(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 مهر 1391 - شماره 20316

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش آسوشيتدپرس از محبوبيت آيت الله خامنه اي در عراق
با ابتكار وزارت اطلاعات انجام شد
نمايش ابزار و ادوات جاسوسي
براي خرابكاري در تاسيسات هسته اي و دفاعي
درپرتو وحي
در اعتراض به فيلم موهن برگزار شد
تجمع دانشجويان در دانشگاه علامه و الزهرا(س)
رئيس گروه دوستي اندونزي و ايران:
تقويت مناسبات با ايران از اصول سياست خارجي اندونزي است
با حضور رئيس مجلس و شهردار تهران
باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد
سردار عراقي اعلام كرد
آمادگي سپاه براي جنگ نرم و سخت
مشاور رئيس جمهوري عراق:
آمريكا با حذف نام منافقين از فهرست تروريست ها
در پي فتنه انگيزي در منطقه است
وزارت بهداشت:
ادامه تحصيل دانشجويان ايراني در دانشگاه هاي كانادا بلامانع است
آغاز ثبت نام كارداني بدون كنكور آزاد
اخبار ادبي و هنري
يك ميليون ايراني مزين به نام مبارك «رضا»
80 نفر از زلزله زدگان آذربايجان شرقي به حج تمتع مي روند
بومي سازي اولين نيروگاه حرارتي خورشيدي در كشور
جشنواره بين المللي شعر رضوي در شوش پايان يافت
مبتلايان به صرع با روش جديدي درمان مي شوند
از سوي مؤسسه تحقيقات ديم كشور صورت گرفت
معرفي 2 رقم بذر سازگار با شرايط اقليمي كشور
دانش آموز دامغاني
مدال طلاي المپياد ادبي كشور را به گردن آويخت
كاركنان پالايشگاه سرخس پياده به حرم رضوي مي روند
ظهر امروز به اهتزاز در مي آيد
پرچم گنبد امام رضا(ع) برفراز مزار شهداي گمنام دانشگاه تهران
معاون ثبت اسناد و املاك كشور:
قولنامه ها رسمي مي شوند


گزارش آسوشيتدپرس از محبوبيت آيت الله خامنه اي در عراق

اين روزها تصاوير حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ، ولي امر مسلمين در بيلبوردها و ديوارهاي بسياري از شهرهاي عراق ديده مي شود كه نشان از نفوذ معنوي ايشان در اين كشور دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشيتدپرس، در بسياري از شهرهاي عراق اين روزها تصاوير و بيلبوردهاي زيادي از تصاوير رهبر معظم انقلاب ديده مي شود.
آسوشيتدپرس گزارش خود را اين گونه آغاز مي كند: در حالي كه ايران و عراق هشت سال با هم جنگيدند اما نفوذ معنوي رهبر ايران در عراق قابل توجه است، به طوري كه تصاوير ايشان در بيلبوردها و تابلوهاي اين كشور بويژه مناطق شيعه نشين به وضوح ديده مي شود.به گزارش آسوشيتدپرس در شهر بصره سخنان رهبري ايران روي ديوارهاي اين شهر به دو زبان فارسي و عربي نوشته شده است.
بر اساس اين گزارش«علي الزاير» شهروند عراقي مي گويد: آيت الله خامنه اي در تمام جهان مانند عراق محبوبند. ايشان شخصيتي سياسي و رهبري معنوي است.
 


با ابتكار وزارت اطلاعات انجام شد

نمايش ابزار و ادوات جاسوسي
براي خرابكاري در تاسيسات هسته اي و دفاعي

وزارت اطلاعات با برپايي نمايشگاهي اقدامات خرابكارانه صنعتي صورت گرفته از سوي سازمان هاي اطلاعاتي غرب را در مقابل ديد خبرنگاران قرار داد.
در اين نمايشگاه نمونه هايي از قطعات توليد شده توسط شركت هايي در كشورهاي آلمان، آمريكا، روماني، اكراين، چين، كره جنوبي و استراليا به نمايش درآمده كه نشان مي دهد، در اين قطعات به نوعي دستكاري شده است تا در زمان مشخص از كار بيافتد يا منفجر شود.
در برخي از اين قطعات پردازنده اي هوشمند نهاده شده بود تا به وسيله ماهواره يا ارسال سيگنال از كار بيفتد.
از نكات جالب در اين نمايشگاه ورق هاي بازي بود كه پشت آن اسامي تعدادي از نيروهاي سپاهي به عنوان متهمان و جنايتكار با هدف ايجاد جنگ رواني نوشته شده بود، همچنين كارت پستال هايي به نمايش گذاشته شده بود كه به دروغ از سوي شركت ايراني معروف ارسال مي شد و در آن دستگاهي صوتي با باز كردن آن كارت پستال به گيرنده هشدار مي داد و او را در قبال ادامه همكاري با جمهوري اسلامي تهديد مي كرد. اين كارت پستال ها در واقع از سوي سرويس هاي اطلاعاتي غربي براي اين افراد ارسال مي شد.
به گفته فردي كه به توضيح دستاوردهاي وزارت اطلاعات در اين نمايشگاه مي پرداخت، اين اقدامات از سوي سرويس هاي اطلاعاتي سيا، اينتلجنت سرويس و موساد طراحي مي شد و هدف از آن ضربه زدن به رشد اقتصادي كشور در برخي از قطعاتي بود كه براي صنايع زيرساختي كشور توسط افرادي ناآگاه و ماموران خريد شركت ها خريداري مي شدند.
وي اعلام كرد كه اين قطعات در همان كارخانجات سازنده به شكل نامحسوس دستكاري شده بودند.
در اين نمايشگاه نام يكي از شركت ها EDWARDS اعلام شده كه دستگاه هاي فشارسنج توليد مي كرد و در آن مواد منفجره جاسازي شده بود.
براساس آنچه در اين نمايشگاه اعلام شد، موقعيت ژئوپلتيكي و استراتژيكي ايران و قدرت الهام بخشي آن همواره يكي از اهداف سرويس هاي جاسوسي غرب بوده است، به نحوي كه غرب بزرگترين رقيب خود در خاورميانه را ايران مي داند و همواره عليه كشورمان اقداماتي انجام مي دهد كه با ناكامي مواجه بوده است.
به گفته فردي كه به تشريح كشفيات به نمايش درآمده از سوي وزارت اطلاعات در اين نمايشگاه مي پرداخت، سرعت عمران و آباداني در كشور به شكلي است كه آنها نمي خواهند اين روند ادامه پيدا كند و به همين دليل از هر اقدامي كه جلوي پيشرفت اين كشور را بگيرد فروگذار نمي كنند.
وي خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات آنها ايجاد خرابكاري در صنايع حياتي و زيرساخت ها مانند صنايع برق، آب، گاز، نفت و انرژي هسته اي مي باشد. در جنوب آمريكا لابراتواري وجود دارد كه اقدامات فني براي از دور خارج كردن قطعات مربوط به اين صنايع و يا انفجار آنها را طراحي مي كند كه ما نسبت به اين لابراتوار اطلاعات دقيق داريم.
اين فرد آگاه گفت: سرويس هاي اطلاعاتي غربي از غفلت و ناآگاهي افراد استفاده مي كنند و در قالب شركت هايي كه بعضي از آنها نيز مجازي است، پروسه خود را اجرايي مي كنند، البته در اين زمينه با برخي افراد مواجه هستيم كه آگاهانه اين كارها را مي كردند، يكي از اهداف سرويس هاي اطلاعاتي غربي كاهش توان اقتصادي كشور و افزايش فشار رواني بر مردم و ايجاد نارضايتي در جامعه است. اما با درايت سربازان گمنام امام زمان و تعامل خوبي كه با صنايع كشور ايجاد شد و حوادث در كشور پيشگيري شد، دشمن نتوانست به اهداف خود برسد.
وي اعلام كرد: به عنوان مثال لوله هايي را طي فرايند خاصي دستكاري كرده بودند و قرار بود در برخي از فازهاي پارس جنوبي از آن استفاده كنيم كه جلو آن گرفته شد و اگر اين اتفاق مي افتاد مشكلات زيادي در اين منطقه اقتصادي ايجاد مي كرد يا در پمپ هاي خلاء صنايع هسته اي مشكلاتي ايجاد كرده بودند در حوزه مخابرات و آنتي ويروس ها نيز بخصوص فرانسوي ها اقداماتي را انجام دادند و لپ تاپ هاي آلوده اي را در اختيار مديران قرار داده بودند كه از آن استفاده كنند.
وي خاطرنشان كرد: سرويس اطلاعاتي براي پيشبرد اطلاعات خود در بسياري از مواقع از مارك هاي معروف استفاده مي كردند و ما نيز در اين زمينه به دنبال پيگيري هاي حقوقي از طريق وزارت امور خارجه هستيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه چگونه يك شركت اقتصادي مي تواند نسبت به سالم بودن قطعه خريداري شده در خارج از كشور مطمئن شود گفت: ما به هيچ وجه به دنبال امنيتي كردن فضاي صنعتي كشور نيستيم، اما طي تعاملي كه با شركت ها و صنايع اقتصادي داشته ايم توصيه ها و آموزش هاي لازم را ارائه داده ايم تا مشكلي برايشان ايجاد نشود حتي فعالان در اين زمينه مي توانند از طرق مختلف از برادران مشورت بگيرند در اين زمينه كد پستي 16765-111 و شماره تلفن ستاد خبري مي تواند كمك كند.
به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به اين سوال كه اين اقدامات از چه زماني عليه صنايع كشورمان انجام شده است، اعلام كرد: از سال 88 اين موضوع تشديد شده است.
او همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا اين خرابكاري ها در تجهيزات پزشكي هم ديده شده است گفت: سرويس هاي اطلاعاتي دشمن در تجهيزات پزشكي بيشتر به دنبال ممانعت از ورود اين تجهيزات به ايران و ايجاد مشكلات نارضايتي در كشور بوده اند.
 


درپرتو وحي

دروغگويان را به عذاب دردناك بشارت بده !
قرآن كريم:
واي بر هر دروغگوي گناهكار كه پيوسته آيات خدا را مي شنود كه بر او تلاوت مي شود اما از روي تكبر اصرار بر مخالفت دارد.
گويي اصلا آن را نشنيده است!
چنين كسي را به عذاب دردناك بشارت بده!
سوره جاثيه
آيات 7 و 8
 


در اعتراض به فيلم موهن برگزار شد

تجمع دانشجويان در دانشگاه علامه و الزهرا(س)

دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي و الزهرا(س) در اعتراض به ساخت فيلم موهن عليه پيامبر(ص) تجمع كردند.
دانشگاهيان دانشگاه علامه طباطبايي صبح ديروز پس از قرائت زيارت حضرت رسول(ص) در اعتراض به هتك حرمت به ساحت پيامبر اعظم(ص) راهپيمايي كردند.
بر اساس اين گزارش، دانشجويان، اساتيد و كاركنان دانشگاه علامه طباطبايي از نمازخانه اين دانشگاه تا مزار شهداي گمنام راهپيمايي كرده و توهين به ساحت رسول اكرم را محكوم كردند.
راهپيمايان با شعار «لبيك يا محمد»، «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل» و ... انزجار خود را نسبت به توهين به پيامبر اعظم(ص) اعلام كردند.
دانشگاهيان دانشگاه الزهرا نيز پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در حياط اين دانشگاه، در اعتراض به اهانت هاي اخير به ساحت پيامبر اكرم(ص) تجمع كردند.
تجمع كنندگان پس از قرائت دعاي فرج، با سر دادن شعارهاي الله اكبر، لااله الا الله، محمد رسول الله و آمريكا عدوالله، تجمع خود را آغاز كردند.
به گزارش ايسنا، در اين تجمع دانشجويان پرچم هاي مزين به نام پيامبر اكرم(ص)، محمد رسول الله، يامهدي ادركني و پرچم حزب الله را در دست داشتند و با سربندهاي «سپاهيان محمد» و «عاشقان شهادت»، شعارهايي نظير «دانشجو بيدار است، از آمريكا بيزار است»، «سكوت در برابر اهانت، خيانت است، خيانت»، «رهبر اگر فرمان دهد جان را نثارش مي كنم»، «خوني كه در رگ ماست هديه به رهبر ماست»، سر دادند.
 


رئيس گروه دوستي اندونزي و ايران:

تقويت مناسبات با ايران از اصول سياست خارجي اندونزي است

رئيس گروه پارلماني اندونزي و ايران تقويت مناسبات دوستانه با ايران در زمينه هاي مختلف را از اصول سياست خارجي كشورش خواند.
«احمد نظير شهاب» رئيس گروه دوستي پارلماني اندونزي و ايران كه در راس يك هيئت از اعضاي اين گروه در تهران به سر مي برد با رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
علاءالدين بروجردي در اين ملاقات با اشاره به اهانت اخير به ساحت مقدس پيامبراكرم(ص) گفت: اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) در آمريكا نشان دهنده عمق دشمني موجود در جهان غرب نسبت به اسلام است و سران كشورهاي غربي بايد ضمن محكوم كردن اين اهانت عوامل آن را به اشد مجازات برسانند.
نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي در ادامه ضمن تشريح آخرين تحولات سوريه گفت: بيست ماه تلاش كشورهايي كه سعي كردند ساختار سياسي سوريه را تغيير دهند با شكست مواجه شده است و امروز همه اين كشورها معتقدند بحران سوريه بايد از طريق سياسي حل شود.
در اين ديدار احمد نظير شهاب رئيس گروه دوستي پارلماني اندونزي و ايران نيز ضمن محكوم كردن اهانت اخير به ساحت پيامبر گرامي اسلام، گفت: گروه هاي دوستي پارلماني دو كشور در بيانيه اي مشترك اين اقدام را محكوم خواهند كرد.
 


با حضور رئيس مجلس و شهردار تهران

باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد

باغ موزه دفاع مقدس با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و شهردار تهران افتتاح شد.
بنا به گزارش رسيده باغ موزه دفاع مقدس از 7 تالار و يك قسمت انتهايي كه يادمان دفاع مقدس است تشكيل شده كه در آن اعداد 7 و 8 به كار رفته است؛ عدد 8 به عنوان نمادي از 8 سال دفاع مقدس و عدد 7 به خاطر تقدسي كه دارد.
بخش هاي مختلف باغ موزه امكان تجسم عيني برخي فضاها و ميدان جنگ در ابعاد واقعي يا نمادين، با جنگ افزارهاي واقعي يا شبيه سازي شده را به بازديدكنندگان مي دهد. تكنولوژي به كار رفته در هر بازديد به گونه اي است كه در هر تالار همه چيز از نو آغاز مي شود.
تالار اول، تالار آستانه يا همان سرآغاز است، بخش دائمي موزه و نمايش دهنده مجموعه وقايعي كه در فاصله سال 57 تا آغاز جنگ منجربه پيروزي انقلاب اسلامي شد.
در اين تالار تمامي وقايعي كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز جنگ تحميلي شد به نمايش درمي آيد و روزهاي آغازين جنگ تحميلي به تصوير كشيده مي شود.
تالار دوم، تالار حيرت و واقعيت است، در اينجا حيرت مردم ايران از شوك جنگ تحميلي به نمايش درمي آيد. در روزهايي كه مردم از پيروزي انقلاب شادمان بودند و نظام اسلامي ايران در حال شكل گيري بود، حمله رژيم بعثي به ايران با حمايت همه جانبه آمريكا مردم را حيرت زده و شوكه كرد.
اين حيرت در كنار حقانيت ملت ايران در دفاع از خود برابر هجوم دشمنان در تالار حيرت به نمايش در مي آيد، ملت ايران درطول دفاع همه جانبه از خاك خود در جنگ تحميلي، حقانيت خود در دفاع از ارزش ها را به جهانيان ثابت كردند كه اين حقانيت در اين تالار به تصوير كشيده مي شود.
تالار دفاع، سومين تالار است؛ نمايش دهنده ساختار دفاعي كشور از ارتش و بسيج گرفته تا نيروهاي مردمي كه در دفاع از خاك و تماميت ارضي كشور تلاش كردند. اين دفاع در كنار استفاده از ادوات جنگي به نمايش درمي آيد.
تالار آرامش، چهارمين تالار باغ موزه دفاع مقدس است؛ در اين تالار مي بينيم كه روزهاي جنگ و دفاع از ناموس و خاك ميهن در عين سختي ها و دشواري هايي كه براي ملت داشت با آرامشي براي دفاع از ارزش هاي انقلاب همراه شده بود.
اين آرامش كه دفاع مقدس را در سال هاي دهه 60 به عنوان جزئي از بدنه جامعه نشان مي دهد در اين تالار به تصوير درمي آيد.
پنجمين تالار، تالار شهادت است؛ يكي از مهم ترين تالارهاي باغ موزه كه به بازديدكنندگان يادآوري مي كند، شهادت، آرزوي بزرگ جوانان رزمنده در ايام جنگ و دفاع مقدس بود.
مجموعه تالار شهادت به 7 مرحله تقسيم شده كه شهادت را از نيت تا عروج به تصوير كشيده است. عظمت، ارزش، جايگاه و تقرب شهيد و شهادت در اين تالار نمود عيني دارد.
تالار ششم، تالار پيروزي است كه پيروزي هاي دلاورانه جوانان ايراني در روزهاي جنگ را به تصوير مي كشد؛ از پيروزي در عمليات هاي مختلف گرفته تا آزادسازي خرمشهر و پيروزي هاي عرفاني و معنوي.
تالار هفتم، تالار سرانجام است. هفتمين تالار اين باغ موزه، فضايي متفاوت از آنچه تاكنون درباره جنگ گفته شده دارد. در اين تالار كه آخرين مرحله از 7 تالار عشق باغ موزه است بازديدكنندگان پس از گذر از 6 مرحله پيشين، به بالاترين نقطه از باغ موزه مي رسند كه در آنجا با يادمان، تصاوير، تنديس ها و بازمانده هاي جنگ تحميلي مواجه مي شوند و به آنها اداي احترام مي كنند. مسير يك باغ راه زيبا در امتداد بزرگراه شهيد حقاني تا بزرگراه شهيد همت، باغ دره موزه دفاع مقدس در زميني به مساحت 200 هزار مترمربع واقع شده است. اين باغ راه با نورپردازي زيبا، گل كاري متنوع و متفاوت، ورودي باغ موزه را به محوطه وسيعي با نام باغ دره وصل مي كند.
 


سردار عراقي اعلام كرد

آمادگي سپاه براي جنگ نرم و سخت

جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه گفت: خطرنا ك تر از جنگ فيزيكي جنگ سايبر و فضاي مجازي است كه مسئولان به ويژه رهبر معظم انقلاب كاملاً به آن اشاره دارند، از اين رو ما هم در جنگ نرم و هم جنگ سخت خود را آماده كرده ايم .
سرتيپ پاسدار عبدالله عراقي جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران با بيان اين كه تهديدات عليه نظام و كشور ما همواره ادامه دارد، اظهار داشت: تهديد و جنگ از وقوع زندگي اجتماعي بشر همواره وجود داشته است .
وي با تأكيد بر اين كه امروز جنگ سايبري و نرم آغاز شده است، تصريح كرد: ما نيز خود را به ابزارهاي جديد مسلح كرده ايم؛ چراكه خطرنا ك تر از جنگ فيزيكي جنگ سايبر و فضاي مجازي است كه مسئولان به ويژه مقام معظم رهبري كاملاً به آن اشاره دارند .از اين رو ما هم در جنگ نرم و هم جنگ سخت خود را آماده كرده ايم.
جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه در ادامه سخنان خود به آمادگي رزم و توان رزم اشاره كرد و گفت: آمادگي رزم قابل اندازه گيري است، اما توان رزم را در برخي از موارد نمي توان اندازه گرفت .
 


مشاور رئيس جمهوري عراق:

آمريكا با حذف نام منافقين از فهرست تروريست ها
در پي فتنه انگيزي در منطقه است

مشاور رياست جمهوري عراق گفت: تصميم آمريكا مبني بر حذف نام گروهك منافقين از فهرست تروريست ها حمايت اين كشور از تندروها براي ايجاد فتنه در منطقه را آشكارتر مي كند.
شيخ «خالد الملا» مشاور رياست جمهوري عراق، تلاش واشنگتن براي حذف نام گروهك منافقين از فهرست سازمان هاي تروريستي را بسيار خطرناك و نگران كننده دانست و گفت كه اين اقدام، بيانگر حمايت آشكار آمريكا از گروهك هاي تندرو و تروريستي مانند منافقين و سازمان هاي همسو با القاعده است و هدف از اين حمايت، ايجاد فتنه ميان مسلمانان است.
رئيس جماعت علماي عراق در جنوب افزود: مصلحت آمريكا، امروز در حمايت از گروهك منافقين و فعاليت اين گروهك است. در همين حين نيز، واشنگتن به برخي دولت هاي اسلامي و عربي اتهام مي زند كه از افراد مسلح حمايت مي كنند همان گونه كه در سياست آمريكا در قبال جمهوري اسلامي ايران مي بينيم.
شيخ خالد الملا در ادامه از ادعاي برخي مقامات مسئول آمريكا مبني بر اينكه عراق، محل عبور اسلحه به سوريه است، انتقاد كرد و گفت كه مقامات بلندپايه عراقي بارها اين ادعا را تكذيب كرده اند.
ملا تصريح كرد: كشورهايي مانند عراق و جمهوري اسلامي ايران از اقدامات منافقين متضرر شده اند كه بايد از اين گروهك تروريستي در سازمان ملل و جنبش عدم تعهد كه يك سازمان مهم به شمار مي آيد، شكايت كنند. به ويژه اينكه در جنبش عدم تعهد بيش از 100 كشور عضو هستند و ايران اكنون رياست دوره اي اين جنبش را بر عهده دارد. لذا اعضاي فعال و تاثيرگذار در اين جنبش بايد تلاش كنند تا نام گروهك منافقين از فهرست سازمان هاي تروريستي حذف نشود.
وي با محكوم كردن حمايت واشنگتن از منافقين گفت: آمريكا مي خواهد بر منطقه چنبره بزند و سرمايه هاي منطقه را سرقت كند و منطقه را وارد جنگ ها و درگيري هاي ديني، مذهبي و طايفه اي كند.
 


وزارت بهداشت:

 ادامه تحصيل دانشجويان ايراني در دانشگاه هاي كانادا بلامانع است

معاون آموزشي وزارت بهداشت با اشاره به مسايل اخير در رابطه با روابط ديپلماتيك ايران و كانادا، در خصوص وضعيت دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي كانادا، گفت: ادامه تحصيل دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در كشور كانادا بلامانع است.
دكتر محمدعلي محققي با اشاره به وضعيت دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي كشور كانادا، گفت: تعداد دانشجويان علوم پزشكي شاغل به تحصيل در كشور كانادا محدود است.
وي با بيان اينكه تاكنون مشكلي از سوي دانشجويان گزارش نشده است، تصريح كرد: البته سياست ها، محدوديت هايي را براي دانشجويان ايراني ايجاد كرده است.
معاون آموزشي وزارت بهداشت افزود: بحث هاي دانشگاهي و علمي متفاوت از موضع گيري خصمانه سياسي دولت كانادا است كه مزاحمت هايي ايجاد كرده است.
وي با تاكيد بر اينكه ادامه تحصيل دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در كشور كانادا بلامانع است، در خصوص مشكلات ارزي دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در كشورهاي خارجي، خاطرنشان كرد: در حال حاضر شرايط دانشجويان ايراني در كشورهاي مختلف از لحاظ دريافت ارز مشابه است و مشكلاتي نيز در اين زمينه وجود دارد.
محققي با بيان اينكه دانشجويان بورسيه كوتاه مدت هزينه تحصيل را در تهران دريافت مي كنند، اظهار كرد: اما براي ديگر دانشجويان از طريق واسطه (وكيل قانوني) ارز ارسال مي شود.
وي در خصوص سياست اعزام دانشجو به كشور كانادا، گفت: تلاش مي شود به جاي اعزام دانشجو به كشورهايي كه همراهي نمي كنند متقاضيان بورس به ديگر مراكز علمي دنيا كه از تعاملات علمي خوبي برخوردارند، اعزام شوند.
 


آغاز ثبت نام كارداني بدون كنكور آزاد

ثبت نام دوره بدون كنكور كارداني پيوسته و ناپيوسته 91 دانشگاه آزاد از ديروز آغاز شد.
داوطلبان مي توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام مركز آزمون دانشگاه آزاد به نشاني www.azmoon.org نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
براساس اعلام مركز آزمون دانشگاه آزاد، مبلغ خريد كارت اعتباري براي ثبت نام 9 هزار و 100 تومان اعلام شده است.
ثبت نام در اين دوره تنها به صورت اينترنتي انجام مي شود و پرداخت مبلغ ثبت نام از طريق كارت هاي اعتباري عضو شتاب صورت مي پذيرد.
 


اخبار ادبي و هنري

وزير ارشاد در افتتاحيه جشنواره فيلم مقاومت اعلام كرد ايران در اسكار شركت نمي كند
خبرنگار اعزامي كيهان - كرمان:
سيدمحمد حسيني گفت كه به دليل ساخت فيلم موهن به ساحت نبي اكرم كشورمان امسال در اسكار شركت نخواهد كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دوشنبه شب در آئين افتتاحيه جشنواره بين المللي فيلم مقاومت با اشاره به ساخت فيلم سراسر توهين به نبي مكرم اسلام(ص) گفت: پس از انتخاب فيلم «يه حبه قند» پيشنهادي از طرف محمدجواد شمقدري مبني بر تحريم جشنواره اسكار ارائه شد و با رايزني هايي كه با حوزه هنري صورت گرفت تصميم گرفته شد امسال ايران نماينده اي به اين جشنواره اعزام نكند و از ساير كشورهاي اسلامي نيز چنين اقدامي را انتظار داريم.
وي ابراز داشت: جشنواره فيلم مقاومت عامل همگرايي هر چه بيشتر سينماگران است چون در اين مورد اختلافي وجود ندارد اما صهيونيست ها از برگزاري اين جشنواره نگران هستند.
جمال شورجه در پايان اين مراسم به طور رسمي از اين اقدام انقلابي وزارت ارشاد تقدير و تشكر كرد. وي در گفتگو با خبرنگار كيهان گفت: تصميم اتخاذ شده توسط مسئولين براي نفرستادن فيلم به اسكار به دليل ساخت فيلم خبيثانه بازتاب خوبي در مجامع بين المللي خواهد داشت.
كارگردان فيلم 33 روز افزود: آمريكا بايد رسما از مسلمانان عذرخواهي كند و سازندگان اين فيلم را به اشد مجازات برساند تا از خشم مقدس مسلمانان كاسته شود.
وي درباره تاثيرات داخلي اين تصميم وزارت ارشاد و حوزه هنري گفت: اين تعاملي كه در مورد نفرستادن نماينده به اسكار اتخاذ شد باعث همگرايي بيشتر ميان وزارت ارشاد و حوزه هنري مي شود كه اين باعث همدلي و اتحاد سينماگران نيز خواهد شد.
شورجه درباره واكنش هايي كه سينماي ايران در مورد اين رفتارهاي غرب بايد از خود نشان دهد گفت: سينماي ايران آن قدر ظرفيت دارد كه بتواند فيلم هاي فاخري در حوزه اسلام بسازد، هم اكنون هم آقاي مجيدي در حال ساخت فيلمي درباره زندگي حضرت رسول اكرم(ص) است كه اميدواريم پاسخ دندان شكني به بدخواهان آن حضرت باشد. اما بايد براي اين كار بسترسازي اساسي شود و ساخت فيلمهاي مختلف در اين حوزه اسلام را آن گونه كه بايسته است به جهانيان معرفي كرد.
محمد علي باشه آهنگر هم در گفتگو با خبرنگار كيهان اين فيلم موهن را بسيار بي ارزش و ضعيف توصيف كرد و با بيان اينكه بايد با هنر و رسانه با آن مبارزه كرد بيان داشت: مسئولين فرهنگي از فيلمسازان توانمند و صاحب سبك درخواست كنند كه احاديث روايات، و بخش هايي از زندگي پيامبراكرم(ص) و اهل بيت(ع) را در قالب فيلم هاي كوتاه تهيه كنند تا با انتشار آنها در شبكه هاي اجتماعي تصوير واقعي از اسلام به مردم جهان عرضه شود.
گفتني است جشنواره بين المللي فيلم مقاومت در بيش از 80 شهر و مناطق زلزله زده و 9 كشور برگزار مي شود.
در اين جشنواره بخش هايي همچون: عماد مغنيه و بيداري اسلامي طراحي شده است.
بازتاب تحريم اسكار از سوي ايران
در رسانه هاي جهان
تصميم ايران براي تحريم جوايز اسكار در اعتراض به ساخت فيلم موهن به پيامبر اكرم(ص) بازتاب گسترده اي در رسانه هاي جهان داشت.
به گزارش ايسنا، رسانه هاي مختلف كشورهاي جهان ديروز (سه شنبه) خبر تحريم جوايز اسكار از سوي ايران را كه در اعتراض به ساخت و نمايش فيلم توهين آميز «برائت از مسلمانان» انجام گرفت، به شكل گسترده اي منعكس كردند.
خبرگزاري فرانسه تيتر «ايران در اعتراض به فيلم ضداسلامي آمريكايي از اسكار كنار كشيد» را براي انعكاس اين خبر انتخاب كرده و اين اقدام را نشانه عصباني بودن ايران از ساخت فيلم موهن «برائت از مسلمانان» توسط گروهي از مسيحيان تندرو در آمريكا دانست. اين خبرگزاري به نقل از سخنگوي آكادمي اسكار در لس آنجلس اعلام كرد: «هنوز چيزي به طور رسمي از سوي مقامات ايران مبني بر تحريم اسكار به آنها اعلام نشده و تماس مستقيمي از سوي كميته انتخابي فيلم ايراني با آنها گرفته نشده و از طريق رسانه ها در جريان اين اقدام قرار گرفته اند.» فاكس نيوز آمريكا نيز ضمن انتشار اين خبر، درخواست رسمي جواد شمقدري براي تحريم اسكار در اعتراض به ساخت فيلم موهن را علت اصلي اتخاذ اين تصميم دانسته است.
 


يك ميليون ايراني مزين به نام مبارك «رضا»

ائمه (ع) انتخاب نام را نوعي مبارزه و پاسداري از حريم ارزشها مي دانستند؛ مردم مومن ايران نيز به اين حرمت بيش از يك ميليون و سي هزار از فرزندان خود را «رضا» ناميده اند.
نام رضا يك ميليون و 30 هزار و 224 بار در پايگاه اطلاعات جمعيت به ثبت رسيده است به اين معني كه اين تعداد افراد با نام «رضا» ناميده مي شوند.
بر همين اساس چهار ميليون و 443 هزار و 577 نفر در ايران به قصد تبرك جستن از القاب و كنيه ايشان به اين اسامي نامگذاري شده اند.
امام رضا(ع) تنها يك كنيه (ابوالحسن) داشتند كه 29 هزار و 413 نفر تاكنون به اين اسم ناميده شده اند.
در مجموع القاب و كنيه امام علي بن جعفر(ع) يك ميليون و 645 هزار و 789 بار در پايگاه اطلاعات جمعيت كشور به ثبت رسيده است.
همچنين اسامي تركيبي با نام رضا نيز به ترتيب، عليرضا 985 هزار و 441 بار، محمدرضا 874 هزار و 519 بار، غلامرضا 378 هزار و 761 بار، حميدرضا 281 هزار و 718بار، اميررضا 143 هزار و 349 بار، احمدرضا 93 هزار و 258 بار، رضاعلي 11 هزار و 290 بار، حسن رضا شش هزار و 612 بار، حسين رضا چهار هزار و 323 بار، وحيدرضا سه هزار و 774 بار، رضاحسين يك هزار و 387 بار، رضا محمد 345 بار و رضاحسن 17 بار فراوان ترين اسامي تركيبي هستند كه در اين پايگاه به ثبت رسيده است.
هشتمين پيشواي شيعيان امام علي بن موسي الرضا عليه السلام 11 ذي القعده سال 148 هجري در مدينه ديده به جهان گشود و در 55 سالگي آخرماه صفر سال 203 هجري به شهادت رسيدند و در شهر مشهد دفن شدند.
285 هزار و 403 نفر هادي، 134 هزار و 503 نفر صادق، 71 هزار و 267 نفر ولي، 45 هزار نفر صابر، 24 هزار و 83 نفر فاضل، 11 هزار و 485 نفر صديق، 2 هزار و 142 نفر راضي و يك هزار و 375 نفر زكي كه از فراوان ترين القاب امام هشتم شيعيان مي باشند به ثبت رسيده است.
 


80 نفر از زلزله زدگان آذربايجان شرقي به حج تمتع مي روند

80 نفر از حجاج اعزامي از آذربايجان شرقي به حج تمتع از مناطق زلزله زده اهر، هريس و ورزقان هستند.
رئيس دفتر حج و زيارت آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار فارس در تبريز اظهار كرد: اين تعداد در مناطق زلزله زده اهر- هريس و ورزقان ساكن هستند كه در كنار ساير حجاج به سرزمين وحي مشرف مي شوند.
مرتضي آقايي افزود: تاكنون 2ميليارد ريال از طريق حجاج اعزامي دفاتر و كاروان ها به مناطق زلزله زده كمك شده است.
آقايي با اشاره به كمك هاي اختصاصي از كل كشور گفت: اين رقم و كمك هاي نقدي صورت گرفته از سراسر ايران بيش از 20 ميليارد ريال است.
وي اضافه كرد: امسال 3 هزار نفر از استان به حج تمتع مشرف خواهند شد كه شامل 2 هزار و 700 نفر حجاج و 300 نفر عوامل اجرايي خواهند بود.
آقايي خاطرنشان كرد: از 15 مهر امسال 3 هزار نفر در قالب 19 كاروان براي انجام اعمال حج واجب از آذربايجان شرقي و نيز از طريق فرودگاه اروميه به عربستان اعزام مي شوند كه همه اعزام ها در قالب مدينه قبل خواهند بود.
 


بومي سازي اولين نيروگاه حرارتي خورشيدي در كشور

رئيس سازمان انرژي هاي نو ايران اظهار كرد: اولين نيروگاه حرارتي خورشيدي در شيراز را كاملا ساخت داخل كرديم و سه كارخانه پنل هاي فتوولتاييك را نيز در كشور ساخت داخل مي كنيم.
يوسف آرمودلي در گفت وگو با ايسنا، با تاكيد بر ظرفيت هاي خوب منطقه ايران براي استفاده از انرژي خورشيدي گفت: به طور متوسط در ايران 300 روز از سال آفتابي است و هر روز 5 كيلووات ساعت بر مترمربع ظرفيت توليد انرژي خورشيدي وجود دارد و با توجه به فاصله شهرها منطقه وسيعي براي نصب نيروگاه خورشيدي در اختيار است.
وي با اشاره به اين كه با بالا رفتن قيمت انرژي فسيلي امكان توسعه انرژي خورشيدي به صورت اساسي مقدور مي شود، در مورد چرايي عدم نصب نيروگاه خورشيدي در اطراف شهرها براي تامين برق گفت: مي توان نيروگاه خورشيدي احداث كرد، اما به خاطر قيمت تمام شده بالاي نيروگاه به نسبت نيروگاه هايي كه با انرژي هاي فسيلي و گاز كار مي كنند، اين كار مقرون به صرفه نيست.
رئيس سازمان انرژي هاي نو ايران با اشاره به ساخت نيروگاه هاي خورشيدي در محيط هاي باز در سطح دنيا اظهار كرد: در كنار يك شهر مي توان تا 50 مگاوات يك نيروگاه احداث و برق را تامين كرد.
آرمودلي با اشاره به معايب نيروگاه خورشيدي نيز تاكيد كرد: نيروگاه خورشيدي يك اشكال دارد و آن اين است كه در شب اين نيروگاه كار نمي كند و بايد جايگزين داشته باشد. بنابراين احداث نيروگاه امكان پذير است، اما قيمت تمام شده آن بالا است و نمي توانيم اين كار را در كشورمان انجام دهيم.
 


جشنواره بين المللي شعر رضوي در شوش پايان يافت

جشنواره بين المللي شعر رضوي به زبان عربي با حضور شاعراني از چند كشور اسلامي دوشنبه شب در شوش پايان يافت.
به گزارش ايرنا، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان در آيين پاياني اين جشنواره گفت: جشنواره مذكور سومين سال است كه در استان خوزستان و در شهرستان هاي اهواز و شوش با كيفيت بسيار بالايي برگزار مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيد لطف الله سپهر افزود: برگزاري اين جشنواره با استقبال گسترده اي از سوي شاعران ايران و نيز چند كشور اسلامي رو به رو شد.
وي گفت: 470 اثر از سوي 160 شاعر به دبيرخانه جشنواره شعر رضوي ارسال كه از بين آنها هشت اثر به عنوان آثار ممتاز انتخاب شد.
سيد كريم حسيني معاون سياسي اجتماعي استاندار خوزستان در اين مراسم گفت: عشق و علاقه و محبت و دوستداري مردم خوزستان به امام رضا(ع) معروف است.
در اين آيين شاعراني از ايران و كشورهاي يمن، كويت، لبنان، عربستان و عراق اشعار خود را با مضمون عنوان جشنواره به زبان عربي سرودند.
 


مبتلايان به صرع با روش جديدي درمان مي شوند

مشهد- خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در خاورميانه درمان بيماران مبتلا به صرع از طريق تكنيك نوين و با استفاده از الكترودهاي داخل جمجمه در بيمارستان رضوي مشهد انجام شد.
به گزارش كيهان، اين عمل جراحي بر روي بيماري كه مدت هاي طولاني از بيماري صرع رنج مي برد با همكاري تيمي از پزشكان ايراني و آلماني صورت گرفت.
در اين روش الكترودهاي ثبت كننده امواج مغزي در داخل جمجمه كارگزاري شده و بدين طريق كانون ايجاد تشنج با دقت جست وجو شده است و پس از شناسايي اين كانون، بافت مغزي مبتلا از مغز خارج مي شود.
گفتني است؛ تاكنون درمان بيماران مبتلا به صرع در بيمارستان رضوي با استفاده از روش مانيتورينگ طولاني مدت نوار مغزي و شناسايي كانون ايجاد تشنج و خارج كردن آن توسط عمل جراحي انجام مي شد.
 


از سوي مؤسسه تحقيقات ديم كشور صورت گرفت

معرفي 2 رقم بذر سازگار با شرايط اقليمي كشور

رئيس موسسه تحقيقات ديم كشور از معرفي 2 رقم بذر جديد سازگار با شرايط ديم كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مراغه، عبدالعلي غفاري صبح ديروز در مراسم افتتاح پايگاه مقاومت شهيد مصطفي احمدي روشن موسسه تحقيقات كشاورزي ديك كشوري در مراغه اظهار كرد: محققان موسسه تحقيقات ديم كشور موفق به معرفي 2نوع بذر جديد مقاوم به خشكي و بيماري ها شدند.
وي افزود: عدس دانه درشت بيله سوار و علوفه ماشك گل سفيد 2 رقم جديد معرفي شده اين موسسه براي مناطق ديم كشور است.
غفاري افزود: عدس بيله سوار و ماشك گل سفيد براي كشت در مناطق معتدل و سرد كشور مناسب هستند.
وي، تحمل سرما، قابليت كشت پاييزه، عملكرد بالا نسبت به ارقام بومي، دانه درشت بودن، پروتئين بالا و مقاومت در برابر آفات را از ويژگي هاي ارقام معرفي شده اعلام كرد.
رئيس موسسه تحقيقات ديم كشور با بيان اينكه محققان براي معرفي عدس بيله سوار 13 سال تلاش كرده اند، افزود: متوسط عملكرد اين رقم 950 كيلوگرم در هكتار است كه در مقايسه با ارقام بومي و محلي 20 درصد برتري عملكرد دارد.
غفاري افزود: ماشك گل سفيد با 25 درصد پروتئين بيشتر در مقايسه با علوفه هاي دامي براي كشت در زمين هاي آيش و كشت مخلوط با جو و تريتي كاله مناسب است.
 


دانش آموز دامغاني

مدال طلاي المپياد ادبي كشور را به گردن آويخت

سمنان- خبرنگار كيهان:
اميرحسين مرشدي دانش آموز دبيرستان دامغان توانست مدال طلاي المپياد ادبي كشور را از آن خود كند.
در مراسمي كه با حضور مديركل آموزش و پرورش استان سمنان و مسئولان آموزش و پرورش دامغان و جمعي از دانش آموزان برگزار شد از اميرحسين مرشدي حائز مدال طلاي المپياد ادبي كشور با اهداي لوح و هدايايي تقدير شد.
در اين مراسم محمد بيناييان سفيد مديركل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: موفقيت مرشدي در المپياد ادبي كشور برابر است با رتبه اول تا دهم كنكور سراسري و اين دانش آموز مي تواند در هر رشته و هر دانشگاهي كه مي خواهد تحصيلات آموزش عالي خود را ادامه دهد.
 


كاركنان پالايشگاه سرخس پياده به حرم رضوي مي روند

سرخس- خبرنگار كيهان:
در آستانه ميلاد هشتمين اختر آسمان امامت و ولايت كاروان زيارتي كاركنان پالايشگاه گاز شهيد هاشمي نژاد با عنوان «كاروان پياده مشتاقان علي بن موسي الرضا(ع) شهرستان سرخس» با پاي پياده عازم حرم مطهر رضوي مي شوند.
سرپرست كاروان اعزامي كاركنان پالايشگاه خانگيران در اين خصوص گفت: در آستانه ميلاد ثامن الائمه(ع) كاروان 300 نفره اي متشكل از اقشار مختلف مردم شهرستان سرخس و جمعي از كاركنان اين پالايشگاه با پاي پياده به سمت حرم رضوي حركت خواهند كرد. بوذرجمهر سيستاني نژاد با اعلام اين خبر افزود: امسال بيستمين سال متوالي است كه كاركنان اين پالايشگاه در آستانه ميلاد امام رضا(ع) جهت پايبوسي مضجع منور رضوي با پاي پياده به مشهد اعزام مي شوند.
وي با بيان اين كه كار پشتيباني و تداركات اين كاروان توسط پالايشگاه پيش بيني مي شود، تصريح كرد: مشتاقان حرم در اين كاروان از ديگر ادارات سطح شهرستان سرخس پذيرش مي شوند.
سرپرست كاروان اعزامي كاركنان پالايشگاه خانگيران به حرم مطهر رضوي حركت كاروان از شهرستان سرخس به سمت مشهد را چهارم مهرماه جاري عنوان و خاطرنشان كرد: مشتاقان علي بن موسي الرضا(ع) شهرستان سرخس در آستانه ميلاد اين امام همام مسير 200 كيلومتري سرخس تا مشهد را با پاي پياده طي خواهند كرد.
 


ظهر امروز به اهتزاز در مي آيد

 پرچم گنبد امام رضا(ع) برفراز مزار شهداي گمنام دانشگاه تهران

پرچم گنبد امام رضا(ع) امروز همزمان با نماز ظهر و عصر در كنار مزار شهداي گمنام دانشگاه تهران به اهتزاز در مي آيد.
همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، دانشگاه تهران امروز ميزبان جمعي از خادمان پيشكسوت حرم مقدس هشتمين خورشيد آسمان امامت و ولايت حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) مي باشد.
در اين مراسم پرچم گنبد آن امام رئوف در كنار مزار شهداي گمنام دانشگاه توسط جمعي از مسئولين و دانشجويان شاهد به اهتزاز درمي آيد. همچنين صحن دانشگاه با صداي نقاره و مولودي خواني خادمين حرم رضوي مزين و معطر خواهد شد.
 


معاون ثبت اسناد و املاك كشور:

قولنامه ها رسمي مي شوند

تبريز- خبرنگاركيهان:
معاون اسناد ثبت اسناد و املاك كشور اظهار داشت: اسناد عادي معتبر تا پايان امسال رسمي خواهند شد.
«مهدي انجم شعاع» گفت: بعد از تصويب قانون صدور سند براي اراضي فاقد سند از سوي مجلس، آيين نامه قانوني آن، توسط ثبت اسناد و املاك تهيه و به تصويب قوه قضاييه رسيده و مقدمات كار، براي اجرا فراهم شده است.
وي در افتتاحيه مركز ثبت اسناد شرق تبريز افزود: تا پايان سال جاري، به جاي قولنامه، اسناد رسمي صادر مي شود.
به گفته انجم شعاع، اسناد ملكي المثني براي سندهاي مفقود شده در جريان زلزله اخير آذربايجان شرقي، براي صاحبان اسناد صادر مي شود.
اين مقام مسئول از ساخت يك مدرسه در منطقه زلزله زده اهر توسط ثبت اسناد و املاك كشور و كانون سردفتران خبر داد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14