(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 25  آبان  1391 - شماره 20358

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دوباره عطر سيب در خانه خانه شهر مي پيچد
رهبر انقلاب در چهارمين نشست انديشه هاي راهبردي:
تبعيض و جنگ افروزي ، واقعيت امروز آزادي غربي است
چشم به راه سپيده
70 درصد قطعات ضريح مطهر امام حسين(ع) به عراق ارسال شد
آزمايش موفقيت آميز موشك ضد پهپاد جت
در سومين روز رزمايش ولايت4
رايزني وزير خارجه با مقامات كنيايي
درباره همكاري هاي اقتصادي و بين المللي
وزارت اطلاعات
اخلالگران بازار سكه در كهگيلويه و بويراحمد را دستگير كرد
نماينده ايران در سازمان ملل:
تحريم هاي يكجانبه نقض قوانين بين المللي است
اخبار ادبي و هنري
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي:
330 هزار ميليارد ريال بدهي دولت به پيمانكاران پرداخت مي شود
دونده درگزي
مدال طلاي مسابقات جهاني نجات غريق استراليا را به گردن آويخت
معاون نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور:
2 ميليون و 570 هزار نفردر كتابخانه هاي عمومي كشور عضويت دارند
جشنواره طلاي سرخ در قاين برگزار شد
نماينده قزوين در مجلس:
خدمات دولت در بخش مسكن قابل تقدير است
قيمت خريد تضميني پيله تر 30 درصد افزايش يافت
امام جمعه قزوين:
حركت در جهت تضعيف نظام گناه كبيره است
فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) قزوين:
اقتصاد مقاومتي بهترين شيوه عبور از تحريم هاست
رئيس دانشگاه اميركبير خبر داد
پرتاب ماهواره ناهيد به فضا تا اوايل سال آينده
ازنا و اليگودرز با برف پاييزي سفيد شد


دوباره عطر سيب در خانه خانه شهر مي پيچد


حالا ديگر كوچه هاي دلمان دوباره بوي اسپند و آينه گرفته و صداي سنج و طبل با ضربان قلبمان همگام مي شود دوباره آب، همه زندگي ما مي شود و اشك، تاج عزت و دلدادگي ما در وسعت هميشه جاودان عطش عطش عاشقي منظومه حماسه و احساس و تدبير در گرماگرم جهاد عاشقانه دوباره آه مي شويم در پس خيمه هاي عزاي سيد و سالار عشق دوباره دست بر سينه تمام قد، به احترام ارباب دل هاي سوخته و غيرت هاي آخته، پيراهن هاي مشكي را بر تن مي كنيم و خون مي شويم در تاريخ آزادگي جهان كه با نام حسين(ع) آغاز مي شود و با برق نگاه عباس(ع) تدريس مي شود و با صبر و صلابت زينب(س) منتشر مي شود و با بغض سنگين سيدالساجدين تداوم مي يابد. دوباره تقويم عزت شيعه ورق مي خورد و به روزهاي پرواز در بيكران عزت حسيني نزديك مي شود؛ نداي هل من ناصر حضرت سيدالشهداء سلام الله عليه در سلول سلول وجود انسان شنيده مي شود و دوباره عطر سيب در خانه خانه شهر مي پيچد؛ همان عطري كه قرن هاست دلهاي ما را باراني مي كند دوباره هر لحظه بوي كربلا ذكر شب هاي ما مي شود و تكيه هاي سوگواري خون خدا در سرزمين خورشيد برپا مي شود محرم از راه رسيد؛ سلام بر تو اي ماه خوب خدا، ماه پيروزي خون بر شمشير.
 


رهبر انقلاب در چهارمين نشست انديشه هاي راهبردي:

تبعيض و جنگ افروزي ، واقعيت امروز آزادي غربي است

حدود 150 تن از انديشمندان، نخبگان، اساتيد حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و مؤلفان آثار علمي، همراه با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، سه شنبه شب در چهارمين نشست انديشه هاي راهبردي جمهوري اسلامي، به بحث و بررسي درخصوص ابعاد مختلف موضوع «آزادي» پرداختند.
در ابتداي اين ديدار 10 نفر از صاحبنظران و انديشمندان ديدگاههاي خود را درباره مقوله آزادي بيان كردند. سپس 17 نفر از اساتيد و پژوهشگران به مباحثه و نقد ديدگاههاي مطرح شده پرداختند.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود در اين نشست، با اشاره به فضاي عمومي كشور و مسائل و مشكلات اقتصادي كه به علت درگير شدن استكبار جهاني با جمهوري اسلامي بوجود آمده است تأكيد كردند: طبعاً هيچكس از دغدغه هاي موجود در زندگي عمومي مردم فارغ نيست اما اين نشست به دليل اهميت موضوع و بر اساس برنامه ريزي قبلي و به عنوان گامي در پيگيري مقولات بلندمدت، برگزار مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي نياز شديد كشور به تفكر و انديشه ورزي در مقولات زيربنايي را از اهداف و علل اصلي برگزاري نشستهاي راهبردي خواندند و افزودند: ملت ايران كه مثل رودخانه اي خروشان در حال پيشرفت است، به فكر و انديشه و فعال شدن انديشه ها در مقولات مبنايي و اساسي، نياز مبرمي دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي اهميت ارتباط مستقيم با نخبگان و زمينه سازي براي دست يابي به پاسخ سؤالات مهم در مقولات بنياني و حيات اجتماعي را از ديگر اهداف اصلي برگزاري نشستهاي انديشه هاي راهبردي دانستند.
رهبر انقلاب، اين نشستها را زمينه سازي براي ايجاد جريانهاي عميق و گسترده فكري خواندند و افزودند: لازم است كار اصلي بعد از اين جلسات آغاز شود و پژوهشگران و انديشمندان خوشفكر حوزه و دانشگاه به مثابه چشمه هاي جوشنده به انديشه ورزي در باب مسائل مطرح شده بپردازند.
ايشان با اشاره به خلأهاي فراوان و كمبودهاي محسوس در شناخت و تبيين ابعاد مختلف مقوله آزادي در كشور افزودند: بحث آزادي در چند قرن اخير در غرب نسبت به موضوعات ديگر، مورد توجه فراوان قرار گرفته كه علت كلي آن، حوادث و ماجراهايي است كه به برپايي نوعي طوفان فكري در اين مقوله در غرب منجر شد.
ايشان، «رنسانس، انقلاب صنعتي، انقلاب كبيرفرانسه و انقلاب اكتبر شوروي» را حوادث و عواملي اساسي دانستند كه در غرب موجب ايجاد امواج گسترده فكري در زمينه آزادي شد.
رهبر انقلاب افزودند: برخلاف غرب، ما تا پيش از نهضت مشروطيت موقعيتي كه در باب آزادي، موج فكري ايجاد كند نداشتيم كه اين موقعيت نيز به علت يك نقيصه مهم يعني تقليد روشنفكران از تفكرات غربي، به دستاورد خاصي در مقوله آزادي منجر نشد.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه خاطرنشان كردند: هنگامي كه دانش يا انگيزه اي را از ديگران مي گيريد اگر با تفكر و انديشه ورزي توأم شود زايش فكري بوجود مي آيد اما اگر فكر و انديشه خاصي را از جايي گرفتيد و از آن تقليد كرديد طبعاً ديگر زايشي وجود نخواهد داشت و براساس همين واقعيت، تقليد روشنفكران از تفكر غرب در باب آزادي، باعث شد كه پس از مشروطه هيچ فكر بديع و منظومه فكري نو، بوجود نيايد.
به سمت منظومه سازي در مقوله آزادي
رهبر انقلاب با اشاره به منابع فراواني كه درباره آزادي در منابع اسلام وجود دارد افزودند: با وجود اين منابع، امروز خلأهاي فراواني در باب آزادي داريم كه بايد با تفكر و انديشه ورزي و پاسخ دادن به همه مسائل و سؤالات مطرح در مقوله آزادي، به سمت منظومه سازي حركت كنيم.
ايشان تأكيد كردند: تحقق اين هدف، كار جدي و تسلط بر منابع اسلامي و منابع غربي را مي طلبد.
رهبر انقلاب در تبيين موضوع مورد بحث اين نشست، خاطرنشان كردند: منظور از آزادي، همين معناي متداول و رايج در محافل دانشگاهي و روشنفكري جهان يعني آزاديهاي فردي و اجتماعي است نه آزادي معنوي و سير و سلوك الي الله.
ايشان با نقد تفكري كه آزادي را رهايي مطلق از هر چيزي مي داند افزودند: نبايد هنگام بحث درباره آزادي، از محدوديت ها ترسيد.
مفهوم آزادي
در اسلام
رهبر انقلاب با تأكيد بر اينكه ما در مقوله آزادي به دنبال شناخت نظر اسلام هستيم، مهمترين تفاوت ميان ديدگاه اسلام و غرب درخصوص آزادي را، منشأ و پايه بحث آزادي دانستند و افزودند: در انديشه ليبراليستي، منشأ آزادي، تفكر انسان گرايي يا همان اومانيسم است در حاليكه در اسلام مبناي آزادي، توحيد به معناي اعتقاد به خدا و كفر به طاغوت، است.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: در ديدگاه اسلام، انسان از همه قيود به غير از عبوديت خدا آزاد است.
ايشان كرامت انساني را از ديگر مباني اصلي آزادي در اسلام دانستند و با اشاره به طرح بحث آزادي در منابع اسلامي از چهار منظر «حق در قرآن»، «حق در فقه و حقوق»، «تكليف» و «نظام ارزشي» افزودند: «حق» در قرآن به معناي مجموعه نظام مند و هدفدار است كه بر اين اساس، عالم تكوين و عالم تشريع، هر دو حق هستند و آزادي انسان حق است و در مقابل باطل قرار مي گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي آزادي از منظر حق در «فقه و حقوق» را به معناي ايجاد توانايي مطالبه كردن دانستند و درخصوص آزادي از منظر «تكليف» خاطرنشان كردند: از اين منظر، انسان بايد به دنبال آزادي خود و ديگران باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي در جمع بندي سخنان خود در باب «مفهوم آزادي در اسلام» اين سؤال را مطرح كردند كه با توجه به تفاوتهاي بنيادين و عميق موجود ميان مفهوم آزادي در اسلام و در غرب آيا مي توانيم در تحقيق و پژوهش درخصوص «آزادي» به ديدگاهها و نظرات غربي مراجعه كنيم؟
نتايج آزادي
از نوع غربي
ايشان قبل از پاسخ به اين سؤال، به چند نمونه از واقعيات آزادي در جامعه غربي اشاره كردند. «آزادي در حوزه اقتصادي» در صورت قرار گرفتن در مجموعه سرمايه داران اقتصادي و بهره مندي از امتيازات ويژه، «آزادي در صحنه سياسي» در چارچوب انحصارگرايي دو حزبي و «آزادي در مسائل اخلاقي» با بروز مفاسدي همچون همجنس گرايي، از جمله نتايج آزادي در جامعه غربي بودند كه رهبر انقلاب اسلامي به آنها اشاره كردند.
ايشان افزودند: اين موضوعات نشان دهنده واقعيات بسيار بد، تلخ، زشت و در برخي مواقع، نفرت انگيز، در جامعه غربي است كه نتيجه آنها هم تبعيض، زورگويي، جنگ افروزي و برخوردهاي گزينشي با مقولات شريفي همچون حقوق بشر و مردم سالاري است.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: با وجود همه اين واقعيات تأسف آور، مراجعه به نظرات متفكران غربي، براي پژوهش در مفهوم آزادي مفيد است زيرا غربيها در تدوين منظومه فكري در باب آزادي و تضارب آرا در اين خصوص، سابقه زيادي دارند.
ايشان در پايان خاطرنشان كردند: پرهيز از نگاه تقليدي، شرط اصلي مراجعه به نظرات متفكران غرب است زيرا تقليد در تضاد با آزادي است.
مقالات صاحبنظران
در باب آزادي
در اين نشست قبل از سخنان رهبر انقلاب 10 نفر از صاحب نظران به ارائه خلاصه مقالات خود پرداختند.
دكتر دهقاني فيروز آبادي استاد علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي اولين سخنران بود كه چكيده مقاله خود با عنوان «آزادي انديشه و منافع ملي جمهوري اسلامي ايران» را ارائه كرد. وي از افزايش حمايت ملي از تصميمات حاكميت در سياست خارجي و ارتقاي سطح اعتماد ميان سياست پيشگان و سياست پژوهان به عنوان نتايج انديشه ورزي آزاد در حوزه منافع ملي ياد كرد.
حجت الاسلام دكتر ميراحمدي استاد علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي سخنران بعدي اين نشست بود كه با موضوع «آزادي سياسي در قرآن»، مهمترين هدف آزادي از منظر قرآن كريم را تحقق توحيد، عدالت و برخورداري انسان از حق انتخاب، حق نقد و بيان و حق تشكيل اجتماعات دانست.
«مصادر ديني آزادي و عدالت» عنوان مقاله دكتر شجاعي زند استاد جامعه شناسي دانشگاه تربيت مدرس بود. سومين سخنران نشست انديشه هاي راهبردي، برداشت تعارضي ميان دين و آزادي را نادرست خواند و راه اصلاح اين برداشت را بازگشت به ريشه هاي اصلي آزادي و عدالت در اديان توحيدي دانست.
حجت الاسلام دكتر يوسفي به عنوان چهارمين سخنران، از زاويه اقتصادي و با موضوع «آزادي اقتصادي انسان محور بر اساس آموزه هاي اسلامي» به ارائه مقاله خود پرداخت.
اين استاد اقتصاد اسلامي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، با برشمردن آسيب هايي نظير تمركز ثروت و قدرت و آزادي در دست صاحبان سرمايه، ديدگاه اسلام درباره آزادي اقتصادي انسان را مبتني بر مشاركت عمومي عادلانه در «توزيع، مصرف، مديريت و سود» دانست.
پنجمين سخنران نشست انديشه هاي راهبردي، دكتر برزگر استاد علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي بود. اين استاد دانشگاه در ارائه مقاله خود با عنوان «آزادي در الگوي سه گانه اسلام» به بررسي آزادي در سه سطح اعتقادي، اخلاقي و سياسي پرداخت و اثرات متقابل هريك از اين سطوح با يكديگر را به منظور پاسخ به شبهات آزادي غربي تبيين كرد.
خانم محدثه معيني فر دانشجوي دكتراي فقه و مباني حقوق اسلامي، سخنران بعدي بود كه به بررسي اثرات نظريه ليبراليسم در حوزه خانواده پرداخت. بحران هاي عميق اجتماعي در غرب، فروپاشي خانواده، روابط آزاد و فساد جنسي، هم جنس گرايي و تولدهاي ناشناس از جمله پيامدهايي بود كه در اين مقاله به عنوان پيامدهاي ليبراليزم جنسي بررسي شد.
«جوانب هنجارهاي تلقي اسلامي از آزادي» عنوان مقاله هفتمين سخنران نشست بود. حجت الاسلام دكتر واعظي استاد دانشگاه باقرالعلوم در اين مقاله از منظر فلسفي به بحث آزادي پرداخت.
وي نقش آزادي در شبكه مناسبات اجتماعي را اساسي خواند و افزود: نمادسازي، فرهنگ سازي و شناخت پيش نيازها در عرصه هاي «سياست، فرهنگ و اقتصاد»، جزو لوازم ايفاي اين نقش است.
هشتمين سخنران آقاي دكتر عماد افروغ دانشيار رشته جامعه شناسي بود كه مقاله اي با عنوان «مفهوم آزادي و مناقشات آن» ارائه كرد. در اين مقاله با اشاره به مناقشاتي كه درخصوص مفهوم آزادي از منظر «فلسفي»، «انتزاعي و انضمامي» و« انضمامي» وجود دارد، تعريف ليبراليسم از مفهوم آزادي را مورد نقد قرار داد.
مقاله بعدي با عنوان «مراتب انديشه آزادي در تكامل بيداري اسلامي و هويت ملي ايران» از طرف آقاي دكتر موسي نجفي دانشيار رشته علوم سياسي ارائه شد.
آقاي نجفي در اين مقاله با مروري بر دوره هاي مختلف آزادي در تاريخ سياسي ايران بويژه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و رشد آزادي در كنار مفهوم ديني، تعريفي از آزادي در انديشه غرب و آزادي در انديشه تعالي ارائه كرد.
آقاي دكتر مصطفي ملكوتيان استاد علوم سياسي دانشگاه تهران آخرين سخنران بود كه در مقاله خود به «بررسي مقايسه اي مباني انديشه اي و كاركردهاي مفهوم آزادي در انقلاب فرانسه و انقلاب اسلامي ايران» پرداخت.
در اين مقاله با استفاده از انديشه هاي شهيد آيت الله محمد باقر صدر ضمن بررسي مفهوم آزادي در انقلاب فرانسه و انقلاب اسلامي، تعريف انسان و مفهوم آزادي در دو بينش ابزاري و بينش فطري مورد مقايسه قرار گرفت.
در ابتداي اين نشست همچنين دكتر واعظ زاده دبير نشست انديشه هاي راهبردي گزارشي از ضرورت ها و مراحل تشكيل اين نشست ها بيان كرد و بهره گيري از نظرات مطرح شده در نشست هاي انديشه هاي راهبردي در تدوين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را مهمترين دستاورد نشستهاي راهبردي عنوان كرد.
هدف از نشست انديشه هاي راهبردي كه سه جلسه قبلي آن با موضوع«الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت»، «عدالت» و «زن و خانواده» برگزار شده است، ايجاد فضايي علمي - تخصصي براي انديشه ورزي و تضارب آرا در جهت ايجاد گفتمان علمي و كاربردي و تصميم سازي درباره موضوعات «راهبردي و برنامه هاي بلند مدت» است.
 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر و در حالي كه همه جا در سوگ جد شهيدتان حضرت اباعبدالله الحسين سياهپوش است، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

كوتاه ترين دعا
كوتاه ترين دعا براي بلندترين آرزو؛ «اللهم عجل لوليك الفرج» است.
¤ ¤ ¤
زود بيا
اي منتقم از جاده ي موعود بيا
غم، تار مرا دريده از پود، بيا
با سيصد و سيزده نفر، آقاجان!
هرچند كه دير كرده اي، زود بيا
¤ ¤ ¤
شكند اگر سبويي
شود اينكه از ترحم دهي اي سحاب رحمت
من خشك لب هم آخر، زتو تر كنم گلويي
بشكست اگر دل من، به فداي چشم مستت
سر خم مي سلامت، شكند اگر سبويي
همه موسم تفرج به چمن روند و صحرا
تو قدم به چشم من نه، بنشين كنار جويي
¤ ¤ ¤
بگويم بنويسم
عصر يك جمعه دلگير دلم گفت بگويم بنويسم كه چرا عشق به انسان نرسيده است؟...
چرا آب به گلدان نرسيده است؟... بگو حافظ دل خسته ز شيراز
بيايد، بنويسد كه هنوزم كه هنوز است چرا يوسف گم گشته به كنعان نرسيده است؟
¤ ¤ ¤
مثل گل آفتاب گردان
بي تاب تر از جان پريشان در شب
بي خواب تر از گردش هذيان بر لب
بي رؤيت روي او، بلاتكليفيم
مثل گل آفتاب گردان در شب
¤ ¤ ¤
ما بي سليقه ايم!
يابن الحسن! مولاي ما!
ما بي سليقه ايم، تو حاجات ما بخواه «ورنه گدا مطالبه آب و نان كند»...
¤ ¤ ¤
آنقدر نيامدي كه...
از عشق تو گفتيم و نمك گير شديم
تا ساحل چشمان تو تكثير شديم
گفتند كه روز جمعه خواهي آمد
آنقدر نيامدي كه ما پير شديم
¤ ¤ ¤
براي ظهور
پنهان مكن جمال خود از عاشقان خويش
خورشيد را براي ظهور آفريده اند
¤ ¤ ¤
تمام جمعه ها
غروب پنج شنبه بي قرارم
شبيه جمعه ها چشم انتظارم
فقط يك جمعه مي آيي ولي من
تمام جمعه ها را دوست دارم
¤ ¤ ¤
 


70 درصد قطعات ضريح مطهر امام حسين(ع) به عراق ارسال شد

مدير هيئت امناي ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) از ارسال بيش از 70 درصد قطعات ضريح مطهر امام حسين(ع) به عراق خبر داد.
محمود پارچه باف در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با اعلام خبر ارسال قطعات ضريح مطهر امام حسين(ع) به كربلاي معلي اظهار كرد: كار ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) كه حدود پنج سال به طول انجاميده بود، در سال جاري به اتمام رسيد و ضريح مطهر از ششم مهرماه به مدت 15 روز در معرض ديد مراجع، مسئولان كشوري و لشكري، عاشقان و دلدادگان سيد الشهداء(ع) قرار گرفت.
وي ادامه داد: پس از خاتمه بازديد عمومي، ضريح مطهر براي ارسال به كربلا مهيا شد و با هماهنگي صورت گرفته با مسئولان عتبه حسيني روز سه شنبه قطعات اين ضريح مطهر توسط يك فروند هواپيماي باري شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از فرودگاه امام خميني(ره) طي مراسمي باشكوه با حضور عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) به نجف اشرف ارسال شد.
مدير هيئت امناي ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) افزود: پس از رسيدن ضريح مطهر به فرودگاه نجف، استقبال گسترده اي توسط مسئولين عتبه حسيني(ع) و عاشقان حضرت در نجف صورت گرفت.
پارچه باف خاطرنشان كرد: حدود 70 درصد از قطعات ضريح مطهر شامل بدنه بيروني و داخلي، سقف، كتيبه ها، قطعات نورپردازي و ديواره هاي بالا و پايين روز سه شنبه به كربلاي معلي ارسال شد.
 


آزمايش موفقيت آميز موشك ضد پهپاد جت

در سومين روز رزمايش ولايت4

در سومين روز رزمايش پدافندي «مدافعان آسمان ولايت 4» پهپاد جت دشمن فرضي، توسط سامانه موشكي «اس200» سرنگون شد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش با اشاره به آزمايش موفق سامانه موشكي 200S در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4 گفت: سامانه اي كه شليك شد براي برد بلند و جهت مقابله با هواپيماهاي استراتژيك و موشك هاي بالستيك طراحي شده است.
امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي افزود: اين سامانه توانايي نقطه زني نيز دارد و علاوه بر كاربرد راهبردي در صحنه هاي تاكتيكي و عملياتي نيز امروز عملكرد شايسته اي داشت، چرا كه با وجود اينكه اين سامانه براي مقابله با پهپادها طراحي نشده بود اما توانست يك پهپاد جت را منهدم كند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش همچنين گفت: سامانه 200S در شبكه يكپارچه پدافند هوايي ارتش به عنوان سامانه بومي در ارتفاعات گوناگون براي مقابله با اهداف مختلف كاربرد دارد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: مهمترين ويژگي اين سامانه ايجاد دفاع در عمق است.
سامانه شنود «صياد 40»
امير اسماعيلي در حاشيه اين رزمايش در جمع خبرنگاران با بيان اينكه «راهبرد پدافند هوايي اين است كه غيرقابل پيش بيني باشد»، افزود: در بخش شنود، سامانه كامل تري به نام «صياد 40» توسط فرماندهي اطلاعات و شناسايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش طراحي شده است و اين سامانه اكنون به توليد انبوه رسيده و در سايت هاي پدافند نيز مستقر شده است كه در اين رزمايش نيز مورد آزمايش قرار مي گيرد.
اسماعيلي همچنين گفت: سامانه هاي شنود به دليل اينكه انتشاري از خود ندارند توسط دشمن قابل كشف نيست و به دليل ضريب امنيتي بالايي كه دارند ما اين سامانه را به صورت متحرك طراحي كرديم تا پدافند بتواند از اين سامانه در نقاط مختلف استفاده كند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش اضافه كرد: سامانه شنود صياد 40 علاوه بر تكميل اطلاعات به دست آمده، قابليت انجام تاكتيك هاي جديدي چون رهگيري هواپيماهاي با سرنشين به كمك شبكه اي از همين سامانه ها را دارد به گونه اي كه حتي هواپيماي متجاوز نمي تواند تشخيص دهد كه از كدام نقطه رهگيري شده است و آنچه به دشمن هديه مي دهد، در واقع غافلگيري است.
سامانه ديده باني هوشمند «راصد 32»
همچنين وي با اشاره به رونمايي از سامانه راصد 32 در رزمايش مدافع آسمان ولايت 4، گفت: راصد 32 به شبكه يكپارچه پدافند هوايي ارتش تحت عنوان ديده بان هوشمند متصل شده است و اين قابليت را مي دهد كه تمامي اطلاعات پروازي يك هدف كشف شده و بدون صرف زمان بلافاصله اطلاعات را به پست هاي فرماندهي ارسال كند و در واقع با اين سامانه اين امكان فراهم مي شود كه فرمانده خود را در صحنه نبرد حاضر ببيند.
اسماعيلي افزود: سامانه راصد 32 به توليد انبوه رسيده و هم اكنون در مناطق حساس و حياتي و نيز مراكز هسته اي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين سامانه قابليت تحرك دارد و سيار است و هر پرنده يا سايت زميني به هر ميزان كه قدرت انتشار امواج داشته باشد توسط سيستم هاي شنود ما قابل كشف است.
گفتني است روز گذشته هواپيماهاي با سرنشين و پهپادهاي كشور نارنجي، با حركت در ارتفاع كم به حريم هوايي كشورمان تجاوز كرده و ديده بانها و سامانه هاي الكترونيكي موجود در شبكه يكپارچه پدافندي، پس از كشف و رهگيري اين اهداف با اقدام تاكتيكي به موقع، موجبات انهدام تعدادي از هواپيماهاي كشور نارنجي را فراهم كردند.
همچنين جنگنده هاي اف 14 و اف4 نيروي هوايي ارتش كه در قالب كشور آبي حضور دارند با اجراي چندين مرحله عمليات سوختگيري هوايي با هدايت سامانه هاي راداري با سرعت عمل بالا و واكنش سريع، اهداف مشخص شده را رهگيري و منهدم كردند.
از ديگر اقدامات تاكتيكي اين مرحله از رزمايش، استفاده از آتش بارهاي توپخانه اي براي ايجاد حجم وسيع آتش، سلاح هاي دوش پرتاب و سامانه هاي موشكي ارتفاع كم بود.
همچنين علاوه بر به كارگيري سامانه هاي ويژه مقابله با موشك هاي كروز، طرح ها و تاكتيك هاي متنوع حوزه دفاع هوايي نيز اجرا شد.
 


رايزني وزير خارجه با مقامات كنيايي

درباره همكاري هاي اقتصادي و بين المللي

وزير امور خارجه كشورمان در جريان سفر به پنج كشور آفريقايي با معاون رئيس جمهور و نخست وزير كنيا ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش اداره كل ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه، علي اكبر صالحي در ديدار «رايلا اودينگا» نخست وزير كنيا با يادآوري رويكرد جمهوري اسلامي ايران مبني بر توسعه روابط همه جانبه با كنيا، موافقت نامه هاي منعقد شده بين دو كشور را زمينه مناسبي براي همكاري هاي گسترده دانست.
نخست وزير كنيا نيز در اين ديدار بر توسعه روابط دوجانبه تاكيد كرد و سفر مقامات دو كشور از جمله معاون اول رئيس جمهوري و نيز وزير امور خارجه كشورمان را در اين راستا موثر و مفيد ارزيابي كرد.
اودينگا بر ادامه فعاليت بخش هاي خصوصي و رفت و آمد مردم دو كشور تاكيد و آن را عامل تعيين كننده اي براي افزايش همكاري هاي تجاري و سرمايه گذاري دوجانبه دانست.
صالحي با «اوهورو كنياتا» معاون نخست وزير اين كشور نيز ديدار و گفت وگو كرد و طرفين در اين ديدار درباره زمينه هاي همكاري هاي اقتصادي و بين المللي بحث و گفت وگو كردند.
بنابراين گزارش انتخابات رياست جمهوري كنيا قرار است اسفندماه سال جاري برگزار شود و نخست وزير و معاون رئيس جمهوري از جمله كانديداهاي مطرح در اين انتخابات هستند.
گفتني است وزير امور خارجه دوشنبه هفته جاري در صدر هيئتي عازم پنج كشور قاره آفريقا، آفريقاي مركزي، كنيا، سومالي، جيبوتي و اتيوپي شد.
صالحي به منظور شركت در نشست وزيران امور خارجه سازمان همكاري اسلامي كه 25 تا 27 آبان ماه در جيبوتي برگزار مي شود، به اين كشور سفر مي كند.
 


وزارت اطلاعات

اخلالگران بازار سكه در كهگيلويه و بويراحمد را دستگير كرد

وزارت اطلاعات از دستگيري اخلالگران بازار سكه در استان كهگيلويه و بويراحمد خبر داد.
وزارت اطلاعات در راستاي مبارزه با مفاسد كلان اقتصادي، با اقدامات و پيگيري هاي اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره كل اطلاعات استان كهگيلويه و بويراحمد 12 نفر از اخلالگران اقتصادي كه با جعل سند و كلاهبرداري اقدام به توزيع سكه خارج از شبكه بانكي مي كردند، شناسايي و دستگير كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت اطلاعات، متهمين كه همگي كارمند يكي از بانك هاي استان كهگيلويه و بويراحمد بودند به واسطه عدم نظارت لازم توسط مسئولين شعبه، با وجود حضور متقاضيان دريافت سكه در نوبت هاي طولاني، با شيوه هاي مختلف و جعل سند مبادرت به خريد و فروش سكه خارج از روال قانوني مي كردند.، كه با هوشياري ماموران اطلاعاتي دستگير و به مرجع قضايي تحويل شدند.
براساس اعترافات متهمين بالغ بر 3000 سكه توسط ايشان خارج از شبكه بانكي و غيرقانوني خريد و فروش شده است.
 


نماينده ايران در سازمان ملل:

تحريم هاي يكجانبه نقض قوانين بين المللي است

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در نشست سالانه مجمع عمومي اين سازمان طي سخناني، تحريم هاي يكجانبه عليه كشورها را نقض قوانين بين المللي دانست.
نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي بررسي تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه كوبا در نيويورك برگزار شد.
در نشست هاي سالانه مجمع عمومي در مورد كوبا، قطعنامه اي در مورد لزوم پايان دادن به تحريم هاي تحميلي آمريكا عليه كوبا مطرح و به راي گذاشته مي شود كه بيستمين قطعنامه در نشست سالجاري ارائه و با اكثريت آراء به تصويب رسيد.
در اين قطعنامه لزوم پايان دادن به پنج دهه محاصره اقتصادي كوبا مورد تأكيد قرار گرفته است.
در اين نشست محمد خزاعي، سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل متحد به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد طي سخناني، تحريم هاي يكجانبه را نقض قوانين بين المللي دانست و از آمريكا خواست به قطعنامه هاي سازمان ملل در مورد لزوم رفع محاصره اقتصادي كوبا پايبند باشد.
 


اخبار ادبي و هنري

كاهش 50 درصدي اعتماد انگليسي ها به BBC
اشتباهات حرفه اي و رسوايي هاي اخلاقي در شبكه «بي بي سي» در عرصه رسانه اي و سياسي انگليس انعكاس گسترده اي داشته، اين رسوايي ها همچنين منجر به استعفاي مديركل اين شبكه و انتقاد گسترده نمايندگان پارلمان و سياستمداران آن كشور شده است.
به گزارش العالم، براساس نظرسنجي هاي انجام شده، نيمي از مردم انگليس اعتمادشان به برنامه هاي اين شبكه را از دست داده اند.
وضعيت كنوني شبكه بي بي سي، بزرگترين بحراني است كه اين شبكه از 50 سال پيش تاكنون با آن مواجه بوده است كه به دنبال آن شمار زيادي از مسئولان اين شبكه يكي پس از ديگري استعفا داده اند و مديركل اين شبكه در برنامه نيوز نايت، با اعتراف به اشتباهات در تدوين اخبار به ناكامي خود اشاره كرد. البته اشتباهات مزبور منجر به بركناري دو تن از مديران اخبار اين شبكه نيز شده است.
ناظران بر اين باورند بزرگترين چالش، در وضعيت كنوني براي دستگاه تبليغاتي دولتي انگليس، بازيابي اعتماد شهروندان انگليسي است كه ساليانه شش ميليارد دلار از بودجه آن كشور صرف اين نهاد رسانه اي مي شود. اما پس از رسوايي هاي اخير اعتماد مردم به اين شبكه به شدت آسيب ديده و تنزل يافته است.
يك بازيگر: سينماي آمريكا قاتل انسانيت است
«آلن آركين» بازيگر فيلم ضدايراني «آرگو» با اعلام انزجار از فضاي هاليوود براي كشتن انسانيت در سينماگران، سينماي آمريكا را مضحك خواند.
به گزارش مهر، اين بازيگر در گفت وگويي اعلام كرد كه هميشه تلاش مي كند تا روحش را به هاليوود و سينما نفروشد ولي بارها اين اتفاق افتاده براي همين از هاليوود متنفر است.
همچنين آركين هاليوود را عامل مكيده شدن روح و انسانيت بازيگرانش عنوان كرده و گفت: انسان هاي زيادي را در اطراف خود مي بيني كه با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كنند ولي هيچ كس اين را نمي داند.
فيلم ضد ايراني مورد حمايت فرانسوي ها!
رسانه هاي فرانسوي اين روزها با اكران فيلم ضدايراني «يك خانواده محترم» آن را فيلمي سياسي درباره خشونت در ايران معرفي كردند.
به گزارش فارس، اين روزها فيلم ضدايراني «يك خانواده محترم» با ده ها سالن در پاريس و شهرهاي ديگر فرانسه در حال اكران است و تبليغات متعددي در اين زمينه در مترو و ديگر اماكن اين شهر براي اين فيلم شده و بوق هاي تبليغاتي فرانسه به حمايت از آن پرداخته اند.
گفتني است، فيلم «يك خانواده محترم» به كارگرداني مسعود بخشي و تهيه كنندگي محمد آفريده، فيلمي موهن عليه امام خميني(ره) انقلاب اسلامي و ملت ايران است كه پيش از اين نيز با تحسين رسانه هاي ارتجاع عربي مواجه شده بود.
گفتني است كيهان بزودي اخباري از پشت صحنه اين فيلم موهن و شيطنت هاي تهيه كننده و كارگردان آن را منتشر مي كند.
خواننده سلفي به جنگ حزب الله مي رود!
خواننده سلفي براي مقابله با حزب الله نيرو جمع مي كند!
به گزارش العالم، خواننده لبناني كه از آغاز جنگ سوريه با تشويق و حمايت جريان هاي افراط گرا به حمايت از عناصر مسلح و مخالفان سوريه پرداخته، اكنون در حال جمع كردن نيرو براي مقابله با حزب الله است.
«فضل شاكر» با افزايش دايره فعاليت هاي خود، اكنون در تلاش است تا از ساكنان اردوگاه حادثه خيز «عين الحلوه» براي مقابله با حزب الله نيرو جمع كند.
منابع خبري لبناني تاكيد كردند، فضل شاكر در حال تماس با مسئولان گروه ها در اردوگاه عين الحلوه است تا برخي از عناصر آنها را براي تشكيل گروه و پيوستن به «شيخ احمد الاسير» از افراط گرايان سلفي ضد حزب الله سازماندهي كند.
 


معاون وزير امور اقتصادي و دارايي:

330 هزار ميليارد ريال بدهي دولت به پيمانكاران پرداخت مي شود

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: دولت 330هزار ميلياردريال بدهي خود به پيمانكاران را تسويه مي كند.
«محمدرحيم احمدوند» عصر سه شنبه در سفر به شهرستان آمل در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين پرداخت تا پايان امسال و براساس قانون بودجه سال 91 به عنوان تكليف به سازمان خصوصي سازي كشور صورت مي گيرد.
وي اضافه كرد: براساس تكليف ديگر قانون بودجه امسال حدود 65هزار ميليارد ريال درآمد از محل واگذاري شركت هاي دولتي به بخش خصوصي براي واريز به خزانه است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: اين مبلغ بايد از اقساط واگذاري هاي سال هاي گذشته و آن بخش از واگذاري هاي امسال كه به صورت نقدي دريافت مي شود، تامين و به خزانه واريز شود.
احمدوند تصريح كرد: شركت هاي دولتي به صورت كاملا رقابتي و شفاف قيمت گذاري مي شوند و با اطلاع رساني دقيق از طريق بازار سرمايه به عرصه رقابتي قرار مي گيرند و افراد متقاضي هم اقدام به خريداري مي كنند.
وي ادامه داد: هم اكنون بخشي از وظايف تعيين و پيش بيني شده دولت در بحث خصوصي سازي شركت هاي دولتي انجام شده و مقدمات تحقق واگذاري آنها براساس تعهدات و مصوبه ها اجرايي خواهد شد.
رئيس سازمان خصوصي سازي ايران با بيان اينكه از زمان اجراي طرح واگذاري شركت هاي دولتي به بخش خصوصي از سال 80 تا پايان سال 90 حدود 636 شركت دولتي واگذار و يا در فرآيند واگذاري قرار گرفته است، اضافه كرد: از ابتداي امسال تاكنون نيز 17 شركت دولتي كه شرايط واگذاري به بخش خصوصي را داشتند، واگذار شده است.
احمدوند افزود: هم اكنون 209 شركت دولتي باقيمانده براي واگذاري به بخش خصوصي در قالب گروه يك به صورت كامل در برنامه سازمان خصوصي سازي كشور قرار دارد.
 


دونده درگزي

مدال طلاي مسابقات جهاني نجات غريق استراليا را به گردن آويخت

مشهد - خبرنگار كيهان:
دونده دو ساحلي شهرستان درگز، موفق به كسب مدال طلاي مسابقات جهاني نجات غريق استراليا شد.
حسين قاسمي معاون ورزشي اداره ورزش و جوانان شهرستان درگز كه به همراه تيم ملي نجات غريق كشور در مسابقات جهاني نجات غريق استراليا حضور يافته بود، توانست مدال طلاي رشته دو 90*4 متر سرعت تيمي را از آن خود كند.
اين دونده ملي پوش درگزي سال گذشته نيز موفق به كسب مقام قهرماني رشته دو 90*4 متر مسابقات آسيايي نجات غريق چين شده بود.
مسابقات جهاني نجات غريق استراليا، 18 لغايت 22 آبانماه جاري با حضور 42 كشور در اين كشور برگزار شد.
 


معاون نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور:

 2 ميليون و 570 هزار نفردر كتابخانه هاي عمومي كشور عضويت دارند

همدان- خبرنگار كيهان:
معاون توسعه نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور گفت: تعداد 2 ميليون و 570 هزار نفر در كتابخانه هاي عمومي سطح كشور عضويت دارند.
مجدالدين معلمي در اولين همايش بزرگ تجليل از خادمان عرصه فرهنگ مطالعه مفيد استان همدان، افزود: همچنين 2800 باب كتابخانه عمومي هم اكنون در كشور فعال هستند كه به اعضا خدمات لازم را ارائه مي دهند.
وي ادامه داد: در برخي نقاط از نظر وجود كتابخانه هنوز خلأ وجود دارد كه براي افزايش ميزان مطالعه لازم است نسبت به ايجاد كتابخانه در اين مناطق اقدام كنيم.
وي اضافه كرد: البته از سوي ديگر براي توسعه كتابخانه هاي عمومي نيز، نيازمند ارتقاء سطح سرانه مطالعه و كتابخواني هستيم.
معلمي يادآور شد: همه بايد جهت عمومي تر كردن مطالعه در جامعه تلاش كنيم تا شاخص هاي كتابخواني افزايش بيابد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر، كشور از نظر شاخص هاي مطالعه رشد پنج برابري دارد اما در مقايسه با ميزان جمعيت، اين ارتقاء كافي نيست و همچنان به تلاش هاي جدي نياز داريم.
معاون نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور خاطر نشان ساخت: هم اكنون روند مطالعه كتاب و استفاده از آن روندي رو به افزايش دارد اما مطالعه نشريات مكتوب با كاهش مواجه است.
در اين همايش، علي اكبر فاميل كريمي معاون سياسي امنيتي استانداري همدان گفت: شهرداران بايد نسبت به اختصاص نيم درصد درآمدهاي خود به عنوان سهم كتابخانه ها اقدام كنند چرا كه اين امر، قانون مصوب بوده و لازم الاجراست.
وي به عدم ارتباط كتابخانه هاي عمومي با كتابخانه هاي تخصصي اشاره كرد و افزود: بخشي از افتخارات و تكيه گاه علمي دانشگاه هاي ما، برخورداري از كتابخانه هاي تخصصي است كه با توجه به نياز جامعه، لازم است اتصال بين آنها با كتابخانه هاي عمومي برقرار شود.
همچنين ارشاد استعدادي مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان همدان، اظهار داشت: اختصاص دادن فقط يك روز يا يك هفته به موضوع كتاب و كتابخواني، ظلم به كتاب است و ما بايد به جايي برسيم كه همه لحظات و روزهاي افراد جامعه با اين موضوع عجين باشد.
وي افزود: توسعه فرهنگ كتابخواني و مطالعه مفيد به عنوان يكي از دغدغه هاي مقام معظم رهبري مطرح است كه البته از عهده يك نهاد به تنهايي، خارج بوده و همكاري همگاني نياز دارد. در پايان همايش، از فرمانداران، بخشداران و شهرداران مساعدت كننده با امور كتاب و كتابخواني، هشت كتابدار نمونه، كوچكترين و پيرترين عضو، خير نمونه كتابخانه ساز و مادر عضو شهيد صادق تركاشوند تجليل شد.
 


جشنواره طلاي سرخ در قاين برگزار شد

قاين - خبرنگار كيهان:
ششمين جشنواره طلاي سرخ (زعفران قاينات) با حضور محققان، صادركنندگان و كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي در قاين برگزار شد.
معاون كمك تجاري سازمان توسعه و تجارت ايران بر برندسازي و بسته بندي مناسب زعفران تاكيد كرد و گفت: بايد برنامه ريزي هاي جامعي براي ايجاد ارزش افزوده زعفران انجام شود.
محمد نهاونديان با بيان اين كه بايد براي افزايش ارزش افزوده، زعفران ايران شناسنامه دار شود افزود: بايد از سند ملي زعفران براي افزايش توليد اين محصول استفاده شود.
وي بر تدوين برنامه اي استراتژيك براي افزايش توليد زعفران تاكيد كرد.
دبير شوراي ملي زعفران ايران نيز گفت: ايجاد نظم در بازار خريد اين محصول نيازمند راه اندازي بانك كالايي يا صندوق ملي توسعه زعفران در كشور است.
«فرشيد منوچهري» در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: به علت نبود بانك كالايي براي زعفران دلالها با وارد شدن به بازار موجب نوسانات قيمت آن مي شوند بطوري كه حتي نمي توانيم به يك خريدار خارجي قيمتي را اعلام كنيم كه حتي يك هفته اعتبار داشته باشد.
وي گفت: از طرفي دلالها با پخش شايعاتي مبني بر اينكه امسال ميزان زعفران زياد است و صادرات مشكل شده تلاش مي كنند زعفران را با قيمت ارزان از زعفرانكاران و كشاورزان خريداري كنند.
دبير شوراي ملي زعفران ايران ادامه داد: براي رفع اين مشكلات به وجود يك بانك كالايي و يا صندوق ملي توسعه زعفران نياز داريم كه اعتباراتي به آن اختصاص يابد تا نظمي بر بازار خريد زعفران حاكم شود.
وي تدوين و ثبت برند ملي و جهاني زعفران ايران را مهمترين عامل در شناساندن اين محصول به جهان دانست و گفت: مرغوبترين زعفران مربوط به قاينات است و زعفران ايران را با اين نام مي شناسند.
وي با اشاره به چالشهاي فرآروي بازار زعفران ادامه داد: با وجود اينكه 94 درصد زعفران جهان در ايران توليد مي شود اما هيچگونه مديريتي بر بازار جهاني زعفران نداريم.
او گفت: پارسال 133 تن و 176 كيلوگرم زعفران از ايران صادر شد كه اين رقم در سال 89 به ميزان 86 تن بود.
قاين - در پايان جشنواره زعفران (طلاي سرخ) در قاينات بيانيه اي صادر شد كه در آن بر شتاب بخشيدن به ثبت جهاني، ملي و منطقه اي برند زعفران ايران با توجه به ارگانيك بودن آن مورد تاكيد قرار گرفت.
استاندار خراسان جنوبي در حاشيه اين جشنواره گفت: طرح جامع زعفران تهيه شده است كه در كميسيون زيربنايي مجلس با اعتبار 900 ميليارد ريالي به تصويب رسيد.
قهرمان رشيد افزود: اين طرح با همكاري شوراي ملي زعفران و جهاد كشاورزي خراسان جنوبي تهيه شده است. اين جشنواره روز سه شنبه در قاينات با اجراي موسيقي محلي، نورافشاني و هنرهاي نمايش خياباني و كارناوال شادي و همچنين نمايشگاه عكس زعفران برگزار شد.
 


نماينده قزوين در مجلس:

خدمات دولت در بخش مسكن قابل تقدير است

قزوين- خبرنگاركيهان:
نماينده مردم قزوين در مجلس خدمات دولت در بخش راه و مسكن در كشور به ويژه در استان قزوين را مورد تقدير قرار داد.
حجت الاسلام سيد مرتضي حسيني در هفتمين جلسه شوراي حمل و نقل و مسكن استان كه با حضور علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي برگزار شد اظهار داشت: يكي از ويژگي هاي مومن اين است كه از كارهاي نيك و پسنديده قدرداني كند و نمايندگان هم وظيفه دارند از وزراي پرتلاش و كارهاي خوب دولت تشكر كنند.
وي با اعلام اينكه در بخش مسكن مهر برخي پيمانكاران خوب عمل كرده اند اما با گراني روبرو شده اند و برخي از پيمانكاران هم تخلف كرده اند كه بايد با آنها برخورد شود، از وزير راه و شهرسازي خواست به پيمانكاران متعهد كه با مشكل افزايش قيمت ها مواجه شده اند كمك مالي كند تا واحدها سريعتر به بهره برداري برسد.
حسيني در مورد تسريع در اجراي طرح جاده قزوين به تنكابن و راه هاي مواصلاتي در منطقه طارم و الموت هم نكاتي را متذكر و خواستار آسفالت راه هاي روستايي اين مناطق شد.
 


قيمت خريد تضميني پيله تر 30 درصد افزايش يافت

شرق گلستان- خبرنگار كيهان:
قيمت خريد تضميني پيله تر در سال آينده، با 30 درصد افزايش به 110 هزار ريال در هر كيلو رسيد.
مسئول دفتر نمايندگي شركت ابريشم ايران در استان گلستان با اعلام خبر فوق گفت: اين تصميم در راستاي حمايت از نوغانداران بوده كه از سوي شركت سهامي پرورش كرم ابريشم ايران اتخاذ شده است.
به گزارش خبرنگار ما، كيومرث ناظمي افزود: امسال سه هزار نفر بهره بردار شرق گلستان، از سه هزار و 500 جعبه تخم نوغان، 130 تن پيله تر استحصال كرده و به مراكز خريد تحويل دادند. ناظمي از پيش بيني افزايش 20 درصدي توليد پنبه در سال آينده خبر داده و گفت: افزايش قيمت اعلام شده در اين امر نقش مهمي دارد. لازم به ذكر است شرق گلستان و بخصوص شهرستان مينودشت، بيشترين پرورش دهنده اين صنعت كهن را دارد، به طوري كه پس از استان گيلان، رتبه دوم توليد اين محصول به اين منطقه اختصاص دارد.
 


امام جمعه قزوين:

حركت در جهت تضعيف نظام گناه كبيره است

قزوين-خبرنگاركيهان:
امروز بايد بدانيم در چه جبهه اي قرار گرفته ايم و هر حركتي كه در جهت تضعيف نظام از ما سر زد گناه كبيره محسوب مي شود.
نماينده ولي فقيه و امام جمعه قزوين در نشست شوراي سياستگذاري امر به معروف استان اظهار كرد: امروز كشور در شرايط حساسي قرار گرفته و كشورهاي استكباري تمام تلاش خود را براي سقوط جمهوري اسلامي ايران كه امروز به كانون اسلام ناب محمدي(ص) در جهان تبديل شده است انجام مي دهند.
آيت الله باريك بين در ادامه افزود: امروز زمينه بيداري ملت هاي مسلمان فراهم شده است و مردم مسلمان دنيا با قدرت در برابر زياده خواهي هاي استكبار ايستاده و در اين بين دشمن تمام تلاش خود را براي متوقف كردن اين ايستادگي و بيداري انجام مي دهد.
نماينده مردم قزوين در مجلس خبرگان رهبري به تلاش دشمن براي ايجاد حس بدبيني بين مردم و مسئولان اشاره كرد و گفت: امروز وظيفه سنگيني برعهده مسئولان قرار دارد و آنها بايد بدانند كه حفظ اسلام از اوجب واجبات است.
وي در پايان ابراز كرد: بالاترين امر به معروف اين است كه به مردم بگوييم امروز نيز بايد به مانند 8 سال دفاع مقدس جبهه مبارزه با دشمن را بشناسيم و تحت تأثير دشمن قرار نگيريم.
 


فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) قزوين:

اقتصاد مقاومتي بهترين شيوه عبور از تحريم هاست

قزوين-خبرنگار كيهان:
اقتصاد مقاومتي بهترين شيوه براي عبور از تحريم هاي دشمن است كه بايد آحاد جامعه به آن توجه داشته باشند.
فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوين در همايش طلايه داران تبليغ اظهار داشت: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري با استفاده از راهبردهاي اقتصاد مقاومتي مي توان در اين شرايط تحريم ها را مثل گذشته با موفقيت پشت سر گذاشت
سرتيپ دوم پاسدار سالار آبنوش ادامه داد: رهبر معظم انقلاب طي 5 سال اخير با راهبردهاي خود در زمينه نام گذاري سال ها با شعار اقتصادي به نوعي به مسئولان و مردم گوشزد كردند كه در زمينه هاي اقتصادي خود را آماده كنيم كه اگر به فرامين معظم له توجه شده بود در مقطع كنوني به مراتب از شرايط بهتري برخوردار بوديم.
وي با اشاره به اينكه استقلال سياسي يك كشور در قالب سه محور امنيتي، علمي و اقتصادي است، افزود: خوشبختانه در اين سه محور پيشرفت هاي عظيم و بزرگي را طي سال هاي گذشته به دست آورده ايم.
 


رئيس دانشگاه اميركبير خبر داد

پرتاب ماهواره ناهيد به فضا تا اوايل سال آينده

رئيس دانشگاه اميركبير با اشاره به فعاليت محققين اين دانشگاه در پروژه ماهواره ناهيد، گفت: پيش بيني مي شود نمونه مهندسي اين ماهواره در بهمن ماه رونمايي شود.
عليرضا رهايي رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير در جمع خبرنگاران گفت: بخشي از مطالعه پروژه ماهواره ناهيد توسط محققين اين دانشگاه انجام شده است و پيش بيني مي شود با پشتيباني هاي سازمان فضايي كشور نمونه مهندسي اين ماهواره در بهمن ماه رونمايي شود.
وي افزود: پيش بيني مي شود ماهواره ناهيد اواخر سال جاري يا اوايل سال آينده به فضا پرتاب شود.
رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير تاكيد كرد: سازمان فضايي اهتمام ويژه اي دارد تا ماهواره دانشگاه صنعتي اميركبير و ماهواره ناهيد تا پايان امسال به فضا پرتاب شوند.
رهايي با اشاره به اينكه مراحل صنعتي ماهواره دانشگاه صنعتي اميركبير پايان يافته است، گفت: در حال حاضر پيگير موضوع پرتابگر براي اين ماهواره هستيم.وي تصريح كرد: احتمالا بخشي از تجربيات خارجي را براي ايجاد زمينه پرتاب ماهواره دانشگاه صنعتي اميركبير بكار بگيريم تا زمينه پرتاب اين ماهواره با توجه به مشخصات ويژه آن از نظر وزني و موقعيت مداري دنبال شود.
 


ازنا و اليگودرز با برف پاييزي سفيد شد

سرويس شهرستانها -
برف شهرهاي ازنا و اليگودرز را سفيد كرد و باران به كهگيلويه و بويراحمد خسارت زد.
به گزارش ايرنا، بارش نخستين برف پاييزي شهرهاي ازنا و اليگودرز در شرق لرستان را سفيدپوش كرد. برف ارتفاعات اشترانكوه و قالي كوه را سفيد كرد. ارتفاع برف در شهرهاي ازنا و اليگودرز به 30 سانتي متر رسيد.
همچنين بارش باران شديد و كم سابقه همراه با صاعقه مردم كهگيلويه و بويراحمد را سه شنبه شب غافلگير كرد.
اين بارندگي كه نيمه شب به اوج خود رسيد باعث جاري شدن سيل، آبگرفتگي برخي معابر شهري و روستايي و ايجاد مشكل براي خانوارهاي عشايري استان شده است. هنوز ميزان خسارت هاي احتمالي گزارش نشده است.
گزارش خبرنگار كيهان از سمنان نيز حاكي است بارندگي هاي چند روز اخير خسارات سنگيني به 6 روستاي شهرستان مهديشهر وارد كرد. بر اثر بارندگي شديد و جاري شدن سيل صدها ميليون تومان خسارت به اماكن و ابنيه و راه روستاهاي چاشم لرد، رودبار،، باقلعه، كمرود و زرشك دره وارد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14