(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 6 مهر 1391 - شماره 20317

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اهتزاز پرچم حرم امام رضا (ع)
در كنار مزار شهداي گمنام دانشگاه تهران
احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل تاكيد كرد
حق وتو در سازمان ملل بزرگ ترين اهانت به ملت هاست
حمايت مرسي از فعاليت هاي هسته اي ايران
تكرار اتهامات بي اساس ضد ايراني اوباما
در مجمع عمومي سازمان ملل
چشم به راه سپيده
خبرنگار پرس تي وي در دمشق
به دست شورشيان مسلح كشته شد
در پي انتشار كاريكاتوري موهن
روزنامه شرق توقيف ومديرمسئول آن بازداشت شد
توكلي خبر داد
 2 تغيير در آزمون هاي سراسري 92
امروز اعلام مي شود
قبولي هاي 178 رشته دكتري آزاد
اخبار ادبي و هنري
پرستاران جوياي كار 24 ساعته استخدام مي شوند
حجت الاسلام والمسلمين پناهيان:
آمريكا روز به روز ضعيف تر شده است
برگزاري جشنواره ادبيات داستاني بسيج در گرگان
معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش:
مقطع پيش دانشگاهي در5 سال آينده حذف مي شود
معاون پزشكي قانوني كشور:
بانك هويت ژنتيك به كشف جرايم كمك خواهد كرد
معاون دانشگاه جامع علمي و كاربردي:
نظام آموزشي و مهارتي دانشگاه بايد شغل محور باشد
سرپرست كميته امداد كشور:
 جشن عاطفه ها تمرين آموزش نيكوكاري است
همايش ايثار و شهادت درفرهنگ رضوي برگزارشد


اهتزاز پرچم حرم امام رضا (ع)

در كنار مزار شهداي گمنام دانشگاه تهران

پرچم حرم امام رضا (ع) در كنار مزار شهداي گمنام دانشگاه تهران به اهتزاز درآمد.
ظهر ديروز جمعي از خادمين حرم مطهر امام رضا (ع) با ذكر «رضا جانم» در كنار مزار شهداي گمنام دانشگاه تهران حضور يافتند.
در اين مراسم كه با حضور فرهاد رهبر، رييس دانشگاه تهران و سيف معاون فرهنگي دانشگاه تهران همراه بود، صحن دانشگاه تهران با صداي نقاره و مولودي خواني خادمين حرم امام رضا (ع) معطر شد. در ادامه اين برنامه حضار رو به حرم امام رضا(ع) قرار گرفتند و به آن حضرت اداي احترام كردند.
پس از اين مراسم خادمان حرم امام رضا(ع) با حضور در چند آسايشگاه، ار جانبازان دفاع مقدس تجليل كرده و در فضايي روحاني، جانبازان پرچم حرم حضرت را زيارت كردند.
 


احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل تاكيد كرد

حق وتو در سازمان ملل بزرگ ترين اهانت به ملت هاست

دكتر احمدي نژاد در شصت و هفتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد با انتقاد از ساختار سازمان ملل، تبعيض ميان اعضا و حق وتو را توهين به همه ملت ها دانست.
متن كامل سخنان دكتر احمدي نژاد در شصت و هفتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد به شرح زير است؛
«الحمدلله رب العالمين و الصلوه و السلام علي سيدنا ونبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين و علي جميع الانبياء و المرسلين»
سپاس مخصوص خداوند است كه پروردگار عالميان است و سلام و صلوات بر پيامبر خاتم و آل پاك و ياران برگزيده اش و همه انبياء الهي
«اللهم عجل لوليك الفرج و العافيه و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه»
اي خداي بزرگ در ظهور ولي ات كه همراه با سلامتي و پيروزي باشد تعجيل كن و ما را از بهترين ياران و حاميان او و فداكاران در راهش قرار بده
آقاي رئيس، عاليجنابان، خانم ها و آقايان
خداي بزرگ را به خاطر حضور مجدد در اين اجلاس سپاسگزارم.
آمده ايم تا با هم انديشي، زندگي بهتري براي جامعه بشري و ملت هايمان فراهم نمائيم.
من از سرزمين ايران، سرزمين شكوه و زيبايي، سرزمين علم و فرهنگ، سرزمين حكمت و اخلاق، مهد فلسفه و عرفان و ديار مهر و نور، سرزمين دانشمندان، حكيمان، فيلسوفان، عارفان، اديبان، سرزمين بوعلي سينا، فردوسي، مولوي، حافظ و عطار و خيام و شهريار به نمايندگي از ملتي بزرگ و سرافراز، از پايه گذاران تمدن بشري و از ميراث داران ارجمند جهاني و به نمايندگي از مردماني آگاه، آزادي خواه، دوستدار صلح، مهربان و صميمي كه طعم تلخ تجاوزها و جنگ هاي تحميلي را چشيده و عميقاً قدرشناس ثبات و آرامش اند، اكنون در جمع شما خواهران و برادران خود از سراسر جهان حضور يافته ام تا براي بار هشتم در هشت سال مأموريت خدمتگزاري به مردم شايسته كشورم، به جهانيان نشان دهم كه ملت شريف ايران همچون گذشته تابناك تاريخي اش، انديشه اي جهاني دارد و از هرگونه تلاش و مجاهدت براي تأمين، توسعه و تحكيم صلح ، ثبات و آرامش در جهان كه البته تنها از طريق همفكري و همكاري و مديريت مشترك ميسر است، استقبال كرده و آن را مهم تلقي مي كند.
اينجانب اينجا هستم تا پيام الهي و انساني مردان و زنان فرهيخته كشورم را به شما حضار محترم و به همه مردم جهان ابلاغ كنم. پيامي كه خداي سخن ايران زمين سعدي عليه الرحمه در دو بيت ماندگار تاريخي به همه بشريت چنين هديه كرده است:
بـنـي آدم اعضـــــاي يكديگرند
كه در آفرينش زيك گوهرند
چو عضوي به درد آورد روزگار
دگر عضوهــا را نمـــاند قرار
طي هفت سال گذشته از چالش ها و راههاي برون رفت و افق آينده جهان سخن گفتم و امروز مي خواهم از منظر ديگري به آن بپردازم.
هزاران سال از پراكنده شدن و زندگي فرزندان حضرت آدم (ع) در بخش هاي مختلف زمين مي گذرد.
فرزنداني كه با رنگها و سلايق و زبانها و آداب گوناگون و در آرزوي ساختن جامعه اي متعالي و رسيدن به زندگي زيباتر و استقرار رفاه و صلح و امنيت پايدار تلاش گسترده اي بعمل آوردند.
اما عليرغم مجاهدت پيگير صالحان و عدالت طلبان و تحمل رنج هاي فراوان توسط توده هاي مردم براي نيل به شادكامي و پيروزي، جز در موارد اندك، تاريخ بشر پر از تلخ كامي و شكست هاست.
لطفاً در ذهن خود لحظه اي تصور كنيد:
اگر خودبرتربيني ها، بي اعتمادي ها، بداخلاقي ها و ديكتاتوري ها نبود و هيچكس به حق ديگري دست اندازي نمي كرد.
اگر به جاي ميزان برخورداري و مصرف، ارزش هاي انساني معيار شأن اجتماعي بود.
اگر بشر دوره سياه قرون وسطي را تجربه نكرده بود و قدرتمندان مانع از شكوفايي علم و انديشه سازنده نمي شدند.
اگر جنگهاي صليبي و دوران برده داري و استعمار واقع نشده بود و ميراث داران آن دوران سياه، در ادامه راه، انساني عمل مي كردند.
اگر جنگ هاي اول و دوم در اروپا و جنگ كره و ويتنام و جنگهاي آفريقا و آمريكاي لاتين و بالكان اتفاق نمي افتاد و به جاي اشغال فلسطين و تحميل حكومت جعلي و نسل كشي و آواره كردن ميليون ها نفر، حقيقت حوادث جنگ دوم اعلام و به عدالت رفتار مي شد.
اگر تجاوز صدام عليه ايران نبود و زورمداران به جاي حمايت از صدام از حقوق ملت ايران حمايت مي كردند.
اگر حادثه تلخ 11 سپتامبر و لشگركشي به افغانستان و عراق و كشتار و آوارگي ميليونها نفر اتفاق نمي افتاد و به جاي كشتن و به دريا انداختن يك متهم بدون محاكمه و اطلاع رساني به مردم آمريكا و جهان يك گروه مستقل حقيقت ياب امكان آگاهي عمومي از كيفيت حادثه و مجازات عاملان آن را فراهم مي آورد.
اگر از افراط گرايي و تروريسم براي پيشبرد سياست ها استفاده نمي شد.
اگر سلاح ها به قلم تبديل مي شد و هزينه هاي نظامي صرف رفاه و دوستي ملت ها مي گرديد.
اگر بر طبل اختلاف قومي، مذهبي و نژادي كوبيده نمي شد و از وجود اختلافات و بزرگنمايي آن مقاصد سوء سياسي و اقتصادي دنبال نمي شد.
اگر به جاي ژست دروغين آزادي خواهي و دادن فرصت براي توهين به مقدسات بشري و انبياء الهي، كه پاكترين و مهربانترين انسانها و هداياي بزرگ خداي بزرگ به بشريت هستند، حق انتقاد به سياستهاي سلطه جويانه و اقدامات صهيونيسم جهاني به رسميت شناخته مي شد و شبكه هاي رسانه اي جهان، مستقل و آزاد، حقايق را منتشر مي كردند.
اگر شوراي امنيت تحت سيطره چند دولت نبود و سازمان ملل مي توانست عادلانه عمل كند.
اگر نهادهاي اقتصادي بين المللي تحت فشار نبودند و منصفانه، كارشناسانه و بر اساس عدالت عمل مي كردند.
اگر سرمايه داران جهاني براي منافع خود، اقتصاد ملتها را به ضعف نمي كشاندند و براي جبران اشتباهات خود، ملت ها را قرباني نمي كردند.
اگر صداقت بر روابط بين الملل حاكم بود و همه ملت ها و دولت ها با حق يكسان و عادلانه مي توانستند آزادانه در امور جهاني مشاركت و براي سعادت بشري تلاش كنند.
و خلاصه اگر دهها وضعيت نامطلوب ديگر در حيات بشري رخ نمي داد و موجود نبود، تصور كنيد در آن صورت زندگي چقدر زيبا و تاريخ چقدر دوست داشتني بود.
بيائيد با هم نگاهي به وضعيت امروز عالم داشته باشيم.
الف): وضع اقتصادي
فقر و فاصله طبقاتي در حال گسترش است.
مجموع بدهي خارجي فقط 18 كشور صنعتي جهان از مرز 60 تريليون دلار گذشته است؛ در حالي كه بازگشت حتي نيمي از اين رقم فقر را از صاحبان منابع و از جهان ريشه كن مي كند.
اقتصاد متكي بر مسابقه مصرف گرايي به بهره كشي از انسان، به نفع عده اي معدود انجاميده است.
خلق دارائيهاي كاغذي، با اتكاء به قدرت و تسلط بر مراكز جهاني اقتصاد، بزرگترين سوء استفاده تاريخ است و يكي از عوامل اصلي بحران اقتصادي است.
گزارش شده است كه تنها توسط يك دولت، 32 تريليون دلار دارايي كاغذي خلق شده است.
برنامه ريزي توسعه و مبتني بر اقتصاد سرمايه داري، با حركت در دايره بسته، موجب رقابت غيرسازنده و مخرب شده و در عمل شكست خورده است.
ب): وضع فرهنگي
مكارم اخلاقي نظير جوانمردي، پاكي، صداقت، مهرباني و فداكاري از منظر سياستمداران حاكم بر مراكز قدرت جهاني، مفاهيمي ارتجاعي و مانع از پيشرفت اهداف تلقي مي شود. رسماً از عدم اعتقاد به حاكميت اخلاق در مناسبات سياسي و اجتماعي سخن مي گويند.
فرهنگهاي اصيل و بومي كه حاصل قرن ها تلاش و فصل مشترك زيبايي دوستي انسانها و ملتها و موجب تنوع و نشاط فرهنگي و تحرك اجتماعي جامعه جهاني است در معرض هجوم و انقراض است.
با تخريب و تحقير سازمان يافته هويت ها، شيوه خاصي از زندگي بي هويت فردي و اجتماعي به ملت ها تحميل مي شود.
خانواده كه اصيل ترين كانون انسان ساز اجتماعي و مركز خلق و پراكنش عشق و انسانيت است بسيار تضعيف شده و نقش سازنده آن رو به نابودي است.
شخصيت و نقش محوري زن كه موجودي آسماني و مظهر جمال و مهرباني خداوند و ستون پايداري جامعه است با سوء استفاده برخي از صاحبان قدرت و ثروت دچار آسيب فراوان شده است.
روح آدميان مكدر و حقيقت انسانها تحقير و منكوب گرديده است.
ج): وضع سياست و امنيت
يك جانبه گرايي و استاندارد چندگانه و تحميل جنگ و ناامني و اشغال براي منافع اقتصادي و يا بسط سلطه بر مراكز حساس جهان، عادي شده است.
مسابقه تسليحاتي و تهديد با سلاح اتمي و كشتار جمعي توسط قدرتهاي مسلط امري رايج است. آزمايش تسليحات به مراتب مخرب تر و فوق مدرن و تهديد علني به داشتن آن و دادن وعده آشكار كردن آن در وقت مقتضي، به ادبيات تازه اي براي خالي كردن دل ملت ها براي پذيرش دوره جديدي از سلطه بدل شده است. تهديد ملت بزرگ ايران به حمله نظامي از سوي صهيونيست هاي بي فرهنگ از نمونه هاي بارز اين واقعيت تلخ است.
بي اعتمادي بر روابط بين المللي حاكم است و مرجع مورد اعتماد و عادلي براي رفع مناقشات وجود ندارد.
حتي كساني كه هزاران بمب اتم و انواع سلاح انبار كرده اند احساس امنيت نمي كنند.
د): وضع محيط زيست
محيط زيست كه ثروت مشترك و متعلق به همه بشر و بستر تداوم حيات انسان است، به واسطه زياده خواهي و تاخت و تاز عده اي بي مبالات و بي مسئوليت و عمدتاً از سرمايه داران جهاني، متحمل گسترده ترين تخريب ها است و در نتيجه، خشكسالي و سيل و زلزله و انواع آلودگي، حيات انساني را به مخاطره انداخته است.
دوستان عزيز ، ملاحظه مي فرمائيد كه عليرغم برخي پيشرفتها هنوز آرزوهاي فرزندان حضرت آدم(ع) محقق نگرديده است.
آيا كسي تصور مي كند كه ادامه نظم موجود بتواند سعادت را به جامعه بشري هديه نمايد؟
همه از وضع موجود و نظام حاكم بين المللي ناراضي و از آينده آن مأيوسند.
همكاران عزيز؛
آدميان شايسته چنين وضعي نيستند و خداوند حكيم و مهربان كه همه انسانها را دوست دارد چنين وضعي را نپسنديده است. او از انسان كه بالاترين مخلوق اوست خواسته است كه بهترين و زيباترين زندگي همراه با عدالت و عشق و كرامت را در زمين بر پا كند. پس بايد چاره اي انديشيد.
به راستي مسئول حوادث چه كسي و علت آن كدام است؟
عده اي تلاش مي كنند كه وضع را طبيعي و خواست خدا، و ملت ها را مسئول اصلي زشتي ها و ناكامي ها معرفي نمايند.
مي گويند:اين ملت ها هستند كه تبعيض و ظلم را مي پذيرند.اين ملت ها هستند كه تن به ديكتاتوري و تحميل و زياده خواهي مي دهند.اين ملت ها هستند كه تسليم اراده هاي استكباري و توسعه طلبي ها مي شوند.اين ملت ها هستند كه تحت تاثير ترفندهاي تبليغاتي گروههاي قدرت قرار مي گيرند و بالاخره اينكه آنچه بر سر جامعه جهاني مي آيد، نتيجه مواضع منفعلانه و سلطه پذيرانه ملتهاست.
اينها استدلال كساني است كه با مقصر جلوه دادن ملت ها، اعمال مخرب و زشت اقليت حاكم بر جهان را توجيه مي نمايند.اين ادعاها حتي اگر درست هم مي بودند، قطعاً و حتماً نمي توانستند توجيه كننده استمرار نظام ظالمانه بين الملل باشند. بلكه فقر و ضعف بر ملت ها تحميل و زياده خواهي ها گاه با فريبكاري و گاه با زور و سلاح اعمال شده و مي شود.آنان براي توجيه اقدامات ضد بشري خود نظريه تنازع براي بقاي نوع و نژاد برتر را ترويج مي كنند. در حالي كه اصولاً و به طور معمول اكثريت دولت ها و توده هاي مردم عدالتخواه، در برابر حق خاضع و به دنبال كرامت و رفاه و تعامل سازنده هستند.
توده هاي مردم به دنبال جهان گشايي و ثروت افسانه اي نبوده اند. آنها با هم اختلاف اصولي ندارند و در حوادث تلخ تاريخ نقش تعيين كننده نداشته اند بلكه خود قرباني حوادث بوده اند.
باور ندارم كه توده هاي مسلمان و مسيحي و يهودي و هندو و بودايي و غيره با يكديگر مشكلي داشته باشند؛ آنان به راحتي با هم انس مي گيرند و در فضاي دوستي زندگي مي كنند و همگي خواهان پاكي، عدالت و محبت هستند.
برآيند مطالبات و گرايشات عمومي ملت ها هميشه مثبت و فصل مشترك آنها، تمايلات فطري و گرايش هاي زيبا و متعالي الهي و انساني بوده است.
حق اين است كه عامل اصلي و مسئول حوادث تلخ تاريخ و وضع ناگوار امروز، مديريت حاكم بر جهان و مدعيان و قدرتمندان بين المللي دل سپرده به شيطان هستند.
نظمي كه ريشه در انديشه ضد انساني برده داري و استعمار قديم و جديد دارد مسئول فقر و فساد و جهل و تباهي و ستم و تبعيض در جاي جاي جهان است.
مديريت و نظم امروز حاكم بر جهان ويژگي هايي دارد كه بايد آنها را مورد توجه قرار داد و برخي از آن ها به اين قرار است:
اول: مبتني بر تفكر مادي و از اين رو غير متعهد به ارزش هاي اخلاقي است.
دوم: بر اساس خودخواهي، فريب و كينه توزي و نفرت شكل گرفته است.
سوم: بر اساس درجه بندي انسانها، تحقير برخي ملت ها، تضييع حقوق ديگران و سلطه طلبي پايه گذاري شده است.
چهارم: به دنبال بسط سلطه گري از راه تشديد تفرقه و درگيري بين اقوام و ملل است.
پنجم: به دنبال ايجاد انحصار در قدرت و ثروت و علم و فناوري براي گروهي معدود است.
ششم: سازماندهي سياسي در مراكز اصلي قدرت جهان، بر پايه ادبيات سلطه و غلبه بر ديگران استوار است. اين مراكز همه براي كسب قدرتند و نه براي ايجاد صلح و خدمت به مردم.
آيا مي شود باور كرد كه عده اي براي خدمت به انسانها، صدها ميليون دلار در تبليغات انتخاباتي هزينه نمايند.
به زعم احزاب بزرگ در كشورهاي سرمايه داري جهاني، هزينه هاي انتخاباتي در واقع يك نوع سرمايه گذاري محسوب مي شود.
مردم در اين كشورها مجبور به انتخاب احزاب هستند، در حالي كه احزاب درصد كمي از مردم را در عضويت خود دارند.
اراده و نظر توده هاي مردم، از جمله در ايالات متحده آمريكا و اروپا، در عرصه هاي مهم و مستمر تصميم گيري به خصوص در سياستهاي اصلي داخلي و خارجي كمترين تأثير را دارد و فرياد آنان به جايي نمي رسد. حتي اگر 99% جامعه خود را تشكيل دهند.
ارزش هاي اخلاقي و انساني قرباني كسب رأي شده و توجه به مطالبات مردم فقط به يك ابزار تبليغاتي در زمان انتخابات مبدل شده است.
هفتم: نظم حاكم بر جهان تبعيض آلود و بر اساس بي عدالتي است.
دوستان و همكاران گرامي
سوال اينست كه چه بايد كرد و راه برون رفت كدام است؟
شكي نيست كه جهان نيازمند انديشه و نظم جديدي است. نظمي كه:
1- انسان در آن به عنوان برترين مخلوق خداوند برخوردار از ابعاد مادي و معنوي و داراي فطرت پاك الهي كه حق طلبي و عدالت خواهي از خصائص اصلي آن است شناخته شود.
2- به جاي تحقير و درجه بندي انسانها و ملت ها به دنبال احياي كرامت و پذيرش حرمت آدميان و كمال و سعادت همگاني باشد.
3- با نگاه جهاني به دنبال صلح، امنيت پايدار و رفاه براي كل جامعه بشري باشد.
4- بر مبناي اعتماد و محبت به نوع انسان و براي نزديك كردن انديشه ها، قلب ها و دست ها و رفع فاصله ها پايه گذاري شود. حاكمان بايد عاشق مردم باشند.
5- بر اساس عدالت و يكساني همگان در برابر قانون و بر پايه استانداردي يگانه باشد.
6- مديران حاكم بر جهان خود را خادم مردم و متعهد به آنان بدانند؛ نه برتر از مردم.
7- مديريت امانتي مقدس از سوي مردم در دست مديران جهاني و نه فرصتي براي كسب ثروت و قدرت بيشتر به شمار آيد.
جناب رئيس، خانم ها و آقايان :
چنين نظمي آيا جز با مشاركت همگاني در مديريت جهاني محقق مي گردد؟
بديهي است روزي كه آحاد مردم و دولتها جهاني بينديشند و با التزام به مباني فوق نسبت به مسائل مهم بين المللي احساس مسئوليت كرده و به مشاركت فعال در تصميم گيري ها مبادرت ورزند، آرزوها فرصت تحقق پيدا خواهند كرد.
با ارتقاي سطح آگاهي ها، مطالبه مديريت مشترك جهاني و معالاً فرصت هاي استقرار آن روز به روز بيشتر خواهد شد.
امروز روز ملت هاست و خواست و اراده آنان تعيين كننده جهان فردا است.
بنابراين شايسته است همه با هم :
1- به خداوند توكل نمائيم و با تمام توان در برابر اقليت زياده خواه بايستيم تا منزوي شوند و دست آنان از مراكز قدرت تصميم ساز در تعيين سرنوشت ملتها كوتاه گردد.
2- بارش لطف و رحمت خداوند را باور و آن را در انسجام و وحدت جوامع بشري جستجو كنيم. ملت ها و دولت هاي برآمده از اراده آزاد آنان بايد به توانايي هاي بي پايان خود مومن باشند و بدانند كه با اعتماد به نفس در مبارزه با نظام ناعادلانه و دفاع از حقوق انساني پيروزند.
3- با پافشاري بر اجراي عدالت در همه مناسبات و تقويت وحدت، دوستي و گسترش تعاملات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي در قالب نهادهاي مستقل و تخصصي، زمينه تحقق مديريت مشترك جهاني را فراهم سازيم.
4- براي اصلاح ساختار سازمان ملل، بر محور منافع همگان و مصلحت جهان، تلاش مشترك و هماهنگي را سازماندهي نمائيم. توجه به اين نكته بسيار ضروري است كه سازمان ملل متعلق به ملت هاست و از اين رو وجود تبعيض بين اعضاء اهانت بزرگي به ملت هاست. وجود تبعيض و انحصار در سازمان به هيچ صورت و در هيچ اندازه اي پذيرفتني نخواهد بود.
5- و سرانجام آنكه در توليد و ترويج ادبيات و طراحي ساختارهاي لازم براي مديريت مشترك جهاني مبتني بر عدالت و عشق و آزادي و ضرورت استقرار آن تلاش هماهنگ و گسترده تري داشته باشيم. مشاركت در مديريت جهاني اساس صلح پايدار است.
جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترين نهاد بين المللي بعد از مجمع عمومي سازمان ملل متحد با درك اهميت پرداختن به موضوعيت مديريت جهاني و با فهم عميق نسبت به نقش مديريت ناصحيح در بروز بحران ها و مشكلات موجود گسترده در جهان، شانزدهمين اجلاس خود در تهران را با شعار «مديريت مشترك جهاني» برگزار كرد.
در اين نشست كه با حضور بسيار فعال و پرنشاط رؤسا و نمايندگان محترم بيش از 120 كشور جهان برگزار شد بر ضرورت مشاركت جدي و مؤثر همه ملت ها در مديريت مسائل جهاني تأكيد گرديد.
خوشبختانه اكنون در نقطه عطف تاريخي قرار داريم. از يك سو نظام ماركسيستي ديگر از جايگاهي در دنيا برخوردار نيست و عملاً از صحنه تدبير مديريتي حذف گشته است و از سوي ديگر نظام سرمايه داري نيز در باتلاقي كه به دست خود پديد آورده، گرفتار آمده و ابتكار قابل ملاحظه اي براي حل مسائل مختلف اقتصادي، سياسي، امنيتي و فرهنگي جهان ندارد و عملاً در موضع تدبير مديريتي به بن بست رسيده است.
جنبش عدم تعهد مفتخر است كه يكبار ديگر بر درستي تصميم تاريخي اش در نفي قطب هاي قدرت و طرد نظام هاي لجام گسيخته مذكور تأكيد نمايد.
اكنون اينجانب به نمايندگي از اعضاي جنبش عدم تعهد از همه كشورهاي جهان دعوت مي نمايم كه در مسير فراهم آوردن زمينه هاي مشاركت مؤثر و دخالت جدي در تصميم سازي هاي جهاني، نقش فعال تري را بر عهده گيرند. ضرورت بر داشتن موانع ساختاري و تسهيل در فرآيند مشاركت همگاني بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود.
سازمان ملل از كارآيي لازم برخوردار نيست و ادامه اين روند، يعني كاهش اميد به ساختار جهاني براي دفاع از حقوق ملت ها، مي تواند تعامل بين المللي و روحيه همكاري جمعي جهاني را به موازات نزول جايگاه سازمان ملل با خدشه اساسي مواجه سازد.
سازمان ملل كه با هدف توسعه عدالت و احقاق حقوق همگاني تأسيس شده است، در عمل، خود گرفتار تبعيض شده و راه اعمال ظلم معدودي از كشورها را بر قاطبه جهاني گشوده و عملاً به ناكارآمدي خود دامن زده است. وجود امتياز وتو و انحصار قدرت در شوراي امنيت به تضييق در امكان اعمال حق و دفاع از حقوق ملت ها انجاميده است.
موضوع اصلاح ساختار چنانكه ذكر آن رفت، نياز مهمي است كه بارها از سوي نمايندگان ملت ها بر آن تأكيد شده، اما به اجرا گذاشته نشده است.
اينجانب از اعضاي محترم مجمع عمومي و از جناب آقاي دبير كل و همكارانشان مصرانه مي خواهم تا موضوع اصلاحات را به شكل جدي در دستور قرار دهند و سازوكار مناسبي را براي عملياتي كردن آن تعيين نمايند.
جنبش عدم تعهد آمادگي دارد تا سازمان ملل را در اين امر خطير ياري رساند.
آقاي رئيس، دوستان و همكاران عزيز
استقرار صلح و امنيت پايدار و زندگي سعادتمند براي همه بشريت، گرچه يك ماموريت بزرگ و تاريخي، اما شدني است. خداوند مهربان ما را در انجام آن تنها نگذاشته و آن را حتمي الوقوع داشته است چرا كه خلاف آن نقض حكمت است.
او وعده داده است كه مردي از جنس مهرباني، عاشق مردم و عدالت گستر مطلق و انسان كامل، حضرت مهدي(عليه السلام) به همراه حضرت مسيح (عليه السلام) و صالحان مي آيد و با بهره گيري از ظرفيت هاي وجودي مردان و زنان شايسته همه ملت ها، تأكيد مي كنم با بهره گيري از ظرفيت هاي وجودي مردان و زنان شايسته همه ملت ها جامعه بشري را در رسيدن به آرمان هاي با شكوه و جاودانه اش راهبري خواهد كرد.
ظهور منجي آغازي ديگر، تولدي دوباره و زنده شدن مجدد است. آغاز استقرار صلح و امنيت پايدار و زندگي واقعي است.آمدن او پايان ظلم، بداخلاقي، فقر و تبعيض و آغاز عدالت و عشق و همدلي است.
او مي آيد تا دوران شكوفايي حقيقي انسان و نشاط و شادماني واقعي و پايدار آغاز شود.
او مي آيد تا بازدودن پرده هاي جهل، خرافه و تعصب و گشودن دروازه هاي علم و آگاهي، دنيايي سرشار از دانايي بر پا كند و زمينه مشاركت فعال و سازنده همگاني را در مديريت جهاني فراهم سازد.
او مي آيد تا مهرباني، اميد، آزادي و كرامت را به همه انسانها هديه كند.
او مي آيد تا آدميان طعم دلپذير انسان بودن و شهد شيرين با انسان زيستن را تجربه كنند.
او مي آيد تا «دست ها به گرمي در هم» و «قلب ها سرشار از عشق با هم» و«انديشه ها پاك و هماهنگ بر هم» ، در خدمت امنيت، رفاه و سعادت جامعه بشري درآيد.
او مي آيد تا همه فرزندان سياه، سفيد، سرخ و زرد حضرت آدم (عليه السلام) را از پس يك تاريخ جدايي و فراق به خانه برگرداند و كامشان را به وصال جاودانه، شيرين سازد.
ظهور منجي و مسيح و ياران صالح جهاني آنان نه از طريق جنگ و زور بلكه از مسير بيداري انديشه و توسعه مهر در همگان، آينده هميشه روشن بشر را با طلوع خورشيد پرفروغ و بي غروب آگاهي و آزادي رقم خواهد زد و در تن سرد و يخ زده جهان شور خواهد ريخت. او بهار را به جان آدميت و جهان بشريت هديه خواهد كرد. او خود بهار است و با آمدنش به زمستان وجود بشر در « زنجير جهل، فقر و جنگ» پايان مي بخشد و فصل شكفتن و شكوه انسان را فرياد مي زند.
اكنون مي توان رايحه خوش و نسيم روح انگيز بهار انسانها را حس كرد. بهاري كه در آغاز آن هستيم اختصاص به نژاد، قوم، ملت و منطقه خاصي ندارد و به زودي همه سرزمين ها را در آسيا، اروپا، افريقا و امريكا فرا خواهد گرفت.
او بهار همه عدالت طلبان، آزادي خواهان و پيروان انبياء الهي است. او بهار انسان است و خرمي دوران.
بيائيم همه با هم در مسير آمدنش با همدلي و همكاري و ايجاد سازوكارهاي وحدت آفرين و آرامش بخش راه بگشائيم و از فيض وجودش جانهاي تشنه بشريت را سيراب كنيم.
زنده باد بهار، زنده باد بهار و باز هم زنده باد بهار
مصاحبه با شبكه هاي خارجي
همچنين محمود احمدي نژاد با برخي رسانه هاي خارجي از جمله شبكه پي.بي.اس، سي.ان.ان، سي.بي.اس و خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت و گو كرد.
رئيس جمهور در مصاحبه با 5 تن از اعضاي شوراي سردبيري خبرگزاري آسوشيتدپرس در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران تهديدهاي خود درباره بستن تنگه هرمز را عملياتي خواهد كرد، اظهار داشت: بالاخره تهديدات نظاميان آمريكايي عليه ايران با تهديدهايي از سوي نظاميان ايران پاسخ داده خواهد شد. اما مسأله اصلي اين است كه ايران چندين هزار سال بدون هيچ مشكلي امنيت تنگه هرمز را تأمين كرده و امروز نيز بيش از هر كشور ديگري نسبت به امنيت اين آبراهه حساسيت دارد. چرا كه اين منطقه بخشي از خاك ايران و گذرگاهي مهم براي تجارت و صادرات انرژي است.
وي اضافه كرد: ناامني در تنگه هرمز و خليج فارس از زماني آغاز شد كه عده اي براي حمايت از صدام در برابر ايران به اين منطقه آمدند و اين از نكات جالب شرايط امروز دنياست كه كساني كه خود منشأ ناامني هستند مدعي ايجاد و حفظ امنيت مي شوند.
رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه در شرايطي كه شوراي امنيت از حل و فصل در گيري ها در سوريه عاجز مانده و فلج شده است، ايران چه راهكاري براي حل اين مشكل دارد، اظهار داشت: سوال اساسي اينجاست كه شوراي امنيت چه زماني فلج نبوده است و در 65 سال گذشته چه كار مفيدي انجام داده است.
احمدي نژاد افزود: ساختار شوراي امنيت اجازه نمي دهد كه اين سازمان عادلانه تصميم گرفته و عمل كند، اما در مورد سوريه راه حل مشكلات بايد از داخل اين كشور بيرون بيايد و همه بايد كمك كنند تا طرف هاي درگير به تفاهم رسيده و مشكلات حل و فصل شوند.
وي تصريح كرد: براساس تكليف جنبش عدم تعهد با تلاش ايران به زودي يك گروه تماس براي گفتگو با طرفين درگير در سوريه ايجاد مي شود تا مشكلات سريع تر حل و فصل شوند و فكر مي كنم اولين جلسه اين گروه تماس طي روزهاي آينده در نيويورك تشكيل شود.
 


حمايت مرسي از فعاليت هاي هسته اي ايران

رئيس جمهور مصر در پاسخ به شبكه اي آمريكايي درباره فعاليت هسته اي ايران گفت: مصر از حق كشورها براي دستيابي و بهره گيري از انرژي صلح آميز هسته اي حمايت مي كند، اين حق ملت هاست كه كسي نمي تواند عليه آن برخيزد.
«محمد مرسي» در گفت وگويي با شبكه PBS مواضع سياست خارجي مصر درباره موضوعات مهم را تبيين كرد.
در بخشي از اين گفت وگو مرسي در پاسخ به سوال شبكه آمريكايي درباره فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران، تاكيد كرد: مصر از حق كشورها براي دستيابي و بهره گيري از انرژي صلح آميز هسته اي حمايت مي كند، اين حق ملتهاست كه كسي نمي تواند عليه آن برخيزد.
وي همچنين تاكيد كرد: مصر و ديگر كشورها نيز حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارند.
رئيس جمهور مصر همچنين در اين گفت وگو با رد دخالت در امور سوريه بر لزوم همكاري با جمهوري اسلامي ايران در راستاي حل بحران سوريه تاكيد ورزيد.
نامه مرسي
همچنين روزنامه السفير لبنان ديروز در گزارشي به تلاشهاي «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر در زمينه حل بحران سوريه با مشاركت جمهوري اسلامي ايران اشاره كرده است.
در اين گزارش آمده است: محمد مرسي در نظر دارد از سفرش به نيويورك براي ارسال پيامهاي مهم سياست خارجي مصر بهره گيري كند. وي هم اكنون اوضاع سوريه، روابط با ايران، آمريكا و اسرائيل را به عنوان مهمترين مسائل در نظر دارد.
السفير در ادامه اعلام كرد: در حالي كه مرسي براي انجام نخستين ديدارش از تركيه پس از انتخابات رياست جمهوري آماده مي شود، ديدار فرستاده مرسي با آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران بسيار قابل توجه است.
در اين ديدار رئيس دفتر رياست جمهوري مصر نامه اي از مرسي را به رهبر ايران تحويل داد كه گفته مي شود به اوضاع سوريه و روابط دوجانبه تهران و قاهره مرتبط بوده است.
از سوي ديگر، مرسي در گفت وگو با شبكه آمريكايي PBS در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك اعلام كرد با سران كشورهاي عضو كميته چهارجانبه درباره بحران سوريه كه شامل ايران، عربستان و تركيه مي شود گفت وگو مي كند.
 


تكرار اتهامات بي اساس ضد ايراني اوباما

در مجمع عمومي سازمان ملل

باراك اوباما در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل بار ديگر اتهامات بي اساس و تكراري خود عليه ايران را مطرح كرد.
رئيس جمهور آمريكا بخشي از سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك را به ايران اختصاص داد. او كه همچنان ادعا مي كند سياست آمريكا مبني بر جدايي دولت از ملت ايران را دنبال مي كند، سعي كرد با تحسين «تاريخ باستاني» ايران و اشاره به خواسته ايراني ها براي «بهره مندي از صلح و رفاه در كنار همسايگان شان» بار ديگر دولت ايران را زير سؤال ببرد و مدعي شد كه «دولت ايران حقوق ملت خود را محدود مي كند.» اوباما با «ديكتاتور» خواندن بشار اسد، حمايت ايران از او را زير سؤال برد و ادعا كرد كه ايران به حمايت «از گروه هاي تروريستي در خارج» مي پردازد! در حالي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكنون هيچ مدركي دال بر انحراف ايران در استفاده از مواد هسته اي نيافته است و با وجود همكاري مستمر و بدون وقفه ايران با ديده بان هسته اي سازمان ملل، اوباما بار ديگر از تريبون سازمان ملل براي متهم كردن تهران استفاده كرد و مدعي شد: ايران بارها در استفاده از فرصت ها براي نشان دادن صلح آميز بودن برنامه هسته اي اش و در عمل به الزاماتش در برابر سازمان ملل شكست خورده است. رئيس جمهور آمريكا كه براي حفظ جايگاه خود در كاخ سفيد به همراه كردن افكار عمومي آمريكا نياز دارد كه از جنگ هاي پي درپي دولت شان در كيلومترها دورتر از سرزمين خود خسته شده اند، افزود: روشن بگويم؛ آمريكا مي خواهد اين مسئله از طريق ديپلماسي حل شود و ما معتقديم كه براي اين كار همچنان زمان و فضا باقي است. به گزارش ايسنا، اوباما كه دولتش از مخالفين راه اندازي نيروگاه برق هسته اي بوشهر و همكاري روسيه با ايران در اين زمينه بود، بار ديگر در اظهاراتي عوام فريبانه مدعي شد كه «ما به حق كشورها براي دسترسي به برق هسته اي صلح آميز احترام مي گذاريم» و افزود: «اما اهداف سازمان ملل اين است كه مشاهده كند ما اين برق را براي اهداف صلح آميز به دست مي آوريم.»

 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر كه با سالروز ولادت امام رئوف حضرت امام رضا عليه السلام همزمان است، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

تسبيح موج و مهتاب
دل ما و صفاي بارانت، از دعاي تو سبز و سيرابيم
«و من الماء كل شيء حي» همه مديون حضرت آبيم
از زلال تو روشنيم اي آب، دل به دريا كه مي زنيم اي آب
موج در موج شرح دلتنگي ست، لب هر جوي اگر كه بي تابيم
دجله هر شب هزار و يك قصه از نيستان سامرا دارد
مثل ما كه هزار و يك سال است زائر غصه هاي سردابيم
بي تو يك روز خوش نبود و نرفت آب خوش از گلويمان پايين
يا سرابيم بي تو در پوچي يا كه در خواب خويش مردابيم
كي بتابي تو يك شب بي ابر، بر شبستان حوض كوچكمان؟
و ببينيم باز هم با تو، غرق تسبيح موج و مهتابيم
گفته پيري كه از بلندي كوه، جويبار دل تو جاري شد
ما كه يك عمر رفت و در خوابيم «مگر اين چند روزه دريابيم»
آمدي بغض كوچه ها وا شد، اشكها قطره قطره دريا شد
با شما هر جزيره خضراء شد، در بهارت چه سبز و شادابيم
قاسم صرافان
¤ ¤ ¤

سال فرج
هر راه بجز راه تو كج خواهد شد
بي لطف تو آسمان فلج خواهد شد
ما منتظران اگر بخواهيم همه
امسال، همان سال فرج خواهد شد
سيدمجتبي شجاع
¤ ¤ ¤

پرواز در هواي تو
ايجاز شاعرانأ چشم تو تاكنون
ما را كشانده است به اعجازي از جنون
هر روز در هواي تو پرواز مي كنيم
هر روز مي شويم چو خورشيد، سرنگون
تا آستين به قصد تو بالا زديم شد
شمشيرهاي تشنه به خون از كمر برون
اين شعر هم رديف غزل هاي چشم توست
زخمي نزن كه قافيه افتد به خاك و خون
مرتضي آخرتي
¤ ¤ ¤

دير است
آنقدر منتظرم اي آقا
كه اگر زود بيايي دير است
¤ ¤ ¤

بلندترين آرزو
كوتاه ترين دعا براي بلندترين آرزو؛ اللهم عجل لوليك الفرج
¤ ¤ ¤

جاي يك گل خالي است
شايد آن روز كه سهراب نوشت؛
«تا شقايق هست، زندگي بايد كرد»
خبري از دل پردرد گل ياس نداشت؛ بايد اينطور نوشت؛
چه شقايق باشد، چه گل پيچك، يا كه گل ياس،
جاي يك گل خالي است، تا نيايد مهدي، زندگي زيبا نيست...
 


خبرنگار پرس تي وي در دمشق

به دست شورشيان مسلح كشته شد

«مايا ناصر»، خبرنگار پرس تي وي به ضرب گلوله تك تيرانداز شورشيان معارض دولت سوريه در دمشق پايتخت اين كشور كشته شد.
مايا ناصر روز چهارشنبه در حال اجراي برنامه بود كه به ضرب گلوله يك تك تيرانداز كشته شد.
«حسين مرتضي»، مدير دفتر شبكه تلويزيوني العالم و پرس تي وي در دمشق نيز هدف حمله شورشيان قرار گرفت و زخمي شد.
مايا ناصر و حسين مرتضي، سرگرم پوشش خبري دو انفجار در دمشق و درگيري ها در اين شهر بودند كه هدف حمله قرار گرفتند.
حميدرضا عمادي، مدير اتاق خبر پرس تي وي در واكنش به كشته شدن مايا ناصر، گفت: «ما تركيه، عربستان سعودي و قطر را مسئول قتل مايا مي دانيم كه تسليحات در اختيار شورشيان قرار مي دهند تا غيرنظاميان، كاركنان نظامي و خبرنگاران را بكشند.»
عمادي تاكيد كرد: «پرس تي وي مسئله قتل مايا را پيگيري مي كند و اجازه نخواهد داد تا آن دسته از افرادي كه اين خبرنگار را كشتند، احساس كنند كه آنها مي توانند اصحاب رسانه را بكشند و از مجازات خلاصي يابند.»
وزارت خارجه اقدامات تروريستي را محكوم كرد
دستيار ويژه وزير خارجه ايران انفجارهاي تروريستي روز چهارشنبه در شهر دمشق كه منجر به شهادت خبرنگار شبكه پرس تي وي و مجروح شدن مدير دفتر شبكه العالم شد را به شدت محكوم كرد.
رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: رسانه هاي گروهي در سخت ترين شرايط در تلاش براي عمل به وظيفه سنگين و خطير خود در انعكاس واقعيت ها و حقايق به افكار عمومي هستند و توسل به خشونت و اقدامات تروريستي هرگز نمي تواند مانعي در مقابل آشكار شدن حقايق اوضاع سوريه براي مردم باشد.
وي مسئوليت اين گونه اقدامات تروريستي را متوجه كشورها و طرف هايي دانست كه درصدد ناكامي تلاش هاي داخلي و منطقه اي براي حل و فصل مسائل اين كشور از طريق روند سياسي و مذاكره و بدون مداخله خارجي هستند و خاطرنشان كرد: تشديد اوضاع امنيتي و اقدامات تروريستي و مسلحانه همراه با مداخلات بيگانه هيچ كمكي به حل مسائل سوريه نمي كند.

 


در پي انتشار كاريكاتوري موهن

روزنامه شرق توقيف ومديرمسئول آن بازداشت شد

يك منبع آگاه گفت: با تصميم هيات نظارت بر مطبوعات روزنامه شرق توقيف و مديرمسئول آن با صدور قرار بازداشت به زندان اوين منتقل شد.
يك منبع آگاه به فارس درباره رسيدگي به پرونده روزنامه شرق در دادسراي فرهنگ و رسانه اظهار داشت: با احضار مديرمسئول روزنامه شرق به دادسراي فرهنگ و رسانه، اين پرونده در شعبه 9 بازپرسي رسيدگي شد.
وي ادامه داد: در نهايت با صدور قرار بازداشت، مهدي رحمانيان به زندان اوين منتقل شد.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مورد گفت: كاريكاتور روزنامه شرق در خارج از كشور و سايت هاي ضدانقلاب مورد استقبال قرار گرفته است.
وزير ارشاد گفت: اين كاريكاتور موهن درست در هفته دفاع مقدس، ارزش هاي حضرت امام و انقلاب را مورد توهين قرار داده است.
وي افزود: اين اولين بار نيست كه روزنامه شرق چنين كاري مي كند و در گذشته نيز بارها چنين مسائلي را مرتكب شده است و ما هم نظر خود را به هيئت نظارت اعلام كرده ايم.
وي ادامه داد: اميدواريم اين بار هيئت نظارت همراهي كند تا تكليف اين روزنامه كه مروج فرهنگ غرب است يكسره شود.
حسيني خاطرنشان كرد: در چارچوب وظايفم پيگير مسئله توهيني كه توسط اين روزنامه شده است، هستم و در جلسه هيئت دولت با وزير دادگستري هم در اين رابطه مذاكره كردم.
وي در پايان گفت: در حال حاضر منتظر تصميم هيئت نظارت هستيم.
 


توكلي خبر داد

2 تغيير در آزمون هاي سراسري 92

مشاور عالي سازمان سنجش از تغيير زمان ثبت نام سومين دوره آزمون دكتري نيمه متمركز خبر داد و گفت: ثبت نام آزمون دكتري سال 92 به هفتم آذرماه موكول شد.
دكتر حسين توكلي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اينكه ثبت نام آزمون دكتري در طي روزهاي 7 تا 12 آذر ماه از طريق سايت سازمان سنجش به نشانيwww.sanjesh.org انجام مي شود، گفت: آزمون اين دوره 18 اسفند ماه برگزار خواهد شد.
وي تصريح كرد: دفترچه راهنماي شركت در آزمون دكتري نيز از روز چهارشنبه 24 آبان بر روي سايت سازمان قرار خواهد گرفت و اطلاعيه اين سازمان درخصوص شرايط و ضوابط و نحوه ثبت نام از داوطلبان در نشريه پيك سنجش روز دوشنبه 29 آبان منتشر و همزمان نيز بر روي سايت سازمان قرار داده مي شود.
توكلي با اشاره به تصويب تغيير زمان برگزاري آزمون كارشناسي ارشد، گفت: آزمون كارشناسي ارشد 92 در طي روزهاي 18 تا 20 بهمن ماه برگزار خواهد شد.
 


امروز اعلام مي شود

قبولي هاي 178 رشته دكتري آزاد

نتايج نهايي 178 رشته دوره دكتري تخصصي با آزمون و بدون آزمون سال 91 دانشگاه آزاد امروز اعلام مي شود.
به گزراش مركز آزمون دانشگاه آزاد نتايج نهايي 178 رشته دوره دكتري تخصصي با آزمون و بدون آزمون سال 91 دانشگاه آزاد ساعت 9 صبح روز پنج شنبه 6 مهر ماه از طريق پايگاه اعلام نتايج مركز آزمون به آدرس www.azmoon.com اعلام خواهد شد.
از ميان 35 هزار و 125 نفر شركت كننده در آزمون اين رشته ها تعداد 3 هزار و 46 نفر و از بين 4 هزار و 716 نفر از داوطلبان دوره بدون آزمون اين رشته ها تعداد 449 نفر پذيرفته شده اند.
ثبت نام از پذيرفته شدگان اين مقطع روزهاي يكشنبه و دوشنبه 9 و 10 مهر ماه در واحدهاي دانشگاهي انجام خواهد شد.
مدارك لازم و چگونگي مراجعه داوطلبان جهت ثبت نام در اطلاعيه اي در روز شنبه 8 مهر از طريق پايگاه اطلاع رساني مركز آزمون به نشاني pubr-azmoon.com اعلام خواهد شد.
 


اخبار ادبي و هنري

رئيس سابق كانون كارگردانان:خانه سينما از پاي بست ويران است!
رئيس سابق كانون كارگردانان با اشاره به پيشنهادهاي مطرح شده درباره فعاليت مجدد خانه سينما با تغيير اساسنامه آن گفت: تغيير اساسنامه توسط خود اين جمع ديگر دردي را دوا نمي كند. عليرضا رئيسيان در گفت وگو با «باني فيلم» تصريح كرد: مشكل اصلي خانه سينما ضعف مديريت و سياسي كاري مفرط و عدم درك درست است، از موقعيت تاريخي خانه كه امروز آنها را نزد هر جرياني روسياه كرده است. ما با خون دل و تحمل رنج هاي بسياري خانه را بنا كرديم اما عده اي تازه از راه رسيده اميال سياسي خود را در آنجا به رخ كشيدند.
او ادامه داد: اين خانه را از پاي بست ويران شده مي دانم ولي اين حوادث اخير منافع زيادي به جيب بعضي ها سرازير كرده است. رانت جوها نبايد با خانه سينما اين كارها را مي كردند. رئيسيان ادامه داد، در گذشته رسم بر اين بود كه طبق قانون، مجمع عمومي مي بايست عده اي با عنوان منتخب براي تغيير اساسنامه انتخاب مي كرد. اين نكته عطف به ماده 24 و تبصره ذيل آن در اساسنامه فعلي خانه است كه مي گويد براي تغيير اساسنامه بايد مجمع عمومي فوق العاده با حضور سه چهارم اعضا تشكيل شود كه شامل نمايندگان رسمي و قانوني 23 صنف است. شايد اين ها نگرانند كه به اين عدد 23 صنف هيچ وقت دست پيدا نكنند. امروز باز هم همان گروه مذكور خودانتخابي را بر شكل قانوني ترجيح دادند. اما تصميم به استعفا و تغيير اساسنامه بسيار دير است و غيرقانوني و غيرمشروع. بهتر است عده اي خاص سفره نانشان را از خانه سينما به خانه هاي ديگر ببرند. همان گونه كه در پشت پرده خانه هاي ديگر را هم وارد بازي هاي جناحي كردند و پوست خربزه زير پاي مديران بعضي از نهادها مثل حوزه هنري نيز گذاشتند.
توهين شاعر ضد انقلاب به فارسي زبانان
شاعري كه با سرودن شعري در تمجيد از پيرزن دربار انگليس هدف تشويق آنان قرار گرفته بود در كنفرانس زبان مادري در ايران با توهين به زبان شيرين فارسي خواستار محو و جايگزيني آن با زبان انگليسي شد!
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهناز هدايتي از حاميان ربع پهلوي و رابط گروهك نفاق كه خيال شاعري در سر دارد طي كنفرانسي تحت عنوان «حق خواندن به زبان مادري توسط گروهك هاي تجزيه طلب» در ژنو با سخناني برخلاف موضوع دستور جلسه با توهين به همه اقوام ايراني حاضران را شوكه كرده و با نمايش خودباختگي و عقده حقارتش گفت: «من حتي با زبان فارسي در ايران مشكل دارم... به چه دردم مي خورد اين زبان فارسي؟... فارسي كه زبان من است چه دردي از من دوا مي كند!»
فيلمساز فرانسوي درباره نحوه آزادي بيان در كشورش انتقاد كرد
فيلمساز فرانسوي شركت كننده در جشنواره بين المللي فيلم مقاومت در كرمان گفت: اگر بخواهيم حقايق را در فرانسه بگوييم و يا با تعريفي متفاوت ديدگاه خود را مطرح كنيم، محكوم مي شويم و اين آزادي بيان نيست.
به گزارش ايرنا، خانم «بئاتريس» در جمع خبرنگاران افزود: اگر بخواهيم در رابطه با مسائلي كه از 20 سال پيش تاكنون در اروپا و فرانسه وجود دارد مسئله اي را مطرح كنيم، هدف حمله گروههاي يهودي قرار مي گيريم و به زندان مي افتيم. وي ادامه داد: عقايد فيلمسازان فيلم مقاومت براي خودشان بسيار مهم است و از اين طريق مي توانند با عقايد غربي مبارزه كنند و در قالب جنبش مختلف از آرمان هاي فلسطين حمايت كنند.
آغاز به كار قرارگاه سايبري شهيد مهدي رجب بيگي
همزمان با 5 مهر سالروز شهادت دانشجوي شهيد مهدي رجب بيگي- قرارگاه سايبري به نام اين شهيد در جبهه جهادي منتظران خورشيد رسماً آغاز به كار كرد. مصطفي علي نيا- مسئول قرارگاه جهادي شهيد رجب بيگي- با اعلام خبر آغاز فعاليت رسمي اين قرارگاه گفت: با توجه به آنكه اكنون در جنگ نرم با دشمنان هستيم و فضاي سايبر نيز از مهمترين ميادين و مناطق عملياتي در اين جنگ مي باشد، لذا محور اقدامات و فعاليت هاي اين قرارگاه؛ دنياي مجازي مي باشد. علي نيا به سوابق فعاليت هاي منتظران خورشيد در فضاي سايبر اشاره كرد و تصريح كرد: از بهمن 89 با تشكيل تيم سايبري خواهران جهادي در كاشان و تشكيل تيمي از برادران جهادي، برنامه ريزي لازم براي حضور جهادگران در فضاي سايبر صورت گرفت و پس از چندين ماه طراحي و بررسي، تير ماه 90 نخستين سايت تخصصي حركت هاي جهادي آغاز به كار كرد.اين فعال سايبري، برخي اقدامات قرارگاه جهادي متبوعش را تبيين كرد و افزود طراحي جديد و منسجم سايت منتظران خورشيد با آدرس خاص و جديد اولين اقدام قرارگاه مي باشد.
علي نيا ادامه داد: ظرف 6 ماه آتي سرويس هاي جديدي به جهت اطلاع رساني و ارائه خدمات بخش هاي ديگر جبهه جهادي منتظران خورشيد در اين پايگاه اينترنتي ايجاد مي شود و 4 قرارگاه، 4 مقر و 6 خاكريز اين جبهه جهادي در آن صفحه مجزا خواهند داشت و هر يك اقدامات تخصصي خود را به نمايش مي گذارند. مسئول قرارگاه سايبري شهيد رجب بيگي در پايان گفت: بيش از 30 خبرنگار، 12 عكاس، 3طراح و 20 خواهر و برادر جهادي اقدامات خبري- گزارشي- پژوهشي و به روز رساني اين پايگاه اينترنتي را داوطلبانه و بدون مزد و منت انجام مي دهند كه اين امر بهترين الگو براي ساير سايت هاي جهادي در كشور مي باشد.گفتني است جبهه جهادي منتظران خورشيد سال هاست زمينه اعزام گروه هاي جهادي بسيجي به مناطق محروم فعال است.

 


پرستاران جوياي كار 24 ساعته استخدام مي شوند

رئيس سازمان نظام پرستاري اعلام كرد: با توجه به نياز مراكز درماني در تهران به حداقل هزار پرستار، هر پرستار جوياي كار در كشور مي تواند در صورت تمايل ظرف 24 ساعت در يكي از مراكز درماني تهران استخدام شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان نظام پرستاري، غضنفر ميرزابيگي، افزود: با توجه به سفرهاي مداومي كه به شهرستانها داريم با بررسي وضعيت استخدام كادر پرستاري و وجود نيروهاي متقاضي كار متوجه شديم كه هرچه به سمت شهرهاي كوچكتر مي رويم تعداد پرستاران متقاضي شغل بيشتر هستند و در عوض هر چه به سمت شهرهاي بزرگتر مي رويم، نياز و ظرفيت خالي استخدام بيشتر است در حالي كه تعداد كافي پرستار جوياي كار وجود ندارد.
وي گفت: هر يك از اين دانشگاه هاي علوم پزشكي حداقل 500 تا 600 ظرفيت خالي براي جذب پرستار دارند، در حالي كه در تهران اين تعداد متقاضي پرستار براي استخدام وجود ندارد بنابراين پرستاران جوياي كار شهرهاي ديگر نيز مي توانند از اين ظرفيت استفاده كنند.
وي ادامه داد: نياز مراكز درماني بيمارستان هاي تهران به پرستار به حدي است كه حتي مي توان گفت، پرستاران جوياي كار اگر امروز درخواست خود را بدهند، فردا سر كار خواهند بود و حتي با توجه به نياز مبرم اين مراكز از امتيازات و مزاياي بهتري نسبت به گذشته نيز برخوردار مي شوند.
رئيس كل سازمان نظام پرستاري اضافه كرد: پرستاران متقاضي استخدام در بيمارستان هاي تهران براي اعلام درخواست خود مي توانند از طريق هيئت مديره هاي نظام پرستاري شهر خود، يا مراكز كارآفريني دانشگاه علوم پزشكي خود يا مراجعه به دفاتر پرستاري دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران و شهيد بهشتي، علاقه مندي خود را براي استخدام در تهران اعلام كنند.
رئيس دفتر اشتغال و كارآفريني وزارت بهداشت گفت: دفاتر كارآفريني دانشگاه هاي علوم پزشكي زمينه استخدام پرستاران را در اسرع وقت فراهم مي كنند، استخدام پرستاران در اين مرحله فعلا به صورت قراردادي است اما اين پرستاران در آزمون هاي استخدامي وزارت بهداشت در آينده در اولويت استخدام خواهند بود.
 


حجت الاسلام والمسلمين پناهيان:

آمريكا روز به روز ضعيف تر شده است

طبس-خبرنگار كيهان:
بركت در زندگي مايه آرامش مي شود و يكي از عوامل ايجاد بركت دفاع از ولايت است.
حجت الاسلام والمسلمين پناهيان در جمع مردم طبس با اشاره به اين مطلب اظهار كرد: عواملي همچون تقوا، پرداخت صدقه، حسن خلق، وقف، خلوص نيت، از خودگذشتگي و انفاق بركت را در حيات انسان ايجاد مي كنند.
مسئول اتاق فكر نهاد رهبري در دانشگاه ها در مراسم گراميداشت دهه كرامت كه در حرم حسين بن موسي الكاظم(ع) برگزار شد، افزود: به يمن وجود حكومت ولايي و دفاع از ولايت، نظام مقدس جمهوري اسلامي در جهات مختلف سياسي، اقتصادي و علمي - بمراتب قوي تر از 30 سال گذشته و دشمن ما آمريكا روز به روز ضعيف تر و زبون تر شده است.
 


برگزاري جشنواره ادبيات داستاني بسيج در گرگان

جشنواره سراسري ادبيات داستاني بسيج كه از روز سه شنبه با شركت هنرمندان مختلف كشور در گرگان آغاز شده بود، به كار خود پايان داد.
از مجموع چهار هزار و500 اثر ارسال شده به جشنواره، هزار اثر به مرحله كشوري راه يافته و 36 اثر حائز رتبه هاي برتر شده اند.
اين جشنواره در سه بخش داستان بلند، كوتاه و داستانك در رده هاي مختلف سني در حال برگزاري است.
روز گذشته در حاشيه اين جشنواره، رونمايي از تنديس هفتمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج انجام شد.
به گزارش ايرنا، رئيس بسيج هنرمندان كشور روز چهارشنبه در حاشيه اين جشنواره كشوري اظهار داشت: داستان نويسان بسيج در قالب گروه هاي ادبيات و داستان نويسي مشغول فعاليت هستند.
حسين قناديان با اشاره به فعاليت حدود پنج هزار نفر در قالب انجمن و گروه هاي شعر اضافه كرد: تربيت كارگردان و نويسنده از ديگر فعاليت هاي سازمان بسيج هنرمندان كشور است. وي گفت: اين افراد در حوزه هاي فيلمنامه نويسي و داستان و نمايشنامه نويسي مشغول فعاليت هستند.
قناديان در خصوص آموزش اين افراد نيز اظهار داشت: دوره اول اين طرح در هشت ترم برگزار مي شود و در فاز اول آن يك هزار و 600 نفر در اين كلاس ها حضور مي يابند.
 


معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش:

مقطع پيش دانشگاهي در5 سال آينده حذف مي شود

معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: طي پنج سال آينده همه كتاب هاي درسي تغيير خواهند كرد و مقطع پيش دانشگاهي نيز حذف و متوسطه نظري و هنرستان ها به صورت دوره سه ساله خواهند شد.
به گزارش ايرنا، «ابراهيم سحرخيز» عصر سه شنبه در مراسم توديع و معارفه مديران كل جديد و قديم آموزش و پرورش استان لرستان افزود: وزارت آموزش و پرورش در سال جاري شاهد رويدادهاي مهمي خواهد بود كه از آن جمله مي توان به شيوه جديد آموزشي اشاره كرد كه دستاورد يك دهه كار پژوهشي و تلاش علمي صاحب نظران عرصه حوزه و دانشگاه است.
وي تصريح كرد: در نظام جديد برنامه محتواي درسي منطبق با بسته هاي آموزشي و براساس سند برنامه درسي ملي طراحي شده است.
معاون وزير آموزش و پرورش افزود: همچنين در اين نظام، چگونگي جذب معلم و حفظ و نگهداري آنها در اين عرصه مورد توجه قرار دارد.
وي در ادامه اظهار داشت: فرهنگيان و شاغلين وزارت آموزش و پرورش همواره و در تمامي عرصه هاي دفاع از انقلاب پيشتاز بوده اند و در دوران دفاع مقدس نيز فرهنگيان، طلايه دار نيروها در جبهه هاي حق عليه باطل بوده اند.
به گفته سحرخيز، آموزش و پرورش تربيت كننده نسل حاضر براي مديريت فرداي كشور است و آينده كشور و انقلاب در دست فرهنگيان و معلمان اين نهاد قرار دارد.
 


معاون پزشكي قانوني كشور:

بانك هويت ژنتيك به كشف جرايم كمك خواهد كرد

معاون اداري و مالي سازمان پزشكي قانوني كشور با اشاره به ضرورت ايجاد بانك هويت ژنتيك ايرانيان گفت: با راه اندازي و ايجاد اين بانك، به كشف جرايم و شناسايي هويت مجرمان كمك بسياري خواهد شد.
حميدرضا داوودآبادي، در گفت وگو با ايرنا افزود: طبق برنامه پنجم توسعه قضايي، تشكيل بانك هويت ژنتيك ايرانيان به عهده سازمان پزشكي قانوني گذاشته شده است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه ايجاد اين بانك هزينه بالايي دارد و نيازمند ايجاد زيرساخت هاي بسياري است، برنامه ريزي كرده ايم تا اين كار در 10 استان كشور از جمله استان فارس اجرا شود.
او اظهار داشت: هم اينك براي شناخت هويت افراد از اثر انگشت استفاده مي شود ليكن با راه اندازي اين بانك، پس از نمونه برداري از خون افراد، با استفاده از امكانات و تجهيزات موجود، هويت ژنتيكي فرد مشخص مي شود و به صورت يك كارت در اختيار وي قرار مي گيرد و در سامانه هويت ژنتيكي پزشكي قانوني نيز ثبت مي شود.
داوودآبادي گفت: در صورت بروز اتفاق يا حادثه اي براي آن فرد يا وقوع جرم و جنايت، مي توان با استفاده از اطلاعات هويت ژنتيكي كه در اختيار داريم مشخص كنيم كه آثار و علايم به دست آمده متعلق به چه فردي است.
وي، انجام اين كار را يكي از اولويت هاي كاري سازمان پزشكي قانوني دانست و افزود: در صورت اختصاص بودجه لازم و فراهم شدن زيرساخت ها، راه اندازي اين بانك به صورت مرحله به مرحله و در كوتاه ترين زمان ممكن انجام مي شود.
 


معاون دانشگاه جامع علمي و كاربردي:

نظام آموزشي و مهارتي دانشگاه بايد شغل محور باشد

شهركرد- خبرنگار كيهان:
در نظام جديد آموزشي، شغل محور بودن آموزشهاي مهارتي يك ضرورت است.
معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي و كاربردي كشور با اعلام اين مطلب اظهار كرد: رويكرد جديد دانشگاه اين است كه در دو مقطع آموزش هاي حرفه اي و فني دانشجويان به تحصيل بپردازند.
رجبعلي برزويي افزود: زمينه حرفه اي با عنوان كارداني حرفه اي، كارشناسي حرفه اي، كارشناسي حرفه اي ارشد و كارشناسي خبره (همطراز دوره دكترا) و زمينه فني با عنوان كاردان فني، مهندس فناور، مهندس فناور ارشد و مهندس فناور خبره طراحي و جهت اجرا به دانشگاههاي جامع علمي كاربردي در سراسر كشور ابلاغ شده است.
وي ادامه داد: براي سال تحصيلي جديد در رشته هاي مهندسي فناور ارشد و كاردان حرفه اي و كاردان فني دانشجو پذيرش شده است.
برزويي با اشاره به اينكه دانشگاه جامع علمي كاربردي در نظام جديد آموزشي خود آموزشهاي مهارتي را شغل محور كرده است، اعلام كرد: اين دانشگاه از اين پس در هيچ دوره عمومي دانشجو نمي پذيرد و فقط بر مبناي دوره شغلي كلاس برگزار مي كند.
وي با ذكر مثالي خاطرنشان كرد: ديگر واحدهاي دوره حسابداري در دانشگاه ارائه نمي شود و حسابداري به رسانه هاي مختلف از جمله حسابداري مالي، معاملات، حساب رسي تبديل شده است.
برزويي تصريح كرد: از مهرماه سال جاري دانشجويان ورودي جديد 40 درصد ساعات آموزش را كاملاً دانش پايه و نظري مي گذرانند و 60 درصد ديگر را به صورت آموزش مهارتي و در جوار كار هستند.
 


سرپرست كميته امداد كشور:

جشن عاطفه ها تمرين آموزش نيكوكاري است

سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) گفت: برپايي جشن عاطفه ها تمرين آموزش نيكوكاري براي دانش آموزان به منظور ياري رساندن به همنوعان است.
به گزارش ايرنا، «حسين انواري» در آيين نمادين نواختن زنگ جشن عاطفه ها كه در هنرستان دخترانه «محموديه» بجنورد، مركز خراسان شمالي برگزار شد، گفت: زنگي كه امروز در اين مدرسه نواخته مي شود، «نيكوكاري» و «انسان دوستي» را به قشر نوجوان آموزش خواهد داد.
وي خطاب به دانش آموزان افزود: شما با مشاركت در جشن عاطفه ها دل نيازمندان را تسخير مي كنيد و غم ديگران را كاهش مي دهيد.
انواري گفت: از اين رو است كه اين برنامه به عنوان نماد ياري رساندن به ديگران، به يك سال محدود نشده و هر سال ادامه دارد.
 


همايش ايثار و شهادت درفرهنگ رضوي برگزارشد

مشهد-خبرنگاركيهان:
نخستين همايش ملي علمي- پژوهشي ايثار و شهادت در فرهنگ رضوي درمشهد برگزارشد.
مديركل بنيادشهيد و امور ايثارگران خراسان رضوي در حاشيه برگزاري اين همايش در گفت وگو با خبرنگاران گفت: از آنجا كه در سيره انبيا و ائمه اطهار(ع)، پرداختن به فرهنگ ايثار و شهادت يك ضرورت و تداوم حيات شرافتمندانه بشري در تمام اعصار نيز در گرو جاودانگي و تبلور آن فرهنگ و انديشه است، از اين رو توفيق حاصل شد تا در دهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) به موضوع ايثار و شهادت در فرهنگ رضوي نيز پرداخته شود.
عابدين عابدي مقدم اظهارداشت: با توجه به وجود مضجع شريف حضرت امام رضا(ع) در شهر مقدس مشهد، اداره كل بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان رضوي متولي برگزاري همايش مذكور شد. وي هدف از برگزاري اين همايش را بسط و گسترش فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه عنوان كرد و افزود: از ميان حدود 100مقاله رسيده از 18 استان كشور به دبيرخانه همايش، 5 مقاله به عنوان مقاله برتر برگزيده شدند.
عابدي مقدم تصريح كرد: نقش هجرت امام رضا(ع) در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، بررسي محتوايي وصاياي شهدا و وجود مفاهيم و فرهنگ رضوي در آن، بررسي اسناد امام رضا(ع)، در حوزه ايثار و شهادت، ازمجموع موضوعات مقالات رسيده دبيرخانه همايش ايثار و شهادت در فرهنگ رضوي است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14