(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 27 مهر 1391 - شماره 20335

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جليلي در ديدار علما و فرهيختگان عضو جبهه عمل اسلامي :
شهداي هسته اي ايران شهيدان احياي تمدن اسلامي هستند
ادامه بحث و بررسي نمايندگان درباره سرمايه گذاري هاي عمراني
در مكتب امام
وهابيت، مانع انسجام اسلامي(بخش دوم وپاياني)
عوامل دشمني وهابيان با شيعه
مهمان پرست:
اروپا آماده مواجهه با تبعات ناشي از تحريم ايران باشد
خارج از دستور
پيشنهاد ايران براي آتش بس در سوريه در عيد سعيد قربان
حجت الاسلام محمديان:
مخالفت احتمالي دانشگاه ها با برگزاري كرسي هاي آزادانديشي پيگيري شود
امير عبداللهيان:
ادعاي دخالت ايران در بحرين توهين به مردم اين كشور است
مقتدايي خبر داد
تشكيل كميته اي مشترك براي تدوين طرح ساماندهي جمعيت
هفته آينده انجام مي شود
رسيدگي به پرونده مداحان با شكايت احمدي نژاد و مشايي
در اعتراض به بازداشت دانشمند ايراني صورت گرفت
 تجمع دانشگاهيان مقابل سفارت سوئد در تهران
سفير سوريه در تهران:
تشكيل ارتش مردمي در سوريه الگوبرداري از انقلاب اسلامي است


جليلي در ديدار علما و فرهيختگان عضو جبهه عمل اسلامي :

شهداي هسته اي ايران شهيدان احياي تمدن اسلامي هستند

دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه شهداي هسته اي ايران، شهداي احياي تمدن اسلامي هستند، افزود: تمدن و حيات اسلامي چنان ظرفيتي دارد كه موفقيت امت اسلامي را در تمامي زمينه ها تضمين مي كند.
علما و فرهيختگان عضو جبهه عمل اسلامي لبنان صبح چهارشنبه با سعيد جليلي دبيرشوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كردند.
جليلي در اين ديدار با اشاره به پيروزي هاي امت اسلامي در چند دهه اخير، رمز پيروزي هاي امت اسلامي در چند دهه گذشته را توجه به فكر و انديشه اسلامي دانست.
وي اظهار داشت: دشمنان براي جبران خسارات و عقب ماندگي هاي خود به طرح هاي تفرقه افكنانه بين مسلمانان پناه برده اند و تاكيد كرد: كليد موفقيت و پيشرفت مقاومت در جهان اسلام تكيه بر انديشه اسلام و حفظ وحدت و هوشياري نسبت به توطئه هاي دشمن است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه شهداي هسته اي ايران، شهداي احياي تمدن اسلامي هستند، افزود: تمدن و حيات اسلامي چنان ظرفيتي دارد كه موفقيت امت اسلامي را در تمامي زمينه ها تضمين مي كند.
علما و فرهيختگان عضو در جبهه عمل اسلامي لبنان با تشريح اهداف و برنامه هاي جبهه عمل اسلامي به بيان اهميت جايگاه مقاومت اسلامي در لبنان و فلسطين پرداختند و تاكيد كردند: دشمن در شرايط فعلي در تلاش است با ايجاد جريان هاي موازي به بحران قومي و مذهبي در بين امت اسلامي دامن بزند. هيئت لبناني با دفاع از برنامه هسته اي صلح آميز و اظهار خوشنودي از دستاوردهاي بزرگ ايران در زمينه هاي علمي و فناوري اظهار داشتند: پيشرفت و امنيت جمهوري اسلامي ايران، پيشرفت و امنيت امت اسلامي است.

 


ادامه بحث و بررسي نمايندگان درباره سرمايه گذاري هاي عمراني

طرح دوفوريتي حمايت از سرمايه گذاري هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه 91 براي سومين بار در دستور كار مجلس قرار گرفت و پس از 2 ساعت بحث و بررسي باز به جلسه بعدي موكول شد.
در جريان بررسي اين طرح، ايرج نديمي نماينده لاهيجان پيشنهاد حذف جزء در ماده واحده طرح مذكور را ارائه داد كه با مخالفت نمايندگان مواجه شد.
نديمي در سخناني به توضيح پيشنهادش پرداخت و اظهار داشت: ما هم اكنون در اقتصاد مقاومتي هستيم و بايد تاكتيك خود را تغيير دهيم.
وي افزود: موضوع ارز يك مسئله اقتصادي نيست بلكه يك جنگ سياسي است.
نديمي همچنين يادآور شد: ما در حال مديريت اقتصاد مقاومتي هستيم و چرا اصرار مي كنيم فقط به يك روش عمل كنيم؟ اگر مي خواهيم از توليد حمايت كنيم بايد اجازه دهيم مديريت انعطاف ناپذير داشته باشيم.
به گفته وي بانك هاي ما در تراز و ميزان پرداخت شان به دليل انواع مسائل نمي توانند از توليد حمايت كنند. از اين رو بايد شرايط كنوني را از جهت حفظ ظرفيت توليدكنندگان بر سرمايه در گردش آنان، حمايت كنيم و اهتمام داشته باشيم تا توليد رونق يابد.
خرج كردن ارز نفتي تورم ايجاد مي كند
در ادامه احمد توكلي نماينده تهران در مخالفت با پيشنهاد نديمي گفت: در منطق تاسيس صندوق توسعه ملي، اين موضوع نهفته است كه ارز نفتي به ريال تبديل نشود. علت آن هم اين است كه تبديل ارز نفتي و خرج كردن آن تورم و ركود درست مي كند و تصويب پيشنهاد آقاي نديمي منجر به اين مي شود كه صندوق توسعه ملي به تدريج به سرنوشت حساب ذخيره ارزي مبتلا مي شود.
80 درصد مشكلات توليد كمبود نقدينگي است
برپايه اين گزارش رحيم ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با بيان اينكه توليد ملي به نقدينگي نياز دارد، تصريح كرد: اين حكم براي حمايت از توليد گذاشته شده است و اگر مجموعه منابع صندوق توسعه ملي را تا پايان سال 40 ميليارد دلار در نظر بگيريم اين صندوق از ابتداي تاسيس تاكنون، تعهداتي ايجاد كرده است و بخش توليد بيش از اين ارقام، به نقدينگي نياز دارد.
وي يادآور شد: بايد از توليد حمايت شود و اين حذف يك راه حمايت از توليد است و به يقين حدود 80 درصد و شايد بيشتر، از مشكلات توليد، نقدينگي است.
ايرج نديمي نماينده لاهيجان پيشنهاد حذف جمله «اجراي اجزاي (5-1) و (5-2) قانون فقط در حد منابع ناشي از اجراي قانون بودجه سال 1391 كل كشور است» در ماده واحده طرح حمايت از سرمايه گذاري هاي عمراني و توليد ملي را داده بود كه با مخالفت وكلاي ملت مواجه شد.
در ادامه احمد توكلي نماينده تهران در يك اخطار قانون اساسي بند پ طرح حمايت از سرمايه گذاري عمراني، توليد ملي و اصلاح بودجه 91 در ارائه تسهيلات به پيمانكاران وزارت نفت را مغاير با اصل 44 دانست.
غلامرضا مصباحي مقدم نيز طي تذكري بررسي ابهام بند ب طرح حمايت از سرمايه گذاري عمراني و توليد ملي را در زمان بررسي بند پ اين طرح موجب بي نظمي خواند.
در نهايت بررسي طرح دوفوريتي حمايت از سرمايه گذاري هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال 91 كه 2 ساعت از وقت مجلس را به خود اختصاص داده بود به جلسه بعد موكول شد.
بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها
بعد از تذكرات تعدادي از نمايندگان مجلس به سراغ طرحي كه نمايندگان براي اصلاح قانون انتخابات شوراي شهر و وظايف شهرداران آماده كرده بودند رفت.
نمايندگان پس از استماع نقطه نظرات طراح، مخالف و موافق با فوريت طرح اصلاح مواد 26 و 73 قانون وظايف شوراي شهر و شهرداريها مخالفت كردند.
در اين طرح نمايندگان طراح تلاش داشتند با اصلاح قانون شوراي شهر مدرك تعيين شده براي كانديداتوري در انتخابات شوراي شهر را حذف كنند و در ماده اي ديگر كميته اي را تشكيل بدهند تا اعتراض شهرداران استيضاح شده را بررسي كند.
مجلس شوراي اسلامي با 81 راي موافق، 63 راي مخالف و 13 راي ممتنع با فوريت اين طرح مخالفت كردند.
موافقت مجلس
با فوريت الزام دولت
به تمركززدايي
بررسي فوريت طرح الزام دولت به تمركززدايي دستور كار ديگر مجلس بود كه وكلاي ملت در نهايت با يك فوريت آن موافقت كردند.
وكلاي ملت با 112 راي موافق، 38 راي مخالف و 20 راي ممتنع از 220 نماينده حاضر در جلسه، به يك فوريت طرح مذكور راي مثبت دادند.
در اين جلسه يونس اسدي نماينده مشكين شهر به عنوان طراح، غلامرضا كاتب نماينده گرمسار به عنوان مخالف و حجت الاسلام موسي غضنفرآبادي نماينده بم، به عنوان موافق فوريت طرح الزام دولت به تمركززدايي در صحن علني سخنراني كردند.
يونس اسدي طراح اين طرح با يادآوري اشكالات اساسي موجود در بودجه ريزي، نحوه تدوين بودجه هاي سالانه را به شدت تمركزگرا دانست و گفت كه با تصويب اين طرح، كشور نجات پيدا مي كند و بودجه از حالت تمركززدايي خارج مي شود.
انتقاد از اقدام اروپا
در قطع پخش
شبكه هاي ايراني
در ادامه سخنگوي كميسيون امنيت ملي در يك تذكر آيين نامه اي نسبت به اقدام اتحاديه اروپا در قطع پخش ماهواره اي 34 مركز راديويي و 9 شبكه تلويزيوني ايران انتقاد كرد.
سيدحسين نقوي گفت: اين اتحاديه كه مدعي دموكراسي و حقوق بشر است چطور اين حق را از ملت ايران مي گيرد و مسئولان اين اتحاديه چگونه پاسخ سياست يك بام و دو هوا و مواضع دوگانه خود را خواهند داد.
در ادامه محمدرضا باهنر نائب رئيس دوم مجلس كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي صحن علني را برعهده داشت گفت: تعدادي از نمايندگان طرح استيضاح يكي از وزرا را آورده اند كه ما خواهش كرديم فعلا مذاكره كنيم و تشكيل جلسه دهيم.
وي افزود: در حال حاضر استيضاح وزير جهاد كشاورزي در دستور كار مجلس است و ما از طراحان استيضاح وزير ديگر خواستيم كه فعلا جلسه بگذارند و با هم مذاكره بكنيم تا اگر ضرورت داشت، استيضاح را بررسي كنيم.
نايب رئيس مجلس همچنين يادآور شد: تاكنون عرف نبوده كه استيضاح چند وزير با هم مطرح شود.
سوال نادران
از وزير دادگستري
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس پيش از پايان صحن علني ديروز خانه ملت موارد اعلام وصولي را قرائت كرد.
بر اين اساس سوال ملي منصور حقيقت پور نماينده اردبيل از سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره علت انعقاد قرارداد خلاف مصالح ملي كشور بين سازمان حج و وزارت اوقاف عربستان اعلام وصول شد.
همچنين سوال ملي الياس نادران نماينده تهران از سيد مرتضي بختياري وزير دادگستري درباره نقش يكي از مسئولان در پرونده فساد مالي بيمه ايران نيز اعلام وصول شد.
 


در مكتب امام

حمايت از اقليت هاي مذهبي
تمام اقليت هاي مذهبي در حكومت اسلامي مي توانند به كليه فرائض مذهب خود آزادانه عمل نمايند و حكومت اسلامي موظف است از حقوق آنان به بهترين وجه حفاظت كند.
صحيفه نور - ج 3 - ص 75
 


وهابيت، مانع انسجام اسلامي(بخش دوم وپاياني)

 عوامل دشمني وهابيان با شيعه

اعتقاداتي كه اهل سنت درباره اقطابشان دارند و احترامي كه براي آنها قائلند، گاه از احترام ما به ائمه معصومين (ع) بيشتر است. اما مي بينيم وهابي ها آنها را همانند شيعه مؤاخذه نمي كنند؛ بلكه با هم مي سازند! حتي در بين شيوخ ازهر، مفتيان بزرگي كه گرايش به وهابيت دارند هستند و در مواردي هم تحت تأثير عربستان سعودي بودند.
چرا با اين روحيه اي كه در ميان اهل سنت وجود دارد، وهابيت با آنها احساس دشمني و خصومتي ندارد؛ بلكه لبه تيز مبارزاتشان بر ضد شيعه است؟ آيا اين دشمني فقط برخاسته از همان مسأله شناخت است؛ يعني چون آنها بعضي چيزهايي را كه ما انجام مي دهيم بدعت مي دانند، اين منشأ دشمنيها مي شود؟ وقتي بررسي مي كنيم، مي بينيم كه اين گونه نيست. اگر چنين بود، بايد نسبت به ساير اهل تسنن هم، بخصوص نسبت به كساني كه گرايش هاي تصوف دارند، چنين دشمني اي وجود داشته باشد. اين دشمني تنها به خاطر اختلاف در تشخيص نيست؛ بلكه عوامل ديگري هم دخالت دارد. بخشي از اين عوامل، سياسي است و منشأ آن خارج از مرزهاي كشورهاي اسلامي است. بخشي ديگر، تعصبات قومي و نژادي است. مظهر شيعه، ايران است و ايران عجم است و وهابي ها علاوه بر تعصبات عقيدتي و فكري، در برابر عجم نيز تعصب دارند. آن ها معتقدند عجم ها ملك عرب را از بين بردند و به همين دليل، در مواجهه با ايرانيان براي خود حق انتقام قائلند. متأسفانه در مقابل نيز، گاه شبيه اين گرايش در بعضي از كشورهاي عجم ديده مي شود. قبل از پيروزي انقلاب، كتاب ها و مقالاتي با عنوان »بازگشت به خويشتن« و تعريف از گذشته ايرانيان و زردشتيان و هجوم عرب و تازيان مطرح بود و مي گفتند: اعراب آمدند و تمدن ما را از بين بردند و ما بايد به خويشتن خويش كه زردشتي است برگرديم. البته اين تعصب در ميان آن ها خيلي بيشتر و عميق تر وجود دارد و مربوط به تعصب عرب و حميّت جاهليت و عوامل ديگري است كه نيازمند تحقيقات روان شناسي، جامعه شناسي و مردم شناسي است.
ما براي برخورد با اين تفكر و مبارزه با آن، بايد سلسله اي از اصول را در نظر بگيريم و به اصطلاح، استراتژي و راهبردمان را تعيين كنيم تا به فتنه هايي بدتر و ضررهايي بيشتر مبتلا نشويم و به قول معروف، براي آنكه ابرويش را درست كنيم، چشمش را كور نكنيم. انحرافات بسياري وجود دارد كه انسان مي داند بايد با آنها مبارزه كرد. اما مسأله مهم اين است كه چگونه، با چه زباني، با چه ابزاري، با چه لحني و با چه شيوه اي بايد مبارزه كرد؟ چه بسا كاري كه خير است و با نيت خير انجام مي گيرد، اما شيوه انجام آن سنجيده نيست و ضررهايي را در پي دارد.
ضرورت سنجيده بودن برخوردها
ما در زماني زندگي مي كنيم كه ويژگيهاي خاص خود را دارد؛ نيروهايي براي ريشه كن كردن تشيع، يعني همان اسلام حقيقي، بسيج شده اند. نبايد كاري كنيم كه سوژه اي به دست دشمن بدهيم و آب به آسياب دشمن بريزيم، يعني با اين قصد كه جايي را اصلاح كنيم، در جايي ديگر خرابي بيشتري به بار بياوريم. بنابراين، بايد اصولي علمي و سنجيده را براساس ارزش هاي اصيل اسلامي در مبارزه با شياطين تدوين كنيم تا در جريان كار، دچار اشتباه هايي نشويم كه خود آنها احتياج به ترميم داشته باشد و چه بسا موفق به ترميم آنها نشويم.
در نهايت، بايد توجه داشته باشيم كه پيدايش افكار انحرافي، اختصاص به پيدايش وهابيت در عالم اسلام ندارد. فرقه هاي ديگري هم به وجود آمده اند كه آنها نيز ضررهاي زيادي دارند. كشور خودمان نيز خاستگاه بعضي از فرقه ها بوده كه ما با آنها درگير هستيم و مشكلات زيادي به وجود آورده اند. بايد بدانيم دنيا تمام نشده و شيطان هم نمرده است و اگر يكي از راه هاي او بسته شود، از راهي ديگر و با عناويني ديگر خواهد آمد.
فراموش نكنيم كه وهابيت به عنوان حمايت از اسلام اصيل به وجود آمد. وهابيان،ديگران را منحرف از اسلام مي دانستند و مي گفتند: ما مي خواهيم اسلام واقعي داشته باشيم؛ اما نتيجه اش تيشه زدن به ريشه اسلام و ترويج افكار انحرافي و كفرآميز شد. آنان اعتقادات تجسم و تشبيه را كه لازمه افكار وهابيت است يا افكار نامعقول ديگري را كه هيچ مبناي عقلاني ندارد، ترويج مي كنند. مثلاً مي گويند بوسيدن جايي به عنوان احترام، شرك است. وقتي از آنان مي پرسيد: چطور است كه بوسيدن حجرالاسود از نظر شما اشكالي ندارد، مي گويند: چون آن اجازه داده شده است! آيا اگر عملي شرك باشد، با اجازه، توحيد ميشود؟ اگر شرك است، بوسيدن حجر الاسود هم شرك است و با اجازه و روايت، شرك، توحيد نمي شود. به علاوه، آنان چون رواياتي را كه ما معتبر مي دانيم قبول ندارند، مي گويند كار شما روايت ندارد. يعني اگر درباره كاري از نظر آنها روايتي هست، آن كار شرك نيست، اما اگر كارهاي ما از نظر آنها روايتي نداشته باشد، آن را شرك مي دانند؛ اگرچه ده تا روايت معتبر داشته باشيم!
آن داستان معروف را مي دانيد كه ابن تيميه در مسجد اموي دمشق، به اصطلاح درباره مسأله توحيد بحث مي كرد و اين روايت را خواند كه شب هاي جمعه خدا از آسمان نازل مي شود و بركتش را بر مردم نازل مي كند؛ سپس از پله هاي منبر پايين آمد و گفت: همين گونه كه من از پله ها پايين مي آيم، خدا نيز از عرش پايين مي آيد! ترويج چنين افكاري كه لازمه اش تجسم و كفر، انحراف از اصل توحيد و خداپرستي است از نظر آنها عيبي ندارد، بلكه ترويج توحيد ناب به شمار مي آيد؛ اما اگر از اولياي خدا درخواست شود كه براي من دعا كنيد، شرك مي شود! دليل آن هم اين است كه چون آنان براي استشفاع روايت ندارند!
انحرافاتي هم در رفتارهاي وهابيان وجود دارد؛ آدم كشيهايي دارند كه كمتر انسان باعاطفه اي تاب ديدن و شنيدن آن را دارد. همچنين رفتار و برخورد آنان با كساني كه تمام قرآن و احكام اسلام و تمام مسائل فقهي مسلّم بين ف رق اهل تسنن را قبول دارند بسيار ناپسند است. مي گويند: شما از بت پرست ها و از يهود بدتر هستيد، براي اينكه زيارت اهل قبور مي كنيد و از پيغمبر و اهل بيت شفاعت مي خواهيد!!
لزوم هوشياري علما وفرهيختگان در برابرانحرافات جديد
اينكه چطور آدميزاد به چنين انحرافاتي مبتلا مي شود و شيطان براي ايجاد افكار انحرافي، بخصوص در زمينه دين، از چه چيزهايي سوءاستفاده مي كند، نيازمند بررسي است. اما بايد توجه داشت كه اين گونه نيست كه هر دشمني در هر جايي موفقيتي به دست مي آورد سرتاپايش باطل محض باشد. هيچ وقت هيچ باطلي كه سرتاپا باطل است پيشرفتي نمي كند و دوامي ندارد. هر جا حركت باطلي رواج پيدا كند، عنصر حقي در آن بوده است: »يؤخذ من هذا ضغأ و من هذا ضغأ فيمزجان«. در واقع آن حركت، به بركت همان عنصر حق پيشرفت كرده، به طوري كه باطلش در آن گم شده است.
متقابلاً ما هم كه در طرف حق هستيم، ممكن است در افكار، رفتار و در كارهايمان مرتكب اشتباه هايي شويم. در كتاب هاي ما نيز چيزهايي وجود دارد كه طبق نظر بزرگان و متخصصان صحيح نيست. براي نمونه، مسأله تحريف قرآن كه در بعضي از روايات ما آمده و در كتاب هاي ما هم وجود دارد، دستاويزي براي دشمنان اسلام است. البته مسأله تحريف قرآن هم در روايات اهل تسنن و هم در روايات ما مطرح شده و پيداست كه دست دشمن واحدي اينها را درست كرده است؛ ولي اينكه در پاسخ بگوييم: اگر اين مسأله در روايات ما هست، در روايات شما هم وجود دارد، در مقام جدل است. ما بايد يك راه صحيح و منطقي داشته باشيم، بايد از اينگونه مسائل پند بگيريم، بايد براي پيشرفت در مسير درست، راه صحيحي پيشنهاد كنيم، نبايد سوژه اي به دست دشمنان بدهيم تا آنها دوباره با استفاده از اشتباه هاي ما يك مذهب جديد يا انحراف جديدي درست كنند. برخورد، استدلال و مبارزات فكري ما بايد بر اساسي استوار باشد كه هم پيش خدا سرفراز باشيم و هم دشمن نتواند سوءاستفاده كند.
آب را از سرچشمه بايد تميز كرد و نگذاشت گل آلود شود. اگر با تفكر انحرافي و با كساني كه به تبع آن، گرايش هاي انحرافي پيدا كردند، با مسامحه برخورد شود، كم كم آن تفكر به پيش مي رود و در آينده به صورت فرقه يا گروهي خطرناك در مي آيد و آفت بزرگي براي عالم اسلام مي شود. بايد خوب دقت كنيم. نقطه هاي انحرافي را كه مي تواند منشأ فسادهاي بزرگي در جامعه شود بايد از همان ابتدا مهار كرد. اگر زماني كه همين افكار انحرافي وهابيت در عالم تشيع مطرح مي شد، برخوردي جامع، حساب شده و دقيق انجام مي گرفت، ما امروز در داخل اين كشور شيعه، در ميان عاشورائيان و در اين كشور امام زمان (عج) و تشيع، ديگر شاهد گرايش هاي انحرافي نبوديم. هم اينك در بسياري از شهرها، حتي در قم، زمينه هايي براي رشد افكار انحرافي وجود دارد؛ افكاري كه در اثر مسامحاتي كه مي شود، كم كم زمينه رشد پيدا مي كنند و بعد خطري بزرگ ايجاد مي كنند كه ريشه كن كردنش مشكل مي شود.
اين وظيفه فرهيختگان و علماي حوزه است كه هوشيارانه متوجه نقطه هاي انحراف باشند و از ابتدا آنها را در نطفه خفه كنند؛ در غير اين صورت، وقتي آن تفكر انحرافي رشد كرد، مبارزه با آن كار آساني نخواهد بود. اميد است كه بتوانيم با يك فكر اساسي و كار حساب شده، سنجيده و برنامه ريزي شده براي مبارزه با وهابيت و ساير انحرافات تلاش كنيم.
بيانات آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در همايش وهابيت،
مانع انسجام اسلامي - قم - مؤسسه آموزشي و پژوهشي
امام خميني(ره) - 12/11/1386
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


مهمان پرست:

اروپا آماده مواجهه با تبعات ناشي از تحريم ايران باشد

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با محكوم كردن اقدام اتحاديه اروپا در تصويب تحريم هاي يكجانبه عليه ايران، تصريح كرد كه اروپا بايد آماده مواجهه با تبعات آن باشد.
رامين مهمان پرست ، حركت غيرسازنده و غيرقابل قبول اتحاديه اروپايي در تصويب اقدامات تحريمي يكجانبه جديد بر ضد جمهوري اسلامي ايران را ناشي از عصبانيت كشورهاي اروپايي از حمايت يكپارچه و مقتدرانه مردم ايران از توسعه برنامه صلح آميز هسته اي كشورمان دانست و قويا آن را محكوم كرد.
مهمان پرست با تأكيد بر اينكه تحريم هاي يكجانبه اتحاديه اروپايي فاقد مشروعيت و مغاير با موازين و قوانين بين المللي از جمله اصل آزادي تجارت و تبادلات مالي بين ملت ها بوده و غيرقانوني شمرده مي شود، گفت: اصرار اتحاديه اروپايي در استفاده از ابزارهاي فرسوده و غيرمتمدنانه، به جاي استفاده از روش ديپلماسي و مذاكره براساس احترام به منافع متقابل تنها موجب پيچيده تر شدن مسائل مي شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اين رويكرد نه تنها كمكي به حل مسايل نمي كند، بلكه در شرايط بحران جاري مالي، اقتصاد كشورها و ملت هاي اروپا را نيز تحت تاثير منفي خود قرار مي دهد و اروپا بايد آماده مواجهه با تبعات آن باشد.
مهمان پرست با تأكيد بر اينكه ملت ايران در طول سه دهه گذشته تجربيات ارزشمندي را در رويارويي با تحريم هاي يكجانبه غرب اندوخته است، گفت: مردم كشورمان اين بار نيز تحت تأثير اقدامات غيرموجه اتحاديه اروپايي قرار نگرفته و از مواضع و منافع مشروع و غيرقابل انكار خود چشم پوشي نمي كنند و ضمن ايستادگي در برابر فشار و زور براساس حقوق مسلم خود برنامه صلح آميز هسته اي خويش را ادامه خواهند داد.
 


خارج از دستور


ادامه رايزني ها درباره طرح سؤال از رئيس جمهور
در حالي كه فراكسيون اصولگرايان با صدور بيانيه اي سؤال از رئيس جمهور را تنش زا دانست، علي مطهري نماينده تهران گفت: سؤال از رئيس جمهور منتفي نمي شود.
فراكسيون اصولگرايان مجلس با صدور بيانيه اي درباره سؤال از رئيس جمهور تاكيد كرد: اين اقدام نمايندگان به ظن قوي كمكي به حل مشكلات موجود نمي كند بلكه مي تواند تنش زا و التهاب آفرين باشد.
در اين بيانيه آمده است، فراكسيون اصولگرايان در عين حال كه طرح سؤال از رئيس جمهور و وزرا را از اختيارات مسلم نمايندگان مي داند معتقد است اين اقدام نمايندگان، به ظن قوي كمكي به حل مشكلات موجود نمي كند، بلكه مي تواند تنش زا و التهاب آفرين باشد و به نوبه خود موجب آثار منفي شود.
علي مطهري گفت: تاكنون سه نفر امضاي خود را از سؤال از رئيس جمهور پس گرفتند اما شش نفر هم اضافه شدند بنابراين فكر نمي كنم سؤال از رئيس جمهور منتفي شود.
حضور قاليباف در مجلس
شهردار تهران براي پاسخگويي در خصوص پروژه 17 شهريور در مجلس حاضر شد.
علي مطهري در اين مورد نيز گفت: حضور شهردار تهران در جلسه مجمع نمايندگان تهران براي حل مشكل خيابان 17 شهريور است نه جدايي ري از تهران.
 


پيشنهاد ايران براي آتش بس در سوريه در عيد سعيد قربان

رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار با نخست وزير تركيه پيشنهاد آتش بس در سوريه در عيد سعيد قربان را مطرح كرد .
محمود احمدي نژاد عصر چهارشنبه اين خبر را در نشست با سر دبيران جرايد و رسانه هاي كويت اعلام كرد .
وي تاكيدكرد: تمامي دولت ها كمك كنند تا مسائل پاي ميز مذاكره حل شود .
رييس جمهوري با اشاره به ملاقاتش با نخست وزير تركيه گفت : صلح و شرايط سوريه بخش مهمي از مذاكرات ما را در اين ملاقات تشكيل داد و براي ايجاد آرامش ، ثبات ، امنيت ، تامين اصول اساسي مردم ،آزادي ، عدالت ،احترام و حق انتخاب تلاش مي كنيم . احمدي نژاد افزود : همه ملت ها بايد از اين حقوق برخوردار باشند و استثنايي وجود ندارد .
وي ادامه داد : اما بحث ها سر رسيدن به اين اصول است برخي روش را جلو بردن كار با جنگ دانسته و به يك طرف درگيري كمك مي كنند و برخي تفاهم ملي را بهترين روش مي دانند .
رييس جمهوري گفت : البته جنگ نمي تواند راه حل مناسبي باشد هر گروهي كه با جنگ قدرت گيرد به معناي ادامه جنگ است و آينده اي ندارد .وي تاكيد كرد: تفاهم ملي نياز است و بايد براي آينده سوريه و برقراري آتش بس وحدت به وجود آيد .
احمدي نژاد افزود : آينده سوريه را بايد مردم تعيين كنند و به هر چيزي كه مردم راي دادند بايد همه تبعيت كنند.
رييس جمهوري با تاكيد بر اينكه هيچ كس نبايد مخالف حرف مردم سوريه عمل كند ، افزود : هر كس دوست دار مردم سوريه است بايد تلاش كند تا زمينه انتخاب آزاد در اين كشور فراهم شود .
 


حجت الاسلام محمديان:

مخالفت احتمالي دانشگاه ها با برگزاري كرسي هاي آزادانديشي پيگيري شود

رئيس ستاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها، گفت: اگر به طور موردي در دانشگاهي با برگزاري كرسي آزاد انديشي مخالفت شده باشد، موضوع قابل پيگيري خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين محمد محمديان در نشست رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري با تشكل هاي دانشجويي كه شامگاه سه شنبه در دفتر مركزي نهاد برگزار شد، در پاسخ به سوال اعضاي تشكل ها درباره نكته اي كه درباره كرسي هاي آزادانديشي گفته بودند؛ اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب از شما مكررا خواسته اند كه اين جلسات را در دانشگاه ها برگزار كنيد و شما هم اگر مي خواهيد در دانشگاه هايتان تاثيرگذار باشيد بايد اين جلسات را برگزار كنيد.
وي افزود: من از شما به خاطر فعاليت هايي كه در اين راستا انجام داده ايد، متشكرم؛ حال اگر به طور موردي در دانشگاهي با برگزاري كرسي آزادانديشي مخالفت شده باشد، موضوع قابل پيگيري خواهد بود.
محمديان همچنين گفت: اصل برگزاري كرسي هاي آزادانديشي با شما و مجموعه هاي دانشجويي است، وزارت علوم با همكاري دستگاه هاي ديگر آئين نامه اي را در آن باره تدوين كرده است كه اگر شما در آن اشكالي مي بينيد، مي توانيد آن را مطرح كنيد تا آن را اصلاح كنيم و اگر جاي گلايه اي باشد؛ ما بايد مدعي باشيم كه چرا دوستان تشكل ها خيلي در اين زمينه پيگير نبوده اند.
وي درخصوص انتقاد تشكل ها از اعمال نظر برخي دستگاه هاي بيرون از دانشگاه ها بر روي تشكل هاي دانشجويي جهت عدم برگزاري كرسي هاي آزادانديشي گفت: نبايد فراموش كنيد كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه اي دارد كه كرسي ها چون در داخل دانشگاه ها برگزار مي شوند پس نظارت هم بايد از دانشگاه ها روي اين جلسات باشد نه از بيرون.
 


امير عبداللهيان:

ادعاي دخالت ايران در بحرين توهين به مردم اين كشور است

معاون وزارت خارجه كشورمان با رد ادعاي منامه مبني بر دخالت ايران در بحرين، اين ادعا را توهين به مردم بحرين توصيف كرد.
حسين اميرعبداللهيان در خصوص نقش ايران در حل بحران بحرين گفت: در حاشيه اجلاس مكه ديداري بين ملك حمد، پادشاه بحرين و وزير خارجه كشورمان صورت گرفت كه در اين ديدار افكار مثبت پادشاه بحرين براي برون رفت از بحران و همچنين ديدگاه هاي ايران مطرح شد.
وي ادامه داد: در اين ديدار قرار شد، ايران با توجه به نفوذ و مشتركاتي كه با برخي بازيگران در اين حوزه دارد، كمك كند طرفين وارد فضاي گفت و گوي سازنده واقعي و موثر شوند.
معاون وزير امور خارجه كشورمان افزود: تلاش هاي اوليه با برخي از طرف ها، هم با مقامات بحريني هم با برخي طرف ها و هم با برخي از كشورهاي تاثيرگذار منطقه آغاز شده، اما نمي دانيم به چه دليلي به يكباره بحريني ها موضوع را متوقف كرده و همان روش سركوب و اقدام نظامي و امنيتي را بدون هيچ تغييري ادامه دادند.
وي با اشاره به ديدار كاردار سفارت كشورمان در بحرين با شيخ عيسي قاسم، رئيس شوراي علماي بحرين گفت: اين ديدار براي كمك به تحقق ايده پادشاه براي ورود به گفت و گوي موثر و سازنده انجام شد و ما اميدواريم كه فضايي كه از روز گذشته برخي مقامات در بحرين ايجاد كردند در مسير طبيعي خود قرار بگيرد و مايلم بار ديگر تاكيد كنم كه جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه مداخله اي در بحرين ندارد.
اميرعبداللهيان تاكيد كرد: اين توهين به مردم بحرين است كه به آنها بگويند ايران مداخله و مردم را تحريك مي كند؛ خود مردم بحرين از جمله شيعه و سني و مسيحي براي آينده خود تصميم مي گيرند روابط ما با بحرين روابطي مبتني بر احترام همكاري متقابل و در عين حال تاكيد بر استقلال اين كشور است.
اين در حالي است كه آيت الله شيخ عيسي قاسم پس از مطرح شدن اتهامات بي اساس از سوي وزارت دادگستري رژيم آل خليفه در بيانيه اي اعلام كرد: ديدار با كاردار ايران در منامه در چارچوب درخواست مطرح شده بحرين از ايران در حاشيه نشست مكه در اواسط آگوست گذشته، براي ميانجي گري و حل بحران صورت گرفت.
بحرين با فراخواندن كاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در منامه، در خصوص سخنان مسئولان ايراني مبني بر اين كه منامه خواستار ميانجي گري تهران براي حل بحران اين كشور شده، اظهار نارضايتي كرد.
 


مقتدايي خبر داد

تشكيل كميته اي مشترك براي تدوين طرح ساماندهي جمعيت

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از تشكيل كميته اي مشترك براي تدوين طرح ساماندهي جمعيت خبر داد.
عباس مقتدايي سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت و گو با فارس اظهار داشت: با توجه به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در خصوص ميزان رشد جمعيت و لزوم بازنگري جدي در سياست ها و برنامه هاي دولتي و لزوم فرهنگ سازي كه بخشي از آن به سبك زندگي و موضوعات اجتماعي و فرهنگي مربوط است، كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به طور جدي اين مقوله ورود پيدا كرد.
وي افزود: در جلسه كميسيون روز سه شنبه كه مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و كارشناسان ارشد فعال اين شورا و مسئولان عالي رتبه وزارت علوم و فناوري و وزارت بهداشت نيز در آن حضور داشتند، موضوع جمعيت را با قيد فوريت بررسي كرديم.
مقتدايي تصريح كرد: كارشناسان شوراي عالي انقلاب فرهنگي گزارش دادند كه در سال 1366 گزارشاتي داده شد كه براساس آن برنامه ريزي هاي جمعيتي كشور شكل گرفته تا بتوانيم در سال 1391 جمعيت كشور را به نقطه تعادل برسانيم اما اين تعادل جمعيت در سال 1371 محقق شد و بر اين اساس بايد در سال 70 در برنامه ريزي هاي جمعيتي تغيير ايجاد مي كرديم.
سخنگوي كميسيون آموزش مجلس ادامه داد: كارشناسان شوراي عالي انقلاب فرهنگي معتقد بودند كه در دو دهه گذشته روند كنترل جمعيت خارج از صلاح كشور انجام شده و بر اين اساس تعادل جمعيتي دچار نقصان شده و اگر اقدامات لازم انجام نگيرد جمعيت كشور از حال پويا خارج مي شود.
 


هفته آينده انجام مي شود

رسيدگي به پرونده مداحان با شكايت احمدي نژاد و مشايي

دادگاه رسيدگي به شكايت رئيس جمهور و رئيس دفتر وي از دو مداح، اول آبان در دادگاه انقلاب تهران برگزار مي شود.
در پي طرح برخي مسائل درباره احمدي نژاد و رئيس دفتر وي از سوي منصور ارضي و سعيد حداديان، معاونت حقوقي دولت و وكيل شخصي مشايي از اين دو مداح شكايت كردند.
به گزارش فارس، شعبه 9 دادسراي فرهنگ و رسانه، پرونده مداحان را با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست براي آنها را به دادگاه ارجاع داد اما جلسه اول محاكمه به دليل فوت عموي سيد علي اصغر حسيني وكيل شخصي مشايي برگزار نشد.
چندي پيش دومين جلسه دادگاه با حضور وكلاي طرفين دعوا برگزار شد اما اين جلسه نيز به دليل نقص كيفرخواست مربوط به شكايت رئيس جمهور به زمان ديگري موكول شد.
اكنون دادگاه انقلاب تهران، اول آبان را براي رسيدگي به شكايات دولت از منصور ارضي و سعيد حداديان تعيين كرده و آنها بايد دوشنبه آينده در شعبه 26 اين دادگاه در برابر قاضي قرار گيرند.
 


در اعتراض به بازداشت دانشمند ايراني صورت گرفت

تجمع دانشگاهيان مقابل سفارت سوئد در تهران

دانشگاهيان تهراني در اعتراض به بازداشت دانشمند ايراني مقيم سوئد، خواستار آزادي وي شدند.
جمعي از دانشجويان و اساتيد دانشگاه هاي تهران روز چهارشنبه با تجمع مقابل سفارت سوئد در تهران خواستار آزادي «رباني» دانشمند و پژوهشگر برجسته ايراني مقيم سوئد شدند.
تجمع كنندگان پلاكاردهايي همچون «دكتر رباني دانشمند برجسته اي كه مي تواند در سلامت بشريت تاثيرگذار باشد» و «دكتر رباني را به وطن بازگردانيد» در دست داشتند.
به گزارش فارس، حجت الله رباني دانشمند ايراني مقيم سوئد به دليل خيانت همسرش با وي برخورد كرد و پس از آن توسط پليس سوئد بازداشت شد.
پس از بازداشت حجت الله رباني به مدت 2 هفته هيچ فردي از مكان بازداشت وي اطلاعي نداشت و پس از آنكه چند هفته تحت فشار و شكنجه قرار داشت، در حالت كما از زندان به بيمارستان منتقل شد.
 


سفير سوريه در تهران:

تشكيل ارتش مردمي در سوريه الگوبرداري از انقلاب اسلامي است

سفير سوريه در تهران تاكيد كرد كه تشكيل ارتش مردمي در اين كشور الگوبرداري از بسيج مردمي در جمهوري اسلامي است.
«حامد حسن» در گفت وگو با ايسنا لازمه موفقيت طرح اخضر ابراهيمي را حمايت همه طرف هاي درگير در سوريه دانست و گفت: يكي ديگر از ابزارهاي موفقيت اين طرح دست كشيدن كشورهاي حامي گروه هاي معارض از ارسال تسليحات و حمايت مالي اين گروه هاست. دولت سوريه موافقت خود را با طرح اخضر ابراهيمي اعلام داشته كما اينكه پيش از اين نيز موافقت خود را درباره طرح هاي كوفي عنان اعلام كرده بود.
وي در ادامه با اشاره به نقش ايران در حل بحران سوريه اين نقش را مثبت خواند و گفت: جايگاه ايران در حل و فصل بحران هاي منطقه جايگاه ويژه اي است و ايران همواره بدنبال برقراري امنيت و ثبات در منطقه بوده است.
سفير سوريه در ايران ادامه داد: علت اصلي بحران آفريني در سوريه قرار گرفتن اين كشور در قالب طرح مقاومت و مخالفت هميشگي ملت و دولت سوريه با سلطه گري آمريكا بر منطقه است.
وي گفت: ملت سوريه پايبند به تصميم گيري مستقل خود بوده و به دنبال آزادي منطقه از دستان استكبار است و بر حق ملت هاي منطقه بر استفاده از ثروت هاي خود تاكيد مي كند و همين دلايل موجب شده تا سوريه امروز هدف قرار گيرد.
حامد حسن حمايت از مقاومت لبنان و فلسطين و نقش مهم سوريه در پيروزي لبنان در سال 2006 و پيروزي مردم غزه را برابر صهيونيست ها در سال 2008 را عامل مهم ديگر دشمني هاي غرب با ملت سوريه دانست.
سفير سوريه با اشاره به تشكيل «ارتش مردمي» خاطرنشان كرد: تمام اقشار ملت سوريه هم اكنون دست در دست هم داده اند و در برابر كساني كه عليه اين ملت توطئه مي كنند به مانند «يد واحد» عمل مي كنند و از ارتش ملي خود و رهبري بشار اسد حمايت مي كنند.
وي ادامه داد: تجربه انقلاب اسلامي براي ما يك تجربه بزرگ است و بسيج مردمي در جمهوري اسلامي يك تجربه موفق بوده و براي ملت هاي منطقه سودمند است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14