(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23 مهر 1391 - شماره 20331

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حاشيه سفر رهبر انقلاب به اسفراين
آن مرد با باران آمد...
در جمع پرشور مردم اسفراين رهبر انقلاب :
در منطق اسلام پيشرفت با عدالت همراه است
پاي درس علي (ع)
روزنامه نگار سوئيسي:
 تحريم ها عليه ملت ايران خلاف حقوق بشر است
شيخ الاسلام: حزب الله نشان داد
ادعاي رژيم صهيونيستي در نفوذ ناپذيري گنبدآهنين دروغ بزرگي است
تازه ترين خبرها از زائران ايراني ربوده شده در سوريه
معاون مالي دانشگاه آزاد:
موانع مالي ادامه تحصيل دانشجويان دكتري بزودي ريشه كن مي شود
بروجردي:
طرح تقويت ديپلماسي پارلماني تقديم مجلس مي شود
رييس دهمين نشست رسانه اي اوراسيا:
تحريم عليه ايران راهي است كه به بن بست منتهي مي شود
ظرفيت پذيرفته شدگان دكتراي تخصصي آزاد مشخص شد
رئيس مجلس لبنان:
ايران همواره در راستاي مصالح منطقه گام برداشته است
اخبار ادبي و هنري
نشست ادبي«بزرگداشت حافظ» در دانشگاه استانبول برگزار شد
بازديد وزير بهداشت
از مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي
با حضور وزير راه و شهرسازي صورت گرفت
بهره برداري از پروژه راه آهن برقي تبريز - آذرشهر
برگزاري هم انديشي جراحي و راديولوژي دامپزشكي ايران در تبريز
معاون وزير جهاد كشاورزي:
افزايش بيابان 18 استان كشور را تهديد مي كند
مردم لرستان خشم خود را از اهانت به پيامبر اعظم فرياد زدند
نمايش نسخه خطي ديوان حافظ در مشهد
خط دريايي بندرلنگه به كيش راه اندازي شد
نسخه خطي حاشيه آيت الله سيدمحمد كاظم طباطبايي رونمايي شد
صندوق بازنشستگي فولاد به وزارت تعاون كار و امور اجتماعي منتقل شد
مادر دو شهيد در اراك به فرزندانش پيوست


حاشيه سفر رهبر انقلاب به اسفراين

آن مرد با باران آمد...

¤ با اين كه سخنراني رهبر معظم انقلاب حدود ساعت ده و پانزده دقيقه شروع شد و درب ورودي ورزشگاه تختي اسفراين از ساعت 6 صبح باز شده بود اما جمعي از مردم قبل از آن جهت ورود به محل سخنراني تجمع كرده بودند.
¤ ورزشگاه تختي به دليل استقبال زياد مردم كاملاً پر شده بود و تعداد زيادي هم جهت استماع سخنراني آقا در خيابان ها و ميدان اطراف ورزشگاه حضور داشتند.
¤ علي رغم اين كه در هنگام سخنراني رهبر معظم انقلاب باران شديدي شروع به باريدن گرفت جمعيت حاضر همچنان با شوق فراوان تا پايان مراسم در محل سخنراني حاضر بودند.
¤ جمعيت زيادي از نقاط مختلف شهر و روستاهاي اطراف با پاي پياده و به همراه اعضاي خانواده، خود را به محل سخنراني رسانده بودند.
¤ جرايد مختلف اعم از محلي، منطقه اي و ملي به مناسبت ورود پربركت رهبر معظم انقلاب به اسفراين با چاپ عكس، پوستر و ويژه نامه هاي خبري، اجتماعي ويژه شهرستان اسفراين آنها را در بين مردم توزيع كردند و شركت كنندگان در مراسم آن را با خود به همراه داشتند.
¤ تعدادي از كودكان، نوجوانان و جوانان كه دست و صورت خود را به رنگ پرچم جمهوري اسلامي نقاشي و تزيين كرده بودند در محل مراسم حضور داشتند.
¤ حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در سفر به اسفراين به گلزار شهداي اين شهر رفتند و با قرائت فاتحه، براي جان نثاران عزت ايران اسلامي علو درجات را مسئلت كردند.
¤ به همت و تلاش كانون فرهنگي و تربيتي شهيد رجايي ايستگاه نقاشي همگاني به مناسبت حضور نماينده رهبري در شهر راز برپا شد.
اين ايستگاه نقاشي با موضوع نقاشي ولايت برپا شد كه دانش آموزان عشق و علاقه خود را از اين طريق به رهبر عزيز خود ابراز كردند. اين ايستگاه مورد بازديد مردم و مسئولان و نماينده رهبري قرار گرفت و از زحمت و تلاش دست اندركاران برپايي نمايشگاه تشكر شد.
¤ مدير كل ثبت احوال خراسان شمالي از آمادگي اين اداره براي ساماندهي نامه هاي مردم اين استان به رهبر انقلاب اسلامي خبر داد. جعفر گلزاري اظهار كرد: اين نامه ها به محض تحويل به اداره كل ثبت احوال استان مرتب و ساماندهي خواهد شد.
وي افزود: البته براساس هماهنگي هاي انجام شده قرار است تا اين نامه ها بعد از سفر رهبر معظم انقلاب در اختيار اين اداره كل قرار گيرد كه براساس كد ملي نامه ها براي رسيدگي مسئولان دفتر رهبر انقلاب ساماندهي خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد حسن رحيميان به نمايندگي از رهبر انقلاب به شهرهاي پيش قلعه و قاضي از توابع شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالي عزيمت كرد.
وي قرار است ضمن ديدار با مردم اين شهرها مسائل و مشكلات را بررسي كند و گزارش خود را در اختيار رهبر معظم انقلاب قرار دهد.
رحيميان طي روزهاي گذشته در مناطق مرزي بخش راز و جرگلان و همچنين آشخانه و روستاي چخماقلو حضور يافته است.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي، ديگر نماينده رهبر معظم انقلاب نيز در جمع مردم فاروج و تيتكانلو حاضر مي شود.
رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه كشور تاكنون به نمايندگي از رهبر انقلاب به شهرهاي شوقان، سنخواست، جاجرم، گرمه، ايور و درق سفر كرده است.
¤ صدا و سيماي مركز خراسان شمالي ديدار رهبر انقلاب با خانواده پنج شهيد بجنوردي را در قالب يك مستند تلويزيوني با عنوان ديدار توليد و آماده نمايش مي كند. مستند تلويزيوني كه توسط شبكه استاني خراسان شمالي اترك توليد مي شود به ارائه احساسات خانواده معظم شهدا و حال و هواي آنان پس از ديدار با رهبر معظم انقلاب مي پردازد.
همچنين چهار نماهنگ ويژه سفر رهبر معظم انقلاب در سيماي مركز خراسان شمالي توليد شد.
اين نماهنگ ها كه با همكاري واحد شعر و موسيقي مركز و به سفارش مركز موسيقي و سرود سازمان قطعات آن توليد شده بود، شامل ديدار يار، ياد يار، جشن استقبال و ايران پر نور با موضوع سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالي است.
¤ بسياري از مردم با توزيع نذورات به يمن سفر رهبر معظم انقلاب به اين شهرستان شادي خود را ابراز مي كنند. شور و شعف خاصي در بين مردم اين شهرستان حاكم بوده و مردم به يمن اين سفر، آش نذري، شيريني و شربت توزيع مي كنند. يكي از شهروندان اسفراين كه در حال توزيع طعام نذري است، اظهار مي دارد: از اينكه اين توفيق نصيب ما شده تا حضور رهبر معظم انقلاب را در اين شهرستان داشته باشيم، برخود مي باليم.
 


در جمع پرشور مردم اسفراين رهبر انقلاب :

در منطق اسلام پيشرفت با عدالت همراه است

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در چهارمين روز از سفر به استان خراسان شمالي روز شنبه با حضور در شهرستان دارالقرآن، اسفراين، در جمع دهها هزار نفر از مردم اين شهر كه ساعت ها در ورزشگاه تختي در انتظار ايشان بودند، حضور يافتند.
رهبر انقلاب اسلامي در جمع مردم اسفراين ضمن اشاره به راه هاي حفظ و تقويت شور و نشاط و سرزندگي در كشور براي ادامه مسير پيشرفت، به تبيين دو شاخص مهم پيشرفت يعني «اعتماد به نفس ملي» و «عدالت» پرداختند و تأكيد كردند: ملت ايران امروز با احساس قدرت و توانايي، در يك عرصه رويارويي بزرگ جنگ اراده ها با دشمنان پيشرفت كشور، قرار دارد و آنچه كه در اين نبرد اراده ها تعيين كننده خواهد بود، حفظ عزم و اراده مستحكم، بصيرت و روشن بيني، وحدت مردم و اتحاد كلمه مسئولان، وظيفه شناسي آحاد مردم، و مغرور نشدن و غفلت نكردن از كيد دشمن است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در خصوص شور و نشاط و سرزندگي ملت به عنوان زمينه مهم پيشرفت،خاطرنشان كردند: اين سرمايه بزرگ را بايد حفظ كرد و نگذاشت عوامل گوناگون آن را تضعيف كنند و يا از بين ببرند.
ايشان هدف اصلي امپراطوري خبري غرب را القاي يأس و نااميدي در ميان مردم بويژه جوانان دانستند و افزودند: بدخواهان ملت ايران به خوبي مي دانند كه شور و نشاط و سرزندگي موجب حركت و كار و تلاش مي شود، بنابراين به دنبال خاموش كردن اين شعله فروزان و زمينه سازي براي روحيه خمودگي و در نهايت ايجاد عقب ماندگي در كشور هستند.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: بزرگداشت سرداران و رزمندگان شهيد دفاع مقدس كه در سخت ترين عرصه ها وارد ميدان شدند يكي از مواردي است كه مي تواند شور و نشاط نسل جوان كنوني را دو چندان كند.
حضرت آيت الله خامنه اي در مقوله «شور و نشاط و سرزندگي» جوانان، به موضوع مواد مخدر هم اشاره كردند و گفتند: باندهاي مرموز بين المللي با توزيع مواد مخدر در كشور به دنبال تحميل حالت تخديرشدگي در جوانان هستند كه در كنار مسئوليت دستگاه هاي مسئول، روحيه نشاط جوانان، مؤثرترين و مستحكم ترين عامل براي مقابله با اين خطر بزرگ است.
ايشان در ادامه، به موضوع پيشرفت و متوقف نشدن حركت رو به جلو اشاره كردند و افزودند: پيشرفت حد و مرزي ندارد و بايد آنقدر ادامه پيدا كند تا ملت ايران در جهات گوناگون الگو شود.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اين كه رسيدن به اين هدف، ممكن و شدني است، خاطرنشان كردند: دشمن همواره به دنبال تلقين روحيه نگاه تحقيرآميز به خود و دنباله روي از غرب است، در حالي كه تاريخ ملت ايران نشان مي دهد اين ملت، در دوره هايي، در عرصه هاي مختلف پيشرو بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: با همت جوانان، رسيدن مجدد به آن جايگاه، قطعا امكان پذير است و همان گونه كه قبلا خطاب به جوانان دانشگاهي و نخبه تأكيد كردم، ايران بايد با تلاش و پشتكار جوانان به جايگاهي برسد كه هر فردي كه به دنبال تازه هاي علمي است، مجبور باشد زبان فارسي را فرا بگيرد.
ايشان تأكيد كردند: جوانان و نخبگان علمي، سياسي و فرهنگي، اين آينده را آينده اي قطعي و حتمي بدانند و براي رسيدن به آن برنامه ريزي و كار و تلاش كنند.
رهبر انقلاب اسلامي بعد از بيان پيشرفت مورد نظر براي نظام اسلامي، به تبيين شاخص ها و همچنين بررسي ميزان پيشرفت كشور براساس اين شاخص ها پرداختند.
عزت ملي و اعتماد به نفس ملي اولين شاخصي بود كه حضرت آيت الله خامنه اي به آن اشاره و خاطرنشان كردند: با در نظر گرفتن اين شاخص، ملت ايران پيشرفت زيادي كرده است و اگر امروز مسئولان كشور در عرصه هاي بين المللي، با اعتماد به نفس كامل سخن مي گويند، ناشي از اعتماد به نفس ملت است.
ايشان تأكيد كردند: اين اعتماد به نفس ملي، به بركت اسلام بوجود آمده است و به هر ميزان كه عمل به اسلام و احكام آن بيشتر باشد، اعتماد به نفس ملي افزايش خواهد يافت.
رهبر انقلاب اسلامي، عدالت را يكي ديگر از شاخص هاي پيشرفت دانستند و افزودند: در منطق اسلام، پيشرفت بدون عدالت، پيشرفت واقعي نيست.
حضرت آيت الله خامنه اي پيشرفت هاي مادي در غرب از جمله آمريكا را ظاهري و غيرواقعي خواندند و تأكيد كردند: چنين پيشرفت هاي ظاهري كه در كنار آن فاصله هاي طبقاتي وجود دارد ناشي از اداره كشور با منطق سرمايه داري و ليبرال دموكراسي غربي است.
ايشان در خصوص وضعيت عدالت، به پيشرفت هاي كشور در توزيع منابع عمومي، ساخت زيرساخت ها از جمله جاده ها و بزرگراه ها، گسترش تحصيل علم، و ايجاد شرايط نسبتاً برابر براي بروز و ظهور نخبگان در مناطق مختلف اشاره كردند و افزودند: اگر شرايط كشور را با اين شاخص بسنجيم، نسبت به قبل از انقلاب و يا بسياري از كشورها پيشرفت كرده ايم اما اگر شرايط، با ايده آل اسلام مقايسه شود، عدالت موجود، تا نقطه مطلوب، فاصله زيادي دارد.
رهبر انقلاب اسلامي در جمع بندي اين بخش از سخنان خود خاطر نشان كردند: ملت ايران اكنون در يك عرصه بزرگ رؤيارويي و نبرد اراده ها قرار گرفته است كه در اين عرصه، با وجود موانع متعدد طبيعي و تحميلي، به هيچ وجه احساس ضعف و ناتواني نمي كند و افق خود را براي رسيدن به پيشرفت هاي بيشتر، روشن، جذاب و شيوا مي بيند.
حضرت آيت الله خامنه اي در خصوص عوامل تعيين كننده در جنگ اراده ها افزودند: عزم و اراده، بصيرت و روشن بيني، وحدت و وظيفه شناسي آحاد مردم، و اتحاد كلمه مسئولان و همكاري دستگاهها، عناصري هستند كه مي توانند ملت ايران را به جايگاه شايسته پيشرفت خود برسانند.
ايشان با اشاره به برنامه ريزي و تلاش گسترده بدخواهان براي جلوگيري از ادامه پيشرفت ملت ايران، تأكيد كردند: همانگونه كه توطئه هاي دشمنان از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون ناكام ماندند، در اين مقطع نيز همه مكرها و كيدهاي آنها به شكست خواهد انجاميد.
رهبر انقلاب اسلامي 33 سال ناكامي معارضان نظام اسلامي براي به زانو درآوردن ملت ايران را نشان دهنده قوت روزافزون اين نظام و ملت دانستند و خاطرنشان كردند: البته اين موضوع نبايد موجب غرور شود و ما را از مكر و حيله دشمن غافل كند.
حضرت آيت الله خامنه اي خطاب به مسئولان گفتند: قوي باشيد اما دشمن را ضعيف نپنداريد و از او غافل نشويد زيرا دشمن از راههاي گوناگون وارد مي شود و بايد هوشيار بود.
ايشان همچنين با اشاره به رتبه نخست مردم اسفراين در كشور، در ميزان مشاركت در انتخابات خاطر نشان كردند: اين احساس وظيفه نسبت به آينده كشور و مديريت آن نشان دهنده آگاهي و بصيرت مردم اين منطقه و روحيه بسيار ارزشمندي است كه بايد در سراسر كشور حفظ و تقويت شود.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته بنده در روزهاي آينده مطالبي را در خصوص انتخابات رياست جمهوري بيان خواهم كرد. حضرت آيت الله خامنه اي گسترش روحيه مصرف كالاهاي داخلي را يكي ديگر از نيازهاي ضروري كشور برشمردند و تأكيد كردند: ترجيح نشانها و كالاهاي خارجي بر توليدات داخلي، روش و روحيه نادرستي است، زيرا حمايت واقعي از توليد ملي در گرو گسترش روحيه مصرف كالاهاي داخلي است.
ايشان افزودند: اگر از توليد ملي حمايت شود بسياري از مشكلات اقتصادي همچون بيكاري و تورم برطرف خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن ابراز خرسندي فراوان از سفر به شهرستان كهن اسفراين، به سابقه برجسته علمي، فرهنگي و تاريخي اين شهر و همچنين شهرت آن به دارالقرآن اشاره كردند و افزودند: شهر اسفراين با چنين سابقه اي و با استعدادهاي طبيعي و انساني خود مي تواند بار ديگر خاستگاه بزرگان و انديشمنداني باشد كه كشور به آنها افتخار كند. حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري ظرفيت هاي كشاورزي، دامداري و صنعتي اسفراين خاطرنشان كردند: البته در اين شهر مشكلاتي هم موجود است كه بايد با همت مسئولان برطرف شود و يكي از اهداف اين سفر نيز همين موضوع است.
پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين محمديان امام جمعه اسفراين ضمن خوشآمدگويي، گزارشي از وضعيت اقتصادي و فرهنگي و برخي مشكلات اين شهرستان ارائه كرد.
ديدار خانواده هاي شهيدان، جانبازان
و ايثارگران استان خراسان شمالي
با رهبر معظم انقلاب
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين عصر ديروز (شنبه) در ديدار خانواده هاي شهيدان، جانبازان و ايثارگران استان خراسان شمالي، پديده شگفت آور رويش هاي جديد و بيشمار انقلاب اسلامي در نسل جوان را نتيجه بركت خون شهيدان دانستند و تأكيد كردند: با وجود برخي ريزش ها از ميان قافله انقلاب، رويش هاي فراوان انگيزه هاي جديد و عزم هاي راسخ و آگاه، ملت ايران را اكنون به خط شكن شجاعت و ايستادگي در مقابل فزون خواهي سلطه گران تبديل كرده است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اين كه روي برگرداندن عده اي از انقلاب اسلامي به معناي از حركت ايستادن قافله انقلاب نيست افزودند: برخي افراد به دلايل مختلف همچون احساس خستگي يا ترديد در گذشته خود و يا فريفته شدن به لبخند دشمن، از مسير انقلاب خارج شدند اما در مقابل، به بركت خون شهيدان، رويش هاي جديد و فراواني در نسل جوان بوجود آمده كه سراسر كشور را لبريز از روحيه ايستادگي، ثبات و عزت كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان كردند: اگر در دوره اي رزمندگان اسلام در منطقه عملياتي خط شكني مي كردند، امروز نسل جواني كه امام، شهدا و دفاع مقدس را نديده است، در ايستادگي در مقابل زياده خواهي قدرت ها، خط شكن است.
ايشان صاحبان انديشه را به تأمل در خصوص پديده شگفت آور بيشماري رويش هاي انقلاب در مقابل ريزش هاي آن دعوت كردند و افزودند: آگاهي و عزم راسخ نسل جوان كنوني اگر بيشتر از جوانان دوران دفاع مقدس نباشد، كمتر نيست.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: جامعه، امروز مملوّ از جوانهاي شجاع، آگاه، آشنا به حقايق زمان و مسلط به مسائل گوناگون سياسي است كه رويش هاي جديد انقلاب هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به قضاوت هاي غلط برخي افراد در مورد نسل جوان و نگرانيهايي كه آنان در برخي مواقع اظهار مي دارند، افزودند: بر خلاف اين قضاوت هاي نادرست، جوانان كشور، با ايمان و علاقمند به راه شهدا و انقلاب هستند.
ايشان در پايان با تجليل از خانواده هاي شهيدان و ايثارگران و همچنين صبر و بردباري همسران جانبازان خاطر نشان كردند: همه ملت ايران بايد سپاسگزار خانواده هاي شهدا باشند و فرزندان شهيدان نيز بايد ميراث گرانبهاي پدران خود را با افتخار به نسل هاي بعد بسپارند.
در ابتداي اين ديدار آقايان داراب بدخشان پدر شهيد و شاعر برجسته استان، و حسين سقايي جانباز قطع نخاعي و خانم صديقه بهاري فرزند سردار شهيد خليل الله بهاري به قرائت شعر، بيان دكلمه و ذكر خاطرات دفاع مقدس پرداختند.
همچنين آقاي زريبافان رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران به نمايندگي از خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران استان خراسان شمالي به رهبر معظم انقلاب خير مقدم گفت.
 


پاي درس علي (ع)

خودت وصي خودت باش !
اي فرزند آدم!
خودت وصي مال خويش باش (و آن را در راه خدا ببخش نه اينكه وصيت كني بعدا ديگران اين كار را انجام دهند)
امروز همان طور عمل كن كه دوست داري پس از مرگت (ديگران) عمل كنند.
نهج البلاغه
حكمت 254
 


روزنامه نگار سوئيسي:

تحريم ها عليه ملت ايران خلاف حقوق بشر است

يك روزنامه نگار سوئيسي تحريم هاي اتحاديه اروپا و آمريكا عليه ملت ايران را خلاف حقوق بشر دانست.
فريمن كه مقاله وي در سايت سوئيسي آلس شال آوند راوخ چاپ شده، تحريم هاي اروپا و آمريكا عليه ملت ايران را ضد حقوق بشر دانست و تاكيد كرد كه اين تحريم ها به دليل استقلال خواهي ايرانيان است.
به گزارش ايرنا، اين روزنامه نگار سوئيسي تصريح كرد: ايران تنها كشوري در جهان است كه واقعا مستقل بوده و حاضر نيست در برابر ديكته جنايتكاران مالي شركت هاي جهاني و فرهنگ استكباري غربي كمر خم كند.
وي افزود: ايراني ها اين شهامت را به خرج داده اند كه خودشان درخصوص وضعيتشان تصميم بگيرند و ظاهرا اين كار را كسي نبايد بكند.
اين روزنامه نگار سوئيسي خاطرنشان كرد: هر كشوري كه خارج از صف عمل كند و نخواهد كه برده غرب باشد، آن وقت دروغ هاي زيادي به آن زده مي شود و تحت تحريم قرار مي گيرد.
اين خبرنگار خاطرنشان كرد: هرچه تاكنون از سوي غرب درباره اين كشور گفته شده همه دروغ و نادرست بوده است. همه اين اتهامات از جمله اينكه اين كشور حقوق بشر را رعايت نمي كند، به انسان اهميت نمي دهد و به سركوب مي پردازند دروغ محض است.
وي افزود: اين در حالي است كه واقعيت كاملا به گونه ديگري است. ايران يك كشور مدرن و داراي تمدن بزرگ است. در زمينه زيرساختاري نيز داراي همه آن چيزهايي كه يك كشور صنعتي غربي دارد.
فريمن ادامه داد: من شگفت زده ام كه اين كشور كه با خصومت و تحريم ها از سوي غرب روبرو است، چگونه توانسته در اين زمينه تا اين حد موفق باشد. بويژه جنگ متجاوزانه هشت ساله از سوي عراق در دهه هشتاد به نمايندگي از غرب كه بسياري از شهرهاي اين كشور را ويران ساخت و هزينه بالايي را بر گردن آن گذاشت و قربانيان زيادي گرفت و سي سال تمام نيز تحت تحريم غرب قرار داشت.
 


شيخ الاسلام: حزب الله نشان داد

ادعاي رژيم صهيونيستي در نفوذ ناپذيري گنبدآهنين دروغ بزرگي است

يك كارشناس بين الملل گفت: حزب الله با يك آزمايش واقعي نشان داد ادعاي رژيم صهيونيستي مبني بر نفوذناپذيري گنبدآهنين كه چند ميليارد دلار هزينه داشته تنها يك دروغ بزرگ است.
«حسين شيخ الاسلام» در گفت و گو با فارس، درباره موفقيت حزب الله لبنان در شكستن گنبدآهنين رژيم صهيونيستي با ورود پهپاد به سرزمين هاي اشغالي اظهار داشت: اصولاً غربي ها تلاش دارند واقعيات را وارونه نشان دهند و با استفاده از ابزار رسانه اي خود وانمود كنند كه قدرت بسياري دارند همان طور كه در قضاياي سوريه نيز در فضاي مجازي مدعي ساقط شدن دولت بشار اسد هستند.
وي بر همين اساس نفوذناپذير نشان دادن گنبدآهنين رژيم صهيونيستي را يكي از ترفندهاي تبليغاتي آنها عنوان كرد و افزود: اسرائيلي ها با تبليغات گسترده ادعا مي كردند كه اين گنبدآهنين نفوذناپذير است و از اين طريق مي خواستند كسي به خود جرأت حمله به سرزمين هاي اشغالي را ندهد اما ديديم حزب الله لبنان با اتكا به خداوند آنها را به چالش كشيد و نشان داد كه اين گنبد كاغذي است.
اين كارشناس مسائل بين الملل با اشاره به ورود پهپاد حزب الله به عمق فلسطين اشغالي خاطرنشان كرد: بهره اطلاعاتي حزب الله لبنان در اين عمليات بي نظير بود، چرا كه اين پهپاد در سطح پائيني پرواز مي كرد و عكس هاي دقيق و با كيفيت بالايي مخابره كرد.
شيخ الاسلام با بيان اينكه با توجه به نفوذ پهپاد حزب الله و همچنين شليك موشك هاي جهاد اسلامي و حماس به سرزمين هاي اشغالي، رژيم اسرائيل بايد در قدرت دفاعي خود تجديدنظر كند، يادآور شد: رژيم اسرائيل امروز متوجه شده كه در برابر خط مقاومت سنگر ندارد، از اين رو بايد راهبرد سياسي، امنيتي و نظامي خود را تغيير دهد كه اين بسيار هزينه بر است.
وي تصريح كرد: آنها براي همين گنبدآهنين چند ميليارد دلار خرج كردند و به دروغ مي گفتند اين گنبد نفوذناپذير است اما حزب الله با يك آزمايش واقعي نشان داد كه اين يك دروغ بزرگ است.
شيخ الاسلام با بيان اينكه هر كس در دنيا به اندازه قدرت ثابت شده خود مي تواند حرف بزند، گفت: آنها سعي دارند در فضاي مجازي و رسانه اي خود را بسيار بزرگ نشان دهند تا بتوانند باج خواهي كنند، در حالي كه با ورود اين پهپاد هيمنه رژيم اسرائيل شكست.
اين كارشناس مسائل بين الملل خاطرنشان كرد: اين پهپاد ساخته ايران است و حزب الله توانست با مونتاژ كردن قطعات اين پهپاد به بهره برداري بسيار مهمي برسد و از اين رو با پشت سر گذاشتن مراحل اوليه تحقيقاتي مي تواند خط توليد انبوه اين پهپادها را راه اندازي كند.
وي در پايان يادآور شد: در حالي كه ايران توانست با به زمين نشاندن پهپاد آمريكايي با علم به رادارگريزي و هدايت اين پهپادها سال ها جلو بيفتد، اما رژيم اسرائيل ناچار به نابود كردن پهپاد حزب الله شد و در واقع نتوانست از اطلاعات ثبت شده در اين پهپاد استفاده كند.
 


تازه ترين خبرها از زائران ايراني ربوده شده در سوريه

معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه كشورمان با تاكيد بر سلامت همه زائران ايراني ربوده شده در سوريه از ادامه تلاش ها براي آزادي آنان خبر داد.
«حسين اميرعبداللهيان» با اشاره به سفر هفته گذشته «علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه به قطر، اظهار داشت: در اين سفر علاوه بر تحولات سوريه درخصوص 48 زائر ايراني ربوده شده در سوريه گفت وگو شد.
وي با بيان اينكه براساس اخبار رسيده زائران ايراني ربوده شده در سوريه در سلامت هستند، بار ديگر بر مسئوليت گروه موسوم به ارتش آزاد كه اقدام به ربايش اين افراد كرده اند تاكيد و از اينكه اين گروه به اسم مبارزه با نظام سياسي سوريه اقدام به ربايش افراد و عمليات تروريستي كرده اند، ابراز تعجب كرد.
معاون وزير خارجه ايران در گفت وگو با فارس تلاش هاي تركيه و قطر براي آزادي اين افراد را موثر خواند و بار ديگر تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران به همه تلاش ها براي آزادي زائران ربوده شده در سوريه ادامه خواهد داد.
 


معاون مالي دانشگاه آزاد:

موانع مالي ادامه تحصيل دانشجويان دكتري بزودي ريشه كن مي شود

معاون مالي و اداري واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد تاكيد كرد: از اين پس هيچ يك از دانشجويان دكتري به دليل مشكلات مالي از ادامه تحصيل محروم نخواهند شد.
دكتر مهرداد نوابخش از پرداخت تسهيلات قرض الحسنه بانك صادرات به بيش از 2 هزار نفر از دانشجويان دكتري خبر داد و گفت: اين وام براي دانشجويان دكتري 100 ميليون ريال مي باشد.
وي گفت: ليست دانشجويان دكتري ساير واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي كه متقاضي دريافت وام هستند، به واحد علوم و تحقيقات تهران ارسال و اقدامات لازم براي اعطاء وام قرض الحسنه به دانشجويان دكتري ساير واحدهاي دانشگاه آزاد صورت مي گيرد.
نوابخش افزود: واحدهاي دانشگاه آزاد در سراسر كشور بايد ليست دانشجويان دكتري خود را كه متقاضي دريافت تسهيلات قرض الحسنه بانك صادرات هستند، به واحد علوم و تحقيقات تهران ارائه كنند.
 


بروجردي:

طرح تقويت ديپلماسي پارلماني تقديم مجلس مي شود

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از تهيه طرح تقويت ديپلماسي پارلماني خبر داد.
علاءالدين بروجردي ادامه داد: در حال حاضر طرحي در دست تهيه داريم كه براساس آن ديپلماسي پارلماني به عنوان يك ظرفيت نظام علاوه بر تقويت، قانوني شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي افزود: با قانونمند شدن ديپلماسي پارلماني روابط جمهوري اسلامي ايران با برخي كشورها تقويت خواهد شد و اين مهم زماني اهميت پيدا مي كند كه رابطه دولت با برخي كشورها دچار مشكل شده باشد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه به اقدام اين كميسيون مبني بر اعزام هيئت هاي مختلف به برخي كشورها اشاره كرد و گفت: اين سفرها در راستاي افزايش سطح روابط ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران با برخي كشورها صورت مي گيرد.
بروجردي افزود: سفر به ليبي نيز كماكان به قوت باقي بوده و در آينده نزديك انجام خواهد شد.
نماينده بروجرد در ادامه به سفر هيئتي از كميسيون امنيت ملي به سوريه اشاره كرد و گفت: اين هيئت نيز به زودي به سوريه اعزام خواهند شد.
 


رييس دهمين نشست رسانه اي اوراسيا:

تحريم عليه ايران راهي است كه به بن بست منتهي مي شود

رييس دهمين نشست رسانه اي اوراسيا گفت: اعمال تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران راهي است كه به بن بست منتهي مي شود و حل و فصل مسايل از اين طريق غير ممكن است.
خانم دريغا نظربايوا فرزند ارشد نور سلطان نظربايوف رييس جمهوري قزاقستان ، در گفت وگو با ايرنا افزود: من از تحريم ها عليه ايران استقبال نمي كنم و بايد مسايل موجود از راه هاي ديپلماتيك و گفت و گو حل شود.
رييس كميته فرهنگ و اطلاعات مجلس نمايندگان قزاقستان اظهار داشت: آسيب ديدن مردم تنها نتيجه اعمال تحريم ها است.
نماينده مجلس نمايندگان قزاقستان در پاسخ به سوالي ديگر درباره فعاليت صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران نيز گفت: طرفدار برنامه صلح آميز هسته اي ايران هستم. اين برنامه غير از ايران در ساير كشورها نيز در حال توسعه است بنابراين نكته و يا موضوع بدي در اين فعاليت ها وجود ندارد.
نظربايوا ادامه داد: اگر امروز انرژي صلح آميز هسته اي مي تواند زندگي انسان ها را بهبود بخشد يا به طور قابل توجه هزينه هاي يك دولت را كاهش دهد و براي توسعه زيرساخت ها و حوزه هاي اجتماعي يك كشور، كمك كننده باشد، سوال اينجاست كه كجاي اين كار اشكال دارد؟
وي در پايان، آينده برنامه صلح آميز هسته اي ايران را روشن توصيف و تصريح كرد: امروز هيچكس نمي تواند از استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي خودداري كند چرا كه هنوز جايگزيني براي آن يافت نشده است.
 


ظرفيت پذيرفته شدگان دكتراي تخصصي آزاد مشخص شد

نتايج تكميل ظرفيت 75 رشته آزمون دكتري تخصصي دانشگاه آزاد اسلامي سال 91 اعلام شد.
دكتر ناصر اقبالي با اعلام اين خبر به روابط عمومي مركز آزمون گفت: نتايج تكميل ظرفيت 75 رشته آزمون دكتري تخصصي سال 91 دانشگاه آزاد اسلامي از طريق پايگاه اعلام نتايج مركز آزمون به آدرس اينترنتي www.azmoom.comقابل دسترسي است.
رئيس مركز آزمون در ادامه با اشاره به اينكه در اين مرحله تعداد 286 نفر پذيرفته شده اند، تاكيد كرد: پذيرفته شدگان اين مرحله مي توانند براي ثبت نام در واحدهاي دانشگاهي محل پذيرش خود امروز يكشنبه به همراه مدارك لازم مراجعه كنند.
 


رئيس مجلس لبنان:

ايران همواره در راستاي مصالح منطقه گام برداشته است

رئيس مجلس لبنان گفت: ايران به عنوان كشور قدرتمند منطقه، نقش به سزايي در حل مشكلات داشته و همواره در راستاي مصالح ملت ها گام برداشته است.
به گزارش فارس، غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران با «نبيه بري» رئيس مجلس لبنان ملاقات و ضمن تسليم پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي، در خصوص تحولات منطقه و روابط دو جانبه گفت وگو كرد.
نبيه بري رئيس مجلس لبنان با اشاره به تحولات سوريه بر حساسيت شرايط منطقه اي تاكيد ورزيد و اظهار داشت: در شرايط كنوني لازم است در مقابله با توطئه هاي تفرقه افكنانه، با هوشياري كامل رفتار كنيم.
رئيس مجلس لبنان تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران در راستاي حل مشكلات و مسائل منطقه را ستود و ابراز داشت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور قدرتمند منطقه، نقش به سزايي در حل مشكلات منطقه داشته و همواره در راستاي مصالح ملت هاي منطقه گام برداشته است.
ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان نيز ضمن تبيين آخرين وضعيت تحولات منطقه ابراز اميدواري كرد كه با درايت و هوشياري ملت هاي منطقه، شاهد استمرار استقرار در منطقه باشيم.
سفير جمهوري اسلامي ايران حفظ وحدت و تقويت روحيه همزيستي مسالمت آميز را وظيفه اي همگاني دانست و آن را رمز موفقيت در برابر توطئه دشمنان برشمرد.
 


اخبار ادبي و هنري

استقبال سيد حسن نصرالله
از اجراي نمايش «شب آفتابي» در لبنان
يك مستندساز لبناني از استقبال سيدحسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان از اجراي نمايش «شب آفتابي» ساخته احمد ابو قصير در اين كشور خبر داد.
«ابواحمد قصير» سازنده مستند جنگ 33 روزه با بيان اينكه در هيچ كشور مسلماني نظير چنين نمايشي را مشاهده نكرده است، گفت: فيلمبرداري از اين اثر فاخر و نمايش آن در ديگر كشورهاي اسلامي قطعا با استقبال بي نظير مردم مواجه خواهد شد.
وي اظهار داشت: سال گذشته يك نسخه تصويري از نمايش شب آفتابي را با خود به لبنان بردم و به رهبر مقاومت اسلامي تقديم كردم. سيدحسن نصرالله پس از مشاهده آن، خواستار نمايش شب آفتابي در لبنان شد.
قصير با اعلام اين مطلب كه چنين نمايشي، درس بزرگي به همه مسلمانان جهان مي دهد، تصريح كرد: شب آفتابي، گذري بر تاريخ دارد و تماما جنگ خير و شر است. اين نمايش با گذر از دوره هاي تاريخي به زمان معاصر مي رسد و به مسلمانان مي گويد شما در اين مقطع هستيد و ظهور منجي (عج) نزديك است، خود را با آن همراه سازيد و از بت ها و كانون هاي قدرت و فساد فاصله بگيريد.
مجتبي رحماندوست، نماينده مجلس:
خانواده شهدا بايد مانع از تداوم پروژه لاله شوند
يك نماينده مجلس شوراي اسلامي معتقد است: خانواده شهدا بايد مانع از تداوم پروژه لاله شوند.
دكتر مجتبي رحماندوست در پاسخ به اين سوال كه با وجود صدور مجوز براي آغاز به كار پروژه «لاله» مجلس چه واكنشي خواهد داشت، به صراط گفت: هزينه هشت ميلياردي براي چنين فيلمي با چنين مشخصاتي در شرايط فعلي كشور ما به هيچ وجه پذيرفته نيست و اين يك نسخه پيچيده غربي است و نامتناسب با وضعيت كشور ماست.
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: امروز در كشورمان زنان دانشمند و نخبه اي داريم كه مي توان پيرامون آنها فيلم هاي خوبي ساخت و زندگينامه آنان را به تصوير كشيد. به همين جهت پرداختن به اين خانم با اين وضعيت براي اينجانب به هيچ وجه پذيرفته نيست.
مشاور سابق رئيس جمهور در امور ايثارگران با اشاره به بي توجهي وزارت ارشاد و دولت نسبت به مخالفت هاي نمايندگان مجلس و افراد دغدغه مند كشور تنها راه اجرايي باقيمانده براي جلوگيري از اجراي اين پروژه را اين گونه بيان كرد: راه باقيمانده، امر به معروف و نهي از منكر عمومي است. خانواده هاي شهدا، زنان و مردان مسلمان بايد از راههاي مختلف نظرات خود را به گوش آقايان برسانند و مانع از تداوم اين پروژه شوند. مجلس نيز بايد از شان نظارتي خود استفاده كند.
گفتني است روز گذشته سخنگوي سازمان سينمايي از صدور پروانه ساخت فيلم سينمايي «لاله» به كارگرداني اسدالله نيك نژاد خبر داد.
گروهك فيلمسازي بي بي سي در تهران لو رفت
يك خانه تيمي تهيه و ارسال عكس و فيلم براي شبكه بي بي سي در بلوار فردوس تهران شناسايي و اعضاي آن دستگير شدند.
به گزارش مشرق، اعضاي اين خانه تيمي آموزش هاي جديدي را جهت تصويربرداري از ناآرامي ها و ارسال آن به خارج كشور ديده بودند.
اين افراد در حال ارسال تصاوير ناآرامي چهار راه استانبول در هفته گذشته دستگير شدند.
حضور بازيگر ايراني در فيلم سفارشي كاخ سفيد
يكي از بازيگران سينما و تلويزيون در فيلم سفارشي كاخ سفيد بازي كرده است.
خبرگزاري ها در حالي روز گذشته از حضور «همايون ارشادي» در فيلم قتل بن لادن حضور يافته است كه اين فيلم به سفارش دولت آمريكا و جهت تبليغ در سياست هاي ضدانساني اين حاكميت ساخته شده است. اين فيلم كه «30 دقيقه بامداد» نام دارد به كارگرداني كاترين بيگلو را وي كشته شدن سركرده سازمان القاعده توسط ارتش ايالات متحده است. با توجه به اينكه واقعي بودن اين موضوع هنوز هم اثبات نشده و سابقه كارگردان اين فيلم كه در اثر قبلي خود نيز به تطهير حمله نظامي آمريكا به عراق پرداخته بود، از هم اكنون مي توان مضمون اين فيلم را تبليغاتي و سفارشي دانست.
اما جاي تعجب است كه همايون ارشادي براساس چه مجوزي در اين فيلم حضور يافته است؟
مسئولين سينمايي ارشاد تاكنون هيچ واكنشي نسبت به اين اقدام هنرمندنماي خود فروخته بروز نداده اند.
 


نشست ادبي«بزرگداشت حافظ» در دانشگاه استانبول برگزار شد

 همزمان با روز بزرگداشت حافظ نشست ادبي« بزرگداشت حافظ» در دانشگاه استانبول برگزار شد.
به گزارش مهر، همزمان با بيستم مهر ماه روز بزرگداشت حافظ به همت وابستگي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در استانبول و با همكاري گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه استانبول، نشست ادبي بزرگداشت حافظ در روز پنجشنبه در دانشكده ادبيات دانشگاه استانبول برگزار شد.
در اين نشست ابتدا دكتر علي گوزل يوز رئيس كرسي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه استانبول افزود: حافظ جايگاه خاصي در ادبيات ترك دارد و ترجمه هاي بسياري از ديوان حافظ تاكنون به زبانهاي مختلف دنيا از جمله به زبان تركي صورت گرفته است.
رئيس كرسي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه استانبول ادامه داد: امروز دربين ما مهماني از شهر حافظ حضور دارند كه از شاعران معاصر ايران و استاد جديد زبان فارسي در اين دانشگاه هستند. ما اين رويداد را به فال نيك مي گيريم و براي ايشان آرزوي سلامتي و موفقيت داريم.
سپس دكتر كاووس حسنلي استاد اعزامي وزارت علوم با گراميداشت روز حافظ و سپاس از برگزاركنندگان،گفت: امروز غزلي را از حافظ براي شما انتخاب كرده ام كه بسياري از پيامهاي حافظ را در خود جمع دارد. اگر اين غزل را به درستي دريافت كنيم و معاني چندجانبه ابيات آن را بفهميم، بسياري از اشعار ديگر حافظ را هم خواهيم فهميد. غزلي را كه امروز در باره آن سخن ميگويم با اين مطلع است:
منم كه شهره شهرم به عشق ورزيدن
منم كه ديده نيالوده ام به بد ديدن
دكتر حسن لي بعد از قرائت اين غزل به شرح برخي از ابيات و واژه هاي كليدي آن پرداخت و سپس ابياتي از آن را شرح داد و افزود: به دليل آنكه شرح كامل اين غزل كه به نظر من غزلي است كه بيشترين پيامهاي حافظ در آن وجود دارد، نيازمند برگزاري جلسات متعدد است، بخشهايي از سخنانم را به نشستهاي ديگر موكول ميكنم.
استاد اعزامي زبان و ادبيات فارسي به دانشگاه استانبول در سخنان خود درباره مفاهيمي چون عشق و جلوه هاي گوناگون آن در ديوان حافظ، نگاه پاك و ارتباط آن با نظام احسن الهي، مفهوم ملامت و دلايل شادي در جهانبيني حافظ، و پرهيز حافظ از رنجش و عيبجويي براي حاضران توضيح داد.
سپس دكتر محمد آتالاي استاد كرسي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه استانبول سخنراني خود را با موضوع «تاثير حافظ بر روي شاعران ترك» ارائه كرد.
در ادامه قدير تورگوت دانشجوي دكتري و مدرس زبان و ادبيات فارسي دانشگاه استانبول و چند تن ديگر از دانشجويان زبان و ادبيات فارسي اين دانشگاه مقالات و نوشته هاي خود را در موضوعاتي چون اشعار حافظ شيرازي و هويت ادبي وي، ترجمه هاي تركي ديوان حافظ و....براي حاضران در نشست به زبانهاي فارسي و تركي خواند و غزلهايي از حافظ را به همراه ترجمه آن قرائت كرد.
 

 


بازديد وزير بهداشت

از مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي

كارهاي درماني و بهداشتي زلزله زدگان در مناطق مختلف اين منطقه آذربايجان ادامه دارد و 100 اكيپ اين وظيفه را در چادر انجام مي دهند.
به گزارش خبرنگار مهر، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام خبر فوق افزود: عصر پنجشنبه در ادامه بازديد سرزده از مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي در جمع خبرنگاران گفت: سرماي شديد و بيماري ها مردم منطقه را اذيت مي كند زندگي در چادر بسيار خطرناك است و بايد زلزله زدگان تا حاضر شدن خانه ها به اتاقك ها منتقل شوند.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي گفت: هر چه توان داريم به كار گرفته ايم تا خدمات درماني را به نحو مطلوب انجام دهيم و وضعيت بهداشتي و درماني مناطق زلزله زده مطلوب است.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: روند بازسازي خانه هاي بهداشت نيز بايد همزمان با خانه هاي مسكوني شروع شود تا مشكلي در آينده از اين بابت پيش نيابد.
وزير بهداشت در اين سفر از روستاهاي زلزله زده زغن آباد، چاي كندي و پرند بازديد كرد و از نزديك در جريان مشكلات بهداشتي منطقه قرار گرفت.
 


با حضور وزير راه و شهرسازي صورت گرفت

بهره برداري از پروژه راه آهن برقي تبريز - آذرشهر

تبريز - خبرنگار كيهان:
وزير راه و شهرسازي در مراسم افتتاح راه آهن برقي تبريز - آذرشهر از اتصال خطوط ريلي ايران به 5 كشور خبر داد.
علي نيك زاد در اين مراسم كه ديروز با حضور «ولاديمير ياكوتين» رئيس راه آهن روسيه و گروهي از مقامات كشور و استان ترتيب يافت گفت: اتصال راه آهن ايران به خواف در افغانستان، كرمانشاه در مرز خسروي به عراق، شلمچه تا بصره گرگان به تركمنستان، قزاقستان، روسيه و چين، جزو اولويت هاي جمهوري اسلامي است و تلاش مي شود سرعت قطارهاي كشور به 350 كيلومتر در ساعت افزايش يابد. وي در بهره برداري از پروژه 46 كيلومتري راه آهن برقي تبريز - آذرشهر كه در سال 87 آغاز و براي آن سرعت 140 كيلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است يادآور شد: پروژه فوق، محصول همكاري هاي مشترك ايران و روسيه است و سعي مي شود اين همكاري به پروژه هاي برقي كردن خطوط ريلي در ديگر نقاط كشور توسعه يابد. اين گزارش حاكي است: طرح فوق اولين همكاري مشترك ايران و روسيه با نزديك به 9 ميليون يورو اعتبار است كه پس از 4 سال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
ايران و روسيه درصدد گسترش اين همكاري ها در ديگر خطوط ريلي ايران هستند.
 


برگزاري هم انديشي جراحي و راديولوژي دامپزشكي ايران در تبريز

تبريز- خبرنگاركيهان:
دهمين هم انديشي جراحي، بيهوشي و راديولوژي دامپزشكي ايران با حضور 250 نفر از محققان دامپزشكي در تبريز برگزار شد.
به گزارش دانشگاه تبريز، هدف از اين برپايي هم انديشي، افزايش سطح علمي دانشمندان جوان و ارائه آخرين دستاوردهاي علمي اساتيد اين حوزه بوده و توسعه فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي در اين راستا دنبال مي شود.
برگزاري 8 پانل مختلف در زمينه هاي جراحي بافت هاي نرم دام هاي بزرگ و حيوانات خانگي، جراحي ارتوپدي، لنگش، تكنيك هاي تصويربرداري تشخيصي، بيهوشي، لاپاراسكوپي و طب مكمل، از برنامه هاي جنبي اين نشست بود كه به مدت 3 روز برپا بود و طي آن 4 كارگاه آموزشي در مورد زمينه هاي كاربردي مباني دندانپزشكي اسب، مديريت منابع علمي در نوشتن دست نويس هاي علمي با نرم افزار End note، سونوگرافي در حيوانات كوچك و اصول اجرايي مراقبت از سم در گله هاي شيري تشكيل شد.
احمدرضا محمدنيا، دبير انجمن دامپزشكي ايران، در حاشيه همايش جراحي، بيهوشي و راديولوژي دامپزشكي ايران در دانشگاه تبريز گفت: تجهيزات خوبي در دانشكده هاي دامپزشكي و كلينيك هاي دولتي كشور وجود دارند كه به جراحي دامي كمك مي كنند و در حال حاضر ما قادر به انجام جراحي هاي حساس دامي هستيم.
مهدي قمصري، رئيس گروه دامپزشكي شوراي برنامه ريزي آموزش عالي كشور نيز در هم انديشي جراحي، بيهوشي و راديولوژي دامپزشكي ايران گفت: سند راهبردي دامپزشكي در حوزه آموزش تدوين مي شود و اين امر به ارائه تصويري درست از وضعيت اين رشته در كشور، كمك خواهد كرد.
دوره بعدي اين هم انديشي به صورت بين المللي در دانشگاه مشهد برگزار خواهد شد.
 


معاون وزير جهاد كشاورزي:

افزايش بيابان 18 استان كشور را تهديد مي كند

اراك- خبرنگار كيهان:
بيابان در 183 كانون بحران در 18 استان كشور رو به افزايش است و اين تهديدي براي كشور محسوب مي شود.
معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگلها و مراتع كشور در جريان بازديد از كوير ميقان اراك با بيان مطلب فوق افزود: از 164 ميليون هكتار اراضي خشكي كشور، 32 ميليون هكتار آن اراضي بياباني است كه در 23 استان كشور پراكنده است.
علي رضا اورنگي افزود: با اقدامهايي كه تاكنون انجام شده، در بيش از هفت ميليون هكتار عملا كار مقابله با بيابان زايي صورت گرفته است كه از اين رقم بخشي به صورت نهال كاري پوشش گياهي و نزديك به 4 ميليون و 600 هزار هكتار هم بذركاري و بذرپاشي شده است.
وي اظهار داشت: در شش استان كشور، طرحي، با همكاري «فائو» در حال انجام است، كه اين طرح مقابله با بيابان زايي در اراضي با شوري بالا صورت مي گيرد.
رئيس سازمان جنگلها و مراتع كشور تصريح كرد: تاكنون در 25 ميليون هكتار، از حوزه هاي آبخيزداري با هدف جلوگيري فرسايش خاك و وقوع سيل اقدام هاي اساسي انجام شده است.
وي ادامه داد: امسال 11 هزار ميليارد ريال براي عمليات آبخيزداري، يك ميليون هكتار اراضي در نظر گرفته شده است. او با اشاره به اين كه 9 درصد مساحت كل كشور را جنگلها تشكيل مي دهد گفت: اكنون 11 ميليون و 300 هزار هكتار جنگل در كشور وجود دارد كه درصدد افزايش 10 درصدي اين رقم هستيم.
اورنگي سرانه فضاي سبز در كشور را يكهزار و 700 مترمربع اعلام كرد و گفت: اين رقم بايد در مدت 10 سال آينده به دو هزار و 500 متر مربع افزايش پيدا كند.
معاون وزير جهاد كشاورزي خاطرنشان كرد: براي مقابله با بيابان زايي در كشور 400 ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافته است، كه سهم استان مركزي 15 ميليارد ريال است.
 


مردم لرستان خشم خود را از اهانت به پيامبر اعظم فرياد زدند

مردم مومن و نمازگزار استان لرستان همزمان با سراسر كشور پس از اقامه نماز جمعه و برگزاري راهپيمايي باشكوه دفاع از پيامبر اسلام(ص)، توهين به ساحت مقدس رسول اكرم(ص) و مقدسات اسلام را قاطعانه محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ايرنا، مردم در خرم آباد پس از اقامه نماز جمعه در مصلاي الغدير اين شهر با شركت در يك راهپيمايي باشكوه، خشم و نفرت خود از اهانت به مقدسات مسلمانان را فرياد زدند.
در اين راهپيمايي با حضور نماينده ولي فقيه در استان، استاندار لرستان، مديران و مسئولان دستگاه هاي اجرايي و اقشار مختلف شركت كنندگان شعارهاي «الله اكبر، لبيك يا رسول الله، اين همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده، لا اله الا الله و مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسراييل» سردادند.
در اين راهپيمايي كه از محل مصلاي الغدير تا خيابان رازي خرم آباد برگزار شد مردم ولايي و مومن خواستار مجازات عوامل اين قبيل اقدامات توهين آميز به ساحت مقدس حضرت محمد مصطفي(ص) شدند.
همچنين در اين مراسم مردم مومن خرم آباد با نوحه خواني يكي از مداحان اهل بيت(ع) به سينه زني و زنجيرزني پرداختند.
اين راهپيمايي با قرائت بيانيه اي در محكوميت اهانت به ساحت پيامبر(ص) و آتش زدن پرچم هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي و عروسك عموسام به پايان رسيد.
در همين ارتباط مراسم مشابهي در تمامي مناطق شهري و روستايي استان لرستان با حضور گسترده مردم و مسئولان برگزار شده است.
 


نمايش نسخه خطي ديوان حافظ در مشهد

مشهد- خبرنگار كيهان:
نسخه خطي منحصر به فردي از ديوان حافظ به كتابت عبدالمجيد درويش خطاط شهير قرن دوازدهم هجري قمري و اهدايي رهبر معظم انقلاب در نمايشگاهي با موضوع حافظ شيرازي در كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي به نمايش درآمده است.
در اين نمايشگاه گنجينه ارزشمندي از ديوان حافظ كه توسط كاتبان، خوشنويسان، تذهيب كاران و نقاشان شهير ايراني در دوره هاي مختلف كتابت، خوشنويسي، تذهيب و نقاشي شده است، در معرض نمايش علاقمندان قرار گرفته است.
كتاب هاي چاپ سنگي نفيس نظير ديوان حافظ به خط محمودبن ميرزاي وصال چاپ 1267 در بمبئي، ديوان حافظ چاپ 1893 ميلادي چاپ لكهنو اهدايي رهبر معظم انقلاب و ديوان حافظ به خط محمد قدسي حسيني چاپ 1322 هجري قمري در بمبئي نيز در اين نمايشگاه، به نمايش درآمده است.
از ديگر كتابهاي موجود در اين نمايشگاه، در پيشگاه حافظ، قرآن و حافظ، عرفان حافظ از شهيد مطهري، حافظ پژوهي و خدا و قرآن در شعر حافظ را مي توان نام برد.
 


خط دريايي بندرلنگه به كيش راه اندازي شد

كيش - خبرنگار كيهان:
پس از هشت ماه توقف خط دريايي بندرلنگه به جزيره كيش اين خط توسط بخش خصوصي راه اندازي شد.
براساس اين گزارش، خط دريايي بين بندرلنگه و جزيره كيش به علت مشكلات مالي در نيمه دوم سال گذشته متوقف شد كه با ورود يك فروند كشتي متعلق به يك شركت خصوصي اين خط دريايي مهم مجددا فعاليت خود را آغاز كرد.
گفتني است هر روز اين شناور دريايي كه با هزينه اي بالغ بر 90 ميليارد ريال خريداري شده است 70 مسافر را در مسير دريايي بندرلنگه به جزيره كيش جابه جا مي كند.
 


نسخه خطي حاشيه آيت الله سيدمحمد كاظم طباطبايي رونمايي شد

يزد- خبرنگار كيهان:
نسخه خطي حاشيه آيت الله سيدمحمدكاظم طباطبايي بر مكاسب مرحوم شيخ انصاري با حضور جمعي از اصحاب فرهنگ و پژوهش يزد رونمايي شد.
نسخه خطي حاشيه آيت الله سيدمحمدكاظم طباطبايي بر مكاسب مرحوم شيخ انصاري در مركز مطالعات فرهنگي ريحانه الرسول، توسط ميرزا محمد كاظميني واقف و جمعي از اصحاب فرهنگ و پژوهش رونمايي شد.
اين اثر نفيس خطي در قطع وزيري و 700 صفحه با سه نوع خط تدوين شده و مبناي درسي فقهاي اماميه است.
به گزارش خبرنگار ما، اين نسخه كه در دست برخي دلالان نسخ خطي در زاهدان بود، توسط بنياد ريحانه الرسول خريداري كه پي از رونمايي در مركز مطالعات به موزه موقوفه امامزاده جعفر يزد تقديم خواهد شد.
آيت الله سيدمحمدكاظم طباطبايي يزدي كسنويه صاحب عروه الوثقي، در سال 7421 ق در كسنويه يزد متولد شد وي همزمان به تحصيل به تدريس سطوح مختلف نيز اشتغال داشت.
وي در نجف حوزه درسي تشكيل داد و به تدريس خارج فقه و اصول همت گماشت، از وي آثاري مانند عروه الوثقي، بستان راز و گلشن نياز، تعادل و تراجيح، صحيفه الكاظميه و حاشيه بر مكاسب شيخ انصاري به يادگار مانده است.
اين عالم رباني در شب بيست و هشت رجب سال 7331 قمري در نجف درگذشت و در ايوان بزرگ حضرت اميرالمومنين علي(ع) به خاك سپرده شد.
 


صندوق بازنشستگي فولاد به وزارت تعاون كار و امور اجتماعي منتقل شد

زرين شهر - خبرنگار كيهان:
صندوق بازنشستگي فولاد با امضاي رئيس جمهور به طور كامل به وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي منتقل خواهد شد.
صندوق بازنشستگي فولاد با امضاي رئيس جمهور به طور كامل به وزارت تعاون، كار وامور اجتماعي منتقل خواهد شد.
نماينده مردم لنجان در حاشيه نمازجمعه سده لنجان با اعلام خبر فوق گفت: تعداد 46 هزار بازنشسته صندوق فولاد كشور يعني بالاي 50 درصد ساكن استان اصفهان هستند كه با توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي جهت انتقال به وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي نيازمند امضاي رئيس جمهور است.
به گزارش خبرنگار ما، منصوري افزود: با توجه به رشد حقوق و مزاياي احكام جديد صادر شده بازنشستگان ابراز اميدواري كرد تا با تامين بودجه و پرداخت حقوق به صورت طرح هماهنگ مشكلات معيشتي آنان حل شود.
صندوق بازنشستگان صنعت فولاد 84 هزار نفر بازنشسته تحت پوشش دارد.
 


مادر دو شهيد در اراك به فرزندانش پيوست

اراك- خبرنگاركيهان:
پيكر مادر 2شهيد در ميان حزن و اندوه مردم شهر اراك تشييع شد.
پيكر مادر شهيدان بهمن و محمد مسافر پس از تشييع در بهشت زهراي اين شهر به خاك سپرده شد.
مرحومه «كبرا مسافر» پس از سالها رنج بيماري دعوت حق را لبيك گفت.شهيد محمد مسافر در سال1361 به دست منافقين در خيابان لعلي اراك به شهادت رسيد و بهمن مسافر هم در عمليات كربلاي پنج به درجه رفيع شهادت نايل شد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14