(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 شهریور 1391 - شماره 20307

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
واشنگتن پست: اقدام ماهرانه هسته اي ايران آمريكا را متزلزل كرده است
در ديدار وزير كشور صورت گرفت
تقدير كميسارياي عالي سازمان ملل از اقدامات ايران در كمك به پناهندگان
پاي درس علي (ع)
آمانو: من عروسك خيمه شب بازي غرب نيستم !
پيام مسئولان ارشد نظام در محكوميت اهانت به پيامبر اسلام
بيانيه كليساهاي آشوري كلداني
سفير ايران در سازمان ملل: آمريكا با عوامل انتشار فيلم موهن به پيامبر اسلام برخورد كند
ثبت آيين باشكوه عزاداري 11 محرم زنجان در فهرست ميراث معنوي كشور
رئيس اسبق آژانس: فشارهاي غرب عليه ايران شكست خورده است
انتقاد سفير سابق كانادا از قطع روابط ديپلماتيك كشورش با ايران
قشقاوي: انتشار فيلم موهن عليه پيامبر اسلام(ص) در تضاد كامل با اصول و قواعد بين المللي است
اوباما در جمع خاخام هاي صهيونيست: نتانياهو هم نمي تواند براي ايران خط قرمز بگذارد
نتايج نهايي آزمون دكتري امروز روي سايت سازمان سنجش
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مشهد بايدالگوي مناطق مذهبي سراسر دنيا شود
معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه:
گروگان هاي ايراني در ليبي بزودي به كشور باز مي گردند
حاجي بابايي: اول مهر سخت ترين پروژه آموزش و پرورش شروع مي شود
مديركل كميته امداد استان مركزي:
 7 ميليون نفر در كشور تحت حمايت كميته امداد هستند
نماينده تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي:
بخش خصوصي از اركان تحقق اقتصاد مقاومتي است
مخترع گيلاني دريل هوشمند جراحي ارتوپدي را طراحي كرد
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات:
مرحله اول شبكه ملي اطلاعات تا پايان شهريور به بهره برداري مي رسد
درناهاي مهاجر در تالاب هاي نقده فرود آمدند
نقشه جامع علمي كشاورزي كشور تدوين شد
اخبار ادبي و هنري


واشنگتن پست: اقدام ماهرانه هسته اي ايران آمريكا را متزلزل كرده است

واشنگتن پست تبديل نيمي از اورانيوم 20درصد غني شده ايران به ميله هاي سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران كه ديگر قابليت تسليحاتي ندارند را اقدامي ماهرانه توصيف كرد كه آمريكا را در جايگاهي بي ثبات قرار داده است.
روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست» در مقاله اي به قلم «والتر پينكوس» نوشت كه حركت ماهرانه هسته اي ايران كه در فاصله زماني اواسط دسامبر تا اواسط آگوست صورت گرفت، آمريكا را در جايگاهي متزلزل قرار داد؛ حركت ماهرانه هسته اي ايران اين بود كه در اين فاصله زماني، تقريباً نيمي از اورانيوم 20درصد غني شده خود را به شكل مسالمت آميزي درآورد كه ديگر قابليت استفاده براي ساخت سلاح هسته اي را ندارند.
براساس اين گزارش، با اين حال، ايران همزمان قابليت توليد هرچه سريع تر همين اورانيوم 20درصد غني شده را تشديد كرد.
اين روزنامه آمريكايي نوشته است كه در مطالعه دقيق آخرين گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي كاملاً مشخص مي شود كه با انجام اين اقدام ماهرانه هسته اي، ايران مي تواند همچنان اين طور اعلام كند كه برنامه غني سازي اش هدف تسليحاتي ندارد؛ ايران مي تواند بگويد كه هدف برنامه هسته اي اش تامين سوخت براي رآكتور تحقيقاتي تهران، تحقيقات آتي و يا رآكتورهاي توليد انرژي است.
واشنگتن پست در گزارش خود آورده است كه در گزارش آژانس آمده است كه از 4/437 پوند اورانيوم 20درصد غني شده ايران كه در اواسط آگوست در تأسيسات هسته اي «نطنز» به عنوان اولين تأسيسات هسته اي ايران و «فردو» تأسيسات هسته اي جديد ايران در نزديكي قم توليد شده است، 3/212 پوند براي تبديل به سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران اختصاص داده شده است.
اين روزنامه در ادامه نوشته است كه به طور همزمان ايران هزار و 76 سانتريفيوژ به تأسيسات هسته اي فردو اضافه كرده است و اين در حاليست كه فردو پيشتر هزار و 64 سانتريفيوژ داشت؛ با اين حال، تا 18 آگوست، هيچ يك از سانتريفيوژهاي جديد نصب شده، به لوله ها متصل نشدند كه اين امر بدين معناست كه آژانس مجبور شد حدس بزند كه آيا اين سانتريفيوژها نهايتاً اورانيوم 20درصد توليد مي كنند يا 5/3درصد.
واشنگتن پست نوشته است كه چنين حركت ماهرانه اي از سوي ايران در حالي گزارش مي شود كه يكي از خواسته هاي اصلي آمريكا و متحدانش كه مدعي تسليحاتي بودن برنامه هسته اي ايران هستند، اين است كه ايران برنامه غني سازي اورانيوم و به ويژه توليد اورانيوم 20درصد خود را متوقف كند؛ اين كشورها همچنين از ايران مي خواهند تا اورانيوم هاي 20درصدي را كه پيشتر توليد كرده است از كشور خارج كند.
در ادامه اين گزارش به يك هشدار طنزگونه اشاره و نوشته شده است: آمريكا در سال 1967ميلادي، رآكتور تحقيقاتي ايران را تامين سوخت مي كرد؛ در آن زمان نيز سوختي كه آمريكا در اختيار ايران قرار مي داد اورانيوم با غناي 93درصد بود كه مي توانست براي ساخت تسليحات مورد استفاده قرار گيرد.
اين روزنامه نوشت: بعد از انقلاب سال 1979ميلادي در ايران و گروگان گرفته شدن كاركنان سفارت آمريكا، تامين سوخت رآكتور تحقيقاتي ايران از سوي آمريكا قطع شد؛ در سال 1988 ميلادي بود كه آرژانتين اعلام كرد كه حاضر است سوخت اين رآكتور را تأمين كند اما تنها در صورتي كه اين سوخت به اورانيوم 20درصد تبديل شود؛ اين سوخت در سال 1993 ميلادي وارد ايران شد و انتظار مي رفت كه تا 2010 ميلادي باقي بماند.
در ماه فوريه بود كه ايران اعلام كرد كه ميله هاي سوختي جديد كه ساخت خود اين كشور است و از اورانيوم 20درصد غني شده خود ايران توليد شده اند در رآكتور تحقيقاتي تهران به كار گرفته است و دو ماه بعد نيز خبر عملياتي شدن اين رآكتور را اعلام كرد.
در ادامه اين گزارش روزنامه واشنگتن پست، به اجلاس سران جنبش عدم تعهد به ميزباني تهران اشاره شده و بيانيه اي كه در پايان اين اجلاس صادر شد؛ بيانيه اي كه از برنامه غني سازي اورانيوم تهران براي مقاصد مسالمت آميز توليد انرژي حمايت كرده و به انتقاد از تحريم هاي ضد ايراني پرداخت.
به گزارش فارس، واشنگتن پست در ادامه آورده است در شرايطي كه رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري در آمريكا در جريان است، كاخ سفيد نمي تواند تا قبل از ماه نوامبر كه زمان برگزاري انتخابات است،هيچ امتيازي به ايران بدهد.
 


در ديدار وزير كشور صورت گرفت

تقدير كميسارياي عالي سازمان ملل از اقدامات ايران در كمك به پناهندگان

كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان از اقدامات جمهوري اسلامي ايران براي كمك به پناهندگان تقدير كرد.
گوترس كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل ديروز در تهران در ديدار با محمد مصطفي نجار وزير كشور ايران، ضمن تشكر از سياست هاي بسيار سخاوتمندانه جمهوري اسلامي ايران براي ميزباني از پناهندگان گفت: پناهندگان ثبت نام شده در ايران بيش از 800 هزار نفر هستند كه در كنار آنان تعدادي نيز به صورت غيرقانوني حضور دارند.
وي افزود: ميزباني خوب ايران از اين پناهندگان به دليل پايبندي اين كشور به قوانين بين المللي و همچنين قوانين اسلامي است.
كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان با بيان اينكه ايران همكاري خوبي با دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان داشته است، گفت:ميزباني و حمايت ايران از پناهندگان خدمتي است كه در واقع ايران به كل جامعه جهاني انجام مي دهد و ما اعتقاد داريم جامعه جهاني بايد بيشتر از اين به ايران كمك كند تا ايران نيز خدمت بهتري را به پناهندگان ارائه دهد و در اين زمينه دولت ايران مي تواند روي كميسارياي عالي و همچنين شخص من حساب ويژه اي باز كند.
گوترس با بيان اينكه كمك هاي جامعه بين المللي در مقابل خدماتي كه ايران به پناهندگان انجام مي دهد بسيار ناچيز است، تاكيد كرد: ما تلاش مي كنيم كه منابع جديدي را براي كمك مالي به ايران و همچنين اسكان افغان ها در ساير كشورها ايجاد كنيم.
وي با اشاره به كنفرانسي كه در ايران با شركت ايران، پاكستان، افغانستان و كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان براي رسيدگي به امور پناهندگان برگزار شده، گفت: در اين كنفرانس تلاش هايي براي بازسازي افغانستان در آينده بسيار نزديك در راستاي ايجاد اشتغال و ايجاد انگيزه براي بازگشت پناهندگان به اين كشور صورت گرفته است.
كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل همچنين در مورد وضعيت پناهندگان در ايران گفت: بيش از 800 هزار پناهنده ثبت نام شده در ايران حضور دارند كه به خوبي آموزش و مهارت مي بينند و بيش از 230هزار دانش آموز دارند و تحت پوشش درماني هستند.
گوترس افزود: مهارت هايي كه به پناهندگان در ايران داده مي شود مي تواند كمك زيادي به آنان در بازگشت به كشور خود و همچنين ساختن افغانستان بكند و اين نشان دهنده خدمات خوبي است كه ايران به اين پناهندگان داده است و بايد از ايران تقدير شود.
وي با بيان اينكه خدمات ما در مقايسه با خدماتي كه ايران به پناهندگان مي دهد خيلي كوچك است، گفت: ما بي پول و فقير هستيم و در اين زمانه نتوانستيم خدمات خوبي به ايران ارائه دهيم اما همكاري ايران با ما نمونه بوده است.
گوترس همچنين با تاكيد بر اينكه بايد زمينه بازگشت پناهندگان به افغانستان فراهم شود، گفت: بسياري از اين پناهندگان هنگام بازگشت به كشور خود به دليل عدم وجود امكانات براي زندگي و همچنين نداشتن شغل، دوباره پناهنده مي شوند، بنابراين ما بايد تلاش كنيم كه زمينه زندگي در كشورشان را فراهم سازيم.
وي افزود: 48 سايت به صورت آزمايشي در افغانستان با كمك ايران، پاكستان و كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان شناسايي شده كه در حال ساخته شدن است كه در اين سايت ها امكانات آموزشي، بهداشتي و موقعيت شغلي براي تشويق پناهندگان جهت بازگشت به كشورشان تدارك ديده شده است.
در اين ديدار مصطفي محمد نجار با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران بيش از سه دهه است كه پذيراي پناهندگان بوده است، اظهار داشت: در اين زمينه هزينه هاي زيادي پرداخت شده است كه البته به دليل پايبندي ملت ايران به مسائل اسلامي و انساني مردم ايران پذيرايي از پناهندگان را انجام مي دهند.
وزير كشور با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران بخش زيادي از اين هزينه ها را به خاطر كشورهاي غربي مي دهد، تصريح كرد: ايران همانند حائلي است تا پناهندگان به كشورهاي غربي نروند.
وي با بيان اينكه بسياري از مشكلات افغانستان را مدعيان حقوق بشر در اين كشور به وجود آورده اند، يادآور شد: بايد به افغانستان براي ايجاد زيرساخت هاي آموزشي، ساخت اردوگاه ها و بحث استقلال شان كمك كرد تا پناهندگان به كشورهاي خود بازگردند و سازمان ملل و جامعه جهاني بايد در اين امر كمك كنند.
نجار همچنين اضافه كرد: در ديدار با كميسارياي عالي سازمان ملل مسائلي مانند كمك به پناهندگان و اسكان ثانوي آنها در كشور ديگر مطرح شد؛ البته در جمهوري اسلامي بيشترين سرمايه گذاري انجام شده تا امكانات بهداشتي و آموزشي فراهم شود.
به گزارش خبرگزاري ها، وزير كشور همچنين به بحث بيمه درماني كه موضوع مشترك با كميسارياي سازمان ملل به شمار مي رود اشاره كرد كه براي اولين بار براي پناهندگان انجام مي شود و فاز اول براي افغاني ها خواهد بود.


پاي درس علي (ع)

اينچنين
«حق شناس» باش !
حق با شخصيت ها شناخته نمي شود، حق را بشناس
تا اهل آن را (بتواني به خوبي) بشناسي!
روضه الواعظين
ص13


آمانو: من عروسك خيمه شب بازي غرب نيستم !

مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در حالي ادعا كرد كه وي عروسك خيمه شب بازي غرب نيست كه طي چند سال گذشته پيرامون موضوع هسته اي ايران رويكردي كاملا همسو و مجري سياست هاي ضدايراني آمريكا و غرب عمل كرده است.
«يوكيو آمانو» در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه بار ديگر مدعي شد: ايران بايد اين پيام را درك كند كه بايد اقدامات بيشتري براي رفع نگراني هاي جهاني درباره برنامه هسته اي خود انجام دهد.
وي گفت: من اميدوارم ايران آشكارا پيام را درك كند و با ما درباره موضوعات مهم تعامل كند.
يوكيو آمانو افزود: اين هدف ما است. براي ايران، همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد در منافع آنها قرار گيرد.
وي درباره امكان ادامه مسئوليت به عنوان مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي براي دور دوم گفت: من در سلامتي كاملي به سر مي برم و شما مي توانيد آن را ببينيد. من به دنبال شغل جديدي نيستم و براي دور بعدي آماده هستم.
آمانو در ادامه اين مصاحبه درباره برنامه هسته اي ايران گفت: من نمي خواهم ضرب الاجل تصنعي ايجاد كنم. من نمي خواهم بگويم همه كاري انجام دادم.
وي افزود: از سوي ديگر در همان زمان، مذاكرات براي مذاكرات نيز هدف نيست. من نمي خواهم در دايره اي حركت كنم كه هدف آن فقط مذاكرات با ايران است. ما بايد نتايج قاطعي ايجاد كنيم.
آمانو ادامه داد: آژانس بين المللي انرژي اتمي و خودم البته، قاطعانه به مذاكرات پايبند هستيم. ما در حال تشديد مذاكرات هستيم. من معتقدم كه راه حل موضوع برنامه هسته اي ايران از طريق مذاكره است.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه اين مصاحبه با رد برخي ادعاها، گفت: من عروسك خيمه شب بازي غرب نيستم!
سايت ويكي ليكس اخيرا طي سندي، فاش كرد كه آمانو در موضوعات استراتژيك كليدي در زمين آمريكا بازي مي كند و آژانس معيارهاي دوگانه دارد.
آمانو گفت: من به تمامي كشورهاي عضو نزديك هستم و آمريكا يكي از كشورهاي بسيار مهم عضو است. ايران نيز عضو مهمي است كه ما هر كاري مي كنيم بايد با منافع ايران همخواني داشته باشد.
آمانو مدعي شد: ايران به طور كامل به اين تعهدات عمل نمي كند. من تلاش دارم تا يافته هاي خود را با حداكثر شفافيت منعكس كنم. اگر اين موضوع خيلي سخت يا محدودكننده به نظر مي رسد، به دليل حقايق است.
 


پيام مسئولان ارشد نظام در محكوميت اهانت به پيامبر اسلام

در ادامه محكوميت ها به فيلم موهن آمريكايي، رئيس قوه قضائيه، رئيس و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيام هاي جداگانه اي اهانت دشمنان اسلام به ساحت مقدس پيامبر اعظم(ص) را محكوم كردند.
آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه در بخشي از پيام خود آورده است؛ «هر چند بي حرمتي به ساحت مقدس انبيا الهي، خصوصاً پيامبر اعظم اسلام حضرت محمد(ص) براي اولين بار نبوده، ليكن در اين مقطع از زمان كه بيداري اسلامي منطقه و بلكه جهان را فرا گرفته است، عواقب اين اقدام موهن درس بزرگ و فراموش نشدني به استكبار جهاني و اذناب آن خواهد داد.»
همچنين آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با صدور پيامي ضمن تأكيد بر نگراني صهيونيست ها از موج بيداري اسلامي، توطئه توليد و نمايش فيلم موهن آمريكايي- صهيونيستي درتوهين به ساحت نوراني پيامبر اسلام(ص) را محكوم كرد و واكنش متحد مسلمانان جهان را درسي تاريخي براي آينده آنان برشمرد.
محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در پيامي تأكيد كرد: اين بازي دو سر باخت ملعبه هاي شيطان، اگرچه به خيال خام صحنه گردانانش يك واكنش به جا در برابر موج اسلام خواهي ستم ديدگان عالم بود؛ اما نه تنها اين موج را فراگيرتر خواهد كرد بلكه آتشي شد كه دامن آنان را فرا گرفت و در آينده تبديل به موج سوم بيداري اسلامي در سراسر جهان اسلام شده و اميد مي رود كه با همدلي و اتفاق نظر مسلمانان پيروزي نهايي را رقم بزند.


بيانيه كليساهاي آشوري كلداني

در محكوميت فيلم موهن آمريكايي- اسرائيلي
كليساهاي آشوري كلداني در پي اهانت بي شرمانه آمريكا و رژيم صهيونيستي به ساحت نوراني پيامبر اسلام(ص) با بيانيه مشتركي اين اقدام را محكوم كردند.
در اين بيانيه آمده است؛ «از طرف روحانيون و مسيحيان آشوري كلداني انتشار فيلم موهن آمريكايي، صهيونيستي و اهانت آميز به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام كه با استدلال بر آزادي بيان اكران شده است را شديداً محكوم كرده و بدين وسيله انزجار خود را از اين اقدام غيراخلاقي و مخالف با موازين و تعاليم اديان توحيدي اعلام مي كنيم.»


سفير ايران در سازمان ملل:

آمريكا با عوامل انتشار فيلم موهن به پيامبر اسلام برخورد كند

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل خواستار برخورد جدي آمريكا با عوامل اصلي انتشار فيلم توهين آميز به پيامبر اسلام شد.
محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك در گفت وگو با خبرنگاران، انتشار فيلم توهين آميز به ساحت پيامبر گرامي اسلام(ص) را در چارچوب پروژه اسلام هراسي دانست و تصريح كرد: اگر كشورهاي غربي و آمريكا با موارد قبلي توهين به مقدسات به طور جدي برخورد كرده بودند، شاهد اهانت اخير نبوديم.
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: اقدام اخير از دو منظر قابل بررسي است. اول اينكه اين امر در واقع همان پروژه اسلام هراسي است كه براي بهره برداري هاي سياسي تكرار مي شود. اين امر داراي سابقه است و از زمان سلمان رشدي شروع شده و پس از آن نيز اين امر به طور مكرر در مورد قرآن كريم، شئونات اسلامي و در مورد اخير پيامبراكرم(ص) صورت گرفته است. دوم اينكه از نظر كنوانسيون هاي بين المللي، مقررات بين المللي و همين طور منشور ملل متحد هرگونه اهانت به اديان ابراهيمي، پيامبران و شخصيت هاي مقدس اديان و به ويژه كتاب هاي مقدس اديان آسماني محكوم شده و اين موضوع به صراحت در كليه مباحث قابل مشاهده است.
خزاعي اضافه كرد: اين گونه اقدامات نهايتا باعث خواهد شد كه منازعات بين اديان، ملت ها و فرهنگ ها بالا بگيرد و اين امر به نفع بشريت نخواهد بود. لذا ما از دولت آمريكا انتظار جدي داريم كه اگرچه در گذشته نسبت به آن كشيش آمريكايي كه اقدام به قرآن سوزي كرد كوتاهي غيرقابل قبولي انجام داد؛ شديدا با عوامل اقدام ضدانساني، ضد بشري و ضدعقلاني اخير برخورد جدي كند. وي افزود: آنها نمي توانند به نام آزادي بيان از كنار اين قضيه به سادگي بگذرند و به محكوم كردن حادثه اكتفاء كنند.
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل تاكيد كرد: هم مباني حقوقي و هم منشور سازمان ملل متحد راه را براي برخورد با اين گونه اقدامات باز كرده و نه فقط مسلمانان بلكه جامعه بشري و همه اديان الهي انتظار دارند كه با عوامل اين توهين به شدت برخورد شود. البته در طول تاريخ نيز از اين نوع تلاش هاي مذبوحانه وجود داشته، ولي به تعبير قرآن كريم هيچ كس نتوانسته نور خدا را با اين شيوه ها خاموش كند و روشنايي و عظمت اسلام روز به روز ان شاءالله بيشتر خواهد شد.
خزاعي در پاسخ به سوالي در خصوص رويكرد جنبش غيرمتعهدها نسبت به چنين موضوعاتي با توجه به رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد تصريح كرد: گروه غيرمتعهدها به طور مكرر در جلسات خود هرگونه اهانت به اديان و كتب مقدس الهي را محكوم و شديدا با آن برخورد كرده و در آخرين سندي هم كه گروه غيرمتعهدها منتشر كرده در چند جا با اين مسئله برخورد جدي داشته است، بالاخص گروه غيرمتعهدها تاكيد كرده كه نمي-توان به بهانه آزادي بيان اجازه داد كه به كتب و پيامبران عظيم-الشان الهي توهيني صورت بگيرد و مذاهب مورد اهانت واقع شوند.
وي افزود: لذا از نظر گروه غيرمتعهدها اهانت اخير به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) امري بسيار ناپسند، ممنوع و از نظر حقوقي قابل پيگيري و پيگرد است.
خزاعي اضافه كرد كه اين نظري است كه گروه غيرمتعهدها دارد كه دو سوم جمعيت سازمان ملل و دو سوم كشورهاي دنيا را تشكيل مي دهند، ضمن اين كه همان طور كه بيان شد خود منشور سازمان ملل متحد كه همه كشورها به آن متعهد هستند اين مسئله را تاييد مي كند.
 


ثبت آيين باشكوه عزاداري 11 محرم زنجان در فهرست ميراث معنوي كشور

مدير اجرايي مسجد زينبيه اعظم زنجان گفت: مراسم باشكوه اجتماع و عزاداري زينبيه اعظم زنجان در 11 محرم در فهرست ميراث معنوي كشور قرار گرفت.
فريد احديان در گفت وگو با مهر، افزود: مستندسازي مراسم باشكوه زينبيه اعظم زنجان در 11 محرم، شامل مستندات صوتي و تصويري و همچنين اسناد تاريخي، جهت ثبت در فهرست ميراث معنوي كشور از دو سال گذشته با همكاري مشترك امناي زينبيه اعظم زنجان و اداره كل ميراث فرهنگي استان زنجان آغاز شده است و پس از بررسي در كميته تخصصي سازمان ميراث فرهنگي، نهايتا به اتفاق آرا در اجلاس شوراي عالي ثبت ميراث فرهنگي كشور، براي درج در فهرست ملي ميراث معنوي، به تصويب رسيد.
وي ادامه داد: ثبت ملي آيين عزاداري يازدهم محرم زينبيه اعظم زنجان، هفته گذشته در روز بيست و يكم شهريور به اتفاق آرا به تصويب رسيد.
احديان افزود: در مراسم عزاداري زينبيه اعظم زنجان در 11 محرم همانند دسته باشكوه حسينيه اعظم هزاران نفر از استان زنجان و از ساير اقصي نقاط كشور حضور پيدا مي كنند تا احياگر نهضت حسيني باشند.
مسئول روابط عمومي مسجد زينبيه اعظم زنجان افزود: اين مراسم هرساله به همت صدا و سيماي مركز زنجان علاوه بر رسانه هاي داخلي از شبكه هاي مختلف ماهواره اي نيز به صورت زنده پخش مي شود.
مدير اجرايي زينبيه اعظم زنجان خاطرنشان ساخت: آيين باشكوه عزاداري حسينيه اعظم در هشتم محرم و زينبيه اعظم در 11 محرم كه نمود عيني از اتحاد و وحدت مسلمانان است سبب شد تا شهر دارالمومنين و ولايتمدار زنجان عنوان پايتخت شور و شعور حسيني را از آن خود كند و اين مهم وظيفه شهروندان را نسبت به حفظ و احيا هشتم و 11 محرم بيشتر كرد.
وي در پايان تاكيد كرد: بناي مسجد زينبيه زنجان كه مورد توجه شهروندان است، در بهمن ماه سال 89 در فهرست آثار ملي كشور قرار گرفته است.
 


رئيس اسبق آژانس: فشارهاي غرب عليه ايران شكست خورده است

رئيس اسبق آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه تمامي فشارهاي غرب براي توقف فعاليت هاي هسته اي ايران شكست خورده است.
به گزارش پرس تي وي، «هانس بليكس» در مصاحبه اي با «بيزنس ويك» در حاشيه نشست ژنو گفت: تهديد براي فشار و مجازات نتيجه نخواهد داد بخصوص اگر طرف مقابلتان، كشوري پرافتخار مانند ايران باشد. وي خاطرنشان كرد: در خصوص ايران غرب بيشتر به سياست چماق توسل جسته تا هويج.
رئيس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه داد: آمريكا خودش بهتر مي داند چه مي كند ولي اغلب اوقات مشوق ها بيشتر از مجازات ها جواب داده اند.


انتقاد سفير سابق كانادا از قطع روابط ديپلماتيك كشورش با ايران

سفير سابق كانادا در تهران، ضمن نكوهش اقدام اتاوا در قطع روابط ديپلماتيك با ايران خواستار شفاف سازي دولت كانادا براي توجيه افكار عمومي اين كشور درباره اين اقدام شده است.
«جان موندي» در مقاله اي كه در روزنامه كانادايي «گلوب اندميل» منتشر شد نوشت: هر چند كانادا هرگز بازيگر مهمي در مذاكرات بين المللي با ايران نبوده، اما تصميم دولت در تعليق روابط ديپلماتيك با ايران، باعث شد اين كشور عملاً از بازي خارج شود.
وي در ادامه نوشت: اقدام كانادا حضور ما را در ميدان بازي در ايران به صفر مي رساند. از اين پس كانادا ديگر امكان ارتباط مستقيم با دولت ايران را نخواهد داشت و از آن جا كه در پي تحولات سياسي اخير، ديگر هيچ ديپلمات كانادايي در ايران حضور ندارد، امكان برآورد سياست هاي ايران در قبال مسائل جهان نيز از ميان خواهد رفت.
سفير سابق كانادا در ايران افزوده است هر چند اقدام كانادا غير قابل جبران نيست، اما زماني كه روابط ديپلماتيك با كشوري به حالت تعليق درمي آيد، باز گرداندن آن به وضعيت قبل بسيار دشوار خواهد بود.
سفير سابق كانادا در تهران در بخش ديگري از اين مقاله، دلايلي كه دولت اين كشور براي اقدام ناگهاني خود ارائه كرده را غير قابل قبول خوانده و با استناد به غير منتظره بودن اين اقدام و بهت ايران و ساير كشورهاي جهان از شنيدن خبر قطع روابط ديپلماتيك از سوي كانادا، استدلال مي كند، در صورت وجود هرگونه تهديد احتمالي از سوي ايران، دولت مي بايست پيش تر افكار عمومي را در جريان آن قرار مي داد.
وي در ادامه به عدم وجود هرگونه اطلاع رساني عيني و ملموس از سوي كانادا اشاره و بار ديگر اين سؤال را مطرح مي كند كه چرا دولت كانادا نسبت به قطع روابط ديپلماتيك با ايران، آن هم در برهه زماني حاضر اقدام كرده است.
وي از سناريويي فرضي تحت عنوان حمله به سفارت كانادا و ديپلمات هاي آن ياد كرده و نوشت: اگر اسرائيل قصد حمله يك جانبه به ايران را داشته باشد و اكنون در غياب آمريكا و يا حمايت هاي بين المللي، كانادا تنها كشور غربي حاضر در ايران است كه مي تواند به اسرائيل كمك كند، پس اين سؤال مطرح مي شود كه آيا دولت تصميم به حمايت از اسرائيل گرفته است كه اين خطر را متوجه ديپلمات هاي خود مي داند؟
در پايان وي توصيه كرد كه احزاب مخالف در پارلمان كانادا با بحث درباره سياست خارجي اين كشور در قبال ايران ملت كانادا را درباره مقاصد دولت آگاه سازند.
به گفته وي «دولت بايد توضيح دهد كه چطور مي توان به ادامه ديپلماسي بي اعتقاد بود و در همان حال حل و فصل صلح آميز مسئله هسته اي ايران را انتظار داشت.»
موندي همچنين تصريح كرد كه اين نخستين بار طي دهها سال اخير است كه نخست وزير كانادا در زماني بحراني در جهت كاهش فرصت هاي ديپلماتيك رسيدن به صلح، اقدام مي كند.
 


قشقاوي: انتشار فيلم موهن عليه پيامبر اسلام(ص) در تضاد كامل با اصول و قواعد بين المللي است

معاون كنسولي و امور مجلس وزير امور خارجه تاكيد كرد كه انتشار فيلم موهن عليه پيامبر اسلام(ص) توسط كارگردان آمريكايي صهيونيستي در تضاد كامل با اصول و قواعد بين المللي حق آزادي بيان است.
به گزارش ايرنا «حسن قشقاوي» در جمع طلاب سياسي حوزه هاي علميه سراسر كشور دراين باره افزود: قطعنامه هايي كه از سال 1999 تاكنون در شوراي حقوق بشر پيرامون «توهين به اديان» و همچنين قطعنامه هاي مشابهي كه در كميته سوم از سال 2006 ميلادي تا امروز به تصويب رسيده است، عموما موضوع منع اهانت به اديان را در قالب مباحث مربوط به «تبعيض نژادي و بيگانه ستيزي» مورد بررسي قرار داده اند.
وي اضافه كرد: موضوع آزادي بيان در قطعنامه «توهين به اديان» كه از سوي سازمان همكاري اسلامي در آخرين اجلاس كميته سوم مجمع عمومي ارائه شد، در خلال دو بند 10 و 26 مورد اشاره قرار گرفت.
اين مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: در بند 10 قطعنامه آمده است هر فرد حق دارد از آزادي بيان برخوردار باشد اما اعمال اين حق بايد همراه با رعايت وظايف و مسئوليت هايي اعمال شود و ممكن است براين اساس، حق مزبور طبق قانون محدود شود.
معاون وزير امور خارجه گفت: در بند 2 ماده 19 ميثاق حقوق سياسي- مدني نيز آمده است اعمال آزادي بيان بايد بنا به ضرورت هاي ذيل تابع محدوديت هاي معيني قرار گيرد كه اين محدوديت ها عبارتند از احترام به حقوق و حيثيت ديگران، حفظ امنيت ملي يا نظم و حفظ سلامت و اخلاق عمومي.
قشقاوي درباره خشونت هاي فيزيكي ناشي از اعتراض به انتشار فيلم موهن در مقابل سفارتخانه هاي غربي اظهار داشت: هيچ انسان عاقلي به استقبال خشونت فيزيكي به ويژه منجر به مرگ يك انسان نمي رود ولي بايد توجه داشت كه اين خشونت هاي فيزيكي، نتيجه طبيعي خشونت هاي رواني ناشي از اقدامات توهين كنندگان به مقدسات ديني است.
معاون وزير امور خارجه در عين حال افزود: نمي توان سخن از ضرورت توقف خشونت هاي فيزيكي قبل از توقف خشونت هاي رواني ناشي از پخش چنين فيلم هايي كرد.
 


اوباما در جمع خاخام هاي صهيونيست: نتانياهو هم نمي تواند براي ايران خط قرمز بگذارد

رئيس جمهور آمريكا در جمع صدها خاخام صهيونيست اين كشور گفت؛ حتي نتانياهو هم نمي تواند براي ايران «خط قرمز» تعيين كند چون هيچ سياستمداري دست خود را نمي بندد.
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا روز جمعه به 1200 خاخام آمريكايي گفت كه قصد ندارد درخصوص چگونگي مديريت مسايل مربوط به ايران «يك سري خط قرمزها» را تعيين كند.
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست اين موضوع را به نقل از حاضران در اين جلسه گزارش كرد و افزود كه اظهارات اوباما در بحبوحه تنش ها ميان آمريكا و اسرائيل در روزهاي اخير درباره اين مساله مطرح مي شود كه آيا آمريكا براي زماني كه ممكن است در صورت متوقف نشدن فعاليت هاي هسته اي ايران به اين كشور حمله نظامي كند خط قرمزي تعيين مي كند يا خير.
نتانياهو براي تعيين چنين خط قرمزي اعمال فشار كرده است.
به گزارش ايسنا اوباما به خاخام هاي آمريكايي هم چنين گفت كه خود نتانياهو هم خود را در چنين شرايطي قرار نخواهد داد چرا كه هيچ سياستمداري دست خود را نمي بندد.
به گفته حاضران، اوباما افزود: كه هيچ فاصله اي ميان آمريكا و اسرائيل در رابطه با ايران وجود ندارد.
در حالي كه اوباما گفت ممكن است زماني برسد كه «مجبور به اتخاذ اقدام نظامي شويم» اما تاكيد كرد كه هم چنان براي ديپلماسي زمان باقي است و ايران در حال احساس كردن فشار اقتصادي است.
وي بلافاصله افزود: البته اين كار ساده اي نخواهد بود.
يك مقام رژيم صهيونيستي به روزنامه يديعوت آحارانوت گفت كه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين رژيم با وجود مخالفت اوباما هم چنان تعيين خط قرمز براي ايران را حياتي مي داند.
اين مقام صهيونيستي پس از آن اين سخنان را مطرح كرد كه روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي محتواي مذاكرات تلفني يك ساعته نتانياهو و اوباما را شرح داد.


نتايج نهايي آزمون دكتري امروز روي سايت سازمان سنجش

سخنگوي سازمان سنجش آموزش كشور از اعلام نتايج نهايي آزمون دكتري روي سايت سازمان تا پايان وقت امروز خبر داد.
دكتر حسين توكلي در گفت وگو با واحد مركزي خبر افزود: در آزمون دكتري كه اواخر فروردين برگزار شد، حدود 178هزار نفر شركت كرده بودند كه از اين تعداد حدود 10هزار نفر پذيرش خواهند شد. وي اضافه كرد: زمان ثبت نام پذيرفته شدگان 28 و 29 شهريور است. سخنگوي سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اين كه ممكن است برخي از دانشگاه ها زمان ديگري را براي ثبت نام تعيين كرده باشند؛ گفت: داوطلبان براي اطلاع از زمان دقيق ثبت نام به پايگاه اينترنتي دانشگاهي كه قبول شده اند مراجعه كنند.
ثبت نام ورودي هاي
دانشگاه علوم پزشكي تهران
بنابر همين گزارش پذيرفته شدگان آزمون سراسري سال تحصيلي جديد دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد از امروز تا 31 شهريور ماه جهت تكميل فرم هاي ثبت نام و اسكن مدارك لازم به سايت اين دانشگاه به آدرس www.er.tums.ac.ir مراجعه كنند.
همچنين پس از اطمينان از تكميل مدارك و دريافت پيام «ثبت نام انجام شد» فرم تاييديه ثبت نام موقت را چاپ نموده و همراه با اصل مدارك اسكن شده از اول تا ششم مهر ماه 1391 به دانشكده مربوطه ارائه كنند در غير اين صورت ثبت نام «كان لم يكن» تلقي خواهد شد.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مشهد بايدالگوي مناطق مذهبي سراسر دنيا شود

سيد محمد حسيني با اشاره به اينكه هر سال 20 ميليون نفر از داخل و خارج از كشور براي زيارت امام رضا(ع) وارد شهر مشهد مي شوند، عنوان كرد: بايد نگاه ويژه تري به مشهد صورت بگيرد زيرا اينجا مي تواند به الگويي براي مناطق مذهبي سراسر دنيا تبديل شود.
به گزارش مهر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شامگاه جمعه در آيين استقبال نمادين از كاروان امام رضا در مرز شلمچه اظهار كرد: برگزاري اين مراسم كه در محلي است كه گفته مي شود محل ورود امام رضا(ع) به ايران است آغازي بر جشنهاي فرهنگي و هنري به مناسبت دهه كرامت در داخل و خارج از كشور است.
وي افزود: براي ما افتخار است كه جشنهاي امام رضا(ع) و دهه كرامت در مكاني آغاز مي شود كه كتابي قطور از شهادت، شهامت و رشادت مردان غيور و شيرزنان ايران براي دفاع از خاك و ناموس خود است و اين موضوع را بايد به فال نيك گرفت كه شلمچه نقطه آغاز اين جشنهاي باشكوه است.
حسيني با اشاره به اينكه امسال برنامه هاي مختلفي براي پاسداشت ولادت حضرت امام رضا(ع) در ايران و ساير كشورها تدارك ديده شده است، گفت: در 186 نقطه از ايران و خارج از كشور برگزاري برنامه هاي فرهنگي و هنري به مناسب دهه كرامت تدارك ديده شده است كه اين امر باعث مي شود امام رضا(ع) در سراسر جهان به همه مردم شناسانده شود.
وي در ادامه با اشاره به برگزاري جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) اضافه كرد: اين جشنواره هر سال و در بخشهاي مختلف تئاتر، شعر، فيلم، مستند، فيلم سينمايي و... ويژه همه اقشار از كودك و نوجوان تا مدارس و دانشگاه ها و روستاها و همچنين در خارج از مرزهاي ايران به شكل باشكوهي برگزار مي شود.
وزير ارشاد همچنين با اشاره به گسترده بودن برنامه هاي اجرا شده براي دهه كرامت عنوان كرد: قصد داريم دبيرخانه فرهنگي هنري امام رضا به بنيادي به همين نام تغيير دهيم تا برنامه ها با ساماندهي بيشتري تدارك و اجرا شود .
حسيني تصريح كرد: اگر امروز آمريكا با ساخت يك فيلم به ساحت نوراني پيامبر اكرم(ص) جسارت و سردمداران كاخ سفيد به بهانه آزادي بيان از محكوم كردن اين اقدام امتناع مي كنند در سرزمينهاي اسلامي اما خشم مقدس مسلمانان از اين حركت هتاكانه حاكي از بيداري مسلمانان است.
 


معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه:

گروگان هاي ايراني در ليبي بزودي به كشور باز مي گردند

معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه گفت: در نشست پنج جانبه اي كه براي گروگان هاي ايراني در ليبي داشتيم وزير امور خارجه ليبي قول داد تا در آينده اي نزديك اين گروگان ها به آغوش خانواده هاي شان بازگردند.
«حسن قشقاوي» در حاشيه سفر به مازندران در گفت وگو با خبرنگار فارس در آمل در مورد وضعيت گروگان هاي ايراني در ليبي بيان داشت: در حال بررسي وضعيت و مهيا كردن شرايط آزادي آنها هستيم.
وي افزود: هفته گذشته همه گروگان هاي ايراني با خانواده خود تماس تلفني داشته و با خانواده هايشان صحبت كردند البته جلسه اي پنج جانبه نيز راجع به اين مسئله در تهران تشكيل شد كه در آن وزير امور خارجه ليبي، رئيس صليب سرخ جهاني، خانواده هاي گروگان ها، وزارت امور خارجه و مسئولان هلال احمر حضور داشتند.
 


حاجي بابايي: اول مهر سخت ترين پروژه آموزش و پرورش شروع مي شود

همدان- خبرنگار كيهان:
وزير آموزش و پرورش گفت: اول مهر ماه امسال، بزرگترين و سخت ترين پروژه تاريخ آموزش و پرورش كشور آغاز مي شود.
دكتر حميدرضا حاجي بابايي در كارگاه آموزشي تحول بنيادين و شروع سال تحصيلي متفاوت در همدان، افزود: در راستاي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، ،نظام جديد 6-3-3 به عنوان سخت ترين پروژه تلقي مي شود، چرا كه با ايجاد 60 هزار كلاس درس براي پايه ششم ابتدايي و حذف 50 هزار كلاس پايه اول راهنمايي و نيز تهيه و تدوين و چاپ كتاب هاي جديد همراه بوده كه اين اقدامات با سختي بسيار انجام شده است.
وي ادامه داد: همچنين ناچار شديم تدوين برنامه هاي سال جديد در مدارس ابتدايي را 2 ماه زودتر آغاز كنيم و به ساماندهي يك ميليون نفر در اين دوره بپردازيم كه براي مديران اين مدرسه ها بسيار سخت بود و كار 400 هزار نفر از معلمان را تحت الشعاع قرار داد اما در موعد مقرر انجام و اين اقدام بزرگ به اسم همه ما در تاريخ آموزش و پرورش ثبت شد.
حاجي بابايي اضافه كرد: با اجراي نظام جديد، طرح تحول بنيادين آموزش و پرورش به طور رسمي آغاز مي شود و پاياني براي آن وجود ندارد و تا هر زماني كه تعليم و تربيت و مدارس در كشور باشد اين طرح نيز ادامه خواهد يافت.
وي تدوين همه پروژه هاي طرح تحول بنيادين را براساس اصول علمي و تحقيق و پژوهش دانست و اظهار داشت: پروژه هايي مانند تغيير نظام آموزشي، هوشمند كردن مدارس، تغيير تدريجي همه كتاب هاي درسي، تعطيلي پنجشنبه ها، يك شيفته كردن مدارس و... كه اجراي آنها آغاز شده، به هيچ وجه برگشت پذير نيست.
وزير آموزش و پرورش حفظ محوري را در مدارس روشي نادرست خواند و افزود: نبايد ذهن دانش آموزان به انباري از فرمول ها و جملات و محفوظات تبديل شود و هزاران كتاب در آن وجود داشته باشد بلكه رفتن به طرف تحول، خلاقيت، نوآوري و تفكر، هدف تعليم و تربيت قرار بگيرد.وي خاطرنشان ساخت: در آموزش و پرورش حتي يك نفر نيروي كادر اداري نداريم، بلكه همه افراد شاغل آموزشي و پرورشي اند و اگر لازم شد بايد سر كلاس درس حاضر شوند.
دكتر حاجي بابايي بر ارتقاي جايگاه معلمان در طرح تحول بنيادين تأكيد كرد و گفت: تعريف جايگاه معلم، از نكات كليدي سند تحول است كه در اين راستا، درصدد نوشتن نظام رتبه بندي معلمان مطابق مراتب استادان دانشگاه و قضات و جدايي آنها از بدنه كارمندان دولت هستيم.
وي اعلام كرد: امسال طرح «شهاب» يا شناسايي و هدايت استعدادهاي تحصيلي دانش آموزان در 6 استان كشور به اجرا درمي آيد.
وزير آموزش و پرورش همچنين با اشاره به اتفاقات اخير در جهان اسلام در پي انتشار فيلم توهين آميز به پيامبر اسلام(ص)، يادآور شد: اول مهر ماه امسال، شروع سال تحصيلي در همه مدارس كشور، با محكوميت اهانت به ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص) همراه خواهد بود و فرياد بلند، عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي و افراد سست بنيان مقابل اين گونه توطئه ها، سر داده خواهد شد.
 


مديركل كميته امداد استان مركزي:

 7 ميليون نفر در كشور تحت حمايت كميته امداد هستند

اراك- خبرنگاركيهان:
مديركل كميته امداد استان مركزي گفت: در حال حاضر هفت ميليون نفر در كشور تحت حمايت اين نهاد هستند.
محسن ولييي افزود: از اين تعداد افراد تحت حمايت، 4 ميليون و 500 هزار نفر به صورت مستقيم از تمامي خدمات امداد و تعداد دو ميليون و500 هزار نفر به صورت غيرمستقيم و از يك يا چند خدمت امداد بهره مي برند.
وي با تاكيد بر اينكه كميته امداد امام خميني(ره) توليدكننده فقر نيست گفت: هر چقدر كه ميزان افراد تحت حمايت اين نهاد بيشتر شود، نشانگر وجود برخي مشكلات در ساير بخش هاي كشور است، چرا كه مشكلاتي از قبيل، مشكلات فرهنگي مانند طلاق و اعتياد، مشكلات اقتصادي مانند تورم و ساير مشكلات هم چون تصادفات و درگيري هايي كه منجر به فوت و معلوليت مي شوند از جمله دلايل افزايش تعداد افراد نيازمند به خدمات امداد هستند.
وي تصريح كرد: تمامي بخش هاي جامعه بايستي در جهت كاهش فقر گام بردارند، چرا كه اگر در امداد به افراد جامعه نفرات كمتري به كمك احتياج داشته باشند، كيفيت ارائه خدمات بالا خواهد رفت.
ولييي با اشاره به تلاش اين نهاد در جهت ايجاد اشتغال در راستاي توانمندسازي خانواده ها، اظهار داشت: در حال حاضر توليد 3 درصد از شير توليدي در استان، 6 درصد از گوشت و 23درصد از فرش در استان برعهده اين نهاد است.
وي يادآور شد: همچنين در اين استان هشت هزار دانش آموز و 2 هزار و100 دانشجو تحت حمايت امداد استان هستند.


نماينده تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي:

بخش خصوصي از اركان تحقق اقتصاد مقاومتي است

يزد- خبرنگاركيهان:
سپردن اقتصاد به بخش خصوصي از مهمترين اركان اقتصاد مقاومتي است و با اين استراتژي دولت بهتر مي تواند اقتصاد را مديريت كرده و بر آن نظارت كند.
حجت الاسلام والمسلمين «سيدجلال يحيي زاده» درباره لزوم اجراي استراتژي اقتصاد مقاومتي، گفت: براساس فرمايشات رهبر انقلاب وظيفه ما اجراي استراتژي اقتصاد مقاومتي است.
نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه سپردن اقتصاد به بخش خصوصي از مهمترين اركان اقتصاد مقاومتي است، تصريح كرد: اين به معناي اعتماد به مردم در بخش اقتصاد است و به اين معنا نيست كه دولت خود را از اقتصاد جدا كند.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: زماني كه دولت اقتصاد را به بخش خصوصي بسپارد، راحت تر مي تواند اقتصاد را مديريت كرده و به آن نظارت كند و مشكلات اقتصادي با سرعت بيشتري حل مي شود.
يحيي زاده در پايان اعتماد به بخش خصوصي، اجراي دقيق سياست هاي اصل 44 قانون اساسي، حمايت از توليدات داخلي و صرفه جويي و پرهيز از اسراف را مهمترين ملزومات اقتصاد مقاومتي دانست.
 


مخترع گيلاني دريل هوشمند جراحي ارتوپدي را طراحي كرد

طرح مخترع جوان گيلاني با عنوان دريل هوشمند جراحي ارتوپدي در سومين جشنواره و نمايشگاه ملي علم تا عمل كشور به عنوان طرح منتخب نمايشگاهي برگزيده شد.
اين مخترع جوان گيلاني روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا درباره طرح خود گفت: در اين دريل هوشمند كه مخصوص جراحي مغز طراحي شده است سامانه هوشمندي قرار دارد كه به محض عبور از جمجمه، از كار افتاده و از آسيب رسيدن به مغز جلوگيري مي كند.
«پيمان دهقاني راد» افزود: اين سامانه كه به صورت مكانيكي طراحي شده است، وقتي مقابل جسم سختي نظير استخوان قرار مي گيرد، دنده هاي دريل با هم درگير شده و شروع به چرخش مي كند و هنگام خروج از استخوان از چرخش مي ايستد.
وي ادامه داد: اين سامانه هوشمند ارتوپدي به اين دليل طراحي شده تا ضمن هدايت تيم جراحي در كنترل آسيب ها و عوارض ناخواسته در هنگام عمل جراحي ارتوپدي، مغز و اعصاب، فك و صورت، سلامت و امنيت بيماران را بيشتر تضمين كند.
دهقاني راد اظهار كرد: اين دستگاه داراي گواهي ثبت اختراع بوده و رتبه اول در گروه علمي پزشكي در هفتمين نمايشگاه ملي اختراعات و ابتكارات پارك علم و فناوري استان يزد را كسب كرده است.
وي خاطرنشان كرد: اين طرح همچنين موفق به كسب مدال طلا از دومين المپياد ملي مخترعان، مبتكران و نوآوران دانشگاه آزاد اسلامي شده است.
سومين جشنواره و نمايشگاه ملي علم تا عمل از سيزدهم شهريور ماه سال جاري در مصلاي امام خميني تهران گشايش يافت و هفته گذشته با ثبت سه هزار و 124 طرح دانش بنيان و ارزيابي و داوري يك هزار و 420 طرح منتخب از 31 غرفه استاني به كار خود پايان داد.
 


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات:

مرحله اول شبكه ملي اطلاعات تا پايان شهريور به بهره برداري مي رسد

تبريز-خبرنگاركيهان:
براساس گزارش سازمان بين المللي اطلاعات هزينه جهاني ايجاد امنيت در سال 2008 بيش از 116 ميليارددلار بود كه اكنون قطعا افزايش يافته است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين مطلب در مراسم افتتاحيه كنفرانس بين المللي «رمز ايران» در تبريز افزود: اين ميزان در سال 2003 بيش از 7 ميليارددلار بود.
رضا تقي پور تصريح كرد: بايد براي ايمن تر كردن فضاي سايبري كشور به شبكه هاي بومي روي بياوريم. بنابراين خدمات دولت الكترونيك بر پايه شبكه ملي اطلاعات استقرار خواهد يافت و تمام اجزاي اين شبكه در داخل ايران مستقر است و مرحله اول آن تا پايان شهريورماه به بهره برداري مي رسد.
وي اضافه كرد: با بهره برداري از اولين مرحله شبكه ملي اطلاعات ايران، توجه به شبكه بومي، مفهوم جدي تري مي يابد. طبق سند افتا، وزارت خانه ها و دستگاه هاي اجرايي، متولي امن سازي فضاي سايبري مربوط به حوزه هاي خود هستند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح كرد: تمام كشورهاي جهان برنامه مشخصي براي حفظ اسرار ملي خود دارند و ايران تلاش هاي خوبي در اين زمينه انجام داده و تلاش براي راه اندازي تيم هاي امداد و نجات رايانه اي موسوم به «گوهر» در همين راستا و مقابله با حملات سايبري است.
وي اظهار داشت: اجرا كردن نظام مديريت امنيت اطلاعات از مباحث مهم و حساس در ايمن سازي فضاي تبادل اطلاعات است.
تقي پور جلب مشاركت دستگاههاي مربوطه براي توسعه دانش فناوري رمز، راهبري جذب منابع مالي مناسب، رصد مداوم دانش رمز ايران و جهان، آينده نگاري دانش رمز در كشور، شبكه ملي اطلاعات، تشكيل آزمايشگاه هاي تخصصي با قابليت توسعه به آزمايشگاههاي مرجع در سطوح ملي و حضور محققين ايراني در تيم هاي تحليل و مرزهاي بين المللي را از اقدامات اساسي مورد نظر دولت عنوان كرد.
كنفرانس بين المللي انجمن رمز ايران پنجشنبه و جمعه در تبريز ترتيب يافت و در آن بيش از 500 محقق و پژوهشگر ايراني و خارجي حضور داشتند.


درناهاي مهاجر در تالاب هاي نقده فرود آمدند

مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي از ورود نخستين گروه از درناهاي خاكستري در آخرين روزهاي فصل تابستان و در آستانه فصل پاييز به تالاب هاي نقده خبر داد.
«حسن عباس نژاد» در گفت وگو با خبرنگار مهر در اروميه با اشاره به اينكه در آغاز مهاجرت نخستين گروه از درناهاي خاكستري حدود 3 هزار قطعه از اين گونه وارد تالاب هاي نقده شده است، اظهار داشت: اميدواريم طي روزهاي آينده شاهد حضور تعداد بيشتري از اين پرنده هاي زيبا در اين مناطق و تالاب هاي اطراف درياچه اروميه باشيم.
وي با اشاره به اينكه درنا از پرندگان مهاجر عبوري بوده و همه ساله اوايل بهار و اواخر تابستان را به منظور تجديد قوا در زيستگاه هاي آبي آذربايجان غربي مي گذراند، اظهار داشت: در پي مشاهده اين پرندگان، اداره حفاظت محيط زيست نقده اقدامات لازم را در خصوص كنترل محل هاي فرود اين پرندگان در دستور كار خود قرار داد.
مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينكه اين پرندگان از يك هفته پيش به اين منطقه مهاجرت كردند، عنوان كرد: درناهاي خاكستري به دنبال سرد شدن هوا در اروپا به اين منطقه مهاجرت كرده و تا فروردين ماه در اين منطقه لانه گزيني مي كنند.
درناها پرندگاني با پاها و گردن دراز، دم نسبتاً كوتاه، بال هاي دراز و منقاري بلند و كلفت هستند كه ظاهر شبيه لك لك دارند و شاهپرهاي ثانوي داخلي بال هاي آنها خيلي بلند است و روي دم آنها را مي پوشاند.
اين پرنده در پرواز كردن پاهاي خود را كشيده نگه مي دارد، گله هاي آنها هنگام مهاجرت در يك خط به شكل هفت پرواز مي كنند، نر و ماده اين نوع پرنده همشكل بوده و معمولاً روي زمين آشيانه مي سازند، درناها از گياهان كوچك، حشرات، قورباغه ها، كرم ها، خزندگان و ماهيان كوچك تغذيه مي كنند و همچنين تخم جانوران آبي را نيز مي خورند.
 


نقشه جامع علمي كشاورزي كشور تدوين شد

نقشه جامع علمي كشاورزي كشور در مركز تحقيقات كشاورزي استان سمنان معرفي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شاهرود محمدرضا نوتاش مشاور رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي كشور و مدير تدوين نقشه جامع علمي كشاورزي، در كارگاه آموزشي معرفي اين نقشه در شاهرود گفت: اين نقشه براساس افق 1404 با همكاري تمام مراجع ذي نفع و ذي نفوذ بخش كشاورزي تدوين شده است.
وي اضافه كرد: نقشه جامع علمي كشاورزي كشور طي مراحلي به شوراي راهبردي بخش كشاورزي ارسال شده است.
نوتاش ادامه داد: اين نقشه براي تصويب نهايي در اختيار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار خواهد گرفت.


اخبار ادبي و هنري

به رغم مخالفت هاي محافل اصولگرا:
خودروهاي ويژه فيلم «لاله» ساخته شدند
به رغم مخالفت هاي محافل اصولگراي فرهنگي و هنري و نيز كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، فيلم لاله، مراحل پيش توليد را سپري مي كند.
به گزارش خبرنگار كيهان، يك منبع موثق در مجلس شوراي اسلامي گفت: با وجود مخالفت با ساخت فيلم لاله به دست كارگردان هاليوودي، اين فيلم مراحل پيش توليد را سپري مي كند.
وي افزود: چند دستگاه خودروي هدف نياز فيلم ياد شده، در يكي از شركت هاي خودروسازي داخلي توليد شده است و آماده بهره برداري است.
در همين حال سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: نظرات اين كميسيون در خصوص پروژه لاله به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارجاع شده و منتظر تصميم گيري اين نهاد هستيم كه در صورت عدم تبعيت از تصميم اين كميسيون از اهرم نظارتي خود استفاده خواهيم كرد.
حجت الاسلام سيدعلي طاهري نماينده گرگان و آق قلا با اشاره به پيگيري پرونده پروژه لاله در كميسيون فرهنگي مجلس گفت: در حال حاضر پرونده «پروژه لاله» از طريق كارگروه رسانه و هنر اين كميسيون در حال پيگيري است.
وي تصريح كرد: اين كميته نظرات خود را به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انتقال داده و منتظر تصميم اين وزارتخانه در خصوص اين پرونده هستيم كه اميدواريم نظرات اعلام شده اعمال شود.
سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس خاطرنشان كرد: در صورتي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به توصيه هاي اين كميسيون توجه نكند از اهرم نظارتي خود استفاده خواهيم كرد كه به منزله ارسال گزارش تخلف اين وزارتخانه به مراجع قضايي است.
پرويز پرستويي: بايد با توهين كننده به مقدسات مقابله كنيم
پرويز پرستويي بازيگر سينما و تلويزيون گفت: بايد در مقابل افرادي كه به تمام مقدسات جهان اهانت مي كنند، به مقابله بپردازيم.
اين بازيگر، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت فيلم موهن به پيامبر گرامي اسلام گفت: اهانت به رسول اكرم(ص) مسئله اي است كه شيعه و سني را به اعتراض واداشته است.
وي با ابراز تأسف از اتفاق پيش آمده، اظهار داشت: بايد در مقابل افرادي كه به تمام مقدسات جهان اهانت مي كنند، ساكت نبوده و به مقابله با آنها بپردازيم.
فيلمساز هتاك به پليس پناه برد
«ناكولا باسلي ناكولا» فردي است كه گفته مي شود سازنده فيلم موهن به ساحت پيامبر اكرم(ص) است، جمعه شب خود را به پليس آمريكا معرفي كرده است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، مركز اصلاح و تربيت فدرال آمريكا صبح ديروز فيلمساز آمريكايي سازنده فيلم موهن به ساحت پيامبر اكرم(ص) را مورد بازجويي قرار داد. «ناكولا باسلي ناكولا» فيلمساز 55 ساله اي است كه گفته مي شود سازنده فيلم هتاك موسوم به «بي گناهي مسلمانان» است. وي خود را به نيروهاي پليس معرفي كرده و صبح روز گذشته در كلانتري در لس آنجلس بازجويي شده است. معاون كلانتر اين منطقه گفته است كه وي داوطلبانه با مأموران همراه شده و پليس قصد دارد بررسي كند تا مشخص شود كه آيا وي با ساخت اين فيلم قوانين فدرال را نقض كرده است، يا خير. به گفته او، ناكولا اكنون بازداشت نبوده و به صورت داوطلبانه در پايگاه پليس حضور دارد. وي مي گويد اطلاعي درباره محتواي بازجويي و اينكه اين بازجويي چه مدت طول كشيده ندارد. مركز اصلاح و تربيت كاليفرنيا هم هنوز واكنشي به اين خبر نشان نداده است.
پيش از اين اخباري منتشر شده بود مبني بر اينكه اين نيروهاي پليس بوده اند كه ناكولا را بازداشت كرده اند، اما پليس فدرال با رد اين خبر، اعلام كرده است كه پليس وي را بازداشت نكرده و حضور او در پايگاه پليس داوطلبانه بوده است. اين فيلمساز هتاك در سال 2010 نيز به دليل كلاهبرداري بانكي به حبس و پرداخت جزاي نقدي محكوم شده بود.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14