(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 مهر 1391 - شماره 20324

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تجديد ميثاق فرماندهان و پرسنل نيروي انتظامي با امام راحل
نمايندگان مجلس تأكيد كردند
اقتصاد مقاومتي و توليد ملي تنها راه مقابله با تحريم ها
در مكتب امام
رئيس مجلس اعلاي شيعي لبنان:
به درايت رهبر ايران در خاموش كردن آتش فتنه منطقه اطمينان كامل داريم
در پي بالا گرفتن تنش هاي مرزي
ايران ؛ آنكارا و دمشق را به خويشتنداري فرا خواند
در ديدار وزير دفاع كشورمان با مقامات عراقي انجام شد
تأكيد تهران و بغداد بر گسترش روابط دفاعي 2 كشور
روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه:
هرگونه بازديد از زندان اوين تابع مقررات و ضوابط است
ديپلمات ها اعلام كردند
علت غيبت لاوروف در نشست 1+5 اختلاف بر سر ايران بوده است
فاينشنال تايمز:
تنگه هرمز رگ گردن اقتصاد جهان است
نيويورك تايمز مدعي شد
طرح 9 مرحله اي ايران براي حل موضوع هسته اي با غرب
قاضي سراج:
پرونده متهمان فساد مالي امروز به ديوان عالي مي رود
دريادار فدوي خبر داد
افزايش سرعت شناورهاي سپاه به 3 برابر شناورهاي آمريكا
با حضور هزاران نفر مردم عزادار
آيين سنتي مذهبي قاليشويان فين كاشان در مشهد اردهال برگزار شد
سلطانيه:
براي شركت در كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هسته اي تصميم نگرفته ايم
آغاز توزيع سري جديد معرفي نامه دريافت ارز تحصيلي


تجديد ميثاق فرماندهان و پرسنل نيروي انتظامي با امام راحل

فرماندهان و پرسنل نيروي انتظامي به مناسبت هفته نيروي انتظامي، صبح ديروز با حضور در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تجديد ميثاق كردند.
در اين مراسم سردار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي، حجت الاسلام ابوتراب بهرامي، رئيس سازمان عقيدتي، سردار مؤذن، رئيس حفاظت اطلاعات و ديگر فرماندهان و پرسنل اين نيرو با حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) ضمن گراميداشت ياد و خاطره آن حضرت با نثار تاج گل نسبت به مقام والاي ايشان اداي احترام كردند.
 


نمايندگان مجلس تأكيد كردند

اقتصاد مقاومتي و توليد ملي تنها راه مقابله با تحريم ها

 نمايندگان مجلس اقتصاد مقاومتي و توليد ملي را تنها راه پيش رو براي مقابله با تحريم هاي حبابي، بيماري اقتصادي و تهاجم اقتصادي عليه كشور دانستند.
در همين ارتباط، نماينده مهاباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: با تمسك به اقتصاد مقاومتي تحريم هاي دشمن مانند يك حباب تو خالي مي ماند كه با يك تلنگر تهي مي شود.
عثمان احمدي نماينده مردم مهاباد و عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: آمريكا و استكبار جهاني امروز با حربه اي با نام تحريم و فشار اقتصادي به دنبال ضربه به ملت ايران است اما بايد بداند كه ملت بزرگ ايران اين ضربه ها را مانند ضربات پيشين دفع خواهد كرد.
وي با تأكيد بر اينكه تحريم ها بر ملت ايران اثرگذار نخواهد بود، تصريح كرد: حضور مردم در صحنه هاي مختلف نشانگر اين است كه ملت ايران با لبيك به رهنمودهاي مقام عظماي ولايت در زير سايه رهبري از اين گردنه نيز عبور مي كند.
محمد سليماني نماينده تهران و وزير سابق دولت نيز با تأكيد بر اينكه توليد ملي داروي بيماري اقتصادي و نوسانات اخير ارزي كشور است گفت: مجلس بايد درباره كارهايي كه در رابطه با توليد ملي انجام داده به مردم پاسخ دهد و توپ را در زمين قواي ديگر نيندازد.
سليماني درباره نقش توليد ملي در كنترل نوسانات اخير ارزي و اقتصادي اظهار داشت: با وجود گذشت چندين ماه از نام گذاري سال جاري با محوريت توليد ملي متأسفانه مجلس و كميسيون ها در اين زمينه هيچ كاري انجام نداده اند.
سليماني با بيان اينكه تنها كاري كه در اين زمينه صورت گرفته اضافه كردن پسوند توليد ملي به كميسيون اصل 44 بوده است، گفت: اين در حالي است كه حجم كار اين كميسيون بسيار گسترده است و نمي تواند به صورت مناسبي به بحث توليد ملي توجه كند از اين رو حتماً بايد كميسيوني براي سر و سامان دادن به توليد ملي تشكيل شود.
وزير دولت نهم با اشاره به مهم نبودن فوريت برخي طرح ها در مجلس خاطرنشان كرد: برخي طرح ها در حالي قيد فوريت مي خورد كه در مصوبات ماه هاي اخير هيچ ردپايي از فوريت براي مصوبات مربوط به توليد ملي ديده نمي شود.
وي با تأكيد بر اينكه ردپاي تقويت توليد ملي در مجلس ديده نمي شود، افزود: بنده خودم در نامه اي به تمام نمايندگان به اولويت هاي توليد ملي اشاره كردم و گفتم كه در اين زمينه ظرفيت هاي خالي وجود دارد و در اين زمينه از برنامه مجلس براي پر كردن اين خلأها سؤال كردم.
منصور حقيقت پور نماينده اردبيل نيز راه مقابله با تهاجم اقتصادي را توجه به توليد ملي و اقتصاد مقاومتي دانست.
وي با اشاره به نامگذاري امسال به نام حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني از سوي رهبر معظم انقلاب گفت: با توجه به جنگي كه كشورهاي سلطه گر با كشور ما آغاز كرده اند، راه كار اصلي براي برون رفت از اين مشكل اجرا و عمل به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتي، حمايت از توليد ملي و استفاده از سرمايه ايراني است و بايد در قوه اجرايي كشور نيز توجه ويژه اي به فرمايشات مقام معظم رهبري شود.
حقيقت پور افزود: كشور ما نيازمند آن است كه خبرگان كشور در حوزه اقتصادي ايده و نظرات رهبر معظم انقلاب را به برنامه تبديل كرده و امور اقتصادي كشور براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته اداره شود.
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: دولت بايد از تمام كارشناسان و خبرگان جامعه در زمينه تدوين اصول و مباني اقتصاد مقاومتي استفاده كرده و با بهره مندي از خرد جمعي از اين مرحله عبور كنيم.
ابراهيم نكو نماينده مردم رباط كريم و عضو هيئت رئيسه كميسيون اقتصادي مجلس نيز گفت: با تلفيق اقتصاد مقاومتي و بخش توليد مي توان تحريم ها را دور زد و از وضعيت فعلي خارج شد.
وي اظهار داشت: براي اينكه بتوانيم از سرعت افزايش تدريجي ارز بكاهيم بايد توجه ويژه اي به بخش توليد شود چرا كه با فعال سازي بخش توليد مي توانيم بسياري از نيازهاي خود را برطرف كنيم.
نكو افزود: اقتصاد مقاومتي به همراه بخش توليد مي تواند يك راهكار بسيار مهم و اساسي براي برون رفت از وضعيت فعلي باشد و با تلفيق اين دو مي توان بسياري از ظرفيت ها را به فعليت رساند و تحريم ها را به راحتي دور زد.
نماينده مردم رباط كريم با تأكيد بر اينكه در توليد بايد افزايش كمي و كيفي را افزايش داد، گفت: براي ارزآوري بيشتر، كيفيت مي تواند يك مؤلفه بسيار تأثيرگذار باشد.
عضو هيئت رئيسه كميسيون اقتصادي مجلس در پايان مديريت بر بازار را يك اولويت دانست و تصريح كرد: مديريت بازار مي تواند بسياري از اين ناآرامي ها را كاهش دهد و نوعي ثبات ايجاد كند.
 


در مكتب امام

تاكيد بر ساده زيستي روحانيون
من متواضعانه و به عنوان يك پدر پير از همه فرزندان و عزيزان روحاني خود مي خواهم كه در زماني كه خداوند بر علما و روحانيت منت نهاده است و اداره كشور بزرگ و تبليغ رسالت انبيا را به آنها محول فرموده است، از زي روحاني خود خارج نشوند و از گرايش به تجملات و زرق و برق دنيا كه دون شأن روحانيت و اعتبار نظام جمهوري اسلامي ايران است، پرهيز كنند و برحذر باشند.
صحيفه نور- ج 20- ص 125
 


رئيس مجلس اعلاي شيعي لبنان:

به درايت رهبر ايران در خاموش كردن آتش فتنه منطقه اطمينان كامل داريم

رئيس مجلس اعلاي اسلامي شيعيان لبنان گفت: ما به ايران و درايت رهبر آن در خاموش كردن آتش فتنه در منطقه و بازگرداندن آرامش ميان مسلمانان اطمينان كامل داريم.
«غضنفر ركن آبادي» سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان روز پنج شنبه با شيخ «عبدالامير قبلان» رئيس مجلس اعلاي اسلامي شيعيان لبنان ديدار و با وي در رابطه با تحولات اخير لبنان و منطقه به گفت و گو پرداخت.
به گزارش ايرنا، قبلان در اين ديدار مراتب تقدير و تشكر خود را از تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران در راستاي حل مشكلات ملت هاي منطقه ابراز داشت و گفت: برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران اهميت بالايي داشته و اكنون جمهوري اسلامي ايران تنها اميد مستعضفان جهان بوده و همه نگاه ها به اين كشور دوخته شده است.
وي ادامه داد: ايران توانسته است در برابر زياده خواهي هاي رژيم صهيونيستي و آمريكا و ديگر مستكبران جهان ايستادگي كند و ما نيز همواره حمايت خود را از تلاش هاي اين كشور به رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي اعلام داشته ايم.
رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان با محكوم كردن ساخت فيلم موهن به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام(ص)، آن را اهانتي به تمامي اديان الهي برشمرد و گفت: در پشت صحنه اين گونه اقدامات، صهيونيست ها قرار داشته و تلاش دارند تا با ايجاد فتنه و تفرقه در ميان ديگر ملت ها، ثبات و امنيت خود را فراهم سازند.
وي همچنين بر ضرورت تحرك و واكنش مناسب در مقابل اين گونه اقدامات و توطئه دشمنان و حفظ هوشياري در برابر آنها تاكيد كرد.
سفير جمهوري اسلامي ايران هم در اين ديدار با تشريح دستاوردهاي اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران اظهار داشت: بيانيه پاياني اين اجلاس با توجه به درج مفادي در آن مبني بر حمايت از تشكيل دولت فلسطين به پايتختي قدس شريف، باعث عصبانيت شديد رژيم صهيونيستي و حاميان غربي آن شد.
ركن آبادي همچنين با تقدير از تلاش هاي صورت گرفته در صحنه داخلي لبنان و ديگر كشورهاي جهان در محكوميت فيلم موهن به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام(ص) اظهار داشت: بنابر پيشنهاد «سيدحسن نصرالله» دبيركل حزب الله لبنان، ضرورت دارد كه اين موضوع در مجامع و نهادهاي بين المللي نيز پيگيري شود تا منجر به تدوين قانوني در ممنوعيت توهين به مقدسات اديان آسماني شود.
وي با اشاره به اينكه غربي ها پرسشگران از مسايلي همچون هولوكاست را مورد پيگرد قرار مي دهند، گفت: حال چگونه است كه آنها به خود اجازه مي دهند تا به بهانه آزادي بيان، زمينه را براي جسارت به مقدسات اديان الهي فراهم كنند.
 


در پي بالا گرفتن تنش هاي مرزي

ايران ؛ آنكارا و دمشق را به خويشتنداري فرا خواند

وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در پي حوادث مرزي سوريه و تركيه، دو كشور را به خويشتنداري فرا خوانده و خواستار بررسي ريشه ها و علل اين حادثه شد.
«رامين مهمان پرست» سخنگوي وزارت امور خارجه اين گونه آتش افروزي ها را صرفا در جهت منافع بدخواهان و دشمنان صلح و ثبات و آرامش در منطقه اعلام كرد و افزود: اين گونه حوادث اهدافي جز بر هم زدن دوستي ها و برادري هاي مردم كشورهاي همسايه و انتقال اختلافات بين كشورها به سطوح منطقه اي و بين المللي را دنبال نمي كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران اقدامات خيرخواهانه خود درباره حل مشكلات سوريه در چارچوب كميته چهار جانبه را همچنان ادامه خواهد داد و معتقد است تنها راه حل مشكلات پيش آمده و برون رفت از شرايط فعلي در سايه خويشتنداري، گفت وگو و اقدامات سياسي است.
همچنين سرلشكر فيروزآبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در واكنش به بالا گرفتن تنش ها ميان تركيه و سوريه، گفت: اين جنگ خواست آمريكا است و مسئولين هر دو كشور بايستي به جهت آرامش در مرزها، در مسير عدم دخالت در امور يكديگر حركت كنند.
وي افزود: قابل فهم است كه اشتباهاتي اتفاق افتاده است اما جنگ جبران كننده اين اشتباهات نبوده و هر دو كشور اسلامي را دچار چالش هاي سنگين خواهد كرد.
رئيس ستادكل نيروهاي مسلح حضور ناتو در منطقه را در ابتدا تهديدي براي تركيه دانست و تصريح كرد: اين آرزوي غربيها بوده است كه تركيه را با چالش هايي روبه رو و تضعيف كرده و سپس خط مقدم جبهه اسلام و مسلمين برابر غرب را به تفرقه درآورند.
حسين امير عبداللهيان نيز در اين مورد گفت: جمهوري اسلامي ايران با توجه به حادثه مرزي تركيه و سوريه طرفين را به خويشتن داري و بررسي دقيق موضوع و توجه به اهداف دشمنان منطقه، دعوت مي كند.
وي بر ضرورت توجه طرفين به حضور گروه هاي افراطي، تروريستي و گروه هاي مسلح بي مسئوليت در منطقه و تنش و ترفندهاي دشمنان در منطقه تاكيد كرد و ضمن ابراز همدردي با بازماندگان حادثه افزود: حفظ تماميت ارضي تركيه و سوريه و خويشتن داري اولين ضرورت در كمك به برقراري آرامش است.
معاون عربي و آفريقاي وزيرامور خارجه گفت: امنيت منطقه در گرو هم افزايي كنترل مرزهاي پيراموني سوريه است و در مذاكرات قاهره و نيويورك هم بر اين مهم تاكيد شده است.
 


در ديدار وزير دفاع كشورمان با مقامات عراقي انجام شد

تأكيد تهران و بغداد بر گسترش روابط دفاعي 2 كشور

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان با جلال طالباني-رئيس جمهور عراق- ديدار و بر گسترش روابط دفاعي بين دو كشور تأكيد كردند.
در اين ديدار رئيس جمهور عراق ضمن اعلام خرسندي و تشكر از سفر وزير دفاع ايران به عراق و نيز با اشاره به روابط ديرينه و تاريخي دو ملت گفت: روابط دولت هاي ايران و عراق را در عمل، حسنه، مستحكم و خدشه ناپذير مي دانم.
جلال طالباني در ادامه افزود: اشاعه و گسترش تروريسم در منطقه، در خدمت منافع رژيم صهيونيستي است.
وي همچنين با تمجيد از نقش وزراي دفاع دو كشور ايران و عراق در توسعه همه جانبه روابط دفاعي تأكيد كرد.
در اين ديدار، سردار وحيدي با ارائه گزارشي از روند همكاري هاي دفاعي دو كشور و ابراز خرسندي از سفر به عراق، از نقش مؤثر جلال طالباني در توسعه روابط دوجانبه قدرداني كرد.
بنابراين گزارش در پايان اين ديدار، وزير دفاع كشورمان و هيئت همراه در ضيافت ناهار رئيس جمهور عراق كه به افتخار هيئت دفاعي ايران برپا شده بود، حضور يافتند.
گفتني است، سرتيپ احمد وحيدي در ادامه ديدار با مقامات عالي رتبه عراق در دومين روز سفر خود به عراق با حضور در مجلس نمايندگان اين كشور با «اسامه النجيفي»- رئيس مجلس نمايندگان عراق- ديدار و درباره مسائل مورد علاقه دو كشور و تحولات منطقه اي گفت وگو كردند.
اسامه النجيفي با بيان اينكه «عراق مستقل و آزاد، خواهان روابط حسنه و متعادل با تمام كشورهاي منطقه است»، از حضور ايران در عرصه بازسازي عراق استقبال كرد و گفت: نمايندگان مجلس عراق از مشاركت هرچه بيشتر ايران در توسعه و توانمندسازي و همكاري با دولت عراق حمايت مي كنند.
همچنين وزير دفاع كشورمان در سفر به عراق با «ابراهيم جعفري» رئيس ائتلاف ملي اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
ابراهيم جعفري با بيان اين كه حسن همجواري و روابط حسنه دو كشور به نفع همه اقوام و طوايف خواهد بود، ارتقاء روابط ميان دو كشور را تثبيت كننده صلح و آرامش در منطقه دانست.
همچنين وزير دفاع كشورمان در نشست خبري با «سعدون دليمي» همتاي عراقي خود با اشاره به اينكه روابط دفاعي ميان ايران و عراق رو به پيشرفت است، گفت: هيچ حد و مرزي براي توسعه هاي دفاعي ميان دو كشور وجود ندارد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران عراقي درباره ادعاي انتقال سلاح ايران به سوريه با استفاده از فضاي عراق گفت: سوريه كشوري است كه همواره خودش را براي جنگ با صهيونيست ها آماده كرده بود و براي اين كار به اندازه كافي سلاح تهيه كرده است.
وي افزود: سوريه همچنين براي درگيري هاي داخلي محتاج به سلاح ديگر كشورها نيست.
وحيدي افزود: آمريكايي ها چون نتوانستند مشكلات خود را حل كنند اين بهانه ها را آورده اند و سعي مي كنند با استفاده از نام عراق، اين كشور را منفعل كنند.
وي افزود: اين حرف ها كاملاً بي اساس است و جمهوري اسلامي ايران آن را رد مي كند.
 


روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه:

هرگونه بازديد از زندان اوين تابع مقررات و ضوابط است

مديركل روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه تاكيد كرد كه هرگونه بازديد افراد و اشخاص از زندان اوين تابع مقررات و ضوابط خاص است.
حسن رحيمي مديركل روابط عمومي و تشريفات دستگاه قضايي درباره خبر برخي از رسانه ها مبني بر بازديد رئيس جمهور از زندان اوين گفت: بازديد از زندان اوين تابع مقررات و ضوابط ويژه اي است.
وي افزود: براي بازديد از زندان اوين يا هركدام از بخش هاي ديگر قوه قضائيه بايد تشريفات و ضوابطي كه براي اين گونه كارها در نظر گرفته شده، انجام شود، سپس امكان بازديد فراهم شود.
مديركل روابط عمومي و تشريفات دستگاه قضايي كشور به «فارس» گفت: هنوز از سوي نهاد رياست جمهوري براي اين بازديد هماهنگي هاي لازم انجام نشده است.
پيش از اين برخي از رسانه هاي خبري مبني بر بازديد احمدي نژاد از زندان اوين و بخش هاي مختلف اين زندان داده بودند و هدف رئيس جمهور را آگاهي از وضع زندانيان اعلام كرده بودند.
 


ديپلمات ها اعلام كردند

علت غيبت لاوروف در نشست 1+5 اختلاف بر سر ايران بوده است

ديپلمات ها اعلام كردند علت غيبت وزير امور خارجه روسيه در نشست 1+5 در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل، اختلاف بر سر ايران بوده است.
خبرگزاري رويترز به نقل از ديپلمات ها گزارش داد: هفته گذشته نشست در سطح وزيران امور خارجه پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان در نيويورك برگزار شد كه اين نشست بي نتيجه بود.
كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اين نشست حضور داشت. وي پس از نشست گفت كه شركت كنندگان، به تقصيل درباره لزوم اتخاذ اقدام فوري از جانب ايران، آن گونه كه ما مسئله هسته اي ايران را در نظر مي گيريم مذاكره كردند.
اما در اقدامي كه ديپلمات هاي سازمان ملل گفتند مي تواند نشانه اختلاف رو به رشد ميان روسيه و قدرت هاي جهاني درباره ايران و سوريه باشد، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در اين نشست شر كت نكرد و در عوض ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل در اين نشست حضور يافت.
يك سخنگوي نمايندگي روسيه در سازمان ملل غيبت لاوروف را تاييد كرد و گفت: تا آنجا كه من مي دانم وزير بايد در (نشست هاي مربوط به) موضوعاتي فوري تر شركت مي كرد.
يانگ جيه چي، وزير امور خارجه چين بنا به گفته نمايندگان ديگر كشورها در اين نشست حضور داشت.
نشست گروه موسوم به 1+5 همان روزي برگزار شد كه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل (رژيم صهيونيستي) خط قرمز خود را براي برنامه هسته اي ايران ترسيم كرد.
ديپلمات ها گفتند كه درخواست انگليس، فرانسه و آلمان در آستانه نشست مجمع عمومي سازمان ملل براي اعمال تحريم هاي بيشتر اتحاديه اروپا عليه ايران ممكن است دليل غيبت لاوروف بوده باشد.
مسكو بارها تحريم هاي يك جانبه آمريكا و اتحاديه اروپا عليه ايران را زير سوال برده است.
يك ديپلمات غربي عالي رتبه به رويترز گفت كه شوراي امنيت هرگز دور ديگري از تحريم ها عليه ايران را به دليل مقاومت روسيه و چين تصويب نخواهد كرد.
ديپلمات هاي غربي مي گويند كه روسيه به طور روزافزون در برابر قدرت هاي غربي درخصوص ايران و بحران 18 ماهه سوريه مقاومت كرده است.
روسيه و چين تاكنون از چهار دور تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران در خصوص برنامه هسته اي با اكراه حمايت كرده اند اما براي تلطيف اين تدابير در مذاكرات درباره قعطنامه هاي شوراي امنيت پيش از تصويب آن تلاش زيادي كرده اند.
 


فاينشنال تايمز:

تنگه هرمز رگ گردن اقتصاد جهان است

روزنامه فاينشنال تايمز در گزارشي بر اهميت تنگه هرمز به عنوان «رگ گردن» اقتصاد جهاني تاكيد كرد.
در اين گزارش با اشاره به حادثه اي كه در سال 2010 براي يك نفتكش در تنگه هرمز رخ داد و ذكر اين كه نگراني ها در قبال اين تنگه در دو سال اخير افزايش داشته است، نوشت: ماه گذشته كشورهاي غربي بزرگترين مانور مين روبي را در خليج فارس انجام دادند كه بر اهميت حياتي حفاظت از هرمز تاكيد كرد.
در ادامه اين گزارش با اشاره به پروژه چند ميليارد دلاري عربستان براي قرار دادن خط لوله اي كه تنگه را دور بزند و تسريع ساخت آن در 18 ماه گذشته و نيز ساخت تاسيسات ذخيره نفت در نزديكي بازارهاي مهم در تلاش براي تضمين تامين نفت حتي در صورت وقوع درگيري هاي نظامي در منطقه، همچنين افتتاح خط لوله اي توسط عربستان و ابوظبي كه توان آنها براي دور زدن تنگه را افزايش مي دهد، آمده است: با وجود همه اين پروژه هاي جديد همچنان اكثريت تجارت نفت از طريق دريا و تنگه هرمز انجام مي گيرد. كويت، قطر، بحرين و خود ايران هيچ راه جايگزيني براي انتقال نفت شان ندارند. غيرممكن است بتوان اهميت تنگه هرمز را ناديده گرفت.
سايروس ونس، وزير امور خارجه پيشين آمريكا زماني تنگه هرمز را مانند «رگ گردن» اقتصاد جهاني نام برد كه فشردن آن قيمت نفت و گاز طبيعي را تا جايي بالا مي برد كه رشد اقتصاد جهاني را به خطر مي اندازد.
سال گذشته روزانه 17 ميليون بشكه نفت توليد شده در امارات، قطر، بحرين، عربستان سعودي، كويت، عراق و ايران از اين تنگه عبور كرده است.
 


نيويورك تايمز مدعي شد

 طرح 9 مرحله اي ايران براي حل موضوع هسته اي با غرب

روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي مدعي شد ايران طرحي 9 مرحله اي براي حل موضوع هسته اي به غرب پيشنهاد داده است.
به ادعاي اين گزارش اين طرح مستلزم مصالحه هاي بسياري از جانب غرب است كه با برچيدن كليه تحريم هايي آغاز مي شود كه فروش نفت را ممنوع كرده و مقامات آمريكايي آن را غيرعملي خوانده و رد كرده اند. در هر حال مقامات ايران از ديدارشان از سازمان ملل براي جلب حمايت استفاده كردند.
بنابراين گزارش طرح ايران مبتني بر يك پيشنهاد است كه در ماه ژوئيه به مقامات اروپايي ارائه شد. اين طرح ضرورتاً لغو گام به گام تحريم ها را خواستار شده است در حالي كه ايراني ها به كار در يكي از دو سايتي كه در آن غني سازي معروف به 20 درصدي انجام مي گيرد، خاتمه مي دهند. فقط وقتي ايراني ها به گام نهم برسند- بعد از لغو كليه تحريم ها و جريان يافتن دوباره درآمدهاي نفتي- «تعليق» توليد اورانيوم با غناي متوسط در سايت زيرزميني موسوم به فردو انجام خواهد گرفت.
مقامات دولت اوباما مدعي اند كه اين معامله تضمين نمي كند كه ايران نتواند سلاح توليد كند.
اين گزارش حاكي است: آمريكا پيشنهادي رسمي روي ميز نگذاشته است اما رئوس كلي راهي به سوي يك راه حل كه پيش از تابستان براي مقامات ايراني تشريح كردند تقريباً تصوير آيينه اي پيشنهاد 9 مرحله اي ايران است.
از منظر آمريكا ايران توليد غني سازي 20 درصدي را فوراً متوقف مي كند، ذخاير موجود را به خارج از كشور منتقل مي كند و فردو را تعطيل مي كند.
سپس آمريكا و متحدينش برخي همكاري ها در پروژه هاي هسته اي غيرنظامي را پيشنهاد خواهند كرد و با اضافه نكردن تحريم هاي جديد در شوراي امنيت سازمان ملل موافقت مي كنند. اما تحريم هايي كه اقتصاد ايران را تحت فشار گذاشته تا زماني كه توافقي نهايي حاصل شود برجا مي ماند.
ادعاي نيويورك تايمز درباره ارائه چنين طرحي از سوي ايران در حالي منتشر مي شود كه ايران در مذاكرات با 1+5 در مسكو به طور جامع پيشنهادها، ديدگاه ها و راهكارهاي خود را در رابطه با موضوع هسته اي ايران و نيز موضوعات مورد علاقه غيرهسته اي دو طرف در قالب پاورپوينت ارايه كرد و اين آخرين طرحي بود كه به صورت رسمي از سوي ايران به 1+5 ارائه شد.
به گزارش ايسنا براساس بندي از اين پيشنهادها؛ شروع همكاري ها و آغاز گام هاي متقابل نيازمند بستري مناسب و چشم اندازي واضح و روشن از روند است. در اين راستا تصريح هر طرف نسبت به مطالبه طرف مقابل نشان دهنده تعهد لازم هر طرف براي به فرجام رسيدن روند گفت وگوها است.
جمهوري اسلامي ايران؛ يك بار ديگر بر تكاليف خود در معاهده ان پي تي با تمركز بر مخالفت با دستيابي به سلاح هسته اي تأكيد كرده و براساس فتواي مقام معظم رهبري مجدداً آن را اعلام مي كند.
1+5؛ حقوق هسته اي جمهوري اسلامي ايران در ماده 4 ان پي تي به ويژه فعاليت هاي غني سازي را به رسميت شناخته و آن را علناً اعلام مي كند.
 


قاضي سراج:

پرونده متهمان فساد مالي امروز به ديوان عالي مي رود

قاضي سراج گفت: پرونده متهمان بخش اول فساد بزرگ مالي روز شنبه به ديوان عالي كشور ارسال مي شود.
ناصر سراج قاضي پرونده فساد بزرگ مالي اظهار داشت كه پرونده متهمان فساد بزرگ مالي روز شنبه(امروز) براي اعلام نظر به ديوان عالي كشور ارسال مي شود.
وي اضافه كرد 37 متهم اين بخش از پرونده به حكم صادره اعتراض كردند كه پرونده آنها به ديوان عالي كشور خواهد رفت.
وي همچنين به فارس گفت: از بين اين متهمان دو نفر تبرئه شدند كه طبيعتا به حكم صادره اعتراض نمي كنند.
چهار نفر از متهمان بخش اول پرونده فساد بزرگ مالي از جمله مدير گروه آريا به اعدام محكوم شدند.
 


دريادار فدوي خبر داد

افزايش سرعت شناورهاي سپاه به 3 برابر شناورهاي آمريكا

فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران از افزايش چالاكي و سرعت شناورهاي سپاه به ميزان سه برابر سرعت شناورهاي آمريكا در برنامه آتي اين نيرو خبر داد.
به گزارش روابط عمومي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، يادواره شهداي نبرد مستقيم اين نيرو با ناوگان دريايي آمريكا با حضور خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم در زادگاه شهداي حماسه مهرماه 1366 و با سخنراني دريادار علي فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه و مديحه سرايي صادق آهنگران برگزار شد.
دريادار فدوي در اين مراسم طي سخناني نسبت به فتنه گري هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه حساس خليج فارس و پيرامون آن هشدار داد و گفت: اگر دشمن حماقت كند و آتش جنگ ديگري را در منطقه خليج فارس روشن كند، پاسخ ما به حماقت دشمن و اذناب او، آن قدر قاطع و كوبنده خواهد بود كه حتي فرصت پشيماني را نيز از بسياري از آنها بگيرد.
وي افزود: ما دوست نداريم تابوت هزاران سرباز آمريكايي از خليج فارس به سمت آمريكا سرازير شود اما اگر از دشمن حماقتي به مانند سال هاي 65 و 66 ببينيم، اين پاسخ، تنها بخشي از چشم انداز نبرد آينده ما با آمريكا خواهد بود.
فرمانده نيروي دريايي سپاه خاطرنشان كرد: اگر ديروز در جريان رويارويي مستقيم با آمريكا در خليج فارس، رزمندگان دريادل ما با قايق هاي كوچك و با كمترين امكانات و تجهيزات توانستند فريگيت موشك انداز و مجهز ميليارد دلاري آمريكا را هدف قرار داده و متلاشي كنند، اگر ناوگروه كوچك شهيد مهدوي توانست با قايق هاي كوچك به جا مانده از عمليات بدر و خيبر در عمق آب هاي خليج فارس به مصاف ناوگان دريايي آمريكا برود و با پيشرفته ترين شناورهاي دشمن مقابله كند و پيشرفته ترين بالگرد دشمن را مورد هدف قرار داده و نابود كند، امروز در نيروي دريايي سپاه مجهزترين شناورها و سلاح ها در اختيار هزاران رزمنده اي قرار گرفته است كه به شهيد مهدوي و شهيد گرد و شهيد توسلي و شهيد مباركي و شهيد دارا و شهيد شفيعي و شهيد آبسالان و شهيد رئيسي و شهيد محمدي ها تأسي دارند.
وي افزود: امروز فرزندان شهيد مهدوي با بهره گيري از توانمندي هاي داخلي و فعال كردن ظرفيت هاي بومي براي ادب كردن بدخواهان و متجاوزان، شناورهاي موشك اندازي را سوار مي شوند و از امكانات و تجهيزات و ادواتي بهره مي گيرند كه غير قابل مقايسه با گذشته و خارج از تصور دشمن است.
فرمانده نيروي دريايي سپاه در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: ما براي پياده كردن فرمول قرآني «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه»، در برنامه چهارم براي بالابردن سرعت و چابكي شناورهاي موشك انداز خودمان برنامه ريزي كرده بوديم كه سرعت آنها را به دو برابر حداكثر سرعت شناورهاي آمريكايي برسانيم كه به اين مهم دست پيدا كرديم.
فدوي خاطرنشان كرد: در برنامه پنجم بنا داريم اين چالاكي و سرعت را به سه برابر حداكثر سرعت شناورهاي آنان برسانيم و به لطف خدا به اين توانمندي نيز نزديك شده ايم و اين به لحاظ علمي و تخصصي و براي كساني كه نسبت به اين موضوعات اشراف دارند، يك انقلاب علمي و تحول در دنياي شناورها، محسوب مي شود.
فدوي با بيان اين كه باور رزمندگان اسلام بر اين قرار داشت كه مكلف به انجام وظيفه هستند و در صورت رعايت شروطي كه خدا معين كرده است، وعده هاي او نيز حتمي و قطعي است و نتيجه را نيز خود خدا مشخص مي كند، گفت: امروز در سايه همان رشادت ها و حماسه ها است كه آمريكايي ها در خليج فارس در موضع دفاعي و انفعال قرار دارند و در همه صحنه هايي كه در خليج فارس به صورت روزانه اتفاق مي افتد، اين ناوها و شناورهاي آمريكايي هستند كه به اخطارهاي قايق ها و شناورهاي ما تمكين مي كنند.
وي افزود: امروز آمريكا با همان شناخت اندكي كه از توانمندي هاي ما دارد و با دركي كه از حساسيت منطقه خليج فارس دارد، به مواظب ترين كشوري تبديل شده است كه تيري در خليج فارس شليك نشود چرا كه مي دانند آينده دنيا به خليج فارس وابسته است و اگر اتفاقي در اين منطقه بيفتد منافع مادي آنها كه برابر با همه هستي آنها است، در معرض خطر و نابودي قرار خواهد گرفت.
 


با حضور هزاران نفر مردم عزادار

آيين سنتي مذهبي قاليشويان فين كاشان در مشهد اردهال برگزار شد

 آيين سنتي مذهبي قاليشويان فين كاشان با حضور هزاران نفر از مردم عزادار روز جمعه در مشهد اردهال از توابع اين شهرستان برگزار شد .
به گزارش ايرنا، استاد حوزه و دانشگاه در اين آيين گفت: ترويج فرهنگ عاشورايي موجب اقتدار و عزت امت اسلامي در جهان است .
حجت الاسلام والمسملين ناصر رفيعي اظهار داشت: فرهنگ عاشورا همان راه و رسم، رفتار و كردار همه انبياء الهي و اهل بيت (ع) است .
وي افزود: مجاهدت، مهاجرت، مبلغ و شهيد في سبيل الله از ويژه گي هاي بارز حضرت سلطان علي ابن امام محمدباقر (ع) است .
وي تاكيد كرد: انبيا الهي نيز به مقام شهدا غبطه مي خورند چون كه در اين مقام والا حسرت و اندوه وجود ندارد .
رفيعي، علت حضور امامزدگان و نوادگان حضرت امام موسي كاظم (ع) در ايران را وجود امام هشتم اعلام كرد و گفت: حضور حضرت سلطان علي ابن امام محمد باقر(ع) به خاطر هدايت و ارشاد مردم اين خطه وارد ايران اسلامي شدند .
اين استاد حوزه و دانشگاه مشكل مردم جهان امروز را معنويت اعلام كرد و افزود: شناخت اهل بيت پيامبر گرامي (ص)، محبت خالصانه، متوسل شدن و عمل كردن به گفتار آنان چهار ويژه گي بارز ائمه طاهرين است .
وي با تاكيد بر حضور مردم در امكان متبركه خاطرنشان كرد: زيارت بزرگان ديني نه تنها باعث آرامش مي شود بلكه زمينه تقرب الهي و آرامش را نيز فراهم مي كند.
همچنين، درآيين سنتي مذهبي قاليشويان، هزاران نفر از چوب به دستان فيني قالي مقدس را به عنوان نمادي از پيكر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمين امامزاده سلطان علي بن امام محمد باقر (ع) تحويل گرفته و بر دوش خود حسين حسين گويان به طرف چشمه آبي مي برند .
عزاداران (چوب به دستان فيني) با پاشيدن آب و شستن قالي به صورت نمادين آن را در پناه چوب ها روي دسته گرفته و با نداي ياحسين ياحسين به سمت مرقد باز مي گردانند و قالي مقدس را دوباره تحويل آستان مقدس مي دهند .
حضرت سلطان علي ابن امام محمدباقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجري قمري به دعوت اهالي فين كاشان از طرف پدر بزرگوارش براي ترويج دين اسلام به ايران ماموريت يافت كه پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگي نابرابر به همراه جمعي از يارانش در 27 جمادي الثاني سال 116 هجري قمري حدود 55 سال پس از واقعه كربلا در خطه اردهال كاشان شهيد شد .
قاليشويان يكي از كهن ترين آيين هاي سنتي مذهبي ايران است كه همه ساله در دومين جمعه مهر ماه براي بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علي بن امام محمد باقر (ع) درخطه گلگون اردهال برگزار مي شود .
مشهد اردهال در 45 كيلومتري جنوب غربي كاشان واقع است .
 


سلطانيه:

براي شركت در كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هسته اي تصميم نگرفته ايم

علي اصغر سلطانيه نماينده دايم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد: با توجه به شفاف نبودن موضع رژيم صهيونيستي و نيز نقش آمريكا در خصوص برگزاري كنفرانس بين المللي خاورميانه عاري از سلاح هسته اي هنوز تصميمي براي شركت در آن نگرفته ايم.
سلطانيه روز جمعه در نشست مقدماتي كنفرانس بين المللي خاورميانه عاري از سلاح هسته اي در مسكو گفت: برگزاري اين كنفرانس در راستاي عمل به قطعنامه مصوب سازمان ملل در سال 1999 ميلادي است كه در آن دبير كل اين سازمان به همراه آمريكا، روسيه و انگليس موظف شدند موضوع برگزاري اين رويداد را در سال 2012 پيگيري كنند.
به گزارش ايرنا؛ وي يادآور شد: ايران نيز به رغم برخي ملاحظات در آن سال به اجماع در خصوص اين موضوع در سازمان ملل پيوست.
وي با اشاره به اينكه ايده برگزاري كنفرانس بين المللي خاورميانه عاري از سلاح هسته اي نخستين بار در سال 1974 ميلادي از سوي ايران مطرح و توسط مصر حمايت شد، افزود: ما هنوز هم با وجود وضعيت پيچيده حاكم بر منطقه خاورميانه از ايده عاري سازي آن از هر گونه سلاح هسته اي حمايت مي كنيم.
نماينده دايم كشورمان در آژانس بين المللي انرژي هسته اي تاكيد كرد: امروز سه كشور مسوول پيگيري برگزاري كنفرانس بين المللي خاورميانه عاري از سلاح هسته اي و بقيه كشورهاي جهان وظيفه دارند به رژيم صهيونيستي فشار آورند تا به ان پي تي بپيوندد كه در صورت تحقق چنين چيزي احتمال دارد ما نيز در كنفرانس شركت كنيم.
وي با اشاره به دو بار سفر مسوول تسهيل كننده برگزاري كنفرانس بين المللي خاورميانه عاري از سلاح هسته اي به تهران و مذاكره وي با مقام هاي كشورمان ادامه داد: با اين وجود ما هنوز تصميم خاصي در اين خصوص اتخاذ نكرده ايم.
نشست مقدماتي كنفرانس بين المللي خاورميانه عاري از سلاح هسته اي با شعار به دنبال راه حل ها روز جمعه با حضور جمهوري اسلامي ايران در مسكو برگزار شد.سلطانيه در اين نشست شركت كرد.
شركت كنندگان در اين نشست يكروزه نظرات و ديدگاه هاي خود را درباره راه هاي عاري سازي منطقه راهبردي و حساس خاورميانه از سلاح هسته اي ارايه كردند.
در اين نشست اعلام شد كه كنفرانس بين المللي خاورميانه عاري از سلاح هسته اي اول ماه دسامبر امسال در هلسينكي پايتخت فنلاند برگزار مي شود.
 


آغاز توزيع سري جديد معرفي نامه دريافت ارز تحصيلي

در حالي كه برخي از بانك ها از پرداخت ارز تحصيلي امتناع مي كنند وزارت علوم همچنان به صدور معرفي نامه ارز تحصيلي ادامه مي دهد.
حسن مسلمي نائيني معاون بورس وزارت علوم در گفت وگو با مهر از آغاز توزيع سري جديد معرفي نامه ارز تحصيلي خبر داد.
به گفته وي توزيع 5033 معرفي نامه ارز تحصيلي از ديروز جمعه 14 مهرماه در 30 موسسه اعزام دانشجو به خارج آغاز شده و تا 5 روز كاري ادامه خواهد داشت.
مسلمي نائيني درباره آن دسته از متقاضياني كه معرفي نامه ارز دريافت نكرده اند نيز تاكيد كرد: اين گونه افراد مي توانند به سامانه نشا مراجعه و نسبت به رفع نقص مدارك خود اقدام و درخواست مجدد خود را براي توزيع نامه هاي معرفي به بانك در روز 12 و 18 آبان سال جاري ثبت كنند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14