(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 2 مرداد 1391 - شماره 20263

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مستندي كه دل ها را لرزاند
در صحن علني مجلس صورت گرفت
نشست مشترك مجلس و وزير كار براي رسيدگي به وضعيت اشتغال
در مكتب امام
خارج از دستور
با حضور مقامات ارشد قضايي
معارفه معاون فرهنگي قوه قضائيه برگزار شد
آيت الله خاتمي: كينه استكبار از اسلام ، راز سكوت آنها در برابر كشتار مسلمانان ميانمار است
مهماني و ميزباني متقابل خداوند و انسان
پيام تسليت رئيس مجلس به آيت الله يزدي
سه شنبه برگزار مي شود
حمايت از مسلمانان ميانمار با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران
معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه استان تهران:
امسال 40هزار حافظ قرآن تربيت مي شوند
محمد نجار: وزارت كشور و شوراي نگهبان درحال هماهنگي براي برگزاري انتخابات آتي هستند
حسيني: ارتباط دادن گراني به تحريم ها بهانه است
تكذيب خبر انتقال مقر جنبش جهاد اسلامي فلسطين و رهبران آن به تهران


مستندي كه دل ها را لرزاند

پژمان كريمي
يك اثر هنري اگرچه داراي ساختاري ساده، اما به شرط باروري از يك پيام الهي، يك بعد معنوي و خلوصي ناب مي تواند زيبا و ستودني و بر ذهن و دل مخاطب كارگر شود.
مستند «آرميتا مثل پري» از جنس همان آثاري است كه در نگاه نخست ساده است. اين كار ساختاري عجيب و غريب ندارد. مدعي نيست. تفاخر هم نمي ورزد. درنگي است بر زندگي دختر كوچك يك شهيد؛- فرزند شهيد داريوش رضايي نژاد- دانشمندي كه به دستان پليد عوامل موساد ناجوانمردانه به شهادت رسيد.
در مستند ياد شده بطور مشخص بر ارتباط خاص آرميتا با پدر شهيدش و حضرت آقا به عنوان پدر همه كودكان ديارمان تاكيد مي شود. جالب اينكه در فيلم، آرميتا در گفت وگو با مادرش دقيقا بر اين نكته تاكيد مي كند: «حضرت آقا پدر همه اند!»
مستند «آرميتا مثل پري» ارتباطي عجيب، عاطفي، ملموس و ولايي را تصوير مي كند. كلام و رفتار آرميتا همگي گوياي اين است كه او در ازاي پدر شهيدش، حضرت آقا را نه تنها پدر كه بزرگتر از پدر يافته است. پدري كه هم دوست اش دارد، هم مي كوشد جايگاه والاي «رهبري» او را از ياد نبرد.
ترديد ندارم با ديدن مستند ياد شده ارتباط ويژه دختر شهيد و حضرت آقا، دانه هاي اشك را بر چشمان بينندگان نشانده است. اشكي از شوق مواجهه با عاطفه ورزي خالصانه! از روبرو شدن با دختري كه همه آرزوها و دنياي خود را در سايه مهر پدري رهبرمان ديده است! چشمانمان گريست از روبرو شدن با پدري كه با لحني مهربانانه، خورشيد دلدادگي اش را سخاوتمندانه به فرزند شهيدي هديه مي كند.
«آرميتا مثل پري» نمونه اي از مستندهايي است كه با پول زيادي ساخته نشده است. سازندگان اش در پي فلسفه بافي نبوده اند. حجاب نفسانيت را به كناري زده اند و با لحني صميمي و روال به حكايت نشسته اند.
شنبه شب، شبكه اول سيما، با مستند خود دلها را لرزاند.
 


در صحن علني مجلس صورت گرفت

نشست مشترك مجلس و وزير كار براي رسيدگي به وضعيت اشتغال

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با حضور وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي وضعيت كار و اشتغال كشور را مورد بررسي قرار دادند.
عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ديروز در صحن علني مجلس حاضر شد تا با حضور نمايندگان وضعيت اشتغال در كشور بررسي شود.
شيخ الاسلامي در اين جلسه با بيان اينكه هر اقدامي كه در فضاي اقتصادي و سياسي رخ دهد، در امر اشتغال تاثير مي گذارد، گفت: توسعه اشتغال و سرمايه گذاري كشور نيازمند همگرايي همه دستگاه ها و مسئولين است تا بتوانيم فضاي مناسب كسب و كار را فراهم كنيم.
وي ادامه داد: اشتغال امري فرادستگاهي و فراقوه اي است و محصول عملكرد اقتصاد يك كشور است.
وزير كار ادامه داد: عملكرد وزارت كار در بخش اشتغال به دو بخش تقسيم مي شود، يكي وظايف قانوني و ذاتي وزارتخانه است و بخشي از آن هم معطوف به وظايفي است كه ما به صورت داوطلبانه آن را پذيرفتيم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: مسائلي مثل پذيرش مسئوليت دبيرخانه شوراي عالي اشتغال از جمله مواردي است كه ما آن را به صورت داوطلبانه پذيرفتيم.
وي ادامه داد: برنامه ريزي براي راهكارهاي عملي جهت رشد و توسعه اشتغال از جمله اقداماتي است كه ما آن را انجام داديم.
شيخ الاسلامي با بيان اينكه در شوراي عالي اشتغال حدود 17 نفر از وزيران و مسئولان كشور حضور دارند، اظهار داشت: ما تاكنون 48 جلسه تشكيل داده ايم كه براساس قانون ما بايد هر 6 ماه يك بار جلسه برگزار مي كرديم يعني چيزي حدود 5 جلسه تاكنون بايد برگزار مي شد در حالي كه تعداد جلسات ما 48 جلسه بود كه اين تعداد جلسات در مقايسه با همه تعداد جلساتي كه پيش از اين برگزار شده بود، برابري مي كند.
وي با بيان اينكه اشتغال كه پيش از اين متولي خاص نداشت، متولي پيدا كرده است، گفت: خوشبختانه با مديريت مجلس در دوره قبل قانون حمايت از مشاغل خانگي به تصويب رسيد و بسياري از مشاغل، مسئول پيدا كرد و مورد حمايت واقع شد.
وي با بيان اينكه ما دفاتر كارآفريني را در وزارتخانه ها و موسسات به وجود آورديم، گفت: در سال 89 نرخ بيكاري 5/13 درصد اعلام شد كه اين عدد خوبي نيست و در سال 90 هم نرخ بيكاري 3/12 بود كه اين نشان مي دهد كه جهت گيري ما، جهت گيري درستي بود.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه امر اشتغالزايي در كشور تا حد زيادي به تسهيلات بانكي وابسته است، افزود: بانك ها به دلايل مختلف متناسب با برنامه ريزي ما فعاليت نكردند؛ در سال گذشته 45 هزار ميليارد تومان براي فعاليت هاي اشتغالزايي پيش بيني شده بود كه 50 درصد آن محقق شد.
وي ادامه داد: يكي ديگر از انتظارات ما از سيستم بانكي مربوط به موسسات و بانك هاي خصوصي است كه اين بانك ها بايد در خدمت مردم قرار گيرند و نقش تاريخي خود را براي ايجاد اشتغال ايفا كنند.
شيخ الاسلامي خاطر نشان كرد: مشكل تورم و شرايط ناپايدار اقتصادي كشور امكان فعاليت سرمايه گذاران را با كندي همراه كرده و تحرك و نشاط مورد انتظار وجود ندارد.
وي گفت: هر كالايي كه به كشور وارد مي شود، منجر به حذف يك فعاليت و كالا در كشور است لذا بايد اقدامات لازم را براي جلوگيري از واردات و به حداقل رساندن آن انجام دهيم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: به موجب برآوردهاي ما متوسط سرانه ايجاد اشتغال در كشور براي هر فرد افزون بر 80 ميليون تومان است.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: تنها مرجع ذيصلاح براي ارائه آمارهاي رسمي مركز آمار ايران است و من آمارم را با استناد به مركز آمار ارائه دادم كه طبق آن نرخ بيكاري كاهش پيدا كرده و اين نشان مي دهد كه جهت گيري ما درست بوده است.
انتقاد نمايندگان
از آمارهاي وزير كار
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه بررسي وضعيت كار و اشتغال نسبت به سود زياد وام بانك ها به توليدات و سرمايه گذاران، آمارهاي وزارت كار مبني بر كاهش نرخ بيكاري، چند شغله بودن مسئولان، توقف نرخ رشد اقتصاد كشور و اشغال فرصت هاي شغلي توسط اتباع خارجي انتقاد كردند.
عبدالرضا عزيزي رئيس كميسيون اجتماعي با تأكيد بر اينكه قرار بود دولت در دو سال اخير 4 ميليون شغل ايجاد كند، گفت: علي رغم آمارهاي وزارت كار در عمل در كشور ما بيكاري بيداد مي كند.
نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بانكها با سرمايه گذاران همكاري نمي كنند، گفت: كارخانجات با كمبود نقدينگي روبرو هستند و بانكها با سود 26 درصدي به سرمايه گذاران وام مي دهند كه چنين سودي در هيچ كشور غير اسلامي از سرمايه گذاران گرفته نمي شود.
در ادامه نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه براساس آمار وزارت كار امروز نبايد هيچ بيكاري در كشور وجود داشته باشد، گفت: ميزان رشد سرمايه گذاري نشان مي دهد كه تعداد اشتغال مورد ادعاي دولت در طي سالهاي اخير به وجود نيامده است.
عضو كميسيون صنايع ادامه داد: وزارت كار بايد مشكلات سرمايه گذاري را برطرف مي كرد تا اشتغال پايدار در كشور به وجود آيد.
همچنين در ادامه اين جلسه مهدي سنايي نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: براساس قرائن موجود و نرخ رشد اقتصاد كشور امكان نرخ رشد اشتغال وجود ندارد.
وي ادامه داد: تمام آمارهاي بين المللي نشان مي دهد نرخ رشد اقتصاد كشور طي چهار سال اخير افزايش نيافته است و طي دو سال آينده هم رشد نخواهد يافت.
نماينده مردم نهاوند ركود صنايع را عامل ديگر عدم رشد نرخ اشتغال خواند و گفت: افزايش چك هاي برگشتي، كاهش اعطاي اعتبارات بانكي به واحدهاي توليدي، افزايش تعداد مراجعه به نمايندگان براي اشتغال، شكست طرح هاي زودبازده اقتصادي همگي نمايانگر عدم رشد اشتغال در كشور است.
جعفر قادري نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي نيز با تأكيد بر اينكه آمارهاي دولت مبني بر فرصت هاي شغلي ايجاد شده به هيچ وجه صحت ندارد، گفت: نرخ توزيع بيكاري در استانها عادلانه نيست.
نماينده مردم شيراز تصريح كرد: اگر اعتبارات پرداخت نقدي يارانه ها در كشور سرمايه گذاري مي شد نرخ اشتغال افزايش چشمگيري مي يافت.
قادري با انتقاد از عملكرد وزارت كار در خصوص ساماندهي شركت هاي سرمايه گذاري استاني وزارت كار گفت: بايد در كنار بازار بورس و فرابورس بازار ديگري براي خريد و فروش سهام تعاونيها به وجود آيد.
وي ادامه داد: با وجود مسئله ساز بودن بيكاري فرصت هاي شغلي توسط اتباع خارجي اشغال شده است.
همچنين حسينعلي حاجي نماينده مردم شاهين شهر در ادامه اين جلسه خطاب به وزير كار گفت: اگر جنابعالي وزير كار نيستيد ما حرفي نداريم اما اگر وزير كار هستيد نمي توانيد بگوييد كه آمار اشتغال و كار به من ربطي ندارد، پس مشكل اشتغال و كار در اين كشور به چه كسي ربط دارد؟
وي با بيان اينكه 80 درصد مراجعات به نمايندگان در خصوص تقاضاي شغل است، گفت: براساس آمارهاي ارائه شده توسط وزارت كار نبايد در كشور اين مقدار بيكار وجود داشته باشد.
سازمان ملل به ميانمار
نيرو بفرستد
رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز مجلس با انتقاد از مواضع منفعل غرب در برابر اقدامات تروريستي در سوريه و ميانمار گفت: اين نحوه اداره صحنه بين المللي يك سردر كم دارد كه در آن بنگارند «به دروازه توحش مدرن رسيده ايم»
وي درباره تحولات اخير سوريه اظهار داشت: نكته اي كه لازم است به آن اشاره اي داشته باشم رفتار پرحجم ماجراجويي نسبت به سوريه است چه اخبار قبل از عمليات تروريستي و چه واكنش كشورهاي بزرگ پس از اين عمليات نشانگر يك زد و بند عملياتي بين كشورهاي بزرگ و مرتجعين تروريست ساز است.
لاريجاني ادامه داد: پس از اين واقعه تروريستي آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان و برخي ديگر از كشورها به جاي محكوم نمودن ترور و عمليات تروريستي در دمشق اعلام كردند كه بايد حكومت دمشق تغيير كند در واقع جايزه به دست آمريكايي ها و همين چند كشور غربي به تروريست ها داده شد كه شما ترور كنيد و ما بهره سياسي آن را در شوراي امنيت دست و پا مي كنيم.
رئيس مجلس خاطرنشان كرد: اين نحوه اداره صحنه بين المللي يك سردر كم دارد كه در آن بنگارند «به دروازه توحش مدرن رسيده ايم». در اين مديريت جهاني تروريست خوب و بد داريم. اگر تروريست ها مقابل آمريكا و صهيونيست باشند كارشان محكوم و خلاف حقوق بشر است اما اگر در دمشق، عراق، فلسطين، ميانمار، بحرين هر اقدامي عليه مسلمانان انجام دهند به آنها جايزه داده مي شود اينها علامت قدرت نيست پيام هاي نفس هاي آخر مديريت كذايي آمريكاست كه به رفتار جنون آميز دست مي زند و باكي ندارد كه مسلمانان مظلوم ميانمار را قتل عام كنند و از خانه هاي خود اخراج نمايند و در مقابل اين نسل كشي سكوت كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: آقاي مديركل سازمان ملل شما كجاي كار ايستاده ايد؟ اين سازمان عريض و طويل بزرگ با اين همه هزينه به درد چه مي خورد همان گونه كه براي سوريه نيروي صلح اعزام مي كنيد براي كشتار و آواره سازي در ميانمار هم نيرو اعزام كنيد.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مصونيت نمايندگان نيز گفت: نمايندگان در ايفاي وظايف نمايندگي و اظهار نظراتشان كاملا آزاد هستند و كسي حق تعقيب آنها را ندارد اما كسي حق ندارد تحت عنوان آزادي بيان به ديگران توهين كند.
لاريجاني افزود: اصل بحث اين است كه نمايندگان در ايفاي وظايف نمايندگي و اظهارنظر و رأيشان كاملا آزادند و كسي در اين زمينه حق تعقيب آنها را ندارد و كسي حق ابطال آن را ندارد و كسي نمي تواند خلاف آن نظر دهد اما بحث در توهين و افترا است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: نمايندگان در ايفاي وظايف نمايندگي شان آزادند و هيچ قوه نمي تواند آنها را تحت تعقيب قرار دهد اما بحث توهين و افترا بحث ديگري است.
وي با تاكيد بر اين كه كسي تحت عنوان آزادي بيان حق ندارد به كسي توهين كند، گفت: اين كه كسي فكر كند قوه قضائيه مي تواند به خاطر اظهارنظر نمايندگان به خاطر ايفاي وظايف نمايندگي با آنها مقابله كند تصور باطلي است اما اگر افترا و توهين بزند حرف ديگري است.
 


در مكتب امام

ولايت فقيه ضد ديكتاتوري است
ولايت فقيه، ولايت بر امور است كه نگذارد اين امور از مجراي خودش بيرون برود.
نظارت كند:
بر مجلس
بر رئيس جمهور
كه مبادا يك پاي خطايي بردارد...
نظارت كند بر همه دستگاه ها، بر ارتش كه مبادا كار خلافي بكند.
جلو ديكتاتوري را ما مي خواهيم بگيريم.
نمي خواهيم ديكتاتوري باشد. مي خواهيم ضد ديكتاتوري باشد. ولايت فقيه ضد ديكتاتوري است نه ديكتاتوري.
صحيفه نور - ج 10 - ص 29
 


خارج از دستور

محكوميت كشتار مسلمانان ميانمار توسط نمايندگان مجلس
232 نماينده مجلس با صدور بيانيه اي كشتار مسلمانان ميانمار و اقدامات تروريستي مورد حمايت غرب در سوريه را محكوم كردند.
در اين بيانيه كه توسط دهقان عضو هيات رئيسه مجلس قرائت شد، آمده است: اقدامات ضدانساني و جنايات هولناك در ميانمار كه منجر به كشته شدن انسان هاي بي گناه و مسلمان گرديده است بيش از پيش پرده از ماهيت امپرياليستي و سودجويانه مدعيان دروغين حقوق بشر برداشته است.
در بخش ديگري از بيانيه نمايندگان آمده است: متاسفانه امروزه عنوان حقوق بشر را دولت هايي يدك مي كشند كه همانند به كار بردن بسياري از عناوين ديگر جز استعمار، چپاول، ظلم و پيشبرد منافع اقتصادي و اهداف استكباري شان كاربردي برايشان ندارد.
نمايندگان تاكيد كردند: اقدامات تروريستي مورد حمايت قدرت هاي استكباري و رژيم صهيونيستي در سوريه نيز از همين جنس است. نمايندگان ضمن محكوم كردن اين اقدامات ضدبشري، از مجامع بين المللي و نهادهاي حقوق بشر و خاصه كشورهاي اسلامي انتظار دارند تا با اعلام مواضع لازم جهت تامين حقوق مسلمانان ميانمار به رسالت ديني و انساني خود عمل نموده و تلاش بين المللي خويش را براي حل سياسي بحران اخير سوريه به كار گيرند.
گفتني است 153 نماينده مجلس در بيانيه اي ديگر اقدام دولت آذربايجان در به شهادت رساندن يك انقلابي مدافع حجاب اسلامي را محكوم كردند.
استيضاح وزير صنعت كليد خورد
نماينده قصرشيرين از كليد خوردن استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت با بيش از 20 امضا خبر داد.
به گزارش فارس، سيدفتح الله حسيني از كليد خوردن استيضاح مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد و «ناتواني وزير در كنترل بازار» را علت اصلي اين استيضاح برشمرد.
وي افزود: همه مي دانيم كه تحريم ها از اول انقلاب وجود داشته و اين دليل نمي شود كه اگر توان اداره بازار را نداريم، بگوييم علتش تحريم است.
حسيني با بيان اين كه در حال حاضر بيش از 20 نفر استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت را امضا كرده اند گراني هاي موجود در جامعه و مشكلات به وجود آمده براي مردم را از محورهاي استيضاح غضنفري ذكر كرد و اظهار داشت: در چارچوب قانون به دنبال استيفاي حق مردم هستيم چرا كه اين انقلاب متعلق به مردم است و مردم نبايد اين قدر متحمل سختي شوند.
تجمع فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت معلم مقابل مجلس
تعدادي از فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت معلم در اعتراض به مشخص نشدن وضعيت استخدامي خود در مقابل مجلس تجمع كردند.
به گزارش ايسنا يكي از اين تجمع كنندگان در مورد دليل تجمع شان گفت: قرار بود بعد از اتمام دوره دانشگاه، فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت معلم را در آموزش و پرورش استخدام كنند كه در حال حاضر با گذشت بيش از دو سال از فارغ التحصيلي، هنوز مسئولان اقدامات لازم را انجام نداده اند.
تعدادي از مربيان پيش دبستاني نيز در اعتراض به بيكار شدن و تمديد نشدن قراردادشان در سال جاري در مقابل مجلس تجمع كردند.


با حضور مقامات ارشد قضايي

معارفه معاون فرهنگي قوه قضائيه برگزار شد

معاون اول قوه قضاييه خطاي قاضي را ناپسندتر از خطاي ديگران عنوان كرده و گفت: انتظار مردم و جامعه اين است كه دستگاه قضايي سالم و دور از هرگونه آلودگي باشد.
سيدابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضاييه در مراسم معارفه معاون فرهنگي قوه قضاييه گفت: قوه قضاييه ماموريت ها و مسئوليت هاي سنگيني دارد كه خلاصه در اجراي عدالت و برقراري قسط و اجراي قانون و برپايي امنيت است.
معاون اول قوه قضاييه با اشاره به اين مطلب كه خطا از همه آحاد جامعه امري ناپسند است گفت: اين ناپسند بودن زماني كه از يك قاضي سر مي زند ناپسندتر و قبيح تر مي شود. لذا انتظار مردم و جامعه اين است كه دستگاه قضايي سالم و دور از هرگونه آلودگي باشد.
سيدابراهيم رئيسي به وجود دستگاه هاي نظارتي درون قوه قضاييه اشاره كرد و گفت: بخشي از اين دستگاه ها در سلامت افراد تاكيد دارند و آن را مورد مطالعه قرار مي دهند نظير حفاظت و اطلاعات دستگاه قضا و برخي ديگر به سلامت كار فعلي كه پرسنل دستگاه قضايي صادر مي شود توجه دارند مانند ديوان عالي كشور و دادسراي انتظامي قضات.
وي گفت: البته اين در حالي است كه به طور قطع خودكنترلي مهمترين نظام كنترلي است و اگر به مرحله اي برسيم كه اشخاص و دست اندركاران امر قضا خودشان خطا نكنند آن زمان است كه به عالي ترين مقام رسيده ايم. مقامي كه فرد در جلوت و خلوت فعلش عاري از هرگونه خطا و كجي باشد.
رئيسي با اشاره به اين مطلب كه ما در دستگاه قضايي قضاتي داريم كه هنوز پس از سالها كار و فعاليت در خانه اي اجاره اي زندگي مي كنند گفت: اين نشان از سلامت قضات ما است زيرا اين قضات مي توانستند در كمترين زمان ممكن با دست بردن در يك پرونده ثروتي براي خود فراهم كنند اما مي بينيم كه اين اتفاق نيفتاده و قضات ما سالم زندگي مي كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به توقع و انتظار شهروندان از دستگاه قضايي مبني بر ادامه عدل و قسط اشاره كرد و گفت: بارها شده كه يك فرد بي سواد به محكمه اي مراجعه كرده و در مقابل قاضي گفته است كه من سواد ندارم پول براي گرفتن وكيل هم ندارم اما شما در جايگاه حضرت علي قرار گرفته ايد و از شما توقع دارم حق من را به من بازگردانيد.
حجت الاسلام هادي صادقي نيز كه به عنوان اولين معاون فرهنگي قوه قضاييه معرفي شد، در اين مراسم اقامه قسط و عدل را ماموريت اصلي اين قوه خواند. صادقي گفت: رهبر انقلاب ارتقاي دستگاه قضايي را يكي از بزرگترين آرزوهاي خود عنوان كرد و اين ارتقا ميسر نمي شود مگر با دستيابي به كفايت عدل قضايي.
وي افزود: كارآمدي و سلامت دو صفت اصلي براي رشد يك دستگاه عدالت محور و اخلاق محور تعيين شده است. گفتني است؛ در اين مراسم دادستان كل كشور، دادستان تهران، رئيس سازمان زندان ها و معاون حقوقي رئيس قوه قضاييه نيز حضور داشتند.
 


آيت الله خاتمي: كينه استكبار از اسلام ، راز سكوت آنها در برابر كشتار مسلمانان ميانمار است

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطر نشان كرد: راز و رمز سكوت دنياي استكبار در برابر كشتار مسلمانان ميانمار، كينه اي است كه از اسلام و مسلمانان دارند چرا كه آنان نمي خواهند نام و رشد اسلام مطرح باشد.
آيت الله سيد احمد خاتمي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، ضمن محكوم كردن كشتار فجيع مسلمانان در ميانمار اظهار داشت: رشد سريع و پرخروش اسلام ناب محمدي در جهان براي جبهه استكبار عقده شده است.
وي ادامه داد: استكبار جهاني از گسترش اسلام زنده كه خاستگاه آن جمهوري اسلامي ايران است، نگران و مضطرب بوده و در هر نقطه اي از دنيا كه به مسلمانان آسيب برسد آنان اين را گامي در جهت اهداف خود مي دانند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخورد دو گانه غرب با حقوق بشر گفت: شعار حقوق بشر عنواني است كه ليبرال دموكراسي غرب نان خود را از آن مي خورد و آمريكا با بهانه قرار دادن حقوق بشر به عراق و افغانستان حمله كرد ولي در حال حاضر كه مسلمانان در ميانمار كشته و آشكارا حقوق بشر زير پا گذاشته مي شود، آمريكا فرياد حقوق بشر سر نمي دهد.
 


مهماني و ميزباني متقابل خداوند و انسان

ذات أقدس له هم راه را مشخص كرد، هم صراط را مشخص كرد و به ما فرمود: اين راههاي عمومي هست، تبليغات هست، سفارش ها هست؛ ولي ما راههاي خصوصي هم داريم و آن راه خصوصي را هم به همه نشان داديم؛ منتها بعضي ها اين راه را شناختند و طي كردند و مي كنند، بعضي نمي كنند. آن راه خصوصي هم در حقيقت راه عمومي است، براي همه است؛ منتها يك عدّه زيادي اين راه را پوشاندند، لذا فرمود: من بخواهم با تو سخن بگويم، خيلي نزديكم؛ تو بخواهي با من راز بگوئي، خيلي نزديكي ! اين راه ميانبر است، از هر دو طرف هم نزديك است. بين من و تو احدي فاصله نيست، بين تو و من هم احدي فاصله نيست !
گاهي مي فرمايد: ذا سألك ع باد ي عنّي فنّي قريأ اجيب (1). گاهي در سوره ذا وقع مي فرمايد: وقتي محتضر وضع خاصي دارد، خدا به محتضر از پرستارانش نزديك است: نحن اقرب ا ل يه م نكم. گاهي به ماها مي فرمايد: نخير، من از همه به تو نزديكترم: نحن اقرب ل يه م ن حبل الوريد (2). مرحله چهارم اين است كه مي فرمايد: من به تو از خود تو نزديكترم: و اعلموا انّ الله يحول ب ين المرء و قلب ه (3)، كه اين ديگر خارج از بحث هاي كنوني ماست. خدا به ما از ما نزديكتر است؛ اين نه فهم عمومي مي كشد، نه بحث ما مستلزم اين است؛ اين مرحله چهارم فعلاً از حوزه بحث بيرون است. فرمود: من به شما از همه نزديكترم: اقرب ا ل يكم م ن حبل الوريد،شما هم به ما نزديكيد.
اين بيانات لطيف امام سجاد (ع) در دعاي نوراني ابوحمزه ثمالي (4)و در ادعيه ديگر هم هست، در دعاي 27 رجب امام كاظم (ع) هست (5)؛ آنوقتي كه در 27 رجب سال قبل كه حضرت را به زندان مي بردند، اين جمله را قرائت فرمود، 25 رجب سال بعد بدن مطهرش را از زندان در آوردند و آن جمله اين است كه: ا نّ الرّاح ل ا ل يك قريب المسافه، كسي بخواهد رحلت كند، ارتحال كند، سفر كند، به تو خيلي نزديك است؛ بيش از يك قدم نيست ! پس بنده بخواهد به كوي حق برسد، راه نزديك است؛ يك قدم بر خويشتن ن ه وان دگر در كوي دوست ! قدم غير از گام است. انسان وقتي اين پاي راست را گذاشت، اين شده قدم اوّل. اين پاي چپ را گذاشت، مي شود قدم دوّم ! فاصله بين اين قدم اوّل و قدم دوّم را مي گويند ( گام). يك قدم بر خويشتن نه، يعني روي هوس پا بگذار؛ و آن دگر در كوي دوست. پس ا نّ الرّاح ل ا ل يك قريب المسافه و انّك لا تحتج ب عن خلق ك لا ان تحجبهم الاعمال دونك (6). هيچ حاجبي بين عبد سالك و خدا نيست؛ مگر سوء اعتقاد او، سوء اخلاق او، سوء گفتار او، سوء رفتار او، سوء نوشتار او ! پس، از هر دو طرف راه نزديك است. هم او به ما نزديك است، هم ما به او نزديكيم.
اضطرار،نعمتي براي انسان
گاهي هم مي فرمايد: اين نزديكي را من به صورت مهماني و ميزباني در مي آورم؛ گاهي من مهمان توام، گاهي تو مهمان مني ! از اين نزديكتر، از اين تعبير نمكين تر و لطيف ترهست؟! درباره حاجيان و مؤتمران در سرزمين وحي فرمود: اينها جزء ضيوف الرّحمن و مهمانان الهي اند. اگر مهمانند، ميزبان، اوست! در ماه مبارك رمضان فرمود: اين شهر الضّيافه است، روزه داران، مهمانان خدايند؛ پس در آن سرزمين و در اين زمان خدا مي شود ميزبان.
گاهي هم مي فرمايد: شما ميزبان منيد، من مهمان شمايم، آن را خودت بايد تهيه كني: أنا ع ند المنكس ره قلوبهم (7). يك انسان دل شكسته ميزبان من است، من آنجايم. انسان دل شكسته، نه يعني حتماً خداي ناكرده حوادث تلخي برايش پيش بيايد. آن يك اضطرار قهري است، يك شكستگي قهري است؛ آن هم هست، بالأخره انسان وقتي مضطر شد، به ذات أقدس له مراجعه مي كند؛ اين حالت، حالت خوبي براي ناله است، در صورتي كه « مضطر» باشد، نه ( مضطرب ) ! گاهي مي بينيد مضطر هست، فرصت مناسبي است كه بگويد يا الله، امّا به دنبال اين و آن مي رود. اضطرار نعمت خوبي است، نه اضطراب ! انسان مضطر بر اساس الا ب ذ كر الله تطمئ ن القلوب(8)، اگر يك بيمار جواب كرده اي دارد، مي گويد: يا الله؛ چون مطمئن است! مضطرب نيست كه به زمان و زمين بد بگويد، مضطر است. اضطرار از بهترين نعمت هاست كه انسان را آگاه مي كند.
در حال اضطرار انسان دل شكسته مي گويد: يا الله؛ چون از همه علل و عوامل دست شسته است و اين حالت اضطرار اگر در حال اختيار پيش مي آيد، طوبي له و حسن مآب. انسان در حال عادي بفهمد از هيچ كس كاري ساخته نيست ! خيلي ها هستند كه بامداد وضعشان خوب است، شامگاه مفتضح اند،يا بالعكس. بامداد سالم اند، شامگاه مريض؛ بامداد عالي اند، شامگاه داني؛ اين فراز و فرود به تعبير لطيف جناب شيخ فريد الدّين عطار در منطق الطّير هست؛ براي كي اين فراز و فرود نيست؟ اگر اين هست، انسان مي تواند منكسر القلب باشد، انسان منكسر القلب ميزبان خداست؛ پس از هر دو طرف مهماني باز است. هم او مي تواند مهمان باشد، ما ميزبان او: انا ع ند المنكس ره قلوبهم. هم ما مي توانيم مهمان او باشيم، او ميزبان ما؛ در حج و عمره اينطور است، در ماه مبارك رمضان اينطور است، در ليالي متبركه اينطور است، ايام متبركّه اينطور است؛ اينها راههاست.
سرمايه هاي دروني براي سير معنوي انسان
پس اين راهها هميشه هست و ذات أقدس له تمام اين مطالب را شسته و رفته و صاف، تا گوش ما رساند؛ از آن به بعد ما را مختار كرد. فرمود: من با چراغ هدايت دستگاه روح تو را ساختم، همان روح را با آن دستگاه به اين بدن منتقل كرده اند. همان روح را كه به بدن در زهدان مادر تعلّق گرفته كه جنين شده، و ما به او روح دميديم؛ همان را با همان امانت و چراغ مبين، به دنيا آوردند، از آن به بعد ديگر خودش مختار است. هم فرمود: روحي را كه من خلق كردم: فالهمها فجورها و تقواها (9)؛ او را با سرمايه خلق كردم. اين روح كه با سرمايه خلق شد، با همين حفظ سرمايه به بدن تعلّق گرفت و با همين تعلّق از زهدان مادر به دامن مادر آمد، چون: كلّ مول د يولد علي الف طره لا ان نعلم ابواه يهوّ دان ه و ينصّ ران ه و يمجّ سان ه (10) كه هم در طريق ماست، هم ابن اثير جزري از طريق آنها نقل كرده. فرمود: اين تا به دنيا بيايد، چراغ را من روشن نگه داشتم؛ حالا بعد خودش مي خواهد خاموش كند، بكند ! قد خاب من دسّاها (11) خسارت هائي كه انسان بر خودش تحميل مي كند از آن به بعد است؛ فرمود: من همه كارها را كرده ام، انسان را مختاراً آفريده ام، از آن به بعد هم به او مي گويم من شآء فاليؤم ن و من شآء فاليكفر(12).
پس چراغ درون را خدا روشن نگه داشت و تا دنيا، هيچ خاموش نكرد و هيچ نگذاشت خاموش بشود؛ به دست ما داد. صراط را هم معصومانه به ما رساند، از آن به بعد خواه انسان من شآء فاليؤم ن و من شآء فاليكفر. اينها عصاره گوشه اي از مباحثي است كه به فن اخلاق بر مي گردد، كه اميدواريم ذات أقدس له آن توفيق را به ما عطا كند كه اينها را محققانه ياد بگيريم، به آيات و رواياتش مراجعه كنيم، بعد باور كنيم، بعد عمل كنيم تا آن بحث كاربرد اخلاق كه مربوط به عالمان دين است ن شآء الله ثمر بخش باشد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ 16/ 7/ 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/ 186 (2) ق/ 16 (3) انفال/ 24 (4)مفاتيح الجنان/ دعاي ابوحمزه ثمالي
(5)البلد الأمين/ 183 (6) مفاتيح الجنان/ دعاي ابوحمزه ثمالي
(7) منيه المريد/ 123 (8) رعد/ 28 (9) شمس/ 8
(10) عوالي اللآلي/ 1/ 35 (11) شمس/ 10 (12) كهف/ 29
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


پيام تسليت رئيس مجلس به آيت الله يزدي

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي، درگذشت همشيره آيت الله يزدي، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم را تسليت گفت.
به گزارش اداره اخبار مجلس شوراي اسلامي؛ در پيام لاريجاني به آيت الله يزدي آمده است:
درگذشت همشيره گرامي تان را كه از مادران شهداي سرافراز انقلاب و نظام هستند خدمت حضرت عالي و خانواده محترم تسليت عرض كرده، براي آن مرحومه رحمت و مغفرت و براي بازماندگان صبر و شكيبايي از درگاه خداوند متعال مسئلت مي كنم.
 


سه شنبه برگزار مي شود

حمايت از مسلمانان ميانمار با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران

كميته عملياتي بين المللي توقف نسل كشي روهينگيا در ميانمار روز 24 جولاي 2012 مطابق با سه شنبه 3 مردادماه را روز همبستگي با مسلمانان روهينگيا اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، در بيانيه كميته عملياتي بين المللي توقف نسل كشي روهينگيا آمده است: اولين روز همبستگي بين المللي براي مظلوم ترين اقليت دنيا تلاش مي كند تا جامعه جهاني را جهت حمايت از روهينگيا بيدار كند.
بر اساس بيانيه اين كميته، اين روز يك صداي واحد از جامعه بين المللي براي توقف دولت ميانمار براي كشتار و ظلم توسط ارتش ميانمار عليه روهينگيا است. اين يك زنگ خطر است تا جهان نسبت به خطر تبعيد مسلمانان روهينگيا از سرزمين آركان آگاه شوند.
اين كميته يادداشتي به دفاتر منطقه يي سازمان ملل در دنيا در همين روز خواهد داد.
اين برنامه ها به طور همزمان در تمام شهرها در تمام دنيا برگزار خواهند شد:
1: تجمع مقابل دفاتر سازمان ملل با بنر و پلاكارد شامل پيام هاي زير:
ـ قتل عام روهينگيا را متوقف كنيد
ـ مسببان قتل عام روهينگيا را مجازات كنيد
ـ روهينگيا مهاجران غيرقانوني نيستند
ـ تبعيض نژادي و كمپين نفرت عليه مسلمانان روهنيگيا را متوقف كنيد
ـ خونريزي را در آركان متوقف كنيد
ـ ملت روهينگيا شهروند ميانمار هستند
ـ سازمان ملل بايد در توقف كشتار مداخله كند
ـ بنگلادش بايد مرزها را باز كند
2: قرائت بيانيه عمومي در همبستگي با جامعه روهينگيا
3: سردادن شعار نسل كشي در ميانمار را متوقف كنيد
4: دادن يادداشتي امضا شده توسط سازمان هاي غيردولتي ملي و بين المللي به نماينده سازمان ملل
5: نشست خبري
از همين رو ستاد مردمي حمايت از مستضعفان ميانمار نيز از عموم ملت ايران و دانشجويان دعوت مي كند تا در تجمع روز سه شنبه سوم مرداد ماه راس ساعت 17 براي اعتراض به نسل كشي در ميانمار در برابر دفتر سازمان ملل در تهران (خيابان شريعتي، بالاتراز حسينيه ارشاد، خيابان قبا، جنوب بلوار شهرزاد) حضور پيدا كنند.»
 


معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه استان تهران:

امسال 40هزار حافظ قرآن تربيت مي شوند

سرويس معارف-
حجت الاسلام والمسلمين عادل معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه استان تهران در نشست خبري ديروز از تربيت 40هزار حافظ قرآن در سال جاري خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان وي ضمن اعلام اين خبر ويژه برنامه هاي اين سازمان در ماه مبارك رمضان را تشريح كرد.
عادل افزود: در استان تهران 299 امامزاده و بقعه متبركه وجود دارد كه اين امامزادگان و بقاع متبركه در ماه مبارك رمضان با برنامه هاي متعدد به تعميق باورهاي معنوي مردم مي پردازند.
اين برنامه ها عبارتند از:
- تربيت حافظان قرآن كريم
- در 80 امامزاده با برنامه هاي فرهنگي متعدد اوقات فراغت نوجوانان و جوانان پر مي شود.
- در 53 بقعه برنامه هاي نشاط معنوي اجرا مي شود.
- جشنواره بزرگ وبلاگ نويسي با محور وقف و آينده ايران برگزار مي شود.
وي در ادامه با اشاره به برگزاري همايش جامعه قرآني در نيمه دوم ماه مبارك افزود:
در اين همايش از پيشكسوتان جامعه قرآني تقدير و تجليل به عمل مي آيد.
معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه تهران اظهار داشت: سي و پنجمين دوره مسابقات شهرستاني قرآن كريم نيز بزودي برگزار مي شود تا قاريان و حافظان قرآن استان تهران مورد ارزيابي قرار گيرند.
عادل در پايان از اصحاب رسانه ها درخواست كرد كه در جهت ترويج فرهنگ وقف و اطلاع رساني درباره اهميت موقوفات براي دنيا و آخرت واقفان اقدامات بهتر و بيشتر از گذشته داشته باشند.
 


محمد نجار: وزارت كشور و شوراي نگهبان درحال هماهنگي براي برگزاري انتخابات آتي هستند

وزير كشور اعلام كرد: هماهنگي هاي لازم ميان اين وزارتخانه و شوراي نگهبان براي برگزاري انتخابات آتي رياست جمهوري و انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در حال انجام است.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور، «مصطفي محمدنجار» در حاشيه جلسه هيات دولت با اشاره به هماهنگي هاي در حال انجام بين وزارت كشور و شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: اين انتخابات نيز همانند تمام دوره هاي گذشته انتخابات پس از انقلاب اسلامي و هر چه باشكوه تر از آن برگزار مي شود.
مصطفي محمد نجار همچنين درباره فعاليت هاي وزارت كشور گفت: با توجه به اينكه وزارت كشور مسوول پيشبرد سياست هاي داخلي در سراسر كشور است ما از طريق استانداران، فرمانداران و بخشداران پيوسته هماهنگي تمام دستگاه هاي اجرايي را دنبال مي كنيم تا در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي كارها به خوبي پيش رود.

 


حسيني: ارتباط دادن گراني به تحريم ها بهانه است

نماينده مردم سرپل ذهاب، قصرشيرين و گيلان غرب گفت: به دليل ناتواني وزارت صنعت، معدن و تجارت در كنترل بازار و تنظيم قيمت ها، استيضاح غضنفري در مجلس كليد خورد .
فتح الله حسيني در گفت و گو با مهر اظهار داشت: به دليل ناتواني وزير صنعت، معدن و تجارت در كنترل بازار امروز تصميم به استيضاح وزير بازرگاني گرفتيم . وي گفت: ارتباط دادن گراني ها به مسئله تحريم اقتصادي ايران يك بهانه است چون اين موضوع مربوط به امروز و ديروز نيست و 33 سال است كه تحريم عليه نظام اسلامي وجود دارد .
حسيني اضافه كرد: ما اكنون به عنوان نمايندگان مردم وظيفه داريم كه به اين مسئله مهم رسيدگي كنيم چون فشار گراني و عدم ثبات در بازار براي مردم پذيرفتني نيست . نماينده مردم سرپل ذهاب، قصرشيرين و گيلان غرب بيان داشت: استيضاح وزير حتمي است و نمايندگان مجلس به هيچ عنوان از اين مسئله عقب نخواهند نشست . وي تصريح كرد: طرح مسئله استيضاح با استقبال نمايندگان مواجه شد و اعلام مي كنم كه از استيضاح وزير كوتاه نخواهم آمد .
حسيني گفت: عقب نشستن از استيضاح وزير تنها با برگشتن بازار به حالت اوليه امكان پذير است .
وي در پايان تأكيد كرد: جمع آوري امضا از نمايندگان شروع شده و استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت، سه شنبه به هيئت رئيسه مجلس تقديم مي شود .


تكذيب خبر انتقال مقر جنبش جهاد اسلامي فلسطين و رهبران آن به تهران

جنبش جهاد اسلامي فلسطين انتقال مقر فرماندهي اين جنبش به تهران را تكذيب كرد .
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري شبكه المنار، شيخ نافذ عزام، از اعضاي دفتر سياسي جنبش جهاد اسلامي فلسطين در گفت وگويي اظهار كرد: اخبار منتشر شده مبني بر انتقال مقر و ستاد فرماندهي اين جنبش از دمشق به تهران كاملا نادرست است و رهبران اين جنبش و مقر آن هم چنان در دمشق مستقر هستند و چيزي در اين باره تغيير نكرده است .
چندي پيش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از منابع فلسطيني مدعي شد كه رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين عملا سوريه را ترك كرده اند .
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14