(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 21  آبان  1391 - شماره 20354

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سخنگوي وزارت خارجه:
آمريكا صلاحيت عضويت در شوراي حقوق بشر را ندارد
مذاكرات احمدي نژاد
با مقامات ارشد ويتنام در هانوي
پاي درس علي (ع)
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس:
طرح سؤال از رئيس جمهور همچنان پابرجاست
دبير مجمع تشخيص مصلحت:
اصلاح قانون انتخابات تأثيري در انتخابات 92 ندارد
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران خبر داد
بهره برداري مقدماتي از نيروگاه بوشهر توسط متخصصان ايراني
در راستاي اجراي برنامه پنجم توسعه بسته اجرايي وزارت كشور ابلاغ شد
50 هزار پرنده مهاجر به تالاب هاي بين المللي بروجن وارد شدند
اخبار ادبي و هنري
با حضور وزير راه و شهرسازي
12 طرح بندري در استان بوشهر به بهره برداري رسيد
6 دانشگاه علوم پزشكي ايران در جهان برتر شدند
وزير نيرو:
استفاده از آب هاي ورودي به كشور اولويت ماست
رئيس سازمان شيلات ايران
مصرف ميگو در كشور به 40 درصد رسيد
معاون وزير راه و شهرسازي:
تحريم ها تاثيري در توسعه بنادر كشور نداشته است
عبدالهيان:
 18هزار دانش آموز استثنايي در كشور تحت پوشش نيستند
در همايش سراسري روز ملي خانواده؛
20 خانواده موفق تجليل شدند


سخنگوي وزارت خارجه:

آمريكا صلاحيت عضويت در شوراي حقوق بشر را ندارد

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان تصريح كرد كه دولت آمريكا با سوابق منفي حقوق بشري و عملكردهاي مغاير با معيارها و معاهدات حقوق بشري سازمان ملل، صلاحيت عضويت در شوراي حقوق بشر را ندارد.
«رامين مهمان پرست» در رابطه با نامزدي ايالات متحده آمريكا جهت عضويت مجدد در شوراي حقوق بشر سازمان ملل گفت: ايالات متحده به اعتراف بسياري از سازمان هاي بين المللي خود از ناقضين حقوق بشر در محدوده سرزميني و خارج از مرزهاي خود مي باشد اين در حالي است كه قطعنامه تاسيسي شوراي حقوق بشر تنها به كشورهايي اجازه عضويت در اين شورا را مي دهد كه داراي پرونده روشن و مثبت حقوق بشري باشند.
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به گزارش دوره اي جهاني موسوم به يو پي آر در شوراي حقوق بشر افزود: بسياري از كشورها نقض گسترده استانداردهاي بين المللي حقوق بشر توسط آمريكا را در اين گزارش مورد اشاره قرار داده اند.
وي از جمله موارد نقض حقوق بشري آمريكا در اين گزارش را كشتار غيرنظاميان به ويژه كودكان و زنان، بكارگيري انواع شكنجه ها در زندانهاي مخفي و آشكار آمريكا در نقاط مختلف جهان، افزايش اسلام ستيزي و مبارزه با مقدسات مسلمانان در آمريكا، حمايت بي قيد و شرط آمريكا از رژيم صهيونيستي در جنايات و موارد نقض حقوق مردم فلسطين توسط اين رژيم ذكر كرد.
مهمان پرست تصريح كرد: بديهي است كه دولت آمريكا با سوابق منفي حقوق بشري و عملكردهاي مغاير با معيارها و استانداردهاي مندرج در كنوانسيون ها و معاهدات حقوق بشري سازمان ملل فاقد صلاحيت عضويت در شوراي حقوق بشر كه مهمترين ساز وكار بين المللي حقوق بشري است، مي باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران از اعضاي سازمان ملل متحد بويژه كشورهاي در حال توسعه كه نقش محوري در شكل گيري شوراي حقوق بشر داشته اند مي خواهد كه با عضويت آمريكا در شوراي حقوق بشر در انتخابات 22 آبان (12 نوامبر) در مجمع عمومي سازمان ملل مخالفت نمايند، زيرا قطعنامه تاسيسي شوراي حقوق بشر تنها به كشورهايي اجازه عضويت در اين شورا را مي دهد كه داراي پرونده روشن و مثبت حقوق بشري باشند.
 


مذاكرات احمدي نژاد

با مقامات ارشد ويتنام در هانوي

رئيس جمهور كشورمان در سفر به ويتنام با مقامات ارشد اين كشور ديدار و درباره راه هاي گسترش روابط و همكاري هاي دوجانبه تبادل نظر كرد.
محمود احمدي نژاد كه از اندونزي وارد ويتنام شد، در اولين برنامه كاري خود در نشست هيات هاي عاليرتبه دو كشور با حضور همتاي ويتنامي خود شركت كرد.
رئيس جمهور در اين نشست با اشاره به همكاري هاي خوب ايران و ويتنام در بخش هاي مختلف اقتصادي اظهار داشت: ايران و ويتنام ظرفيت هاي بسيار گسترده اي دارند و مي توانند از اين ظرفيت ها در جهت گسترش همكاري ها و سرمايه گذاريها در بخش هاي مختلف استفاده كنند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي توسعه روابط با ويتنام ندارد، گفت: البته دشمنان ما فشارهاي سنگيني را براي جلوگيري از توسعه روابط بر ما اعمال مي كنند اما مي توان با تلاش و استفاده از روش هاي مختلف اين فشارها را بي اثر كرد كه در اين راستا پيشنهاد مي كنم سقفي براي گسترش تجاري و اقتصادي مدنظر قرار گرفته و همه تلاش ها در جهت رسيدن به آن معطوف شود.
وي با بيان اينكه سال آينده چهلمين سالگرد ايجاد روابط ميان ايران و ويتنام است، گفت: مي توان با يك برنامه ريزي مشخص اين سال را به جشن مشترك فرهنگي دو ملت تبديل كرد.
چونگ تان سانگ، رئيس جمهور ويتنام نيز در اين نشست ضمن خوشامدگويي به دكتر احمدي نژاد و هيات همراه وي تاكيد كرد: دولت ويتنام اعتقاد راسخ دارد كه سفر هيات ايراني فرصتي بسيار مناسب براي گسترش و تعميق روابط همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران است.
رئيس جمهور ويتنام با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره دوستي ديرينه براي دولت و ملت ويتنام بوده است بر لزوم همكاري هاي متقابل و تقويت روابط ديپلماتيك، اقتصادي و تجاري ميان دو كشور اشاره و تاكيد كرد.
پس از اين نشست، روساي جمهور دو كشور در يك كنفرانس خبري مشترك شركت كردند.
ديدار با رهبر حزب حاكم ويتنام
در ادامه سفر رئيس جمهور به ويتنام، وي با رهبر حزب حاكم اين كشور ديدار كرد.
محمود احمدي نژاد در ديدار «نگوين سوچون»- رهبر حزب حاكم ويتنام- با بيان اينكه رابطه عميق عاطفي همراه با احترام ميان دو ملت ايران و ويتنام برقرار است، گفت: ملت ويتنام با مقاومت و ايستادگي توانسته است دوران سختي را پشت سر گذاشته و امروز به سرعت به سمت پيشرفت در حال حركت است.
وي با بيان اينكه نظام حاكم بر جهان كه اتاق فرمان آن در دفاتر سرمايه داران غربي است، همان نظمي است كه در دوره اي خشونت را به كشور ويتنام و ديكتاتوري را بر ملت ايران تحميل كرد، گفت: نظام موجود در جهان امروز نيز با پيشرفت ملت هاي مستقل مخالف است؛ البته خوشبختانه اين نظام در بخش هاي گوناگون به بن بست رسيده و پايان عمر آن نزديك است.
براساس اين گزارش، نگوين سوچون- رهبر حزب حاكم ويتنام- نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به ويتنام، از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از ويتنام در جهت استقلال و يكپارچگي اين كشور تقدير كرد و گفت: ويتنام در جهت رشد و توسعه به همكاري و حمايت هاي دوستان بين المللي خود به ويژه ايران نيازمند بوده و سياست هاي خود را براساس احترام به حقوق ديگران و دوستي و عدالت ترسيم مي كند و در اين راستا اهميت و ارزش زيادي براي همكاري و رابطه با جمهوري اسلامي ايران قائل است.
وي همچنين از حمايت هاي ايران از حقوق ملت ويتنام در صحنه هاي بين المللي تقدير و تشكر كرد و گفت: اميدوارم با پيگيري هاي مسئولان دو كشور بتوان در زمينه اجراي توافقات و گسترش همكاري ها گام هاي بلندي را برداشت.
رايزني با رئيس مجلس ويتنام
همچنين محمود احمدي نژاد صبح ديروز با رئيس مجلس ويتنام ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار خاطر نشان كرد: يكي از ويژگي هاي مشترك مردم ايران و ويتنام اين است كه هرگز اهل تجاوز به سرزمين ديگران نيستند اما اگر بيگانگان بخواهند به سرزمين آنها تجاوز كنند، آنچنان دفاع جانانه اي از خود به جاي مي گذارند كه دشمنان از اقدام خود پشيمان خواهند شد، آنچنان كه مردم دو كشور اين موضوع را در جنگ ويتنام و جنگ غرب عليه ايران به خوبي نشان دادند.
رئيس مجلس ويتنام نيز با بيان اينكه روابط ايران و ويتنام به طور سنتي با دوستي و همكاري همراه بوده است، گفت: مناسبات دو كشور در جهت صلح و ثبات جهاني و به نفع ملت هاي ايران و ويتنام و ساير ملت ها بوده است بطوري كه اشتراكات فراواني ميان مردم دو كشور در دفاع از استقلال، وحدت و يكپارچگي وجود دارد.
رئيس مجلس ويتنام با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در سال هاي اخير نقش سازنده اي در مجامع بين المللي، بويژه جنبش عدم تعهد داشته گفت: مجلس ويتنام آماده هرگونه كمك و همكاري در راستاي اجراي برنامه ها و سياست هاي ايران در جنبش عدم تعهد بوده و به اصول اين جنبش اعتقادي محكم دارد و علاقمند به گسترش روابط پارلماني با همه كشورها به ويژه مجلس شوراي اسلامي ايران است.
همچنين رئيس جمهور در اين سفر با نخست وزير ويتنام نيز ديدار و گفت وگو كرد. گفتني است احمدي نژاد صبح ديروز با حضور در محل يادواره قربانيان جنگ ويتنام و سربازان و قهرمانان گمنام اين جنگ و نيز با حضور در مقبره هوشي مينه رهبر انقلاب ويتنام با اهداء تاج گل نسبت به آنان و همه قربانيان جنگ ويتنام اداي احترام كرد.
رئيس جمهور كشورمان ظهر ديروز هانوي را به مقصد تهران ترك كرد.
 


پاي درس علي (ع)

از احتكار كالا جلوگيري كن !
اميرالمومنين علي(ع) خطاب به مالك اشتر فرماندار مصر:
از احتكار كالا جلوگيري كن! زيرا رسول خدا(ص) هم از اين كار جلوگيري مي كرد.
بايد خريد و فروش در جامعه اسلامي ، به سادگي و با موازين عدالت انجام شود با نرخهايي كه به فروشنده و خريدار ضرري نرساند.
كسي كه بعد از منع تو، احتكار كند، او را كيفر بده تا عبرت ديگران شود اما در كيفر او اسراف نكن.
نهج البلاغه
نامه 53
 


سخنگوي هيئت رئيسه مجلس:

طرح سؤال از رئيس جمهور همچنان پابرجاست

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه طرح سؤال از رئيس جمهور همچنان پابرجا است گفت: هيئت رئيسه طبق آئين نامه طرح سؤال را در دستور كار مجلس قرار داده است.
عبدالرضا مصري نماينده مردم كرمانشاه و سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي درباره طرح سؤال از رئيس جمهور گفت: اين طرح پابرجاست و طبق قانون رئيس جمهور تا يك ماه آينده فرصت دارد براي پاسخ به سؤال به صحن علني بيايد.
وي افزود: مستندات نمايندگاني كه مي گفتند قبل از اعلام وصول از طرح سؤال منصرف شده بودند، كافي نبود چرا كه برخي از آنها در نامه هاي خود ساعت 10 شب را قيد كرده بودند.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه هيئت رئيسه سوگند خورده است كه مطابق آئين نامه عمل كند، خاطرنشان كرد: در قانون و آئين نامه مصلحت انديشي و ملاحظه در نظر گرفته نشده است؛ قانون مي گويد با تعداد يك چهارم نمايندگان مي توان از رئيس جمهور سؤال كرد و اگر اين تعداد از نمايندگان بر امضاي خود اصرار داشته باشند، هيئت رئيسه بايد طبق آيين نامه عمل كنند.
وي در پايان به فارس گفت: علي رغم اينكه بنده جزء امضا كنندگان سؤال و جزء موافقان آن نيستم اما معتقدم اختيار قانوني وجود ندارد كه بگوييم سؤال بايد منتفي شود.
 


دبير مجمع تشخيص مصلحت:

اصلاح قانون انتخابات تأثيري در انتخابات 92 ندارد

محسن رضايي گفت: فكر نمي كنم انتخابات سال آينده با قوانين جديد اجرا شود.
محسن رضايي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه طرح اصلاح قانون انتخابات در چه مرحله اي قرار دارد، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات و به طور كلي انتخابات تاكنون در مجمع تشخيص مصلحت مطرح نشده است.
وي افزود: در صورت تدوين سياست هاي كلي انتخابات توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام اين كليات به رهبر معظم انقلاب تقديم مي شود تا با تصويب و تأييد ايشان براي به اجرا گذاشتن به دولت ابلاغ شود.
رضايي در پاسخ به اين سؤال كه آيا انتخابات آينده رياست جمهوري با قانون جديد برگزار خواهد شد يا خير گفت: فكر نمي كنم انتخابات سال آينده با قوانين جديد اجرا شود و اگر هم تغييري در اين قوانين ايجاد شود در انتخابات آينده هيچ تأثيري نخواهد داشت.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد پيشنهادات مجلس شوراي اسلامي مبني بر تغيير برخي قوانين و بندها در قانون انتخابات خاطرنشان كرد: تاكنون هيچ يك از اين صحبت ها قطعي نشده و بايد ببينيم در صورت مطرح شدن در صحن علني مجلس چه رأيي به اين پيشنهادات داده خواهد شد.
 


رئيس سازمان انرژي اتمي ايران خبر داد

بهره برداري مقدماتي از نيروگاه بوشهر توسط متخصصان ايراني

دكتر فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: پس از آزمايش و تست هاي گوناگون در نيروگاه بوشهر، دي يا بهمن بهره برداري مقدماتي از اين پروژه توسط متخصصان ايراني را آغاز مي كنيم.
وي ظهر ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به نزديك شدن زمان تحويل گيري نيروگاه از پيمانكار روسي به ايراني، زمينه هاي لازم براي توسعه نيروگاه را بايد فراهم كنيم.
عباسي بيان كرد: اين نيروگاه 4 تا 6 هزار مگاوات برق توليد خواهد كرد و لازم است زيرساختي ايجاد شود تا اين نيروگاه در زمينه هاي آموزشي و پژوهشي تقويت شود.
وي گفت: بخشي از اين كار به ويژه در بخش تأمين نيروي انساني به عهده نيروگاه اتمي بوشهر است و با جديت اين موضوع را دنبال خواهيم كرد.
رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: اميدواريم آموزشكده هاي فني دانشگاه خليج فارس و ديگر مراكز آموزش عالي بوشهر در سال هاي آينده بتوانند نيروهاي متخصص مورد نياز در سطح استان بوشهر را تربيت كنند.
عباسي يادآور شد: افرادي كه در مجتمع آموزشي شهداي صنعت هسته اي فارغ التحصيل مي شوند در ساير صنايع مرتبط با انرژي اتمي بوشهر بكارگيري مي شوند و اين مجتمع مي تواند نيروهاي مورد نياز استان را تأمين كند.
اين مقام مسئول تصريح كرد: نيروگاه بوشهر در حال بازبيني تست ها و آزمايشات نهايي براي حصول اطمينان از عملكرد است و در آينده نزديك مقدمات تحويل گيري نيروگاه از پيمانكار روسي به متخصصان ايراني انجام مي شود.
به گزارش فارس، وي متذكر شد: در حال حاضر به توليد يك هزار مگاوات برق دست يافتيم كه پس از آزمايش و تست هاي گوناگون دي يا بهمن بهره برداري مقدماتي توسط متخصصان ايراني را آغاز خواهيم كرد. فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در جريان سفر به بوشهر از نيروگاه اتمي بوشهر هم بازديد كرد.
گفتني است، افتتاح مجتمع آموزشي شهداي هسته اي و ديدار با استاندار از ديگر برنامه هاي سفر وي به بوشهر بوده است.
 


در راستاي اجراي برنامه پنجم توسعه بسته اجرايي وزارت كشور ابلاغ شد

با تصويب هيئت وزيران و در راستاي تحقق برنامه هاي دولت در عرصه هاي سياسي و اجتماعي، بسته اجرايي وزارت كشور ابلاغ شد.
هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت كشور و تاييد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و به استناد ماده 217 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، بسته اجرايي وزارت كشور را تعيين كرد.
در اين بسته اجرايي تلاش شده اهم تكاليف وزارتخانه كشور در حوزه هاي مختلف و همچنين اهم راهبردهاي اين وزارتخانه در اجراي قانون برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گيرد.
گفتني است، با توجه به اهميت اين موضوع و با عنايت به اينكه وظايف وزارت كشور حول محور تثبيت حوزه حاكميتي نظام است، عمده برنامه هاي اين وزارتخانه بايد ضمن سياست گذاري اجرايي در واحدهاي ستادي از طريق استانداران، فرمانداران و بخشداران به عنوان نمايندگان دولت صورت گيرد. براساس ماده 217 كليه وزارتخانه ها و موسسات دولتي موظفند برنامه هاي اجرايي و عملياتي خود را در قالب بسته هاي اجرايي برنامه ظرف شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون تهيه كنند. اين بسته ها كه پس از تصويب هيئت وزيران جهت اطلاع به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود، مبناي تنظيم و تصويب بودجه سنواتي دستگاه قرار مي گيرد. تبصره بسته اجرايي مجموعه اي از چندين پروژه به هم پيوسته و يا خوشه اي از پروژه هاي متجانس و به هم مرتبط اولويت دار است كه به منظور حل يك مشكل اقتصادي، اجتماعي و يا فرهنگي در چارچوب اهداف برنامه به اجرا درمي آيد.
 


50 هزار پرنده مهاجر به تالاب هاي بين المللي بروجن وارد شدند

رئيس اداره حفاظت محيط زيست بروجن گفت: تاكنون بيش از 50 هزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب هاي بين المللي و ديگر تالاب هاي اين شهرستان وارد شده اند.
«مرتضي منصوري» روز شنبه در گفت وگو با ايرنا با اعلام اين مطلب افزود: كوچ پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي براي زمستان گذراني در تالاب هاي بين المللي «چغاخور و گندمان» و تالاب هاي «علي آباد و سولقان» از مهر آغاز شده است و تا پايان آذر ادامه دارد.
وي اظهار كرد: اين پرندگان از زيستگاه هاي كشور هاي آسياي ميانه و منطقه سيبري به تالاب هاي شهرستان بروجن كوچ كرده اند.
منصوري افزود: كوچ پرندگان به تالاب هاي شهرستان بعد از چند سال خشكسالي و احياي مجدد آنها، امسال بي نظير بوده است.
رئيس حفاظت محيط زيست بروجن گفت: پرندگان با شروع فصل زمستان به تالاب هاي جنوب كشور كوچ و دوباره از اسفندماه به استان مهاجرت مي كنند.
منصوري گفت: انواع لك لك، مرغابي، اگرگ، حواصيل، چنگر، كاكائي و پرنده هاي كنار آبزي از پرندگان مهاجري هستند كه در حاشيه تالاب هاي بين المللي شهرستان بروجن پاييز گذراني مي كنند.
تالاب بين المللي گندمان با يكهزار و 70 هكتار مساحت و دو هزار و 220 متر ارتقاع از سطح دريا، به عنوان بلندترين تالاب كشور در نزديك تالاب چغاخور و در 15 كيلومتري مركز شهرستان بروجن واقع است.
تالاب بين المللي چغاخور نيز با بيش از دو هزار و 300 هكتار مساحت، در 55 كيلومتري مركز استان چهار محال و بختياري قرار دارد.
 


اخبار ادبي و هنري

يك بازيگر: بودن و يا نبودن خانه سينما اهميت خاصي ندارد
احمد نجفي بازيگر سينما و تلويزيون در خصوص اوضاع و شرايط خانه سينما گفت: بودن و يا نبودن خانه سينما اهميت خاصي ندارد چرا كه در آن دوره اي كه اين خانه برپا بود كار خاصي براي سينماگران نمي كرد.
اين عضو شوراي عالي سينما در گفت و گو با شبكه ايران اظهار داشت: ان شاءالله بتوانيم يك آكادمي سينمايي بهتر و بزرگتر داشته باشيم تا خدمت رسان باشد نه اينكه عده اي بنشينند و به اسم سينما و حمايت از سينماگران سياسي كاري كنند يا منتظر باشند هشت ماه ديگر انتخابات برگزار شود و از همين الان به اين فكر بيفتند كه چه كار كنند تا رئيس جمهور آينده به اين افراد پست و مقام بدهد. من از درك اين رفتارها و از اين آدمها عاجز هستم.
اميرحسين فردي:
محافل ادبي اشتياق فراواني براي شعر انقلاب نشان مي دهند
مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري گفت كه محافل ادبي ظرفيت و اشتياق فراواني براي شعر انقلاب نشان مي دهند.
به گزارش خبرنگار كيهان، اميرحسين فردي ديروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاري دومين جشنواره شعر انقلاب افزود: حجم آثار رسيده بيشتر از حد انتظار بود. اين آمار نشان مي دهد كه ظرفيت و اشتياق بسياري در محافل ادبي براي سرودن شعر انقلاب وجود دارد، مسئله اي كه طي سال هاي گذشته كمتر به آن توجه كرده بوديم.
فردي، اين جشنواره را استراتژيك خواند و گفت: اين رويداد يك حركت پرطنين در ادبيات ماست.
علي داودي، دبير علمي دومين جشنواره شعر انقلاب نيز اعلام كرد: حدود 900 اثر در بخش هاي شعرهاي سنتي (35 اثر)، آزاد (45 اثر) و بزرگسال (40 اثر) و تك اثر سنتي (390 اثر)، آزاد(380 اثر)، كودك (65اثر) و پژوهش (40 اثر) به دبيرخانه جشنواره ارسال شده اند و در مجموع داوران، 895 اثر را در سه مرحله مورد داوري قرار دادند.
وي همچنين از انتشار كتاب هاي برگزيده در قالب كتاب خبر داد.
بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران درباره وضعيت سينما
بسيج دانشجويي هشت دانشگاه بزرگ تهران بيانيه اي تبييني- تحليلي درباره وضعيت سينماي ايران صادر كردند.
در متن اين بيانيه آمده است: با تأسفي مضاعف، در دوران كنوني «ديكتاتوري و انحصارگرايي روشنفكري» حتي اجازه طرح ديدگاه هاي متفاوت، مكتبي و متناسب با خواست عمومي مردم را نمي دهند و از مجامع سينمايي تا برنامه هفت را با تك صدايي پيش مي برند. گرچه در اين ميان جرياني حقيقتاً هنرمند، حركت اصيل سينماي كشور را با همه ناملايمتي ها به موفقيت هاي ارزنده اي رسانده اند. بر اثر اين انحصارگرايي، برخي از هنرمندان ناگريز به سكوت، عده اي دچار تغيير در رفتار، و بسياري نيز از اصحاب ارزشي رسانه و فرهنگ بايكوت و به گوشه اي رانده شدند؛ تا نكند نظرات بيدارگر آنان كيسه هاي دوخته شده براي سينماي ايران را با خطر مواجه كند.
اين تشكل هاي دانشجويي در پايان بيانيه خود تصريح نموده اند: بسيج دانشجويي صراحتاً اعلام مي دارد اين روند به هيچ وجه قابل پذيرش نيست و بنابراين بود تا با تجمعي فرهنگي و فراگير از جانب دانشجويان و طلاب اعتراض خود را به جولان جريانات معارض فرهنگي در داخل، سياستگذاري هاي كلان اين حوزه و همچنين عملكرد مسئولين مربوطه را ابراز نمايد؛ كه فعلا بنا بر مصالحي اين خار در چشم و عملكرد نامطلوب را تحمل مي نمايد. دانشجويان قوياً بر اين مسئله تأكيد مي نمايند كه اعتقادات مردم و از جمله نهاد «خانواده»، «دفاع مقدس» و از همه مهم تر «حريم احكام الهي» كه گاهي بسيار مظلوم است محل جولان روشنفكرنماها نيست و مسئولين نيز بايد به وظيفه اصلي خود در اين حوزه پايبند باشند.
حمايت وزارت امور خارجه از جشنواره فيلم فجر
سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست مشترك با دبير سي و يكمين جشنواره فيلم فجر عنوان كرد كه همه بايد كمك كنيم تا جشنواره بين المللي فيلم فجر خوب و باشكوه برگزار شود. نشست مشترك دبير سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر و سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص گسترش همكاري ها براي برگزاري باشكوه و گسترده تر سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر برپا شد.
رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه با استقبال از برگزاري نشست فيلم سازان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد اضافه كرد: تلاش مي كنيم نيازهاي شما را از طريق نمايندگي ها و سفارتخانه ها در كشورهاي مختلف پي گيري كنيم و با توجه به فاصله زماني خوبي كه پيش رو داريم مي شود اقدامات خوبي داشت. وي افزود: وزارت خارجه به جشنواره بين المللي فيلم فجر كمك مي كند و روي آن حساب كنيد.
 


با حضور وزير راه و شهرسازي

12 طرح بندري در استان بوشهر به بهره برداري رسيد

در آييني با حضور وزير راه و شهرسازي، 12 طرح بندري به طور همزمان در استان بوشهر مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش ايرنا از بوشهر مدير كل بنادر و دريانوردي استان بوشهر ديروز گفت: براي اجراي اين طرح ها 340 ميليارد ريال تومان اعتبار هزينه شده است.
محمد راستاد افزود: عمده اين پروژه ها شامل انبار سرپوشيده بندر كنگان، راه دسترسي بندر گناوه، راه دسترسي جزيره نگين به شركت صنعتي دريايي ايران «صدرا» بوشهر، تاسيسات پشتيباني بندر دير، محوطه سازي تكميلي پسكرانه اسكله كوثر بندر بوشهر، اسكله صادراتي گناوه، انبار سرپوشيده و محوطه سازي بندر گناوه است.
وي، تهيه و تحويل ماشين آلات تخليه و بارگيري عمليات بندري، افتتاح سامانه نوين شناسايي خودكار AES، بهره برداري از سه دستگاه خودرو آتش نشاني امداد و نجات، ساخت و تحويل يك فروند يدك كش، بهره برداري از 6 دستگاه پمپ قابل حمل آتش نشاني و فاز اول تجهيزات مخابراتي بندر عسلويه را از جمله ديگر پروژه هاي افتتاحي در استان بوشهر ذكر كرد.
راستاد اضافه كرد: از ابتداي دولت احمدي نژاد تاكنون پنج هزار ميليارد ريال اعتبار در استان بوشهر براي توسعه زير ساخت هاي بندري هزينه شده به گونه اي كه ظرفيت بندر بوشهر هم اينك به دو برابر افزايش يافته است.
 


6 دانشگاه علوم پزشكي ايران در جهان برتر شدند

6 دانشگاه علوم پزشكي كشور براساس آخرين اطلاعات منتشره در نظام رتبه بندي ESI در ميان يك درصد دانشگاه هاي برتر جهان قرار گرفتند كه در اين رتبه بندي دانشگاه علوم پزشكي تبريز نيز در جمع 6 دانشگاه برتر ايراني قرار دارد.
به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تبريز، 6 دانشگاه علوم پزشكي كشور در ميان رتبه كشوري و بين المللي دانشگاه هاي ايران كه در نوامبر سال 2012 ميلادي توسط نظام رتبه بندي-
ESI-EssentialScience Indicators اعلام شده، بر مبناي آستانه هاي تعيين شده، جزو دانشگاه ها و مؤسسه هاي تحقيقاتي يك درصد برتر جهان قرار گرفته اند.
براساس اين گزارش، شرط ورود يك مؤسسه علمي به اين نظام رتبه بندي، تعداد ارجاع به مقالات اصيل و مروري منتشر شده در پايگاه داده اطلاعات علمي Web of Science بوده و براي اين رتبه بندي حدود 700 هزار دانشگاه، مركز تحقيقاتي و غيره بررسي و از آن ميان تقريباً چهار هزار مورد به عنوان دانشگاه ها و مؤسسه هاي تحقيقاتي يك درصد برتر جهان شناسايي و معرفي مي شوند. جديدترين رتبه بندي ESI كه در اوايل نوامبر سال 2012 ميلادي اعلام شده حاكي از آن است كه 6 دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران، شهيد بهشتي، شيراز، اصفهان، تبريز و مشهد در ميان فهرست دانشگاه ها و مؤسسه تحقيقاتي يك درصد برتر جهان قرار گرفته اند.
 


وزير نيرو:

استفاده از آب هاي ورودي به كشور اولويت ماست

وزير نيرو گفت: مهار و استفاده از آب هاي ورودي به كشور از اولويت هاي اصلي اين وزارتخانه است.
به گزارش ايرنا از اروميه مجيد نامجو جمعه در آيين بهره برداري از سامانه انحراف آب سد شهرستان مرزي سردشت افزود: هم اكنون سالانه 19 ميليارد متر مكعب آب به كشور وارد و خارج مي شود كه تنها 20 درصد اين آب ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي اضافه كرد: وزارت نيرو تلاش مي كند با اجراي طرح هاي مختلف در حوزه سدسازي، ظرفيت استفاده از اين آب ها را افزايش داده و در جهت توسعه و آباداني بيشتر استفاده كند.
وزير نيرو با عنوان اينكه انتقال آب از كشورهاي همسايه به داخل كشور در دستور كار است، يادآور شد: بابرخي از كشورهاي منطقه كه داراي منابع آبي قابل توجهي هستند براي انتقال آب به كشور وارد مذاكره شده ايم.
نامجو سد سردشت را يكي از سدهاي مهم برق آبي كشور دانست و گفت: استفاده بيشتر از انرژي پاك برق آبي باعث مي شود تا شاهد توسعه و آباداني بيش از پيش كشور در حوزه هاي مختلف صنعتي باشيم.
وزير نيرو ظرفيت توليد برق آبي كشور را 30 مگاوات اعلام و اظهار كرد: هم اينك ما از يك سوم اين ظرفيت استفاده مي كنيم كه با توسعه نيروگاه هاي برق آبي اين ميزان افزايش خواهد يافت. به گفته وي از 270 طرح مهر ماندگار حوزه وزارت نيرو، 15 طرح در آذربايجان غربي اجرا مي شوند كه براي تكميل و تجهيز اين طرح ها 30 هزار ميليارد ريال اختصاص يافته است.
 


رئيس سازمان شيلات ايران

 مصرف ميگو در كشور به 40 درصد رسيد

رئيس سازمان شيلات ايران گفت: با اقدامات انجام شده براي فرهنگ سازي مصرف ميگو در ايران، ميزان مصرف اين نوع آبزي در كشور از 10 درصد در سال هاي گذشته به 40 درصد توليد داخلي در سال 91 افزايش يافته است.
به گزارش ايرنا از قشم غلامرضا رازقي شامگاه جمعه در حاشيه مراسم اختتاميه اولين جشنواره ملي ميگو در جمع خبرنگاران در جزيره قشم افزود: 60 درصد بقيه ميگوي توليد شده نيز به خارج از كشور صادر مي شود.
وي با بيان اينكه مصرف آبزيان به عنوان يكي از عوامل سلامت در جامعه گسترش است خاطرنشان كرد: در اين راستا ميزان مصرف سرانه آبزيان در كشور از 9 و يك دهم درصد كيلوگرم در سال 1390 به بالاي 10 كيلوگرم در سال جاري افزايش يافته و پيش بيني مي شود اين رقم در پايان برنامه پنج ساله پنجم به 13 كيلوگرم برسد.
به گفته معاون وزير جهاد كشاورزي، ميزان توليد آبزيان در كشور از 663 هزار تن در سال 1389 با 11 درصد رشد به 735 هزار تن در سال 1390 افزايش يافته و اين رقم با ادامه اين روند رشد به 800 هزار تن در پايان امسال خواهد رسيد.
رازقي به افزايش 25 درصدي صادرات آبزيان كشور در سال جاري به اروپا، شرق آسيا و كشورهاي همسايه بخصوص عراق نيز اشاره كرد و بر ضرورت مشاركت مردم در حفظ و بازسازي ذخاير آبزيان و جلوگيري از صيد بي رويه ماهيان تاكيد كرد.
جشنواره ملي ميگو با هدف فرهنگ سازي مصرف آبزيان از 17 تا 19 آبان ماه در محل سينما دريا قشم برگزار شد.
 


معاون وزير راه و شهرسازي:

تحريم ها تاثيري در توسعه بنادر كشور نداشته است

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: سياست هاي تحريمي كشورهاي استكباري عليه جمهوري اسلامي ايران تاثيري در روند توسعه، تخليه و بارگيري كالا در بنادر كشور نداشته است.
به گزارش ايرنا از بوشهر، سيد عطاالله صدر شنبه در آيين افتتاح همزمان 12 پروژه بندري با حضور وزير راه و شهرسازي در بوشهر افزود: براي مقابله با سياست هاي تحريمي استكبار از توان داخلي در زمينه توسعه و افزايش ظرفيت ناوگان دريايي استفاده مي شود.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور گفت: هم اينك از ظرفيت 172 ميليون تني تخليه و بارگيري بنادر كشور، پنج ميليون تن آن مربوط به بندر بوشهر است كه پارسال از اين ظرفيت چهار ميليون و 700هزار تن استفاده شده است.
وي افزود: تا قبل از دولت احمدي نژاد به دليل عمق پايين اسكله هاي بندر بوشهر پهلوگيري كشتي با ظرفيت بالا منوط به سبك سازي بود كه با لايروبي و اجراي طرح هاي توسعه اي كشتي هاي با ظرفيت 30هزار تني نيز در اين بندر پهلوگيري مي كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: افزون بر بندر بوشهر 20 بندر چند منظوره نيز در سواحل استان بوشهر در حال توسعه است.
صدر يادآور شد: به دليل طول سواحل و تراكم جمعيتي برنامه ريزي براي تبديل بندر بوشهر به بندر بزرگ بين المللي در دستور كار است.
 


عبدالهيان:

18هزار دانش آموز استثنايي در كشور تحت پوشش نيستند

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي تأكيد كرد: هنوز 18هزار دانش آموز استثنايي در كشور به دلايلي يا شناخته نشده اند يا تحت پوشش نيستند.
نامدار عبدالهيان، معاون وزير آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه هنوز نتوانسته ايم تمام دانش آموزان استثنايي را تحت پوشش آموزش قرار دهيم، گفت: تعاريف از دانش آموز استثنايي در دنيا متفاوت است اما براساس تعاريفي كه ما از دانش آموز استثنايي داريم و استاندارد هم شده است، يك درصد دانش آموزان يك جامعه، استثنايي هستند.
وي ادامه داد: اين دانش آموزان به دلايل مشكلات ذهني، جسمي يا مشكلات تركيبي كه دارند، نمي توانند از محتواي كتب عادي استفاده كنند و لذا ما كتب تحصيلي آنها را متناسب سازي كرده و شرايط مناسب با تحصيل شان را فراهم مي كنيم.
عبدالهيان با بيان اينكه يك درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان، دانش آموز استثنايي هستند، گفت: در حال حاضر 6 دهم درصد اين دانش آموزان تحت پوشش هستند.
وي يكي از دلايل، عدم پوشش اين دانش آموزان را نوع فرهنگي دانست كه در برخي از جوامع حاكم است زيرا برخي از اوليا حاضر نيستند دانش آموزان استثنايي خود را نشان دهند.
معاون وزير آموزش و پرورش افزود: تا خانواده ها با ما همكاري نكنند، نمي توانيم تمام دانش آموزان استثنايي را تحت پوشش قرار دهيم.
وي افزود: برخي دانش آموزان استثنايي در روستا هستند و امكان ايجاد كلاسي تك نفره نيست اما مي توان اين دانش آموزان را در كنار دانش آموزان عادي تحت پوشش قرار داد.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور تأكيد كرد: در حال حاضر 82 هزار دانش آموز استثنايي تحت پوشش هستند كه بايد اين ميزان به 100 هزار نفر برسد و ما برنامه ريزي كرديم تا بتوانيم هر سال 2 هزار دانش آموز را شناسايي كنيم كه در اين صورت تا پايان برنامه پنجم توسعه، 100 درصد دانش آموزاني كه نياز به آموزش دارند، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
عبداللهيان در گفت وگو با ايسنا از آموزش والدين دانش آموزان استثنايي از امسال در مدارس استثنايي خبر داد و گفت: با اين آموزش سطح آگاهي خانواده ها به لحاظ تربيتي و سطح مهارتي آنها به لحاظ عملكردي در ارتباط با رفتار مناسب با كودك استثنايي ارتقا مي يابد.

 


در همايش سراسري روز ملي خانواده؛

20 خانواده موفق تجليل شدند

در همايش سراسري روز ملي خانواده از 20 خانواده موفق تجليل شد.
فرشته حشمتيان، رئيس سازمان مدارس غيردولتي توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده وزارت آموزش و پرورش در همايش سراسري روز ملي خانواده كه در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: از سال 88 در وزارت آموزش و پرورش دبيرخانه دائمي شناسايي خانواده هاي موفق ايجاد شد و پس از آن در سال هاي بعد سياست خانواده موفق مورد بازنگري قرار گرفت.
وي ادامه داد: در شاخص هاي ابلاغي امسال تأكيد بر اين شد كه انتخاب خانواده موفق از سطح منطقه، به صورت جدي صورت گيرد و در اين همايش از 20 خانواده موفق در 20 منطقه شهرستان هاي تهران تجليل به عمل آمد.
حشمتيان گفت: دو اقدام ما را به برگزاري همايش خانواده موفق ترغيب كرد؛ نخستين اقدام، تبديل مركز زنان رياست جمهوري به مركز امور زنان و خانواده بود كه در جهت تقويت و تحكيم خانواده صورت گرفت و دومين اقدام، نگاه وزير آموزش و پرورش به امور زنان بود كه اصلاح ساختار اداري آموزش و پرورش و ايجاد سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده را موجب شد.
وي تأكيد كرد: آموزش و پرورش نخستين دستگاهي است كه در آن معاونت خانواده ايجاد شده است كه ذيل آن دو معاونت وجود دارد.
وي با بيان اينكه در سند تحول بنيادين به خانواده نگاه خاصي شده است، افزود: خانواده هاي موفق، قهرمانان تربيت در آموزش و پرورش و الگوهاي موفق در جامعه اسلامي هستند.
رحيم زماني، مدير كل آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران نيز در اين همايش گفت: در آموزش و پرورش اين استان 270 مدرس خانواده داريم كه طي يك سال گذشته 2892 دوره برگزار شد.
وي ادامه داد: 210 هزار و 335 نفر از اولياي دانش آموزان در دوره هايي كه طي يك سال گذشته توسط مدرسان خانواده برگزار شد، شركت كردند.زماني اضافه كرد: 4194 جلسه سخنراني برگزار شد و 435 هزار و 915 نفر از اولياء در اين جلسات شركت كردند.
وي تعداد مدارسي كه داراي انجمن اولياء و مربيان هستند را 2977 مدرسه ذكر كرد و افزود: در سال گذشته 5070 نفر به مراكز مشاوره مراجعه كرده اند.
زنان داراي همسر و فرزند معلول در اولويت دوركاري
مشاور رئيس جمهوري و رئيس مركز امور زنان و خانواده گفت: زناني كه داراي فرزند كمتر از هفت سال سن و همچنين داراي همسر و فرزند معلول يا زن سرپرست خانوار هستند در شرايط مساوي با ديگران در اولويت دوركاري قرار دارند.
مريم مجتهدزاده افزود: زناني كه مي خواهند نيمه وقت كار كنند مي توانند از مرخصي زايمان كه به 9 ماه افزايش يافته، بهره مند شوند و بعد از استفاده از مرخصي مي توانند به شغل خود بازگردند.
وي همچنين در مورد تسهيلات لازم به زنان دانشجو كه تمايل به داشتن فرزند دارند گفت: اين دسته از افراد مي توانند چهار ترم بيشتر تحصيل كنند و 50 درصد واحدهاي خود را غيرحضوري و در هر ترم هشت واحد كمتر انتخاب كنند.
مجتهدزاده ادامه داد: همچنين تسهيل ازدواج براي جوانان با توجه به آموزه هاي ديني و تقويت بنيان خانواده از راهبردهاي اصولي اين مركز است.
مشاور رئيس جمهوري با اشاره به برنامه هايي كه در ستاد ملي زن و خانواده دنبال مي شود، گفت: طرح كاهش زمان كاري زنان از 44 به 36 ساعت در هيئت دولت در دست بررسي است كه جايگزين آن به صورت دوركاري پيگيري مي شود.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14