(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 مهر 1391 - شماره 20337

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دستور ويژه لاريجاني
براي رسيدگي به حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانش آموزان
با حضور رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي
مراسم گراميداشت روز حافظ در شيراز برگزار شد
در مكتب امام
رئيس شوراي امور خارجه مصر:
اعمال تحريم ها عليه ايران بي فايده است
براي پاسخ به سؤال از رئيس جمهور
دولت 4 نماينده خود را به مجلس معرفي كرد
منادي خبر داد
دعوت از اصناف براي حضور در مجلس براي حل مشكلات بازار ارز
استيضاح وزير صنعت تحويل هيئت رئيسه شد
مهندسي و معماري ما براي سازه خود در آخرت
شگفتي هاي فتنه اقتصادي
در گزارش صندوق بين المللي پول
شهادت 26 دانش آموز راهيان نور ايران را سوگوار كرد


دستور ويژه لاريجاني

براي رسيدگي به حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانش آموزان

آيت الله آملي لاريجاني طي دستوري به رئيس كل دادگستري استان خوزستان اين مقام قضايي را مأمور رسيدگي فوري به حادثه واژگوني اتوبوس دانش آموزان بروجني كرد.
رئيس قوه قضائيه، رئيس كل دادگستري استان خوزستان را مأمور رسيدگي فوري به حادثه واژگوني اتوبوس دانش آموزان بروجني كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه، در اين دستور آمده است:
«رئيس كل محترم دادگستري استان خوزستان
حادثه رانندگي منجر به درگذشت 26 نفر و مجروح شدن تعدادي ديگر از آينده سازان ايران اسلامي موجب تأسف و تأثر گرديد.
به اين وسيله با تسليت درگذشت اين عزيزان به خانواده هاي داغدار و جهت پيشگيري از اين قبيل حوادث دلخراش لازم است دادگستري كل استان خوزستان نسبت به بررسي علل وقوع اين حادثه جانگداز، اقدام و پيگيري هاي قضايي لازم را به سرعت به عمل آورده و نتيجه به اطلاع اينجانب برسد.
بديهي است با توجه به وقوع حوادث مشابه و آمار دور از انتظار تصادفات رانندگي كه متأسفانه ساليانه منجر به كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از هموطنان عزيز مي شود، بايد اقدامات عاجل و مناسب به منظور كاهش تصادفات از سوي مسئولان ذي ربط صورت گيرد.
ان شاءا... با سرعت و دقت در رسيدگي به اين حادثه جانگداز از وقوع و تكرار حوادث مشابه پيشگيري شود.»
 


با حضور رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي

مراسم گراميداشت روز حافظ در شيراز برگزار شد

شيراز - خبرنگار كيهان:
مراسم گراميداشت يادروز حافظ با حضور رئيس جمهور و جمعي از فرهيختگان و اهالي ادب و هنر در آرامگاه اين شاعر نامي در شيراز برگزار شد.
رئيس جمهور در اين مراسم طي سخناني با بيان اينكه حافظ قله هاي بلند كامل را فتح كرده است، گفت: اين شاعر از افق بالا عالم هستي را به نظاره نشسته و او به زيبايي رمز ماندگاري يعني توحيد را تصوير مي كند.
دكتر «محمود احمدي نژاد» اظهار داشت: سخن گفتن از حافظ سخن گفتن از همه هستي كمال و عظمت روحي انسان و نيز عشق و زيبايي و عرفان است. وي شناخت خود، شناخت مقصود و خالق هستي و نيز شناسايي مسير صحيح را موجب تعالي انسان عنوان كرد و افزود: براي شناخت انسان بايد انسان كامل را بشناسيم زيرا انسان كامل موجب مي شود كه مسير هدايت به بشريت شناسانده شود. انسان كامل در مسير صعودي هر روز در يك افق و سطحي پيشرفت دارد و از اين رو بدون انسان كامل هيچ حركت متعالي اتفاق نخواهد افتاد.
وي گفت: خداوند اين نياز انسان را بي پاسخ نگذاشته و در هيچ برهه اي از تاريخ زمين از انسان كامل خالي نبوده است. وي اظهار داشت: حافظ در فطرت الهي جايگاه تجلي همه اسماي خدا را مي شناسد و دل انسان را منبع دريافت همه زيبايي ها و حقايق مي داند.
وي افزود: حافظ معتقد است، دل انسان جام جهان نماست و او همه حقيقت و معرفت و كمال را از ناحيه انسان كامل مشاهده مي كند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در ديدگاه حافظ انسان بايد در اوج كمال باشد و از اين رو انسان مي تواند با تكيه بر راهنما كه انسان كامل است به اوج كمال برسد.
وي اظهار داشت: هر انساني از مرزهاي تعصبات قومي و جغرافيايي عبور كند، همچون حافظ در وجود همه انسان ها رخنه خواهد كرد.
گفتني است، در اين مراسم از كتاب «همراه با حافظ با كلام نافذ» توسط رئيس جمهور رونمايي شد.
 


در مكتب امام

صدا و سيما جاي چنين افرادي است
راديو و تلويزيون يك دستگاهي است كه ... با مردم، حكم معلم و شاگرد داشته باشد.
- اشخاص نويسنده
- اشخاص گوينده
- اشخاص فهيم
- اشخاص مطلع
(بايد) در اينجا صحبت كنند. فرصت به آنها بدهند در اينجا صحبت كنند... به جاي آن چيزهايي كه به درد ملت نمي خورد يا مضر به حال ملت است. صحيفه نور - ج5 - ص203
 


رئيس شوراي امور خارجه مصر:

اعمال تحريم ها عليه ايران بي فايده است

رئيس شوراي امورخارجه مصر با اشاره به مطالعات مركز بين المللي مطالعات راهبردي لندن مبني بر اينكه درصد موفقيت اعمال تحريم ها عليه ايران بيش از 30 درصد نبوده است، اعمال تحريم ها عليه ايران را بي فايده دانست.
به گزارش ايسنا « محمد ابراهيم شاكر» با تاكيد بر ضرورت ايجاد راه برون رفت ديپلماتيك و سياسي براي مسأله هسته اي ايران، پيشنهاد داد كه سيستم منطقه اي براي فناوري هاي حساس هسته اي در چرخه سوخت هسته اي تشكيل و نيروگاه هاي هسته اي براي مصارف صلح آميز راه اندازي شود.
ابراهيم شاكر گفت كه اين پيشنهاد در راستاي مشاركت و استفاده جمعي از توليد سوخت هسته اي ميان كشورهاي منطقه و هم چنين پذيرش كشورها با نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است.
به گزارش روزنامه مصري اليوم السابع، وي افزود كه ايجاد اين سيستم منطقه اي براي نظارت بر توليد سوخت هسته اي، مواضع ايران را تغيير داده و موجب نزديك شدن ديدگاه ها و اعتمادسازي ميان غرب و تهران خواهد شد.
رئيس شوراي امور خارجه مصر بيان كرد كه پذيرش اين پيشنهاد از سوي ايران به معناي به رسميت شناختن حق تهران در توليد سوخت هسته اي براي مصارف صلح آميز و هم چنين اطمينان دهي به جامعه جهاني در خصوص برنامه هسته اي اش خواهد بود.
محمد ابراهيم شاكر در ادامه با اشاره به مطالعات مركز بين المللي مطالعات راهبردي لندن مبني بر اينكه درصد موفقيت اعمال تحريم ها عليه ايران بيش از 30 درصد نبوده است، گفت كه اعمال تحريم ها عليه ايران بي فايده است.
همچنين به گزارش شبكه پرس تي وي، در نظرسنجي هاي جديدي كه توسط موسسه آمريكايي- اسرائيلي «گوينبرگ» در ميان شهروندان مصري انجام شده اكثريت آنها خواستار گسترش روابط قاهره با تهران هستند.
بنابراين گزارش بيش از 60 درصد پاسخ دهندگان به اين نظرسنجي از برنامه هسته اي ايران حمايت كرده و آن را صلح آميز مي دانند. اين آمار در سال 2009، 40 درصد بوده است.
در بخش ديگري از اين نظرسنجي آمده است: ميزان خصومت مصريان عليه رژيم صهيونيستي بيشتر شده و بيش از 77 درصد آنان خواهان قطع رابطه قاهره و تل آويو هستند.
 


براي پاسخ به سؤال از رئيس جمهور

دولت 4 نماينده خود را به مجلس معرفي كرد

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه از حضور 4 نماينده رئيس جمهور در جلسه روز يكشنبه اين كميسيون براي پاسخگويي به طرح سؤال از رئيس جمهور در خصوص مسائل ارزي، واردات خودرو و گندم خبر داد.
غلامرضا كاتب در گفتگو با مهر با اعلام اين خبر اظهار داشت: نامه دولت مبني بر معرفي 4 نماينده براي پاسخگويي به طرح سؤال از رئيس جمهور در كميسيون برنامه و بودجه به مجلس ارائه شد.
وي ادامه داد: براساس اين نامه فروزنده معاون پارلماني رئيس جمهور،حسيني وزير امور اقتصاد و دارايي، غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت و خليليان وزير جهاد كشاورزي 4 نماينده رئيس جمهور هستند كه براي پاسخ به طرح سؤال نمايندگان مجلس از رئيس جمهور به كميسيون برنامه و بودجه معرفي شدند.
به گفته كاتب قرار است جلسه كميسيون برنامه و بودجه امروز ساعت 14 براي بررسي طرح سؤال از رئيس جمهور درباره مسائل ارزي، واردات خودرو و گندم تشكيل شود.
طرح سؤال از رئيس جمهور 19 مهر ماه با 102 امضا تقديم هيئت رئيسه مجلس شد و بنابر تصميم هيئت رئيسه براي بررسي به كميسيون برنامه و بودجه ارجاع شد.
 


منادي خبر داد

دعوت از اصناف براي حضور در مجلس براي حل مشكلات بازار ارز

يك عضو هيئت رئيسه مجلس از برنامه هاي پارلمان براي دعوت از اصناف براي حضور در صحن علني با هدف پياده كردن راه حل مشكلات و نوسانات ارز خبرداد.
عليرضا منادي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به نوسانات بازار ارز هيأت رئيسه مجلس به دنبال دعوت از اصناف و توليدكنندگان در صنايع مختلف براي حضور در صحن علني و طرح مشكلاتشان است تا مجلس راه حل هايي را براي رفع اين مشكلات پيدا كند.
وي افزود: مجلس در نظر دارد تا برخلاف رويه هاي گذشته به جاي دعوت از مسئولان اقتصادي دولت از اصناف و توليدكنندگان براي حضور در مجلس دعوت به عمل آورد تا آنها مشكلات و موانع سرراهشان را در راه توليد با نمايندگان در ميان بگذارند.
اين عضو هيأت رئيسه مجلس در عين حال خاطرنشان كرد: موضوع نوسانات بازار ارز در قالب سؤال از رئيس جمهور نيز پيگيري خواهد شد.
 


استيضاح وزير صنعت تحويل هيئت رئيسه شد

شاهين محمدصادقي عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: طرح استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت تحويل هيئت رئيسه شده است.
وي در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: طرح استيضاح مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته تقديم هيئت رئيسه شد اما اعلام وصول نشد.
وي افزود: هم اكنون مذاكراتي بين امضاكنندگان طرح استيضاح و وزارت صنعت در حال انجام است كه اگر به نتيجه برسد، استيضاح غضنفري منتفي مي شود.
خبر ديگر از استيضاح وزير جهاد كشاورزي آنكه سخنگوي كميسيون كشاورزي و صنايع طبيعي مجلس گفت: استيضاح وزير جهاد كشاورزي همچنان پابرجاست.
عباس پاپي زاده در گفت و گو با ايسنا ادامه داد: پس گرفتن امضاهاي معدودي در جريان يك استيضاح روال عادي مجلس است اما قاطبه استيضاح كنندگان بر استيضاح وزير و ساماندهي به وضع كشاورزي اصرار دارند
.

 


مهندسي و معماري ما براي سازه خود در آخرت

ما تنها روح نيستيم وبايد با يك بدني محشور بشويم. بدن ما در دنيا ساخت ما نيست، اين مربوط به اقليم است و هواي محيط زيست است و پدر و مادر و نژاد و زمان و زمين. يك وقت است يك كسي در منطقه استوائي به دنيا مي آيد، يك وقت است در منطقه قطبي به دنيا مي آيد، بعضي سفيد پوستند، بعضي سرخ پوستند؛ اينها در اختيار كسي نيست و باعث فخر هم نيست ! يك كسي سياه پوست است، بلال حبشي است، در كمال عظمت است؛ يكي ديگري در كمال قبح است. اين رنگ ها نه در اختيار ماست و نه مايه فخر ما !
امّا در قيامت هر رنگي بخواهيم در بيائيم، خودمان بايد بسازيم. ما اگربخواهيم زيبا باشيم، بخواهيم با جمال وبا جلال باشيم، خودمان بايد بسازيم! همه مان دوست داريم زيبا باشيم و اين زيبائي را خود ما بايد بسازيم: يوم تبيضّ ف يه الوجوه، يوم تسودّ ف يه الوجوه (1). به ما گفتند وقتي آب وضو را به صورت مي ريزي، اين دعا را بخوان: اللّهمّ بيّ ض وجه ي يوم تسودّ ف يه الوجوه و لا تسوّ د وجه ي يوم تبيّض ف يه الوجوه(2). اين زيبائي را خود ما بايد بسازيم، به صورت خوب در بياوريم؛ بلال حبشي در بهشت به اين صورت نيست ! او خودش را خوب ساخت.
بنابراين ما يك هنر روحاني داريم به نام » اخلاق »؛ قدماء يك كتابي مي نوشتند به نام ( طب روحاني )؛ اخلاق، گذشته از اينكه طب روحاني است، هنر روحاني هم هست. مهندسي روحاني هم هست، معماري روحاني هم هست، اينها با معماري و مهندسي و هنر تجسيمي و تصويري خيلي فرق دارد. امّا درونمان را بايد خودمان بسازيم!
تبيين مراتب وجودي انسان
ما وقتي خواب مي بينيم، با يك صورت هائي روبروئيم. ما الآن اينجا كه نشسته ايم، يك موجود 3 طبقه ايم؛ طبقه زيري همين بدن است كه مي بينيم، اين در اختيار ما نيست. ما اگر در اين سرزمين، اهل اين نژاد، اهل اين مرز و بوم باشيم؛ قيافه ما، اندام ما، ريخت ما همين است. اگر در جاي ديگر زندگي مي كرديم، طرز ديگر بوديم؛ اين مال بدن ما، اين طبقه زيرين است. طبقه مياني اين بدني است كه ما داريم آن را مي سازيم. همين كه اين پوست را كنديم، از پوست در آمديم، با آن بدن وارد مي شويم؛ آن را داريم ما مي سازيم.
ما كه خواب مي بينيم، در خواب سفر مي كنيم؛ با كدام بدن سفر مي كنيم ؟ يك كسي خواب مي بيند كه سفر كرده، رفته مكه، مدينه، كربلا، با كدام بدن رفته ؟ اين بدنش كه در بستر است! با آن بدني كه ساخته دارد مي رود! آن بدن را ما داريم مي سازيم؛ آن بدن را كج روي كج آيدت جفّ القلم. ما داريم معماري ومهندسي مي كنيم، ما داريم هنرنمائي مي كنيم؛ يا به اين صورت يا به آن صورت. اگر گفته شد دندان كافر در قيامت به اندازه جبل احد است ؛ يا زبان يك عدّه اي در قيامت اينقدر دراز است كه يك عدّه رويش پا مي گذارند همين است! اين زبان درازي كردن به آبروي اين و آن، به همين صورت در مي آيد؛ اين تعبيرات در روايات ما هست. بنابراين بدن مياني و مرحله دوّم و طبقه دوّم را ما داريم مي سازيم، طبقه سوّم همين روح ماست كه مجرّد است و همه ما آن را به رسميّت شناختيم.
پس ما يك موجود 3 طبقه هستيم، اين وسط را ما داريم مي سازيم. قهراً اخلاق، گذشته از اينكه طب روحاني است، معماري روحاني است، مهندسي روحاني است، هنر روحاني است؛ اين كارها را بايد بكنيم كه چه سلامت است و چه سلامت نيست و مواد خامش هم همين عقائد و دستورات ديني است و امثال ذلك، اينها را ما بايد انجام بدهيم.
(سلامت و مرض) و (مرگ و حيات) حقيقي انسان به وسيله اخلاق
بنابراين اخلاق جزء علوم انساني است، با بسياري از علوم انساني در ارتباط است؛ امّا از همه آنها جداست. امتيازش با فقه و حقوق و عرفان و سائر علوم انساني ديگر مشخص است؛ ما يك سلامتي داريم و يك مرضي و يك حياتي داريم و يك مماتي. اين حيات و ممات و سلامت و مرض را قرآن كريم به ما آموخت، اينها را بايد ياد بگيريم. در بيانات نوراني حضرت امير (ع) است كه يك عدّه يك جنازه عمودي اند، بعد از يك مدّتي هم جنازه افقي مي شوند. فرق اينها با جنازه اين است كه جنازه افقي افتاده، اينها عمودي راه مي روند. فرمود: الصّوره صوره ا نسان و القلب قلب حيوان و ذل ك ميّ ت الاحياء (3)، اين را درباره عالم بي عمل گفته.
پس ما گذشته از صحت و مرض، حيات و ممات هم داريم، انسان و حيوان هم داريم. در ذيل اين آيه: فتأتون افواجاً (4) هم زمخشري نقل كرده، هم مرحوم امين السلام؛ هر دو گروه شيعه و سنّي از وجود مبارك پيغمبر نقل كرده اند كه عدّه اي به صورت حيوان در مي آيند، 10 فرقه اند. اين را ما مي سازيم! اينها را خود ما قلم گرفتيم، داريم مي سازيم. اگر اين كار را كردند، گفتند: يحشر ب صوره الفلان؛ كونوا ق ردهً خاس ئين(5)، بخشي ناظر به همين است. بنابراين ما شب و روز داريم معماري مي كنيم، مهندسي مي كنيم، هنرنمائي مي كنيم و طبيبانه رفتار مي كنيم؛ اين كار ماست ! وقتي اين كار ماست، ما هميشه بايد سري به درون خودمان بزنيم، ببينيم كه چقدر ساختيم، چقدر برنامه پيش رفته، چقدر كارگري پيش رفته، چه ساختيم.
امكان درك حقيقت گناه در پرتو اخلاق
عصباني شدن نشانه آن است كه آن كه در درون ماست، يك حيوان مهاجم است ! گذشت و عاطفه و رأفت و رحمت آن است كه آنچه كه درون ماست، يك فرشته است. مرحوم كليني (رض) در جلد هشتم كافي، يعني روضه كافي؛ نقل مي كند كه وجود مبارك پيغمبر(ص) صبح كه مي شد از اصحاب خاص سئوال مي كرد كه ديشب چه ديديد ؟ يعني حضرت آنهارا طوري تربيت كرد كه صبح تا شب، درس، شب تا صبح هم درس؛ آدم مي تواند 24 ساعته درس بخواند !
آدمي كه غذايش حلال است، خوابيدنش رو به قبله است، با دعا هم مي خوابد، با وضو هم مي خوابد؛ اين وارد كلاس درس شده ! بسياري از بزرگان،نعمت ها را در خواب مي بينند. اين خواب خوب مگر نصيب هر كس مي شود ؟ يا مطالب علمي را آدم در خواب ياد مي گيرد يا صحنه هائي را مي بيند كه او را در نشاط نگه مي دارد. او مي خوابد كه درس بخواند، حضرت مي پرسيد: مالمبشّ رات (6)، ديشب چه ديدي ؟ اينها را اينجور تربيت كرد.
آنوقت اينها اگر يكي اويس قرن شد و اگر يكي سلمان شد، اگر يكي اباذر شد؛ هيچ چيز نتوانست اينها را عوض بكند، براي اينكه اينها شامّه پيدا كردند ! الآن آيا كسي به ما مي گويد دست به سطل زباله نزن ؟ براي اينكه ما بالأخره يك شامّه داريم! حالا اگر شامّه كسي بسته باشد، باصره كسي هم بسته باشد،او به سطل زباله دست مي زند! فرمود: دست نزن به اين گناه، اين گناه بد بوست، آبرو بر است: تعطّروا ب الست غفار لا تفضحنّكم روائ ح الذّنوب (7). حالا اگر كسي سير خورده، آيا به ديگران بايد بگويد كه بيني ات را بگير ؟ او خوداستشمام مي كند؛ مي شنود، استشمام مي كند بو را !پس اين شامّه ما بسته است، اخلاق براي باز كردن طليعه اينهاست تا به آن عرفان برسد كه آدم بوي بد گناه را استشمام كند.
حالا يك وقتي بوي بد گناه را استشمام مي كند، مي شود طعم عرفاني. يا لاأقل براي او كاملاً مشخص است كه اين گناه چيز بدي است، مي شود اخلاق ! لازم نيست بويش را استشمام كند! اگر به جائي رسيد كه كسي دارد غيبت مي كند، اين بايد بيني خودش را بگيرد؛ اين معلوم مي شود عارف است. اگر يك غذاي حرامي آوردند پيش او، اين مي فهمد كه آلوده است، بيني اش را بايد بگيرد؛ اين معلوم مي شود عارف است. اگر بيني اش را نمي گيرد، بو را استشمام نمي كند؛ امّا از شواهدي مي فهمد كه اين مشكوك است، احتياط مي كند. وجود مبارك حضرت امير به كميل فرمود: احتياط بكن، خذ الحائ طه ل دين ك(8).يعني تو كه زحمت كشيدي، تلاش كردي، درخت كاري و نهال كاري كردي، مايه داد،دورش را ديوار(حائط) بكش. آدم محتاط آن است كه حائط دارد، حائط يعني ديوار. كسي كه باغ را بدون ديوار گذاشته، از هر طرف مي آيند مي چينند! اين چه احتياطي كرده ؟ فرمود: خذ الحائ طه ل د ين ك. اين شجره طوبي به نام دين است، دورش را ديوار بكش. ديوار نكشيدي، محتاط نيستي وهر كسي بخواهد، مي آيد مي چيند!
تبيين محدوده جهاد اكبر، اوسط و اصغر
بزرگان گفته اند: جهاد 3 قسم است؛ يك » جهاد اصغر » است، يك » جهاد اوسط »، يك « جهاد اكبر ». وقتي كه بالاتر رفتند و به جهاد اكبر رسيدند؛ صبغه جهاد عوض مي شود. غالب ماها چون اهل جهاد اكبر نيستيم، اين وسط را مي گوئيم جهاد اكبر !جهاد اصغر اين است كه انسان با دشمن بيرون براي حفظ سرزمين خودش مي جنگد، جهاد اكبر آن است كه با نفس امّاره و هوس و امثال ذلك مبارزه مي كند تا بشود متّقي و عادل و وارسته. چون ما بيش از اين بالا نمي رفتيم، اين وسطي را جهاد اكبر تلقّي مي كرديم. مثل اينكه عدّه زيادي از فلسفه و كلام بي خبر بودند، رياضي را مي گفتند ملكه علوم است،در حالي كه بسياري از معارف هست كه اصلاً در اين باسكول نمي گنجد ! آيا جهان اوّل دارد يا نه؛ رياضي نمي تواند فتوا بدهد به اثبات و نفي، نمي تواند شك كند؛ بگويد من شك دارم، اصلاً كار او نيست ! حتّي حقّ شك هم ندارد. اگر گفت به من مربوط نيست، بله؛ اين تازه معلوم مي شود كه رياضي را شناخته. رياضي ملكه علوم نيست، يك حدّ وسطي است ! بالاتر از آن خيلي علم هست. ما چون به جهاد اكبر بار نيافتيم، اين جهاد اوسط را مي گفتيم جهاد اكبر !! براي اينكه غالباً بحث در همين اخلاق بود و آن حديث معروف هم اين را تأييد مي كرد. ولي آنهائي كه در راهند، مي گويند: جهاد با نفس جهاد اوسط است. يعني هوس و شهوت و غضب چيزي مي خواهد، عقل و فطرت چيز ديگر مي خواهد؛ اينها با هم درگيرند، جهاد مي كنند. امّا وقتي كه اين هوس و شهوت و غضب رام شد، اين قوا تعديل شد و نه تعطيل و انسان عاقل شد، متّقي شد، عادل شد؛ از آن به بعد » جهاد اكبر » شروع مي شود.
( جهاد اكبر ) درگيري بين علم حصولي و حضوري، بين عقل و قلب، بين ذهن و عين است. اين يكي مي گويد: من مي فهمم، آن يكي مي گويد: من مي خواهم ببينم ! اينها دعوا ندارند با هم، اين مي گويد برايم سخت است. اين » جهاد اكبر » در حقيقت اجتهاد اكبر است، نه جهاد اكبر؛ چون مخالفي در كار نيست ! عقل مخالف نيست، منتها مي گويد: سخت است، من پاي آمدن ندارم ! ذهن مي گويد: پاي رفتن ندارم ! نفس مي گويد در مرحله عاقله كه براي من سخت است، قلب مي گويد: خير، من بايد ببينم !! اين « اجتهاد اكبر» است، چون اين طرف مخالف نيست، اظهار ضعف مي كند؛ مي گويد: سخت است. نهي نمي كند، مي گويد: من عاجزم.
اگر از اين قسم سوّم به جهاد اكبر ياد شده است، اولي آن است كه اين را اجتهاد اكبر بدانيم، نه جهاد اكبر؛ چون خصمي در كار نيست، رقيبي در كار نيست ! عقل نمي گويد كه نمي شود جهنّم را ديد، عقل مي گويد: سخت است جهنّم ديدن.وجود مبارك حضرت امير در وصف متّقيان فرمود: هم و الجنّه كمن قد رآها، هم و النّار كمن قد رآها (9)؛ تازه مقام ( كانّ) است، خودش در مقام ( انّ ) است كه فرمود: لو كش ف الغ طاء ما ازددت يقيناً (10)؛ اين مي شود اجتهاد اكبر كه ديگر از بحث كنوني ما بيرون است.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي كشور، طلاب واقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 23/7/ 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) آل عمران/ 111 (2) الأمالي ل لصدوق/ 445 ؛ بحار الأنوار/ 77/ 318 و 319 ـ با تلخيص
(3) نهج البلاغه/ خ 87 (4) نبأ/ 18 (5) اعراف/ 166 (6) الكافي/ 8/ 90 (7) بحار الأنوار/ 6/ 22
(8) عوالي اللآلي/ 4/ 133 (9) نهج البلاغه/ خ 193 (10) بحار الأنوار/ 40/ 153
 


شگفتي هاي فتنه اقتصادي

 در گزارش صندوق بين المللي پول

بهرام مهتدي
«بسي گشتم در اين خرگاه شش طاق/شگفتي ها بسي ديدم در آفاق». گاه مشاهده برخي واكنشها به وقايع خبرساز اخير يادآور اين سروده نظامي است. البته وي شگفتيهاي زيباي خلقت را مدنظر داشته در حاليكه نگاه نگارنده به شگفتيهاي ديگري است. از جمله تبادل نظري بس شگفت آور با يك پزشك و يك حقوقدان درجه اول كشور درباره آمار مثبتي كه صندوق بين المللي پول درخصوص چشم انداز اقتصادي ايران تا سال 2017 ميلادي منتشر نموده است1.
قبل از اين تبادل نظر، هر دو بزرگوار بادي در غبغب افكنده، جمعي را از «تحليلي» درخصوص فعل و انفعالات بازار ارز و علل گراني مستفيض نموده بودند. جان كلام هم اين بود كه تحريمها دمار از اقتصاد ايران درآورده اند و مي بايست با آمريكا مذاكره كرد.
يعني همان خطي كه غرب و عواملش تمام امكانات تبليغاتي خود را به كار گرفته اند كه به ملت ايران القا كنند، تا بلكه بالاخره مقاومت سي و سه ساله آنان را در هم شكنند و خيزش هاي ضداستبدادي و ضد استعماري منطقه، كه به ميزان بي سابقه سلطه استكبار بر منطقه را متزلزل نموده، مهار كنند. صرف حضور ايران پاي ميز مذاكره (حتي بدون آنكه امتيازي داده يا گرفته شود) برگ برنده بدست آمريكا خواهد داد تا بتواند پيامي بسيار دلسردكننده به نهضت بيداري اسلامي در منطقه بفرستد و باد را از بادبان نهضت بربايد. مضمون پيام آمريكا به آزاديخواهان منطقه بسيار ساده خواهد بود: «اگر مانند جمهوري اسلامي سي سال هم مقاومت كنيد، كه نمي توانيد، عاقبت مي بايست پاي ميز مذاكره با آمريكا و اسرائيل از مواضع اصلي خود عقب نشيني كنيد. پس وقت خود را تلف نكنيد و بي درنگ كوتاه بياييد».
نكته اين جا است كه لزومي ندارد هر كس آن خط را تبليغ مي كند عامل پول گرفته غرب تلقي نمود، زيرا بسياري از سر ناداني به اين سراشيبي پا مي گذارند. شگفتي هم در جايگاه بسياري از اين افراد است. افرادي كه تحصيلات دانشگاهي دارند، تسلط به زبانهاي خارجي دارند، با اينترنت آشنا هستند، حتي نخبه هستند و بسي به علم و دانش خود مي بالند، ولي از اين كه حتي ده دقيقه وقت صرف رصد منابعي موثق نمايند و حقايق را دريابند عاجز يا غافلند(حتي با ابزاري سريع و ساده نظير اينترنت). آنچنان مسحور تبليغات غرب شده اند كه اگر مستندات و منابع موثق را هم به آنان معرفي كنيد، بلافاصله جبهه مي گيرند ( كه بيشتر به اين موضوع خواهيم پرداخت، چون مشكلي است كه در چنين توطئه چيني ها و شايعه پراكني ها و آنچه حضرت آقا در اسفراين «عرصه رويارويي بزرگ جنگ اراده ها» ناميدند به كار دشمن مي آيد).
در ارتباط با همان رويارويي كه طي يكي دو هفته اخير قدري اوج گرفته، فقط يك نمونه از اين مستندات موثق گزارش صندوق بين المللي پول در خصوص چشم انداز اقتصاد جهان مي باشد كه به مناسبت اجلاس سالانه صندوق و بانك جهاني كه هفته گذشته در توكيو تشكيل شد منتشر شده است. در اين گزارش تحقيقات و تحليلهاي صندوق حاوي آمار مهمي در خصوص وضعيت اقتصادي ايران از سال آينده ميلادي (2013، كه حدود دو ماه ديگر آغاز مي گردد) تا 2017 است.
مهمترين بخش اين آمار معطوف به دو پيش بيني است؛ اول اينكه از سال آينده تا سال 2017 (آخرين سال مورد تحليل) اقتصاد ايران رشد فزاينده اي را تجربه خواهد نمود (8/0در سال 2013 تا 0/2 در سال 2017 بعنوان درصد تغيير سالانه با annual percentage change)2. دومين پيش بيني خبر از روند نزولي قابل توجهي در قيمتهاي كالاهاي مصرفي مي دهد consumer prices (از 2/25 براي سال 2012 تا 8/21 در سال 2013 و 5/15 در سال 2017 بعنوان درصد تغيير سالانه يا annual percentage change) كه مهار تورم را نويد مي دهد3.
نكته ديگر حائز اهميت اين است كه نام جمهوري اسلامي ايران در ليست كشورهايي كه بدهي ندارند آمده(creditor net)4. با توجه به اينكه بدهي عمومي آمريكا public debt بيش از 16 تريليون دلار و كل بدهي total debt بالغ بر 58 تريليون دلار مي باشد (كه به ترتيب بالغ بر يك تريليون و 43 تريليون دلار بيش از توليد ناخالص داخلي آن كشور است)، جالب است آنهايي كه، به اشتباه، مقايسه نرخ ريال با دلار را ملاك اصلي مقايسه آينده اقتصاد ايران و آمريكا قرار مي دهند، حداقل به تفاوت بدهي صفر و بدهي 16 تريليوني بيانديشند، تا شايد بتوانند معني بدهي 58 تريليوني را درك و هضم كنند و دل غشه دلار را از خود دور كنند5.
به بيان ديگر نتيجه مي گيريم كه ادعاي فلج شدن و به بن بست رسيدن اقتصاد ايران كه ممكن است هنوز در عرصه تحليلهاي شكمي رونقي داشته باشد، در منابع درجه اول تخصصي جهان مبناي موثقي ندارد. چشم انداز رشد اقتصادي و مهار تورم حكايت از آن دارد كه تاثير تحريمها به مراتب كمتر از آن است كه بدخواهان و كج انديشان با بحران ساختگي هفته هاي اخير سعي در القاي آن به مردم داشتند. بحراني ناگهاني و بدون هيچ پيش درآمد مهم اقتصادي يا سياسي (بجز اعلاميه سايت فارسي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي چند روز قبل از شروع بحران كه وعده بالا رفتن نرخ دلار تا بيش از 6000 تومان را پيشكش نمود). بحراني كه با ترفندهايي نظير تباني و تقاضاهاي سفته اي ارز و احتكار عمده كالا طراحي و اجرا شده است، تا با ايجاد رعب و وحشت در جامعه، ملت ايران را وادار به تسليم نمايد.
از جمله ترفندهاي ايجاد ترس ترويج اين شايعه كذب است كه بالا رفتن نرخ ارز و ساير قيمتها بدليل فقدان ارز ناشي از عدم فروش نفت ايران است. در حاليكه حتي سازمان سيا و رسانه هاي غربي نيز اذعان دارند كه ايران بالغ بر يكصد بيليون دلار ذخيره ارزي دارد (روزنامه گاردين رقم 150 بيليون دلار را هم انكار نمي كند). 6
هدف اين است كه مردم را به اشتباه اندازند كه مثلا به مسائل و نوسانات مقطعي توجه كنند و روند كلي و چشم انداز درازمدت را ناديده بگيرند.
يعني مثلا به گزارش اين ماه آژانس بين المللي انرژي (IEA) توجه مي كنند كه برخلاف آمار ايران به اوپك، از كاهش توليد نفت ايران اشاره سخن مي گويد (و رسانه هاي غربي، با هدف تاثيرگذاري هرچه بيشتر بر اوضاع داخلي اخير ايران، آن را با بوق و كرنا جار مي زنند. هيچ اشاره اي هم به هشدار خود IEA نمي كنند كه معمولا مي گويد بدليل وجود عواملي نظير مخازن شناور نفتي floating storage و امكان تغيير پرچم محل ثبت نفتكشها flagging out مي بايست با احتياط اين آمار را تعبير نمود)7.
ولي دقت نمي كنند و يا عمدا نمي بينند روند درازمدتي كه بسياري از تحليل گران برجسته خود غرب از مدتي قبل پيش بيني مي كنند اين است كه ايران فشارهاي مقطعي را پشت سر خواهد گذاشت.
اين تحليلگران بخوبي مي دانند كه جمهوري اسلامي راهكارها و تكيه گاههاي متعددي در دسترس دارد، نظير خريداران عمده خود (چين و هند)، خريداران بزرگي نظير كره جنوبي و ژاپن و تركيه كه بدليل نياز دنيا به نفت ايران از تحريم معاف شده اند (و هيچ يك از اينها يكه تازي و قلدري هاي غرب براي ايران را نمي پسندند، چون مي دانند ممكن است روزي نسيب خودشان شود)، عقد قراردادهاي جديد با غيرمتعهدها، مبادله بخشي از صادرات نفت با كالاهاي مورد نياز كشور كه صرفه جويي در هزينه هاي ارزي را ميسر مي نمايد، راهكارهايي نظير flagging out و floating storage كه در بالا به آن اشاره كرديم و همچنين مخلوط كردن نفت ايراني با نفتهايي كه منشأ آن ايراني نيست و در انتقالهاي كشتي به كشتي ship-to-ship در پهنه پنهان درياها، ضمن خاموش كردن جعبه هاي سياه رديابي نفتكشها (روشي كه شركت سوئيسي ويتول يعني بزرگ ترين معامله گر نفت جهان در مورد معامله نفت ايران بكار گرفته8. اصحاب سرمايه سوئيس باجگيري چند سال پيش صهيونيستها از بانكهاي آن كشور به بهانه هولوكاست را فراموش نكرده اند. اينگونه اختلافات كه همواره بين كشورها وجود دارد موقعيت هاي متعددي براي جمهوري اسلامي فراهم مي آورد) بمنظور هرچه دشوارتر نمودن رديابي نفت ايراني و بالاخره استفاده از بسياري راهكارهاي ديگر، كه نه در اين مقاله مي گنجد و نه مطرح كردن آنها صلاح است.
در مجموع، بگفته نايجل كوشنر (يكي از همين تحليلگران غربي و از جمله صاحب نظران مسائل مربوط به تحريم): «اندكي زمان مي برد و اندكي هزينه در بر دارد، ولي بطور كلي ايرانيها دارند به خواسته هاي خود مي رسند»9.
توجه داشته باشيم كه اگر اين تحليل غلط بود و روند درازمدت ملاك نبود گزارش صندوق بين المللي پول براي ايران پيش بيني رشد اقتصادي و مهار تورم نمي كرد. پس شك نكنيم كه آنچه در هفته هاي اخير شاهد آن بوده ايم بيش از هر چيز يك جنگ تمام عيار رواني است.
مانند آن است كه نتوانند با سم مهلك فردي را از پاي در آورند ولي به ذهن او القاء كنند كه سم كشنده اي بدنش را تسخير كرده و عنقريب او را از پاي در خواهد آورد، تا فرد از ترس بگويد هرچه مي خواهيد انجام مي دهم، فقط پادزهر را بدهيد.
هزار شكر كه با وجود تبحري كه اينان در جمع آوري آمار و امثالهم دارند، هنوز مردم ما را بدرستي نمي شناسند و هر بار تيرشان به سنگ مي نشيند.
البته باز هم شگفتا كه وقتي نظر جناب پزشك حاذق و حقوقدان مبرز را در خصوص گزارش فوق پرسيدم، پس از قدري تامل، به يك ترفند نخ نماي قديمي متوسل شدند كه چطور شمايي كه مخالف غرب هستيد به منابع غربي استناد مي كنيد؟ چرا اگر منابع غربي مطابق ميل شما چيزي بگويند موثق است و اگر سخني برخلاف ميل شما بگويند غير موثق؟
عرض كردم چطور مي توان گفت كه هر چه منابع غربي مي گويند في نفسه صحيح يا غلط است؟ اين كه سطحي نگري محض است. مگر نبايد صحت و سقم هر مورد را مطابق شرايط و نقاط قوت و ضعف خاص خود ارزيابي كرد؟
مثلا مطالبي از منابع معتبر غربي كه بمنزله اذعان باشد موثق است. مانند اعتراف متهم است آنهم در حالي كه مستنداتي براي اثبات آن وجود دارد. وزن اعتراف يك متهم بسيار سنگين تر از انكار وي مي باشد. ولي بديهي است بسياري از ادعاهاي غرب كه با ساير جوانب موضوع و داده ها و مستندات قابل اعتماد ديگر نمي خواند موثق نيست.
در همين راستا، درست است كه صندوق بين المللي پول خيرخواه ملت ايران نيست و به گفته امثال پرفسور استيگليتز (برنده جايزه اقتصاد نوبل در سال 2001) نقش آن تخريب و تحريق اقتصادي و برقراري سلطه غرب بر كشورهاي جهان سوم مي باشد، ولي دقيقا به منظور موفقيت در انجام همين وظيفه اي كه اصحاب زر و زور به آن محول كرده اند، صندوق نياز به حد اقلي از وجهه و اعتبار دارد. 10 ارائه اينگونه آمار موثق يكي از ابزار صندوق براي كسب اعتبار مي باشد.
به عبارت ديگر به فرد فريبكاري مي ماند كه دانشي دارد و داراي روي خوش و هوش و نفوذ كلام مي باشد. اين خصائل وي را نمي توان انكار كرد. چنانچه به عنوان مثال نمي توان تسلط سلمان رشدي ملعون بر زبان انگليسي را انكار كرد و ادعا كرد كه املا و انشاي وي غلط و غيرقابل اعتماد است. يا مثلا ادعا كرد كه چرچيل و هيتلر سخنوران قابلي نبودند. نگاه عميق و سنجيده آن است كه نه اين خصوصيات را انكار كنيم و نه اجازه دهيم كه اين خصائل باعث دست كم گرفتن پلشتي هاي فزاينده دارندگان آن شود.
لذا دشمني صندوق با ملت ايران و در عين حال ارائه آمار موثق درباره اقتصاد ايران به هيچ وجه مانع الجمع نيست. ضمنا انتشار اين آمار از سوي سازمان هايي نظير صندوق لطمه چنداني به هجمه تبليغاتي عظيم غرب نمي زند چون همگان آگاهي و مهارت هاي لازم را براي دسترسي به اين منابع تخصصي ندارند. لذا رسانه ها قادرند به آساني آثار نامطلوب اين آمار را خنثي كنند و واقعيات را به ميل اربابان قدرت تحريف نمايند. نگاهي به سياه نمايي ها و هارت و هورت هاي بسياري از رسانه هاي اصلي غرب در يكي دو هفته اخير مويد اين واقعيت است (كاملا همزمان و هماهنگ با جوسازي هاي داخلي و سايت هاي ضد انقلاب).
آقايان، به جاي موافقت، يا ارائه پاسخي كه حداقل نگارنده را به تجديد نظر وادارد، حمله ديگري را آغاز كردند و گفتند صندوق آمار خود را از جمهوري اسلامي دريافت مي كند كه همگي دروغ است، غافل از اين واقعيت ابتدايي كه اگر سازمان هايي نظير صندوق بين المللي پول و بانك جهاني و سازمان ملل (كه معمولا در مورد اين آمار اتفاق نظر دارند) صرفا و طوطي وار آمار غلط كشورها را منتشر كنند اسباب مسخره خواهند شد.
به همين دليل است كه، به عنوان مثال، صندوق هر ساله آمار اقتصادي اعضا را ارزيابي مي كند (ايران در سال 1323 عضو شد) و در صورتي كه مميزي آمار ارائه شده صحت آمار را زير سوال ببرد، به آن كشور اخطار مي كند، نظير اخطار به آرژانتين در تيرماه امسال. حضور دفاتر گاه عريض و طويل اين سازمان ها در كشورهاي عضو متضمن آگاهي آنان از اوضاع اين كشورها است.
از همه مهمتر، متخصصين آمار (statisticians) معتقدند كشورها ممكن است آمار واقعي را قدري «ماساژ» دهند و اندكي كمرنگ و پررنگ كنند ولي قادر نيستند سياه را سفيد جلوه دهند. از آنجا كه آمارها به يكديگر مربوطند و مي بايست با يكديگر تطبيق كنند، دست بردن در آمار با حجمي چنين بالا نه تنها كاري عبث و بيهوده است، بلكه اصلا از توان فيزيكي دولتها خارج است.
در سال 2009، يكي از اقتصاددانان برجسته انديشكده معروف بروكينگز در خصوص ادعاهاي معمول نظير آنكه آمار منتشره دولت ايران در خصوص تورم نصف رقم واقعي است چنين مي گويد: «بيشتر اشخاصي كه با اعداد سروكار دارند به خوبي مي دانند كه مسئولين قادرند آمار تورم را يكي دو سال دستكاري كنند، ليكن اگر چند سال آمار خلاف واقع ارائه دهند، صرفا آثار تركيبي ارقام (compounding) خيلي زود دستشان را رو مي كند. با نرخ تورم دو برابر نرخ رسمي براي 15 سال اخير سطح قيمت 2008 مي بايست حدود يكصد و سي برابر سال 1993 باشد، يعني تقريبا ده برابر رقم رسمي. به آساني مي توان نشان داد كه ارائه آماري با 50% خطا به مدت 15سال ما را با نتايج مضحكي مواجه مي كند. به عنوان مثال در نظر بگيريد كه اين آماردهي 50% كمتر چه تاثيري بر نحوه محاسبه قدرت خريد كارگران ساده ساختماني خواهد داشت. در نظر بگيريد كه طي دوره پانزده ساله 1993 تا 2008 دستمزدهايشان با ضريب 20 افزايش داشته است (اگر جدول بانك مركزي را قبول نداريد، به آساني مي توانيد صحت اين رقم را با مراجعه به دست اندركاران امور ساختماني در ايران بسنجيد.) آمار رسمي اين پانزده سال حكايت از افزايش 14برابر قيمت ها دارد كه به منزله افزايش 42درصدي در دستمزد واقعي كارگران ساده ساختماني طي پانزده سال، يا هر ساله 4/2 درصد مي باشد كه تازه مقدار كمي است، زيرا افزايش دستمزد واقعي آنان را قدري كمتر از سرانه توليد ناخالص داخلي رقم مي زند. اگر بگوييم تورم واقعي بالاتر از آنچه گزارش شده مي باشد، مدعي هستيم كه وضعيت كارگران از اين بدتر است. چقدر بدتر؟ گيريم كه [«كارشناسان» رسانه هاي غربي] درست مي گويند و تورم در ايران واقعا دو برابر آمار رسمي است. در آن صورت دستمزد واقعي كارگران ساختماني در سال 2008 مي بايست فقط 15% ارزش سال 1993 خود باشد (در آن زمان حدود 6000ريال در روز). بديهي است كه حتي اطلاعاتي سطحي از تغيير سطح زندگي كارگران ساده ايران نشان خواهد داد كه افزايش 42درصدي به واقعيت نزديك تر است تا كاهش 85 درصدي...»11
در خاتمه لازم است به امر شگفت آور ديگري نيز اشاره شود. روز چهارشنبه 19مهرماه اخبار حداقل دو شبكه سيماي جمهوري اسلامي ايران (از جمله شبكه خبر و شبكه يك) گزارش كلي صندوق بين المللي پول در خصوص چشم انداز اقتصاد جهان را مطرح كردند و حتي نگاه آن به اقتصاد كشورهاي غربي را اعلام كردند، ليكن تا آنجا كه نگارنده اطلاع دارد گويندگان اخبار كلمه اي در ارتباط با آمار مثبت صندوق در خصوص چشم انداز اقتصاد ايران بزبان نياوردند.
نمونه اي ديگر سايت روزنامه محترم تهران تايمز است كه در تاريخ 22 مهر اعلام كرده است آژانس بين المللي انرژي توليد نفت ايران در ماه گذشته (سپتامبر) را 800000 بشكه در روز ذكر كرده است، در حالي كه حتي به گفته رسانه هاي غربي آژانس مدعي رقم دو ميليون و ششصد و سي هزار بشكه در روز مي باشد.
انشاءالله كه موش دواني در كار نيست و اين قبيل موارد در اسرع وقت بررسي و اصلاح خواهد شد.
دليل اين اصرار برادرانه و خيرخواهانه چيست؟ روش و منش آن پزشك و حقوقدان، كه تا حدودي مطرح گرديد، نماد يا مصداق بارز معضلاتي است كه در اين گونه بحران هاي مصنوعي دشمن (كه اين يكي نه اولين آن است و نه آخرين) قابليت بالاي آسيب رساني به نهضت حداقل سي و سه ساله ملت ايران را دارد. دست كم گرفتن آن خطا است.
مشكل اينجا است كه اگر هم اينان سري به اينترنت بزنند و از سايتهاي مربوط به حرفه خود و جستجوهاي تفنني بي حد و حصر پا فراتر گذارند، هنرشان در اين است كه القائات ايميل هاي زنجيره اي و فله اي و تبليغات واشنگتن پست يا نيويورك تايمز يا انديشكده هاي صهيونيستي را بي چون و چرا بپذيرند و با آن مجلس آرائي نمايند و با سوءاستفاده از موقعيت و اعتبار اجتماعي خود اذهان عمومي را آلوده كنند. بديهي است كه اگر آموخته بودند كه با اندكي استقلال فكر و نكته سنجي و حسن انتخاب به منابع و مستندات ديگري بپردازند، اينگونه افاضات را در شأن خود نمي دانستند.
بحث اينكه چه كسي يا چه نهادي مي بايست مراجعه به منابع و مستندات مزبور را آموزش دهد فراتر از حدود اين مقاله و دانش نگارنده است ولي، انصافاً، آيا عملكرد بهتر رسانه ملي و نهادهايي كه مسئوليت اطلاع رساني دارند يكي از راهكارهاي كليدي مقابله با اين خطرات و پاسداري از خون شهدا نمي باشد؟
«برخيزيد، جهاد كنيد و از جنگ و شهادت نترسيد...»
از وصيتنامه شهيد محسن نعيم آبادي
خرداد 1365
پانوشتها:

1-»World economic outlook«International Monetary Fund publication services Washington October 2012.
2- همان
3- همان
4- همان
5-الف :Flow of Funds Accounts of the United States Flows and Outstandings Second Quarter 2012 Board of Governors of the Federal Reserve System Washington DC.
ب- www.usdebtclock.org
6 -: الف Bengali Shashank زIran oil slips past bans» Los Angeles Times Sep. 10 - 2012
ب - CIA World Factbook Dec. 2011
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2188rank.html
استخراج مورخ 32 مهر 1931
ج -» Iran fights oil embargo with 150 billion dollar reserve« The Guardian/Reuters Dubai 1st July 2012
7- در صفحه 45 گزارش صندوق بين المللي پول كه قبلاً مطرح شد به اين هشدار آژانس اشاره شده است.
8- Luke Pachymutu Randy Fabi Chen Aizhu زExclusive: Vitol trades Iranian fuel oil skirting sanctions» Reuters Sep. 26 2012.
9- Bengali Shashank زIran oil slips past bans» Los Angeles Times Sep. 10- 2012
10 - Palast Gregory. زFour Steps to Damnation» The Observer April 29- 2001
11 - http://djavad. wordpress.com/2009/03/26/myths-about-irans-economy/
استخراج مورخ 32 مهر 1931.
 


شهادت 26 دانش آموز راهيان نور ايران را سوگوار كرد

شهركرد- خبرنگار كيهان
در پي واژگون شدن اتوبوس حامل دانش آموزان بروجني بازديد كننده از مناطق عملياتي جنوب كشور 26 تن كشته و 18 نفر مجروح شدند.
اتوبوس حامل دانش آموزان مقطع دوم دبيرستان دخترانه پاسداران عفت در مسير بازگشت از اردوي راهيان نور در محور لردگان ـ دهدز خوزستان، دچار سانحه رانندگي شد و به دره اي سقوط كرد . در اين حادثه رانندگي 26 دانش آموز و فرهنگي شهر بروجن جان خود را از دست دادند و 18 نفر نيز زخمي شدند. 14نفر از دانش آموزان مجروح اين حادثه در بيمارستان هاي شهر اهواز درحال مداوا هستند و 4 نفر از مصدومان نيز به بيمارستان هاي شهركرد منتقل شده اند.
بنابراين گزارش، ستاد راهيان نور چهارمحال و بختياري اعلام كرد كه دليل اصلي حادثه نامساعد بودن شرايط جوي، بارندگي و لغزندگي سطح جاده بوده است. در حالي كه فرمانده پليس راه خوزستان در اين باره گفت: علت واژگوني اتوبوس حامل دانش آموزان بروجني اعزامي به مناطق عملياتي در شهر دهدز، بي احتياطي راننده بود.
سرهنگ قاسم قدرتي اظهار كرد: اين راننده به علت داشتن سرعت غيرمجاز، امكان كنترل وسيله نقليه خود را نداشت به همين دليل خودروي وي واژگون و متاسفانه تعدادي از دانش آموزان اين اتوبوس كشته شدند.
وي تصريح كرد: همچنين لغزنده بودن جاده مسير حركت اتوبوس نيز يكي ديگر از عواملي بود كه باعث شد اين حادثه رخ دهد.
همچنين خبرنگار اعزامي كيهان به بروجن، اسامي جان باختگان حادثه اردوي دانش آموزي مناطق جنگي را به شرح زير اعلام كرد: ماندانا الهيان مدير دبيرستان، مژگان هادي پورمعاون دبيرستان، فائزه شبانيان، فاطمه كريمي، مينا ربيعي، فاطمه شمس، پريسا رضايي، محدثه مهدوي نيا، پريسا زنديان، الهام حسن زاده، ريحانه شريفي، زهرا عباسيان، هانيه انتظامي، آمنه خاكسار، نرگس كوهي كمالي، مرضيه سليمي، مرضيه احمدي، مريم خاقاني، مائده فرهمنديان، رويا عسكري، شبنم مقدسي، زهرا عرب، زهرا غفاري ،آسيه ابوالحسني، حجت الله مرداني راننده و رحمان جهانپناه مدير كاروان.
پيكر 26 دانش آموز حادثه دلخراش رانندگي محور دهدز با حضور نماينده وزير آموزش و پرورش و سردارفضلي جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين ، حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي نكونام امام جمعه شهركرد ونماينده ولي فقيه در استان، مسئولان محلي، خانواده شهدا، خانواده دانش آموزان و مردم شهيدپرور اين شهرستان تشييع شد.
در پي وقوع اين حادثه از سوي استاندار و نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري سه روز عزاي عمومي در اين استان اعلام شد ومجمع نمايندگان استان چهارمحال و بختياري نيز با صدور بيانيه اي درگذشت جمعي از دانش آموزان بروجني جان باخته در حادثه دلخراش محور دهدز را تسليت گفتند.
همچنين نماينده مردم بروجن در مجلس شوراي اسلامي از تشكيل هيئت كارشناسي مجلس در رابطه با پيگيري حادثه دلخراش دهدز ـ لردگان خبر داد و گفت: به دستور رئيس مجلس شوراي اسلامي هيئتي براي پيگيري كارشناسي اين حادثه به زودي تشكيل مي شود.
اميرعباس سلطاني اظهار داشت: از دست دادن بهترين نوجوانان شهرستان بروجن در حادثه دلخراش محور دهدز ـ لردگان ضايعه بسيار اسفباري است كه دل همه مردم كشور را به درد آورده است.
گفتني است، ازآنجا كه اين حادثه دلخراش در سالهاي اخير چندين بار براي كاروانهاي دانش آموزي ، دانشجويي و بسيجيان تكرار شده است، پيشنهاد مي كنيم مسئولان ستاد راهيان نور استانها ، براي هريك از كاروان هاي اعزامي، شخصي با تجربه و شناخت كافي نسبت به جاده هاي منتهي به مناطق عملياتي را همراه مسافران كربلاي ايران كنند تا مراقب رعايت قوانين از سوي راننده باشد و ديگر شاهد چنين اتفاقات ناگواري نباشيم.
كيهان اين فاجعه را به تمامي هموطنان گرامي بخصوص خانواده هاي عزادار اين دانش آموزان تسليت مي گويد و براي آنان از خداوند مهربان آرزوي صبر و اجر مي كند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14