(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 مرداد 1391 - شماره 20268

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عضو شوراي روابط خارجي آمريكا:
غرب ناچار است در خصوص سوريه با ايران وارد تعامل شود
صالحي: تغيير حكومت در سوريه خيال باطل است
حمايت قاطع ايران از سوريه همزمان با مذاكرات فرستاده بشار اسد در تهران
درپرتو وحي
با حضور نماينده ولي فقيه ششمين نمايشگاه قرآن و عترت خوزستان گشايش يافت
غالب قنديل: ايران سهم به سزايي در مقاومت و ايستادگي سوريه در برابر فشارها داشته است
تجمع بسيجيان مقابل دفتر سازمان ملل در اعتراض به نسل كشي ميانمار
موفاز: حمله به ايران پيامدهاي مصيبت باري براي اسرائيل خواهد داشت
سخنگوي كميسيون اقتصادي خبر داد
تشكيل ستاد ويژه براي عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي
اعتراض كهنه سربازان آمريكايي از تحريم هاي آمريكا و اروپا عليه ايران


عضو شوراي روابط خارجي آمريكا:

غرب ناچار است در خصوص سوريه با ايران وارد تعامل شود

عضو شوراي روابط خارجي آمريكا تأكيد كرد كه ايالات متحده و متحدانش بايد به فكر نوعي همكاري با متحدان بشار اسد، يعني روسيه و به خصوص ايران باشند.
«ولي نصر» طي مقاله اي در خصوص بحران سوريه كه در روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز منتشر شده است اظهار داشت كه درگيري ها در سوريه به يك نقطه عطف رسيده است اما هيچ كس نمي تواند قول دهد كه جنگ به سرعت پايان خواهد يافت. با بشار اسد يا بدون او، سوريه داراي تمام شرايط ايجاد يك جنگ وحشتناك داخلي است: گروه هايي كه هيچ يك حاضر به آتش بس نيستند و قدرت هاي خارجي كه هر يك نظر خود را داشته و نمي توانند با هم به نقطه نظر مشتركي برسند.
استاد روابط بين الملل دانشگاه تافتس اضافه كرد: راه ساده اي براي خروج از چالش به بن بست رسيده در سوريه وجود ندارد و اين امر ثبات را در سراسر خاورميانه به خطر مي اندازد. بنابراين، ايالات متحده و متحدانش بايد به فكر نوعي همكاري با متحدان بشار اسد، يعني روسيه و به خصوص ايران براي تعيين توزيع قدرت براي سوريه پس از اسد باشند؛ هرچند كه دستيابي به اين همكاري و توافق مشكل است.
عضو شوراي روابط خارجي آمريكا افزود: واشنگتن تاكنون تحولات سوريه را به عنوان شكستي براي ايران دانسته و تنها تلاش كرده است همكاري ديپلماتيك روسيه را جلب كند. دولت آمريكا و همچنين منتقدانش ممكن است فكر كنند كه مشاركت دادن ايران در دستيابي به هرگونه راه حل براي اين درگيري ها، امتيازي به ايران تلقي شده و گفت وگوهاي هسته اي با اين كشور را به عقب خواهد برد. اما بحراني بزرگ در سوريه و تحولات پس از آن تهديدي بزرگ تر از برنامه هسته اي ايران براي منافع بلندمدت ايالات متحده در خاورميانه است. علاوه بر آن، نفوذ ايران بر حكومت اسد به مراتب از نفوذ روسيه بر آن بيشتر است.
وي اذعان كرد: در شرايط فعلي، حكومت اسد از حمايت و تسليحات لازم براي ادامه جنگ برخوردار است و نشاني از تسليم آن نيست. گروه هاي علوي، كرد و مسيحي و اندكي از اعراب سني همچنان اسد را به آنچه پس از وي مي تواند اتفاق بيفتد، ترجيح مي دهند و اين تقريباً معادل نيمي از جمعيت سوريه است.
به گزارش فارس، نيويورك تايمز در اين گزارش افزود: در لبنان، قريب به يك دهه و نيم درگيري تنها با كمك ارتش سوريه پايان يافت. همين شرايط در عراق پس از حمله آمريكا حاكم شد كه در سال 2007 با افزايش حضور نظامي آمريكا كنترل شد. اما در سوريه هيچ نيروي خارجي وجود ندارد كه بتواند چنين نقشي را بازي كند.
 


صالحي: تغيير حكومت در سوريه خيال باطل است

حمايت قاطع ايران از سوريه همزمان با مذاكرات فرستاده بشار اسد در تهران

همزمان با سفر وزير امور خارجه سوريه به تهران و ديدار با مقامات كشورمان، 245 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با صدور بيانيه اي از دولت و ملت سوريه حمايت كردند.
نمايندگان مجلس در اين بيانيه تاكيد كردند: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران از اينكه دخالت ها و توطئه هاي كشورهاي استكباري، آمريكا، اسرائيل و غرب و حمايت هاي همه جانبه رژيم هاي مرتجع از يك طرف و گروه هاي تندرو و خشونت طلب كه آلت دست قدرت هاي ضداسلامي قرار گرفته اند از طرف ديگر به نتيجه نرسيده است، مسرت و حمايت خود را از دولت سوريه اعلام كرده و از خداوند بزرگ مي خواهيم تا در اين ماه مبارك رمضان مشكلات مسلمانان را برطرف نمايد.
در بخش ديگري از اين بيانيه نيز آمده است: البته دولت سوريه كه همواره در خط مقدم مبارزه با صهيونيسم و مدافع و حامي مقاومت بوده است بايد انتظار توطئه هاي صهيونيستي را بكشد. اما قطعا مي دانند كه استقامت است كه مي تواند همه توطئه ها را خنثي نمايد و اتكا به خداوند بزرگ پيروزي قطعي را در پي دارد.
نمايندگان ملت در پايان تأكيد كردند: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن حمايت از اصلاحات و تاييد هر راه حلي كه به مشاركت مردم در سرنوشت خود منجر مي شود اطمينان داريم كه كفر جهاني و پادشاهان مرتجع كه وجودشان وابسته به ابرقدرت هاي ضداسلام است هرگز خيري نداشته اند و ملت و دولت سوريه بايد قاطعانه دست مداخله جويان را قطع نمايند و بدانند كه اين دخالت ها با هدف مددرساني به رژيم صهيونيستي است تا تنفس مصنوعي براي اين رژيم منزوي ايجاد نمايد كه به دليل انقلاب هاي اسلامي در منطقه، اين رژيم سخت در تنگنا قرار گرفته است.
در همين رابطه، علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان ديروز در ديدار با «وليد المعلم» به همتاي سوري خود با محكوم كردن دخالت هاي خارجي در اوضاع داخلي سوريه گفت: ما همه به دنبال صلح، ثبات و امنيت منطقه هستيم. بايد در اين جهت حركت كنيم. به اندازه كافي مشكلات در اين منطقه وجود دارد. درست نيست كه بر مشكلات بيافزاييم با اين تصور خام و خيال باطل كه اگر خلأيي در سوريه ايجاد شود و حكومت سوريه تغيير كند به راحتي حكومت ديگري جايگزين مي شود. اين خيال باطل و موهمي است. بايد به شرايط سوريه و وضعيت داخلي آن توجه داشته باشيم و نسبت به اين موضوع توصيه مي كنيم هم خودمان و هم ديگران كه با هوشمندي، هوشياري و با نيت خيرخواهي براي مردم سوريه عمل كنيم در غير اين صورت همه متضرر خواهند شد.
وي افزود، انكار نمي كنيم كه مردم سوريه حق دارند مانند همه ملت هاي ديگر از تمامي حقوق شهروندي يك كشور آزاد برخوردار باشند اما بايد گفت توطئه اي عليه سوريه چيده شده است كه مواضع و نظرات رژيم صهيونيستي عليه سوريه به وضوح آن را نشان مي دهد و پيشتاز همه توطئه آفريني ها و بركناري دولت سوريه و به هم ريختگي وضع در سوريه، رژيم صهيونيستي است و تعجب مي كنم جايي كه رژيم صهيونيستي اين چنين در مورد سوريه موضع گيري مي كند چگونه است كه برخي كشورهاي ديگر در اين مورد خاص كاملا هم موضع رژيم صهيونيستي هستند.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران افزود: قبول داريم عده اي از مردم سوريه ممكن است براي ايجاد تغييراتي حركت كرده باشند و رئيس جمهور و دولت سوريه هم نسبت به اين خواسته هاي مشروع مردم اعلام آمادگي كرده و پاسخ داده است.
وي اضافه كرد: قانون اساسي جديد تدوين شده و موضوع تعدد احزاب و انتخابات مجلس نيز در دستور كار قرار گرفت و انجام شد. ممكن است برخي بگويند اين اقدامات در شرايط عادي انجام نشده است. بايد گفت اجازه و فرصت دهيد كه همان قولي كه دولت و رئيس جمهور سوريه به مردمش داده است بتواند آن را عملياتي كند. اما متاسفانه روز به روز بر دامنه توطئه در سوريه افزوده مي شود. هيچ فرصتي نمي خواهند بدهند اما از سوي ديگر به وضوح مي بينيم كه اين توطئه اي از جانب چند كشور به طور ددمنشانه عليه سوريه انجام شده است كه در راس آنها رژيم صهيونيستي است.
صالحي در ادامه با تشكر از وزير خارجه سوريه براي سفرش به تهران، ضمن خيرمقدم به وي گفت: در يك جلسه طولاني در مورد مسائل دو جانبه و تحولات منطقه بحث مفصلي انجام شد و در مورد توطئه اي كه عليه سوريه چيده شده است به تفصيل گفت وگو كرديم.
صالحي افزود: عجيب است كه برخي به دنبال دليل براي تحولات سوريه مي گردند و نظراتي ارائه مي دهند و معتقدند اين مسائل تنها به دليل يكسري مطالبات مردمي بوده است.
وزير امور خارجه كشورمان هم چنين گفت: به وزيرخارجه سوريه كه به وطن دوم خود سفر كرده است خوش آمد مي گوييم. يقين داريم كه پيروزي از آن مردم سوريه است و يقينا حق پيروز خواهد شد. اميدواريم در نشست هايي كه با ديگر مقامات كشورمان دارند به جزئيات مسائل مورد نظر بپردازند. قطعا پيروزي از آن مردم سوريه است.
مسائل سوريه روز به روز روشن تر خواهد شد. ابتدا به گونه اي بود كه رسانه هاي غربي تمام تحولات را آن گونه كه خود مي خواستند نشان مي دادند و هجمه آن قدر سنگين بود كه افكار عمومي را آن گونه كه خود مي خواستند، مي ساختند اما امروز كه در طول زمان پيش مي رويم روز به روز مشخص تر مي شود كه قضايا به چه گونه اي است و چه توطئه بزرگي در كار است. اميدواريم بيداري و روشن شدن مسائل كمك به حل هر چه سريع تر اين بحران بكند.
«وليد المعلم» وزيرخارجه سوريه نيز در نشست مطبوعاتي مشترك با علي اكبر صالحي، با اشاره به توطئه همه جانبه عليه سوريه از سوي كشورهاي بين المللي، منطقه اي و برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس، گفت؛ تروريست ها از چهارشنبه گذشته تلاش كردند تسخير دمشق را عملياتي كنند، اما شكست خوردند و پس از آن به حلب رفتند و در آنجا نيز شكست خواهند خورد.
وي در خصوص احتمال حمله نظامي به سوريه گفت: سوريه داراي توان دفاعي بالايي است و ما مي توانيم از سرزمين خود دفاع كنيم.
وزير خارجه سوريه در خصوص گفت وگو با معارضان اظهار داشت: قبلا گفته بوديم كه آماده مذاكره ايم، اما آنها قبول نكردند.
موضع صريح جمهوري اسلامي در قبال تحولات سوريه همچنان كه رهبر معظم انقلاب از ابتدا تبيين فرموده بودند، اين است كه هر جا شعارها عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي بود، حركت براساس بيداري اسلامي است و هرجا خارج از اين چارچوب بود، مانند موضوع سوريه، يك حركت انحرافي است. ايشان همين نكته را چندي پيش در ديدار رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه نيز تكرار كرده و با تاكيد بر اينكه ايران قويا با هر طرحي كه آمريكايي ها در ارتباط با مسائل سوريه مبدع آن باشند مخالف است، تاكيد كردند: ايران از سوريه به دليل حمايت از خط مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي دفاع خواهد كرد.
ايشان تاكيد كردند: ما از اصلاحات در سوريه همواره حمايت مي كنيم و اصلاحاتي كه در سوريه شروع شده، بايد ادامه يابد.
بنابراين به وضوح مي توان دريافت كه ماهيت تحولات در كشورهاي تونس، مصر، ليبي، يمن و بحرين متفاوت از آن چيزي هست كه در سوريه در جريان است. از زمان پيدايي اين تحولات در منطقه، مقام معظم رهبري فرمودند، جمهوري اسلامي از تحولاتي حمايت مي كند كه داراي سه ويژگي مردمي، اسلامي و ضداستكباري باشد. در تمامي كشورهاي ياد شده به جز سوريه، قيام ها و انقلاب ها از اين سه ويژگي برخوردار است. در سوريه، گروه هايي كه به عنوان مخالفان حاكميت دست به مبارزه مسلحانه زده اند، نه تنها از اين ويژگي ها برخوردار نبوده، بلكه تكيه گاه اصلي آنان استكبار جهاني است.


درپرتو وحي

اموال و فرزندان شما
وسايل آزمايش شما هستند!
قرآن كريم:
و بدانيد كه:
اموال و فرزندان شما
وسيله آزمايش شمايند.
(و براي افرادي كه با كسب و خرج شرعي اموال و تربيت و نگهداري درست فرزندان از عهده امتحان برآيند)
پاداش عظيمي نزد خداوند است.
سوره انفال
آيه 28


با حضور نماينده ولي فقيه ششمين نمايشگاه قرآن و عترت خوزستان گشايش يافت

اهواز- خبرنگار كيهان:
ششمين نمايشگاه بزرگ كتاب قرآن و عترت خوزستان با حضور نماينده ولي فقيه در استان و در محل موزه هنرهاي معاصر اهواز گشايش يافت.
نماينده ولي فقيه در خوزستان در آيين افتتاحيه ششمين نمايشگاه بزرگ كتاب قرآن و عترت كه در محل موزه هنرهاي معاصر اهواز برگزار شد، گفت: راه اندازي نمايشگاه قرآن و عترت از نعمت هاي الهي است و از آنجا كه هدف انقلاب اسلامي تربيت نفوس و تزكيه قلوب است و اين نمايشگاه مي تواند وسيله اي براي تحقق اين اهداف تلقي شود.
آيت الله سيدمحمد علي موسوي جزايري، جلسات قرآني، اجتماعات ديني، مجالس مذهبي، كتاب هاي ديني و كتاب هاي سازنده در زمينه هاي مختلف با محوريت قرآن و عترت را از ويژگي هاي دولت كريمه عنوان و خاطرنشان كرد: امروز با رهبري آيت الله خامنه اي، شاهد نيل به اين اهداف هستيم و در فردايي نزديك به رهبري ولي عصر(عج)، به دولت كريمه دست خواهيم يافت.
امام جمعه اهواز همچنين با ابراز خرسندي از برپايي نمايشگاه كتاب قرآن و عترت، اين نمايشگاه را فرصتي براي جواناني دانست كه در سايه نعمت بزرگ قرآن و عترت رشد كرده و به مقامات عالي تقوا نائل شوند.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، نيز با بيان اينكه ششمين نمايشگاه كتاب در حوزه فعاليت هاي قرآني نسبت به سال هاي گذشته از تنوع كمي و كيفي خوبي برخوردار است، تصريح كرد: در اين نمايشگاه بيش از 13 هزار عنوان كتاب و نرم افزار به مردم متدين و مؤمن اهواز عرضه شده و سعي ما بر اين است كه بخشي از اين نمايشگاه را در 20 شهرستان استان راه اندازي كنيم.
حجت الاسلام سيد لطف الله سپهر همچنين از عرضه يك هزار عنوان كتاب عربي در حوزه قرآن و دين و معارف در نمايشگاه به مردم و علاقه مندان علوم قرآني خبر داد.
وي اضافه كرد: در نمايشگاه امسال بنياد شهيد و امور ايثارگران، شهرداري، فرمانداري، ستاد بازسازي عتبات عاليات، ستاد غدير و اقامه نماز، مهدويت، حجاب و عفاف و ديگر نهادهاي ديني، فعاليت هاي خوبي را به مردم عرضه خواهند كرد. گفتني است ششمين نمايشگاه كتاب قرآن و عترت اهواز از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان از 7 مرداد ماه كار خود را آغاز كرد و تا 16 اين ماه ادامه خواهد داشت.
غرفه حجاب و عفاف با عرضه محصولات عفاف و حجاب و مجموعه غرفه هاي هنري با ارائه تابلوهاي نفيس قرآني، منبت كاري هاي قرآني و همچنين بخش نرم افزارهاي قرآني نيز از بخش هايي است كه امسال به صورت ويژه ارائه شده اند.


غالب قنديل: ايران سهم به سزايي در مقاومت و ايستادگي سوريه در برابر فشارها داشته است

عضو شوراي ملي اطلاع رساني لبنان گفت: حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از سوريه نقش به سزايي در ايستادگي و مقاومت اين كشور در برابر فشارهاي خارجي داشته است.
غالب قنديل، عضو شوراي ملي اطلاع رساني لبنان با حضور در محل سفارت، با غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان ملاقات و در خصوص تحولات منطقه گفت وگو كرد.
غالب قنديل در اين ملاقات با اشاره به هجم گسترده فشارها و توطئه هاي خارجي عليه سوريه اظهار داشت: سوريه با حفظ انسجام داخلي خود توانسته بيش از يك سال و نيم در برابر اين فشارها مقاومت و ايستادگي نمايد در حالي كه اگر همين ميزان فشار بر دولت آمريكا وارد مي شد، قطعا نمي توانست بيش از دوماه دوام يابد. بدون شك حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از سوريه نقش به سزايي در اين راستا داشته و به زودي شاهد شكست كامل تمامي توطئه هاي دشمنان عليه سوريه خواهيم بود.
غضنفر ركن آبادي، سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان نيز در اين ملاقات ضمن تبيين آخرين وضعيت تحولات منطقه اظهار داشت: تحولات چند سال اخير در منطقه ثابت كرده است صهيونيست ها در هر جا كه وارد شده اند، اقدام به تخريب نموده اما در نهايت شكست خورده و مجبور به عقب نشيني شده اند.
ركن آبادي افزود: اكثريت مردم سوريه در كنار نظام ايستاده و بدون ترديد سوريه از اين بحران پيروزمندانه خارج خواهد شدو شكست سنگين ديگري بر صفحه شكست هاي رژيم صهيونيستي در برابر جبهه مقاومت افزوده خواهد شد.
 


تجمع بسيجيان مقابل دفتر سازمان ملل در اعتراض به نسل كشي ميانمار

در اعتراض به كشتار مسلمانان در ميانمار جمعي از بسيجيان در برابر دفتر سازمان ملل در تهران تجمع كردند.
در اين تجمع كه از سوي بسيج ادارات و بسيج كارمندان برگزار شده بود، تجمع كنندگان شعارهايي نظير «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل»، «سكوت در برابر جنايت، خيانت است، خيانت»، «كشتار وحشيانه مسلمانان اعلام جنگ است به قرآن»، به كشتار مسلمانان در ميانمار اعتراض كردند.
در اين تجمع همچنين، حجت الاسلام گواهي- نماينده ولي فقيه در سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ- طي سخناني، ضمن اعلام انزجار از كشتار مسلمانان در ميانمار و نسل كشي در اين كشور، خواستار برخورد نهادهاي حقوق بشري و بين المللي با اين مسئله شد.
وي همچنين از وزارت امور خارجه كشورمان خواست كه از همه ابزارهاي ديپلماتيك خود براي مقابله با اين مسئله استفاده كند.
گواهي با بيان اينكه «دستگاه ديپلماسي كشورمان و همچنين نهادهاي بين المللي نبايد اجازه دهند چنين اتفاقاتي دوباره تكرار شود»، افزود: دولت هاي كشورهاي اسلامي نيز بايد براي مقابله با چنين اقداماتي و جلوگيري از تكرار آن، نقش خود را ايفا كنند.
نماينده ولي فقيه در سپاه تهران بزرگ همچنين از كوتاهي سازمان ملل و نهادهاي حقوق بشري انتقاد كرد و گفت: چرا بايد اجازه داده شود كه عده اي چنين برخوردهايي انجام دهند و دست به چنين جنايت هايي بزنند. مردمي كه چنين اقداماتي عليه آنها انجام شده، سالهاست كه در ميانمار زندگي مي كنند و ميانمار وطن آنهاست اما عده اي مي خواهند اين افراد را از سرزمين شان بيرون كنند؛ مانند آن چيزي كه در فلسطين روي داد و صهيونيست ها مردم فلسطين را از سرزمين شان بيرون كردند. وي اضافه كرد: همه مسلمانان در برابر چنين جنايت هايي مسئولند و وظيفه دارند اعتراض خود را اعلام كنند. شوراي امنيت نيز ديگر نبايد كوتاهي كنند. مگر چه اتفاقي بايد در آنجا بيفتد كه سازمان ملل وارد شود؟
به گزارش ايسنا، در پايان اين مراسم نيز قطعنامه اي كه از سوي بسيج ادارات تنظيم شده بود، قرائت شد و پس از قرائت هر بند آن، تجمع كنندگان شعارهاي الله اكبر سر دادند.


موفاز: حمله به ايران پيامدهاي مصيبت باري براي اسرائيل خواهد داشت

پس از مخالفت هاي مكرر رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي رژيم صهيونيستي (موساد) با هرگونه ماجراجويي عليه ايران و پيامدهاي ناگوار اين مسئله، وزير جنگ سابق و رهبر حزب كاديماي اين رژيم نيز با جدا كردن صف خود از سران تل آويو، به مخالفت با حمله نظامي عليه ايران پرداخت.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست»، «شائول موفاز» رهبر حزب مخالف ليكود و وزير جنگ سابق رژيم صهيونيستي در اين باره هشدار داد كه يك حمله پيشدستانه و يكجانبه عليه تأسيسات هسته اي ايران، مي تواند تبعات فاجعه باري براي اسرائيل داشته باشد.
وي در مصاحبه با شبكه 2 تلويزيون رژيم صهيونيستي ضمن بيان اين هشدار، عنوان كرده است كه حمله به ايران نمي تواند در توانايي ايران در توليد تسليحات هسته اي تاخير زيادي بيندازد، و احتمال زيادي وجود دارد كه اين حمله موجب به راه افتادن يك جنگ شود.
موفاز كه رهبري حزب مخالفان كابينه را بر عهده داشته و تا هفته گذشته بنيامين نتانياهو را در دولت ائتلافي رژيم صهيونيستي همراهي مي كرد و نهايتاً به دليل بالاگرفتن اختلافات، از كابينه خارج شد، اقدام «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي و «ايهود باراك» وزير جنگ اين رژيم در تهديدآميز جلوه دادن ايران را، اقدامي مديريت شده و عمدي دانسته است. وي در عين حال پيشنهاد كرده است كه جهان بايد به اعمال تحريم عليه ايران ادامه دهد.
مئيرداگان، رئيس سابق دستگاه جاسوسي رژيم صهيونيستي نيز طي يك سال گذشته بارها نسبت به عواقب و پيامدهاي ناگوار هرگونه حمله نظامي عليه تأسيسات هسته اي ايران هشدار داده است. البته تحليلگران سياسي معتقدند كه بر طبل جنگ با ايران كوبيدن برخي مقامات تل آويو در مقابل مخالفت برخي ديگر از آنها نوعي «جنگ زرگري» ميان صهيونيست ها براي باج گيري از غرب و به ويژه آمريكا قابل ارزيابي است.
در همين رابطه يك نويسنده روزنامه يديعوت آحارونوت در گزارشي اذعان كرده كه نتانياهو اگرچه چون چرچيل سخن مي گويد اما در عمل همچون چمبرلن نمي تواند در خصوص جنگ با ايران تصميم بگيرد.
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در مقايسه اي جالب، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسرائيل را شخصي دانسته كه تنها بلد است چون وينستون چرچيل صحبت كند اما عملكردش شبيه به چمبرلن، نماد يك دولت مرد شكست خورده در تاريخ بريتانيا است.
دليل اين نقطه نظر از ديدگاه «يوئاز هندل»، نويسنده مقاله، مسئله موضع گيري هاي نتانياهو در خصوص ايران است. وي در حالي كه به زعم نويسنده موفق شده در مورد مسئله ايران سخناني را بگويد كه تا قبل از آن در جهان توجه چنداني به آن نمي شد و به اين ترتيب دست آوردهايي داشته است، اما قادر به تصميم گيري در خصوص ايران نيست.
نويسنده مقاله كه به نظر مي رسد از اينكه نتانياهو براي حمله به ايران قدرت تصميم گيري ندارد، ناراحت به نظر مي رسد اعتراف كرده كه حمله به ايران هزينه هايي دارد كه بايد پرداخت شوند و در شرايطي كه جوامع غربي از جنگ اشباع شده اند، پرداخت اين هزينه سخت است.
بر اين اساس، نتانياهو در يك معماي چرچيل- چمبرلن قرار دارد. وي خود را چرچيل خطاب كرده است اما عملكردش در تمام دوران تصدي نخست وزيري، چون چمبرلن بوده است، لذا نيازي نيست كه كسي به او غبطه بخورد.
عمده شهرت چمبرلن به خاطر امضاي توافق نامه مونيخ بود. وي كه جنگ پرتلفات جهاني اول را به چشم ديده بود، بر اين باور بود كه با سازش با آدولف هيتلر مي توان از بروز يك جنگ ديگر جلوگيري كرد.
بر مبناي همين باور در 29سپتامبر 1938 توافقنامه مونيخ را با هيتلر امضا كرد كه به موجب آن بريتانيا و فرانسه، در غياب نمايندگان جمهوري چكسلواكي، پذيرفتند كه منطقه سودتنلند چك به آلمان هيتلري واگذار شود و با اين كار مي پنداشتند كه به صلح دست يافته اند.
تشبيه نتانياهو به چمبرلن در عمل تنها يك معني مي تواند داشته باشد: «نخست وزيري كه جرات جنگيدن ندارد.»


سخنگوي كميسيون اقتصادي خبر داد

تشكيل ستاد ويژه براي عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي

سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس گفت: ستاد ويژه اي براي عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي در راستاي اتخاذ تصميمات لازم براي بهبود اقتصاد كشور و خنثي سازي توطئه هاي دشمنان تشكيل مي شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران محمد عليپور نماينده ماكو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس با اشاره به نشست هفته گذشته رئيس مجلس و نمايندگان با وزراي اقتصادي دولت درباره اجراي طرح اقتصاد مقاومتي گفت: تشكيل ستاد ويژه اي به اين منظور با تركيبي از نمايندگان مجلس، تيم اقتصادي دولت و مسئولان حوزه هاي واردات، اقتصاد، بازار پول و سرمايه، در دستور كار پارلمان قرار گرفته است.
وي در ادامه تصريح كرد:تصميمات لازم براي بهبود سياست هاي ارزي كشور، چگونگي حمايت از توليد داخلي و چگونگي خنثي كردن توطئه هاي دشمن در اين ستاد ويژه اتخاذ مي شود.
عليپور در پايان بر لزوم اتخاذ سياست هاي صحيح در راستاي عملي كردن اقتصاد مقاومتي و حمايت از كار و سرمايه ملي تاكيد كرد.


اعتراض كهنه سربازان آمريكايي از تحريم هاي آمريكا و اروپا عليه ايران

كهنه سربازان آمريكايي و ديگر كشورها لغو فوري تحريم هاي اقتصادي عليه ايران را خواستار شدند.
به گزارش ايسنا، «كهنه سربازان حامي صلح» سازماني مردم نهاد است كه در سال 1985 تأسيس شد و حدود 50000 عضو از كليه ايالات آمريكا و برخي از ديگر كشورها دارد.
اين سازمان در بيانيه اي تأكيد كرد: راه حل مسئله هسته اي ايران تحريم و جنگ نيست بلكه خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي راه حل اين مسئله است.
در اين بيانيه آمده است: ما يك بار ديگر در آستانه جنگي فاجعه بار در خاورميانه قرار داريم. آمريكا و متحدانش در اروپا و خاورميانه به ويژه عربستان و قطر، به طور عمد سوريه را به سمت جنگ داخلي مخربي سوق مي دهند كه هدف از آن فروپاشي رژيم اسد، متحد دولت ايران به عنوان پيش درآمدي براي منزوي كردن ايران و آماده كردن زمينه براي حمله نظامي عليه آن كشور است.
كهنه سربازان در اين بيانيه تأكيد كردند: آمريكا، اتحاديه اروپا و رژيم صهيونيستي از برنامه هسته اي غيرنظامي ايران به عنوان بهانه اي براي اعمال تحريم هاي اقتصادي مخرب عليه مردم ايران استفاده مي كنند.
اين بيانيه مي افزايد: اين چيزي نيست جز اعلام آشكار جنگ اقتصادي با ايران.
در اين بيانيه آمده است: اين تحريم ها جايگزين جنگ نيست و بخشي از جنگي است كه با هدف پيشبرد برنامه آمريكا براي «خاورميانه بزرگ تر» دنبال مي كند.
اين بيانيه مي افزايد: همه اين ها به نام رفع تهديد اشاعه تسليحات هسته اي در خاورميانه دنبال مي شود اما اين در واقع يك پوشش است. اكنون ايران در محاصره تسليحات هسته اي آمريكا و اسرائيل است. آن هايي كه ايران را براي برنامه هسته اي غيرنظامي اش تهديد مي كنند مسئول اشاعه تسليحات هسته اي در خاورميانه هستند.
سازمان كهنه سربازان حامي صلح افزود: كه حمله آمريكا يا رژيم صهيونيستي به ايران «فاجعه بار» خواهد بود و «پيامدهاي غيرقابل پيش بيني براي مردم منطقه خاورميانه و جهان خواهد داشت و تهديدي براي صلح و امنيت همه ملل خواهد بود.»
اين گروه افزود: راه حل هدف گرفتن گزينشي ايران توسط تحريم يا تهديد به جنگ نيست بلكه راه حل رفع كامل همه تسليحات هسته اي از منطقه خاورميانه است. خاورميانه بايد مثل آمريكاي لاتين و آفريقا منطقه عاري از تسليحات هسته اي اعلام شود.
در اين بيانيه، كهنه سربازان عضو اين سازمان لغو فوري كليه تحريم هاي اقتصادي عليه ايران، توقف فوري تهديدهاي نظامي آمريكا و تل آويو عليه ايران، توقف فوري دخالت خارجي در امور داخلي سوريه، به رسميت شناخته شدن منطقه عاري از تسليحات هسته اي در خاورميانه توسط همه طرف ها و رفع كليه تسليحات هسته اي منطقه خاورميانه را خواستار شدند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14