(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 مهر 1391 - شماره 20319

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وزير دفاع:
مانور آمريكايي ها در خليج فارس سرشكستگي ديگري براي آنها رقم زد
گزارش خبري كيهان
حمايت علني آمريكا از گروهك تروريستي منافقين
رئيس جمهور سوئيس:
تحريم هاي غرب عليه ايران را قبول نداريم
در مكتب امام
جديدترين خودروي تاكتيكي و تفنگ تك تيرانداز ارتش رونمايي شد
طبيب زاده تشريح كرد
تلاش مجمع نمايندگان تهران در مورد جدايي ري از تهران
چگونگي تاثير سوره حمد
براي شفاي بيمار
تشكيل كميته انتخاباتي جامعه روحانيت مبارز
رئيس اداره هاديان سياسي سپاه پاسداران:
آمريكا بدون نفت 3 روز هم دوام نمي آورد
دستگيري اوباش حمله كننده به يادواره شهدا در شيراز
توضيح و تصحيح
ارزيابي مشاوران سابق امنيت ملي واشنگتن:
آمريكا در صورت حمله با حملات مستقيم و غيرمستقيم ايران غافلگير مي شود


وزير دفاع:

مانور آمريكايي ها در خليج فارس سرشكستگي ديگري براي آنها رقم زد

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تأكيد كرد كه كار آمريكايي ها در خليج فارس يك نمايش تبليغي بود.
سردار احمد وحيدي از عدم حضور بسياري از كشورها در مانور ضعيف و تبليغاتي آمريكا در خليج فارس خبر داد و اضافه كرد: آمريكايي ها ادعا كرده بودند كه رزمايش مين روبي در خليج فارس با حضور 40 كشور برگزار مي شود كه اين رقم به 4 يا 5 كشور ختم شد.
وي تصريح كرد: چند كشور محدودي كه آمريكا را در اين مانور سياسي و تبليغي همراهي كردند، نقش هاي ضعيف و منفعلانه اي برعهده داشتند.
وحيدي خاطرنشان كرد: ادعاي بزرگ آمريكايي ها در اين مانور و تحقق يك كار بسيار ضعيف سرشكستگي ديگري را براي آنها رقم زد و سعي كردند تا با يك كار تبليغاتي و سياسي آنرا با اهميت جلوه دهند، اما ناكام ماندند.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح افزود: آنها در چند نقطه محدود خليج پهناور فارس تحركاتي را داشتند و نام آن را رزمايش گذاشتند كه اين خود نشان دهنده سرشكستگي آنها است.
وحيدي اظهار كرد: اين كه آمريكايي ها تلاش مي كنند منطقه را ناامن نشان داده و رزمايش ضعيف و كوچكي را با كار تبليغاتي بزرگ جلوه دهند به اين مفهوم است كه حضور خود را در منطقه تثبيت كنند كه اين كارها يك اقدام سياسي به شمار مي رود تا يك كار نظامي.
وي در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت، تصريح كرد: آمريكايي ها همه چيز را غلط گرفتند، هم هدف ها را هم سناريوها را و هم نحوه عمل را كه اگر رفتار آنها را تحليل كنيم مشخص مي شود كه در هر سه مورد دچار اشتباهات فاحشي شدند و براي روحيه دادن به خودشان و احياناً بعضي از حاميانشان چنين كارهايي را انجام مي دهند.
اين عضو كابينه افزود: كاري كه در هدف گذاري، سناريو و عملياتش دچار ضعف هاي اساسي است نمي تواند به عنوان يك كار مهم قلمداد شود.
 


گزارش خبري كيهان

حمايت علني آمريكا از گروهك تروريستي منافقين

وزارت امور خارجه آمريكا در اقدامي عجيب روز جمعه طي بيانيه اي اعلام كرد گروهك منافقين را از فهرست گروه هاي تروريستي خارج كرده است.
در بيانيه سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با اشاره به اين خبر آمده است: اموال و دارايي سازمان مجاهدين [منافقين] در آمريكا ديگر مسدود نشده و هرگونه معامله با اين گروه نيازمند مجوز نخواهد بود.
وزارت خارجه آمريكا ادعا كرد كه اقدام منافقين در محكوميت علني خشونت، تأييد نشدن هرگونه اقدام ترويستي توسط اين گروهك در يك دهه اخير و نيز همكاري مسالمت آميز در بستن اردوگاه شبه نظامي اشرف، سه دليل خروج منافقين از ليست گروهك هاي تروريستي است.
مريم رجوي از سران اين گروهك تروريستي نيز با انتشار بيانيه اي از اقدام هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در حدف نام اين گروهك از ليست گروه هاي تروريستي قدرداني كرد.
وي ابراز اميدواري كرد منافقين بتوانند از كمك ها براي تقويت تلاش هاي اين گروهك به منظور ضربه زدن به ايران بيشترين استفاده را بكنند.
گفتني است گروهك منافقين از سال 1997 و به دليل كشته شدن 6 آمريكايي در ايران در دهه 1970 ميلادي در ليست گروه هاي تروريستي آمريكا قرار گرفته بود.
چرايي خروج منافقين
از ليست تروريست ها
با خروج گروهك منافقين از ليست گروه هاي تروريستي سؤالي كه به ميان مي آيد اين است كه آمريكا چرا به اين كار وقيحانه دست زده است. در همين زمينه، روزنامه انگليسي گاردين در تحليلي خواندني از اين ماجرا مي نويسد: در طول چند سال گذشته چهره هاي برجسته اي از هر دو حزب آمريكا با دريافت مقادير قابل توجهي پول به نفع منافقين سخنراني كرده و به طور خاص خواستار حذف اين گروه از فهرست سازمانهاي تروريستي شده اند. در گزارشي كه گاردين روز جمعه آن را منتشر كرد آمده است: دريافت كنندگان پول از منافقين سه دسته اند: اعضاي كنگره، گروه هاي لابي كننده در واشنگتن و مقام هاي ارشد سابق از جمله رئيس كميته اطلاعات مجلس نمايندگان مايك راجرز.
گاردين از اقدام اخير آمريكا 5 درس عمده استخراج كرده است. اولين درس آنكه نظام عدالت در آمريكا براي مسلمانان آمريكايي كاملاً مجزا و متمايز است.
گاردين ادامه مي دهد: در دهه گذشته شاهد تعقيب قضايي تعداد زيادي از مسلمانان در آمريكا به خاطر تماس هاي اتفاقي يا بسيار جزئي با گروه هاي تروريستي بوده ايم.
حمايت از تروريسم به رغم ادعاي مخالفت با آن، بي معني بودن واژه تروريسم در گفتمان سياسي آمريكا، تحريك افراد با نفوذ از هر دو حزب آمريكا در حمايت دولت از منافقين و اينكه تخاصم موجود بين ايران و آمريكا از سوي ايران نيست، 4 درس ديگري است كه گاردين از اقدام اخير دولت آمريكا استنباط كرده است.
يك نماينده جمهوري خواه آمريكا نيز ضمن استقبال از خروج نام گروهك منافقين از ليست سياه تروريسم آمريكا علت آنرا فاش كرد.
تدپو گفت: از هنگامي كه سازمان مجاهدين [منافقين] به خشونت پشت كرده! و به طور بسيار فعال با سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا درباره كسب اطلاعات از ايران همكاري مي كند در انتظار اين اقدام وزارت خارجه آمريكا بودم.
منافقين آشكارا عامل آمريكا شده اند
از سوي ديگر؛ اقدام اخير دولت آمريكا در خروج نام منافقين از ليست سياه تروريستي واكنش هاي گسترده اي در ميان فعالان سياسي در پي داشته است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، خروج منافقين از فهرست تروريست ها را به دليل خوش خدمتي اين گروهك به دولت آمريكا دانست و گفت: گروهك تروريستي منافقين عامل آشكار آمريكا شده است.
سيدحسين نقوي حسيني در گفت وگو با ايسنا با غيرقابل قبول دانستن توجيه آمريكا براي خروج منافقين از فهرست تروريست ها، گفت: ممكن است يك گروهك تروريستي نتواند اقدام تروريستي انجام دهد و اين امكان برايش فراهم نباشد كه عمليات تروريستي ترتيب دهد، بنابراين نمي توان گفت چون اين گروهك در مدت زمان خاصي تروري انجام نداده، گروه تروريستي نيست.
نماينده مردم ورامين در مجلس ادامه داد: اگر كسي آدم كشي كند آيا بعد از پنج يا 10 سال بي گناه محسوب مي شود و جرمش پاك مي شود؟ اين توجيه اصلا قابل قبول نيست چرا كه گروهك منافقين تنها در ايران شانزده هزار قرباني ترور دارد؛ ترورهايي كه باعث شهادت رئيس جمهور، نخست وزير، وزرا، نمايندگان و مردم عادي ايران شده است، آيا اين سوابق ناديده گرفته مي شود و از پرونده اين گروهك پاك مي شود؟
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز اقدام واشنگتن در حذف نام گروهك تروريستي منافقين از ليست تروريست ها را محكوم كرد.
«عمار الحكيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق اعلام كرد: مجاهدين يك گروهك منافق و تروريستي است كه عراقي ها را آزار داده و دستش به خون اين ملت آلوده است و با دشمنان ملت عراق و شبكه هاي تروريستي، همپيمان بوده است.
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق در همايش فرهنگي و هفتگي عراق تصميم آمريكا مبني بر حذف نام اين گروهك از فهرست سازمانهاي تروريستي را محكوم كرد و گفت كه اين گروهك قطعا يك سازمان تروريستي است.
وي افزود: اين گروهك تمام توان و اطلاعات خود را در خدمت رژيم سابق عراق قرار داده بود و در كنار آن به كشتار مردم عراق مي پرداخت، پس از آن نيز اطلاعات خود را در اختيار شبكه هاي تروريستي مختلف قرار داد و از همين راه خسارات مالي و جاني زيادي به ملت عراق وارد آورد.
حكيم تصريح كرد: اگر سازمان مجاهدين خلق [منافقين] تروريستي نيست، پس چه سازماني تروريستي است؟
وي گفت: مفاهيم خطرناكي مانند تروريسم تبديل به بازيچه اي در دست سياست هاي آمريكا و ابزاري براي اعمال فشار بر طرف هاي مختلف شده است.
انجمن دفاع از قربانيان تروريسم نيز در بيانيه اي اعلام كرد: خروج منافقين از ليست تروريست ها به خوبي ميزان پايبندي آمريكا نسبت به ريشه كني تروريسم و مبارزه با اين پديده شوم را نشان مي دهد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: سوال اينجاست كه آيا منافقين تغييري بنيادين در رويكردهاي تروريستي و يا كادر رهبري خود ايجاد كرده است و آيا گروهك مجاهدين امروزين كه مستحق خروج از ليست تروريستي آمريكا مي باشد در محاكم قضايي و دادگاه هاي بين المللي نسبت به ترور 12 هزار شهروند ايراني، كشتار بيرحمانه مردم ديگر ملل كه در پرونده سياه خود ثبت كرده، مورد محاكمه قرار گرفته و يا اساسا نسبت به اقدامات گذشته خود ابراز پشيماني كرده است.
در اين بيانيه همچنين تاكيد شده است: آنچه مسلم است خروج فرقه تروريستي منافقين از ليست گروه هاي تروريستي وزارت خارجه آمريكا هيچ چيزي را از سابقه اين گروهك پاك نمي كند و خاطره ترور شهروندان بي گناه ايراني به دست اين فرقه تروريستي، مزدوري آن و همنشين شدن با ديكتاتور بعثي و ايفاي نقش جاسوسي و نهايتا خصلت شديدا فرقه اي و ضد بشري حاكم بر اين گروه، چيزي نيست كه با خروج و يا ماندن اين فرقه تروريستي از اذهان مردمان اين مرز و بوم از ياد برود.
 


رئيس جمهور سوئيس:

تحريم هاي غرب عليه ايران را قبول نداريم

رئيس جمهور سوئيس تأكيد كرد كه «برن» تحريم هاي يك جانبه غرب عليه تهران را قبول ندارد و به مبادلات بانكي با ايران ادامه خواهد داد.
اولين ويدمر اشلامف در مصاحبه با ايرنا در مقر سازمان ملل اظهار داشت: تحريم هاي يك جانبه وضع شده از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا را قبول نداريم و سوئيس محدوديت هاي فراتر از سازمان ملل درباره مبادلات بانكي با تهران را به رسميت نمي شناسد.
وي گفت: دولت سوئيس بدون توجه به تحريم هاي يك جانبه غرب عليه ايران، روابط اقتصادي خود را با تهران تنها در چارچوب تصميمات سازمان ملل تنظيم مي كند.
رئيس جمهوري سوئيس همچنين با رد محدوديت هاي بانكي و مالي اعمال شده خارج از سازمان ملل، تأكيد كرد كه تنها تصميمات سازمان ملل متحد و نه تحريم هاي ديگر كشورها براي ما ملاك است.
اشاره اشلامف به تحريم هاي غيرقانوني و يك جانبه آمريكا و اتحاديه اروپا عليه بانك مركزي ايران است كه به بهانه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي اعمال شده است.
وي تأكيد كرد: تحريم هايي كه بانك مركزي ايران را هدف قرارداده است نمي پذيريم و به تبادل مالي براساس قوانين سازمان ملل ادامه مي دهيم.
رئيس جمهور سوئيس همچنين يادآور شد كه «برن» به عنوان عضو سازمان ملل، فقط در چارچوب قوانين اين نهاد گام برخواهد داشت.
اشلامف براي شركت در شصت و هفتمين نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك به سر مي برد.
با وجود آنكه آمريكا و اتحاديه اروپا به گونه غيرقانوني تحريم هايي عليه بانك مركزي ايران وضع كرده اند، برن با رد فشارهاي اين اتحاديه و كاخ سفيد، از اجراي اين تحريم خودداري و اعلام كرده كه رابطه با بانك مركزي ايران براي اقتصاد سوئيس مهم است.
 


در مكتب امام

اهانت به مقدسات اسلامي
نشانه كينه غرب به جهان اسلام است
«شگفت انگيز است كه اين به ظاهر متمدنين و متفكرين، وقتي يك نويسنده مزدور با نيش قلم زهرآگين خود احساسات بيش از يك ميليارد انسان و مسلمان را جريحه دار مي كند و عده اي در رابطه با آن شهيد مي شوند برايشان مهم نيست و اين فاجعه عين دموكراسي و تمدن است، اما وقتي بحث اجراي حكم و عدالت به ميان مي آيد، نوحه رأفت و انسان دوستي سر مي دهند! ما كينه دنياي غرب را با جهان اسلام و فقاهت از همين نكته ها به دست مي آوريم. صحيفه نور، ج 21، ص 290
 


جديدترين خودروي تاكتيكي و تفنگ تك تيرانداز ارتش رونمايي شد

جديدترين خودروي تاكتيكي و تفنگ تك تيرانداز ساخت سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نيروي زميني ارتش با حضور فرمانده اين نيرو رونمايي شد.
امير «احمدرضا پوردستان» فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي با حضور در سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي اين نيرو از جديدترين خودروي تاكتيكي با نام «نينوا» و تفنگ تك تيرانداز 5/14 ميلي متري «شاهر» ساخت ارتش رونمايي كرد.
خودرو نينوا چند منظوره و قادر است با قدرت محركه و كشش بالا، در شرايط دشوار خارج از جاده، براي حمل و نقل انواع بار، تجهيزات و نفرات تا سقف 5/2 تن به كار گرفته شود.
طراحي و ساخت اين خودرو كاملا بومي و با تمام شرايط اقليمي، جوي و سرزميني ايران سازگار است.
اين خودرو به دليل استحكام بالا و طراحي خوب، كاربردهاي فراوان نظامي دارد. وزن خودرو نينوا 8 و نيم تن است و موتور آن 240 اسب بخار قدرت دارد و قطعات اين خودرو به صورت كامل در داخل ساخته مي شود.
همچنين سلاح شاهر با كاليبر
5/14 ميلي متر، 4 كيلومتر برد مفيد و 3 كيلومتر برد موثر دارد و طراحي و ساخت آن كاملا بومي است. اين سلاح قابليت درگيري و انهدام انواع سنگرهاي بتني، خودروهاي زرهي، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن را داراست.
سلاح شاهر قابليت درگيري در عمق دشمن را افزايش داده و دقت اصابت را بسيار بالا برده است.
وارد فضاي جديدي از تهديدات شده ايم
در همين حال فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران طي سخناني گفت: خودروي تاكتيكي نينوا نيز قابليت هاي خوبي دارد و متناسب با جغرافيا و اقليم كشورمان ساخته شده است.
امير سرتيپ پوردستان در مراسم رونمايي از تجهيزات جديد اين نيرو افزود: اين خودرو قابليت هاي بسياري در حمل نفرات، مهمات و توپ هاي پدافند هوايي در زمين هاي ناهموار دارد.
وي درباره دستاورد ديگر ارتش گفت: سلاح تفنگ تك تيرانداز 14 و نيم ميلي متري شاهر سلاحي است كه قابليت هاي ما را بسيار افزايش مي دهد.
امير پوردستان افزود: اين سلاح با برد مفيد چهار كيلومتر و با دقت بسيار بالا مي تواند از دوردست، دشمن را هدف قرار دهد.
وي گفت: با توجه به قابليت هاي بسيار اين سلاح، از آن مي توان عليه اهداف هوايي كه عمدتا بالگردها هستند و همچنين در دفاع زميني استفاده كرد و قبل از اينكه دشمن وارد كارزار شود او را مورد هدف قرار داد.
فرمانده نيروي زميني ارتش افزود: امروز شاهد رونمايي از دو دستاورد جديد ارتش هستيم كه به دست دانشمندان و متخصصان جوان جهاد خودكفايي نيروي زميني ارتش طراحي و ساخته شده است.
امير پوردستان گفت: بايد منطبق با تهديدات، توانمندي خود را افزايش دهيم.
فرمانده نيروي زميني ارتش افزود: دستاوردهايي كه امروز از آن ها رونمايي شد، قابليت هاي اين نيرو را براي ورود به عرصه ناهمطراز در دفاع زميني به مراتب بيشتر از گذشته بالا مي برد.
فرمانده نيروي زميني ارتش، تانك ذوالفقار را يكي از دستاوردهاي بزرگ جهاد خودكفايي اين نيرو عنوان كرد و گفت؛ تانك ذوالفقار عنصر اصلي نبرد زميني است و تانكي است كه هر روز نسخه جديدي از آن طراحي و توليد مي شود.
جهاد خودكفايي در عرصه ساخت خودروهاي سبك و سلاح هاي كامپوزيتي و نيز در جنگ الكترونيك، گام هاي بزرگي برداشته است و ما متناسب با نيازهاي نبرد زميني در يك جنگ ناهمطراز پيش مي رويم.
پوردستان با بيان اينكه «ما وارد فضاي جديدي ا ز تهديدات شده ايم اظهار كرد كارشناسان از اين فضاي جديد تهديدات، تحت عنوان تهديدات ناهمطراز ياد مي كنند و در نتيجه ضروري است كه در اين سطح از تهديدات، متناسب با آنها توانايي هاي خود را افزايش دهيم.
فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: در آغاز جنگ، در زمينه هاي مختلف نظامي با مشكلاتي مواجه بوديم كه با روحيه اعتماد به نفس جوانان، توانستيم تجهيزات نظامي را فعال و به روز كنيم.
وي افزود: ما از دانشگاه دفاع مقدس ياد گرفتيم كه روي پاي خود بايستيم و به داشته ها، ظرفيت ها و توان خودمان متكي باشيم.
فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: زماني كه مستشاران خارجي از كشور اخراج شدند، از همان موقع جرقه هاي خودكفايي و خوداتكايي زده شد و جوانان و دانشمندان ايراني وارد عرصه شدند.
پوردستان افزود: سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نيروي زميني ارتش بعد از پيروزي انقلاب اسلامي حركت هاي خود را براي خودكفايي و خوداتكايي آغاز كرد و توانست گام هاي بسيار بلندي بردارد.
فرمانده نيروي زميني ارتش همچنين با گراميداشت ياد شهيد ماهيا ناصر خبرنگار پرس تي وي در سوريه گفت: اين حركت استكبار، شليك به آزادي بيان است و نشان مي دهد سانسور و اختناق در مسلك و مرام استكبار محوريت دارد.
همچنين امير سرتيپ زواره اي رئيس سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نيروي زميني ارتش در اين مراسم گفت: تلفيق مهارت با دانش موجود و همراه كردن آن با خلاقيت و ابتكار، موجب ايجاد زيرساخت مناسب براي توليد هر نوع تجهيزات جديد شده است.
وي گفت: در حال رصد كامل فناوري هاي موجود دنيا در زمينه رزم زميني هستيم و تلاش مي كنيم با مهارت، دانش، ابتكار و خلاقيت در كوتاه ترين زمان ايده را تبديل به محصول كنيم.
 


طبيب زاده تشريح كرد

تلاش مجمع نمايندگان تهران در مورد جدايي ري از تهران

يك عضو هيئت رئيسه مجمع نمايندگان تهران از تلاش هاي اين مجمع در مورد موضوع جدايي ري از تهران خبر داد.
زهره طبيب زاده با بيان اينكه مجمع نمايندگان تهران در جلسات مختلف با حضور استاندار، شهردار، و رئيس شوراي شهر تهران موضوع جدايي ري از تهران را مورد بررسي قرار داد، گفت: نتيجه بررسي ها به تشكيل كارگروهي متشكل از نمايندگان تهران، شهردار و استاندار و رئيس شوراي شهر انجاميد تا اين موضوع به سرانجام خوبي برسد.
وي ادامه داد: طبق قانون، استاندار تهران براي رسيدگي به موضوع جدايي ري از تهران مكلف بود كه در مقابل اين موضوع شهردار تهران بر اين اعتقاد استوار است كه شهرري نمي تواند به لحاظ مالي خود را اداره كند.
نماينده مردم تهران در مجلس اضافه كرد: تمامي اين استدلال ها مجمع نمايندگان تهران را به اين نتيجه رساند كه كارگروه مزبور تصميم نهايي به نفع مردم را اتخاذ كند.
طبيب زاده به ايسنا گفت: اين كارگروه مشغول رسيدگي هاي خود بود تا اينكه دولت به سرعت موضوع جدايي ري از تهران را ابلاغ كرد. در اين شرايط نيز مظفر، رئيس مجمع نمايندگان تهران در تماسي با استاندار خواستار به تعويق افتادن اين كار شد تا توافقات نهايي از طرف كارگروه اين مجمع اتخاذ شود اما متاسفانه شاهد بوديم كه استاندار برخلاف روال به صورت رسمي موضوع جدايي ري از تهران را ابلاغ كرد.
وي در پايان گفت: به نظر مي رسد كه با ابلاغيه استاندار، تمامي كارهاي كارگروه بي نتيجه مانده است.
 


چگونگي تاثير سوره حمد

براي شفاي بيمار

ما دو نشئه داريم. در يك نشئه آنچه را كه ما مي شنويم بهتر از آن است كه مي بينيم، در يك نشئه آنچه را كه ما مي بينيم بهتر از آن است كه ما مي شنويم. چون نازل ترين و پائين ترين مرحله هستي همين عالم طبيعت است؛ لذا وجود آنچه كه در عالم طبيعت است خيلي قوي نيست. خيال، لذّتش بهتر از وجود خارجي است. يعني اگر به كسي بگويند: اين كارت دعوت است، شما در فلان جشن دعوت داريد؛ لذّت تخيّلي اين بيش از لذّت وجود خارجي آن جشن است كه او برود، يك غذائي را ميل كند ! اين لذّت خيالي از آن لذّت خارجي بالاتر است، چون اين مربوط به مدركه است، مربوط به خيال است و خيال سهمي از تجرّد دارد. آن مربوط به ذائقه است، مربوط به عالم طبيعت است، مربوط به شكم است، بهره هاي فراواني ندارد. او لذّتي كه در اين چند روز از اين دعوت شدن مي برد، بيش از لذّت آن غذا خوردن است. لذّت در عالم طبيعت، لذّت علمي ولذت علم وآگاهي داشتن بيش از لذّت عيني است. اين يك چيزي است كه همه ما احساس مي كنيم، منتها تبيين علمي مي خواهد.
امّا آنچه كه مربوط به آخرت است؛وجود خارجي بيش از آنچه است كه ما مي فهميم؛ چه اينكه خطراتش هم بيش از آنچه است كه ما ادراك مي كنيم. زيرا آنچه كه ما ادراك مي كنيم در اين عالم در مرحله تخيّل ما، توهّم ما، در حدّ علم حصولي و مفهوم ذهني است و اين اثر خاص خودش را دارد. آن يك وجود دائمي اخروي است. آن وجود چون قوي تر از اين صورت ذهنيّه ماست، لذا آنچه را كه انسان بعد از مرگ مي يابد، به مراتب قوي تر از آن مقداري است كه قبل از مرگ مي فهميد.
ناتواني مردگان از بيان مشاهدات خويش در عالم برزخ
وجود مبارك حضرت امير در هنگام بازگشت از صفّين به قبرستان كه رسيدند فرمودند: اين اموات روي اين قبور همينطور حلقه حلقه زدند، نشستند؛ حرف هاي من را گوش مي دادند. حضرت به همراهش فرمود: تو اگر چشمي مي داشتي، مي ديدي؛ گوشي هم مي داشتي، مي شنيدي كه اينها كي اند و با من چه گفتند، من با اينها چه گفتم. حضرت فرمود: من با اينها سخن گفتم، گفتم: اگر از من بپرسيد كه فرزندانتان چه كار كردند، خانه هايتان را چه كار كردند، همسرانتان چه كار كردند، اين است: فرزندانتان اموالتان را تقسيم كردند، همسرانتان ازدواج كردند، خانه هايتان تقسيم شد، چيزي براي شما نماند ! آنچه كه شما فراهم كرديد، به اين صورت در آمده. امّا حالا شما بگوئيد آنجا چه خبر است؟ فرمود: اينها اگر مجاز بودند، مي گفتند آنجا چه خبر است(نهج البلاغه قصار 130 )
در خطبه ديگر مي فرمايند: لو كانوا ينط قون، اگر مجاز بودند كه بگويند، لعيّوا ب ص فه ما شاهدوا و ما عاينوا (1). الآن كه اينها مجاز نيستند حرف بزنند؛ اگر هم مجاز بودند حرف بزنند، هرگز نمي توانستند آنچه را كه ديدند براي ما بيان كنند ! زيرا بيان اينها با قرارداد كلمات و حروف اين عالم است، يك. با مفاهيم ذهني علم حصولي اين نشئه است، دو. آنچه را كه آنجا يافتند قوي تر از آن مفاهيم ذهني و اين اعتبارات لفظي است، اين سه. لذا اينها توان آن را ندارند كه آنچه را آنجا ديدند براي ما بيان كنند. اصلش در قرآن كريم هست كه فرمود: لا تعلم نفأ ما اخف ي لهم م ن قرّه اعين(2). هيچ كس نمي داند آنجا چه خبر است ! خداي ناكرده اگر كسي بزهكار باشد، عذابي كه آنجاست نظير عذاب دنيا و سوخت و سوز دنيا نيست: لا يعذّ ب عذابه احد. و لا يوث ق وثاقه احد(3). اگر ن شآء الله اهل روح و ريحان باشد، باز هم لذّتي كه از مشاهده آن عالم مي برد، هرگز با لذائذ اين دنيا قابل قياس نيست ! ما يك سلسله الفاظ داريم، يك سلسله مفاهيم داريم، يك سلسله قرارداد داريم كه حوزه اين قرارداد و دلالت ها در همين عالم طبيعت است. آنجا را نديديم كه از آن مصاديق مفهوم بگيريم و مفهوم حكايت كنيم.
فرمود: آنجا خبري است كه اگر اينها مجاز بودند حرف بزنند، لو كانوا ينط قون لعيّوا؛ « عيّ » يعني خستگي. افعي ينا ب الخلق الاوّل (4)(آياما خسته شديم).حضرت فرمود اينها خسته مي شدند، فرسوده مي شدند، توان آن را نداشتند ب ص فه ما شاهدوا و ما عاينوا،آنچه را ديدند توصيف كنند. بعد در بخش ديگر هم فرمود: در بهشت مطالبي هست كه اگر شما مي دانستيد آنجا چه خبر است، اينجا پيش من جمع نمي شديد ! با اينكه علي بن أبيطالب است، بعد از پيغمبر احدي همتاي او نيست؛ باب مدينه علم است (5). فرمود: اگر شما مي دانستيد و مي ديديد بهشت چه خبر است، اينجا پيش من جمع نمي شديد، به فكر جاي ديگر بوديد.
اهميّت خودسازي در دوران جواني
بنابراين مائيم و يك چنين نشئه اي كه در پيش داريم و هميشه مخصوصاً اين 40 شبانه روز (اول ذي قعده تا 10 ذي حجه)موقع ساختن خودمان است. براي هر عصر و مصري اين ساختن ميسّر است، مخصوصاً براي دوران جواني در حوزه ها و دانشگاهها. شما كه توفيقي داريد، اهل اعتكافيد؛ اين فرصت را هم مغتنم بشماريم كه اين 40 شبانه روز مواظب چشم و گوش و دهان باشيم. غذاي شبهه ناك در اين دهان نرود، حرف شبهه ناك هم از اين دهان بيرون نيايد.
وجود مبارك پيغمبر (ص) فرمود: دهان را پاك كنيد، نه دندان را مسواك كنيد ! البتّه دندان مسواك كردن فضيلت دارد، دستورات ديني هم هست، آثار طبّي هم دارد. فرمود: طهّ روا افواهكم، نه اسنانكم ! طهّ روا افواهكم فنّها طرق القرآن (6). مگر قرآن نبايد ازاينجا عبور بكند؟! مگر در نماز و غير نماز ما آيات الهي را نمي خوانيم؟ اين دهان قرآن نمي خواند؟ فرمود: اين دهان كه قرآن مي خواند، اين را آلوده نكنيد؛ نه غذاي شبهه ناك وارد كنيد، نه حرف شبهه ناك بيرون بياوريد؛ بگذاريد اين كانال پاك باشد. وقتي پاك بود، آيات قرآني اگر از اين دهان عبور كرد، در ديگران اثر دارد و گرنه شما شفاف ترين آب را از لوله آلوده بگذرانيد، بالأخره بي اثر مي شود، آن اثر خاص خودش را از دست مي دهد.
تأثير قرائت سوره حمد در سايه طهارت دهان
گفتند: ممكن نيست كسي حمد بخواند، در بالين يك بيماري و اثر نكند ! بالأخره اثر مي كند؛ حالا 70 حمد، 7 حمد، لا أقل 1 حمد. اين همه سفارش شده كه براي شفاي بيمار حمد بخوانيد. چطور براي بعضي اثر مي كند، براي ما ها اثر نمي كند؟! براي اينكه او دهان را پاك كرده! اين بيان نوراني پيغمبر(ص) است. آن دهاني كه پاك باشد، يك بار هم كه حمد بخواند در آن اثر مي كند. معناي تأثير حمد در شفاي مرض تنها اين نيست كه انسان كار مسيح (ع) را بكند يا باهمين حمد يك كسي را از اتاق سي سي يو بيرون بياورند ! اين راكه نگفتند حتماً انسان معجزه بكند، مثل عيساي مسيح بشود!!
اگر حمد خوانديم و از دهان طيّب و طاهر در آمد، حدأقل اگر يك كسي يا بيماري،بخواهد شفا پيدا كند؛ اوّلاً اولياي اين بيمار فكرشان هدايت مي شود كه به كدام پزشك مراجعه كنند؛ اين يك، اين به بركت همين حمد است. در بين بيماري هاي گوناگون و نوسان هاي متعدد فكر آن پزشك، فكرش هدايت و رهبري مي شود كه اين بيماري از چه سنخ است، اين دو. بعد از تشخيص دادن اينكه بيماري چيست؛ در بين داروهاي متعدد،فكر همان طبيب هدايت مي شود كه كدام دارو معالج اين است، اين سه. بعد از اينكه اين دارو را در نسخه نوشت، فكر اينها را هدايت مي كند كه از كدام داروخانه اي بگيرند كه تاريخ مصرفش نگذشته باشد و اثر كند، اين چهار. بعد از اينكه داروي سالم را گرفتند، كدام پرستار درمان را به عهده بگيرد كه دير و زود نكند، به موقع برساند؛ پنج. بعد از همه اينها دستگاه گوارش اين بيمار را آماده مي كند براي تأثير آن دارو، شش؛ اينها قدم به قدم به بركت همان يك حمد است !
يك وقتي مي بينيد كه يك طبيب مي گويد: ببخشيد، ما اشتباه كرديم. از اين ببخشيد، ببخشيد هر روز هست ! در همه اين 5 ـ 6 مرحله، اشتباه فراوان است يا خطاي عمدي فراوان است يا خطاست يا خطيئه ! اين حمد جلوي آنها را مي گيرد. البتّه اگر كسي در حدّ اولياي خاص الهي بود، كار مسيحا را هم مي كند. اين التماس دعاها بي اثر نيست، اين دعا كردن ها بي اثر نيست ! يك وقتي مي بينيد كه در خيلي از موارد اشتباه پيش آمده، بعد به نظام پزشكي شكايت مي كنند، بعد آن طبيب مي گويد: ببخشيد، من يادم رفته ! با يك ببخشيد يادم رفته مشكل حل مي شود !! ولي اين حمد جلوي آن ببخشيد يادم رفته را مي گيرد. اين از دهان طيّب و طاهر كه در بيايد، آثار فراواني دارد كه اينجاها ظهور مي كند.
ما نبايد توقّع داشته باشيم كه حمد را كه خوانديم، همان كار وجود مبارك حضرت عيسي را بكنيم ! آن را هم ممكن است بكنيم، ما خبر نداريم ! ولي ما توقّعمان اين باشد، اين اثررا داشته باشد و يقيناً اثر دارد. آثارش در همين 5 ـ 6 مرحله و مانند آن ظهور مي كند. اگر اين دهان خداي ناكرده طيّب و طاهر نباشد، قرآن عبور مي كند؛ ولي قرآن طيّب و طاهر نيست !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم
قم ؛ آبان 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ خ 221 (2) سجده/ 17 (3) فجر/ 25 و 26
(4) ق/ 15 (5) اشاره به: وسائل الشيعه/ 27/ 34 (6) مستدرك الوسائل/ 1/ 368
خوان حكمت روزهاي يك شنبه منتشر مي شود.
 


تشكيل كميته انتخاباتي جامعه روحانيت مبارز

عضو جامعه روحانيت مبارز از تشكيل كميته انتخاباتي اين جامعه به منظور تبيين راهكارهاي انتخاباتي خبر داد.
«حسين ابراهيمي» عضو جامعه روحانيت مبارز در گفت وگو با فارس گفت: كميته انتخاباتي جامعه روحانيت مبارز به منظور تبيين راهكارهاي انتخاباتي در راستاي ورود به انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر تشكيل شده است.
قابل ذكر است، اين كميته موظف است كانديداهاي مطلوب را جهت تصميم گيري نهايي به جامعه روحانيت معرفي كند.
 


رئيس اداره هاديان سياسي سپاه پاسداران:

آمريكا بدون نفت 3 روز هم دوام نمي آورد

تبريز- خبرنگاركيهان:
رئيس اداره هاديان سياسي سپاه پاسداران گفت: اگر فقط 3 روز نفت به آمريكا نرسد، آن كشور دوام نمي آورد.
حسين عبداللهي فر تصريح كرد: ايران مقتدرانه از منافع و حاكميت و ارزش ها و مرزهاي خود دفاع مي كند و ذره اي ترس از كسي ندارد و آماده مقابله با هر نوع جسارتي است.
وي در جمع كاركنان بسيجي دانشگاه آزاد اسلامي بناب تصريح كرد: اگر نتوانيم نفت بفروشيم، تنگه هرمز را با قدرت تمام مي بنديم و اجازه رفت و آمد را به هيچ كشتي نخواهيم داد.
عبداللهي فر افزود: تحريم هاي بانكي، پولي و نفتي كه عليه ايران صورت مي گيرد، در هيچ جاي جهان روي نداده است و استكبار برغم پذيرش نظام اسلامي به عنوان يك واقعيت تلاش مي كند ماهيت آن را تغيير دهد و ريشه مشكلات اقتصادي در تحريم ها نيست.
وي با اشاره به اظهارات معاون امور بين الملل سازمان ملل مبني بر متفاوت بودن 6 ماه آينده براي ايران و تسويه حساب با اسد در سوريه و كشيده شدن ناآرامي ها به داخل ايران و تحميل شرايط متفاوت بر تهران در جريان انتخابات آتي رياست جمهوري گفت: ايران اسلامي، نقشه هاي دشمن را پوچ مي كند و راه حل سوريه، فقط ديپلماسي بوده و اين كشور، خط مقدم مقاومت است.
 


دستگيري اوباش حمله كننده به يادواره شهدا در شيراز

شيراز-خبرنگار كيهان:
اوباش شيرازي كه به يك يادواره شهدا در شيراز حمله ور شده بود توسط نيروهاي امنيتي سپاه فجر استان فارس دستگير شدند.
اين اوباش كه از افراد شرور مناطق جنوبي شيراز است چند روز پيش به يك يادواره شهدا حمله ور شده و براي مردم ايجاد مزاحمت نمودند كه با حكم مقام قضايي و با تلاش نيروهاي امنيتي سپاه فجر فارس در كمتر از 24 ساعت شناسايي و دستگير شدند.
متهمان دستگير شده داراي سوابق متعددي از جمله عربده كشي، شرب خمر، ايجاد نزاع و درگيري در محلات است كه دستگيري اين افراد شرور موجي از شادي را در ميان مردم شيراز ايجاد كرد. اهالي محلاتي كه اين متهمان در آن مناطق شرارت مي كردند با توزيع شيريني از اقدام سپاه فجر فارس تقدير كردند.
 


توضيح و تصحيح

در خبر روز گذشته با عنوان «توافق ايران و آرژانتين براي حل مسئله آميا» تعداد كشته ها در انفجار مركز همياري يهوديان در 18ژوئيه 1994 ، 85 نفر صحيح است كه به علت اشتباه تايپي 85 هزار نفر درج شده بود.
بدينوسيله از خوانندگان گرامي پوزش مي طلبيم.
 


ارزيابي مشاوران سابق امنيت ملي واشنگتن:

آمريكا در صورت حمله با حملات مستقيم و غيرمستقيم ايران غافلگير مي شود

تيمي از مشاوران سابق امنيت ملي آمريكا و مقامات نظامي و اطلاعاتي آمريكا در گزارشي به بررسي هزينه ها و مزاياي حمله احتمالي نظامي به ايران پرداخته است.
اين گزارش توسط چندين نفر از مشاوران صاحب نام امنيت ملي آمريكا، مقامات نظامي و اطلاعاتي و ديپلمات هاي برجسته آمريكايي تهيه شده است.
به علاوه جمهوري خواهاني مشهور همچون سناتور سابق ايالت نبراسكا چاك هگل، نماينده سابق تجاري كارلا هيلز و معاونان سابق وزارت خارجه آقايان جان ويتهد و ريچارد آرميتاژ نيز در تهيه اين گزارش سهيم بوده اند.
به گزارش فارس، نويسندگان اين گزارش براي اثرگذاري بيشتر، اين گزارش را بدون نتيجه گيري نهايي و بدون توصيه به پايان رسانده اند و فقط به ذكر برخي پيش نيازها و تفكر درباره استفاده از نيروي نظامي عليه ايران پرداخته اند.
اين مقاله با توجه به فرضيات درباره توان اقدام نظامي براي دستيابي به اهداف آمريكا تلاش مي كند پايه و اساسي در زمينه استفاده بالقوه از نيروي نظامي عليه ايران فراهم كند.
نويسندگان گزارش اعتقاد دارند كه اين گزارش سندي در راستاي حمايت از حمله به ايران نيست بلكه برعكس اقدامي در جهت سياست زدايي از موضوعي بسيار پرهزينه است و شامل تحليل ها و نقطه نظراتي است كه بايد پيش از حمله به ايران آن ها را مدنظر قرار داد.
اين گزارش كه توسط گروهي از هر دو حزب آمريكا تهيه شده است، تاكيد مي كند كه اقدام نظامي بايد به عنوان آخرين گزينه در نظر گرفته شود و در بخشي از آن آمده است كه؛ بدون بررسي دقيق مزايا و هزينه هاي اقدام نظامي احتمالي عليه ايران نمي توان به شكلي منطقي به بررسي دقيق نتايج اقدام نظامي بر روي استراتژي مرتبط با ايران پرداخت.
اين گزارش مي نويسد؛ طبق اظهارات مقامات آمريكا، هدف اقدام نظامي عليه ايران جلوگيري از دستيابي به سلاحهاي هسته اي است اما به باور ما و براساس يافته هاي اين گزارش تحقق اين هدف از طريق اقدام نظامي متكي بر حملات هوايي و تحت پوشش حملات سايبري و عمليات مخفيانه و استفاده از نيروهاي ويژه محقق نمي شود.
در اين گزارش آمده است؛ بعد از بررسي چندين مورد مطالعه مختلف در مورد اين موضوع حساس، ما به اين نتيجه رسيديم كه حملات نظامي گسترده توسط آمريكا به تنهايي يا به همراه اسرائيل فقط مي تواند بعضي از تاسيسات مهم هسته اي را تخريب كند و برنامه هسته اي ايران را چند سال به تاخير بيندازد.
در ادامه نويسندگان اين گزارش اذعان كرده اند؛ به باور ما، اسرائيل نمي تواند موفقيت خود در حمله به تاسيسات هسته اي عراق و سوريه را در مورد ايران هم تكرار كند.
در اين گزارش هزينه ها و مزاياي حمله به ايران نيز به دقت و به تفكيك بررسي شده است.
اين گزارش در توضيح هزينه هاي جنگ عليه ايران مي آورد؛ ما معتقديم كه هزينه هاي منافع آمريكا در جهان از اقدام نظامي عليه ايران در دراز مدت احساس خواهد شد و هزينه هاي مرتبط با اقدامات انتقام جويانه ايران نتايجي مهلك براي ثبات منطقه اي و جهاني از جمله ثبات اقتصادي به بار خواهد آورد.
بنابراين گزارش؛ هزينه هاي اقدام نظامي آمريكا يا اسرائيل عليه ايران به تفكيك عبارتند از:
اقدام مستقيم نظامي ايران عليه آمريكا: درحالي كه بعضي از مقامات و مشاوران كاخ سفيد معتقدند كه ايران براي جلوگيري از گسترده شدن درگيري ها عقب نشيني مي كند ما معتقديم كه ايران اگر مورد حمله قرار بگيرد اقدام مستقيم نظامي انجام مي دهد و قادر است هزينه هاي زندگي در آمريكا را افزايش دهد، به تاسيسات آمريكا در منطقه آسيب بزند و منافع آمريكا در عراق، افغانستان و خليج فارس و ديگر نقاط جهان را خدشه دار كند.
حمله ايران عليه اسرائيل: ايران در هر صورت اسرائيل را مسئول بخشي از حمله مي داند حتي اگر اسرائيل در جنگ شركت نداشته باشد.
ايران مي تواند اسرائيل و تاسيسات نظامي و هسته اي اين كشور از جمله سايت «ديمونا» را با حملات مستقيم خود تخريب كند.
اقدام غيرمستقيم ايران : حملات نيروهاي حزب الله و شبه نظاميان تحت پوشش حمايت نيروهاي ايران از جمله نيروهاي سپاه قدس و سپاه پاسداران مي تواند حتي بيشتر از حملات مستقيم به منافع آمريكا و اسرائيل ضربه بزند.
استفاده از موشك و حملات راكتي توسط نيروهاي مقاومت بخشي از حملات غيرمستقيم ايران است. حزب الله لبنان مي تواند موشك ها و راكت هاي خود را در جنوب لبنان مستقر كند و اين اقدام منجر به گسترده تر شدن دامنه درگيري و بروز جنگ منطقه اي خواهد شد.
شكاف در اتحاد جهاني عليه برنامه هسته اي ايران: ما معتقديم كه اگر به تاسيسات هسته اي ايران در صورت عدم وجود اجماع بين المللي و ائتلاف چند جانبه حمله شود حمايت از تحريم هاي غرب عليه ايران نيز به شدت تضعيف خواهد شد. فروش تسليحات به ايران كه در حال حاضر تحريم است از سر گرفته خواهد شد و ممكن است مواد ساخت سلاح هاي هسته اي نيز به ايران فروخته شود.
تبديل شدن ايران به يك كشور هسته اي: ما معتقديم كه حمله به ايران امكان دستيابي به يك راه حل سياسي را براي هميشه از بين مي برد. در واقع ما معتقديم كه حمله به ايران انگيزه هاي اين كشور را براي ساخت بمب اتمي افزايش مي دهد و ايران را براي خروج از معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي(ان پي تي) مصمم مي كند.
بي ثباتي اقتصادي و سياسي جهاني: حمله به ايران باعث بي ثباتي اقتصادي جهان مي شود و باعث وقوع اختلال هاي امنيتي و اختلال در جريان انرژي و آسيب به وجهه جهاني آمريكا مي شود و با توجه به اوضاع اقتصادي آمريكا صدها ميليارد دلار بار اضافه روي دوش اين كشور خواهد گذاشت.
اين درحاليست كه درگيري منجر به افزايش قيمت نفت و اختلال بيشتر در جريان انتقال انرژي در اقتصاد جهاني خواهد شد.
آسيب به وجهه جهاني آمريكا و افزايش تهديد گروه هاي ضد آمريكايي در جهان: اقدام نظامي آمريكا كه به احتمال زياد يكجانبه و بدون اجماع جهاني صورت خواهد گرفت اتحاد مسلمانان و گروه هاي ضد آمريكايي را تقويت مي كند. حمله به يك كشور مسلمان مي تواند باعث افزايش توان گروه هاي مسلمان در سراسر جهان حتي در ميان مسلمانان سني مذهب شود.
نويسندگان اين گزارش كه از هر دو حزب آمريكا هستند، به علاوه رهبران آمريكا، انگلستان، روسيه و چين و روساي اطلاعاتي و امنيتي سابق اسراييل (مانند مائير داگان رييس سابق موساد، بنيامين بن آلايزر وزير دفاع سابق اسراييل، افراييم هالوي رييس اسبق موساد و يووال ديسكين رييس سابق امنيت داخلي اسراييل و بسياري ديگر) به روشني مخالفت خود با حمله به ايران را اعلام كرده اند چرا كه اين امر نتايجي جبران ناپذير هم براي منطقه و هم جهان خواهد داشت؛ در چنين شرايطي نبايد از پروژه غيرواقع بينانه و ديوانه وار نتانياهو براي حمله به ايران دنباله روي كرد.
گفتني است، زبگنيو برژينسكي مشاور صاحب نام امنيت ملي آمريكا، جسيكا ماتئوس رئيس بنياد كارنگي،دريادار ويليام فالون و ريچارد آرميتاژمعاون سابق وزارت خارجه آمريكا از جمله مقامات امريكايي هستند كه در تهيه اين گزارش سهيم بوده اند و زير ان را امضا كرده اند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14