(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 مرداد 1391 - شماره 20268

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در صورت تصويب نهايي قهرمانان المپيك از خدمت سربازي معاف مي شوند
خارج از دستور
نامه سرگشاده آيت الله مكارم شيرازي به علماي جهان اسلام
سكوت در برابر كشتار مسلمانان بي گناه معنا ندارد
دعوت از يمن، بحرين و عربستان براي شركت در اجلاس عدم تعهد در تهران
عضو حزب التحرير: مصلحت مصر و خاورميانه ازسرگيري روابط با ايران است
عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي خبر داد
الزام وزارت نفت به عرضه بنزين باكيفيت
6 اسرائيلي چه نقشه اي براي اساتيد ايراني دارند؟
شناسايي و شكار جاسوس
در مكتب امام
منيت وخودبيني تنها مانع تقرب الي الله
اخبار ادبي و هنري


در صورت تصويب نهايي قهرمانان المپيك از خدمت سربازي معاف مي شوند

با تصويب يك فوريت طرحي در مجلس شوراي اسلامي قهرمانان المپيك از سربازي معاف شدند.
نمايندگان در جلسه ديروز مجلس طرح دوفوريتي اصلاح قانون سرباز قهرمان را بررسي كرده و پس از رأي گيري وكلاي ملت با 124 راي موافق، 78 راي مخالف و 35 راي ممتنع با بررسي دو فوريتي اين طرح مخالفت كردند.
بر همين اساس علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي يك فوريت اين طرح را به راي مجلس گذاشت و در نهايت وكلاي ملت با 130راي موافق، 66 راي مخالف و 15راي ممتنع از مجموع 254 نماينده حاضر در مجلس با بررسي يك فوريت اين طرح موافقت كردند.
براساس ماده واحده اين طرح قهرمانان المپيك شامل نفرات اول تا سوم اين مسابقات و قهرمانان اول مسابقات آسيايي با موافقت ستاد كل نيروهاي مسلح با رعايت ماده واحده قانون سرباز قهرمان و پس از طي دوره آموزش نظامي از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شوند.
تشكيل كميته صيانت از دانشمندان
عضوكميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از بررسي روند تشكيل كميته صيانت از دانشمندان هسته اي در جلسه اين هفته كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
ميرحشمت موسوي اصل در گفت وگو با فارس درباره صيانت از دانشمندان هسته اي گفت: دانشمندان هسته اي براي كشور بسيار ارزشمند هستند و بر همين اساس بايد هميشه مراقب چنين افرادي بوده و حفاظت از آنها را در اولويت قرار دهيم.
وي در پاسخ به سؤالي درباره الزام وزير علوم به تشكيل اين كميته و ارائه گزارش به كميسيون آموزش، افزود: بنده از سابقه اين موضوع اطلاعي ندارم و به تازگي نيز اين موضوع در كميسيون آموزش مطرح نشده است.
موسوي با بيان اينكه در هفته جاري اين موضوع را در كميسيون بررسي مي كنيم، اظهار داشت: بررسي مي كنيم كه سوابق صيانت از دانشمندان هسته اي چه بوده و چرا تاكنون تحقق پيدا نكرده است؟
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه ديروز خود بررسي لايحه عضويت دولت در انجمن پارك هاي تحقيقاتي دانشگاهي كه از سوي شوراي نگهبان اعاده شده است را مورد بحث قرار داده و پس از گزارش مقتدايي سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات به منظور تأمين نظر آن شورا با حذف ماده واحده اين لايحه موافقت كردند.
كميسيون آموزش و تحقيقات پس از بررسي هايي كه روي اين لايحه داشت، پيشنهاد حذف ماده واحده لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در انجمن بين المللي پارك هاي علمي را مطرح كرد كه وكلاي ملت با 194 راي موافق، 16 رأي مخالف و 19 راي ممتنع از 224 نماينده حاضر در جلسه با حذف ماده واحده لايحه مذكور موافقت كردند.
نمايندگان مجلس در ادامه طرح اعاده شده اصلاح عنوان صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير از شوراي نگهبان را مورد بحث و بررسي قرار داد و به منظور تأمين نظر آن شورا با اصلاحاتي اين طرح را به تصويب رساندند.
نمايندگان همچنين طرح اعاده شده تبديل مربيان حق التدريس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور به رسمي-پيماني از شوراي نگهبان را مورد بحث و بررسي قرار داده و به منظور تامين نظر آن شورا با اصلاحاتي به تصويب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، بار مالي اضافي ناشي از اجراي اين قانون از محل وجوه مربوط به حق التدريس مربيان موضوع ماده 17 قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و همچنين دريافتي مربوط به آموزش نيروي كار ايراني تامين مي شود.
بهارستان نشينان با 194 راي موافق، 11 راي مخالف و 9 راي ممتنع از 246 نماينده حاضر در جلسه، طرح مذكور را مصوب كردند.
اصلاحات مجلس در كمك 750 ميليارد توماني به برخي موسسات
نمايندگان ملت همچنين با فوري بررسي شدن طرح اصلاح قانون بودجه 91 موافقت كردند كه در صورت تصويب نهايي آن كمك به موسسات طبق جدول شماره 12 در قبال خريد خدمت انجام مي شود.
در صورت تصويب نهايي اين طرح، جدول شماره 12 قانون بودجه 91 اصلاح مي شود.
در اين جدول مقرر شده مبلغ 750 ميليارد تومان تحت عنوان 157 رديف به برخي موسسات كمك هايي انجام شود.
اسامي زمين خواران اصفهان را اعلام مي كنم
احمد سالك نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود از رانت خواري و زمين خواري زمين هاي كشاورزي و باغات مردم شهرستان اصفهان خبر داد و گفت: از اين طريق به بعضي از مسئولان رده بالاي دولت هشدار مي دهم كه موضوع از اين قرار است كه مصوبه اي وجود دارد مبني بر عدم ممنوعيت كارخانجات و صنايع در شعاع 50 متري امااين مصوبه به شكل مطالعه و توسعه شهرك صنعتي محمودآباد است به طوري كه با شهرك صنعتي الحاق شود.
وي افزود: اينگونه مصوبات بايد در استان بررسي و تصويب شده و بعد از آن به تهران ارسال شود تا در جمع مسئولان وزارتخانه هاي ذيربط بررسي و تصويب شده و سپس براي هيئت دولت ارسال شود اما مصوبه مذكور بدون درخواست مديران استان و بدون بررسي در استان و بدون رعايت اين اصول و مراحل در سفر دوم هيئت دولت تصويب شد كه تعجب برانگيز است، چرا كه كارگروه زيربناي استان اصفهان، اداره جهاد كشاورزي، محيط زيست، مسكن و شهرسازي و شوراي شهر و شهرداري اصفهان و مردم شهيدپرور محمودآباد با آن مخالف بودند.
وي با هشدار به افرادي كه از درون دولت بر اجراي اين مصوبه اصرار دارند، گفت كه اگر اين مسئله ادامه پيدا كند، اسامي همه آن هايي كه در موضوع زمين خواري و رانت خواري اين مسئله دست داشته اند را از اينجا اعلام مي كنم.
تشكر تابش از دولت براي مقابله با تحريم ها
نماينده اصلاح طلب اردكان در مجلس با تشكر از دولت به خاطر تمهيداتي كه در شرايط فعلي انديشيده است گفت: گزارش وزرا در جلسه غيرعلني روز چهارشنبه حاكي از تلاش آنها براي مقابله با تحريم ها است.
به گزارش فارس محمدرضا تابش در اخطاري با استناد به اصل 53 قانون اساسي، اظهار داشت: طبق قانون همه دريافت هاي دولت در حساب هاي خزانه داري كل كشور متمركز شده و همه پرداخت ها به موجب قانون انجام مي شود.
وي افزود: از دولت به خاطر تمهيداتي كه در شرايط سخت فعلي انديشيد تا مردم با چالش مواجه نشوند، متشكرم ولي در برخي موارد مي شد اداره كشور سنجيده تر انجام شود.
تابش ادامه داد: انصافا بايد اذعان كرد كه اداره كشور در شرايط كنوني كار سختي است و گزارش وزرا در جلسه غيرعلني روز چهارشنبه مجلس حاكي از تلاش آنها براي مقابله با تحريم هاست اما مطلبي كه بايد نگران باشيم، دور زدن برخي قوانين به بهانه گذر از تحريم هاست در حالي كه رهبر معظم انقلاب همواره بر قانونگرايي تاكيد دارند.


خارج از دستور

3 تجمع مقابل مجلس
تعدادي از مربيان پيش دبستاني، سيلوداران بخش خصوصي و كارگزاران مخابرات روستايي ديروز مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
تعدادي از مربيان پيش دبستاني آموزش و پرورش ديروز براي چندمين بار پي درپي مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند و با شعار «مربي پيش دبستان استخدام استخدام» خواستار تعيين تكليف هرچه سريعتر وضعيتشان شدند.
همچنين روز گذشته تعدادي از سيلوداران بخش خصوصي نيز مقابل مجلس تجمع كرده بودند كه يكي از اين سيلوداران به فارس گفت: ما در اعتراض به عدم حمايت و عدم رعايت تعهدات دولت اينجا تجمع كرده ايم.
وي افزود: دولت تعهد كرده بود كه گندم را از كشاورزان بخرد و جهت نگهداري به ما بدهد ولي معاونت بازرگاني وزارت صنعت به واسطه اعتراضي كه در مجلس هشتم داشتيم، با ما لجبازي مي كند و برخي افراد كه سيلوي آنها ظرفيت 80 هزار تني دارد، حتي يك كيلو گندم هم دريافت نكرده اند.
همچنين تعدادي از كارگزاران مخابرات روستايي ديروز در اعتراض به عدم دريافت حقوق و انعقاد قرارداد با آنها طي 5 ماه گذشته مقابل مجلس شوراي اسلامي حضور يافتند.
بررسي شكايت نمايندگان از مرتضوي
در ديوان عدالت
احمد توكلي نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي و يكي از امضاكنندگان نامه استيضاح وزير كار از بررسي شكايت نمايندگان از مرتضوي در ديوان عدالت خبر داد.
وي در پاسخ به نامه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل تاكيد كرد: هيئت عمومي ديوان عدالت اداري كه بالاترين مرجع تصميم گيري است براي اتخاذ تصميم درباره شكايت نمايندگان امروز ]دوشنبه[ تشكيل جلسه مي دهد.
توكلي ادامه داد: در صورت لغو نشدن انتصاب مرتضوي استيضاح را انجام خواهيم داد.


نامه سرگشاده آيت الله مكارم شيرازي به علماي جهان اسلام

سكوت در برابر كشتار مسلمانان بي گناه معنا ندارد

يكي از مراجع تقليد قم در نامه سرگشاده اي خطاب به علماي جهان اسلام خواست سكوت خود را نسبت به كشتار مسلمانان در كشورهاي اسلامي بشكنند.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي ظهر ديروز در جلسه تفسير قرآن در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به نامه سرگشاده خود به مفتيان كشورهاي بزرگ اسلامي و علماي آنها و انتقاد از سكوت ايشان در براي كشت و كشتارهايي كه در كشورهاي اسلامي به دست مسلمانان صورت مي گيرد افزود: چرا اينها ساكت نشسته اند، چرا فرياد بر نمي آورند؟ تمام تاريخ اسلام را نگاه كنيم در هيچ زماني اين قدر مسلمان به دست مسلمان كشته نمي شد، دشمنان نشسته اند و شادي مي كنند.
استاد حوزه علميه قم خطاب به مفتيان و علماي مذاهب اسلامي تاكيد كرد: از مشكلات عظيم امروز جهان اسلام آگاهيد و مي دانيد در هيچ زماني در طول تاريخ اسلام كشتار بي رحمانه مسلمانان توسط يكديگر مانند امروز نبوده است.
وي با اشاره به اوضاع كشورهاي اسلامي افزود: در كشور عراق در يك روز 16 انفجار هولناك با بيش از 300 كشته و مجروح رخ داد و همه روزه در مقياس هاي مختلف اين جنايات باز هم تكرار مي شود و در سوريه مزدوراني از سوي اسرائيل و برخي كشورهاي متعصب اسلامي به اين كشور اعزام شده و با عنوان ارتش آزادي بخش برادركشي عجيبي در سوريه به راه انداخته اند.
آيت الله مكارم شيرازي خاطر نشان كرد: همه روزه پيروان مذاهب مختلف اعم از شعيه و سني پيكرهاي قطعه قطعه شده مسلمانان را كه به روي زمين مي ريزد مشاهده مي كنند، در حالي كه دشمنان اسلام در اروپا، آمريكا و اسرائيل شادي كرده و كف مي زنند.
وي بيان كرد: با اينكه همه مي دانيم اسلام دين رحمت و رأفت بوده و قرآن كتاب آسماني ما تمام مسلمانان را به محبت و برادري دعوت كرده است، اين گروه ها با فجيع ترين صورت برادران مسلمان را به بهانه هاي واهي مي كشند و هولناك ترين ضربه را بر پيكر اسلام و قرآن وارد مي كنند؛ اينها اسلام را آيين خشونت معرفي كرده جلوي پيشرفت اسلام را در جهان مي گيرند.
استاد حوزه علميه قم گفت: آيا شما علماي اسلام چنين كشت و كشتاري را در تاريخ سراغ داريد؟ چرا ساكت و خاموش نشسته ايد و فرياد نمي كنيد؟ همه مي دانيم دست دشمنان اسلام و مزدوران در كشورهاي اسلامي از جمله سوريه، افغانستان و همه جا پشت صحنه در كار است.
وي يادآور شد: از همه عجيب تر اينكه در ميانمار دشمنان اسلام فرصت را غنيمت شمرده و به كشتار مسلمانان مشغول شده اند و علماي اسلام خاموش هستند، آيا شما مفتيان و بزرگان اسلام در برابر اين وضع وحشتناك كه لكه ننگني بر دامان نسل كنوني خواهد گذاشت بايد سكوت اختيار كنيد؟ آيا نبايد با فتاواي خود جلوي اين وحشي گري را گرفته و سران كشورهاي اسلامي را نصيحت كرده كه آتش بيار اين معركه هولناك نشوند؟
آيت الله مكارم شيرازي اظهار كرد: مگر در منابع اسلامي نيامده هرگاه بدعت ها ظاهر شود بر علما واجب است كه علم خود را ظاهر كنند؟ چه بدعتي بدتر از كشتارهاي انتحاري وجود دارد، در كجاي آيات و روايات در تاريخ اسلام آمده افرادي مواد منفجره به خود ببندند و در ميان بي گناهان خودشان و ديگران را نابود كنند؟ آيا اين كار بدعتي وحشتناك نيست؟
وي تصريح كرد: اين سكوت قابل قبول نبوده و عذري در پيشگاه خداوند نداريد، بياييد همه با عزمي راسخ به مبارزه با اين جنايات رفته و دين خود را ادا كنيم و دشمنان اسلام را ناكام و مأيوس سازيم.
 


دعوت از يمن، بحرين و عربستان براي شركت در اجلاس عدم تعهد در تهران

محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان از ملك عبدالله پادشاه عربستان و شيخ حمدبن عيسي آل خليفه شاه بحرين و هادي منصور رئيس جمهور يمن براي شركت در اجلاس سران عدم تعهد دعوت كرد.
دعوتنامه شاه عربستان قرار بود توسط معاون وزير خارجه ايران به وزيرخارجه عربستان تحويل داده شود كه بعد از اجراي حكم اعدام برخي اتباع ايراني در عربستان سفر امير عبداللهيان به جده لغو و دعوتنامه از طريق كانال ديپلماتيك ارسال شد.
همچنين در پي خشونت شديد رژيم آل خليفه در سركوب مردم بحرين ايران روابط با بحرين را به كاردار كاهش داده و در اعتراض به اقدامات آل خليفه دعوت نامه شاه بحرين نيز توسط فرستاده ويژه رئيس جمهور ارائه نشد.
دعوتنامه رئيس جمهور يمن نيز توسط معاون پارلماني وزارت نيرو تقديم هادي منصور شد.
ايران به عنوان ميزبان اجلاس سران عدم تعهد موظف به انجام دعوت از كليه كشورهاي عضو اين جنبش است.
اجلاس سران عدم تعهد از تاريخ 5 تا 10 شهريور در تهران برگزار مي شود و طي آن رياست جنبش عدم تعهد به مدت سه سال به جمهوري اسلامي ايران منتقل خواهد شد.


عضو حزب التحرير: مصلحت مصر و خاورميانه ازسرگيري روابط با ايران است

يكي از فعالان سياسي مصر و عضو حزب التحرير با اشاره به اينكه عادي سازي روابط ايران و مصر مطالبه احزاب اين كشور از محمد مرسي است، تاكيد كرد: معتقدم روابط تهران و قاهره در كمتر از يكسال آينده بتدريج از سرگرفته مي شود.
«محمد عبدالخالق» از اعضاي حزب التحرير مصر كه از شخصيت هاي حاضر در جريان پيروزي انقلاب مصر عليه رژيم حسني مبارك بوده در گفت وگو با مهر به ارائه نظرات خود در قبال آينده روابط ايران و مصر پرداخت.
عبدالخالق كه اخيرا سفري چند روزه به تهران داشته در پاسخ به اين سوال كه چشم انداز آينده روابط ايران و مصر را چگونه مي بينيد اظهار داشت: موضوع از سرگيري روابط ميان ايران و مصر، مسئله اي بسيار مهم و حياتي است.
وي تاكيد كرد: روابط نزديك تهران و قاهره مي تواند در نهايت به سيطره آمريكايي صهيونيستي بر منطقه پايان دهد.
اين شخصيت مصري در واكنش به گزارش برخي رسانه ها كه از ممنوعيت ورود ايرانيان به مصر در مقابل ورود آزادانه اتباع اسرائيلي به اين كشور خبر داده بودند، اظهار داشت: به طور حتم همه اين شرايط تغيير مي كند و موانع از ميان برداشته مي شود.
عبالخالق خاطر نشان كرد: ما از مدتي قبل در محافل فعالان مصري در اين باره صحبت مي كنيم و حزب التحرير در نظر دارد نامه هايي را براي رياست جمهوري و وزارت خارجه مصر ارسال كند كه در آنها از سرگيري روابط با ايران به عنوان يك مطالبه جدي مطرح خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه «محمد مرسي» رئيس جمهور كل اقشار ملت مصر و نه فقط اخوان المسلمين است، افزود: مصلحت مصر و خاورميانه در از سرگيري روابط با ايران است.
عضو فعال حزب التحرير مصر با تاكيد بر اينكه احزاب و اقشار مردم مصر بر از سرگيري روابط دو كشور پافشاري دارند، افزود: معتقدم در كمتر از يكسال آينده روابط دو كشور به حالت عادي باز مي گردد.
گفتني است ، محمد عبدالخالق فارغ التحصيل رشته مهندسي نفت در مقطع كارشناسي ارشد است و علاوه بر فعاليتهاي سياسي در وزارت نفت مصر مشغول به كار است. وي اخيرا رياست هيئت مصري در سفر به ايران را بر عهده داشته است.


عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي خبر داد

الزام وزارت نفت به عرضه بنزين باكيفيت

عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس شوراي اسلامي وزارت نفت را ملزم كرده تا از امسال به عرضه بنزين با كيفيت و استاندارد اقدام كند.
اميرعباس سلطاني در گفت وگو با خبرنگار فارس در شهركرد اظهار داشت: بررسي گزارش مسئولان وزارت نفت در رابطه با آخرين وضعيت نفت كشور يكي از مهم ترين برنامه هايي است كه در دستور كار كميسيون انرژي مجلس قرار دارد.
وي بر ضرورت ارائه راهكارهاي سازنده در راستاي مقابله با تحريم نفتي كشور تاكيد كرد و افزود: طي برنامه ريزي هاي انجام گرفته در بخش نفت و گاز و پتروشيمي كشور، ارائه راهكارهاي مقابله با تحريم نفتي كشور در اين كميسيون در حال بررسي است.
اميد مي رود با ارائه راهكارهاي سازنده و اساسي بتوان تحريم هاي نفتي را خنثي و تاثير آن را در اقتصاد كشور بي اثر كرد.
نماينده مردم بروجن در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: همچنين از ديگر برنامه هاي مجلس اين است كه وزارت نفت را ملزم كرده تا از امسال به عرضه بنزين با كيفيت و استاندارد اقدام كند.
سلطاني، كاهش آلودگي هوا را مهم ترين هدف از اجراي اين برنامه دانست و افزود: در صورت اجراي اين برنامه حجم آلودگي هاي ناشي از سوخت هاي فسيلي كم مي شود. عضو كميسيون انرژي مجلس خاطرنشان كرد: در همين راستا با وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در تعامل هستيم تا از ماشين آلاتي كه داراي استانداردهاي لازم باشند در بخش توليد و صنعت استفاده كنند.


6 اسرائيلي چه نقشه اي براي اساتيد ايراني دارند؟

شناسايي و شكار جاسوس

پيام فضلي نژاد
برگزاري «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» (12 تا 14 مرداد) در اسلامبول تركيه را بايد فاز جديدي از استراتژي «جاسوسي آكادميك» مثلث سرويس هاي جاسوسي ليبرال دانست كه پيام هاي امنيتي جديدي را براي جامعه علمي ايران مخابره مي كند؛ از اين رو وقتي «كيهان» روز 24 تير 1391 ماهيت صهيونيستي اين كنفرانس و هويت گردانندگان آن را افشا كرد، بيش از 30 استاد ايراني از شركت در آن انصراف دادند و گردانندگان كنفرانس به دنبال جايگزين كردن اساتيد ديگري از ايران به جاي آنان هستند! حضور 6 استاد اسرائيلي در حوزه مسائل ايران (از دانشگاه هاي صهيونيستي «تل آويو»، «نگو» و «هبرو») به همراه 5 ميهمان ويژه كنفرانس كه همگي از «بنياد اشرف پهلوي» در واشنگتن دي .سي و حامي فرقه ضاله «بهائيت» هستند، از يك سو بر اهداف امنيتي آن صحه مي گذارد و از سوي ديگر، برگزاري «پنل ويژه رابطه ايران و اسرائيل» در كنار برنامه سخنراني 2 اسرائيلي در هر روز براي مدعوين ايراني سبب مي شود تا اين كنفرانس يك «تهديد علمي» و سناريويي براي «شناسايي و شكار جاسوس» شناخته شود، نه يك «فرصت پژوهشي و آكادميك». چرا چنين قضاوت مي كنيم؟
تيم مديريتي و سخنرانان ويژه «كنفرانس اسلامبول» هر 5 نفر عضو حلقه اي از ايران شناسان هستند كه «احسان يارشاطر» (فراماسونر بهايي و سردبير دايره المعارف (ايرانيكا) را به عنوان «پدر» آنان در «بنياد مطالعات ايران» مي شناسند، بنيادي كه رياست عاليه آن با «اشرف پهلوي» است و «احمد علي مسعود انصاري» در كتاب «پس از سقوط» با انتشار سندي فاش كرد كهCIA از دهه .1980م به واسطه «پرويز ثابتي» (مديركل امنيت داخلي ساواك) هدايت رويكردها و فعاليت هاي اين بنياد ايران شناسي را در دست دارد. (صص275-273) از ميان اين 5 نفر، «تورج اتابكي» رئيس «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايراني» است و «احمد كريمي حكاك» نيز نماينده پروژه آمريكا در حوزه مطالعات ايراني شناخته مي شود. از 7 سال پيش «وزارت خارجه آمريكا» كمك هاي مالي خود را براي تأسيس «مركز مطالعات ايراني» در دانشگاه مريلند به «كريمي حكاك» اختصاص داد و ايران شناسان بهايي نيز به همكاري با آن پرداختند اكنون اين مركز يكي از شركاي برگزاري «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» در تركيه است.
«محمد توكلي طرقي» سردبير فصلنامه «ايران نامه» (نشريه بنياد اشرف پهلوي) كه تيرماه 1390 همايش «بهايي آزاري در ايران» رابا حضور «ديان علايي» (نماينده بهائيان در سازمان ملل)، «احمد كريمي حكاك» و پژوهشگران اسرائيلي در «دانشگاه تورنتو» برگزار كرد از ميهمانان ويژه كنفرانس اسلامبول است او به همراه «علي ميرسپاسي» (از ديگر تحليلگران بنياد اشرف پهلوي و مشاور حزب مشاركت ايران) درباره چگونگي «مطالعات آكادميك در ايران» براي اساتيد ايراني سخنراني مي كند و مديريت پنل «سينماي بعد از انقلاب درايران» را انجام مي دهد. توكلي طرقي از نويسندگان ماهنامه «مهرنامه» (سخنگوي جريان فتنه، چاپ تهران) نيز مي باشد و سال 1387 در سفري بي سروصدا به ايران كوشيد تا اسناد و مدارك بهائيت را جمع آوري و از كشور خارج كند. «علي بنوعزيزي» نيز از ديگر اعضاء برجسته «بنياد اشرف پهلوي» و «فصلنامه ايران نامه» است كه از سال 1374 الگوي «جامعه مدني سكولار» را براي ايران پيشنهاد كرد و در مراسم ناهار روز 13مرداد 1391 در «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» براي حاضران درباره «اسلام و اصلاحات در خاورميانه» سخنراني مي كند. در نتيجه، رياست كنفرانس و ميهمانان ويژه آن، از اعضاء حلقه اي تحت سيطره بهائيان هستند كه فقط با يك واسطه و توسط «بنياد اشرف پهلوي» از منابع و عوامل اطلاعاتي CIA براي عمليات هاي جاسوسي آكادميك محسوب مي شوند. در يك دهه گذشته تكاپوهاي حلقه ايران شناسان «بنياد اشرف پهلوي» در ايران شدت گرفته است تا جايي كه وقتي يكي از همكاران «احسان يارشاطر» در تهران درگذشت، فروردين 1390 مجله هاي «بخارا» (به سردبيري علي دهباشي) و «مهرنامه» در ايران همزمان با «فصلنامه ايران نامه» در واشنگتن .دي.سي شماره اي ويژه در ستايش او منتشر كردند. همين تعاملات سبب شده است كه «فصلنامه نگاه نو» به مديريت «علي ميرزايي» (از فعالان «حزب توده» در ابتداي انقلاب و معاون «محمدتقي بانكي» در شركت ملي فولاد) كه با حلقه مبلغان فراماسونري و بهائيت در «راديو زمانه» همكاري و ارتباط دارد، در «كنفرانس دو سالانه مطالعات ايراني» شركت كند.
برنامه هاي ويژه اي كه حلقه ايران شناسان «بنياد اشرف پهلوي» براي اساتيد ايراني دركنفرانس اسلامبول پيش بيني كرده اند، حضور و سخنراني 6 پژوهشگر اسرائيلي است؛ به نحوي كه هر روز 2 اسرائيلي در حوزه مسائل ايران به بحث مي پردازند. تعامل ايران و رژيم صهيونيستي چنان براي برگزاركنندگان كنفرانس اولويت دارد كه يك پنل اختصاصي را در روز اول (12مرداد) براي آن تدارك ديده اند و يك ايراني- اسرائيلي به نام «اورلي رحيميان» از «دانشگاه نگو» (در فلسطين اشغالي) براي سخنراني انتخاب شده است و سپس «جوليا رابانويچ» از «دانشگاه هبرو اسرائيل» در خصوص «شعر و ادبيات ايران» سخن مي گويد. «مطالعات بابي و بهايي» يكي ديگر از بخش هاي «كنفرانس دو سالانه مطالعات ايران شناسي» در تركيه است كه «سيامك ذبيحي مقدم» از اسرائيل در آن مقاله اي با عنوان «كشتار بهائيان در يزد» ارائه مي كند. «ذبيحي مقدم» دانش آموخته تاريخ در دانشگاه اسرائيلي «حيفا» و از همكاران «محمد توكلي طرقي» (سردبير ايران نامه) است كه تيرماه سال گذشته نيز به دعوت او براي سخنراني در همايش «بهايي آزاري در ايران» پيرامون «آئين بهايي و زن ايراني» به دانشگاه تورنتو رفت. بعد از ذبيحي مقدم نيز 3 استاد ديگر از دانشگاه هاي رژيم صهيونيستي (دانشگاه هبرو و دانشگاه تل آويو) به بحث درباره «صداي شعر در نقاشي ايراني»، «زندگي بومي در ايران» و... مي پردازند و «عباس امانت» (استاد بهايي دانشگاه ييل) نيز در كنار آنان حضور دارد.
پيش از اين نيز اسلامبول ميزبان «كنفرانس مالتا3» بوده است و روزنامه «كيهان» دي ماه 1390 در يادداشتي به قلم «سيدمحمد عماد اعرابي» از ماجراي ارتباط برخي اساتيد و چهره هاي صهيونيست در كنفرانس هاي مالتا پرده برداشت و هشدار داد كه اين اتفاق دوباره تكرار خواهد شد. بي ترديد مسئولان وزارت علوم بايد از كنفرانس هايي كه تحت پوشش «مبادلات آكادميك» هدف «جاسوسي آكادميك» را دنبال مي كنند، ارزيابي و تحليل داشته باشند تا هشدارهاي امنيتي به موقع را به رؤسا و اساتيد دانشگاه ها بدهند و تهديدات امنيتي عليه جامعه دانشگاهي را در پروژه «شناسايي و شكار جاسوس» جدي بگيرند. از «شوراي عالي انقلاب فرهنگي» نيز انتظار مي رود كه آئين نامه را براي «مبادلات آكادميك» و «سفرهاي دانشگاهي» به تصويب برساند؛ خصوصاً اينكه در 2 سال گذشته وزير اطلاعات در يك برنامه تلويزيوني از «دام هاي امنيتي براي اساتيد و نخبگان ايراني» خبر داد و مديركل ضد جاسوسي آن وزارتخانه نيز تصريح كرد كه در پروژه هاي براندازي نرم تحت پوشش مبادلات علمي، مطالعات دانشگاهي و... «شبكه هاي آموزش اطلاعاتي دشمن در كشورهاي همسايه مشغول فعاليت است.» همين هشدار را مديركل پژوهشي وزارت علوم در پايان سال 1389 داد و گفت «ممكن است در جريان جاسوسي از طريق روابط پژوهشي، شخصيت علمي يا عضو هيئت علمي مان را به خارج از كشور دعوت كنند و در آنجا كاملاً تخليه اطلاعاتي كنند.» بنابراين، وقتي چنين تهديدي جدي است بايد با آن مقابله جدي نيز كرد.
 


در مكتب امام

گويي جهان آماده مي شود
براي طلوع آفتاب ولايت از افق مكه
ما امروز دورنماي صدور انقلاب اسلامي را در جهان مستضعفان و مظلومان بيش از پيش مي بينيم.
و جنبشي كه از طرف مستضعفان و مظلومان جهان عليه مستكبران و زورمداران شروع شده و در حال گسترش است، اميدبخش آتيه روشن است. و وعده خداوند تعالي را نزديك و نزديكتر مي نمايد.
گويي جهان مهيا مي شود براي طلوع آفتاب ولايت از افق مكه معظمه و كعبه آمال محرومان و حكومت مستضعفان.
صحيفه نور - ج 18 -ص 11


منيت وخودبيني تنها مانع تقرب الي الله

فن اخلاق غير از موعظه و روضه خواني است، غير از نقل كردن روايت است، غير از اين است كه بگوئيم آدم خوب باشيد؛ آنها فن نيست، آنها علم نيست، آنها موعظه است ! اخلاق علم است؛ از مكاسب و كفايه قوي تر نباشد، لا أقل در حد همان است ! كه ما مي خواهيم به خدا نزديك بشويم يعني چه؟ ما بايد متخلّق بشويم، به خدا نزديك بشويم؛ هم او به ما نزديك است، هم ما به او نزديكيم . فاصله چه هست، مانع چه هست؟
اخلاق عهده دار اين مطلب است كه قرب و بعد دو قسم است . يك قرب و بعد اعتباري كه 3 عنصر لازم دارد؛ وقتي ما گفتيم مثلاً اين ستون شرقي با اين ستون غربي، اينها نزديك همند؛ يعني آن از اين ستون 5 متر فاصله دارد مثلاً، اين ستون هم از آن ستون 5 متر فاصله دارد . اگر (الف) به (با) نزديك بود، (با) هم حتماً به (الف) نزديك است . در اين قرب 3 عنصر لازم است؛ يكي (الف)، يكي (با)، يكي فاصله بين (الف) و (با) كه اين فاصله تعيين كننده قرب و بعد است . اين مي شود قرب و بعد مكاني يا زماني و مانند آن !
در اضافات هم همين طور است؛ ما اگر گفتيم فلان شخص پدر است، فلان شخص پسر؛ فلان شخص بالاست، فلان شخص پائين، علم الص رف را مطرح كرديم؛ در اضافات 3 عنصر مطرح است . يكي ( مضاف )، يكي ( مضاف ليه )، يكي ( اضافه ) . اگر گفتيم اين شخص پسر اوست؛ يعني زيدي داريم و عمروي داريم و ابوّت و بنوّت؛ اين اضافه را در كتاب هاي منطقي خوانده ايد كه يا متواف قه الأطراف است يا متخال فه الأطراف . اضافه هاي متواف قه الأطراف مثل اخوّت كه زيد برادر عمرو است، عمرو هم برادر زيد؛ اين اضافه طرفيني است، دو تا اضافه است؛ منتها از يك سنخ . گاهي متخال فه الأطراف است، مثل اضافه ابوّت و بنوّت؛ يكي پدر است و ديگري پسر؛ از يك طرف ابوّت است وطرف ديگر بنوّت . در همه اضافه ها 3 عنصر هست؛ مضاف، مضاف ليه، و اضافه .
در حجاب هم همينطور است؛ در حجاب 3 عنصر لازم است . اگر گفتيم بين ما و بين آن شخص حجاب است؛ يعني ما محجوبيم، او محجوب عنه؛ يا او محجوب است، ما محجوب عنه و اين ديوار، حاجب است . در حجاب اينطور است، در اضافه اينطور است، در قرب و بعد اينطور است كه 3 تا عنصر لازم است .
دريافت فيض از خداوند بر اساس ( اضافه اشراقي )
امّا يك اضافه اي است به نام « اضافه اشراقي » كه در آنجا فقط 2 عنصر لازم است نه 3 عنصر . در اضافه هاي اشراقي يك مضاف ليه است كه اصل است و يك اضافه؛ ديگر از مضاف خبري نيست ! خود اين اضافه عين مضاف است، نه شيء ديگر . ا فاضه خدا نسبت به ما از سنخ اضافه هاي اشراقي است، ا فاضه اي است با اضافه اشراقي . يعني اينچنين نيست كه خدا فياض باشد، مفيض باشد، ما مستفيض باشيم و يك فيضي هم باشد، مائي باشيم، خدائي باشد و يك فيضي هم به ما برسد ! ما عين فيض خدائيم، عين فعل خدائيم . فيض را كه بردارند، ديگر نابوديم ! نه اينكه ما يك چيزي هستيم كه گيرنده فيض اوئيم؛ اگر ما هستيم، ما را كي آفريد؟! ما خودمان فيض حقيم، خودمان آيه حقيم، عين فقريم ! پس اضافه اشراقي همان 2 عنصر دارد؛ يكي مضاف ليه و يكي اضافه .
« خود بيني »، تنها حجاب انسان با خدا
در قبال اين اضافه اشراقي، حجاب هم همينطور است . حجابي كه حجاب نوري است، 2 عنصر دارد؛ يكي خود حجاب، يكي محجوب عنه .اينطور نيست كه بين ما و خداي ما يك چيزي حاجب باشد كه نگذارد ما به خدا نزديك بشويم. بين ما و خداي ما خود ما حاجبيم . اين حجاب كه حجاب نوري است، خود اين حجاب عين محجوب است . اين تحليل از روايتي كه مرحوم صدوق(ره) در كتاب شريف توحيدش از وجود مبارك امام كاظم (ع) نقل كرده استفاده مي شود . حضرت فرمود: فقد ا حتجب ب غ ير ح جاب محجوب و استتر ب غ ير ستر مستور، ل يس ب ينه (سبحانه و تعالي) و ب ين خلق ه ح جاأ غير خلق ه (1). فرمود: بين خلق و خدا حجابي غير از خود اين خلق نيست ! تمام حجاب هاي ما همين خودبيني ماست !! اينچنين نيست كه بين ما و خدا يك سدّي باشد كه نگذارد ما به خدا نزديك بشويم ! خود ما حجابيم:
تا علم و عقل بيني، بي معرفت نشيني
يك نكته ات بگويم، خود را مبين كه رستي(2)
اگر كسي خواست براي خدا كار بكند، ديگر نمي گويد ( من ) ! ما معمولاً كارهايمان يك پسوندي هم دارد: مسجد من، حسينيه من، درس من، بحث من، كتاب من؛ اين من، مزاحم ماست ! اگر گفتيم درس، بحث، سخن، تأليف؛ اينها مي شود الهي ! امّا اگر گفتيم: كتاب من، اين محجوب مي كند ما را؛ ديگر آن نمي گذارد كه قربهً لي الله باشد !
برداشتن حجاب ها و خود بيني ها، محور مباحث اخلاقي
پس محور اخلاق اين است كه ما بدانيم تنها حجاب،خود مائيم و بايد كوشش بكنيم كه اين را برداريم . مثلا دو تا طلبه اي كه تازه وارد حوزه شدند، دارند جامع المقدّمات يا سيوطي مباحثه مي كنند، در يك حجره اي كه هيچ كس نيست، فقط خدا ناظر آنهاست؛ يكي ازآنها اگر فهميد كه در اين بحث هاي نحو و صرف كه بحث هاي ابتدائي است، حق با رفيق اوست؛ او اگر تلاش و كوشش كرد كه بالأخره بگويد من هم خواستم آن مطلب را بگويم، اين يك آخوند مزاحم در مي آيد؛ او وقتي هم فارغ التّحصيل بشود، هر جا هم برود؛ وقتي وارد جامعه شد، غير از يك عنصر زيان بار عنصر ديگري نيست ! او هميشه مشكل آفرين است، براي اينكه اين در حجره دو نفري كه هيچ كس نبود نتوانست در برابر حق ساكت باشد، بگويد حق با شماست؛ او به هر وسيله است، مي خواهد حرف خودش را ثابت كند ! اگر خداي ناكرده او اصلاح نشود؛ وقتي كه وارد جامعه شد، منشأ فساد مي شود !
نديدن منيّت و خوديّت؛ عامل قصد قربت
امّا اگر در همان اوائل، خودش را اصلاح كرد، گفت بله، حق با شما بود، ببخشيد؛ او كم كم يك عالم رباني مي شود ! آنوقت جعلنا له نوراً يمش ي ب ه ف ي النّاس(3) مي شود، انساني نوراني است كه هر جا باشد جزء وارثان عيساي مسيح مي شود، چون هر كدام از اين علماء وارث انبياي الهي اند: العلماء ورثه الانبياء (4) . ذات أقدس له درباره مسيح (ع) به زبان خود مسيح فرمود: و جعلن ي مباركاً أين ما كنت (5). شما مي بينيد در طي اين 30 سال يا بيشتر،يك عده چه در لباس روحانيّت، چه در غير لباس روحانيّت؛دنبال هر كاري رفتند منشأ خير و بركت شدند؛ و جعلن ي مباركاً أين ما كنت همين است ! اين به بركت انقلاب است، خون هاي پاك شهداء است، او در هر كاري كه وارد شد، منشأ بركت بود ! معلوم مي شود كه بين خود و خداي خود حجابي نديد! او مي تواند هميشه قربهً لي الله كار بكند . اين اختصاصي به وجود مبارك مسيح ندارد؛ آن نبوّت است، آن معجزات است، آن رسالت است؛ آنها مخصوص آنهاست! امّا راهي راه آنها شدن و اين جزئيات را آشنا شدن و عمل كردن، اين مخصوص آنها نيست !
در مقابل، خبر تلخ يك گروه ديگري را هم قرآن ذكر مي كند، مي فرمايد: يك عدّه در بردگي زندگي مي كنند: أينما يوجّ هه لا يأت ب خ ير(6)؛ هر جا مولايش او را مي فرستد براي كار خير، كار مثبتي ازاو ساخته نيست ! پس يك عدّه هستند كه در هر كاري وارد بشوند منشأ فسادند، يك عدّه هستند كه در هر كاري وارد بشوند منشأ خيرند . يك عدّه مصداق و جعلن ي مباركاً أين ما كنت هستند، يك عدّه مصداق أينما يوجّ هه لا يأت ب خ ير هستند؛ اين مربوط به آن است كه ما بدانيم بين ما و خداي ما غير از خود ما هيچ مانعي نيست !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با مسئولين حوزه علميه تهران، جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم،
قم ؛ بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ـ 18/ 1/ 1390
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) التّوحيد ل لصدوق/ 179 (2) حافظ/ ديوان غزليات/ غزل 434 (3) انعام/ 122
(4) الكافي/ 1/ 32 ـ باب ص فه الع لم و فضل ه و فضل العلماء (5) مريم/ 31 (6) نحل/ 76
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


اخبار ادبي و هنري

جوابيه روابط عمومي امور هنري ارتش وپاسخ كيهان
در پي انتشار خبري مبني بر همكاري كمال تبريزي (كارگردان فيلم هاي توقيفي و عامل جريان فتنه) با «امور هنري ارتش» براي كارگرداني سريال زندگي «شهيد صيادشيرازي»، در روزنامه كيهان 7/5/91 معاون فرهنگي و روابط عمومي امور هنري ارتش جوابيه اي را ارسال كرده است كه متن آن به همراه پاسخ كيهان از نظر خوانندگان مي گذرد.
مديرمسئول محترم روزنامه كيهان
«همان گونه كه قبلاً نيز در خصوص ساخت سريال شهيد صيادشيرازي در رسانه هاي گروهي اطلاع رساني شده است نظر به اينكه مرحله تحقيق و نگارش اين سريال به اتمام نرسيده و در رابطه با تعيين كارگردان نيز هيچگونه هماهنگي با تهيه كننده سريال فوق آقاي جواد نوروزبيگي صورت نگرفته است، لذا انتظار مي رود آن رسانه وزين از انتشار اخبار غيرموثق در اين رابطه خودداري و برابر قانون مطبوعات نسبت به درج اين جوابيه اقدام نمايد.
لازم به ذكر مي باشد هرگونه خبر در رابطه با موضوع ياد شده از طريق پايگاه اطلاع رساني آجا به نشاني تارنماي www.AJA.ir به اطلاع عموم خواهد رسيد.»
معاون فرهنگي و روابط عمومي
سيدمحمدرضا واحدي
پاسخ كيهان: روز 10 ارديبهشت 1391 درحالي كه هنوز خبري از جزئيات و عوامل ساخت سريال شهيد صيادشيرازي منتشر نشده بود، سرگرد مجيد جوشقاني (مدير امور هنري ارتش جمهوري اسلامي) در مصاحبه اي با «باشگاه خبرنگاران» گفت: «گفتگوهاي ابتدايي با كمال تبريزي به عنوان سازنده سريال عبدالمالك ريگي صورت گرفته است» و همان روز نيز «جواد نوروزبيگي» (تهيه كننده پروژه هاي «عبدالمالك ريگي» و «شهيد صيادشيرازي») در گفتگو با خبرگزاري نسيم اظهار داشته كه پيشنهاد كارگرداني سريال دستگيري «عبدالمالك ريگي» را به كمال تبريزي داده است.
بنابراين، امور هنري ارتش پيش از آغاز پروژه شهيد صيادشيرازي نيز رسماً «كمال تبريزي» را به عنوان يكي از كانديداهاي ساخت پروژه هايش معرفي كرده است.
چنان كه خبر همكاري امور هنري ارتش با تبريزي پيش از اين در رسانه هاي معتبر درج شده بود، خبر پيشنهاد جديد آنان نيز به اين كارگردان جريان فتنه در رسانه ها منتشر شد و روزنامه كيهان با توجه به دغدغه هاي مسئولان و كاركنان ارزشمند ارتش جمهوري اسلامي به تحليل آثار و سوابق اين كارگردان پرداخت. حال كه «امور هنري ارتش» خبر از عدم همكاري با كمال تبريزي در پروژه هايش مي دهد، كيهان از اين رويكرد استقبال مي كند.
هديه دولت به توهين كنندگان به رئيس جمهور!
در حالي كه فيلم سينمايي «تلفن همراه رئيس جمهور» به دليل مضمون حمايت از فتنه گران و توهين به رئيس جمهور توقيف شده است، تهيه كننده اين فيلم، از خريد اين اثر توسط دولت خبر داد.
محسن علي اكبري گفته است كه قرار است همه آنچه را كه ما براي توليد اين فيلم سينمايي هزينه كرده ايم، وزارت ارشاد به ما پرداخت كند و فيلم به مالكيت دولت دربيايد!
حال پرسش اين است: اولا؛ چرا بايد خسارت توهين كنندگان به دولت و حاميان فتنه از جيب مردم و بيت المال پرداخت شود؟!
دوم اينكه، چرا بايد فيلمي كه به دليل اهانت و زير پا گذاشتن اخلاق و قانون توقيف شده است توسط دولت خريداري شود تا توهين كنندگان و قانون شكنان هزينه توهين و قانون شكني شان را پرداخت نكنند؟!
در صورت خريد مالكيت فيلم ياد شده كه در سالهاي گذشته نيز مواردي ديگر از اين دست را شاهد بوده ايم، آيا براي ساخت فيلم هاي هتاكانه- بدون پروا از توقيف و خسارت مالي- زمينه اي گسترده فراهم نمي شود؟!
آيا دادن پاداش و جايزه به قانون شكنان، موجبات گستاخي بيشتر آنان را فراهم نمي كند و قبح اهانت و تهمت و سياه نمايي كاملا شكسته نمي گردد؟!
خوب است بدانيد سازنده فيلم موهن «تلفن همراه رئيس جمهور»- علي عطشاني- سازنده فيلم «دموكراسي توي روز روشن» است؛ فيلمي كه به دليل هتاكي و حرمت شكني شهدا و سرداران دفاع مقدس با شكايت خانواده معظم شهدا روبرو شد.
در همين حال روز گذشته اعلام شد فيلم توقيفي گزارش يك جشن نيز كه به دليل توهين به اركان نظام توقيف شده بود، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خريداري شده است.
دلايل ارشاد براي خريد اين فيلم جلوگيري از خسارت تهيه كننده فيلم و فارغ البال شدن حاتمي كيا براي ساخت فيلم «چ» اعلام شده است.
اين اقدام و دلسوزي وزارت ارشاد در حالي صورت گرفته است كه حاتمي كيا حاضر نشده بود اصلاحيه هاي وزارت ارشاد را به روي فيلمش اعمال كند تا مجوز اكران دريافت نمايد!
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14