(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 6 مهر 1391 - شماره 20317

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اعتراض نمايندگان مجلس
به كاريكاتور موهن شرق عليه رزمندگان دفاع مقدس
در مكتب امام
نيّت خالص ، شرط صحت عمل
خارج از دستور
رايزني هاي ديپلماتيك صالحي در نيويورك
معاون وزير خارجه:
ادعاي توافق ايران براي كناره گيري بشار اسد كذب محض است
هاشمي رفسنجاني:
امام (ره) با اختيار كامل قطعنامه را پذيرفت
مهمانپرست:
خروج منافقين از فهرست گروه هاي تروريستي نقض تعهدات بين المللي آمريكا است
چهارمين جشنواره راديو و تلويزيون هاي اسلامي به كار خود پايان داد
اطلاعيه دادستاني تهران
جوانفكر براي اجراي حكم به زندان معرفي شد


اعتراض نمايندگان مجلس

به كاريكاتور موهن شرق عليه رزمندگان دفاع مقدس

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود به كاريكاتور موهن روزنامه شرق عليه رزمندگان دفاع مقدس به شدت انتقاد و اعتراض كردند.
بيش از 150 نماينده مجلس با امضاي بيانيه اي به كاريكاتور موهن روزنامه شرق اعتراض كردند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي طاهري عضو كميسيون فرهنگي مجلس در اين زمينه گفت: روزنامه شرق و كاريكاتوريست توهين كننده به دفاع مقدس بايد به اشد مجازات قانوني برسند.
وي در گفت وگو با فارس با اشاره به انتشار كاريكاتور توهين آميز روزنامه شرق در ارتباط با دفاع مقدس گفت: توهين كنندگان در اين روزنامه به دفاع مقدس چه روزنامه و چه شخص كاريكاتوريست بايد به اشد مجازات قانوني برسند.
وي افزود: يكي از بركات نظام جمهوري اسلامي آزادي بيان و آزادي مطبوعات است، اما متاسفانه گروهي افراد از اين آزادي سوءاستفاده مي كنند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: اگرچه اين افراد با اقدامات ماهيت خود را بيش از پيش بر همگان روشن مي كنند اما مسئولان ذيربط نيز بايد برخورد قانوني لازم را با اين موارد داشته باشند تا شا هد تكرار آن در كشور نباشيم.
مجتبي رحماندوست نماينده مردم تهران در مجلس نيز با بيان اينكه كاريكاتوريست روزنامه شرق بايد درباره اقدام توهين آميز خود توضيح دهد گفت: آزادي به معناي اهانت نيست و با توجه به برداشتي كه داريم اين تصوير اهانت است.
ناصر سوداني نماينده مردم اهواز نيز با اشاره به رونمايي از تمبر خالق پيشاني بندهاي رزمندگان دفاع مقدس گفت: پيشاني بندهايي كه رزمندگان اسلام روي پيشاني هاي خود مي بستند هويت و آرمان آنها را نشان مي داد.
محمدعلي اسفناني نماينده مردم فريدون شهر نيز در مورد توهين روزنامه شرق به وزير ارشاد تذكر داد.
علي مطهري نماينده مردم تهران نيز گفت: هيئت نظارت بر مطبوعات اقدام اهانت آميز روزنامه شرق در رابطه با موضوع دفاع مقدس را مورد بررسي قرار خواهد داد.
وي افزود: تصميم لازم در ارتباط با اين موضوع اتخاذ مي شود و طبق قانون مطبوعات برخورد خواهد شد.
گفتني است مديرمسئول روزنامه شرق براي اداي توضيحات درباره كاريكاتور موهن به دادستاني تهران احضار شده است.
مجلس با فرياد الله اكبر
از سپاه دفاع كرد
در حاليكه يكي از نمايندگان اصلاح طلب مجلس در جلسه علني ديروز نسبت به سخنان ضد صهيونيستي سرلشكر جعفري فرمانده سپاه پاسداران اعتراض كرد نمايندگان با فرياد الله اكبر از سپاه پاسداران دفاع كردند.
محمدرضا تابش نماينده اردكان در جلسه علني ديروز با انتقاد از اظهارات اخير فرمانده سپاه گفت بهتر است مسئولان عزيز در بيان گفتار و موضع گيري هايشان بيشتر انديشه كنند.
تابش تصريح كرد هفته گذشته و اوايل هفته جاري دو اظهار نظر تامل برانگيز از طرف فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي داشتيم و باز هم قريب به اين مضمون كه ما نيروهاي نظامي در سوريه و لبنان داريم و جنگ با رژيم غيرمشروع صهيونيستي قريب الوقوع است كه اين اظهارات نيز موجب اعتراض دولت لبنان شده و هم اسباب دل نگراني مردم خودمان به واسطه احتمال وقوع جنگ را فراهم ساخته است كه مسلما پيامد آن دامن زدن بيشتر به نابسماني هاي اقتصادي در داخل و سرعت گرفتن خروج سرمايه هاي مادي و انساني به خارج از كشور خوا هد بود.
محمدرضا باهنر نائب رئيس دوم مجلس كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از جلسه علني را برعهده داشت نيز گفت: موضوعي كه كه شما مطرح كرديد ارتباطي به جلسه علني نداشت.
حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس نيز گفت: اظهارات سرلشكر جعفري درست، دقيق و به موقع بود كه مجلس نيز از آن حمايت مي كند.
وي با بيان اينكه اظهارات فرمانده سپاه درباره لبنان تكرار بيانات مقام معظم رهبري بوده است گفت: مقام معظم رهبري فرمودند ما در جنگ 33 روزه دخالت كرديم، در نبرد 22 روزه دخالت كرديم و نتيجه آن را گرفتيم.
رسايي با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي از اظهارات سرلشگر جعفري حمايت مي كند و آن را عزت مندانه مي داند، تصريح كرد: رژيم صهيونيستي به روزهاي آخر خود رسيده است و حتي اوباما دست رد به سينه اين رژيم مي زند و سفير خودش را فرا مي خواند كه اين امر نتيجه زحمات ملت ايران است.
وي در پايان گفت: اگر رژيم صهيونيستي تعرضي به خاك ايران بكند نابودي خود را رقم زده است و قطعاً سپاه پاسداران با حمايت مجلس شوراي اسلامي رژيم متجاوز صهيونيستي را از صحنه روزگار محو خواهد كرد.
براساس اين گزارش، نمايندگان مجلس به هنگام دفاع حجت الاسلام رسايي از اظهارات اخير سرلشگر جعفري از جاي خود برخاسته و با شعار الله اكبر از اظهارات فرمانده كل سپاه تقدير و اظهارات رسايي مبني بر حمايت مجلس از سرلشگر جعفري را تأييد كردند.
نبايد در دام شيطنت هاي
ديگران افتاد
رئيس مجلس در پاسخ به اخطار نماينده اردبيل درباره اظهارات منتسب به رئيس جمهور در زمينه هيئت 160 نفره ايران در سفر به نيويورك گفت: ديگران دسيسه كردند و نبايد در دام شيطنت آنان افتاد.
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار نماينده اردبيل گفت: دوستان اگر در اين زمينه اخطار دارند بايد بگويم كه آنچه آقاي رئيس جمهور گفت و تلويزيون هم مطلب را روشن بيان كرد، چنين چيزي نبوده و دسيسه كرده اند.
وي افزود: شما به اصل موضوع توجه كنيد و بعيد مي دانم اين سخنان درست باشد و تلويزيون نيز مطلب را روشن بيان كرد و نبايد در دام شيطنت هاي ديگران افتاد.
گفتني است بي بي سي در يك شيطنت هدفدار دست به خبرسازي عليه سفر رئيس جمهور به نيويورك زد كه صدا و سيما در بخش خبري بيست وسي كذب ادعاي بي بي سي را اثبات كرد.
بي بي سي ادعاي قبلي خود عليه رئيس جمهور را پس گرفته و تكذيب كرد.
اعلام وصول طرح اصلاح
قانون انتخابات
طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري اعلام وصول شد.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو رئيسه مجلس شوراي اسلامي پيش از پايان جلسه علني ديروز پارلمان، موارد اعلام وصولي را قرائت كرد.
براين اساس طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري با 120 امضاء اعلام وصول شد.
اين طرح مدتي است در كميسيون امور شوراهاي مجلس بررسي مي شود تا پيش نويس آن نهايي و تحويل هيئت رئيسه شود.
در اين طرح قرار است 11 بند از 94 بند قانون انتخابات رياست جمهوري اصلاح شود. سن كانديداها، مدرك تحصيلي آنان، نحوه تبليغات و چگونگي برخورد با متخلفين در جريان انتخابات رياست جمهوري، از جمله مواردي است كه در طرح مذكور اصلاح خواهد شد.
مصوبه مجلس براي تأمين شهريه دانشگاه همسران شاهد
نمايندگان مجلس مصوب كردند شهريه دانشجويان جانباز 25 درصد، فرزندان و همسران شاهد و آزادگان از محل اعتبارات رديف هاي مستقل معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تأمين شود.
نمايندگان همچنين ناظران مجلس در ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات، شوراي عالي بيمه خدمات درماني كشور، شوراي حقوق و دستمزد، ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي و شوراي عمومي انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان را انتخاب كردند.
25 نماينده مجلس نيز در تذكري به رئيس جمهور نسبت به مواضع وي در رابطه با مذاكره با آمريكا اعتراض كردند.
بهروز نعمتي نماينده اسدآباد نيز طي تذكري شفاهي خطاب به رئيس جمهور در مورد پروژه هاي مهر ماندگار گفت: در شهرستان اسدآباد هيچ كدام از پروژه ها با نام مهر ماندگار ثبت نشده است.
خبر ديگر از جلسه ديروز علني مجلس اينكه سؤال نماينده نهاوند از وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام وصول شد.
 


در مكتب امام

روابط دولت هاي اسلامي با اجانب نبايد مخالف مصلحت اسلام و مسلمين باشد
اگر عقد رابطه، چه سياسي چه تجاري بين يكي از دول اسلامي و اجانب، مخالف مصلحت اسلام و مسلمانان باشد، جايز نيست اينگونه رابطه.
و اگر دولتي اقدام به آن نمود، بر ساير دول اسلامي واجب است آن را الزام كنند به قطع رابطه، به هر نحو ممكن است.
توضيح المسائل - مسئله 2832
 


نيّت خالص ، شرط صحت عمل

ممكن است انسان شبانه روز به عبادت و ذكر و مناجات و دعا و كارهاي خير بپردازد، امّا هيچ كدام از اينها قبول نشوند. راز اين نكته در آن است كه تنها براي قبولي اعمال حسن فعلي كافي نيست و عمل انسان بايد حسن فاعلي نيز داشته باشد. به تعبير ديگر علاوه بر صحّت عمل، بايد نيّت عمل نيز صحيح باشد.از همين رو امام سجاد(ع)در دعاي 44 صحيفه مي فرمايند خدايا به ما توفيق بده كه عمل ما همچون عمل رياكاران و اهل سمعه نباشد. اهل ريا و سمعه در پي آنند تا ديگران اعمال خير آنان را ديده و در آينده گفته و شنيده شود. در حقيقت با عمل خود، در پي انتشار آوازه خويش هستند. ريا باعث مي شود تا عمل از ارزش بيفتد. «سمعه»؛ از ماده «سمع»؛ است، يعني انسان كاري كند تا ديگران بشنوند. «ريا» ؛ يعني نشان دادن عمل به ديگران.
نيّتي، براي ابطال همه عمل
«ريا» و «سمعه» ممكن است در برخي احكام باعث ابطال عمل شود. زماني كه انسان بخواهد عمل عبادي را انجام دهد، بايد عمل داراي همه شرايط باشد. اگر در عمل عبادي، نيت ريا وارد شود، عمل با قصد قربت منافات داشته و عمل كاملاً باطل مي شود. گويا انسان هيچ عملي انجام نداده است و تلاش او در عبادت هيچ ارزشي ندارد. برخي اعمال با ورود ريا و سمعه، نه تنها هيچ ارزشي ندارد، بلكه عمل به واسطه آن، ارزش منفي نيز پيدا مي كند. به عنوان نمونه اگر كسي از روي عمد بگونه اي وضو بگيرد يا نماز بخواند، كه ديگران او را بستايند و با شگفتي به حال او غبطه خورند؛ نه تنها عمل او باطل، بلكه مرتكب گناه نيز شده است. ريا در عبادت واجب، گناه و نوعي شرك به حساب مي آيد. اگرچه در اينجا شرك به معناي بت پرستي، يا از ساير انواع شرك جلي نيست ؛ اما وقتي انسان عبادتي را كه بايد براي خدا انجام شود، براي تحسين و ستايش مردم انجام دهد، براي خدا در عمل شريك قرار داده و براي همين شرك به حساب خواهد آمد.
هدر دادن اعمال نيك
البته در اعمال توسلي، قصد قربت شرط نيست و اگر در آن ريا وارد شود، گرچه آن عمل ديگر هيچ ارزشي ندارد اما گناه و معصيت به حساب نمي آيد. اگر كسي بيمارستان، مدرسه علوم ديني يا مؤسسه خيريه اي را ساخته و ايجاد كند، اما در كنار آن در پي مشهور شدن، مطرح ساختن نام خود يا استفاده از موقعيت هاي اجتماعي و سياسي باشد، عمل خود را بي ارزش مي كند. در مباحث فقهي و رساله هاي عمليه در اين باره مسئله اي مطرح مي شود كه آيا هر نيتي غير از رضاي خدا، باعث بطلان عمل مي شود؟ به عنوان نمونه اگر انسان در هواي گرم تابستان بخواهد نماز بخواند و با آب خنك وضو بگيرد تا علاوه بر اينكه طهارت پيدا كند، خنك نيز بشود، يا در زمستان با آب گرم وضو بگيرد تا اينكه بدن نيز گرم شود. آيا نيت سرد و گرم شدن مي تواند باعث ابطال وضو شود؟ اين مسئله از ديرباز مطرح بوده و بعضي از فقها نيز، به ابطال وضو فتوا داده اند. چرا كه عمل بايد، تنها براي انجام وظيفه باشد. البته بيشتر علما و بويژه مراجع كنوني گفته اند كه اگر نيت اصلي وضو براي نماز باشد و در كنار وضو اين منفعت نيز حاصل شود، وضو اشكالي ندارد. اما اگر نيت اصلي وضو اين باشد كه انسان خنك شود، وضو باطل است. به تعبير فقها اگر قصد اولي، عبادت باشد و در ضمن و در پي آن عمل، منفعتي هم وجود داشته باشد؛ عبادت اشكالي پيدا نمي كند. اما اگر قصد عبادت و منفعت، هر دو مساوي، يا قصد اولي، منفعت باشد، فقها مي فرمايند عمل باطل است.
منفعت حلال در كنار قصد عبادت
آنچه كه مسلم است، ريا باعث بطلان عبادت مي شود اما اگر انسان در عبادت، در پي منافع ديگري براي خود باشد كه در آن ريا نيست، عمل صحيح است. ممكن است كسي مي داند كه روزه موجب سلامتي انسان مي شود و نيت او اين باشد كه علاوه بر اطاعت خدا، سلامتي را نيز پيدا كند. اگر شخص روزه دار، روزه را چون خدا فرموده، بگيرد و علاوه بر آن در پي منفعت سلامتي بدن هم باشد، روزه اين شخص درست است. براي نماز نيز گفته شده است كه حركات نماز فايده ورزشي دارد. اگر كسي كه مي داند حركات ركوع و سجود براي بدن مفيد است، در ضمن خواندن نماز، فايده ورزشي آنرا نيز در نظر بگيرد، نماز صحيح است. اما اين شخص بايد ببيند كه اگر نماز فايده ورزشي نداشت، باز هم نماز را مي خواند؟ اگر براي كسي اين وظيفه و آن فايده مساوي باشد،بگونه اي كه اگر نماز فايده اي بدني نداشت، آنرا نمي خواند؛ وجود دو قصد و دو انگيزه مساوي، براي نمازگزار، منجر به بطلان نماز مي شود.
عبادت مزدورانه و اطاعت عاشقانه
مطلبي كه در اينجا مطرح مي شود اين نكته است كه اگر منظور از قصد خالص در عبادت، فقط اطاعت امر خداست و هيچ قصد ديگري نبايد باشد، انجام عمل بسيار مشكل مي شود. محرك اصلي بسياري از مردم در انجام نماز يا عبادت بخشش گناهان، ترس از عقاب و اميد به ثواب است. از آيات و روايات استفاده مي شود كه نه تنها چنين قصدي در عبادت اشكال ندارد؛ بلكه مفيد نيز هست.: «ادعوا ربّكم تضرّعاً و خفيهً» ( اعراف / 55.)، «و يدعوننا رغباً و رهباً» (انبياء / 90) بعضي از مفسرين همچون فخر رازي، از اجماع متكلمين اهل سنت بر بطلان عمل و عبادتي كه به قصد ثواب يا دوري از عقاب انجام شده، خبر داده اند. متكلمين و علماي شيعه بر اين باورند كه انجام عبادت، به قصد ثواب و دوري از عقاب، موجب كاهش ارزش آن مي شود، ولي باطل نمي گردد. همين اندازه كه انسان باور دارد ثواب عمل را خدا مي دهد، اطاعت و عبادت خدا به شمار خواهد آمد. البته انسان به تدريج بايد اين معرفت را در خود تقويت كند كه اگر خدا ثواب نيز نمي داد، براي اطاعت از امر خدا، آن عمل را انجام بدهد. مرتبه عالي و بالاي اين نوع نگاه در اولياء خدا ديده مي شود. بطوري كه انجام واجبات و مستحبات و ترك محرمات و مكروهات در اين افراد فقط براي خدا انجام مي گيرد. تا جايي كه اگر خدا بخواهد آنان را به خاطر اعمال نيك و انجام واجبات نيز به آتش افكنده و عقوبت كند، آنان سر تسليم فرو مي آورند و تابع امر خدا هستند. اين مرتبه بسيار بلندي است كه مخصوص اولياء خداست.
خالق، سزاوار پرستش و عبوديت
از اميرالمؤمنين (ع) در روايتي نقل شده است كه: « له ي ما عبدتك خوفاً م ن ع قاب ك و لا طمعاً ف ي ثواب ك و لك ن وجدتك أهلًا ل لع باده فعبدتك» (بحارالأنوار، ج 41، ص 14، باب 101) خدايا من براي نجات از آتش، تو را عبادت نكردم و براي دستيابي به بهشت، تو را نپرستيدم، بلكه چون سزاوار پرستش هستي، تو را عبادت مي كنم. اگر تو را عبادت نكنم، چه كنم؟ در برابر تو چيزي جز عبادت شايسته نيست. اين معرفتي است كه اميرالمؤمنين (ع) داراي آن است و آن را فرموده است تا پس از هزار و چندصد سال به ما توجه دهد، تا به اين اندازه از معرفت و ايماني كه داريم، اكتفا كنيم. تلاش ما بايد در بالا بردن سطح معارفمان باشد.
هنگامي معرفت انسان نسبت به خدا بالاتر مي رود كه محبّت انسان به خدا بيشتر شود. بين محبّ و محبوب، رابطه اينگونه نيست كه محب كاري براي محبوب انجام داده و مزدي در برابر آن دريافت كند. رابطه گرفتن مزد در قبال كار، رابطه مزدور با كارفرماست. اگر چه گرفتن مزد حلال اشكالي ندارد. اگر انسان عبادتي انجام دهد تا خدا به او بهشت را نصيب كند اشكال ندارد. آن هم براي گرفتن مزد چندين برابر. «من جاء ب الحسنه فله عشر أمثال ها» (انعام / 160) اما اين رابطه كاسبكارانه رابطه محب و محبوب نيست. اگر انسان، كسي را دوست داشته باشد، با تمام وجود مي خواهد هر آنچه در اختيار دارد براي او هزينه كند تا فقط محبوب او تبسّمي و اظهار خشنودي كند. تبسّم و خرسندي محبوب براي محب كافي است. اگر انسان واقعاً محبت خدا را بيابد، ديگر شرم مي كند تا از خدا براي عبادت مزدي طلب كند.
سخنراني آيه اللّه مصباح يزدي(دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري -قم -- 22/06/87 - رمضان 1429
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


خارج از دستور

حضور هيئت پارلماني سوريه در صحن علني مجلس
هيئت پارلماني از مجلس سوريه ديروز ميهمان جلسه علني پارلمان بود.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس پس از اعلام اسامي ميهمانان ضمن عرض خيرمقدم و خوش آمد به آنان به دليل حضورشان در صحن علني، گفت: آرزو داريم مردم دوست و برادر ما از مسائلي كه برايشان پيش آوردند و تحميلاتي كه بر آنان شده نجات يابند و راه رستگاري و عظمت را پيش گيرند.
زاكاني سخنگوي فراكسيون اصولگرايان شد
عليرضا زاكاني سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس شد.
به گزارش فارس، ابوالقاسم جراره نماينده مردم بندرعباس و عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس اظهار داشت: در جلسه اخير فراكسيون اصولگرايان عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران به عنوان سخنگوي فراكسيون انتخاب شد.
وي افزود: همچنين مقرر شد كميته هاي تخصصي در فراكسيون شكل بگيرد تا كارها در فراكسيون به صورت تخصصي دنبال شود.
مجلس هفته آينده جلسه علني ندارد
نمايندگان مجلس هفته آينده براي سركشي به حوزه هاي انتخابيه تشكيل جلسه نمي دهند.
باهنر پيش از پايان جلسه اعلام كرد: مجلس هفته آينده براي سركشي نمايندگان به حوزه هاي انتخابيه، جلسه علني ندارد و جلسه بعدي مجلس راس ساعت 8 صبح روز يكشنبه 16 مهرماه با دستور كار رسيدگي به دستور هفتگي تشكيل مي شود.
 


رايزني هاي ديپلماتيك صالحي در نيويورك

وزير امور خارجه كشورمان با وزراي خارجي كشورهاي مختلف ديدار و گفت و گو كرد.
در همين زمينه، علي اكبر صالحي و گيدو وستروله وزير امورخارجه آلمان بر ضرورت تلاش در جهت حل و فصل مسائل از جمله موضوع هسته اي از طريق گفت وگو و راههاي ديپلماتيك در فضائي آرام و سازنده تاكيد كردند.
صالحي در اين ديدار با اشاره به ديدگاه هاي كشورمان در ارتباط با موضوع هسته اي، حسن نيت، اعتماد سازي متقابل و احترام به حقوق طرفين را در بستر يك مذاكره سازنده و با خواسته هاي شفاف را راه حل برون رفت از مسئله هسته اي دانست.
گيدو وستروله نيز اظهار داشت ، دولت برلين همواره بر ضرورت حل اين مساله از راه هاي ديپلماتيك تاكيد كرده است.
همچنين وزراي امور خارجه سنگاپور ، سوئد و الجزاير در حاشيه برگزاري شصت و هفتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با علي اكبر صالحي وزير امورخارجه كشورمان بطور جداگانه ديدار و گفت وگو كردند .
در ديدار وزير امور خارجه سنگاپور و صالحي ، راههاي گسترش و تعميق مناسبات دو كشور در حوزه هاي سياسي، تجاري، فرهنگي ، آموزشي و گردشگري مورد بحث و بررسي قرار گرفت .
طرفين دراين ملاقات همچنين در بحث پيرامون مسايل مهم منطقه اي و بين المللي ، بر ضرورت تمركز بر ديپلماسي و تشنج زدايي در منطقه تاكيد كردند .
اقدام ارزشمند دولت سنگاپور در محكوميت ساخت فيلم موهن اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) ازديگر محورهاي مذاكرات وزراي خارجه ايران و سنگاپور در اين ديدار بود.
علي اكبر صالحي و كارل بيلدت وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و سوئد نيز در ديداري جداگانه در حاشيه نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل ،آخرين وضعيت مناسبات دو جانبه تهران - استكهلم را موردگفتگو و تبادل نظر قرار دادند.
آخرين تحولات منطقه و مسايل مهم بين المللي از جمله تحولات سوريه و موضوع هسته اي كشورمان نيز از ديگر محورهاي مذاكرات دو مقام ايراني و سوئدي بود و طرفين به تشريح ديدگاههاي خود پرداختند .
صالحي و كارل بيلدت در اين مذاكرات بر ضرورت حل وفصل مسايل مزبور از طريق راه حل هاي ديپلماتيك بصورت مرحله به مرحله و از طريق انجام گفتگو هاي سياسي محتوائي و هدفمند تاكيد كردند .
وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و الجزاير نيز در ديداري جداگانه با ابراز خرسندي از مناسبات و همكاريهاي نزديك تهران - الجزيره در كليه زمينه ها، راههاي تقويت و افزايش همكاريهاي فيمابين را در جهت منافع دو كشور ،دو ملت و منطقه مورد بررسي قرار دادند.
علي اكبر صالحي و مراد مدلسي همچنين ضمن تبادل نظر درباره تحولات منطقه بويژه سوريه در خصوص يافتن راههاي برون رفت از از اين مسئله و هماهنگي در خصوص تلاشهاي اطراف مختلف براي كمك به حل و فصل آن تبادل نظر كردند .
مراد مدلسي با اشاره به برگزاري موفق اجلاس سران عدم تعهد در تهران و مهم خواندن رياست كشورمان بر اين جنبش ، نسبت به تماس ها و تلاش هاي اخير جمهوري اسلامي ايران در منطقه بويژه در ارتباط با مسئله سوريه ابراز خوشحالي كرد و آن را مهم و در جهت منافع منطقه و جهان اسلام دانست.
وي همچنين از ايراد سخنراني مهم روز گذشته رييس جمهوري اسلامي ايران در نشست «حاكميت قانون» تقدير كرد.
 


معاون وزير خارجه:

ادعاي توافق ايران براي كناره گيري بشار اسد كذب محض است

معاون عربي و آفريقايي وزير خارجه كشورمان اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران داراي مواضعي روشن و شفاف در قبال سوريه است. حمايت از مردم سوريه و طرح اصلاحات رييس جمهور بشار اسد همواره مورد توجه تهران بوده است.
حسين اميرعبداللهيان افزود: در نشست وزيران خارجه و پيش از آن معاونان وزيران خارجه در مصر، آن چه مورد توافق قرار گرفت، محور قرار دادن راهكار سياسي در سوريه شامل توقف خشونت، تاكيد بر مسلح نكردن گروه هاي مسلح بي مسئوليت، گفت وگوي ملي بين معارضه و نمايندگان حكومت سوريه و تصميم در مورد آينده سوريه در روندي دمكراتيك و انتخاباتي توسط مردم سوريه بوده است.
او مذاكرات اخير چهار جانبه سياسي اخير در مورد سوريه را مفيد و در عين حال شرايط ميداني سوريه را رو به جلو دانست. وي تاكيد كرد كه بحث كناره گيري رييس جمهور بشار اسد از قدرت در مواضع جمهوري اسلامي ايران صحت ندارد. امروز حضور سوريه درجبهه مقاومت قوي تر از هر زمان ديگري است. معاون وزير خارجه كشورمان از تحركات و تردد برخي گروه هاي افراطي به سوريه و سرايت ناامني به مرزهاي همسايگان سوريه ابراز نگراني كرد و بر اهميت كنترل مرزها توسط همه طرف ها به عنوان يك مسووليت جمعي در راستاي كمك به برقراري صلح و ثبات منطقه حساس خاورميانه تاكيد كرد.
 


هاشمي رفسنجاني:

امام (ره) با اختيار كامل قطعنامه را پذيرفت

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پذيرش قطعنامه توسط حضرت امام(ره) را امري عاقلانه، مدبرانه و با اختيار كامل و بدون فشار خواند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در هفته گرامي داشت دفاع مقدس طي ديدار با جمعي از رزمندگان و ايثارگران هشت سال جهاد و حماسه، به بيان علل و عوامل شروع جنگ تحميلي و نيز سال هاي دفاع مقدس و بيان عواملي كه منجر به پايان جنگ و پذيرش قطعنامه شد،پرداخت.
وي به تحليل مسئولان نظامي و غيرنظامي كشور در مقطع پذيرش قطعنامه پرداخت و گفت: مسئولان ارشد سياسي و نظامي در سال پاياني دفاع مقدس به اين تحليل رسيدند كه ادامه دفاع و جنگ به صلاح كشور و نظام نيست و بايد با تدابير ويژه، پيروزمندانه از اين عرصه خارج شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پذيرش قطعنامه توسط حضرت امام(ره) را امري عاقلانه، مدبرانه و با اختيار كامل و بدون فشار خواند و به جمله «نوشيدن جام زهر» توسط ايشان اشاره كرد و گفت: متأسفانه امروز بسياري از مغرضان باري منفي به اين «عبارت» موردنظر امام راحل مي دهند، اما به واقع بنيانگذار جمهوري اسلامي معنايي مثبت و كارگشا و در جهت حل مشكل ايفا كرده بودند؛ چراكه اگر نبود تدبير و خواست داهيانه آن عزيز بزرگوار، معلوم نبود با ادامه جنگ تحميلي، كشور، نظام و انقلاب به چه سرنوشتي دچار مي شد.
وي به تحليل اشتباه برخي اشخاص در مقطع دفاع مقدس مبني بر لزوم ادامه جنگ و اشغال عراق و بغداد و مخالفت امام با اين تحليل و درخواست اشاره كرد و گفت: در تاريخ جنگ ها كمتر ديده شده كه كشوري خاك كشور ديگري را اشغال كند و بتواند طولاني مدت به اين اشغال ادامه دهد؛ چراكه اگر اين امر شدني و عاقلانه و مفيد بود، شوروي از افغانستان و آمريكا از عراق و ويتنام خارج نمي شدند، اما ديديم كه حضور اين دو ابرقدرت در خاك ديگران براي يكي اضمحلال و نابودي را در پي داشت و ديگري را در باتلاقي سخت گرفتار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، هاشمي رفسنجاني، سقوط حزب بعث، نابودي صدام و استقرار حاكميت مردمي براساس مكتب اهل بيت (عليهم السلام) در عراق را هدف اساسي جمهوري اسلامي ايران در جنگ با صدام و حزب بعث خواند و گفت: به واقع پذيرش قطعنامه و خاتمه جنگ مهمترين پيروزي جمهوري اسلامي ايران بر عراق بود، چرا كه پس از آن، روند زوال و نابودي صدام و حزبش فراهم شد و امروز با حاكميت مكتب اهل بيت و نابودي صدام، انقلاب اسلامي به مهمترين پيروزي خود رسيده است.
 


مهمانپرست:

خروج منافقين از فهرست گروه هاي تروريستي نقض تعهدات بين المللي آمريكا است

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تصريح كرد كه چنانچه آمريكا گروه منافقين را از فهرست سازمان هاي تروريستي خود خارج كند، اين اقدام به منزله نقض تعهدات بين المللي آن كشور و تضعيف تلاش هاي جهاني در مبارزه با تروريسم است.
رامين مهمان پرست در خصوص اقدام احتمالي دولت آمريكا براي خروج گروهك منافقين از فهرست سازمان هاي تروريستي وزارت امور خارجه آمريكا اظهار داشت: رفتار دوگانه آمريكا در رابطه با تروريسم و استفاده ابزاري از گروهك هاي وابسته به اين پديده شوم براي پيشبرد اهداف و منافع سياسي خود موضوع جديدي نيست. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: جابه جايي اعضاي اين گروهك تروريستي از پادگان اشرف به مكان ديگر به هيچ وجه بهانه قابل قبولي براي جامعه بين المللي نيست تا ماهيت تروريستي اين گروهك ناديده گرفته شود.
وي افزود: چنانچه آمريكا اين گروهك با سابقه طولاني اقدامات تروريستي را از فهرست خود خارج كند، اين اقدام به منزله نقض تعهدات بين المللي آن كشور و تضعيف تلاش هاي جهاني در مبارزه با تروريسم خواهد بود و محكوميت افكار عمومي و آزادي خواهان جهان را به دنبال خواهد داشت.
 


چهارمين جشنواره راديو و تلويزيون هاي اسلامي به كار خود پايان داد

گروه ادب و هنر -
آيين پاياني ششمين اجلاس راديو و تلويزيون هاي اسلامي و چهارمين جشنواره اتحاد با حضور رئيس سازمان صدا و سيما، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و سخنگوي جنبش حماس فلسطين، برگزار شد.
رئيس سازمان صدا و سيما در اين مراسم سخنراني كرد و پيشنهاد داد كه كپي رايت توليدات و مجموعه هاي پاك اسلامي برداشته شود تا اعضاي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي بتوانند بدون حق رايت و همچنين صرف هزينه، محصولات ساير كشورها را به روي آنتن ببرند.
سيد عزت الله ضرغامي خطاب به رسانه هاي اسلامي سه توصيه كرد و گفت: توصيه اولم اين است كه وحدتي كه در دستور اسلام وجود دارد و واقعيات اسلامي است، در برنامه هاي اين رسانه ها لحاظ شود. مظاهر مجازي تفرقه نبايد در رسانه هايمان راه داشته باشد. چنين مسائلي بايد گفته شود. مثلاً هيچگاه گفته نمي شود كه امام علي(ع) در طول 25 سالي كه از وفات پيامبر اكرم(ص) مي گذشت و هنوز به خلافت نرسيده بود همكاري و تعامل زيادي با خليفه قبلي داشت. آنچه واقعيت دارد اين وحدت است و امروز جهان اسلام در مقابل كفر، وحدت دارد. رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به اهانت غربي ها به پيامبر اسلام(ص) توصيه دومش به رسانه هاي اسلامي را چنين مطرح كرد: وجود پيامبر(ص) سراسر رحمت بود. اسلام چهره رحماني دارد و چهره جمال اسلام بايد به دنيا نشان داده شود. اين يكي از وظايف ماست.
وي سپس به پخش ويدئويي از سنگسار يك دختر در افغانستان توسط طالبان اشاره كرد و افزود: امروز يك گزارش در شبكه بي بي سي كه دشمن مشترك همه ماست ديدم كه كليپي از سنگسار كردن يك دختر توسط گروهك طالبان در افغانستان بود. هدف آنها از چنين ويدئوهايي اين است كه بگويند اسلام اين است اما نمي گويند حكم سنگسار چيست و چه شرايطي دارد. در جمهوري اسلامي هم به دليل شرايط سخت تشخيص سنگسار چنين حكمي اجرا نمي شود. رئيس سازمان صدا و سيما در بيان توصيه سوم خود به رسانه هاي اسلامي گفت كه از همه ظرفيت هاي يكديگر استفاده كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم سخنراني كرد و با اظهار اميدواري به رشد و پويايي راديو و تلويزيون هاي اسلامي گفت: در رويارويي جبهه حق و باطل در طول تاريخ، همواره پيروان حق با مشكلاتي مواجه بودند؛ اما با ايمان، عزم و اراده توانسته اند اين مشكلات را پشت سر بگذارند.
 


اطلاعيه دادستاني تهران

جوانفكر براي اجراي حكم به زندان معرفي شد

دادستاني تهران از معرفي علي اكبر جوانفكر به زندان براي اجراي حكم دو فقره حبس تعزيري خبر داد.
به گزارش روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران، علي اكبر جوانفكر كه پيشتر از سوي دادگاه كيفري استان تهران و هم چنين دادگاه انقلاب اسلامي تهران به دو فقره حبس تعزيري محكوم شده بود، شامگاه چهارشنبه براي اجراي حكم محكوميت خود به زندان معرفي شد.
بنا به احكام صادره از سوي شعب دادگاه هاي ياد شده كه به تاييد ديوانعالي كشور و دادگاه تجديدنظر استان تهران نيز رسيده است، نامبرده به اتهام توهين به مقام معظم رهبري، نشر مطالب خلاف موازين اسلامي و مطالب مخالف عفت عمومي علاوه بر دو فقره محكوميت حبس تعزيري، به محروميت از هرگونه اشتغال و فعاليت مطبوعاتي و رسانه اي نيز محكوم شده است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14