(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16  آبان  1391 - شماره 20350

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس:
تحريم هاي غرب عليه ايران به منزله تحريف افكار عمومي جهان است
با دامن زدن به توهم ايران هراسي صورت گرفت
دوره گردي نخست وزير انگليس براي فروش تسليحات به اعراب خليج فارس
در مكتب امام
آيت الله يزدي: همه بايد كمتر به دنبال دعوا ، جدال و خود پسندي برويم
رئيس كميسيون اقتصادي:
تلاش مي كنيم درآمدهاي حاصل از نفت در بودجه 91حذف شود
دفاع لاوروف از مواضع ايران در قبال سوريه
طراحي هواپيماي بدون سرنشين با قابليت تبديل به چندين ريز پرنده در اصفهان
نشريه اسپانيايي: اتحاديه اروپا عروسك خيمه شب بازي آمريكا در برابر ايران است
معاون اداري و مالي وزير علوم: دانشگاه فني و حرفه اي با هيچ دانشگاهي ادغام نمي شود
در نشست خبري هفته كتاب عنوان شد
اللهياري: سرانه كتاب براي هر ايراني 5/3 جلد است
بروجردي در مراسم تقدير از سفير سوريه در ايران:
روابط تهران و دمشق در بسياري از تحولات منطقه تأثيرگذار است
ايزدي : كنگره آمريكا اجازه تغيير سياست هاي خصمانه عليه ايران را نمي دهد


رئيس مركز پژوهش هاي مجلس:

تحريم هاي غرب عليه ايران به منزله تحريف افكار عمومي جهان است

رييس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، گفت: كشورهايي نظير آمريكا، انگليس و فرانسه در اعمال تحريم هاي بيشتر عليه جمهوري اسلامي ايران به دنبال تحريف افكار عمومي ملت هاي خود هستند.
كاظم جلالي روز دوشنبه ، افزود: اين كشورها پاسخگوي فشارهاي وارده بر ملت هاي خود نيستند و با اين قبيل اقدامات عليه نظام جمهوري اسلامي ايران به دنبال فرافكني هستند.
وي در گفت و گو با ايرنا، اقدامات اين كشورها را نشانگر يك حركت غير انساني و غيردموكراتيك و در عين حال رفتاري دانست كه منتج به نتيجه نخواهد شد.
جلالي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران از دستاورد هاي هسته اي خود عقب نشيني نخواهد كرد، اظهارداشت: اين تحريم ها بر اراده ملت ايران اثرگذار نيست و نوع رفتاري كه برخي كشورها نظير فرانسه و انگليس طي روزهاي اخير عليه ايران اعمال كرده اند، خجالت آور است.
دولت فرانسه در جديد ترين موضع گيري در قبال برنامه هسته اي ايران پس از سفر اخير نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به پاريس و ديدار وي با فرانسوا اولاند رئيس جمهوري اين كشور، خواهان اقداماتي جدي از سوي ايران شده تا ثابت كند در پي دستيابي به سلاح هسته اي نيست!!
رييس جمهوري فرانسه همچنين گفته است، در صورتي كه ايران حاضر به توافق بر سر برنامه هسته اي خود نباشد، پاريس از تحريم هاي بيشتر عليه ايران حمايت خواهد كرد.
هدف اصلي سفر نتانياهو به فرانسه، متقاعد كردن اين كشور براي افزايش فشار ها بر ايران بوده است.
نماينده مردم شاهرود در مجلس شوراي اسلامي متذكر شد: انتخابات رياست جمهوري آمريكا و مناظره هاي باراك اوباما نامزد دموكرات و ميت رامني نامزد جمهوريخواه، نشان مي دهد كه هدف آنها تامين منافع رژيم صهيونيستي است.
از سوي ديگر بررسي اوضاع جهاني نشان دهنده آن است كه ملت هاي جهان نيز امروز بيش از گذشته نسبت به سياست هاي كهنه دولتمردان آمريكا در قبال ساير كشورها از جمله كشورهاي خاورميانه تنفر پيدا كرده اند.
جلالي همچنين به روابط ايران و سودان و اتخاذ مواضع آمريكا عليه دولت خارطوم اشاره و تصريح كرد: از گذشته هاي دور ايران و سودان روابط خوبي با هم داشتند و اكنون نيز خارطوم خواستار افزايش ارتباط با تهران است.
وي افزود: از سوي ديگر مواضع اخير آمريكا و رژيم صهيونيستي درقبال سودان و اعمال فشار به اين كشور نشان مي دهد، جايگاه آمريكا در منطقه به خطر افتاده است و سعي دارد با اين رفتارها نفوذ ايران را در منطقه و از جمله در سودان كاهش دهد.
 


با دامن زدن به توهم ايران هراسي صورت گرفت

دوره گردي نخست وزير انگليس براي فروش تسليحات به اعراب خليج فارس

سرويس سياسي-
پس از سال ها كاسبي دولتمردان آمريكا با پروژه «ايران هراسي» براي فروش تسليحات نظامي به كشورهاي عربي كه همچنان نيز ادامه دارد، اين بار نوبت به روباه پير رسيده است كه براي خروج از بحران اقتصادي و كسب درآمدهاي هنگفت برخي رژيم هاي مرتجع عربي را به بهانه افزايش خطر روزافزون ايران در منطقه فريب دهد.
روزنامه انگليسي «سان» ديروز در گزارشي نوشت: ديويد كامرون نخست وزير بريتانيا راهي خليج فارس مي شود تا درباره حمايت لندن از متحدين مان در بحبوحه افزايش تنش ها با ايران تعهد بدهد.
براساس اين گزارش، ديويد كامرون از امارات ديدن خواهد كرد تا درباره كمك نظامي و ديپلماتيك انگليس در صورت وقوع درگيري با ايران اطمينان بدهد. اين گزارش مدعي است كه حاكمان دوبي و ابوظبي نگران هستند كه انگليس در زمان خروج سربازان از افغانستان در سال 2014 پايگاه هاي هوايي در آن نزديكي را رها كند.
سان نوشت: كامرون همچنين در امارات درباره توليد مشترك هواپيماهاي بدون سرنشين و ديگر جنگ افزارهاي هوافضايي مذاكراتي خواهد داشت. نخست وزير انگليس در اين سفر سه روزه براي فروش جنگنده هاي تايفون در سراسر خليج (فارس) براي كسب بيش از شش ميليارد پوند براي شركت هاي انگليسي تلاش خواهد كرد.
بنابراين گزارش، امارات براي خريد 60 فروند جنگنده تايفون ابراز تمايل كرده است تا آنها را جايگزين ناوگان فعلي جت هاي ميراژ فرانسه كند. عمان احتمالاً ظرف هفته هاي آينده در قراردادي يك و نيم ميليارد پوندي 12 فروند را خريداري مي كند.
اين روزنامه انگليسي در ادامه گزارش خود افزود: عربستان نيز مشتاق به خريد تعداد بيشتري علاوه بر 72 فروندي است كه تاكنون خريداري كرده است.
در سفر به امارات فيليپ هاموند، وزير دفاع انگليس نيز او را همراهي مي كند.
يك مقام دفتر نخست وزيري انگليس هم در اين باره گفت قرارداد تايفون يك بخش از تلاشي متمركزتر براي برقراري يك شراكت بلند مدت دفاعي استراتژيك در امارات است.
چند روز پيش نيز روزنامه انگليسي «اينديپندنت» هم با انتشار گزارشي مدعي شد كه دولت انگليس قصد دارد شماري از هواپيماهاي جنگنده خود را در منطقه خليج فارس مستقر كند.
به نوشته اين روزنامه، اين تصميم در پي تقاضاي امارات متحده عربي از انگليس براي تقويت حضور انگليس در منطقه انجام مي شود تا از اثرات منازعه ايران و اسرائيل بر سر برنامه هسته اي و نيز تنش هاي ناشي از انقلاب هاي عربي و اوضاع سوريه مصون بماند.
اينديپندنت افزود: تصميم نهايي درباره اعزام يا عدم اعزام اين جنگنده ها در اين زمان حساس، توسط «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس و پس از مذاكره بيشتر با حاكمان دوبي و ابوظبي اتخاذ خواهد شد و اعلام رسمي آن نيز در آينده اي نزديك خواهد بود.
همزمان با تلاش مقامات انگليسي براي تسريع در روند انعقاد قراردادهاي نظامي و تسليحاتي با كشورهاي عربي، روزنامه «ساندي تايمز» هم اخيراً گزارش داد: وزارت دفاع انگليس در حال تحقيق درباره پرداخت رشوه 9/5ميليون پوندي به مسئولان سعودي از سوي يك شركت امنيتي بريتانيايي است.
«جان انگد توماس» نويسنده اين گزارش، در مورد ماجراي اين رشوه دهي و سوابق آن نوشت: پيمانكار انگليسي وزارت دفاع حتي پس از اطلاع وزارتخانه از موضوع رشوه، پرداخت مبلغ ياد شده را در مدت دو سال متوقف نكرد.
به گزارش العالم به نقل از ساندي تايمز، شركت «جي.پي.تي» اداره برنامه ريزي كه واردكننده تجهيزات نظامي براي عربستان به ارزش دو ميليارد دلار است، مبلغ ياد شده را در حساب هاي محرمانه در جزيره كايمان واريز كرده و پس از بررسي اين حساب ها، مشخص شده، يكي از اين حساب ها، متعلق به يكي از اعضاي خاندان سعودي است.
ساندي تايمز نوشت: افشاي اين پرونده جديد رشوه ممكن است ديويد كامرون نخست وزير انگليس را درگير بحراني ديپلماتيك كند.
تحليلگران سياسي معتقدند پروژه «ايران هراسي» انگيزه اصلي انبار كردن تسليحات كشورهاي غربي از سوي كشورهاي عربي منطقه است تا به بهانه آن جيب كشورهاي عربي را از دلارهاي نفتي خالي كرده و به آن ها سلاح بفروشند.
نكته جالب اين است كه چهاركشوري كه بيشترين حجم فروش سلاح به كشورهاي عربي را در اختيار دارند دقيقا همان كشورهاي غربي يعني آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان هستند كه مدعي اند ايران تهديدي بزرگ براي منطقه است.
امارات متحده عربي در حال حاضر پس از كشورهاي چين، هند و كره جنوبي، چهارمين كشور واردكننده تسليحات در جهان است. اين در حالي است كه اگر جمعيت 6 ميليوني امارات را در نظر بگيريم و واردات سلاح را به سرانه مردم تقسيم كنيم امارات بزرگ ترين واردكننده سلاح جهان به نسبت سهم سرانه مردمش است.
بنابراين كشورهاي غربي با القاي افزايش تهديد ايران، اقدام به بحران سازي تصنعي مي كنند و سپس براي از بين بردن به اصطلاح اين تهديد انواع و اقسام قراردادهاي پرسود تسليحاتي را با كشورهاي عربي منطقه منعقد مي كنند و با اين كار سالانه ميلياردها دلار سود به جيب مي زنند.
تلاش براي خروج از بحران اقتصادي يكي ديگر از انگيزه هاي كشورهاي غربي بويژه دولت انگليس جهت فروش تسليحات به كشورهاي عربي است.
در حال حاضر اقتصاد اروپا، يكي از بدترين ركودهاي تاريخي خود را تجربه مي كند، بنابراين دولت انگليس براي احياي اين اقتصاد و رهايي از بحران و حل معضلات اجتماعي مانند بيكاري و ناآرامي هاي مدني از طريق توليد ثروت و افزايش توليد ناخالص داخلي تلاش مي كند.
اظهارات چندي پيش سخنگوي كاخ سفيد، پس از اعلام انعقاد قرارداد تسليحاتي با كشور عربستان به درك اين مسئله و شباهت اقدام انگليس با آمريكا كمك مي كند. وي گفت: قرارداد نظامي با عربستان بيش از 50 هزار شغل در ايالات متحده به وجود خواهد آورد و 5/3 ميليارد دلار به اقتصاد كشور كمك خواهد كرد.
 


در مكتب امام

از حب نفس به خدا پناه ببريم
البته يك چيز مهم ديگر هم ممكن است موجب اختلاف گردد - كه همه بايد از شر آن به خدا پناه ببريم- كه آن حب نفس است كه اين ديگر اين جريان و آن جريان نمي شناسد.
رئيس جمهور و رئيس مجلس و نخست وزير، وكيل، وزير و قاضي و شوراي عالي قضايي و شوراي نگهبان، سازمان تبليغات و دفتر تبليغات، نظامي و غيرنظامي، روحاني و غيرروحاني، دانشجو، غيردانشجو، زن و مرد نمي شناسد و تنها يك راه براي مبارزه با آن وجود دارد و آن رياضت است.
منشور برادري
10/8/1367
 


آيت الله يزدي: همه بايد كمتر به دنبال دعوا ، جدال و خود پسندي برويم

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به شرايط فعلي كشور تأكيد كرد: همه بايد صبور، مقاوم، باگذشت و تحمل باشيم و كمتر به دنبال دعوا، جدال و خود پسندي برويم.
آيت الله محمد يزدي در مجتمع ياوران حضرت مهدي(عج) با اشاره به وضعيت فعلي كشور گفت: در شرايط فعلي بايد همه صبور، مقاوم، باگذشت و تحمل باشيم و كمتر به دنبال دعوا، جدال و خود پسندي برويم.
وي افزود: خوشبختانه مقام معظم رهبري نصيحت خوبي كردند و انشاء الله همه به آن عمل كنند؛ چند روز قبل هم جلسه اي با دو تن از سران قوا داشتم كه بر پيروي از رهبر معظم انقلاب تأكيد داشت؛ به نظر من خداوند رهبرفرزانه انقلاب را براي اين زمان نگه داشته است.
نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه امروز كشور در شرايط خاصي قرار دارد، اظهار داشت: دشمنان از اول انقلاب تا امروز براي تضعيف نظام نقشه كشيدند و هركاري توانستند انجام دادند ولي كاري از پيش نبردند.
وي با اشاره به خاطرات خود از نا امني هاي ابتداي انقلاب، يادآور شد: امروز كشوري امن داريم، اگر چه ممكن است اشكالاتي هم باشد؛ البته نقص هميشه بوده است.
آيت الله يزدي با بيان اين كه نظام با وجود فراز و نشيب ها، رشد داشته است، ادامه داد: اول انقلاب، مدارس سه شيفته بود و حتي برخي جاها مدرسه نداشت، ولي الحمدالله امروز مدرسه هاي زيادي داريم.
وي افزود: زندگي همه مردم بهتر شده است و كسي را نمي شناسم كه زندگي اش بدتر شده باشد، افرادي هم كه بهانه مي گيرند و به قول ما غر و نق مي زنند، وضعشان بهتر شده است. رئيس جامعه مدرسين حوزه افزود: امروز كشور ما الهي است و همه بر اساس اسلام كار مي كنند، خوشحاليم كه كشور رهبر، مجلس، قوه قضائيه و مجريه و شوراي نگهبان دارد و همه براي سربلندي نظام كار مي كنند.
آيت الله يزدي ادامه داد: اين مردم صبورترين، مقاوم ترين و متدين ترين هستند و نبايد به بي مبالاتي گوشه و كنار نگاه كنيم.
به گزارش مركز خبر حوزه، نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اقدامات قوه قضائيه، گفت: امروز دستگاه قضايي با مفسدين برخورد مي كند، اما همه چيز را نمي توان در بوق و كرنا كرد.


رئيس كميسيون اقتصادي:

تلاش مي كنيم درآمدهاي حاصل از نفت در بودجه 91حذف شود

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه نبايد اجازه داده مي شد كه 19 ميليون دلار در خيابان ها و چهارراه ها دست به دست مردم بچرخد، گفت: پيشنهاد خواهيم داد كه در بودجه سال 92 درآمدهاي حاصل از نفت حذف شود.
ارسلان فتحي پور نماينده مردم كليبر و هوراند در مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه بايد پيشرفت كشور را با محوريت توليد ملي پيش ببريم، گفت: در طرحي كه در دست بررسي است تلاش داريم علاوه بر محدودكردن ارز ، براي ورود كالاهاي لوكس و غيرضروري محدويت هاي خاصي اعمال كنيم.
وي در ادامه با بيان اينكه پيشرفت كشور در گرو حمايت از توليد ملي و تقويت آن است، افزود: تمام اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس تلاش مي كنند تا افزايش قيمت ها را مهار كنند.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس همچنين تصريح كرد: بايد نياز ارز در كشور را حذف كنيم و اين امر مستلزم اين است كه بتوانيم از توليد ملي حمايت و آن را جايگزين ارز كنيم.
نماينده مردم كليبر در مجلس با بيان اينكه تلاش مي كنيم در بودجه سال 92 درآمدهاي حاصل از نفت حذف شود، اظهار داشت: زماني كه توانايي آن را داريم كه ارزش افزوده كالاهاي غير نفتي را بيشتر كنيم چه نيازي است كه به سمت سياست هاي غلط و آزموده شده برويم؟ ما دركشور منابع طبيعي، نيروي انساني و امكانات خوبي داريم و مي توانيم ظرف يك سال تمام فرآورده هاي كشاورزي را خودمان توليد كنيم.
فتحي پور با بيان اينكه نبايد به دنبال ارز و واردات بي رويه باشيم، تصريح كرد: مي توانيم با محوريت حمايت از توليد ملي و ساماندهي بازار ارز آثار منفي سياست هاي غلط را محو و شاخص هاي ارزشمند اقتصاد مقاومتي را ايجاد كنيم.
وي با بيان اينكه با حمايت از توليد ملي تودهني بزرگي به رژيم صهيونيستي و استكبار خواهيم زد، گفت: در شرايط كنوني، مسائل حاشيه اي سياسي در كشور در اولويت سوءاستفاده دشمنان قرار دارد و لذا بايد از اين حاشيه پردازي ها جدا پرهيز شود.
فتحي پور با اشاره به سوء مديريت برخي مسئولان اقتصادي در كنترل نوسانات بازار داخلي ارز بيان داشت: نبايد اجازه داده مي شد كه 19 ميليون دلار ارز در خيابان ها و چهارراه ها دست به دست مردم بچرخد، اين اتفاق ناشي از بي تدبيري است و به هيچ وجه مورد قبول واقع نمي شود.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در ساير كشورها مردم براي تهيه 200 دلار بايد به بانك مراجعه كنند ولي متاسفانه در چهارراه هاي ما تهيه ارز مثل تهيه سيگار است و اين يك ضعف در سيستم مديريتي است كه بايد برطرف شود.
 


دفاع لاوروف از مواضع ايران در قبال سوريه

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه با الاهرام مصر، از موضع ايران در قبال مسائل سوريه، دفاع كرد.
سرگئي لاوروف در پاسخ به سوالي پيرامون موضع گيري ايران در قبال بحران سوريه، گفت: ايران تاكنون تمام تلاش خود را پيرامون حل ديپلماتيك بحران سوريه انجام داده و سياستهايش بر مبناي عدم مداخله در امور داخلي اين كشور است.
لاوروف افزود: اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران نشان داد كه مقامات ايراني به دنبال پياده سازي اهداف مسالمت آميز در پايان بخشيدن به درگيري ها در سوريه هستند و مشاركت ايران در نشست ژنو و كميته چهارجانبه بيانگر سياستهاي مناسب ايران در خصوص تحولات سوريه است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وزير امور خارجه روسيه، در پايان مصاحبه خود با روزنامه الاهرام مصر، از اتفاق نظر كشورش با ايران در مورد حمايت از ماموريت اخضر ابراهيمي فرستاده مشترك سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در سوريه سخن گفت و از نقض طرح آتش بس عيد قربان در سوريه از سوي گروه هاي مسلح، انتقاد كرد.


طراحي هواپيماي بدون سرنشين با قابليت تبديل به چندين ريز پرنده در اصفهان

اصفهان - خبرنگار كيهان:
دانشجوي مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي اصفهان، هواپيماي بدون سرنشين با قابليت تبديل به چندين ريزپرنده طراحي كرد.
اين طرح براساس تحقيقات مصطفي حسنعليان دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي اصفهان و تحت نظر دكتر سعيد ضيايي راد عضو هيئت علمي و رئيس دانشكده مهندسي مكانيك اين دانشگاه ارائه شده است.
اين دانشجوي مبتكر گفت: ريزپرنده هاي جدا شده از اين هواپيماي بدون سرنشين، هر يك پرنده هايي جداگانه هستند كه توسط هواپيماي مادر هدايت خواهند شد.
وي با اشاره به اين كه براي طراحي اين هواپيما پنج هواپيما به صورت مجزا طراحي شده است از نام گذاري اين هواپيما به نام UCM خبر داد.
وي افزود: سيستم كنترل تحت فرماندهي هواپيماي مادر، اطلاعات دريافتي توسط هر ريزپرنده جدا شده را به ايستگاه هاي زميني، هوايي و يا دريايي مخابره خواهد كرد.
حسنعليان با اشاره به شيوه كنترل اين هواپيما براساس سيستم ناوبري تعاوني اضافه كرد: افزايش ديد پروازي و فضاي تحت پوشش تصويري و همچنين افزايش خاصيت رادار گريزي پس از جدايش از ديگر قابليت هاي اين هواپيما است.
شايان ذكر است طرح هواپيماي بدون سرنشين با قابليت تبديل به چندين ريز پرنده در اداره ثبت اختراعات و مالكيت صنعتي به ثبت رسيد.
 


نشريه اسپانيايي: اتحاديه اروپا عروسك خيمه شب بازي آمريكا در برابر ايران است

يك نشريه اسپانيايي، با انتقاد شديد از تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه جمهوري اسلامي ايران، اين اتحاديه را عروسك خيمه شب بازي آمريكا در برابر تهران توصيف كرد.
به گزارش ايرنا، نشريه اينترنتي ترسرا اينفورماسيون (اطلاعات سوم) در مقاله اي به قلم پورا ماريا گارسيا نوشت: مقام هاي 27 كشور عضو اتحاديه اروپا كه به تازگي به عنوان برنده جايزه صلح نيز معرفي شد، اوايل ماه گذشته بار ديگر دست هاي خود را بلند كردند تا با اين شيوه، بسته ديگري از تحريم ها را عليه ايران تصويب كنند. اين نشريه افزود: اتحاديه اروپا كه اكنون به يك هيولاي سياسي تشبيه شده و نهادي رياكار است كه وحدت ساختگي خود را به رخ مي كشد، با تصويب اين تحريم ها، به يك حربه قديمي متوسل شد تا نشان دهد چگونه از سوي ارباب خود، واشنگتن (و اسراييل) از راه دور كنترل مي شود.
نويسنده تصريح كرد: اين رفتار اروپا چيزي بيش از نمايش يك عروسك خيمه شب بازي با حضور شخصيت هاي شرم آوري همچون فرانسه نيست كه عليه اسپانيا در مغرب دخالت كرد و به بهانه دفاع از منافع جعلي در آفريقاي مركزي، هرگاه دلش بخواهد در مستعمرات قبلي خود دخالت مي كند.
به نوشته ترسرا اينفورماسيون، اروپا چشم خود را به روي رفتارهاي غيرانساني گماشتگان خويش در برخي كشورهاي آفريقايي و آسيايي بسته و در درون كشورهاي عضو نيز براي پوشش دزدي هاي اجتماعي خود، اجازه ترويج كاهش و رياضت هاي مرگبار اقتصادي را مي دهد يا آن را تشويق مي كند.
نويسنده با انتقاد از اعطاي جايزه صلح نوبل سال جاري به اتحاديه اروپا تصريح كرد: اتحاديه اروپا با اعمال تحريم هاي تازه مي خواهد آن را بسان حلقه اي ديگر تكميل كند تا به دروغ به ما يادآوري كند، هر طور شده ايران بايد از توسعه برنامه هسته اي خود دست بردارد.
نشريه اسپانيايي خاطرنشان كرد: اگر كسي جرات كند و بگويد ايران سعي دارد همان كاري را انجام دهد كه ديگر كشورهاي اروپايي يا غير اروپايي براي همسان شدن با آمريكا انجام دادند و يا اينكه تهران مشتري سلاح هاي همان كشورهايي است كه تحريم اعمال مي كنند، اين خطر وجود دارد كه در عكس خانوادگي اتحاديه اروپا در بروكسل ظاهر نشود.
اين نشريه يادآور شد: متاسفانه اتحاديه اروپا به جايي رسيده است كه وقتي اسراييل سرفه مي كند وحشت زده براي پاك كردن دهان آمريكا مي دود.
ترسرا اينفورماسيون با اشاره به اعمال تحريم نفت ايران از سوي اعضاي اتحاديه اروپا از اول ژوئيه نوشت: آنها اين كار را به تنهايي انجام ندادند، زيرا آمريكا و اسراييل همانند يك عروسك خيمه شب بازي، نخ هاي آن را در اين عمليات تكان مي دادند.
به گزارش ايرنا؛ به نوشته اين نشريه، با اين تحريم، مثلث امپرياليستي (واشنگتن ، بروكسل و اسراييل) تلاش داشت صادرات نفتي ايران را تا يك ميليون بشكه در روز كاهش دهد.
نويسنده اسپانيايي افزود: از نظر تئوري، تحريم ها اين امر را كه شركت هاي اروپايي بتوانند خدمات مالي و بيمه اي براي فروش و حمل و نقل نفت ايران ارائه دهند، غيرممكن كرد، اما در عمل هنگامي كه قربانيان تحريم ها، شركت هاي بزرگ بيمه اي نفتي كشورهاي اروپايي باشند، اين تحريم ها محو مي شود.
نشريه اسپانيايي نوشت: در حاليكه ايران همچنان تاكيد مي كرد برنامه هسته اي اش اهداف صلح آميز دارد، غربي ها مدعي بودند، نمي خواهد با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كند و در همين چارچوب، نمايندگان انگليس، آلمان و فرانسه، عروسك هاي خيمه شب بازي واشنگتن و اسراييل - به منظور از دست ندادن حمايت عمو سام - عجله به خرج داده و ازدوستان خود در اتحاديه اروپا خواستند با اعمال تحريم هاي جديد به منظور ايجاد شكاف در برنامه هسته اي ايران به فشارها شدت بخشند.


معاون اداري و مالي وزير علوم: دانشگاه فني و حرفه اي با هيچ دانشگاهي ادغام نمي شود


معاون اداري و مالي وزير علوم با بيان اينكه كشور به تربيت تكنسين نيازمند است گفت: دانشگاه فني و حرفه اي با هيچ دانشگاهي تجميع يا ادغام نمي شود.
علي اكبر متكان، معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم در مراسم كلنگ زني احداث ساختمان جديد آموزشكده هاي فني و حرفه اي شهيد شمسي پور با تاكيد بر اهميت دانشگاه فني و حرفه اي، گفت: برنامه جداسازي دانشكده ها و آموزشكده هاي فني و حرفه اي از آموزش و پرورش و پيوستن آنها به وزارت علوم به خوبي انجام شد.
وي با اشاره به اينكه دانشگاه فني و حرفه اي، دانشگاه نوپايي است و مسير نويد بخش خود را به سمت آينده روشن ادامه مي دهد، افزود: از دانشگاه فني و حرفه اي انتظار داريم تربيت تكنسين مورد نياز صنعت كشور را سرلوحه كار خود قرار دهد چرا كه نياز امروز جامعه ما در اجراي پروژه هاي كاربردي و عملياتي با وجود نيروهاي آموزش ديده در دانشگاه فني و حرفه اي ميسر خواهد بود.
به گفته معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم عمليات ساختماني پروژه آموزشكده هاي فني و حرفه اي تقريبا يكسال به طول مي انجامد و در سال آينده از پروژه بهره برداري مي شود، با توجه به اينكه كار بسيار سنگيني است ولي توان دانشگاه فني و حرفه اي بالا است و در گذشته اين دانشگاه ثابت كرده است كه مي تواند كارهاي بزرگتر را در اندك زمان انجام دهد.
متكان تصريح كرد: كشور به تربيت تكنسين نيازمند است و اين امر در دانشگاه فني و حرفه اي تحقق مي يابد بنابراين به هيچ عنوان قرار نيست اين دانشگاه با هيچ دانشگاه ديگري تجميع يا ادغام شود.


در نشست خبري هفته كتاب عنوان شد

اللهياري: سرانه كتاب براي هر ايراني 5/3 جلد است

سرانه كتاب براي هر ايراني 5/3 جلد است. به گفته مدير اداره كتاب، در سال گذشته مجموعا 210 ميليون نسخه كتاب در كشور منتشر شده و با توجه به اين آمار سرانه كتاب براي هر فرد 5/3 جلد كتاب است.
به گزارش مهر، نشست خبري بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران صبح ديروز با حضور علي اسماعيلي، سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس شوراي سياستگذاري هفته كتاب و محمد اللهياري فومني دبير هفته كتاب در ساختمان فجر معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد برگزار شد.
در ابتداي اين برنامه محمد اللهياري با اشاره به فعاليت انجام شده در بيستمين دوره هفته كتاب گفت: جلسات ستاد هفته كتاب روزهاي دوشنبه هر هفته برگزار شده و آخرين جلسه آن هم فردا برگزار خواهد شد.
وي از حضور حداكثري دسته هاي مشاركت كننده در برپايي برنامه هاي هفت كتاب امسال سخن گفت و يادآور شد: آيين نامه هفته كتاب مربوط به سال 1372است كه در آن در حضور برخي از دستگاه ها و انجام فعاليت هاي مرتبط با كتاب با هدف رشد كتابخواني و با محوريت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با هدف تمركززدايي در اين زمينه تاكيد شده است.
دبير هفته كتاب افزود: بالغ بر 1000 نفر- ساعت براي انجام فعاليت هاي هفته كتاب در سال جاري وقت و هزينه صرف شده است. امسال استانها حضور پررنگي در برنامه هاي هفته كتاب دارند و فعاليت هاي مربوط به اين مناسبت از 20 تا 27 آبان در سراسر كشور به اجرا درخواهد آمد.
اللهياري با اشاره به نزديكي هفته كتاب با هفته بسيج و ايام محرم از تدارك برنامه هايي ويژه براي همپوشاني اين دو مناسبت با مناسبت هفته كتاب خبر داد.
مديركل اداره كتاب وامور كتابخواني معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با اشاره به شعار «يادگار ماندگار» ترويج سنت اهداي كتاب و ماندگاري اين رسانه را از مولفه هايي عنوان كرد كه در نامگذاري اين شعار مدنظر بوده اند.
اللهياري همچنين توليد علم و انديشه بومي، پرداختن به موضوع سبك زندگي ايراني اسلامي و ترويج و تقويت روحيه مقاومت و پاسداري از ارزش ها را از ديگر مواردي عنوان كرد كه سرلوحه برنامه هاي هفته كتاب است.
وي در ادامه با اشاره به رشد عناوين كتاب هاي ديني گفت: اين به فعاليت ناشران برمي گردد و طبيعتا آنها براساس رغبتي كه در بازار مي بينند، تصميم به انتشار اين كتاب ها مي گيرند. البته آمار تعداد عناوين كتاب در هر حوزه متناسب با هر فصل تغيير مي كند و ممكن است در ماه هاي آتي ميزان كتاب هاي دانشگاهي و كمك درسي بيشتر شود.
همچنين به گفته دبير هفته كتاب، در سال گذشته مجموعا 210 ميليون نسخه كتاب در كشور منتشر شده و با توجه به اين آمار سرانه كتاب براي هر فرد 5/3 جلد كتاب است.
اللهياري در ادامه از اعمال دو نوع سياست تيراژ از سوي ناشران سخن گفت و يادآور شد: برخي از ناشران تلاش مي كنند نوبت هاي چاپ يك كتاب را افزايش دهند و برخي ديگر مي كوشند در هر چاپ تعداد كتاب بيشتري چاپ كنند.
وي در پاسخ به سوالي درباره موانع پيش روي برگزاري مطلوب نمايشگاه كتب كاربردي از جمله فراهم نبودن امكان تخصيص ارز به كتاب هاي خارجي حاضر در آن، افزود: اين نمايشگاه تا چند سال پيش با ارائه يارانه اي كه از سوي دو وزارتخانه علوم و بهداشت اختصاص مي يافت و در هفته پژوهش برگزار مي شد، اما بعد از مدتي اين نمايشگاه به دليل متناسب بودن موضوعش با برنامه هاي هفته كتاب، به هفته كتاب منتقل شد، ولي دو وزارتخانه مذكور يارانه هاي حمايتي خود را برداشتند.
 


بروجردي در مراسم تقدير از سفير سوريه در ايران:

روابط تهران و دمشق در بسياري از تحولات منطقه تأثيرگذار است

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در مراسم تقدير از سفير سوريه در تهران گفت: روابط تهران - دمشق در بسياري از تحولات منطقه تأثيرگذار بوده است.
به گزارش اداره اخبار مجلس شوراي اسلامي، علا ءالدين بروجردي، رئيس گروه دوستي پارلماني ايران ـ سوريه در مجلس شوراي اسلامي در مراسمي كه از سوي اين گروه به مناسبت پايان يافتن دوران مأموريت حامد الحسن سفير سوريه در تهران برگزار شد، با تقدير از تلاش هاي وافر وي در ساليان مأموريت در تهران براي بسط و توسعه همكاري هاي برادرانه بين دو كشور گفت: طي اين سال ها مناسبات دو كشور وارد عرصه هاي نويني از همكاري هاي اقتصادي، سياسي و منطقه اي شد و روابط تهران ـ دمشق در بسياري از تحولات منطقه تأثيرگذار بوده است.
علاءالدين بروجردي در ادامه با يادآوري حمايت دو كشور از مقاومت لبنان و فلسطين در برابر تجاوزات و زورگويي هاي رژيم اشغالگر قدس به ويژه جنگ 33 روزه لبنان و نبرد 22 روزه غزه افزود: طي اين سال ها روابط تهران ـ دمشق به محور اصلي مقاومت عليه رژيم صهيونيستي و حاميان بين المللي اش تبديل شد و توانست نقش راهبردي و تأثيرگذارش در حمايت از حقوق مسلمانان آشكار كند.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در ادامه دو ملت ايران و سوريه را دوست هميشگي خواند و ادامه داد: دو ملت همواره در سختي ها و دشواري ها از يكديگر حمايت و پشتيباني كرده و در آينده اين روابط نزديك تر و مستحكم تر خواهد بود. وي جنگ امروز عليه ملت و دولت سوريه را جنگ احزاب خواند و بيان داشت: قدرت هاي استكباري جهان و همپيمانان منطقه اي آنها و رژيم صهيونيستي سعي در شكستن مقاومت ملي مردم سوريه و از ميان بردن هويت ملي و استقلال آنها را دارند، اما با ترديد پيروز نهايي اين بحران ملت سوريه خواهد بود كه با افتخار و سرافرازي از اين آزمون دشوار بيرون خواهد آمد.
بروجردي با اشاره به جنايت اخير كشتار غير انساني مردم سوريه توسط تروريست ها خاطرنشان كرد: اين واقعه چهره واقعي و غيرانساني مخالفان ملت سوريه و حاميان منطقه اي و جهاني آنها را نشان داد.
حامد الحسن نيز در اين مراسم با تقدير از رئيس و اعضاي گروه دوستي پارلماني ايران ـ سوريه در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي همواره نقش مهمي در پيشبرد روند همكاري ها و رفع موانع توسعه و گسترش آنها ايفا كرده است.
وي همكاري هاي پارلماني دو كشور را حلقه مهمي از مناسبات برادران دو كشور خواند و ابراز اطمينان كرد كه نمايندگان مجالس ايران و سوريه نيز روند همكاري هاي پارلماني في ما بين را گسترش خواهند داد.
 


ايزدي : كنگره آمريكا اجازه تغيير سياست هاي خصمانه عليه ايران را نمي دهد

يك استاد دانشگاه با بيان اينكه اشتراك نظر دو كانديداي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در مورد ايران بسيار بيشتر از تفاوت هايشان است اظهار كرد: هر دو كانديدا معتقد به افزايش فشار به ايران هستند و هر دو سرنگوني نظام ايران را دنبال مي كنند و در حوزه هاي راهبردي استراتژيك با هم هم نظر هستند.
فواد ايزدي خاطرنشان كرد: هر دو حزب در روش ها اختلاف نظرهايي دارند، اما در اهداف و مباحث كلان اتفاق نظر دارند. اما در نهايت نبايد فراموش كرد كه در آمريكا كنگره، حرف اول را به ويژه در مورد ايران در حوزه سياست خارجي مي زند. حتي اگر اوباما يا رامني بخواهند رابطه بهتري با ايران داشته باشند و به تعاملي با ايران برسند كنگره اجازه نخواهد داد.
كنگره در شرايط فعلي كاملا در مورد ايران با اسراييل هماهنگ است و در طرح هايي كه عليه ايران تصويب مي شود راي ها بسيار بالا است. بنابراين حتي اگر رئيس جمهور جديد بخواهد سياستش را نسبت به ايران تعيير دهد كنگره اجازه نخواهد داد.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه درنظرسنجي هاي انتخاباتي آمريكا باراك اوباما راي بيشتري دارد و اگر نظرسنجي ها درست باشد وي رييس جمهور آينده آمريكا خواهد بود گفت: دموكرات ها در حوزه اجماع در محيط بين الملل موفق تر بوده اند.
تحريم هايي كه امروز با آن روبرو هستيم بسيار شديدتر از زمان بوش است. اوباما اقداماتي را عليه ايران انجام داد كه جورج بوش آنها را دنبال نكرد، همانطور كه در مورد خارج كردن نام گروهك منافقين از ليست گروه هاي تروريستي شاهد بوديم.
از سوي ديگر در داخل حزب جمهوري خواه جناح هاي جنگ طلب بيشتر از دموكرات ها هستند.
وي اضافه كرد: از آنجا كه جمهوري خواهان در حوزه اجماع ضعيف تر هستند در مقايسه با دموكرات ها براي ايران بهتر خواهند بود، اما هر دو با مردم ايران مشكل دارند؛ زيرا مردم ايران انقلاب كردند و حكومت وابسته به آمريكا را در ايران از بين بردند دنباله رو سياست هاي آمريكا هستند. بنابراين هر دو حزب خواهان افزايش فشار بر مردم ايران هستند و سياست تنبيه و فشار بر مردم ايران را دنبال مي كنند. ضرب المثل ايراني سگ زرد برادر شغال است نسبت به اوباما و رامني كاملا قابل استفاده است. وي در گفت و گو با ايسنا خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه بحث اختلافات ايران و آمريكا قرار نيست به زودي حل شود.
جمهوري اسلامي ايران بايد به سمت شناخت بهتر ساختار سياسي آمريكا و ايجاد نهادهاي قدرتي كه بتواند از منافع ايران حمايت كند برود.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14