(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15  آبان  1391 - شماره 20349

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با امضاي 77 نماينده قرائت شد
سؤال از رئيس جمهور بحث داغ نمايندگان مجلس
در مكتب امام
با صدور بيانيه اي صورت گرفت
حمايت جامعه مدرسين حوزه علميه قم از بيانات اخير رهبر معظم انقلاب
كارشناس لبناني: هرگونه حمله عليه ايران كل منطقه را به آتش مي كشد
خبرنگار كيهان نفر برتر بخش گزارش جشنواره ترافيك
با پيام آيت الله جوادي آملي همايش ملي تشيع و طبرستان برگزار شد
توكلي خبر داد
آغاز ثبت نام تكميل ظرفيت كارداني فني و حرفه اي غيرانتفاعي از امروز
نيمسال اول تحصيلي به پايان رسيد
برنامه امتحانات نهايي دي ماه ابلاغ شد
لطفي خبر داد
راه اندازي 2 رشته جديد در حوزه بيوتكنولوژي
دانشجو : در انتخابات آينده رياست جمهوري از كسي حمايت نمي كنيم


با امضاي 77 نماينده قرائت شد

سؤال از رئيس جمهور بحث داغ نمايندگان مجلس

 
سوال از رئيس جمهور با امضاي 77 نماينده مجلس در صحن علني ديروز قرائت شد تا براي دومين بار در طول كمتر از يك سال گذشته رئيس جمهور ملزم شود در پارلمان حاضر شده و به سوالات نمايندگان ملت پاسخ گويد.
اسفندماه سال گذشته نيز پس از مدتها كش و قوس و جمع آوري و نيز پس گيري امضاها احمدي نژاد در مجلس حاضر شد و به سوال نمايندگان با برخي از كنايه ها كه اعتراضات زيادي را برانگيخت پاسخ گفت.
دومين سوال
قرائت شد
در پي قانع نشدن 77 نماينده مجلس از اظهارات نمايندگان رئيس جمهور در كميسيون برنامه و بودجه طرح سوال از رئيس جمهور قرائت شد.
عليرضا منادي نماينده مردم تبريز با قرائت طرح سوال از رئيس جمهور كه به امضاي 77 نماينده مجلس رسيده است اعلام كرد كه سوال از رئيس جمهور به آقاي دكتر احمدي نژاد اعلام خواهد شد.
در متن سوال نمايندگان از رئيس جمهور با استناد به اصل 88 قانون اساسي و مواد 212 و 213 آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي آمده است: از اسفندماه سال 1390 تا امروز خصوصا در شهريورماه و نيمه اول مهرماه 1391 قيمت ارز خارجي نوسان زيادي داشته كه باعث كاهش شديد ارزش پول ملي شده است.
در ادامه سوال نمايندگان تاكيد شده است: اين امر باعث افزايش شاخص تورم توام با ركود اقتصادي شده و فعالان اقتصادي را از برنامه ريزي براي كار خود بازداشته است.
نمايندگان ملت ادامه دادند: نظر به اينكه وزير امور اقتصادي و دارايي خود را از نظر حقوقي پاسخگوي مسائل ارزي نمي دانند و رئيس كل بانك مركزي نيز از حضور در مجلس خودداري ورزيد و به طور كلي مسئولان اقتصادي كشور تلويحا نشاني جنابعالي را به عنوان تصميم گير اصلي مي دانند مستدعي است درباره علت تعلل دولت در تصميم گيري در خصوص تنظيم بازار ارز و رهاسازي آن در مدت مذكور توضيح بفرماييد.
گفتني است طرح سوال از رئيس جمهور هرچند با 73 امضا نيز رسميت مي يافت اما طراحان آن را با 102 امضا در 19 مهر تقديم هيئت رئيسه كردند ولي با تلاش هاي صورت گرفته در مجلس و بيرون آن تعداد امضاها كاهش يافت و حتي اين احتمال مطرح شد كه سوال منتفي خواهد شد ولي در جلسه ديروز پارلمان با اصرار 77 نماينده دومين سوال از رئيس جمهور در صحن علني مجلس قرائت شد.
تلاش هايي كه
به نتيجه نرسيد
طرح سوال از رئيس جمهور در حالي از سوي هيئت رئيسه قرائت شد كه فراكسيون اصولگرايان با محوريت غلامعلي حداد عادل در تلاش بود از طريق رايزني با نمايندگان سوال را منتفي كند.
يك عضو هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان در اين زمينه در گفت وگو با ايسنا گفت: قبل از اعلام آقاي لاريجاني فراكسيون اصولگرايان قصد داشت كه در صورت قرائت سوال از رئيس جمهور جلسه مجلس را ترك كند كه به دليل اعلام موضوع آبستراكسيون از سوي رئيس مجلس اين اتفاق نيفتاد.
حجت الاسلام احمد سالك ادامه داد: برنامه فراكسيون اصولگرايان اين بود كه اين آبستراكسيون را انجام دهند كه به دليل اعلام آقاي لاريجاني اين برنامه به هم ريخت.
هيچ دستوري
از رهبر انقلاب نرسيده است
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به تذكرات برخي نمايندگان درباره چرايي تاخير در طرح سوال از رئيس جمهور گفت: هيچ دستوري از رهبر معظم انقلاب در اين زمينه ها (طرح سوال) به مجلس ارائه نشده است و انتساب اعمال فردي ما به رهبر انقلاب كار درستي نيست و اثرات سوء زيادي دارد.
لاريجاني گفت: اگر رهبر معظم انقلاب دستوري داشته باشند و به ما بگويند ما آن را به نمايندگان اعلام مي كنيم اما در اين مدت ها بنده هيچ دستوري از رهبر انقلاب دريافت نكرده ام.
در چنين مجلسي نمي مانيم
مهدي كوچك زاده نماينده تهران نيز با يك تذكر آئين نامه اي اظهار داشت: انسان عاقل لازم نيست هر چيزي را مانند بچه به او دستور دهند تا بفهمد.
وي افزود: ما و بسياري از نمايندگان از سخنان اخير رهبري اين گونه متوجه شديم كه ايشان تمايلي به طرح سوال از رئيس جمهور ندارند و اگر اختيار با مقام معظم رهبري بود تصميم مي گرفتند كه سوال مطرح نشود.
كوچك زاده ادامه داد: بنده و همفكرانم در مجلسي نمي مانيم كه برخلاف نظر رهبري است، ما نمي مانيم، فراكسيون اصولگرايان مجلس هم اطلاعيه داد و طرح سوال از رئيس جمهور را خلاف مصالح كشور عنوان كرد.
حقوق مي گيريد
بايد بمانيد
علي لاريجاني در پاسخ به تذكر كوچك زاده گفت: شما بايد طبق آئين نامه داخلي صحبت كنيد نظر شما محترم است اما نمي توانيد بگوئيد رهبري اين را گفتند.
وي افزود: شما حقوق مي گيريد و موظفيد در مجلس حضور داشته باشيد و اگر كسي بدون اجازه از مجلس خارج شود كار خلافي انجام داده است.
لاريجاني گفت: اگر فراكسيون اصولگرايان به نام اصولگرايي تصميم گرفته آبستراكسيون كند چه فراكسيوني است.
وي ادامه داد: دستوري از جانب رهبري به ما نرسيده است و اگر كسي بگويد دستوري از جانب رهبري آمده خلاف گفته است، اگر حرفي داريد آن را مطرح كنيد اساس اصولگرايي برقانون است.
تلاش هاي ابوترابي براي عدم اعلام وصول سوال
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس از ترك جلسه ديروز مجلس از سوي 20 عضو اين فراكسيون خبر داد و گفت: آقاي ابوترابي قول داد كه تلاش مي كند طرح سوال از رئيس جمهور اعلام وصول نشود، برنامه فراكسيون اين بود كه قبل از طرح سوال آبستراكسيون كند.
گفتني است برخي از اعضاي فراكسيون اصولگرايان در اعتراض به اعلام وصول طرح سوال از رئيس جمهور جلسه علني يكشنبه مجلس شوراي اسلامي را ترك كردند كه اسامي آنان به اين شرح است:
حسين طلا، مرتضي آقاتهراني، مهرداد بذرپاش، روح الله عباسپور، عزيز اكبريان، سيدعلي طاهري، مهدي كوچك زاده، فاطمه آليا، زهره طبيب زاده، شهروز افخمي، ابوالقاسم جراره، سيدمحمود نبويان، قاسم جعفري، حبيب آقاجري، حسين علي حاجي دليگاني، محمد سليماني، سيد شكرخداموسوي، رضا آشتياني عراقي، روح الله حسينيان، بهرام بيراوند، 21 عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس هستند كه براي آبستراكسيون جلسه يكشنبه تلاش كردند.
اين در حالي است كه اين 21 عضو بلافاصله بعد از اعلام مهدي كوچك زاده جلسه را ترك نكردند، بلكه بسياري از اين افراد حدود 30 دقيقه پس از اظهارات كوچك زاده نيز در صحن مجلس ديده شدند و همزمان جلسه را ترك نكردند.
تذكرات و سخنان نمايندگان درباره سوال
در ادامه حميد رسايي نماينده تهران در تذكري از تعجيل در اعلام وصول طرح سوال از رئيس جمهور انتقاد كرد.
حجت الاسلام سيدحسن ابوترابي فرد نائب رئيس مجلس نيز پس از تذكر رسايي گفت: اعضاي هيئت رئيسه براي اعلام وصول طرح سوال از رئيس جمهور تلاش نكردند.
كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد وكلات در مجلس نيز اعلام كرد: نام بردن از رهبر انقلاب در تريبون مجلس نوعي تحميل هزينه براي نظام است و رئيس مجلس بايد جلسه را طوري اداره كند كه هيجان كاذب به جامعه منتقل نشود.
عليرضا زاكاني سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس نيز با انتقاد از عملكرد لاريجاني و ديگر اعضاي هيئت رئيسه گفت: پاسخ سوال براي ما مشخص است و نه تنها مشكلي را حل نخواهد كرد بلكه به مشكلات اضافه خواهد شد.
مجلس مسامحه نمي كند
گفتني است علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان دستور خود در جلسه علني ديروز با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در مورد تسري ندادن اختلافات توسط سران قوا به مردم گفت: امروز دستورات مقام ولايت بر همگان روشن است كه نخست خدمت صادقانه و بي منت در جهت رونق توليد كشور و ساماندهي وضعيت معيشت مردم و جلوگيري از گراني و بيكاري است و دوم اينكه همكاري و تعامل سه قوه در چارچوب وظايف قانوني خويش بر مدار رفق و مدارا بايد باشد و آخر هم بهره جستن از عقل جمعي براي برنامه ريزي توسعه، ثبات اقتصادي و آرامش سياسي و پرهيز از كشاندن اختلاف نظرها در مسير التهابات سياسي و عمومي و بهره جستن از عواطف و احساسات مردم كه رهبر معظم آن را خيانت خوانده اند است.
لاريجاني با تأكيد بر اينكه مجلس شوراي اسلامي تبعيت از فرامين رهبر معظم انقلاب را عامل سعادت ملت مي داند، گفت: مجلس تلاش مي كند كه با پرهيز از مجادلات كم بهره، همت خود را مصروف حل مشكلات كشور كند و در اين راه كه منافع ملت اقتضاء دارد با كسي مسامحه نخواهد كرد و همه مسئولان بايد در چارچوب وظايف و اختيارات قانوني در رفع نيازهاي ملت به مجلس شوراي اسلامي پاسخگو باشند.
مناقشات تكراري
درباره بودجه مجلس
در ادامه حسن كامران نماينده مردم اصفهان بلافاصله با استناد به ماده 79 آئين نامه داخلي مجلس به اظهارات اخير رئيس مجلس درباره خلاف واقع بودن ادعاي خود مبني بر بودجه 700 ميلياردي مجلس واكنش نشان داد و گفت: آقاي رئيس، يكشنبه گذشته (كاري) مجلس بنده نطق كردم و گفتم و درباره بودجه مجلس مطالبي را گفتم اما مي خواهم ملت ايران بدانند كه آنچه بنده درباره بودجه گفتم مختص مجلس نهم نبوده است.
وي با نشان دادن يك سند به علي لاريجاني گفت: آقاي رئيس مجلس، اين سند براي قبر من و شما است. بنده پيشنهاد كردم تا رديف بودجه اي كه براي مجلس در نظر گرفته شده اصلاح شود و سپس گفتم سران سه قوه با يكديگر نپرند و هزينه ها را كم كنند.
كامران بابيان اينكه بودجه 745 ميلياردي براي مجلس تصويب شده است از رئيس مجلس خواست موضوع را به هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان و كميسيون اصل 90 مجلس براي بررسي بيشتر ارائه كند تا به گفته او تا در صورت صحت ادعاي كامران، لاريجاني استعفا بدهد و در غير اين صورت او استعفا خواهد داد.
رئيس مجلس نيز با غيرواقعي خواندن سخنان كامران گفت: بودجه 745 ميليارد نبوده و نيست.
لاريجاني سپس به كامران گفت: شما به مجلس اتهام زديد و بنده از مجلس دفاع كردم. ضمن اينكه بنده از آقاي ابوترابي مي خواهم در اولين جلسه هيئت نظارت، مبلغ بودجه مجلس را بررسي كند و گزارش آن را رسماً به مجلس بدهد تا موضوع كاملاً مشخص شود.
بعد از نطق كامران چند تن از نمايندگان با سر دادن استعفا استعفا به اظهارات كامران واكنش نشان دادند اما وقتي وي اسنادش را به نزد پيرمؤذن نماينده اردبيل برد، با واكنش شديد وي مواجه شد به طوري كه پيرمؤذن چند مرتبه با صداي بلند خطاب به كامران فرياد زد «برو بشين سر جات، برو بهت مي گم» كه كامران سكوت كرده و به صندلي خود بازگشت.
در ادامه تعدادي از نمايندگان مجلس نيز به سخنان كامران واكنش نشان دادند از جمله بهروز نعمتي نماينده اسدآباد گفت: ما تنها 2 ميليون و 400 هزار تومان حقوق مي گيريم، در حال حاضر بعضي ها حقوق هفت ميليوني از جاهاي ديگر مي گيرند و در مجلس هم اداي ديگري درمي آورند.
شرط سختگيرانه اي
كه منتفي شد
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز با دو فوريت و يك فوريت با كليات طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات رياست جمهوري مخالفت كردند.
37 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در قالب طرحي دو فوريتي خواستار تعميم شرايط كانديداتوري انتخابات مجلس شوراي اسلامي به انتخابات رياست جمهوري به لحاظ شرط لزوم استعفاي كانديداها به مدت شش ماه پيش از انتخابات، شده بودند كه مجلس شوراي اسلامي با كليات اين طرح مخالفت كرد.
براساس اين طرح كه با مخالفت قاطع نمايندگان روبرو شد قرار بود ماده 35 قانون انتخابات رياست جمهوري اصلاح شده و كليه رده هاي مديريتي غير از وزرا و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، رؤساي قوا از شش ماه قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري از كليه پست هاي دولتي استعفا دهند. اين طرح 28 رده مديريتي لشكري و كشوري را نيز شامل مي شد.
پس از سخنان طراح، موافقان و مخالفان دو فوريت طرح مذكور به رأي گذاشته شد كه از 237 نماينده حاضر در جلسه فقط 49 نفر با آن موافقت كردند.
پس از مخالفت مجلس با دو فوريت اين طرح، يك فوريت آن به رأي گذاشته شد كه از 238 نماينده حاضر در جلسه 47 نفر با آن موافقت كردند بدين ترتيب مجلس شوراي اسلامي طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات رياست جمهوري را از دستور كار خود خارج كرد.
نمايندگان همچنين به دليل ايراد شوراي نگهبان به بار مالي و توسعه اولويت هاي استخدام جانبازان، آزادگان و همسران شهدا در ماده 44 قانون پنجم توسعه بندهايي از اين ماده را اصلاح كردند.
پيشنهادي براي تقسيم استان خوزستان
محمد باقر شريعتي نماينده بهبهان در مجلس در نطق ميان دستور خود پيشنهاد كرد استان خوزستان به منظور حل مشكلات عمده و مديريتي اين خطه به چند استان سياسي تقسيم شود.
وي با بيان اينكه ميزان جمعيت و گستردگي جغرافيايي خوزستان مانع بزرگي در توسعه استان است، پيشنهاد كرد اين استان به لحاظ سياسي به چند استان تقسيم شود تا مشكلات عمده و مديريت در اين خطه حل شود.


در مكتب امام

جريان هاي موجود كشور
از دشمنان بزرگ مشترك، غافل نشوند!
هر دو جريان بايد با تمام وجود تلاش كنند كه ذره اي از سياست «نه شرقي و نه غربي جمهوري اسلامي» عدول نشود كه اگر ذره اي از آن عدول شود، آن را با شمشير عدالت اسلامي راست كنند. هر دو گروه بايد توجه كنند كه دشمنان بزرگ مشترك دارند كه به هيچ يك از آن دو جريان رحم نمي كند. دو جريان با كمال دوستي مراقب آمريكاي جهانخوار و شوروي خائن به امت اسلامي باشند. هر دو جريان بايد مردم را هوشيار كنند كه درست است كه آمريكاي حيله گر دشمن شماره يك آنها است ولي فرزندان عزيز آنان زير بمب و موشك شوروي شهيد گشته اند. هر دو جريان از حيله گريهاي اين دو ديو استعمارگر غافل نشوند و بدانند كه آمريكا و شوروي به خون اسلام واستقلالشان تشنه اند.
منشور برادري
10/8/1367
 


با صدور بيانيه اي صورت گرفت

حمايت جامعه مدرسين حوزه علميه قم از بيانات اخير رهبر معظم انقلاب

سرويس شهرستانها -
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور بيانيه اي از رهنمودهاي اخير رهبر معظم انقلاب در جمع دانش آموزان و دانشجويان حمايت كرد.
در اين بيانيه آمده است: بيانات مهم و ارزشمند رهبر معظم انقلاب در جمع دانش آموزان و دانشجويان در روز دهم آبان ماه سال جاري بار ديگر خط مشي مردم و مسئولان را ترسيم كرد و همگان را با وظايف خود آشنا ساخت. معظم له در بيانات خود با بيان تاريخ انقلاب براي نسل سوم ضمن برشمردن ابعاد دشمني آمريكا با ملت ايران از حدود شصت سال پيش، بايدها و نبايدهاي فراروي مسلمانان جهان و ملت شريف ايران را تبيين فرمودند.
يكي از سرفصل هاي اين بيانات توجه مسئولان به برنامه هاي استكباري غرب براي اختلاف افكني ميان مسئولان و دامن زدن به آن بود. معظم له از سران قوا خواستند تا ضمن پرهيز از علني كردن اختلافات و برانگيخته ساختن احساسات و عواطف مردم در جهت آن، همواره به دنبال حل مشكلات مردم باشند و توجه داشته باشند كه گاه علني كردن اين قبيل مسائل و تبديل كردن اختلاف نظري به اختلاف عملي و گريبان گيري، خوراك تبليغاتي دشمن را فراهم مي آورد و او را اميدوار مي سازد.
اين بيانه مي افزايد: همچنين هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به خيانتكار بودن كساني كه از امروز تا روز انتخابات رياست جمهوري دنبال تحريك عواطف و احساسات مردم در جهت اختلاف افكني هستند بايد فصل الخطاب تمامي مسئولان قرار گيرد.
از اين رو مسئولان نظام و به ويژه سران سه قوه مي بايست اهتمام ويژه اي نسبت به اين مسئله داشته باشند و با ايجاد روح همدلي و همراهي، توطئه هاي دشمن را خنثي سازند؛ پر واضح است كه پيشرفت ملت شريف ايران تا به امروز در سايه وحدت ملي و همدلي مسئولان تحقق يافته است؛ همان حقيقتي كه قرآن كريم و احاديث معصومين «عليهم السلام» بارها و بارها مسلمانان را به آن سفارش كرده اند.
در پايان اين بيانيه آمده است: جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با تشكر از تدبير حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) حمايت قاطع خود را از بيانات معظم له اعلام و همه ملت شريف ايران و مسئولان خدوم نظام اسلامي- به ويژه سران قوا- را به وحدت و همدلي و تلاش براي حفظ آن به منظور خنثي ساختن توطئه دشمنان اسلام و انقلاب دعوت مي كند.
 


كارشناس لبناني: هرگونه حمله عليه ايران كل منطقه را به آتش مي كشد

روزنامه نگار و عضو هيات تحريريه روزنامه الاخبار لبنان گفت: هر گونه حمله نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران كل منطقه را به آتش خواهد كشيد.
عمر نشاب، روزنامه نگار و عضو هيات تحريريه روزنامه الاخبار لبنان درباره مباحثي كه چند ماه است در رابطه با حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به ايران در سطح رسانه ها مطرح شده گفت: من از مسئولين وزارت خارجه چين درباره اين موضوع سوال كردم آنها هم اعتقاد دارند كه تهديدات اسرائيل جدي نيست، من هم فكر مي كنم اين حرفها دلايل زيادي هم دارد، آنها روي شراكت پايدار منافع عالي جمهوري چين و منافع عالي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده اند، بين اين دو كشور يك شراكت اقتصادي در بالاترين سطح برقرار است، فكر مي كنم اين امر روي اين موضوع به شدت تاثير گذار باشد، در نتيجه صحبت از تجاوز اسرائيلي آمريكائي عليه ايران تنها به عنوان سخنان غير مسئولانه تلقي مي شود.
وي افزود: اين مباحث فقط يك بزرگنمايي است و اگر اين صحبت عملي شود نتيجه اش يك فاجعه بين المللي خواهد بود، فاجعه جهاني فاجعه اي خواهد بود كه فكر نمي كنم به نفع هيچ كس و هيچ كشوري باشد، حمله عليه ايران بدون استثنا به منافع همه لطمه بزرگي خواهد زد، در نتيجه من فكر مي كنم كه صحبت از حمله عليه ايران درگيري هاي زيادي در منطقه ايجاد مي كند و اين موضوع به نفع هيچ كس از جمله اسرائيل نخواهد بود.
نشاب در پاسخ به اين پرسش كه واكنش ها در مقابل بروز احتمالي اين جنگ چيست؟ گفت: هر تجاوزي عليه ايران يك حالت هرج ومرج غيرقابل كنترل در منطقه به وجود مي آورد.
به گزارش ايسنا، روزنامه نگار و عضو هيات تحريريه روزنامه الاخبار لبنان در ادامه افزود: اين نوع تنش بين المللي در منطقه خاورميانه يقينا روي اقتصاد جهاني تاثير گسترده اي خواهد گذاشت، در نتيجه كشورهاي بزرگ از جمله كشورهاي اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريكا و كشورهاي آمريكاي لاتين و استراليا و همه كشورهاي جهان، همه اينها بايد درك كنند و فكر مي كنم كه آنها درك مي كنند كه هر گونه حمله نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران كل منطقه را به آتش خواهد كشيد و در نتيجه منافع اقتصادي حياتي اين كشورها در منطقه در معرض خطر خواهد بود و اين مي تواند به طور مستقيم روي اقتصاد جهاني تاثير بگذارد وكل جهان روبروي يك بحران اقتصادي بزرگ خواهد بود.
 


خبرنگار كيهان نفر برتر بخش گزارش جشنواره ترافيك

سرويس اجتماعي -
خبرنگار كيهان به عنوان نفر برتر بخش گزارش جشنواره ترافيك و رسانه معرفي شد.
به گزارش كيهان، گاليا توانگر در پنجمين دوره جشنواره ترافيك و رسانه كه صبح ديروز در تالار حركت معاونت حمل و نقل ترافيك برگزار شد، به عنوان نفر برتر بخش گزارش انتخاب گرديد.
در اين مراسم جعفري تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل شهرداري و مرتضي طلايي عضو شوراي شهر تهران نيز حضور داشتند.
مرتضي طلايي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران در اين مراسم گفت: قرار نيست روزنامه نگاران و اصحاب رسانه تنها تاييدكننده اقدامات ما باشند، اتفاقا انتظار داريم به نقدهاي منصفانه بپردازند. ضمن اين كه پيوند دهنده حلقه ها باشند و بين مسئولان، پليس، كارشناسان اهل فن و مردم پيوندي مستحكم برقرار كنند. چنين اهدافي ميسر نخواهد شد مگر اين كه با حضور فعال اصحاب رسانه حوزه تخصصي ترافيك را ايجاد كنيم.»
دكتر غلامرضا كاظمي دينان دبير جشنواره نيز در مراسم اختتاميه با اشاره به آثار ترافيك در زندگي مردم گفت: «سالانه حدود 20 هزار نفر بر اثر تصادف در كشور كشته مي شوند و 20 برابر اين آمار هم مجروح داريم. براساس آمار روزانه 55 نفر بر اثر تصادف و سانحه رانندگي جان خود را از دست مي دهند كه اين آمار تكان دهنده اند.»
دبير جشنواره ترافيك و رسانه با تاسف فراوان اعلام كرد: «در همين دو ساعتي كه در مراسم اختتاميه در خدمت شما عزيزان هستيم، كمي آنسوتر در خيابان هاي شهر دو شهروند طي سانحه رانندگي جان به جان آفرين تسليم كرده اند. اين آمار گواه اين است كه براي ارتقاي فرهنگ ترافيك و رانندگي بايد همه مسئولان دست به دست هم بدهند و رسانه ها در اين وادي حرف اول را مي زنند.»
 


با پيام آيت الله جوادي آملي همايش ملي تشيع و طبرستان برگزار شد

آيت الله «عبدالله جوادي آملي» در پيامي به همايش ملي تشيع و طبرستان تأكيد كرد: جريان تشيع و طبرستان، دريافت صحيح حديث شريف ثقلين است.
به گزارش ايرنا از نوشهر، اين مرجع تقليد در پيام خود به همايش ملي تشيع و طبرستان كه در مركز آموزشي شهيد اديبي مرزن آباد برگزار شد، نوشت: وقتي اسلام به امپراتوري ايران آمد و ايران را منقلب كرد كساني كه از حجاز به ايران آمده بودند، به مناطق متعدد سري زدند، نياكان ما در طبرستان حرف ها را شنيدند، مشمول اين آيه الهي (الذين يستمعون القول...) در وزنه زمان، اين گروه سخنان فرزندان علي (ع) را هم شنيدند، سخنگويان قبايل ديگر را هم شنيدند، سخنگويان ثقفي و غديري را شنيدند، درست بررسي و ارزيابي كردند، ديدند آنها كه سخنگويان غديري را كه از جمع بين قرآن و عترت پيام آورند، بپذيرند و به وسيله سادات كلمات اهل بيت(ع) را خود ادراك كنند و بفهمند و باور كنند و ايمان بياورند.
وي در بخش ديگري از پيام ارسالي به همايش ملي تشيع و طبرستان نوشت: مردم طبرستان، هم سلحشور، هم جنگجو، هم مدافع، هم غيور و غيرتمدار و از آب و خاكشان دفاع مي كردند، ولي در برابر حق تسليم محض بودند. اينها اين معارف را كم و بيش شنيدند و به وسيله برخي از گماشته هاي پيام رسان خود كساني را به حضور اهل بيت مي فرستادند، از آنها يا نام و يا نامه دريافت مي كردند يا پيام كتبي يا پيام شفاهي خواسته بودند و با منطق اهل بيت آشنا شدند، ديدند اسلام ناب همان است كه علي و اولاد او مي گويند. آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از پيامش آورده است: مطلبي كه من پيشنهاد مي دهم و با خواهش همراه است، پژوهشگران، محققان و فرهيختگان تلاش و بررسي كنند كه آيا مسئله صنميت گفته زرتشت است يا الحاقي است.
وي نوشت: آنچه كه از وجود مبارك پيامبر اسلام(ص) و به وسيله قرآن و عترت در بستر عقل به ايران آمده است و گروهي از مردم ايران بيش از ديگران و پيش از ديگران به استقبال ولايت اهل بيت رفتند، براي علماي معارف قبلي نياكان شان بود، اگر كسي موحد نام بود جز تهديد چيزي را نمي پذيرد، اگر كسي عقل مدار بود جز غدير چيزي نمي پذيرد.
همايش ملي تشيع و طبرستان يكشنبه به مناسبت روز مازندران با حضور شماري از مسئولان، استادان دانشگاه و پژوهشگران در مرزن آباد چالوس برگزار شد.
 


توكلي خبر داد

آغاز ثبت نام تكميل ظرفيت كارداني فني و حرفه اي غيرانتفاعي از امروز

مشاور عالي رئيس سازمان سنجش آموزش كشور از آغاز ثبت نام داوطلبان مرحله تكميل ظرفيت دوره هاي كارداني پيوسته فني و حرفه اي مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي سال 91 از امروز خبر داد.
حسين توكلي، مشاور عالي رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با فارس با اشاره به آغاز ثبت نام تكميل ظرفيت كارداني فني و حرفه اي غيرانتفاعي ها از 15 آبان ماه، گفت: تمام داوطلباني كه در آزمون كارداني پيوسته فني و حرفه اي امسال شركت كرده و در آن قبول نشده اند، مي توانند براي ادامه تحصيل در رشته هاي تكميل ظرفيت ثبت نام كنند.
به گفته وي داوطلبان بايد با در دست داشتن اصل و تصوير شناسنامه و كارت ملي، گواهينامه تحصيلي دوره متوسطه در شاخه هاي فني و حرفه اي يا كاردانش و پرينت كارنامه نتيجه نهايي آزمون از امروز تا روز پنج شنبه 18 آبان ماه به يكي از مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي پذيرنده رشته هاي تحصيلي آزمون كارداني پيوسته فني و حرفه اي براي ثبت نام مشروط مراجعه كنند.
مشاور عالي رئيس سازمان سنجش آموزش كشور خاطرنشان كرد: داوطلبان بايد براي ثبت نام مبلغ 28 هزار ريال به حساب 748 خزانه داري كل نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران از طريق شعبه هاي بانك ملي ايران واريز كنند و اصل فيش واريزي را به مؤسسه آموزش عالي تحويل دهند.
پاسخ سازمان سنجش
به يك انتقاد
مشاور عالي سازمان سنجش با بيان اينكه تا امروز بيش از 130 هزار داوطلب در آزمون كارشناسي ارشد 92 دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي ثبت نام كرده اند، گفت: مهلت ثبت نام تا فردا سه شنبه 16 آبان ماه ادامه دارد.
حسين توكلي در گفت و گو با ايسنا با اشاره به مهلت ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد تا فردا سه شنبه از طريق سايت سازمان به نشاني www.sanjesh.org، گفت: متقاضيان شركت در آزمون كارشناسي ارشد پس از انجام ثبت نام در اين دوره از آزمون مي توانند تا 17 آبان ماه نسبت به مشاهده و ويرايش اطلاعات اقدام كنند.
توكلي با اشاره به اعلام نتايج مرحله تكميل ظرفيت آزمون كارشناسي ارشد 91 در اواخر دي ماه و يا اوايل بهمن ماه در پاسخ به انتقاد داوطلبان در خصوص زمان اعلام نتايج مرحله تكميل ظرفيت، گفت: امسال برخلاف سال هاي گذشته كليه شركت كنندگان آزمون ارشد مي توانستند در مرحله تكميل ظرفيت انتخاب رشته مجدد داشته باشند، از آنجا كه علاوه بر بررسي نمرات علمي ثبت نام كنندگان بايد صلاحيت هاي عمومي آنان نيز بررسي شود، قاعدتاً طي اين پروسه زمانبر خواهد بود، بنابراين توصيه مي شود داوطلبان شركت كننده در مرحله تكميل ظرفيت، در آزمون ارشد 92 ثبت نام كنند.
 


نيمسال اول تحصيلي به پايان رسيد

برنامه امتحانات نهايي دي ماه ابلاغ شد

رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ برنامه امتحانات نهايي دي ماه خبر داد.
عبدالامير عرفي رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اعلام اينكه برنامه امتحانات نهايي نوبت دي ماه به تمام استان ها ابلاغ شده است، گفت: امتحانات دانش آموزان از دوم دي ماه تا بيست و چهارم بهمن ماه 91 برگزار مي شود.
وي افزود: امتحانات رأس ساعت 30:8 صبح آغاز مي شود و به ادارات كل آموزش و پرورش توصيه شده است، برنامه امتحانات در معرض ديد دانش آموزان و داوطلبان قرار گيرد.
عرفي گفت: تمام دانش آموزان، داوطلبان و كساني كه از طريق مراكز آموزش از راه دور و مدارس بزرگسالان تحصيل مي كنند، مشمول اين برنامه هستند.
وي با اشاره به برنامه امتحانات نهايي دي ماه مدارس خارج از كشور، تصريح كرد: برنامه ابلاغ شده مربوط به امتحانات دانش آموزان پايه دوم و سوم راهنمايي و پايه هاي اول، دوم، سوم متوسطه و پيش دانشگاهي است.
رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه برنامه امتحانات نهايي دي ماه شامل نظام سالي- واحدي و نيم سالي مي شود، خاطرنشان كرد: امتحانات دانش آموزان خارج از كشور در دو ساعت متفاوت برگزار مي شود.
وي درباره ساعت برگزاري امتحانات در خارج از كشور نيز گفت: امتحانات در كشورهايي كه ساعت آن ها دو ساعت قبل از گرينويچ است ساعت 10 صبح و در كشورهايي كه دو ساعت بعد از گرينويچ است 16 بعد ازظهر برگزار خواهد شد.


لطفي خبر داد

راه اندازي 2 رشته جديد در حوزه بيوتكنولوژي

سرپرست گروه برنامه ريزي آموزشي فناوري هاي نوين وزارت علوم از راه اندازي دو رشته جديد كارشناسي ارشد زيست فناوري صنعت و محيط زيست و كارشناسي زيست فناوري در دانشگاه ها خبر داد.
صاحب قدم لطفي صبح ديروز در نشست خبري در وزارت علوم گفت: در كميته فناوري هاي نوين در حال راه اندازي رشته هاي جديد در حوزه هاي زيست فناوري هستيم كه بر اين اساس قرار است دو رشته جديد كارشناسي ارشد زيست فناوري صنعت و محيط زيست و كارشناسي زيست فناوري در دانشگاه ها راه اندازي شوند.
وي افزود: راه اندازي اين دو رشته تصويب شده و از سال آينده پذيرش دانشجو خواهد داشت.
سرپرست گروه برنامه ريزي آموزشي فناوري هاي نوين وزارت علوم تصريح كرد: همچنين در حال تصويب و راه اندازي دوره دكتري ميكروبيولوژي صنعتي هستيم كه قرار است دو دانشگاه مجري محوري اجراي اين رشته باشند.
لطفي اضافه كرد: رشته هاي كارشناسي ارشد بيوتكنولوژي كشاورزي و دوره دكتري بيوتكنولوژي نيز در گروه برنامه ريزي آموزشي فناوري هاي نوين وزارت علوم در حال بازنگري است.
وي خاطرنشان كرد: در سال 89 حدود 1600 دانش آموخته كارشناسي، 2600 دانش آموخته كارشناسي ارشد و 1100 دانش آموخته دكتري در كشور وجود داشت.
سرپرست گروه برنامه ريزي آموزشي فناوري هاي نوين وزارت علوم تصريح كرد: در حال حاضر 250 متخصص حوزه بيوتكنولوژي در شركت هاي مرتبط با اين حوزه مشغول فعاليت هستند.
 


دانشجو : در انتخابات آينده رياست جمهوري از كسي حمايت نمي كنيم

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد: راه براي تشكل هاي دانشجويي در انتخابات آينده رياست جمهوري باز است اما از كسي حمايت نمي كنيم.
به گزارش واحد مركزي خبر؛ فرهاد دانشجو در جمع خبرنگاران درخصوص اين كه آيا نامزد انتخابات رياست جمهوري مي شويد ، گفت: پويايي و نشاط در تشكل هاي دانشجويي، سياست دانشگاه در انتخابات رياست جمهوري است اما حمايت از شخص خاصي مدنظر نيست و تنها حمايت از حضور حداكثري مردم در پاي صندوق هاي راي است.
وي افزود: تبيين شاخصه هاي لازم براي نامزدي رياست جمهوري به ويژه شاخصه هاي علمي از برنامه هاي دانشگاه آزاد اسلامي است.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: تشكل هاي دانشجويي اجازه فعاليت سياسي ندارند و مسئولان تشكل ها نمي توانند در هيچ كدام از دفاتر نامزدهاي رياست جمهوري حضور داشته باشند اما مواضع آنها را مي توانند اعلام كنند.
دانشجو تاكيد كرد: تشكل ها حق ندارند از منابع مالي دانشگاه آزاد اسلامي براي تبليغات نامزد خاصي استفاده كنند.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: ايجاد مجتمع هاي دانشگاهي تك جنسيتي در اين دانشگاه حق انتخاب افراد را براي ادامه تحصيل افزايش خواهد داد. فرهاد دانشجو افزود: ايجاد مجتمع هاي تك جنسيتي نه تنها نياز به مخالفت ندارد بلكه پيش بيني مي كنيم با استقبال نيز مواجه شود.
وي درخصوص درخواست دانشگاه آزاد اسلامي براي ايجاد بانك دانشگاه آزاد اسلامي گفت: ايجاد «بانك دانشگاه آزاد اسلامي» هدف اصلي ما نيست بلكه ايجاد گردش مالي و سرمايه گذاري براي ايجاد منابع مالي دانشگاه است.
فرهاد دانشجو درخصوص بازنگري در منابع درسي رشته هاي علوم انساني گفت: از 4 ماه قبل بازبيني منابع درسي در همه رشته ها به ويژه رشته هاي علوم انساني آغاز شده است.
وي همچنين در خصوص تحقيق و تفحص درباره عملكرد30ساله دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اگر قانون مجلس شوراي اسلامي قانونا تحقيق و تفحص را پيگير باشد، قطعا ما هم به رعايت اين قانون خواهيم بود.
دانشجو افزود: تاكنون مجلس شوراي اسلامي با ما وارد مذاكره رسمي در اين خصوص نشده است بنابراين بدون نظر دانشگاه آزاد اسلامي اين كار ممكن نيست اما نظر ما اين است كه اكنون زمان مناسبي براي طرح اينگونه مسائل نيست چون نزديك به انتخابات رياست جمهوري هستيم و ممكن است از آن بهره برداري سياسي شود .
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14