(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 مهر 1391 - شماره 20327

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هاشمي با اشاره به انتخابات آتي:
افراد كارآمدي در ميان دلسوزان كشور وجود دارند
كريستين ساينس مانيتور:
هيچ نشانه اي از تاثير تحريم ها بر ايران مشاهده نمي شود
در مكتب امام
جلالي خبر داد
توقف فاز دوم هدفمندي يارانه ها براي جلوگيري از تورم است
اطلاعيه روابط عمومي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت
درباره تكذيبيه دفتر رئيس جمهور
اشپيگل به نقل از صالحي گزارش داد
 تعليق 20 درصد در ازاي پذيرش 5/3 درصد
انديشكده آمريكايي هوور:
حمله به تأسيسات هسته اي ايران خودكشي است
كوثري:
ملت انقلابي اقتصاد مقاومتي مي طلبد
عضو كميسيون صنايع و معادن خبر داد
 ورود مجلس به ماجراي واردات 750 خودروي لوكس
كناره گيري سعودي ها
از كميته چارجانبه پيشنهادي مصر براي حل بحران سوريه
به دنبال تهديد ايران به اقدام متقابل
بغداد: بازرسي هواپيماها پيام سياسي ندارد
كميسيون فرهنگي مجلس از سايت هسته اي نطنز بازديد كرد
در ديدار با سفير ژاپن مطرح شد
تاكيد لاريجاني بر نقش آفريني موثر ژاپن در تثبيت صلح پايدار در آسيا
معاون فرمانده سپاه:
 گنبد آهنين اسرائيل كارايي ندارد


هاشمي با اشاره به انتخابات آتي:

افراد كارآمدي در ميان دلسوزان كشور وجود دارند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اصلاح روندهاي مديريتي را مهم تر از تعيين شخصي لايق براي مديريت اجرايي كشور دانست.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها، نخبگان و سرمايه هاي كشور اعم از دانشگاهي و غيردانشگاهي را سرمايه هاي اساسي و اصلي پيشرفت و توسعه كشور خواند و با ابراز تاسف از «افراطي گري و مديريت برخي افراد تندرو و ناكارآمد» گفت: پس از پيروزي انقلاب به تدريج بنيان هاي خوبي به لحاظ انساني و مادي در كشور شكل گرفت و در عين كمبود سرمايه و امكانات، توليد و اقتصاد احيا و خودكفايي قابل قبولي محقق شد.
وي نخبگان و فرهيختگان دانشگاهي در كنار دو قشر مديران و روحانيت اصيل را هدف كيد و دشمني مغرضان و قدرت طلبان منحرف خواند و تصريح كرد: اگرچه افراطيون و باندبازان نتوانستند دلسوزان كشور اعم از مديران كارآمد و علماي دلسوز و نيز دانشگاهيان فرهيخته را نابود كنند، اما آنان را متفرق و خانه نشين كردند و وضع كنوني جامعه، تا حدود زيادي ناشي از انزواي ناخواسته نخبگان كارآمد كشور است.
عضو مجلس خبرگان «جرات و شهامت پذيرش اشتباه و اصلاح ناكارآمدي ها را قدم اول اصلاح امور و برگشت به مسير درست» خواند و گفت: در كنار بيان افتخارات بزرگ نظام اسلامي، بايد برخي كوتاهي ها هم به مردم گفته شود و از آنان مدد بجوييم تا با اتحاد و همدلي و حضور فعال همه دلسوزان و وفاداران به انقلاب و نظام اسلامي، مشاركت ملي را افزايش دهند.
وي افزود: تنها با حضور و مشاركت فعال همه اقشار مردم است كه توطئه هاي داخلي و خارجي خنثي و راه پيشرفت و توسعه كشور هموار خواهد شد.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به پرسش گروه ها، افراد و اقشار گوناگون كشور در ديدارهاي متعدد در مورد انتخابات رياست جمهوري، به وجود و حضور افراد پرانرژي، توانمند، خوش فكر و كارآمد براي اداره كشور در ميان نيروهاي موجود و دلسوز كشور اشاره و تصريح كرد: مهمتر از تعيين شخصي لايق براي مديريت اجرايي كشور، اصلاح روندهاي مديريتي و تضمين مسير صحيح انتخاب و مشاركت و حضور فعال مردم در تعيين سرنوشت خود ضروري است و در اين راه من نيز در حد توان از هيچ كمكي دريغ نخواهم داشت.
رئيس مجمع تشخيص در حالي به اين اظهارات كلي و بعضا پر ابهام اصرار دارد كه نگفت قانون فرآيند انتخابات را به طور روشن مشخص كرده است.
 


كريستين ساينس مانيتور:

 هيچ نشانه اي از تاثير تحريم ها بر ايران مشاهده نمي شود

در پي نوسانات بازار ارز و التهابات اقتصادي اخير در كشور بسياري از رسانه هاي غربي تلاش كردند تا اين مسئله را ناشي از تاثير تحريم ها در ايران جا بزنند و اين در حالي است كه كريستين ساينس مانيتور به نقل از جان بولتون اذعان كرد كه نشانه اي از تاثير تحريم ها عليه ايران ديده نمي شود.
روزنامه كريستين ساينس مانيتور ديروز مقاله اي پيرامون موضع آمريكا در قبال برنامه هسته اي ايران منتشر كرده كه بخشي از آن به ديدگاه هاي جان بولتون سفير سابق آمريكا در سازمان ملل متحد اختصاص دارد.
وي در اين مقاله مي نويسد: هم اكنون نشانه اي از تحريمها عليه ايران ديده نمي شود. چون روسيه، چين، ونزوئلا، عراق و ديگر كشورها در دور زدن تحريم ها به ايران كمك مي كنند بر همين مبنا ايران با وجود مشكلات اقتصادي از پيشبرد برنامه هسته اي خود دست نكشيده است.
وي در ادامه با اذعان به اينكه برنامه هسته اي ايران به مراحل بسيار پيشرفته اي رسيده كه تحريم ها نمي تواند آن را متوقف كند، ادعاهايي را درباره جهت گيري نظامي هسته اي ايران مطرح كرده است.
بولتون كه از طرفداران حمله نظامي به ايران است در ادامه مدعي شده است، حمله اسرائيل، برنامه هسته اي ايران را مدتي متوقف مي كند و روند تغيير نظام اين كشور را تسهيل مي كند كه اين گزينه بهتري در مقايسه به دستيابي ايران به بمب اتمي است.
همبستگي ايرانيان
در مقابل فشارها
روزنامه السفير لبنان ديروز در گزارشي با عنوان «بحران ريال و يك سوال قديمي؛ آيا اقتصاد ايران اين بار نيز مقاومت مي كند؟» به بررسي آخرين تحولات داخلي كشورمان به ويژه در عرصه اقتصادي پرداخته است.
به گزارش مهر، در ابتداي اين گزارش آمده است: طي دهه هاي اخير منازعات ايران نشان داده زماني كه با فشارهاي اقتصادي و نظامي از سوي جامعه بين المللي مواجه مي شود مقاومت و همبستگي خود را حفظ مي كند. در همين راستا غربي ها با شكست واضحي در يافتن نشانه هاي انشقاق در جامعه ايران مواجه شده اند، نشانه هايي كه آنها را از تضعيف موضع هسته اي و دفاعي ايران نااميد كرده است.
در مقابل غربي ها همچنان به تلاش ها عليه برنامه هسته اي ايران ادامه مي دهند و هر زماني كه از دور بودن گزينه نظامي سخن مي گويند، فشارهاي اقتصادي را به عنوان تنها راه پيروزي با كمترين خسارت ممكن در دستور كار قرار مي دهند.
السفير در بخش ديگري از اين گزارش اعلام كرد: طي هفته هاي اخير با وجود اينكه فشارهاي فزاينده بر اقتصاد ايران برخي طرفهاي غربي را اميدوار كرده بود، اما به اذعان همين كشورهاي غربي ايران هيچ گونه نشانه اي درباره عقب نشيني از برنامه هسته اي اش نشان نداده است.
همچنين برخي تحليلگران برخلاف نگاه غربي ها معتقدند با وجود اينكه تحريمها درآمدهاي نفتي ايران را كاهش داده، اما دولت ايران ارز كافي براي توزيع در بازار و بازگرداندن ارزش ريال به وضعيت گذشته را دارد.
ادعاي معاون وزير خارجه آمريكا
معاون وزير خارجه آمريكا ادعا كرد كه در داخل ايران كساني خواهان تشديد تحريم ها از سوي آمريكا هستند!
«مايكل پازنر» در مصاحبه با يورونيوز گفت: تحريم ها در درجه اول مردم عادي ايران و طبقه كم بضاعت را هدف قرار داده است.
وي ادامه داد: ما بايد به صداي كساني كه در داخل كشور هستند گوش كنيم و از آنها الهام بگيريم.
پازنر مدعي شد: از سوي ديگر ارائه تحريم هاي بيشتر از سوي آمريكا به اين دليل است كه برخي نيروها از داخل ايران خواهان آن هستند تا بدين صورت نظام سياسي را متزلزل كرده و زمينه سقوط را فراهم كنيم.
 


در مكتب امام

اگر تهذيب نباشد
علم توحيد هم به درد نمي خورد!
اگر تهذيب نباشد
علم توحيد هم به درد نمي خورد!
العلم هوالحجاب الاكبر
هرچه انباشته تر بشود علم، حتي توحيد كه بالاترين علم است انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مهذب نباشد، از خداي تبارك و تعالي دورتر مي كند.
صحيفه نور ـ ج 13 - ص 211
 


جلالي خبر داد

توقف فاز دوم هدفمندي يارانه ها براي جلوگيري از تورم است

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس گفت: توقف فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها براي جلوگيري از تورم است.
به گزارش فارس، كاظم جلالي پيش از ظهر ديروزدر نشست خبري با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه كاهش ارزش پول ملي و نواسانات ارزي سبب شده قدرت خريد مردم كاهش يابد آيا مركز پژوهش ها كاري را براي اقشار آسيب پذير انجام داده تا آنها از اين تورم خلاص شوند، يا خير، تصريح كرد: بهترين راه خلاصي از اين مسئله تقويت توليد ملي در كشور است و رمز موفقيت در اين كار عمل به شعار مقام معظم رهبري كه با تدبير بيان كردند است، اينكه سرمايه ايراني را به سمت توليد بياوريم ، بزرگترين كمك به مردم است، براي بهتر شدن وضعيت مردم و يا اينكه از اين بدتر نشود، راهي جز تقويت توليد و كشاورزي نداريم.
جلالي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در زمينه نوسانات ارزي كار خاصي انجام داده ايد يا خير تصريح كرد: در بحث ارز مجلس نيازمند تدوين قانون نيست، مجلس بايد بعد نظارتي خود را تقويت كند چون بر اساس قانون پنجم ما ارز شناور را پذيرفتيم و بررسي داشتيم به اين جمع بندي رسيديم كه اساساً براي نرخ گذاري ارز نيازمند قانون جديد نيستيم، اما در بعد نظارتي مجلس بايد نظارت كند كه نظارت آن ناقص است.
وي ادامه داد: اصلي ترين مرجع پاسخگو در بحث ارز نهاد بانك مركزي است، اما مجلس نظارتي بر بانك مركزي ندارد به جز اينكه مثلاً از آن تحقيق و تفحص كند، و در عزل و نصب رئيس آن نيز دخالتي ندارد و وقتي نوسان ارز به وجود مي آيد تنها فردي كه مجلس مي تواند از آن سؤال كند وزير اقتصاد و دارايي است.
جلالي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري در خصوص ابهام در مورد طرح توقف فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها اضافه كرد: اتفاقاً توقف اجراي اين طرح به دليل جلوگيري از تورم است، يارانه ها در مرحله اول به مردم تعلق گرفت، حال اينكه مرحله دوم چگونه خواهد بود، بايد يك بازبيني و آسيب شناسي كثير و مناسب در اين زمينه صورت بگيرد و اجراي مرحله دوم آن بايد به گونه اي اجرا شود كه صنعت و توليد و اشتغال در كشور ايجاد شود.
وي ادامه داد: اينكه مرحله اول كي تمام مي شود، به لحاظ قانون هدفمند كردن يارانه ها اين طرح بايد ظرف 5 سال انجام مي شد و حالا بايد ببينيم كه چهارشنبه تكليف اين دو فوريت (توقف اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها) چه خواهد شد.
 


اطلاعيه روابط عمومي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت

درباره تكذيبيه دفتر رئيس جمهور

روابط عمومي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام در اطلاعيه اي تأكيد كرد: براي ثبات بازار ارز درباره اطلاعيه اخير دفتر رئيس جمهور اظهارنظر نمي كنيم.
در پي تكذيب اظهارات دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام توسط مركز روابط عمومي دفتر رئيس جمهور، روابط عمومي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام اطلاعيه اي صادر كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: با توجه به اين كه جامعه ما اين روزها نياز به آرامش دارد و بازار ارز نيز نيازمند تلاش و كمك همه جانبه براي دستيابي به تعادل و ثبات است، لذا از هرگونه اظهارنظر درباره اطلاعيه اخير مركز روابط عمومي دفتر رئيس جمهور خودداري مي كنيم.
گفتني است؛ محسن رضايي روز شنبه در گفت وگو با روزنامه خراسان گفته بود: روز چهارشنبه از رئيس جمهور سوال كردم شما چه كاري با ارز مي خواهيد انجام دهيد كه وي اطمينان داد بزودي اقدامي براي ارز انجام خواهد داد و تغييراتي در اين رابطه رخ مي دهد.
 


اشپيگل به نقل از صالحي گزارش داد

تعليق 20 درصد در ازاي پذيرش 5/3 درصد

يك هفته نامه آلماني به نقل از وزير امور خارجه كشورمان گزارش داد كه اگر غربي ها حق غني سازي (5/3 درصد) در ايران را به رسميت بشناسند، تهران نيز آماده معامله با آنها در رابطه با غني سازي 20 درصد است.
اشپيگل گزارش داد كه با علي اكبر صالحي، وزير خارجه ايران در راه بازگشت از نيويورك و توقف كوتاه وي در شهر فرانكفورت آلمان مصاحبه اي انجام داده است.
براساس اين گزارش، صالحي در پاسخ به اين سوال كه ايران در جريان مذاكرات چه امتيازي به 1+5 خواهد داد، گفت: در صورت به رسميت شناخته شدن حق غني سازي در ايران، آماده معامله با غرب هستيم، به اين صورت كه اگر تضمين هاي لازم از سوي غربي ها ارائه شود و سوخت مورد نياز نيروگاههاي هسته اي ما را تامين كنند، داوطلبانه درصد غني سازي را محدود خواهيم كرد.
خبرنگار اشپيگل در ادامه با اشاره به گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد برنامه هسته اي ايران، مدعي شد كه براساس اين گزارش، شواهد جديدي از نظامي بودن برنامه هسته اي تهران مطرح شده است. صالحي در پاسخ گفت: ما بر غني سازي اورانيوم براي اهداف صلح آميز اصرار داريم و هيچ سند و مدرك معتبري نيز وجود ندارد كه تحقيقات و فعاليت هاي هسته اي ايران اهداف نظامي داشته باشد.
بنابر گزارش اين نشريه، وزير امور خارجه ايران در پاسخ به پرسش خبرنگار اشپيگل درباره پارچين گفت: در رابطه با اين مسئله، به دو موضوع بايد توجه كرد. ابتدا اينكه ما در چارچوب قرارداد ان پي تي تعهداتي داريم كه اين تعهدات را اجرا كرده و به آن پايبنديم. موضوع دوم و مهمتر اينكه درخواست بازرسي از تاسيسات پارچين، خواسته اي فراتر از اين تعهدات است كه موظف به اجراي آن نيستيم.
صالحي در پاسخ به ادعاي خبرنگار اشپيگل كه بازرسان آژانس حدس مي زنند در پارچين فعاليت نظامي اتمي انجام شده و آثار آزمايش ها نيز كاملا از بين رفته است، گفت: اين ادعا مسخره است. تحقيقات هسته اي آثار و نشانه هايي از خود بر جاي مي گذارد كه هيچگاه به صورت كامل محو نخواهد شد.
از وزير امور خارجه ايران درباره تصميم به افزايش تحريم ها پرسيده شد كه صالحي گفت: اين تصميم اهميتي براي ما ندارد. درست است كه تحريم ها موجب ناملايماتي شده و مشكلاتي براي مردم ايجاد كرده است، اما بيش از 30 سال است كه در تحريم ها زندگي مي كنيم و تحريم هاي غرب در نهايت به نفع ما تمام شده و ملت ما را مستقل و قوي كرده است.
وزير امور خارجه ايران تصريح كرد: جامعه ايران به اين عادت دارد كه با مشكلات زندگي كند و بايد بدانيد شايد بهتر از آنهايي كه در اسپانيا و يونان زندگي مي كنند از پس مشكلات خود بر خواهند آمد.
خبرنگار اشپيگل در ادامه گفت وگو به تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه ايران اشاره كرد و ارزيابي صالحي را از اقدام نخست وزير اين رژيم در به نمايش گذاشتن نقاشي بمب در مجع عمومي سازمان ملل، جويا شد كه وزير امور خارجه ايران اين اقدام نتانياهو را بچه گانه و عجيب توصيف كرد.
صالحي گفت: اگر اسرائيلي ها واقعا تصميم داشتند به ما حمله كنند و توان اين كار را نيز داشتند، خيلي وقت پيش دست به اين اقدام مي زدند، به طوري كه سال 1981 بدون هشدار قبلي به راكتور هسته اي عراق حمله كردند. آنان سال ها است ما را تهديد مي كنند، اما آگاهند كه اگر مرتكب اين اشتباه شوند، چه اتفاقي برايشان خواهد افتاد. ما خواهان جنگ نيستيم، اما محكم از خود دفاع خواهيم كرد و كساني كه به فكر تهاجم به ايران باشند، هزينه بسيار سنگيني براي اقدام خود پرداخت خواهند كرد.


 


انديشكده آمريكايي هوور:

حمله به تأسيسات هسته اي ايران خودكشي است

يك انديشكده آمريكايي با اشاره به انزجار غربي ها از سخنان تكراري نتانياهو درباره حمله به ايران نوشت: حمله پيشدستانه توسط اسرائيل عليه تأسيسات گسترده هسته اي ايران، يك خودكشي است.
انديشكده »هوور« طي گزارشي به قلم «ويكتور ديويس هانسن» نوشت : مسئله هسته اي ايران و واكنش ها به آن ديگر به معماي جهان حاضر مبدل شده است. تحريم هاي شديد و طولاني نتوانسته است در ميل ايران خللي وارد كند. وقتي با اين واقعيت اجتناب ناپذير مواجه مي شويم غربي ها به خاطر وضعيت دو سر باخت شروع به تأسف خوردن مي كنند.
هانسن ادامه داد : يك حمله پيشدستانه با اثر نامعين، به طور يقين باعث وحشت جهان مي گردد به ويژه اين كه شوك هاي بعدي چون افزايش شديد قيمت نفت و خرابكاري هاي بيشتر و يا حملات موشكي در سرتاسر خاورميانه را به همراه دارد.
نويسنده انديشكده هوور ادامه داد : نخست وزير اسرائيل با داد و قال كردن و اصرار بيهوده از سران جهان مي خواهد تا سخنان ايران در زمينه محو اسرائيل را بسيار جدي تلقي كنند و برنامه هاي هسته اي ايران نيز نابود شوند.
هانسن نوشت : نتانياهو با اين روش نه تنها خود را از كشورهاي اروپايي بلكه از متحد ديرينه اش يعني آمريكا نيز دور كرده است. كند ذهني نتانياهو در برابر بي تفاوتي اوباما همانند قاطي شدن آب با روغن است و باعث شده كه اسرائيل بسيار كوچك از زمان به وجود آمدنش در بدترين شرايط با آمريكا به سر ببرد.
نويسنده انديشكده هوور ادامه داد : نتانياهو بر اين باور است كه گزينه بسيار محدودي را دارد و البته آن هم غر زدن و دشنام دادن است. مخاطبان غربي نيز از سخنان طولاني نتانياهو منزجر شده اند .
هانسن نوشت : در زمينه راهبردي و سياسي معاصر، حمله پيشدستانه توسط رژيم صهيونيستي بر عليه تأسيسات گسترده هسته اي ايران به نظر يك خودكشي است ، نتانياهو واقعاً ديگر هيچ گزينه اي ندارد جز اين كه به سرعت وارد عمل شود. بنابراين او دشنام دادن و داد و قال كردن را آن قدر ادامه مي دهد تا متحداني انتخاب كند در غير اين صورت با اتمام زمان بايستي حملات پيشدستانه شديد را آغاز كند كه منجر به نابودي چندين ميليون ساكن سرزمين هاي اشغالي مي شود .
 


كوثري:

ملت انقلابي اقتصاد مقاومتي مي طلبد

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: الگوي اقتصاد مقاومتي رهبر بايد جايگزين تفكر غربي در اقتصاد شود، مطالبه ملت انقلابي ايران پياده شدن اقتصاد مقاومتي در كشور است.
اسماعيل كوثري درباره حل نابساماني ايجاد شده در وضعيت اقتصاد و ارز در كشور گفت: شاهديم كه در طول سه سال گذشته رهبر معظم انقلاب با يك نگاه كلان، تمام تلاش خود را به كار بسته اند تا اقتصاد را اولويت اصلي كشور قرار دهند. لذا انتظار مي رود قواي سه گانه به خصوص قوه مجريه در اين مسير گام هاي جدي بردارند.
وي افزود: بحث ايجاد شده در حوزه ارز مقطعي بوده است اما مسئولان كشور بايد توجه داشته باشند كه فرمايشات رهبري در مسائل مختلف سياسي، علمي و نظامي همواره كارساز است. از اين رو به طور حتم در مسئله اقتصاد نيز تاثير بسزايي خواهد داشت.
كوثري به فارس گفت: دستگاه هاي اجرايي كشورمان بايد در حوزه اقتصاد و فرهنگ تفكر غربي را كنار بگذارند و الگوي رهبري را به خصوص در حوزه اقتصاد مد نظر قرار دهند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: به كار بردن الگوي اقتصاد مقاومتي به جاي تفكر غربي در اقتصاد مهمترين راهكار موفقيت كشورمان در حل نابساماني اقتصادي اخير خواهد بود زيرا ملت انقلابي اقتصاد مقاومتي را مي طلبد.
 


عضو كميسيون صنايع و معادن خبر داد

ورود مجلس به ماجراي واردات 750 خودروي لوكس

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه مراجع قضايي بايد بحث واردات 750 خودروي لوكس با ارز مرجع را پيگيري كنند، گفت: كميسيون صنايع به صورت جدي اين موضوع را پيگيري خواهد كرد.
محمد بياتيان در خصوص برخي اخبار درباره واردات 750 خودروي لوكس در كشور با قيمت ارز مرجع گفت: معتقدم اولويت اصلي ما در كشور نبايد بحث واردات خودرو باشد.
وي با بيان اينكه خودروهاي توليد داخل بي كيفيت هستند و ما در اين زمينه در يك فضاي رقابتي قرار نداريم به «مهر» گفت: با اين وجود معتقد نيستم بايد ارزهاي اولويت دار را صرف واردات خودرو كنيم.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه انتشار اخباري نظير واردات 750 خودروي لوكس در كشور در وضعيت فعلي اقتصادي نگران كننده است، گفت: كميسيون صنايع و معادن برنامه دارد تا اولويت اختصاص ارز به كالاها را مشخص كند، متأسفانه در شرايط فعلي براي واردات كالاهاي بهداشتي و آرايشي ميلياردها دلار هزينه مي شود در حالي كه به هيچوجه نيازي به اين مقدار واردات نيست.
بياتيان به مافياي پشت پرده استفاده از ارز مرجع براي واردات غيرضروري اشاره كرد و گفت: دست هايي در درون حاكميت يا در كنار حاكميت در اين قضيه دخيل هستند و ما اطمينان داريم اتفاقاتي نظير بحران بازار ارز نيز در دست اين مافيا است.
وي به بازداشت 30 نفر توسط دادستاني تهران در اين ارتباط اشاره كرد و گفت: اميدواريم 30 نفري كه توسط دادستاني تهران دستگير شدند و قانون با آنها برخورد كرده، نفرات اصلي باشند، ترس ما از اين است كه اين افراد تنها واسطه باشند و نفرات اصلي دستگير نشده باشند.
وي با اشاره به اينكه بحث واردات 750 خودروي لوكس در كشور به طور جدي در كميسيون صنايع و معادن پيگيري مي شود، گفت: ما حتماً پيگيري خواهيم كرد كه اين خودروها توسط چه افرادي و با چه ارزي وارد كشور شده است. اگر اين خودروها با ارز مرجع وارد شده باشد مراجع قانوني و قضايي بايد اين موضوع را رسيدگي و با مسببين اين واردات به شدت برخورد كند.
 


كناره گيري سعودي ها

از كميته چارجانبه پيشنهادي مصر براي حل بحران سوريه

يك منبع عربي از خروج عربستان سعودي از كميته چهارجانبه پيشنهادي مصر براي حل بحران سوريه خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري عربي پرس، يك منبع ديپلماتيك فاش كرد كه عربستان سعودي كناره گيري خود از كميته چهارجانبه پيشنهادي مصر براي حل بحران سوريه را به اطلاع قاهره رسانده است.
كميته چهارجانبه حل بحران سوريه پس از آن تشكيل شد كه «محمد مرسي»، رئيس جمهوري سوريه در نشست سران غيرمتعهدها در تهران طرح حل بحران سوريه را با تشكيل كميته اي متشكل از ايران و مصر و عربستان سعودي و تركيه جهت بررسي بحران سوريه و يافتن راه حلي براي آن ارائه داد.
سعودي ها دليل كناره گيري خود از اين كميته را بي فايده و غيرسودمند بودن طرح مصر و نشست هاي اين كميته در اين مرحله از بحران سوريه بيان كرده اند.
اما اين منبع ديپلماتيك تاكيد كرد كه دليل اين اقدام عربستان وجود اختلاف ديدگاه و موضع بين رياض و قاهره است و در حالي كه رياض معتقد است، ايران بخشي از بحران سوريه است، قاهره بر اين باور است كه ايران بخشي از راه حل بحران سوريه
است.
وي ادامه داد: سعودي ها و برخي طرف هاي عربي به قاهره اعلام كرده اند كه مشاركت ايران در اين كميته تلاش هاي آنها را به نتايج ناخوشايندي رهنمون خواهد كرد.
عربستان سعودي در نشست اول اين كميته كه در قاهره برگزار شد و نشست دوم آن در حاشيه نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك نيز حاضر نشد.
 


به دنبال تهديد ايران به اقدام متقابل

بغداد: بازرسي هواپيماها پيام سياسي ندارد


وزارت حمل و نقل عراق اعلام كرد بازرسي از هواپيماهايي كه از حريم هوايي اين كشور استفاده مي كنند چه ايراني باشد و چه غير ايراني، پيام سياسي ندارد.
به نوشته روزنامه النشره، كريم النوري، سخنگوي رسمي وزارت حمل و نقل عراق اعلام كرد كه اين بازرسي ها تنها در راستاي احترام به تصميمات سازمان ملل است.
وي افزود كه دستگاه هواپيمايي كشور عراق به عنوان بخشي از كار خود به بازرسي اتفاقي از هر نوع هواپيماي مشكوك در حريم هوايي خود ادامه خواهد داد. همچنين عراق هرگز به هيچ هواپيمايي اجازه نخواهد داد تا حريمش را نقض كند.
اين در حالي است كه حسن دانايي فر، سفير ايران در بغداد در حاشيه سفر وزير دفاع ايران به بغداد در گفت وگو با خبرنگاران با انتقاد از اقدام عراق در بازرسي از هواپيماهاي ايراني كه به مقصد سوريه پرواز مي كنند، نسبت به عواقب تكرار اين اقدام هشدار داد و گفت كه در صورت ادامه اين روند، ايران اقدام متقابل انجام خواهد داد.
وي افزود: آنچه كه عراق در خصوص بازرسي از هواپيماهايي كه به سوي سوريه در حركت هستند، انجام داد، متناسب با عرف ديپلماتيك دو كشور نيست و با توافقنامه هاي امنيتي و معاهده حمل و نقل هوايي دو كشور تعارض دارد.
وي ادامه داد: متأسفانه دولت عراق هواپيماهاي ايراني را مجبور كرد تا براي بازرسي فرود بيايند كه به چيزي هم دست نيافت.
دانايي فر گفت كه مسئله تحت بازرسي قرار دادن هواپيماهاي ايراني تناسبي با عرف بين الملل ندارد چرا كه ادعاهاي سابق آمريكا مبني بر اقدام ايران براي انتقال سلاح به سوريه، ادعاهايي واهي است.
وي افزود كه ايران از دولت عراق مي خواهد تا از تكرار اين اقدام در قبال هواپيماهاي ايراني كه حامل شهرونداني براي سفر به سوريه هستند، خودداري كند.
 


كميسيون فرهنگي مجلس از سايت هسته اي نطنز بازديد كرد

عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: اعضاي كميسيون فرهنگي ظهر امروز از سايت نطنز اصفهان بازديد به عمل آورد.
سيدمرتضي حسيني عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: اعضاي كميسيون فرهنگي ظهر امروز از سايت هسته اي نطنز اصفهان بازديد كردند.
وي افزود: در حاشيه اين بازديد اعضاي كميسيون كارهاي فرهنگي انجام گرفته براي كاركنان اين سايت را مورد بررسي قرار دادند و بر قوت كار فرهنگي براي كاركنان و نيروهاي سايت نطنز تأكيد داشتند.
 


در ديدار با سفير ژاپن مطرح شد

تاكيد لاريجاني بر نقش آفريني موثر ژاپن در تثبيت صلح پايدار در آسيا

سفير ژاپن در تهران در پايان دوره مأموريت خود با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
علي لاريجاني در ابتداي اين ديدار با اشاره به پيشينه خوب مناسبات دو كشور و ظرفيت هاي گسترده ايران و ژاپن براي همكاري در عرصه هاي گوناگون، ابراز اميدواري كرد: روابط خوب في مابين كمتر تحت تاثير برخي نوسانات تحميلي از سوي پاره اي كشورها قرار گرفته و دو كشور از تمامي فرصت ها براي گسترش و توسعه همكاري هاي دوستانه بهره گيرند.
وي نقش همكاري هاي پارلماني را در اين روند بسيار مهم خواند و خاطر نشان كرد: مجلس شوراي اسلامي همواره از تقويت و تحكيم روابط دوستانه همه جانبه با ژاپن حمايت كرده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تحولات منطقه، نقش آفريني موثر ژاپن را براي تثبيت صلح و آرامش پايدار در آسيا سازنده خواند و افزود: توسعه روابط دوستانه ايران و ژاپن در اين چارچوب براي منطقه و قاره آسيا بسيار مهم و مفيد باشد.
سفير ژاپن در تهران نيز در اين ديدار با اشاره به آشنايي ديرينه با فرهنگ و تمدن غني ايران گفت: ژاپن همواره بر نقش مهم و سازنده فرهنگ و تمدن ايراني در آسيا تاكيد داشته و توسعه همكاري هاي دوستانه با ايراني را از اولويت هاي سياست خارجي اش قرار داده است.

 


معاون فرمانده سپاه:

گنبد آهنين اسرائيل كارايي ندارد

معاون هماهنگ كننده سپاه تأكيد كرد كه ادعاي رژيم صهيونيستي مبني بر نفوذ اين پهپاد در عمق يكصد كيلومتري فلسطين اشغالي نشان دهنده ضعف هاي بسيار زياد اين رژيم است.
سرتيپ پاسدار «جمال الدين آبرومند» در نشست خبري كنگره سرداران و 4 هزار شهيد تداركات و پشتيباني سپاه درباره اتهام رسانه هاي اسرائيلي به ايران مبني بر اينكه پهپاد اخير منفجر شده مربوط به سپاه پاسداران بوده، گفت: اين موضوع سه نكته دارد؛ يك اينكه رژيم صهيونيستي عمليات رواني به راه انداخته است، دوم اينكه اسرائيل دشمنان بسيار زيادي دارد و سوم اين كه علي رغم ادعاهاي بسيار مبني بر در اختيار داشتن گنبد آهنين و قدرت بالاي دفاعي كه رژيم صهيونيستي براي خود تصور و اعلام كرده حضور اين پهپاد در عمق 100 كيلومتري سرزمين هاي اشغالي نشان دهنده اين است كه گنبد آهنين اثري ندارد و اسرائيل داراي ضعف هاي بسيار زيادي است.
معاون هماهنگ كننده سپاه در خصوص زائران ايراني به گروگان گرفته شده و تهديداتي كه عليه آنها مطرح مي شود، خاطرنشان كرد: اين تهديدات واقعي نبوده و حل اين مسئله نيز نيازي به تهديد ندارد و از طريق تلاش هاي ديپلماتيك حل مي شود؛ اميدواريم با كمك دولت سوريه و ساير دولت ها اين زائران آزاد شوند.
رئيس ستاد كنگره سرداران و چهار هزار شهيد تداركات و پشتيباني سپاه درباره علت برگزاري كنگره مذكور در مقطع كنوني چيست، اظهار داشت: تداركات و پشتيباني در دوران دفاع مقدس، اساساً با تحريم روبرو بود اما در طول دوران دفاع مقدس، سلاح هاي ما با توجه به توانايي هاي داخلي از راه هاي مختلف به دست آمده است، لذا ما مي خواهيم كه با توجه به تحريم هاي امروز اين پيام را بدهيم كه حتماً قوي تر از گذشته هستيم و خودمان تجهيزات را توليد مي كنيم.
وي افزود: ما 30 سال است كه در عرصه نظامي در تحريم به سر مي بريم اما دشمنان معترض هستند كه ايران داراي تجهيزات و توانايي هاي فوق العاده موشكي، پدافند و رادار و شناورهاي تندرو و ابزارهاي مختلف است و در اين زمينه به اتكاي خداوند و مردم به توليد ملي رسيديم، لذ همانطور كه در دوران دفاع مقدس با اتكا به توانايي هاي مردمي از تحريم ها عبور كرديم امروز هم مي توانيم عبور كنيم.
رئيس ستاد كنگره سرداران و چهار هزار شهيد تداركات و پشتيباني سپاه در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا اين كنگره به سرنوشت ديگر كنگره ها دچار مي شود و فقط تمبر و يادبود از آن باقي مي ماند يا ارتباط آن تداوم خواهد يافت، تصريح كرد: نكته مهم اين است كه اين امكان فراهم شود تا ياد و خاطره شهدا هميشه در فضاي كشور باقي بماند و ما اميدواريم كه اين كنگره با برنامه ستاد آن تداوم داشته باشد.
آبرومند ادامه داد: همچنين مي خواهيم امكان اين را داشته باشيم كه ارتباط با خانواده شهدا را حفظ كنيم و به صورت استاني برنامه سركشي به اين خانواده هاي عزيز را داشته باشيم.
معاون هماهنگ كننده سپاه پاسداران درباره تعداد آثار اين كنگره در مكان و زمان برگزاري آن گفت: استقبال بسيار زيادي از اين كنگره شده و بيش از 135 مقاله در موضوعات مختلف تدارك و پشتيباني انتخاب و ده مقاله برتر از آن گزينش شده است.
وي اضافه كرد: سه مقاله در كنگره حضور خواهد داشت ضمن اينكه مكان برگزاري آن روز 20 مهر ماه در برج ميلاد تهران با حضور خانواده شهداي تداركات و پشتيباني استان تهران خواهد بود و اميدواريم اين مقدمه اي براي ادامه كارهايي باشد كه بايد در اين ارتباط انجام شود.
آبرومند با اشاره به نفوذ كلام حضرت امام خميني(ره) و جمله معروف ايشان با عنوان «ما مي توانيم» و همچنين بيانات رهبر معظم انقلاب در اين باره اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با تبديل عملياتي جمله حضرت امام خميني(ره) ما مي توانيم را به اقتصاد مقاومتي ترجمه كردند.
رئيس ستاد كنگره سرداران و چهار هزار شهيد تداركات و پشتيباني سپاه ادامه داد: اين بيانگر چند موضوع است كه در يك فهرست مردم با شناخت خوب خود مي توانند از تحريم ها عبور كنند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14