(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 20 مهر 1391 - شماره 20329

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيام رئيس جمهوري به مناسبت
روز ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي
موافقت مجلس با كليات
طرح حمايت از پروژه هاي عمراني
در مكتب امام
هيئت دولت تصويب كرد
مقابله با افزايش غيرقانوني قيمت كالاهاي وارداتي با ارز مرجع
خارج از دستور
وهابيت، مانع انسجام اسلامي (1)
صالحي:
همه گروگان هاي ايراني در سوريه سالم هستند
سلطان خواه:
حوزه دفاعي بايد در توسعه علم و فناوري پيشرو و توانمند باشد
محسني اژه اي:
نبايدمشكلات را به گردن ديگران بيندازيم
در ادامه سياست هاي ضد ايراني صورت گرفت
اجراي تحريم هاي كنگره عليه ايران با دستور اوباما
هاآرتص :
نتانياهو در رقابت هاي انتخاباتي به جاي اقتصاد بر ايران تمركز مي كند
كس چو حافظ نگشود از رخ انديشه نقاب
كنسولگري ايران در بصره ادعاي واشنگتن عليه تهران را رد كرد


پيام رئيس جمهوري به مناسبت

روز ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي

احمدي نژاد در پيامي به مناسبت بيستم مهر، روز ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي از تداوم حركت اميدبخش كاهش خسارات حوادث طبيعي تا رسيدن به نقطه مطلوب در كشور خبرداد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان مديريت بحران كشور در اين پيام آمده است:
آسيب شناسي شهرها و روستاهاي كشور در برابر سوانح و بلاياي طبيعي از جمله مسائل مهمي است كه در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران همواره مورد مطالعه، برنامه ريزي و اهتمام جدي قرار گرفته است. اما به فضل خدا اين موضوع در نظام برنامه ريزي دولت هاي نهم و دهم به جد مورد توجه قرار گرفته و گام هاي اساسي در راه مهار و مقابله با عواقب ناگوار اين گونه حوادث برداشته است كه تا نقطه مطلوب، اين حركت اميدبخش تداوم خواهد يافت.
وقوع حوادث غيرمترقبه و ناگهاني كه متأسفانه اخيراً شاهد آثار دردناك آن در استان آذربايجان شرقي بوديم، گذشته از پيامدهاي عاطفي و تألمات روحي آن، اثرات فراواني بر اقتصاد كشور دارد. از همين رو، اين حوادث بيش از هر چيز نيازمند برخورد عالمانه و تشريك مساعي همه دستگاه هاي ذيربط است. بدون ترديد آگاهي بخشي و وجود مديريت قوي و كارآمد و همكاري و همفكري همه دست اندركاران، از عوامل مؤثر و كارساز در پيشگيري و كاهش خسارات است.
شايسته است با نگاه داشتن محور و با بهره گيري هرچه بيشتر از يافته هاي علمي و تجارت بدست آمده، تمام شهرها و مناطق روستايي كشور در برابر مخاطرات ناشي از پديده هاي مصونيت يافته و خسارات جاني و مالي آنها در برابر حوادث طبيعي مطابق با استانداردهاي جهاني به حداقل ممكن كاهش يابد.
اين روز فرصت مغتنمي است تا از زحمات و تلاش هاي همه مسئولين و دست اندركاران امور امدادي، كارگروه هاي تخصصي ملي و استاني، مديريت بحران و كارشناسان امور حوادث، بازسازي و بازتواني مناطق آسيب ديده قدرداني و سپاسگزاري گردد. اميد است با برنامه ريزي و تلاش هرچه بيشتر دست اندركاران امر روز به روز شاهد كاهش اثرات بلاياي طبيعي در كشور باشيم.
 


موافقت مجلس با كليات

طرح حمايت از پروژه هاي عمراني

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 153 رأي موافق با كليات طرح حمايت از سرمايه گذاري هاي عمراني از طريق مابه التفاوت نرخ ارز موافقت كردند.
احمد توكلي نماينده تهران در موافقت با كليات اين طرح گفت: وزير اقتصاد و دارايي در دوم شهريور سال جاري در حضور رهبر انقلاب گفته بود دولت مي خواهد قيمت ارز را بالا ببرد و از طريق مابه التفاوت آن يارانه هاي نقدي را پرداخت كند. براين اساس مجلس اظهارنگراني كرد چرا كه پرداخت يارانه ها از اين طريق وجهه قانوني نداشت.
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: اصل قانون هدفمند كردن يارانه ها اين بود كه دولت قيمت سوخت را به قيمت جهاني آن نزديك كند و درآمد آن را به مردم و بخش توليد اختصاص بدهد و بخشي را هم براي دولت در نظر بگيرد تا كسري بودجه نداشته باشد.
توكلي با بيان اينكه مردم انتظار ندارند به موجب دريافت يارانه ها شاهد تورم زياد باشند چرا كه اگر اينطور باشد مردم خواهند گفت يارانه ها را نمي خواهيم، تورم را كنترل كنيد.
وي با بيان اينكه پرداخت يارانه ها از مابه التفاوت قيمت ارز موجب گرفتاري اقتصادي مي شود خاطرنشان كرد: صندوق توسعه ملي بايد براي بخش توليد استفاده شود چرا كه ما بايد از بيكاري بترسيم، بايد از بيكاري ترسيد از بيكار شدن شاغلين نيز بيشتر بايد ترسيد.
مهدي كوچك زاده نماينده تهران نيز به عنوان مخالف گفت: بنده چندين بار از بزرگان مجلس شنيدم كه دولت تعمداً رفتاري مي كند كه ارز را گران بفروشد تا كسري منابع بودجه خودش را جبران كند اما بايد بگويم شما (نمايندگان) كه اين اتهام را به دولت وارد مي كنيد و اين كار را درست نمي دانيد، با اين طرح در واقع براي دولت مجوز قانوني درست مي كنيد و به او انگيزه مي دهيد كه ارز را هر چه مي شود گران تر بفروشد، اين چه كاري است، آيا اين موضوع واقعاً نقض غرض نيست.
وي ادامه داد: اين طرح به دولت اجازه مي دهد كه هرچقدر دلار را گران تر فروخت، مابه التفاوت آن با قيمت 1226 را خرج طرح هاي عمراني كند.
اصلاح بودجه 91 در راستاي اقتصاد مقاومتي است
محمد علي اسفناني نماينده مردم فريدن نيز در موافقت با كليات طرح حمايت از سرمايه گذاري عمراني و اصلاح قانون بودجه 91 در جلسه علني مجلس با بيان اينكه در قانون بودجه سه روش براي فروش ارز مطرح شده است، افزود: نرخ روز، نرخ شناور و نرخ مرجع سه روشي هستند كه مي توان از طريق آن ارز را ارائه كرد. لذا اينكه برخي مي گويند دولت عامداً ارز را گران كرده بايد مورد بررسي قرار بگيرد.
اسفناني با اشاره به اينكه نمايندگان مخالف طرح اصلاح قانون بودجه 91 مبني بر اينكه طرح مغاير با اقتصاد مقاومتي است، افزود: در اقتصاد مقاومتي ما بايد به درآمد دولت توجه داشته باشيم و تلاش كنيم تا دولت بتواند براي حل مشكلات مردم اقدام كند.
وي با بيان اينكه قانون بودجه 91 نيازمند اصلاح است، از نمايندگان خواست با تصويب كليات اين طرح، در زمينه برطرف شدن گرفتاري هاي اقتصادي مردم و خلآ قانوني را فراهم كند.
احمد اميرآبادي نماينده قم نيز در مخالفت با اين طرح گفت: طرحي كه به عنوان سرمايه گذاري هاي عمراني تصويب شد ماهيت طرح با عنوانش متفاوت است.
در ادامه اين جلسه حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در خانه ملت نيز در سخناني به عنوان موافق كليات طرح دوفوريتي حمايت از سرمايه گذاري هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال 1391 كل كشور، اظهار داشت: اينكه مخالف عنوان و محتواي اين طرح را سازگار ندانست، بايد بگويم محتواي اين طرح براي آن است تا از پديده بي انضباطي مالي جلوگيري كند.
وي افزود: طبق مقررات جديد آيين نامه داخلي مجلس، طرح هايي كه به كميسيون مي رود، كميسيون مي تواند آنها را تغيير داده و تصويب كند.
فولادگر در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: اگر در قانون بودجه 91 تكليف اين موضوع روشن بود، ضرورتي براي ارائه اين طرح احساس نمي شد: در بودجه 91 تأكيد شده منابعي كه ايجاد مي شود، بايد به نرخ روز ارز فروخته شده و به حساب هاي مربوطه واريز شود و اگر اين منابع به طور منضبط توزيع نشود، بي انضباطي مالي ايجاد مي شود.
رئيس كميسيون ويژه اصل 44 و حمايت از توليد ملي در خاتمه تأكيد كرد: ما در اين طرح دولت را موظف كرديم تمامي منابع حاصل از فروش ارز را به قيمت روز به فروش برساند و در حسابهاي مربوطه واريز كند و حق هزينه كردن در موارد ديگري كه قانون اجازه نداده را ندارد و تفاوت اين طرح و گزارش اوليه اين است كه حكم نرخ ارز مرجع در اين طرح نيامده است.
مابه التفاوت فروش ارز
كجا رفته است؟
نماينده مردم اروميه نيز در ادامه گفت: مسئولين دولت بايد توضيح دهند كه پول بيت المال و مابه التفاوت فروش ارز به جيب چه كساني رفته است؟
نادر قاضي پور اظهار داشت: سازمان بازرسي و نهادهاي ديگر كشور بايد بگويند كه مابه التفاوت فروش ارز به جيب چه كسي رفته است؟
كوچك زاده در اعتراض به سخنان قاضي پور ادامه داد: نمي دانم اين صحبت كه يك نفر بگويد مابه التفاوت فروش 1226 تومان و 3500 تومان به جيب چه كساني رفته است چرا مطرح مي شود؛ اين به اين معناست كه از تريبون مجلس مسئولين اجرايي را دزد خطاب كنيم؛ اينطوري كار مملكت به سرانجام نمي رسد.
وي ادامه داد: ما در كشور سازمان بازرسي، ديوان محاسبات و نهادهاي ديگري را داريم و خود دولت هم بارها گفته كه من ارزي بالاتر از 1226 تومان نفروخته ام برهمين اساس نبايد اجازه داد كه از تريبون مجلس اين طور موارد مطرح شود.
تمديد مهلت اجراي آزمايشي قانون مديريت خدمات كشوري
نمايندگان ملت در جلسه علني ديروز پس از بررسي كليات طرح تمديد مهلت اجراي آزمايشي قانون مديريت خدمات كشوري آن را به تصويب رساندند.
بهارستان نشينان با 172 رأي موافق، 12 رأي مخالف و 6 رأي ممتنع از 214 نماينده حاضر در جلسه، كليات طرح مذكور را به تصويب رساندند.
با تصويب نهايي جزئيات اين طرح، مدت اجراي آزمايشي قانون مديريت خدمات كشوري به مدت يك سال تمديد شد.
بهارستان نشينان همچنين در ادامه طرح اصلاح عنوان صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير كه از شوراي نگهبان جهت بررسي و اصلاح به مجلس اعاده شده بود را تصويب كردند.
نمايندگان همچنين كليات طرح دوفوريتي اصلاح جزء 1 بند 22 قانون بودجه سال 91 كل كشور را تصويب كردند.
براساس اين طرح دولت موظف مي شود با تخصيص اعتبارات بيشتر در جهت توسعه بيمه كشاورزي اعتباري معادل 8 هزار و 500 ميليارد ريال در قالب حق بيمه سهم دولت و مازاد خسارت پرداختي تأمين و پرداخت نمايد.
يارانه ها به روال گذشته پرداخت خواهد شد
نائب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: يارانه ها تا پايان سال جاري به روال گذشته به مردم پرداخت خواهد شد و مجلس در بودجه سال 92 درباره ميزان پرداخت يارانه ها به مردم تصميم گيري خواهد كرد.
محمدرضا پورابراهيمي نماينده كرمان و نايب رئيس كميسيون اقتصادي در گفت وگو با فارس، با اشاره به تصويب فوريت طرحي كه به موجب آن فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها متوقف مي شود، گفت: با توجه به شرايط اقتصادي كشور، مجلس اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها را به صلاح كشور نمي داند و قطعاً آنرا متوقف خواهد كرد.
وي با بيان اينكه در بحث هدفمند كردن يارانه ها به لحاظ قانوني مجلس حرف آخر را مي زند، افزود: با دولت درباره هدفمند كردن يارانه ها صحبت كرديم، طبق جمع بندي كه آنها دارند، تمايلي براي اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها ندارند.
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در پاسخ به اين سؤال كه «آيا پرداخت يارانه ها با متوقف شدن فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها متوقف خواهد شد»، تصريح كرد: پرداخت يارانه ها به مردم، ارتباطي با متوقف شدن فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها ندارد.
وي افزود: يارانه ها تا پايان سال جاري به روال گذشته به مردم پرداخت خواهد شد و مجلس در بودجه سال 92 درباره ميزان پرداخت يارانه ها به مردم تصميم گيري خواهد كرد.
طرح پاسخگويي بانك مركزي چرا بررسي نمي شود
ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان نيز گفت: 4 هفته است كه طرحي را براي پاسخگويي بانك مركزي ارائه داده ايم اما بررسي نمي شود.
وي ادامه داد: براساس اصل 71 قانون اساسي مجلس در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسي مي تواند قانون وضع كند.
نديمي خطاب به باهنر رئيس جلسه گفت: بنده در راستاي شناخت فوريت پاسخگويي بانك مركزي به وزارت اقتصاد و دارايي 4 هفته است كه موضوعي را تشخيص دادم و نمايندگان هم آن را امضا كردند و همه ما معتقديم كه پاسخگويي وجود ندارد و براي آنكه وزير اقتصاد نگويد من مسئوليت ندارم بايد قضيه را معلوم كرد.
نماينده لاهيجان اظهار داشت: طبق قانون اساسي و آئين نامه داخلي ما فقط مي توانيم از رئيس جمهور و وزرا توضيح بخواهيم و رؤساي سازمان ها پاسخگو نيستند. ما يك طرح دوفوريتي را 4 هفته است ارائه داده ايم ولي تاكنون اين طرح معطل شده است.
محمدرضا باهنر در پاسخ به تذكر نديمي گفت: بالاخره بحث مطرح شده يك مشكل است كه نمايندگان مجلس سؤالاتي را دارند اما چون مسئول آن سؤال، وزير نيست و مسئوليت آن موضوع به رئيس جمهور برمي گردد بايد براي اين مسئله چاره انديشي كرد.
وي با بيان اينكه بايد اين مشكل حل شود، گفت: بايد يك طرح قانوني يا معضل به مجمع تشخيص ارجاع شود و اگر مقام معظم رهبري صلاح بداند اقدامات لازم را انجام مي دهيم.
تابش سؤال خود
از وزير خارجه را پس گرفت
سؤال نماينده اردكان از وزير خارجه در دستور كار جلسه علني مجلس بود. اما تابش سؤال خود را از صالحي پس گرفت.
باهنر در اين زمينه گفت: طبق توافقي كه صورت گرفت، آقاي تابش اعلام كرد به دليل قول مساعد وزير امور خارجه براي رفع دغدغه هاي مطرح در سؤال وي و با توجه به شرايط حساس كنوني كشور براي تقويت منافع ملي از سؤال خود انصراف داده است.
وي افزود: تابش گفته است كه اگر لازم باشد سؤال او از وزير خارجه به آينده موكول خواهد شد.
 


در مكتب امام

انبيا، اطباء نفوس بشرند
انبياء عليهم السلام نيز براي شفا جسماني (مردم) نيامده بودند.
گرچه (جسم آنها را هم) شفا دادند.
آنها، اطباء نفس و شفادهندگان قلوب و ارواح (بشر)ند.
آداب الصلواه - ص 205
 


هيئت دولت تصويب كرد

مقابله با افزايش غيرقانوني قيمت كالاهاي وارداتي با ارز مرجع

در جلسه ديروز هيئت وزيران مقرر شدبا توجه به اينكه مطابق تصميم دولت،كالاهاي مصرفي با ارز مرجع وارد مي شوند، تدابير لازم براي مقابله با افزايش غير قانوني و خودسرانه اين كالاها از سوي سودجويان صورت گيرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران به رياست احمدي نژاد تشكيل جلسه داد.
در اين جلسه اعضاي دولت به بررسي وضع بازار و گزارش هاي مربوط به افزايش قيمت كالاهاي مصرفي به ويژه مواد غذايي پرداختند.
همچنين در جلسه ديروز هيئت وزيران مقرر شدبا توجه به اينكه مطابق تصميم دولت،كالاهاي مصرفي با ارز مرجع وارد مي شوند، تدابير لازم براي مقابله با افزايش غير قانوني و خودسرانه اين كالاها از سوي سودجويان صورت گيرد و مسئولان ذيربط از سوي دولت مأموريت يافتند تا با فوريت موضوع را بررسي و تصميمات لازم را اتخاذ كنند.
در ادامه، تعدادي از پيشنهادات دستگاه هاي اجرايي پس از بحث و بررسي، از تصويب دولت گذشت
 


خارج از دستور

طرح سوال از رئيس جمهور
با 102امضا تسليم مجلس شد
محمد دامادي نماينده مردم ساري در مجلس از تقديم طرح سوال از رئيس جمهور با 102 امضا به هيئت رئيسه مجلس در نشست علني بهارستان خبر داد.
وي در ادامه افزود: براساس آيين نامه داخلي، نماينده رئيس جمهور موظف است ظرف يك هفته در كميسيون اقتصادي حضور يافته و پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد.
نماينده مردم ساري و مياندورود در پايان خاطر نشان كرد: چنانچه پاسخ هاي ارائه شده از سوي نماينده رئيس جمهور براي نمايندگان قانع كننده نباشد اين سوال به رئيس جمهور ارجاع خواهد شد تا وي براي پاسخگويي در صحن علني مجلس حضور يابد.
در اين زمينه معاون پارلماني رئيس جمهور در حاشيه جلسه هيئت دولت با اشاره به پيگيري برخي از نمايندگان براي طرح سوال از رئيس جمهور اظهار داشت: فضاي عمومي مجلس طرح سوال از رئيس جمهور را نمي پسندد.
لطف اله فروزنده در پاسخ به اين سوال كه طرح سوال نمايندگان از رئيس جمهوري چه زماني صورت خواهد گرفت، افزود: اكثر نمايندگان موافق اين طرح نيستند و اميدواريم هرچه زودتر اين موضوع از دستور كار مجلس خارج شود ضمن آنكه بايد به اين نكته تاكيد كنم كه فضاي عمومي مجلس به هيچوجه طرح سوال از رئيس جمهور را نمي پسندد.
خبر ديگر آنكه نماينده مردم مباركه گفت: 170 نماينده مجلس بيانيه اي در خصوص اظهارات رئيس جمهور در نشست خبري صادر كرده اند كه اين بيانيه تحويل هيئت رئيسه شد و قرار است در جلسه علني 23مهرماه قرائت شود.
تكذيب سخنان
منتسب به وزير اطلاعات
سخنگوي كميسيون امنيت ملي با رد اظهارنظرهاي منتسب به وزير اطلاعات در جلسه عصر سه شنبه اين كميسيون گفت: مصلحي از برخورد با اخلالگران بازار ارز خبر داد.
حسين نقوي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با فارس با اشاره به جلسه عصر سه شنبه اين كميسيون كه با حضور وزير ارشاد و اطلاعات برگزار شد اظهار داشت: در جلسه عصر سه شنبه آقاي حسيني وزير ارشاد براي پاسخ به سوال آقاي حقيقت پور نماينده اردبيل به كميسيون آمدند و به سوال آقاي حقيقت پور پاسخ گفتند.
وي با بيان اينكه جعفري و دهقان دو سوال از وزير اطلاعات درباره نوسانات ارزي داشته اند، افزود: آقاي مصلحي كه براي پاسخ به سوال نمايندگان به كميسيون امنيت ملي آمده بود تاكيد كرد كه وزارت اطلاعات با اخلالگران ارز برخورد كرده و كاملا بر موضوع اشراف دارند. نقوي همچنين گفت: وزير اطلاعات در جلسه كميته امنيت ملي تاكيد كرد كه وزارت اطلاعات با نگاه دقيق به مسائل ارزي براي مقابله با نوسانات ارزي و اخلال در بازار ارز اقدامات لازم را اعمال كرده است.
وي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات منتسب به وزير اطلاعات كه به نقل از يكي از نمايندگان مطرح شده بود، گفت: بنده به عنوان سخنگوي كميسيون گزارش جلسه كميسيون را ارائه مي كنم و هرگونه نقل قول درباره جلسه عصر سه شنبه كميسيون مورد تأييد كميسيون نيست.
همچنين علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين مورد گفت: گزارش جلسه كميسيون تنها از سوي سخنگو معتبر است.
عذرخواهي يك نماينده
به خاطر استفاده از كلمه نامناسب
نماينده مردم بوكان به دليل استعمال واژه پارتي بازي براي حق التدريسي ها و آموزشياران نهضت سوادآموزي از مردم و نمايندگان مجلس عذرخواهي كرد.
محمد قسيم عثماني نماينده مردم بوكان در جلسه علني چهارشنبه كه در مخالفت با طرح الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعيين تكليف استخدامي حق التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي در آموزش و پرورش گفته بود حق التدريسي ها و آموزشياران مي خواهند پارتي بازي كنند، به دليل استعمال واژه پارتي بازي از مردم و نمايندگان مجلس عذرخواهي كرد.
وي افزود: بنده در مخالفت با يك طرح از واژه اي استفاده كردم كه درست نبود لذا از عموم مردم، نمايندگان محترم مجلس و آقاي كوچكي نژاد كه دراين باره به بنده تذكر دادند، عذرخواهي مي كنم.
 


وهابيت، مانع انسجام اسلامي (1)

بيان حقايق و مبارزه با انحرافات، وظيفه اي اصلي و هميشگي براي مؤمنان، بويژه علما و فضلاي هر جامعه اي است و در واقع، يكي از مصاديق روشن جهاد، بلكه عاليترين مرتبه آن به شمار مي رود. اما ضرورت بيان حقايق و مبارزه با انحرافات، گاه نسبت به بعضي از موضوعات، در شرايط زماني يا مكاني خاص، مضاعف مي شود و اهميتي ويژه مي يابد. در عصري كه ما زندگي مي كنيم، به دلايلي خاص كه مهمترين آن پيروزي انقلاب اسلامي ايران است، شدت دشمنيها و توطئه ها بر ضد اسلام و بخصوص تشيع افزايش يافته است، به گونه اي كه مي توان گفت تمام نيروهاي شيطاني عالم، بر ضد اسلام و تشيع بسيج شده اند و نه تنها دشمني خود را پنهان نمي كنند؛ بلكه آن را بصراحت ابراز مي كنند. بزرگترين مانع انسجام در عالم اسلام، حركت شوم »وهابيت« است ،در اين زمينه از مدت ها پيش، بزرگان، علما، مورخين و كساني كه آشنا به حقايق عالم اسلام و سياست هاي دشمنان اسلام هستند فعاليت هاي زيادي انجام داده اند، كتاب ها و رساله هايي نوشته شده و بعضي از نهادهاي رسمي كشور هم اقداماتي انجام داده اند. اين اقدامات، كارهاي پراكنده اي است كه به تناسب استعداد و آمادگيهاي شخصي يا گروهي صورت گرفته است و البته بايد گفت: «شكر الله سعيهم ان شاءالله». اما براي مبارزه اي جدي با اين خطر شيطاني كه در عالم اسلام ريشه دوانده است، كاري هماهنگ لازم است. به عبارت ديگر، تمام اين فعاليت ها نيز نيازمند انسجام است. از اين رو، پيشنهاد مي شود براي مبارزه با وهابيت، مركز يا دبيرخانه اي براي ايجاد هماهنگي، مديريت كردن، برنامه ريزي و تقسيم كار، تشكيل شود. بدون شك، چنين اقدامي مورد تأييد بزرگاني كه دلسوز اسلام، انقلاب و تشيع هستند، بويژه مقام معظم رهبري و مراجع عظام قرار خواهد گرفت.
براي اين كار، ابتدا بايد گروهي براي سياستگذاري و برنامه ريزي كارهايي كه بايد انجام بگيرد تشكيل شود و از آنجا كه اين تحقيقات به تخصص هاي گوناگون نياز دارد، با تقسيم كار مناسب، گروه هايي بر حسب تخصص خود، فعاليت كنند و نتايج اين تحقيقات در دبيرخانه جمع آوري و بررسي شود و براي انتشار و عرضه به كشورها و جوامع اسلامي آماده شود.
ابعاد مختلف حركت شوم وهابيت
بايد توجه داشت كه حركت شوم وهابيت، ابعاد مختلفي دارد. يك بعد آن به محور تفكر و تبليغاتشان مربوط مي شود. آنان افكارشان را برخاسته از تفكر صحيح اسلامي و ديگران را منحرف مي دانند و اصولي را پايه و اساس فكر و مذهبشان قرار داده اند كه اين اصول بايد بررسي و انحرافاتش روشن شود. اين افكار را مي توان به دو دسته تقسيم كرد. نخست، سلسله افكاري است كه به عقايد مذهبي و فقهي و مانند آن مربوط است. خود اين بحث ها روش هاي مختلفي دارند؛ برخي مباحث كلامي، مربوط به آيات و روايات است و بعضي از ادله آنها عقلي است و بخشي به مسائل فقهي مربوط مي شود. از آنجا كه وهابيان بعضي چيزها را نه تنها حرام، بلكه بدعت و شرك مي دانند، نيازمند سلسله بحث هايي فقهي نيز هستيم و اين بحث ها هم بايد به شيوه هاي خاص خود و با بررسي سند و دلالت روايات، بررسي و تحقيق شود.
دسته دوم به مباحث تاريخي مربوط مي شود؛ مانند اينكه اين مذهب چگونه پديد آمد، پيشينه اينگونه انديشه چيست و از چه زماني شروع شده؟ عوامل اصلي پيدايش اين تفكر و نيز عوامل كمكي و شتاب دهنده پيشرفت آن چه بوده است؟ بستري كه اين افكار در آن رشد كرده چه ويژگي اي داشته است كه توانسته در ميان برخي از ملل رشد كند؟ همچنين مباحثي كه بيشتر آهنگ سياسي دارند، به مباحث تاريخي مربوط مي شوند، مانند اينكه بانيان و طرفداران وهابيت در مدتي كه از پيدايش آن مي گذرد، چه ارتباطي با بيگانگان و دشمنان اسلام داشته اند و چه كساني آنها را تقويت مي كرده اند؟
مسأله ديگري كه بايد به آن توجه داشت، اين است كه كار شيطان تنها منحصر در حركت وهابيت نيست و نخواهد بود؛ اگر اين حركت هم سركوب شود و از بين برود، شيطان دست بردار نيست و فردا حركتي ديگر را از راهي ديگرو از جايي ديگر شروع خواهد كرد. به همين جهت، ما بايد حيله هاي اصلي شيطان را در اين انحرافات و ابزارهايي را كه براي ايجاد اختلافات و فتنه ها به كار مي گيرد، عالمانه بررسي كنيم؛ هم عواملي رواني را كه سبب پيدايش اينگونه انحرافات مي شود بررسي كنيم و هم زمينه هاي اجتماعي رشد آنها را بشناسيم. در واقع، اين بخش، هم جنبه روان شناختي دارد و هم مربوط به جامعه شناسي است؛ گرچه ممكن است چنين به نظر نيايد.
اين كلام اميرالمؤمنين(ع) را در نهج البلاغه ملاحظه كنيد كه مي فرمايد: «انما بدء وقوع الفتن أهواء تتّبع و آراء تبتدع يخالف فيها كتاب الله». اين سخن حضرت حاوي مطالبي بسيار عالي، عميق و روشنگر است و همواره براي اهل حق راهگشاست تا دشمنان و انحرافات را بشناسند و نيز متوجه باشند خطاها چگونه پديد مي آيد و چگونه رشد مي كند. اگر اين خطبه را تحليل كنيم، به يك سلسله مطالب روان شناسانه و جامعه شناسانه برميخوريم؛ همانگونه كه در فقه، اصول، فلسفه و كلام مي توان از احاديث بهره گرفت. كتاب بزرگ شيخ انصاري (ره) در باب استصحاب، برگرفته از حديث »لا تنقض اليقين بالشك«؛ است كه زراره نقل كرده است. درباره قاعده »الناس مسلّطون علي اموالهم«؛ بزرگان مدت ها بحث مي كردند. وقتي روايتي در اختيار اهل فن و تحقيق قرار گيرد، ماه ها و سال ها درباره آن تحقيق و بحث مي كنند و از آن نتايجي مي گيرند. بنابراين تعجب نيست كه ما از يك جمله يا يك خطبه نهج البلاغه، ده ها مطالب روان شناختي و جامعه شناختي و فلسفي و كلامي استفاده كنيم. اگر استفاده نمي كنيم، كوتاهي از ماست؛ وگرنه اين توانايي و پرباري در فرمايشات ائمه اطهار(ع) وجود دارد. ما بايد همت داشته باشيم و اين گنج ها را استخراج و استفاده كنيم.
عوامل پيدايش وهابيت
پس، چه عوامل رواني در مؤسسان و بعد در حاميان اين حركت شوم پيدا شد كه اين تفكر را به وجود آوردند و ترويج كردند؟ در پاسخ، به اجمال مي توان گفت: در اين باره دو دسته عامل وجود دارد. يك دسته، عوامل شناختي است. در واقع، اينكه آنان حقايقي را وارونه درك كردند، نتيجه نقص در شناخت است و اگر مطالب را بهتر درك مي كردند، اين انحرافات پديد نمي آمد. دسته اي ديگر از اين عومل، مربوط به گرايش هاي نفساني است. آنها نه تنها مطلب را نمي دانستند؛ بلكه نمي خواستند بدانند و راهي را كه در آن گام نهادند، صرفاً به اشتباه نرفته اند، بلكه مي خواستند چنين شود. اما منشأ اين خواست آنان چيست؟ آيا همان عوامل اوليه اي كه علت محدثه اين حركت بوده، در ادامه اين حركت نيز دخيل بوده است يا نه؟
براي مثال، مي دانيد كه عمده مبارزات وهابيت بر ضد شيعه است؛ با اينكه شبهاتي كه آنان مطرح مي كنند منحصر به شيعه نيست؛ بلكه شبهات آنها بيشتر متوجه برخي از طوايف اهل تسنن و بخصوص اهل تصوف است و در شمال آفريقا، از مصر تا مراكش اين گرايش فراوان است. در قاهره شايد كمتر خياباني بتوان يافت كه در آن، آرامگاه شيخي از شيوخ متصوفه و زيارتگاهي نباشد. مصريها مردمي با عاطفه هستند و احترامي ويژه براي حضرت زينب(س) و مسجد رأس الحسين قائلند كه كمتر از احترامي كه ما براي امامزاده ها و بلكه براي بعضي از ائمه قائل هستيم، نيست. وقتي عروس و داماد عقد مي كنند، ابتدا براي تبرك و زيارت، به مسجد رأس الحسين مي آيند؛ مراسم عزايشان نيز همينطور است. من شاهد بودم كه مردم مصر وقتي در برابر بقعه مسجد رأس الحسين يا به زينبيه مي آيند، به خاك مي افتند و صورتشان را به آسفالت خيابان مي مالند؛ نسبت به اهل بيت بسيار علاقمندند، درباره آنها مطالب اديبانه و قصائد بسيار عالي و زيبا دارند و عاشقانه سخن مي گويند. به يكي از آنها گفتم: مثل اينكه مصريها نسبت به اهل بيت خيلي علاقه مندند. گفت: چه مي گويي؟ علاقه منديم! »نحن مفتونون بأهل البيت«، ما شيفته اهل بيت هستيم! در جلسه اي، عالمي سني قصيده اي خواند كه بنده و جناب آقاي مسعودي - توليت آستانه حضرت معصومه(س) - بي اختيار به گريه افتاديم. ملاحظه كنيد فردي سني در كشوري سني مذهب، چگونه مدح اهل بيت مي خواند كه دو تا آخوند گريه مي كنند!
سخنراني آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در همايش وهابيت، مانع انسجام اسلامي - 12/11/1386- قم - مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


صالحي:

همه گروگان هاي ايراني در سوريه سالم هستند

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد كه تمام گروگان هاي ايراني كه در سوريه به سر مي برند، سالم هستند.
علي اكبر صالحي صبح ديروز (چهارشنبه) در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به سؤال ايسنا درباره آخرين وضعيت گروگان هاي ايراني در سوريه و اقدامات وزارت خارجه در اين ارتباط گفت: اقدامات خوبي در اين قضيه در حال انجام است.
صالحي با بيان اين كه در ارتباط با اين قضيه با برخي از كشورها از جمله قطر، تركيه و خود سوريه در تماس هستيم، گفت: اقداماتي كه تاكنون انجام شده ثمربخش بوده و در حال پيگيري اين موضوع هستيم.
وي با بيان اين كه الحمدلله در ارتباط با آزادي اين گروگان ها در مسير خوبي حركت مي كنيم و با تأكيد بر اين كه در حال حاضر نمي تواند توضيحات بيشتري ارائه كند در پاسخ به سؤال ديگري كه آيا از وضعيت سلامت اين گروگان ها اطلاعي دارند يا نه، گفت: الحمدلله همه آنها سالم هستند.
صالحي همچنين در مورد بحث پرونده اي ايران گفت: ان شاءالله گروه 1+5 در آينده اي نه چندان دور با نماينده جمهوري اسلامي ايران جلسه اي خواهند داشت و اميدواريم كه اين جلسه، جلسه مثبتي باشد و من به اين جلسه و نتايجي كه از آن ان شاءالله حاصل خواهد شد، خوشبين هستم.
وي همچنين در مورد مشكلات ايجاد شده بين دو كشور سوريه و تركيه، گفت: دو طرف دعوت به خويشتنداري شدند و به اين امر توصيه شده است. جمهوري اسلامي ايران با دو كشور در حال تماس است و اميدواريم از بحران ايجاد شده عبور كنيم.
صالحي همچنين در مورد سفر آمانو به تهران نيز گفت: سفر آمانو به تهران در راستاي بحث پي ام دي (ابعاد نظامي احتمالي) است و سفير ما در وين قرار شده كه در اين ارتباط جلسه اي نيز داشته باشد.
وي در پاسخ به اين كه آخرين لطيفه سياسي كه شنيده است چيست گفت: اقدام نتانياهو و كشيدن نقاشي در مجمع عمومي سازمان ملل.
 


سلطان خواه:

حوزه دفاعي بايد در توسعه علم و فناوري پيشرو و توانمند باشد

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: حوزه دفاعي كشورمان بايد يك حوزه پيشرو و توانمند در توسعه علم و فناوري باشد.
«نسرين سلطان خواه» در مراسم افتتاحيه سومين كنگره علمي توانمندي هاي هوايي و فضايي كه صبح چهارشنبه صورت گرفت، اظهار داشت: اين نمايشگاه نماد و نمايشي از توسعه و پيشرفت علم و فناوري كشور در حوزه هوا و فضا است.
وي افزود: در بسياري از كشورها پايه و مبناي توسعه علم و فناوري در بخش دفاعي كه كار درستي است البته به شرطي كه خودمان را در آن بخش محدود و محصور نكنيم و در بخش غيردفاعي هم از آن دستاوردها و تجارب استفاده كنيم مانند استفاده از فناوري جنگنده ها در هواپيماهاي مسافربري و رادارها و همانطور كه مي دانيم حوزه موشكي به بخش ماهواره بسيار نزديك است.
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري تاكيد كرد: حوزه دفاعي ما بايد يك حوزه پيشرو و توانمند در توسعه علم و فناوري باشد و بايد به حوزه هاي غيردفاعي هم كمك كند.
وي ادامه داد: ستاد فناوري هوا و فضا هم با بخش هاي دفاعي و هم غير دفاعي همكاري مي كند و تاكنون از 140 شركت دانش بنيان حمايت كرده است.
سلطان خواه ادامه داد: اخيرا نيز طرح كلاني ميان وزارت دفاع و معاونت علمي، فناوري رياست جمهوري منعقد شده كه بخشي از آن ايجاد پايگاه هاي هوانوردي عمومي است. در اين پايگاه ها هواپيماهاي كوچك مسافربري و بالگرد وجود دارد.
سرتيپ «مهدي فرحي» رئيس ستاد توسعه فناوري هوا و فضا نيز در مراسم افتتاحيه اين كنگره ملي، گفت: در سال جاري حدود 12 دستاورد طلايي در حوزه هوا و فضا رونمايي مي شود كه بخشي از آنها اعلام شده است.
در ادامه «منوچهر منطقي» رئيس سازمان صنايع هوايي كشور نيز در سخناني اظهار داشت: ما در حوزه بالگردي هم جايگاه مناسبي در جهان داريم و در بخش اوورهال هواپيماهاي مسافربري دستاوردهاي خوبي داريم كه بايد در حوزه ناوبري فرودگاه ها هم اقداماتي صورت گيرد.
منطقي اظهار داشت: ما طبق روال عمومي صنعت هوايي جهان حركت مي كنيم و تصويب شده كه در محل نمايشگاه هوايي آزمايشگاه مرجع هوايي نيز تاسيس شود.
 


محسني اژه اي:

نبايدمشكلات را به گردن ديگران بيندازيم

سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به مشكلات موجود در بازار ارز، گفت: مشكلات موجود در اين بخش تنها با مسئوليت پذيري دولت و همه دست اندركاران اين بخش برطرف مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين «غلامحسين محسني اژه اي» در سمنان درباره ارزيابي خود از سخنان روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر اينكه قانون نقص ندارد و مسئولان نبايد مشكلات موجود را به گردن يكديگر بيندازند، اظهار داشت: اگر همه افراد در هر رده اي كه هستند ملتزم به قانون باشند و پايبندي خود را به آن نشان دهند، يا مشكلات اصلا پيش نمي آيد يا به فرض پيش آمدن برداشت هاي مختلف از قانون اين مشكلات بسيار كم خواهد بود.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: مهم ترين چيزي كه در اين زمينه بايد به آن توجه داشت، اين است كه ما نبايد به هيچ وجه در امور مختلف فرافكني كنيم چرا كه فرافكني درباره مسائل اساسي كشور هم خلاف انصاف است و هم اينكه پس از مدتي اصل ماجرا براي مردم مشخص مي شود.
وي به فارس گفت: اگر امروز مشكلي را به گردن ديگران بيندازيم، مردم پس از مدتي برايشان روشن مي شود كه مسئوليت اصلي با چه كسي بوده است و همه مسئولان بايد بدانند كه مدت كوتاهي مي توان از اين روش استفاده كرد.
سخنگوي قوه قضائيه با بيان اينكه همه ما در برهه كنوني بايد كاري كنيم كه فشار اقتصادي به مردم وارد نشود يا جامعه با مشكلات كمتري رو به رو شود، اظهار داشت: اگر فقط و فقط مسائل را به گردن تحريم هاي خارجي كه البته حتما بخش عمده اي از مشكلات به خاطر كارهاي دشمن است، بيندازيم كار خوبي نكرده ايم و درست نيست كه به طور دائم بگوييم مسائل خارجي سبب اين تغييرات شده است. سخنگوي قوه قضائيه افزود: اگر همه مشكلات را در حوزه داخلي نيز مربوط به تعدادي اخلالگر بدانيم باز هم درست نيست و قطعا مسئوليت قوه مجريه در اين زمينه سنگين بوده و بايد بازار به خوبي مديريت شود.
محسني اژه اي با بيان اينكه بازار ارز و طلا بايد به وسيله قوه مجريه كنترل مي شد و پيش بيني هاي لازم در زمينه فعاليت هاي ارزي، شبكه بانكي، شبكه توزيع ارز و صورت مي گرفت، اظهار داشت: بايد نحوه توزيع ارز در بازار و فعاليت سيستم بانكي مورد بررسي قرار مي گرفت و اين امور ربط چنداني به قوه قضائيه ندارد بلكه دولت بايد بخش اعظمي از مشكلات داخلي را مديريت مي كرد.
وي تصريح كرد: قوه مجريه اكنون نيز بايد وارد ميدان شود و مسئوليت اصلي را بپذيرد چرا كه با نپذيرفتن مسئوليت مشكلي رفع نخواهد شد.
وي همچنين درباره سخنان وكيل مهدي هاشمي كه گفته بود موكل وي در انفرادي و ممنوع الملاقات است و حتي وكيل او نيز اجازه حضور در بازجويي ها را ندارد، اظهار داشت: در صورتيكه قاضي بخواهد و ببيند كه حضور وكيل خللي در تحقيقات اوليه وارد نمي كند، مي تواند وكيل را در جلسات بازجويي راه دهد و در صورتيكه نخواست هيچ الزامي به انجام اين كار ندارد.
اژه اي تصريح كرد: قاضي مكلف نيست در چنين پرونده هايي در همه مراحل تحقيقات به وكيل اجازه ورود بدهد و تا آنجايي كه اطلاع داريم تا صبح امروز نيز وكيل مهدي هاشمي را در جلسات بازجويي نپذيرفته است. وي افزود: تحقيقات لازم در اين پرونده روال عادي و معمولي دارد و بازجويي ها از خود ايشان و كساني كه مرتبط با وي هستند در حال انجام است.
 


در ادامه سياست هاي ضد ايراني صورت گرفت

اجراي تحريم هاي كنگره عليه ايران با دستور اوباما

در ادامه سياستهاي خصمانه عليه ايران، باراك اوباما دستور اجراي تحريم هاي جديد كنگره عليه ايران را صادر كرد.
روزنامه «وال استريت ژورنال» نوشت: اين تلاش براي تحريم ها نتايج عميق و قابل مشاهده اي به دست داده است.
گزارش وال استريت ژورنال به نقل از تامي ديتور سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا ادعا كرد: تحريم هاي جديد فهرست برنامه هاي در دسترس كه تحت آنها تحريم مي تواند بر افراد و شركت هاي ايراني اعمال شود را گسترش مي دهد و در كنار ديگر موارد مفرهاي تحريم هاي موجود عليه ايران را مي بندد و مجازات افرادي را كه به بخش هاي نفت، پتروشيمي، بيمه، كشتيراني و مالي ايران كمك مي كنند مي افزايد.
اين گزارش نوشته است: شركت هاي مادر شركت هاي تابعه خارجي كه تحريم را نقض كنند هدف گرفته مي شوند.
اوباما قانون موسوم به «كاهش تهديد ايران و حقوق بشر در سوريه» را در ماه اوت امضا كرده بود. دستور اجرايي اين تحريم ها كه روز سه شنبه صادر شد چارچوب اجراي تحريم ها را ايجاد مي كند و اختيارات خاصي به وزارت خزانه داري و امورخارجه براي اجراي اين قانون واگذار مي كند.
ويتور در گزارش وال استريت ژورنال تصريح كرده است كه دولت اوباما به كار كردن با كنگره براي جلوگيري از آنچه دستيابي ايران به سلاح هسته اي خوانده شد، كار خواهد كرد.
در حالي كه ايران بارها بر عدم انحراف از برنامه صلح آميز هسته اي خود تأكيد كرده و آژانس نيز بارها بر آن صحه گذارده است. وي مدعي شد: مسئوليت بر عهده ايران است كه به تعهدات بين المللي اش در رابطه با برنامه هسته اي پايبند باشد. اگر دولت ايران به سرپيچي ادامه دهد ترديدي نيست كه آمريكا و شركاي ما به تشديد تحريم هاي مان ادامه خواهيم داد. گفتني است كنگره در ماه اوت تحريم هاي جديد را تصويب كرده بود.
 


هاآرتص :

نتانياهو در رقابت هاي انتخاباتي به جاي اقتصاد بر ايران تمركز مي كند

يك روزنامه اسرائيلي با اشاره به درخواست نخست وزير رژيم صهيونيستي براي برگزاري انتخابات زودهنگام نوشت: وي ترجيح مي دهد به جاي تمركز بر اقتصاد اسرائيل بر مسئله هسته اي ايران متمركز شود.
روزنامه «هاآرتص» با اشاره به درخواست بنيامين نتانياهو براي برگزاري انتخابات زودهنگام، به بررسي چالش هاي پيش روي وي براي تصدي دور بعدي نخست وزيري اسرائيل پرداخت و نوشت: منطق پذيرفته شده اين است كه تهديد ايران، محور مركزي در سكوي انتخاباتي نتانياهوست. او خطر هسته اي در حال ظهور را برجسته خواهد كرد و خود را به عنوان تنها رهبر واقع گراي اسرائيلي به نمايش خواهد گذاشت كه با اين موضوع برخورد كرده است.
اين روزنامه افزود: ايران در اطلاعيه نتانياهو براي برگزاري انتخابات زودهنگام جايگاه ويژه اي داشته است. اين مسئله نخستين موردي است كه نتانياهو در دستور كار خود ذكر كرده، هرچند او به حد كفايت درباره ممانعت از دستيابي ايران به ظرفيت هسته اي قول داده است.
طبق اين گزارش، نتانياهو ترجيح مي دهد به جاي اقتصاد، بر مسئله ايران متمركز شود، چرا كه نگراني اسرائيلي ها درباره امنيت خود، در انتخابات اسرائيل حرف اول را مي زند. با اين حال، تصوير مربوط به مسئله هسته اي ايران نيز مبهم است. نخست وزير اسرائيل در طول سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل ضرب الاجل برخورد با تهديد ايران را به بهار و تابستان آينده موكول كرد و به رغم لفاظي هاي پيشين خود، اصلا مشخص نيست كه وي درباره بمباران تاسيسات هسته اي ايران تصميم گيري كرده باشد. فراتر از آن، اينكه رفتار اسرائيل در قبال ايران عميقا به اين بستگي دارد كه چه كسي براي چهار سال بعد در كاخ سفيد مستقر شود.
هاآرتص نوشت نكته مثبت اينكه نتانياهو مي تواند در رقابت هاي انتخاباتي خود تأكيد كند بدون موضع تند وي عليه ايران، جامعه بين المللي چنين تحريم هاي شديدي عليه ايران اعمال نمي كرد. اما نكته منفي اينكه مخالفان او مي توانند بگويند نخست وزير مبلغ هنگفتي را براي آماده سازي حمله به ايران صرف كرده اما زماني كه در حال بررسي تاريخ حمله بوده، همه روساي امنيتي با او مخالفت كردند.
هاآرتص چالش بعدي را مرزهاي حساس عنوان كرد و نوشت: نتانياهو در دوران بي ثباتي در كشورهاي همسايه، خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام شده است. در اوضاع مبهم و نامعلوم، اسرائيلي ها بيش از هر زمان ديگري مايلند موضع امنيتي محافظه كارانه اتخاذ كنند تا از خطرات غيرضروري جلوگيري كنند. با اين حال، نخست وزير ريسك كرده زيرا صحراي سينا، سوريه و لبنان ناآرام هستند و هر اتفاق غيرمنتظره اي مي تواند اوضاع را پيچده سازد و او را وادار كند تحت فشار دوران رقابت هاي انتخاباتي تصميم گيري كند.
 


كس چو حافظ نگشود از رخ انديشه نقاب

هنوز هم اين سنت زيباي ايراني در ميهماني هاي شبانه خانوادگي به فراموشي نرفته است كه همه دور بزرگتري، اهل دلي، باسوادتري جمع مي شوند و با اشتياق گوش به غزلهايي مي دهند كه هميشه حرف دل آنها را در قالب واژه پر بسامد «فال» مي زند. هرچه باشد حافظ، حافظ كلام الله مجيد بوده و خودش گفته است هرچه دارد «همه از دولت قرآن» و تهجدهاي شبانه دارد:
هرگنج سعادت كه خدا داد به حافظ
از يمن دعاي شب و ورد سحري بود
امروز در تقويم كشور معنوي ايران، با نام حافظ ثبت شده است و به همين مناسبت در اكثر شهرها و مجامع فرهنگي و ادبي و دانشگاهي برنامه هايي در بزرگداشت و شناخت اين شاعر شهير مسلمان برگزار مي شود و بيش از همه در شيراز، اين برنامه ها رنگ و لعاب و كميت بيشتري دارد. نامش گرامي و يادش در دلهاي دلداران ماندگارتر باد.
 


كنسولگري ايران در بصره ادعاي واشنگتن عليه تهران را رد كرد

كنسولگري ايران در بصره با تكذيب ادعاي واشنگتن مبني بر انتقال اسلحه به سوريه از طريق آسمان عراق گفت كه تاكنون در تفتيش هواپيماهاي ايراني در بغداد، حتي يك اسلحه نيز كشف نشده است.
«حميدرضا مختص آبادي» سركنسول ايران در بصره، اخبار منتشر شده مبني بر اقدام ايران در انتقال اسلحه به سوريه از طريق آسمان عراق را تكذيب كرد و خواستار حل و فصل مسالمت آميز درگيري در سوريه به شيوه اي مسالمت آميز شد.
وي افزود: اين كه گفته مي شود ايران با استفاده از آسمان عراق به سوريه اسلحه مي فرستد يك اتهام دروغين است و دليل اثبات ادعاي ايران اين است كه تاكنون در هنگام تفتيش هواپيماهاي ايراني كه به مقصد سوريه پرواز كرده اند، حتي يك اسلحه نيز كشف نشده است.
اين مقام ديپلماتيك ايران در بصره، گفت: آمريكا بايد اعمال فشار بر دولت عراق براي تفتيش و بازرسي هواپيماهاي مسافربري ايراني را متوقف كند به ويژه كه عراق نيز از آسمان ايران براي پروازهاي مسافربري استفاده مي كند. مختص آبادي تاكيد كرد: ايران تلاش مي كند تا روابط خود با عراق را در زمينه هاي مختلف از جمله نظامي و دفاعي تحكيم كند.
به گزارش فارس به نقل از السومريه نيوز وي درباره تحولات سوريه گفت كه اين بحران نيازمند تدوين راهكارهايي سياسي و داخلي در سوريه و به دور از هرگونه خشونت است. اكثريت سوري ها رژيم حاكم بر اين كشور را تاييد مي كنند، اما فشار خارجي عليه اين رژيم با هدف انتقام از «بشار اسد» و دولت وي به دليل حمايتش از مقاومت صورت مي گيرد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14