برنامه اتمي ايران آسيب برساند و احتمالا آن را به تعويق اندازد اما نمي تواند به آن پايان دهد. نكته اينكه جامعه اطلاعاتي اسرائيل نيز بر همين باور است.
همچنين روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارنوت» در سرمقاله اي به بحث درباره علت عدم حمله آمريكا به ايران پرداخت و ضمن اشاره به خستگي مردم آمريكا از جنگ در كشورهاي مختلف و همچنين تغيير حزب دموكراتي كه كمتر از اسرائيل حمايت مي كند، نوشت كه تظاهرات خشونت آميزي كه اخيرا در جهان اسلام و عرب در اعتراض به فيلم ضداسلامي نمايان شد، آمريكا را به ياد اين نكته مي اندازد كه در صورت حمله اين كشور به ايران چه اتفاقي خواهد افتاد.
در ادامه اين مقاله آمده است كه وقتي تظاهرات ضدآمريكايي اخير در واكنش به انتشار يك فيلم ضداسلامي بوده است، پس بايد ديد كه واكنش مسلمانان به اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران چه خواهد بود.
حتي اگر اسرائيل به صورت تنهايي به ايران حمله كند و آمريكا حقيقتا در اين حمله مشاركت نداشته باشد، اما باز هم (آمريكا) متهم مي شود كه حداقل در كمك به جامعه يهود نقش كمكي داشته و به اين ترتيب با واكنش هاي بيشتري روبرو خواهد شد.
 


وزير دفاع:

قدرت تحرك امدادرساني در ميدان رزم افزايش يافته است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از افزايش قدرت تحرك در امدادرساني در صحنه رزم و توسعه و بهبود دستاوردهاي بهداري رزمي به لحاظ طبي، تجهيزاتي و مراكز درماني خبر داد.
سرتيپ احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حاشيه بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي بهداري در رزم نيروي زميني سپاه در جمع خبرنگاران، گفت: اين نيرو يك ركن در بهداري رزمي است و خلاقيت هاي نو و كارهاي قابل توجهي در اين حوزه دارد.
وي افزود: اين نمايشگاه نيز نشاني از احساس مسئوليت و همت نيروي زميني سپاه و بهداري آن براي حركت روبه جلو در اين حوزه است.
وزير دفاع ادامه داد: كارهايي براي افزايش قدرت تحرك در امدادرساني در جبهه صورت گرفته است و هم از نظر طبي و هم تجهيزاتي و مراكز درماني دستاوردهاي خوبي در نيروي زميني سپاه ايجاد شده است.
وحيدي در پايان تاكيد كرد: تلاش در حوزه بهداري رزم در نيروي زميني سپاه با يك شيب نسبتاً مناسب در حال صورت گرفتن است.
 


توكلي خبر داد

آغاز ثبت نام المپياد علمي دانشجويي كشور از 9 آبان

مشاور عالي سازمان سنجش از آغاز ثبت نام هجدهمين دوره المپياد علمي دانشجويي كشور از 9 آبان ماه خبر داد.
حسين توكلي در گفت و گو با مهر با اعلام اين خبر افزود: ثبت نام و شركت در آزمون ورودي تحصيلات تكميلي سال 1392 و هجدهمين دوره المپياد علمي دانشجويي كشور، از 9 آبان ماه آغاز مي شود.
وي گفت: نام نويسي از پذيرفته شدگان به صورت اينترنتي و در سامانه سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh. org صورت مي گيرد.
به گفته مشاور عالي سازمان سنجش، دفترچه راهنماي شركت در اين آزمون روز شنبه 6 آبان ماه بر روي سايت سازمان قرار خواهد گرفت.
توكلي خاطرنشان كرد: آزمون ورودي تحصيلات تكميلي صبح و عصر روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، 18 ،19 و 20 بهمن ماه 1391برگزار خواهد شد.
 


نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران خبر داد

تصويب پيش نويس قانون بهبود محيط كسب و كار كشور

كرج-خبرنگاركيهان:
پيش نويس قانون بهبود مستمر محيط كسب و كار كشور تصويب شد.
نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن كشور در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني استان البرز با بيان اين مطلب افزود: اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران مدت 2 سال و 8 ماه به دنبال تصويب قانون بهبود محيط كسب و كار بود.
غلامحسين شافعي افزود: پيش نويس اين قانون در كميته ويژه اي و همچنين در كميسيون هاي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران بررسي و پس از آن به مركز پژوهش هاي مجلس ارسال شد و در آنجا توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار گرفت.
وي تاكيد كرد: براي اولين بار در ايران است كه مجلس شوراي اسلامي تدوين يك قانون را به بخش خصوصي واگذار مي كند.
شافعي، بي اعتمادي بخش خصوصي و سازمان هاي دولتي نسبت به تشكل ها را ناشي از بي توجهي آنها در انجام وظايف خود دانست و اظهار داشت: برخي از تشكل ها به جايگاه خواسته هاي شخصي و گروهي تبديل شده اند كه اين موضوع به بخش خصوصي لطمه وارد مي كند.
وي تصريح كرد: ايجاد تشكل ملي كه اعضاي آن تشكل هاي هر استان هستند از اهداف شوراي نظارت كاربردي بر تشكل ها در اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران است.
شافعي، مشكلات بخش كشاورزي را بيشتر از بخش صنعت و توليد عنوان كرد و گفت: بخش كشاورزي فاقد سخنگو براي انعكاس مشكلات خود است در نتيجه مشكلاتش در جامعه كمتر احساس مي شود.

 


اخبار ادبي و هنري

رئيس حوزه هنري: انقلاب اسلامي سينماي ايران را نجات داد
رئيس حوزه هنري گفت: انقلاب اسلامي، سينماي ايران را نجات داد و ما در طول اين سال ها شاهد خلق آثار ماندگاري در اين عرصه بوده ايم.
به گزارش فارس، محسن مومني شريف دوشنبه شب در مراسم بهره برداري از مجتمع فرهنگي هنري سينما بهمن سنندج اظهار كرد: انقلاب اسلامي سينماي ايران را نجات داد، سينمايي كه مردم آن را مظهر فساد مي دانستند پس از انقلاب به ميان همين مردم برگشت و آنها را به خود جلب كرد.
وي گفت: سينما نيز در اين سالها نقش ارزشمندي در راستاي تحقق اهداف نظام داشته كه نبايد ناديده گرفته شود و سينماگران هم در راستاي نشان دادن چهره واقعي انقلاب اسلامي به جهان نقش تعيين كننده اي داشته اند.
رئيس حوزه هنري تصريح كرد: امروزه در سايه تلاش و پشتكار سينماگران كشور حداقل در منطقه اسلامي، فرهنگ ايراني را با فيلم ها و سريال هاي ارزشي و اخلاقي آن مي شناسند و اين نشان مي دهد اگر سينماي ما به اين مزيت نسبي خود توجه داشته باشند، مي توان در اين فضا قله هاي افتخار را يكي پس از ديگري فتح كرد. رئيس حوزه هنري با عنوان اين مطلب كه حساسيت زدايي از مقدسات مهم ترين هدف دشمن در بين ملت هاي مسلمان است، تصريح كرد: حساسيت زدايي از غيرت ديني با توهين به مقدسات بيش از يك و نيم ميليارد مسلمان، حساسيت زدايي از روابط نامشروع زن و مرد و ديگر اموري كه براي مسلمانان اهميت دارد موجب شده است بسياري از مسلمانان ايران اسلامي از سينما روي برگردانند.
اولين كنگره بين المللي شهداي جهاد علمي برگزار مي شود
دبير كنگره شهداي جهاد علمي از برگزاري اولين كنگره بين المللي شهداي جهاد علمي اواخر بهمن در سالن همايش هاي صدا و سيما خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان، حجت الاسلام عباس نصيري فر، هدف از برگزاري كنگره را گسترش فرهنگ جهاد علمي در دانشگاه ها عنوان كرد و افزود: شهداي هسته اي در پيشرفت و توسعه كشور نقش اساسي داشتند به همين دليل ما در اين كنگره به دنبال ترويج پيوسته فرهنگي جهاد علمي هستيم كه دو محور «ما مي توانيم» و «مبناي اعتقادي» از شاخصه هاي اصلي آن است.
دبير كنگره شهداي جهاد علمي گفت: برگزيدگان جشنواره هاي بين المللي شعر، فيلم و عكس و فيلمنامه، آثار خبرنگاران و همايش علمي كه 14 و 15 آذرماه برگزار مي شود، در كنگره بين المللي شهداي جهاد تقدير خواهند شد.
نصيري فر همچنين از رونمايي از سمفوني جهاد علمي در روز برگزاري كنگره خبر داد و گفت: روز كنگره سمفوني شهداي جهاد علمي اجرا مي شود.
جنگ رواني خانه منحله به سبك چوپان دروغگو!
در حالي كه روز يكشنبه بيانيه اي با امضاي تعدادي از اصناف سينمايي و با تبريك نزديك بودن بازگشايي مجدد خانه سينما با پايمردي اعضاي اين تشكل منحله و تفاهم با رئيس جمهور منتشر شده بود، سخنگوي سازمان سينمايي با تكذيب اين موضوع اصناف امضاكننده اين بيانيه را فاقد جايگاه قانوني معرفي كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، مدتي است كه گردانندگان خانه منحله سينما اقدام به راه اندازي نوعي جنگ رواني نموده و هر از گاهي اخبار كذبي را مبني بر نزديك بودن بازگشايي مجدد اين تشكل منتشر مي كنند، اما هر بار اين خبرها از سوي نهادها و مسئولين مربوطه تكذيب مي شود، به گونه اي كه شيوه اين جنگ رواني از سوي مديريت خانه منحله شبيه به روش چوپان دروغگو شده است! اين بار نيز در ادامه سلسله شايعات منتشر شده درباره بازگشايي خانه سينما، بيانيه اي با امضاي تعدادي از اصناف سينمايي منتشر شد كه باز هم از سوي سازمان سينمايي تكذيب شد. بطوري كه سخنگوي سازمان سينمايي اعلام كرد اين بيانيه حاوي نام ها و عناويني است كه هيچ كدام جايگاه قانوني ندارند و بديهي است هر تقاضا و طرح موضوعي تحت اين عناوين نمي تواند مورد اعتنا باشد. در همين حال رئيس سازمان سينمايي طي نامه اي به سيد عليرضا سجادپور، دستور تمهيدات لازم درخصوص راه اندازي صنوف سينمايي قانونمند را صادر كرد. شمقدري در اين نامه تاكيد كرده است: با عنايت به طراحي ساختار جديد در سازمان سينمايي كه ساماندهي صنوف و ديگر تشكل هاي سينمايي و صدور مجوز فعاليت آن ها از زمره شرح وظايف معاونت فعاليت ها مي باشد، بنابراين ضرورت دارد اقدامات و تمهيدات لازم درخصوص راه اندازي صنوف سينمايي قانونمند به عمل آيد.
آغاز جشنواره فيلم كوتاه تهران
بيست ونهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران دوشنبه شب در مجموعه پرديس سينمايي ملت و همزمان در 30 استان كار خود را آغاز كرد.
در اين مراسم كه با حضور رئيس سازمان سينمايي كشور و جمعي از مديران و هنرمندان سينماي كشورمان برگزار شد، هاشم ميرزاخاني رئيس انجمن سينماي جوان ايران و دبير بيست ونهمين جشنواره فيلم كوتاه تهران متن پيام رئيس جمهور به اين جشنواره را خواند. جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي كشور در اين مراسم سخنراني كرد و گفت: غرب اكنون در تلاش براي القاي اسلام هراسي و ايجاد ترس كاذب از ايران هسته اي نزد جهانيان است، از اين رو از هاليوود به عنوان ابزار براي نيل به اين هدف بهره برداري مي كند. وي تاكيد كرد: 80 درصد ظرفيت اكران و توزيع فيلم هاي سينمايي دنيا در اختيار هاليوود و آمريكا قرار دارد و اين سينماي غرب است كه هويت و فرهنگ كشورها را تعريف و يا تحريف مي كند. گفتني است، جشنواره فيلم كوتاه تهران تا 16 مهر ادامه دارد.
 


با حضور معاون اول رئيس جمهور

چند طرح عمراني در ايلام به بهره برداري رسيد

معاون اول رئيس جمهور در جريان سفر يك روزه به استان ايلام چند پروژه عمراني را در اين استان افتتاح كرد.
به گزارش خبرگزاري ها از ايلام، محمدرضا رحيمي صبح ديروز همراه با «رستم قاسمي» وزير نفت «مجيد نامجو» وزير نيرو و «علي نيكزاد» وزير راه و شهرسازي و «جواد اوجي» مديرعامل شركت ملي گاز ايران وارد ايلام شد.
معاون رئيس جمهور هدف از سفر خود به ايلام را بررسي موضوع خشكسالي و اثرات آن عنوان كرد و گفت: در جلسه شوراي اداري استان ايلام تصميمات مهمي براي كمك به كشاورزان و دامداراني گرفته شد كه بر اثر خشكسالي زيان ديده اند. معاون اول رئيس جمهور در جريان سفر به ايلام 5 هزار و 88 واحد مسكن مهر را افتتاح كرد. وي گفت: اين پروژه با اعتباري بالغ بر 250 ميليارد ريال به بهره برداري رسيده و به متقاضيان واجدشرايط تحويل شده است.
براساس همين گزارش، با حضور معاون اول رئيس جمهور و هيئت همراه اول دكل حفاري ميدان نفتي آذر به بهره برداري رسيد. در اين سفر وزير نفت نيز با اشاره به طرح هايي كه در بخش پتروشيمي و نفت و گاز ايلام به بهره برداري رسيده اظهار داشت: وزارت نفت براي تسريع در اجراي طرح مجتمع پتروشيمي ايلام و طرح هاي نفت و گاز 5 ميليارد و 500 ميليون دلار سرمايه گذاري خواهد كرد. وي تاكيد كرد: يكي از مهمترين برنامه هاي دولت در استان ايلام، سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز و پتروشيمي است.
«رستم قاسمي» افزود: چندين طرح ايجاد كل نفتي در ميدانهاي نفتي أذر و چنگوله مهران، دهلران و چشمه خوش استان ايلام هم اكنون در دست اقدام است.
بخشي از اين طرح ها از جمله «ميدان نفتي چشمه خوش دهلران» تا دو ماه ديگر به بهره برداري مي رسد.
همچنين با حضور معاون اول رئيس جمهور طرح هاي مربوط به پتروشيمي ايلام به بهره برداري رسيد. به گفته رحيمي اين طرح ها به ارزش 10 هزار ميليارد ريال بوده كه به بهره برداري رسيده است.
براساس همين گزارش طرح توسعه پايانه فرودگاه شهرستان ايلام توسط معاون اول رئيس جمهور كلنگ زني شد. رحيمي گفت: برنامه مناسبي براي توسعه اين فرودگاه در دستور كار داريم.
 


فرمانده نيروي انتظامي جزيره:

فعاليت اتباع بيگانه در كيش فقط با مجوز امكان پذير است

كيش-خبرنگار كيهان:
فرمانده نيروي انتظامي جزيره كيش از اجراي طرح ساماندهي اشتغال اتباع خارجي در اين جزيره خبر داد.
سرهنگ حسين دهكي گفت: فعاليت اتباع خارجي در جزيره كيش فقط با اخذ مجوز از سوي سازمان منطقه آزاد كيش امكان پذير است.
وي با اشاره به نياز مبرم به نيروي كار در اين جزيره اظهار داشت: طي جلساتي كه با سازمان منطقه آزاد كيش و دفتر نمايندگي وزارت خارجه در اين جزيره برگزار كرديم، مقرر شد تا نيروي انتظامي با همكاري دفتر نمايندگي وزارت خارجه اتباع خارجي بويژه افاغنه مستقر در كيش را ساماندهي كرده و سازمان منطقه آزاد كيش نيز براساس مقررات و ضوابط مجوز كار صادر كند.
دهكي تاكيد كرد: اقدامات نيروي انتظامي جزيره كيش هيچ گونه خللي در روند فعاليت هاي اقتصادي اين جزيره ايجاد نخواهد كرد.
 


مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور خبر داد

تبديل فرودگاه ايلام به پايگاه انتقال هوايي زائران عتبات عاليات

مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور گفت: فرودگاه ايلام به پايگاه اصلي جابه جايي و اعزام زائران به عتبات عاليات عراق تبديل مي شود.
«محمود رسولي نژاد» سه شنبه در مراسم كلنگ زني توسعه فرودگاه ايلام كه با حضور معاون اول رئيس جمهور برگزار شد افزود: قرار است در آينده همه زوار عتبات عاليات از فرودگاه هاي كشور به فرودگاه ايلام جابه جا شوند و از راه مرز زميني مهران راهي شهرهاي مذهبي عراق شوند. به گزارش ايرنا از ايلام وي اظهار داشت: با توجه به ايجاد تجهيزات لازم و توسعه فرودگاهي ايلام، اكنون اين فرودگاه ظرفيت مناسبي براي جابه جايي مسافران دارد.
رسولي نژاد به آغاز عمليات اجرايي پايانه بين المللي فرودگاه ايلام اشاره كرد و افزود: قرار است؛ اين پايانه در زميني به گستره سه هزار و 200 متر مربع با 60 ميليارد ريال اعتبار تا دو سال آينده تكميل و به بهره برداري برسد.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور بيان كرد: با ساخت اين پايانه، زمينه مناسبي براي توسعه پروازهاي فرودگاهي در استان ايلام فراهم مي شود.
 


پايان عصر حاميان نفتي آمريكا در خاورميانه

جوانان سعودي نفت را به 300دلار مي رسانند؟!

هيچ اتفاقي در جهان بيشتر از بروز يك انقلاب در عربستان نمي تواند بازار جهاني نفت را در شوك فرو ببرد. اما با توجه به بحران سلطنت موجود در اين كشور اين اتفاق روز به روز محتمل تر مي شود.
به گزارش ايسنا، با توجه به افزايش قابل توجه هزينه هاي اجتماعي عربستان و مصرف روزافزون سوخت در داخل كه باعث كاهش درآمد نفتي كشور مي شود، عربستان سعودي به شكل روزافزوني با چالش هاي اقتصادي بزرگتري مواجه مي شود.
خاورميانه در حال حاضر به دليل بروز جنبش هاي ناشي از بيداري اسلامي كه حكومت هاي خودكامه قديمي را به چالش كشيده، بيشتر از حد معمول دچار كش و قوس شده است.
اگرچه آل سعود خود را به عنوان يك خاندان سلطنتي باثبات، قوي و مستحكم نشان مي دهد، اما حقيقت اين است كه پادشاه و جانشينان وي روز به روز پيرتر و ناتوان تر مي شوند و در اين ميان تنها گروه اجتماعي سازمان يافته ديگر در عربستان اسلام خواهاني هستند كه در انتظار خروج آل سعود از قدرت نشسته اند.
نفت 300 دلاري
اگر مي خواهيد نفت 300 دلاري در هر بشكه يا ضربه به واردات نفت آمريكا را ببينيد، كافي است بدانيد كه نبرد بي نتيجه بر سر جانشيني در آل سعود كه به نابودي كل اين خاندان و ظهور عصر بي ثباتي در عربستان خواهد انجاميد، با قيمت نفت چه خواهد كرد؟ اين اتفاق مي تواند زودتر از آنچه تصور مي كنيد، رخ دهد.
حقيقت اين است كه در صورت سقوط رژيم آل سعود بر اثر يك انقلاب، كشورهاي مصرف كننده و در صدر آنها آمريكا، اصلي ترين حامي خود را در ميان توليدكنندگان نفت از دست خواهند داد و اين به معني افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني است، زيرا ديگر متحدي وجود ندارد كه به محض افزايش قيمت با افزايش توليد، قيمت را كنترل كند.
ملك عبدالله پادشاه عربستان تقريبا 90 سال سن دارد. در نظام سلطنتي عربستان تاج و تخت از پدر به پسر منتقل نمي شود، بلكه از برادر به برادر مي رسد اما مشكل اين سيستم اين است كه هيچ يك از برادران پادشاه جوان و توانمند نيستند.
شاهزاده سلمان كه پس از عبدالله نوبت پادشاهي اوست، حدودا 76 ساله است. وي پس از فوت دو برادر بزرگترش، به وليعهدي رسيد. ديگر برادران پادشاه عربستان نيز در حال حاضر به طور متوسط در 80 سالگي به سر مي برند.
به گفته پايگاه اينترنتي ماركت اوراكل، پادشاهي كه در دهه 70 يا 80 عمر خود به تاج و تخت برسد، بعيد است كه انرژي يا حتي زمان كافي براي اتخاذ اصلاحات مهم را داشته باشد و اين در حاليست كه عربستان به اصلاحات احتياج دارد. در اين مقاله به دنبال پيشبرد دموكراسي در عربستان نيستيم، زيرا اصولا آل سعود خواهان دموكراسي نيست. آنچه كه درباره آن صحبت مي كنيم مشكلات داخلي عربستان هستند كه در حال ضربه زدن به بزرگترين توليدكننده نفت جهان است: نرخ بالاي بيكاري، بوروكراسي فاسد، اقتصاد بيمار، سيستم آموزشي ضعيف و جامعه جوانان معترض.
لرزش عربستان به دليل اين است كه سه ستون اصلي آن كه مدت ها از خانواده سلطنتي حمايت مي كردند در حال ضعيف شدن هستند. اين سه ستون از اين قرار است: درآمد عظيم نفتي كه مدت ها براي خريد حمايت مردم استفاده مي شد به دليل افزايش شديد مصرف داخلي سوخت در حال كاهش است. وهابيوني كه از آل سعود حمايت مي كردند به شكل روزافزوني شكننده شده و اعتبار خود را از دست مي دهند و خود خاندان سلطنتي نيز پس از مردن دو وليعهد به دليل پيري، براي حفظ وجهه مقتدرانه خود دچار مشكل شده است.
روابط خارجي عربستان نيز وضعيت بهتري ندارد. در شرايطي كه خاورميانه در ناآرامي به سر مي برد، اتحاد قديمي عربستان با آمريكا وضعيت پريشاني دارد.
در كنار اين مشكلات ملموس تركيبي از چالش هاي غيرملموس قرار دارند كه در حال انقلابي كردن اين كشور هستند. رژيم سعودي سابقا با كنترل دسترسي به اطلاعات مردم را كنترل مي كرد، اما حقيقت اين است كه آن نسل از مردم عربستان تقريبا از بين رفته اند. اينترنت، جوانان سعودي را با بقيه جهان مرتبط كرده و اين بينش جهاني باعث شده كه آنها برخي از قوانين جامعه خود را زير سوال ببرند.
حتي ساختار مذهبي عربستان نيز شاهد فرسايش قدرت خود است. جوانان سعودي به شكل روزافزوني مستقل شده و براي اتخاذ تصميمات خود بيشتر از رهنمودهاي قرآن استفاده مي كنند تا فتاواي مفتي ها. حقيقت اين است جامعه سعودي امروز شباهت چنداني به جامعه منفعل يك دهه قبل ندارد و اين اختلاف حتي در دهه آينده بيشتر خواهد بود.
حال پادشاه 90 ساله عربستان در كنار وليعهد 76 ساله خود بايد كشورش را در ميان اين چالش هاي نوين هدايت كند و جاي تعجب نيست كه كار خود را به درستي انجام نمي دهد.
چالش هاي جديد، تاكتيك هاي قديمي
وقتي كه بهار عربي در تونس و مصر باعث بروز اعتراضات در عربستان شد، معترضان به دنبال دموكراسي يا تلاش براي سرنگوني خاندان سلطنتي نبودند؛ جواناني كه به خيابان ها آمدند خواسته هاي اساسي تري داشتند.
اشتغالزايي در صدر اين خواسته ها بود، 60 درصد شهروندان سعودي زير 20سال سن دارند و نرخ بيكاري جوانان حدود 40درصد است. اين جوانان انتظار دارند كه فرصت بهبود وضعيت خود و كشورشان را داشته باشند اما نمي توانند كار پيدا كنند و با كمك هاي دولت زندگي مي كنند.
اما اوضاع وقتي بدتر مي شود كه بدانيم اين كمكها رو به كاهش هستند. جمعيت عربستان طي نيم قرن گذشته به سرعت افزايش يافته است. سال 1972 اين كشور شش ميليون نفر جمعيت داشت. جمعيت عربستان در سال 1992 به 17 ميليون نفر رسيد و امروز 28 ميليون نفر در اين كشور زندگي مي كنند. درآمدهاي نفتي نيز طي اين مدت افزايش يافته، اما نه به نسبت افزايش جمعيت، به همين دليل دولت هر ساله در راضي نگه داشتن مردم با دلار كمتر با مشكل مواجه شده است.
جمعيت عربستان روزبه روز افزايش مي يابد و هر فرد در اين كشور نفت بيشتري مصرف مي كند. نتيجه اين است كه درآمد نفتي كمتر مي شود. اين فرمول چندان جالبي براي موفقيت نيست. اما وقتي شما در 90 سالگي از عمر خود باشيد، به سراغ كارهايي مي رويد كه در گذشته نتيجه داده و اين دقيقا همان چيزي است كه در پي وقوع بهار عربي در عربستان رخ داد.
پادشاه عربستان معترضان را غرق در پول كرد. يك بسته مالي-اجتماعي 130 ميليارد دلاري براي خانه سازي، اشتغالزايي و افزايش حقوق بيكاران اختصاص يافت. اين موضوع وقتي جالب تر مي شود كه بدانيد بودجه سالانه عربستان تنها 180 ميليارد دلار است. بنابراين پادشاه براي آرام كردن معترضان تقريبا هزينه ها را دو برابر كرد.
اين تاكتيك نمي تواند براي هميشه كارساز باشد، زيرا حتي در عربستان نيز پول حاصل از فروش نفت محدود است.
خاندان سعودي در حال حاضر براي پرداختن به برنامه هاي اجتماعي خود به نفت دستكم 80 دلاري در هر بشكه احتياج دارد، اما با توجه به اينكه مصرف داخلي سوخت اين كشور به سرعت رو به افزايش است، اين قيمت پايه مطمئنا افزايش خواهد يافت و نارضايتي ها همچنان ادامه مي يابد.
نارضايتي در عربستان
تمام اين مسائل از جمله تهديدهاي خارجي، اختلافات و مشكلات داخلي باعث مي شود كه خاندان سلطنتي مطمئنا بسيار بي ثبات به نظر برسد، اما در صورت سقوط آل سعود چه اتفاقي خواهد افتاد؟
همانطور كه گفتيم، دين مهمترين ساختار اجتماعي موجود در عربستان است. هيچ حزب سياسي، اتحاديه يا سازمان اجتماعي در اين كشور وجود ندارد و تنها چند موسسه خيريه توسط اعضاي خاندان سلطنتي اداره مي شوند. انتقال قدرت به اسلامخواهان در مصر جهان را كاملا شوكه كرده است. اتحادهاي قديمي و ديرينه به خطر افتاده و روابط قديمي در حال تغيير هستند.
تصور كنيد كه اين امر در عربستان اتفاق بيفتد. رهبران مخالفان حكومت عربستان چندان ميانه رو و همانند آنچه كه در مصر اتفاق افتاد دموكرات نيستند. پيش بيني مي شود كه اين افراد اقدامات زيادي انجام دهند.
سناريوي بدتر براي غرب اين است كه عربستان تحت حمايت مخالفان، قدرتمندترين سلاح خود را عليه غربي ها رو خواهد كرد و آن بستن چاه هاي نفتي است. اين امر باعث تكرار بحران نفتي سال 1973 خواهد شد با اين تفاوت كه جهان امروز وابستگي شديدتري به نفت دارد.
در زمان بحران سال 1973 قيمت نفت ظرف شش ماه 300 درصد افزايش يافت و با شرايط امروز به معني اينست كه قيمت نفت 300 دلار در هر بشكه خواهد شد.
اين وضعيت همچنين به معني پايان دوران روابط دوستانه آمريكا و عربستان و همچنين پايان عصر معامله نفت با دلار آمريكا است. توافق عربستان و آمريكا مبني بر استفاده صرف از دلار براي تجارت نفت يك حمايت بيكران را از ارز آمريكا به دنبال داشته و اگر اين رابطه تمام شود چه اتفاقي خواهد افتاد؟ نتيجه اينست كه تجارت جهاني نفت از دلار به سمت يوان، ين، روبل و تزو خواهد رفت و جهان دليل ديگري براي بي ارزش كردن دلار خواهد داشت.
گران شدن نفت، از بين رفتن يكي از بزرگترين توليدكنندگان نفت جهان به عنوان متحد غرب و تغيير اجتناب پذير در سياست هاي شبه جزيره عربي نتايج محتمل سقوط خاندان آل سعود است.
 


توسط معاون وزير علوم

7 پروژه عمراني دانشگاه بوعلي سيناي همدان افتتاح شد

همدان-خبرنگار كيهان:
معاون اداري؛ مالي وزير علوم و تحقيقات و فناوري با حضور در استان همدان، 7 پروژه عمراني دانشگاه بوعلي سينا را افتتاح كرد.
علي اكبر متكان در مراسم بهره برداري از دانشكده عمران شهرستان كبودرآهنگ وابسته به دانشگاه بوعلي سينا گفت: دانشگاه بوعلي همدان در رديف 5 دانشگاه برتر كشور قرار گرفته است و بايد تدابير ويژه اي براي آن داشته باشيم. وي افزود: روند توسعه اين دانشگاه شتاب گرفته و بايد ضمن مديريت اين روند، بهره وري نيز به بالاترين حد خود برسد و شتاب موجود به كندي تبديل نشود.
معاون وزير علوم دانشگاهيان را دعوت به دقت بيشتر و توجه خاص به پژوهش كرده و ادامه داد: پژوهش ها بايد در جهت توسعه كشور مورد استفاده قرار بگيرد.
متكان تاكيد كرد: بايد پژوهش ها رشد مناسب و ايده آل از نظر كيفي و كمي به خود بگيرند كه در اين راستا پارك هاي علم و فناوري مي توانند كمك بسيار خوبي داشته باشند.
بنابرهمين گزارش دانشكده عمران كبودرآهنگ در 3 طبقه و با صرف 7 ميلياردريال اعتبار احداث شده است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14